|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח

קטר במצור – משמעויות והשלכות לזירה הפלשתינית <br> <br>

לניתוק היחסים בין מדינות מפרץ מרכזיות ומדינות סוניות נוספות לקטר והטלת מצור על-ידי מדינות אלו על קטר יש השלכות גם בזירה הישראלית פלשתינית המעורבות הקטרית ברצועת עזה המסייעת לייצובה עלולה להיפגע, והחמאס עלול להידחף לזרועות אירן, תרחיש שיגביר את הסיכויים להתלקחות מחודשת מול הרצועה
08/06/2017  |   קובי מיכאל, יואל גוז'נסקי   |   מאמרים   |   העולם הערבי   |   תגובות
קטר [צילום: סאוראב דאס/AP]

פגיעה חמורה
האינטרס הישראלי הוא לתמוך בתיווך אמריקני שיסיים את הפרשה בפגיעה במעמדן של אירן והחמאס, אך ללא פגיעה חמורה בפעולות החיוביות של קטר מול רצועת עזה ובתיווך עם החמאס.

מדיניות החוץ של שש חברות "המועצה לשיתוף פעולה במפרץ" (משפ"מ) - ערב הסעודית, קטר, איחוד האמירויות הערביות, בחריין, כווית ועומאן, לא הייתה, ואינה מופת לשיתוף פעולה ולאחדות שורות. גם המהלך הדרמטי של ניתוק הקשרים עם קטר וסגירת המרחבים היבשתי, האווירי והימי, המובל על-ידי ערב הסעודית ואיחוד האמירויות, אינו מצביע על שינוי. כווית ועומאן בחרו גם הפעם שלא להצטרף למהלך, אליו הצטרפו מצרים, בחריין, הממשלה המוכרת בתימן ואיי המלדיביים ובמידה מוגבלת ירדן ומרוקו, והן מסתמנות כמתווכות אפשריות בין קטר לבין ערב הסעודית, נותנת הטון של המהלך.

מעבר להנמקות הרשמיות שסופקו למהלך האחרון ולהנמקות מרומזות או נסתרות (כמו למשל התיעוב האישי שרוחש מלך ערב הסעודית לאמיר הקטרי, או פגישת האמיר הקטרי עם מפקד משמרות המהפכה האירני ושמועות לגבי מתקפת סייבר רוסית), הממקדות את תשומת הלב במערכת יחסי הגומלין שבין קטר לבין המרחב הערבי ואירן, חשוב לעמוד גם על ההשלכות האפשריות של המשבר - החמור ביותר מאז הוקם המשפ"מ ב-1981 - על הזירה הישראלית-פלשתינית.

הנשיא טראמפ כרך בביקורו בערב הסעודית את חמאס, דאעש והאיסלאם הרדיקאלי במקשה אחת של טרור והבהיר כי ארצות הברית לא תגלה סובלנות כלפי מדינות התומכות בטרור. סביר שאמירותיו אלו של הנשיא האמריקני סיפקו עילה לכמה מהמדינות לביצוע המהלך בעיתוי הנוכחי תוך האשמת קטר בתמיכה בטרור ואף בסיוע לחתרנות בשטחן. קטר הודיעה על גירוש כמה מפעילי הזרוע הצבאית של חמאס טרם ההודעה על ניתוק הקשרים, אך זה לא הביא לעצירת המהלך. להחלטת קטר על גירוש פעילי חמאס משטחה יש אולי רק השפעה מוגבלת על יחסי קטר-חמאס ועל תפקידה של קטר ברצועת עזה והשפעתה בזירה הפלשתינית, אולם המהלך שהובל על-ידי ערב הסעודית ומצרים יכול להתברר כבעל משמעויות נרחבות הרבה יותר.

