|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל

יחסי ארצות הברית ואירן לאחר כינון ממשל טראמפ <br>

מתיחות בין ארצות הברית לבין אירן, כצפוי, החריפה מאז נכנס ממשל טראמפ לתפקידו הממשל החדש מעוניין לבסס אצל האירנים הבנה, כי מדיניותו שונה מזו של ממשל אובמה והוא אינו מתכוון לעבור לסדר היום על צעדים מתריסים מצידם
06/03/2017  |   אלדד שביט, סימה שיין   |   כתבות   |   INSS   |   תגובות
מזכיר המדינה רקס טילרסון ומזכ"ל הסוכנות הבינ"ל לאנרגיה אטומית [צילום: סוזן וולש/AP]

שינוי כללי המשחק
נשיא אירן, רוחאני אינו מעוניין להביא להידרדרות אך לאור החשש כי המדיניות האמריקנית תחזק את המחנה השמרני, נאלצים הנשיא רוחאני, שצפוי להתמודד לתקופת נשיאות נוספת (מאי 2017), והמחנה הרפורמיסטי להקצין את התבטאויותיהם. שינוי כללי המשחק האמריקני מול אירן: הצלחה לצמצם השפעתה האזורית מבלי להיגרר לעימות ובלא שאירן תנקוט בפעולות תגמול (במשתמע, הרתעתה), יחייב גיבושה של אסטרטגיה רחבה מצד הממשל, שלפי שעה נראית קשה להשגה, בהתייחס למורכבות האתגרים שארה"ב תאלץ לתת להם מענה.

מניעת שחיקה
לשני הצדדים אין עניין להביא להידרדרות אלימה שתערער את היציבות במפרץ. עם זאת, מתיחות במישור ההצהרתי, גם אם אין מאחוריה כוונה מעשית, עלולה להוביל להידרדרות, שתתרחש בעקבות מיסקלקולציה של אחד הצדדים באשר לכוונותיו של הצד האחר. השיח שצפוי להתקיים בין ישראל לבין ארה"ב בסוגיית אירן צריך להתמקד בהשגת היעדים הבאים: שינוי מדיניותה של אירן במזרח התיכון, מניעת שחיקה בציות האירני למגבלות שמטיל עליה ההסכם וההערכות ליום שאחרי. לשילוב נכון של צעדי הרתעה מחד-גיסא ופתיחות מאידך-גיסא, יש סיכוי להמחיש לרוחאני, כי לו אישית ולאירן יש הרבה מה להפסיד משבירת כלים מול ממשל טראמפ.

חסי הממשל האמריקני החדש ואירן נמצאים במסלול התנגשות עוד מהימים שלפני השבעתו של הנשיא טראמפ. ניסויי הטילים שאירן קיימה (29 בינואר 2017), ימים ספורים לאחר כניסתו לתפקיד, גררו תגובה מידית אם כי לא שונה במהותה מזו שנקט ממשל אובמה - סנקציות על 13 איש ו-12 חברות הקשורים לתעשיית הטילים, כולל גורמים ממשמרות המהפכה (רשימה שכנראה הייתה מוכנה מראש); היועץ לביטחון לאומי (לשעבר), פלין קבע (3 בפברואר) מבלי לפרט כי: "אירן נמצאת באזהרה" ושר ההגנה הדגיש, לאחר מתקפה של החות'ים בתימן, הנתמכים על-ידי אירן, על כלי שיט סעודי, כי אירן הנה המדינה התומכת בטרור הגדולה בעולם.

אירן מצדה נטלה אומנם אחריות לניסוי, אולם הדגישה כי איננו מפר את החלטות של מועצת הביטחון וכי הוא חלק מתוכנית הניסויים השנתית שלה. בנוסף קראה לממשל החדש לא לנצל את הניסוי כדי להחריף את המתיחות בין שתי המדינות, אך הדגישה כי צעדי ארצות הברית יענו בצעדים דומים מצדה. בד-בבד ממשיכה אירן בסדרת תרגילים, אותם היא מגדירה חלק מתוכנית העבודה השנתית שלה, אולם סביר שזה גם ניסיון לקבוע עובדות ולבחון את תגובותיה של ארצות הברית.

במישור הפומבי המשטר האירני הקפיד בימים שלאחר מינוי טראמפ לשמור על התבטאויות מתונות יחסית ולא יצא במסרים בוטים נגדו. עלי אכבר וליאתי, יועצו המדיני של המנהיג העליון עלי ח'מנהאי, התייחס להצהרותיו של טראמפ וציין כי "אירן לא לוקחת ברצינות את התנהגותו של טראמפ". גם ראש הארגון לאנרגיה אטומית ציין, כי על אירן לפעול בחוכמה ולבסס מול ארצות הברית אסטרטגיה מתונה. ח'אמנהאי עצמו פקפק (16 בפברואר) באמינות איומיו של טראמפ לפעול צבאית נגד אירן וטען כי המלחמה האמתית "של האויב הינה במישור הכלכלי ונועדה לייאש את הציבור מהמהפכה".

