|   15:07:40
דלג
  עודד ערן  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך
קבוצת ירדן
פחד מרופא שיניים: אסטרטגיות להתמודדות

המהפכה השקטה במשק הנפט העולמי

התהליך שהחל בחודשים האחרונים אשר יצר את השינוי העמוק במחירי הנפט בעולם אינו מפתיע ב-28 בספטמבר השנה, כשהתכנסו באלג'יריה שרי הנפט של אופ"ק הם ציינו את הגידול בכמויות הנפט שנאגרו אצל הצרכנים הגדולים ואת החלטתם לפעול להקטנת הזרימה היומית ממדינותיהם
02/01/2017  |   עודד ערן   |   מאמרים   |   העולם הערבי   |   תגובות
שדות הנפט של סעודיה [צילום: יוסי זמיר/פלאש 90]

משמעות כלכלית
בפגישתם האחרונה, שנערכה ב-וינה ב-30 בנובמבר 2016, הם חזרו שוב על הדאגה מגידול הכמות שנצברה על-ידי הצרכנים והחליטו על יעד יצוא חדש של 32.5 מיליון חביות ליום, שיפעל מתחילת 2017. לעליית מחירי הנפט יש כמובן משמעות כלכלית, ככל שעליה זו תתקבע ואף תמשך, היא עלולה להשפיע על מחיר הנפט שישראל מייבאת, וגם התקבולים בעתיד מייצוא הגז הטבעי, האמורים לגדול.

תחושת התחזקות
מבחינתה של ישראל לעליית המחירים בשוק הנפט העולמי עשויות להיות כמה השלכות. שינוי משמעותי בהכנסות הנפט האירניות אך מעצים את תחושת ההתחזקות באירן, שנוצרה מאז החתימה על הסכם הגרעין וחיזורן של מדינת אירופה וחברות אמריקניות אחריה בתקווה לעסקות כלכליות, וכן מניצחון המשטר הסורי בחלב. ההצלחות האירניות יתבטאו גם ביכולת המשטר בטהרן לסייע לגורמים באזור, כגון חמאס וחיזבאללה.

בשנים האחרונות נמנעו המדינות מפיקות הנפט מלהחליט באופן מושכל על אודות צמצום הכמויות שהן מזרימות לשוק העולמי. התוצאה היא נפילה חדה בהכנסותיהן. ב-2012, כאשר המדינות המתועשות נחלצו מהמשבר הכלכלי שפקד את המשק העולמי ב-2009-2008, האמיר מחיר הנפט הגולמי והגיע ל-110 דולר לחבית. שלוש שנים אחר כך, בדצמבר 2015, עמד מחירה של חבית נפט על פחות מ-50 דולר. מעבר להחלטה לא להפחית את הכמויות כדי להעלות את המחיר עמדה ערב הסעודית, מפיקת הנפט המשפיעה ביותר מכוח עתודות הנפט שברשותה ואחיזתה, ברבע מההזרמה היומית של נפט גולמי לשווקים. שיקוליה נבעו מהרצון לשמור בכל מחיר על השווקים במשק העולמי שהיו קשורים לאספקת נפט סעודית, ויש האומרים שגם מרצון להקטין את הכדאיות הכלכלית של השקעות בפיתוח מקורות אנרגיה חליפיים, במיוחד בארצות הברית.

האסטרטגיה הסעודית התגלתה כחרב פיפיות. הגידול בתוצר הגולמי המקומי פחת מ-10 אחוזים ב-2011 ל-2.7 אחוזים ב-2013 ול-1.2 אחוזים (צפי) ב-2016. הגרעון התקציבי, תופעה שהממלכה לא הכירה מאז השינויים במבנה הבעלויות על הכנסות הנפט אחרי מלחמת העולם השנייה, יגיע בסוף שנה זו ל-13 אחוזים מהתמ"ג הסעודי. גרעון כזה ניתן לצמצם על-ידי מלוות פנימיים וחיצונים ועל-ידי משיכה מרזרבות של מטבע חוץ, שאכן פחתו מ-724 מיליארד דולר ב-2014 ל-542 מיליארד דולר (צפי) בסוף 2016. מדינות אחרות המפיקות נפט סבלו גם הן כתוצאה מהקטנה דרסטית בהכנסותיהן. הכנסות הנפט משמשות ברוב המקרים מקור מימון לסובסידיות שהמדינות מעניקות למוצרים ולשירותים, והן מהוות בדרך זו אמצעי שבעזרתו קונים המשטרים, ברוב המדינות המפיקות חומרי גלם של אנרגיה, את תמיכת האזרחים. הפחתת הסובסידיות היוותה לא פעם זרז להקמת אופוזיציה לשלטון. כך למשל, כמעט מחצית מתקציב המדינה בערב הסעודית מופנה לתשלומי משכורות, הקצבות ופנסיות. עליית ההכנסות מיצוא נפט עשויה להקל את דחייתו של יישום מס ערך מוסף בערב הסעודית, המתוכנן ל-2018, ובוודאי שהיה גורם לעליית מחירים והתמרמרות ציבורית.