מאמצי שיקום

לקטר תפקיד חשוב במאמצי השיקום של רצועת עזה הן בפן הכלכלי, כתורמת הכספים הגדולה ביותר, והן בפן הפוליטי, בהשפעתה על הנהגת החמאס, התלויה בחסדיה, ובהיותה ערוץ קשר בין ישראל לבין החמאס, בין אם מדובר בתשלום משכורות לפקידי החמאס ומימון הספקת החשמל מישראל לעזה ובין אם בהעברת מסרים וסיוע במאמצי השיקום. היחס הישראלי לקטר הוא דואלי. לצד מורת רוח של ישראל בגין תמיכת קטר בחמאס והחסות שהיא נותנת להנהגתה והכעס על שיבוש המאמצים להשגת הסכם הפסקת אש ברוח ההצעה המצרית במהלך מבצע צוק איתן, ישראל מייחסת חשיבות לתרומה הקטרית לשיקום הרצועה, לסיוע הפיננסי שהיא מעניקה בכל הנוגע לתשלומי משכורות ומתן שרותים לתושבי הרצועה ולעצם הקשר המתמשך עם מדינה ערבית. ישראל מכירה בכך שיש בשיתוף הפעולה עם האמירות יותר יתרונות מחסרונות, ובהם גם הצרת צעדיה של אירן והחלשת השפעתה על תנועת חמאס ועל הנעשה ברצועת עזה.

הרומן הקטרי עם האחים המוסלמים (בעיקר במצרים) וכנגזרת - עם חמאס, אינו עולה בקנה אחד עם הנטייה המסורתית של שאר חברות המשפ"מ, שלצד סולידריות שהפגינו עם השאיפות הלאומיות הפלשתיניות והיענות לקולות העולים מ'הרחוב הערבי', גילו חשדנות, שלא לומר עוינות, כלפי תנועת חמאס והאידיאולוגיה שהיא מייצגת. חמאס נתפסת בעיניהם כפלג מיליטנטי של האחים המוסלמים הפוגע בביטחון הלאומי המצרי, כלומר במשטר, מערער את שלטון הרשות הפלשתינית ומהווה המחשה ליכולת של תנועות איסלאמיסטיות לתפוס את השלטון.

תמיכתה של קטר בחמאס והשקעותיה ברצועת עזה משתלבות היטב במדיניות החוץ הייחודית ההישרדותית של האמירות הזעירה ובניסיונותיה להטביע את חותמה ולהגביר את השפעתה. המשענת הביטחונית האמריקנית (בקטר נמצאת בין היתר המפקדה האזורית של פיקוד המרכז האמריקני, CENTCOM) מאפשרת גם היא את הפעלתנות הדיפלומטית של קטר, מהמדינות העשירות בעולם במונחי תל"ג לנפש, ביודעה כי ביטחונה הלאומי נשמר. במקרים לא מעטים, ארצות הברית אף ביקשה לעשות שימוש בקשריה של האמירות עם שחקנים שונים, בהם ארגוני טרור כחמאס, ולהשתמש ב"שירותיה הטובים" כגורם מתווך. קטר מאמינה שבאמצעות יחסיה עם גורמים כאירן, טאליבן וחמאס היא קונה לעצמה השפעה, אך גם "תעודת ביטוח" מפגיעתם הרעה.

יכולות שלטוניות

כחלק מפעלתנותה, האמירות משקיעה ביהודה ושומרון (למשל בעיר הפלשתינית החדשה רוואבי) ואף במגזר הערבי הישראלי. אולם, עיקר תמיכתה, שהואצה ב-2012 לאחר ביקור האמיר דאז חאמד בן-ח'ליפה ברצועה, מופנית עתה לרצועת עזה. תמיכת האמירות בחמאס, התמיכה הגדולה ביותר מכל מדינה ערבית אחרת, באה לידי ביטוי בחיזוק היכולות השלטוניות של חמאס ברצועה, בעיקר על-ידי תשלום משכורות וסיוע להספקה סדירה של חשמל מישראל, וקידום באישור ובסיוע ישראל של פרויקטים הומניטריים ותשתיתיים ברצועה. דווח אף על ניסיונות תיווך מטעם קטר בין ישראל לחמאס, שמטרתם חילופי שבויים, קידום הקמת נמל ימי מול חופי הרצועה והעברת סיוע לתושבי הרצועה.

ניתוק הקשרים עם קטר, עליו הכריזה קבוצת המדינות הערביות בהובלת ערב הסעודית ומצרים, והתבטאויותיו של הנשיא טראמפ המזהות את המהלך כהישג של המדיניות האמריקנית וכמהלך חשוב למיגור הטרור האיסלאמי והצרת צעדיה של אירן במרחב, מבודדים את קטר. סגירת המרחבים הימי והאווירי והגבול היבשתי עם ערב הסעודית הם כמעט בחזקת קאזוס-בלי ועלולים להביא לכאוס באמירות. גם אם האמריקנים ייחלצו לעזרת קטר במאמצי תיווך והרגעה, לאור חשיבותה האסטרטגית של קטר עבורם, ברור שקטר תיאלץ לשלם מחיר. יהא המחיר שתשלם קטר אשר יהא, השפעתו תבוא לידי ביטוי גם במערכת היחסים עם חמאס ועם אירן.