הרטוריקה המתונה יחסית מצד אירן באה לידי ביטוי גם באירועי "יום המהפכה": לצד קריאות מסורתיות של "מוות לארצות הברית", ודריכה על דגלי ארצות הברית וישראל, בלטו השנה סיסמאות שהבחינו בין טראמפ והממשל בארצות הברית לבין העם האמריקני. גם הנשיא חסן רוחאני טען כי מדובר ב"טירון פוליטי" ובתגובה ל"איומיו" של טראמפ הדגיש כי אלה יענו ב"תגובה הולמת". ההפרדה בין טראמפ לעם האמריקני משתקפת גם בשיח התקשורתי האירני. מספר מאמרי מערכת התייחסו להשתתפותה של נבחרת ארצות הברית באליפות ההיאבקות הבינלאומית שנערכה באחרונה באירן וציינו כי היחס של האירנים לנבחרת האמריקנית הוכיח כי לעם האירני אין שום בעיה עמו.

מבחינת הממשל האמריקני נראה כי למרות הזמן הקצר שעבר מאז תחילת כהונתו של טראמפ, התנהלותו, לפחות בפומבי, משקפת שינוי במאפיינים שהיו מוכרים בשנים האחרונות אשר להתייחסות כלפי אירן. זאת, בדגש על אימוץ קו נוקשה ומאיים, לפחות רטורית, ככל הנראה בניסיון לבסס אצל האירנים הבנה, כי בשונה מתקופת נשיאותו של אובמה, ממשל טראמפ אינו מתכוון לעבור לסדר היום על צעדים מתריסים מצד אירן. קו זה משקף אמונה כי כך ניתן יהיה לשפר את ההרתעה האמריקנית כמו גם להמחיש קבל עם ועולם, כי הביקורת שהטיח טראמפ במהלך מערכת הבחירות על התנהלות ממשל אובמה כלפי אירן מתורגמת במהירות למדיניות אמריקנית חדשה.

בבד בבד, בולט כי הממשל נזהר בהתייחסויותיו לגבי הסכם הגרעין ובוודאי אינו חוזר על הצהרותיו של טראמפ ערב הבחירות כי יפעל לביטולו. נראה, כי הממשל מנסה להפריד בין ההתייחסות והתגובה להסכם לבין תגובותיו להתנהלות אירן במזרח התיכון. בהקשר זה, בדיווח של הבית הלבן על אודות שיחת טראמפ עם מלך ערב הסעודית הודגש כי "שני המנהיגים סיכמו על הצורך באכיפה קפדנית של ההסכם", במשתמע, גובשה הבנה כי ההסכם נותר על-כנו, כנראה גם בהתאם לרצונם של הסעודים.

נראה כי גם לאחר הצעדים שכבר נקט, הממשל נמצא עדין רק בראשית התהליך של גיבוש מדיניותו ארוכת הטווח מול אירן. היעד שיציב יתמקד ככל הנראה במזעור השפעתה האזורית של אירן, תוך העמקת הרתעתה מקידום מהלכים מתריסים ומהפרה של הסכם הגרעין. בהקשר זה יצטרך הממשל להתמודד עם מורכבות האתגרים הניצבים בפניו, ובראשם:

  • הצורך במתן תוקף להצהרותיו הנוקשות על-ידי צעדים קונקרטיים שימחישו את רצינות כוונותיו. לממשל ברור כי הימנעות מכך תציגו ככלי ריק ותפעל למעשה כבומרנג נגדו. ארצות הברית יכולה בוודאי להפעיל את כוחה הצבאי נגד יעדים אירנים ו/או של בעלי בריתה. עם זאת, ספק אם הממשל מוכן, בוודאי בשלב זה של כהונתו, להיגרר להידרדרות מהירה שהנה תרחיש סביר במקרה של הסלמה צבאית.

  • תרחיש אפשרי בהחלט הוא החרפה בסנקציות האמריקניות בתחומים שאינם קשורים בגרעין, הן על-ידי צווים נשיאותיים והן באמצעות חקיקה בקונגרס, הנשלט על-ידי הרפובליקנים. עם זאת, כדי להכביד באופן ממשי את הנטל על אירן יזדקק הממשל לשכנע את האירופים ואת הרוסים להצטרף - מהלך שלא יזכה לתמיכתם מאחר שאלה לא ירצו לחסום מחדש את הדלת שנפתחה להשקעות באירן עם החתימה על הסכם הגרעין.