משום כך, התהליך שהחל בחודשים האחרונים אשר יצר את השינוי העמוק במחירי הנפט בעולם אינו מפתיע. ב-28 בספטמבר השנה, כשהתכנסו באלג'יריה שרי הנפט של אופ"ק (ארגון שנוסד ב-1960, המאגד היום 13 מדינות המייצאות נפט אף כי לא את כולן), הם ציינו את הגידול בכמויות הנפט שנאגרו אצל הצרכנים הגדולים ואת החלטתם לפעול להקטנת הזרימה היומית ממדינותיהם. יצוין שמתוך הכמות היומית של כ-95 מיליון חביות, מדינות אופ"ק מזרימות 33.7 מיליון. בפגישתם האחרונה, שנערכה ב-וינה ב-30 בנובמבר 2016, הם חזרו שוב על הדאגה מגידול הכמות שנצברה על-ידי הצרכנים והחליטו על יעד יצוא חדש של 32.5 מיליון חביות ליום, שיפעל מתחילת 2017 (כלומר, הקטנת היצוא ממדינות אופ"ק בסך 1.2 חביות ליום). שרי אופ"ק נפגשו עם עמיתים מהמדינות המייצאות שאינן חברות באופ"ק ב-10 בדצמבר, וגם מדינות אלו החליטו על הפחתה ביצוא הנפט מהן בכמחצית מההפחתה של אופ"ק.

האסטרטגיה הסעודית

האפקט של שתי ההחלטות האלה, שתכנסנה לתוקפן רק ב-1 בינואר 2017, היה מידי. מחיר חבית נפט (על-פי "סל" של סוגי נפט שונים) עלה בימים האחרונים בכ-15 אחוזים, ויש החוזים את נסיקת המחירים בחודשים הקרובים בשיעור ניכר עוד יותר.

להחלטה שלא להתעלם מההשלכות של האסטרטגיה הסעודית של שמירת השווקים על חשבון ההכנסות ולחזור למצב ה"מסורתי" של שימוש בהיצע כדי להשפיע על המחיר, יש משמעויות כלכליות ומדיניות, אף כי לא כולן מידיות. בערב הסעודית עצמה התנהל, יש להניח, דיון ער וממושך על אודות השינוי העשוי להשפיע גם על שאלת היורש של המלך סלמן. זאת משום שיורש העצר מוחמד בן נאיף, ויותר ממנו סגן יורש העצר מוחמד בן סלמן, מתוקף היותו ראש המועצה לענייני כלכלה ופיתוח, היו מעורבים ישירות בקבלת ההחלטות שהכניסו את ערב הסעודית למצבים פיננסיים ופוליטיים בעיתיים. החלטת אופ"ק בדבר צמצום הכמויות התקבלה לאחר שאירן כפתה את עמדתה על ערב הסעודית והקיצוץ היומי בהפקה לא יחול עליה, כך שרווחיה מעלית המחיר לא ייפגעו מהקיצוץ בכמות. הניצחון השקט הזה של אירן, שפרושו עלית הכנסות משמעותית כל אימת שמחיר הנפט עולה, לא נסתר מעיניהם של מנהיגים אחרים בחצי האי ערב והוא מצטרף להישגים אירניים אחרים, ובראשם שימור וחיזוק משטרו של אסד בסוריה - גם בה נמצאות אירן וערב הסעודית משני צדי המתרס.