הצרת צעדיה של קטר עלולה להוביל גם לדחיקתה מהרצועה ולמיתון תמיכתה בחמאס או הסרתה, לכל הפחות ברמה ההצהרתית. אם תנועת החמאס מצדה, לא תשכיל לשפר את קשריה עם המחנה הסוני הפרגמטי, כשהתשלום הנדרש הוא גם בשינוי מדיניותה למול הרשות הפלשתינית ומול ישראל, היא עלולה למצוא עצמה בבידוד מזהיר, שידחק אותה לזרועות האירנים כאפשרות האחרונה שנותרת בפניהם. תרחיש כזה מעלה את הסבירות לסבב אלים נוסף ברצועת עזה ולהחמרת המשבר ההומניטרי ברצועה.

מעורבות ישירה

שימור מעמדה של קטר ברצועת עזה והמשך תרומתה לשיקום הרצועה עומדים במתח עם החשיבות שמייחסת ישראל להעמקת הקשר עם המחנה הסוני הפרגמטי. מאמץ ישראלי למיתון עמדות המחנה הסוני הפרגמטי כלפי חמאס וכלפי קטר לא עולה בקנה אחד עם העדיפות שנותן אותו מחנה להחזרת הרשות הפלשתינית לרצועת עזה ולריסון קטר. במציאות הסבוכה שנוצרה, ישראל תעשה נכון אם תעודד מעורבות ישירה עמוקה יותר של המחנה הסוני הפרגמטי ברצועת עזה ולו כדי להוות משקל נגד לאירן.

המהלך הנוכחי הוא עלית מדרגה בהשוואה ללחץ שהפעילו המדינות על קטר ב-2014. הפעם מדובר גם במצור כלכלי כבד המכוון להפעיל לחץ על האמיר לשנות את מדיניותו, ייתכן אף כדי להביא להפלתו. ישראל תעשה נכון אם תגיע להבנות עם הממשל האמריקני שלא לדחוק את קטר לפינה יתר על המידה, ולו משום שזה עלול לקרבה עוד יותר לאירן. האינטרס הישראלי הוא שוושינגטון תציע לצדדים פשרה, שתאפשר להם מוצא של כבוד ובמקביל לנצל את שעת הכושר הזו כדי להביא את קטר, שהיא נכס אסטרטגי חשוב של ארצות הברית מבחינה צבאית, לממש כמה מהתחייבויותיה הקודמות אותן לא מימשה, בדגש על צינון יחסיה עם אירן ותנועות האחים המוסלמים במרחב ובכללן חמאס. ב-7 ביוני 2017 דווח על שיחת טלפון שקיים הנשיא טראמפ עם אמיר קטר בה הציע את עזרתו לפתרון המשבר. ייתכן שנקרתה כאן שעת כושר לרתום את המחנה הסוני הפרגמטי יחד עם קטר, שהועמדה במקומה, למהלך רחב של שיקום רצועת עזה בשיתוף עם הרשות הפלשתינית ובשילובה במעטפת החיצונית של רצועת עזה. במעטפת החיצונית, ניתן, בסיוע ובשיתוף פעולה ישראלי ובנוכחות פעילה של הרשות הפלשתינית, להקים מרחבים מוגנים של תשתיות אנרגיה, מים ותעסוקה חיוניות לרצועת עזה. ייתכן שבמהלך מדיני נכון ניתן להפוך את מצוקתן המסתמנת של קטר ושל חמאס למנוף חיוני לעיצוב מחדש של המציאות העזתית ובהמשך גם במסלול הישראלי-פלשתיני.

לסיכום, גם אם פעולה נגד תנועות איסלאמיות רדיקאליות ותומכיהן הוא אינטרס אמריקני וישראלי מובהק, התמיכה של וושינגטון במהלך נגד קטר, כפי שהשתמעה מציוצי הטוויטר של הנשיא טראמפ, שמותנו לאחר מכן בהתבטאויות בכירים בממשל ובשיחת הטלפון של הנשיא עם אמיר קטר, והעצמה מוגזמת של הלחץ המופעל עליה עלולות להגביר את אי-היציבות במפרץ, להגביר את הנפיצות של המצב ברצועת עזה ולהקשות עוד יותר על ארצות הברית לאחד את המחנה הסוני מאחוריה.