  • מאמץ לתקוע טריז בין רוסיה לבין אירן על-ידי שכנוע הרוסים להרחיק את אירן ממעורבות בסוריה, בתמורה לוויתורים אמריקניים בהקשרים שחשובים לרוסיה. זוהי משימה קשה נוכח עליית המדרגה בשתוף הפעולה הצבאי המתקיים בין רוסיה לאירן בסוריה. זאת ועוד, גם בעירק, במלחמה בדאעש, תרומתה של אירן נראית חיונית מתמיד ולא נראה שארצות הברית תרצה לסכן את הישגיה בזירה זו. גם הרוסים חוזרים ומדגישים כי תהיה זו שגיאה להדיר את אירן מקואליציה שנועדה להיאבק בטרור האיסלאמי.

אירן מבחינתה אינה מעוניינת בהחרפת המתיחות ולא נראה כי תבחר, לפחות בעת הנוכחית, לאמץ קו שונה ותוקפני יותר ממה שנקטה עד כה. משימתו העיקרית של רוחאני בחודשים הקרובים תהיה למנוע התגברות של המאבק הפנימי בתוך אירן. איומים גוברים מצד ממשל טראמפ נגד אירן עלולים לחזק את המחנה השמרני הקיצוני באירן, שהתנגד להסכם הגרעין וטען לאורך כל הדרך כי לא ניתן להאמין לארצות הברית, ומנגד להחליש את מחנה רוחאני, שניסה לקדם את מדיניות הפתיחות מול המערב. סוגיה זו תעמוד, ככל הנראה, במוקד התנהלות הצדדים השונים באירן בחודשים הקרובים, עד לבחירות לנשיאות הצפויות להתקיים במאי 2017.

הקצנה בשיח באירן בעקבות החרפה נוספת בתגובות האמריקניות עלולה לדחוק את הנשיא רוחאני לנקוט רטוריקה וצעדים מתלהמים גם מצדו, מחשש כי יוצג כנכנע לאמריקנים וכמי שמדיניותו נחלה כישלון. בולט בהקשר זה כי, לראשונה מזה שנים, המחנה הרפורמיסטי נאלץ להתייצב לצד המשטר מול איומי ארצות הברית, תוך שהוא מצהיר כי נוכח איום חיצוני העם האירני מוכן להתאחד.

לסיכום: שינוי כללי המשחק האמריקני מול אירן - הצלחה לצמצם את השפעתה האזורית מבלי להיגרר לעימות ובלא שאירן תנקוט פעולות תגמול (במשתמע, הרתעתה) - יחייב גיבושה של אסטרטגיה רחבה, שלפי שעה נראית קשה להשגה, בהתייחס למורכבות האתגרים שארצות הברית תאלץ לתת להם מענה.

ככלל, מול מדיניות הממשל האמריקני, אירן תתמקד במאמצים לשמר את מעמדה האזורי ואת יכולתה להמשיך ולפתח את יכולותיה הגרעיניות, בהתאם לסיכומים שהושגו במסגרת הסכם הגרעין. ייתכן כי הקו התוקפני האמריקני ישיג "הרתעה נקודתית" בדמות הימנעות מצעדים מתריסים בולטים בעת הנוכחית. אולם עם הזמן ואם יגברו הלחצים מצדה של ארצות הברית, יגבר גם האילוץ על רוחאני ובניגוד לרצונו הוא ייאלץ ללכת אחר דרישות הקיצוניים.

הממשל האמריקני החדש ואירן ממשיכים כל אחד מצדו לבחון את מהלכיו של הצד השני מבלי שיהיה להם אינטרס להביא להידרדרות אלימה, שעלולה לערער את היציבות באזור המפרץ ולהעמיד למבחן את נחישותה לממש את הצהרותיהם. עם זאת, גם מתיחות במישור ההצהרתי שאין מאחוריה כוונה מעשית עלולה להוביל להידרדרות, שתתרחש בעקבות מיסקלקולציה של אחד הצדדים אשר לכוונותיו של הצד האחר.

מורכבות האילוצים והאתגרים שבפניהם ניצב ממשל טראמפ בבואו לגבש את מדיניותו מול אירן מחייבת את ישראל למקד את השיח שיתקיים בינה לבין ארצות הברית בדרכים אפשריות להשגת היעדים המרכזיים הבאים: שינוי מדיניותה של אירן במזרח התיכון, ובהקשר הגלובלי מניעת שחיקה בציות האירני למגבלות שמטיל עליה הסכם הגרעין וכן הערכות לעידן שלאחר פקיעת תקפו. על ישראל לשאוף כי המדיניות האמרקאית תתמקד במאמץ לחזק את הרכיבים המתונים במערכת הפוליטית באירן, ובראשם הנשיא רוחאני, ולא תשחק לידיהם של הקיצוניים. לשילוב נכון של צעדי הרתעה מחד-גיסא ופתיחות מאידך-גיסא, שיעשו בשיתוף פעולה עם גורמים בינלאומיים נוספים, יהיה סיכוי להמחיש לרוחאני - שנראה כי הוא בעל הסיכויים הטובים להיבחר שנית - כי לו אישית ולאירן בכלל יש הרבה מה להפסיד משבירת כלים מול ממשל טראמפ.