רוסיה, מהמפיקות הגדולות שאינן חברות באופ"ק, אף היא נשכרת מהמהלך המתואם של שני הארגונים. הגידול בהכנסות עשוי להקל על משטרו של ולדימיר פוטין את ההתמודדות עם ההשפעות המכאיבות של הסנקציות הכלכליות שהוטלו על רוסיה בעקבות הפלישה לאוקראינה והנטל הפיננסי הכרוך בכך, ועל התגברות מורת הרוח בקרב שכבות רחבות בציבור הנפגעות מהקטנת הקצאות לשירותי רווחה, כתוצאה מכך. הסימנים המוקדמים אשר לאוריינטציה של הממשל האמריקני החדש כלפי רוסיה - גם הם מעודדים, מבחינתה של רוסיה.

נטל עלית מחירי הנפט ייפול כמובן על הכלכלות הצורכות נפט מיובא, ובעיקר על סין, האחוד האירופי, יפן וקוריאה. אמנם, מדינות אלו הגדילו את מלאי הנפט בשנים האחרונות, אך לאורך זמן מלאים אלו יתדלדלו ויאיצו את מכירות הנפט. גם ארצות הברית מייבאת נפט (מעל שמונה מיליון חביות ליום, מהן קצת מעל מיליון מערב הסעודית), אך הוצאותיה בגין יבוא זה יתקזזו במידה רבה על-ידי היצוא של מקורות אנרגיה ועליית מחיר הנפט. אם העלייה תימשך לאורך זמן תגדל הכדאיות של ההשקעות בפיתוח מקורות האנרגיה בארצות הברית עצמה, שאותה כלל הנשיא הנבחר דונלד טראמפ במצע הבחירות שלו. אירופה, שהוציאה כ-200 מיליארד דולר על רכישות נפט ב-2015, עלולה לסבול מהאטת הצמיחה הכלכלית ומההשלכות הפוליטיות הפנימיות של האטה כזו.

על אף שהשינוי ברמות ההפקה היה מינורי, אם הוא יישאר בעינו לארך זמן הוא יכול לגרור אחריו שינוים גיאו-פוליטיים, העשויים לקבל תאוצה גם כתוצאה מהשינוי הפוליטי העמוק שתחווה ארצות הברית עם כניסתו של טראמפ לבית הלבן. שתי דוגמאות לכך: מחד-גיסא השפעת השינויים במשק הנפט על התחזקותה של אירן מול מדיניותו המוצהרת של הנשיא החדש, המבקש לפתוח מחדש את הסכם הגרעין, ומאידך-גיסא השפעות השינויים במשק הנפט על סין, המאותגרת גם היא על-ידי המדיניות האמריקנית כלפיה, שעליה (יותר מ) רמז נשיא ארצות הברית החדש. ההחלטות שהתקבלו על-ידי שני הארגונים של מפיקות הנפט תעמודנה לבחינה מחודשת בעוד חצי שנה, ויהיה מעניין אז לבדוק את ההשפעות ההדדיות של השינויים במדיניותן של המדינות המפיקות ובממשל ארצות הברית.

מבחינתה של ישראל לעליית המחירים בשוק הנפט העולמי עשויות להיות כמה השלכות. שינוי משמעותי בהכנסות הנפט האירניות אך מעצים את תחושת ההתחזקות באירן, שנוצרה מאז החתימה על הסכם הגרעין וחיזורן של מדינת אירופה וחברות אמריקניות אחריה בתקווה לעסקות כלכליות, וכן מניצחון המשטר הסורי בחלב. ההצלחות האירניות יתבטאו גם ביכולת המשטר בטהרן לסייע לגורמים באזור, כגון חמאס וחיזבאללה.

לעליית מחירי הנפט יש כמובן משמעות כלכלית, ככל שעליה זו תתקבע ואף תמשך, היא עלולה להשפיע על מחיר הנפט שישראל מייבאת, וגם התקבולים בעתיד מייצוא הגז הטבעי, האמורים לגדול. כך למשל, במחיר שנקבע בעסקה עם חברת החשמל הירדנית קיים מנגנון הצמדה למחיר הנפט מסוג ברנט.