תאריך:  06/03/2017   |   עודכן:  06/03/2017
אלדד שביט, סימה שיין, כתראן אנה
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
יחסי ארצות הברית ואירן לאחר כינון ממשל טראמפ
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
דניאל143
6/03/17 16:54
2
כימרה
7/03/17 03:15
3
נובל
10/03/17 12:19
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
זה סיפור אישי שלי, על התיכון "אהל שם" ברמת גן, שסיימתי את לימודיי בו לפני שנים רבות. סיפור, שראוי לספרו, לא מפני שהוא הסתיים, אלא מפני שקבלתי מייל ממנחם (מני) לויתן, שלמד איתנו בכתה. פעם, בימי קדם.
06/03/2017  |  יאיר דקל  |   כתבות
"מרשי חתם על ההסכם הקיבוצי כאן באולם" - דיווח עו"ד שמוליק קסוטו לנשיא איתן אורנשטיין, בעיצומו של הדיון על מכירת גלובס (2.3.17). מרשו - איש העסקים היהודי-רוסי דוד דוידוביץ, שלא ידוע עליו דבר למעט זה שהוא מאוד להוט לרכוש את גלובס. למה? "זה באמת לא ברור", אומר אחד מעורכי הדין המעורבים בתיק.
06/03/2017  |  איתמר לוין  |   כתבות
סטודיו יורם לוינשטיין לקח על כתפיו את העלאת הסיפור הכה נוקב, שכל משפט בו הוא משפט מחץ, שנוגע בורידים של כולנו: אנו הצברים שלא חשנו דבר ממה שמתואר בו. העלילה המתרחשת ונעה בין לוקיישנים כה רבים, לא מאפשרת לבמת הסטודיו לעשות מה שסרט עושה, ואפילו לא תיאטרון רפרטוארי נתמך. (היא עלתה בזמנו בתיאטרון גשר, ועיבודו גם כאן נעשה בידי יבגני אריה המנהל האמנותי ורועי חן הדרמטורג של תיאטרון גשר). לכן, התפאורה מצומצמת מאד: בין היתר - שולחן, כסאות ומיטה זוגית, שמוכנסת ומוצאת לפי הצורך.
05/03/2017  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
המצב בפרובינקיה לאחר שהנצרות הפכה לדת הקיסרות ב-313 היה שונה מהמצב בשאר חלקי הקיסרות. הנצרות שמה לה למטרה להפוך את ארץ הקודש לארץ נוצרית כחלק מהתפישה שאלוהים מאס בעם היהודי והעביר את הבחירה לנצרות. הפיכת ארץ הקודש לנוצרית נחשבה למימוש ניצחון הנצרות על היהדות. הרדיפות הדתיות נגד היהודים במאה ה-4 לסה"נ היו המשך למדיניות הרומית לשבירת רוחם של היהודים מבחינה לאומית ותרבותית והרס היישות הלאומית היהודית, תוך הטלת הגבלות כלכליות כדי לחנוק את היישוב היהודי, מצד אחד, ולמאמצי ניצור היהודים, מצד שני.
05/03/2017  |  רבקה שפק ליסק  |   כתבות
בשבוע שעבר התקיים כנס התקשוב בחינוך השנתי Edutech של אנשים ומחשבים, שנערך זו השנה הרביעית בשיתוף קרן אתנה. הקרן הוקמה לפני 10 שנים, ביוזמה אישית של אורי בן ארי, שכבר אז הבין שמדברים על שיפור ומהפכה בעולם החינוך, אבל שוכחים את המרכיב העיקרי - המורה.
05/03/2017  |  יהודה קונפורטס  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
"ביבי נקלה, ביבי נבל, ביבי מושחת, ביבי שקרן, ביבי מאוס, ביבי תחמן"... כך נפתח ביום שלישי מאמר בעיתון ה"הגון", שופר הפלשתינים - הארץ
דן מרגלית
דן מרגלית
עמרי מניב בערוץ-12 הביא צרור של הקלטות של שיחות בין שקד לבין נוה    הוא לחץ למנות את איתן אורנשטיין לנשיא המחוזי בתל אביב    שקד נכנעה והצביעה בעד אורנשטיין
דרור אידר
דרור אידר
גרורותיה של אירן מעסיקות אותנו, בעוד שהמשטר בטהרן מחכך ידיו בהנאה, כמעט ללא פגע, ועל הדרך ממשיך את תוכנית הגרעין בחסות המהומה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il