תאריך:  02/01/2017   |   עודכן:  02/01/2017
עודד ערן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 בשאר אסד 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
המהפכה השקטה במשק הנפט העולמי
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  העולם הערבי
בשבועות האחרונים חלה הפשרה במתיחות ביחסים בין מצרים לתנועת חמאס ברצועת עזה, במקביל למתיחות הנמשכת ביחסי מצרים עם הרש"פ על-רקע תמיכתו של הנשיא המצרי א-סיסי במחמד דחלאן ועמדת מצרים בנושא ההצבעה במועצת הביטחון של האו"ם על ההתנחלויות.
01/01/2017  |  יוני בן-מנחם  |   מאמרים
במהלך השבוע החולף היו הפגנות של עשרות אלפי תושבים במקומות שונים בתוניסיה במחאה על חיסולו של מהנדס החמאס אחמד אלזווארי, בדרישה ללכוד את רוצחיו ולהביאם לדין ובדרישה לאסור על כל נורמליזציה עם ישראל.
31/12/2016  |  יוני בן-מנחם  |   כתבות
אירוע הרשע של שנת 2016, ושל כל 16 השנים של המאה ה-21, הוא לדעתי טבח העם שנעשה בעיר חאלב והחרבת חלקה המזרחי על-ידי הרוסים וחיל-האוויר של בשאר אסד. ותאומו של אירוע רשע זה הוא שתיקתו וחדלונו של מי שאנו מכנים "העולם החופשי" ומנהיגתו ארה"ב. בסופה של המאה ה-20 וממש בתחילתה של המאה ה-21 היינו עדים לאירוע דומה בעיר גרוזני, בירת צ'צ'ניה שבפדרציה הרוסית. גם שם, במשך שלושה חודשים, חיל-האוויר, הטילים והארטילריה הרוסית, כתשו את העיר על אזרחיה ובתיה, כאילו מדובר היה במוצב צבאי. אבל, גרוזני, בגודל שטחה ובהיקף אוכלוסייתה נפלה בהרבה מחאלב, שלא לדבר על עברה המפואר.
29/12/2016  |  עמוס גלבוע  |   מאמרים
ראש הממשלה בנימין נתניהו פרסם השבוע הודעה המגנה בשם הממשלה והעם בישראל את הפיגוע בירדן שבוצע ע"י חוליה של מוסלמים קיצונים בעיירה כרכ שבדרום הממלכה ההאשמית.
22/12/2016  |  יוני בן-מנחם  |   מאמרים
עם כל יום עובר אני נוכח לדעת כי לו יכולתי לרשום בגרף את נתוני התובנות שלי, היה קו התחכום שלי יורד ושואף לאפס.
21/12/2016  |  יצחק מאיר  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   העולם הערבי  /  מי ומי  
האם המוסד חיסל בתוניסיה  /  יוני בן-מנחם
הזדמנות פז לשיקום מעמדה של ארה"ב  /  אריאל י. לוין
טילי שיוט על מתקנים של החות'ים  /  אביתר בן-צדף
החיסול והפוליטיקה התוניסאית  /  יוני בן-מנחם
גרוניקה, דרזדן, חלב  /  איתמר לוין
הכר את האויב  /  אלברט שבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
בעוברי ברחוב צד את עיני נוסחו המוזר של שלט הרחוב שמופיע עליו הכיתוב הבא בלבד: "דוד סמילנסקי פקיד ועסקן, מנהל מחלקת המים בעיריית תל אביב"    משום אין אזכור בשלט ולו ברמז לעובדת היותו...
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
הרבה זמן כבר לא חוויתי פער גדול כל כך בין המציאות לסיקור המעוות שלה בתקשורת הישראלית    צר לי לקלקל למחרחרי הריב והמחלוקת, אבל מה לעשות, פשוט הייתי שם וזה היה הרבה פחות דרמטי...
טובה ספרא
טובה ספרא
תקופה מסוכנת עם פוטנציאל לעימותים, פעולות טרור ופתיחת חזית חדשה במלחמה. ייתכן אובדן חיים, בעיקר בפעולות הומניטריות. המערכה נמשכת והסכנה מתגברת. הרבה מילים חשובות לזמנים הקרובים שעי...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il