תאריך:  08/06/2017   |   עודכן:  08/06/2017
קובי מיכאל, יואל גוז'נסקי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 בשאר אסד 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
קטר במצור – משמעויות והשלכות לזירה הפלשתינית
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  העולם הערבי
נראה כי אזור המפרץ עובר באחרונה טלטלה ביטחונית וצבאית גדולה ועוד צפויות בו תהפוכות רבות. אחרי הפיגועים של דאעש במנצ'סטר ובלונדון ופחות מחודש ימים מאז הבחירות לנשיאות באירן, שבהן זכה בפעם השנייה חסן רוחאני ונבחר לקדנציה נוספת, והנה אירן חוטפת מכה בלתי צפויה בלב ליבה של המדינה מידי ארגון הטרור הסוני דאעש באמצעות פיגוע טרור כפול בסמלי שלטון ההיאתולות-בפרלמנט האירני ובקברו של ח'ומייני מחולל המהפכה הח'ומינסיטית בשנות ה-70. 12 הרוגים ו-43 פצועים זהו קציר הדמים במתקפת הטרור.
08/06/2017  |  יוני בן-מנחם  |   מאמרים
קטר תיעלה את עצמה בשלוש השנים האחרונות למשבר החמור וחסר התקדים שלה עם מצרים, לוב ומדינות המפרץ. היהירות של שליטה השיח' תמים בן חמד אלת'אני שחשב כי הכסף הרב, הגז והנפט יעניקו לנסיכות שהוא עומד בראשה חסינות בינלאומית בנוסף לבסיס האווירי האמריקני הגדול בשטחה השומר על האינטרסים האמריקנים במפרץ.
07/06/2017  |  יוני בן-מנחם  |   מאמרים
גד ליאור, איך לא ידעתי שהיית, אי-פעם, בממלכה הערבית הסעודית (לפני דונלד טראמפ, נשיא ארצות הברית) ובנסיכויות המפרץ הקסומות (האמירויות הערביות המאוחדות) עם משלחת אירופית ב 2009... איך? למרות שאני קורא ותיק ונאמן של עיתונך ידיעות אחרונות ושלך, כשאני מקפיד בדרך כלל לעיין בהגיגיך הכלכליים ואלה שעוסקים בנושאים אקטואליים מגוונים אחרים. הכיצד פספסתי את הדבר החשוב הזה? איך אדם כמוך, כריזמטי, נוח לבריות ובעל מידות נעלות, מעולות ונשגבות, לא השכיל להביא עלינו את השלום... איך? למרות שניחנת בכל תכונות האופי ההולמות את המעמד ואף על-פי שניתנה לך הזדמנות פז, ראויה מאין כמותה, לעשות כן. כיצד קרה ולא הרשמת ושכנעת, לא הקסמת וסנוורת, לא השתדלת ושידלת, לא קיצרת וקלעת, לא הסברת והעמקת, לא חייכת וכבשת, לא משאת ומתנת (משא-ומתן), לא פירשת ופרשנת, לא שלומת ולא סלאמת (שלום וסלאם), לא הפשרת ופישרת, לא לחצת (ידיים) וחיבקת, לא חכמת ונבונת. כיצד ידידי .. כיצד?
07/06/2017  |  קיסר קבהא  |   מאמרים
גורמי מודיעין אמריקניים טוענים כי הצליחו להשיג ראיות לכך שפצחנים רוסים השתמשו בפייק ניוז כדי לעורר את המשבר הנוכחי במפרץ הפרסי, שבמסגרתו ניתקו כמה מדינות סוניות את קשריהן עם קטאר.
07/06/2017  |  איציק וולף  |   חדשות
תימן הצטרפה לסעודיה, למצרים, לבחריין ולאיחוד האמירויות וניתקה את קשריה הדיפלומטיים עם קטאר. בהודעת ממשלת תימן נמסר כי יש להוציא את קטאר מן הקואליציה הנלחמת נגד החות'ים בתימן.
05/06/2017  |  איציק וולף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסף אליעז
יוסף אליעז
מלחמת חרבות ברזל, בצד מוראותיה, חשפה לנגד עינינו מציאות הטעונה שינוי דחוף    אנו חיים בעולם "פתוח", כפי שנוהגים לומר: "כל העולם הוא כפר אחד גדול"
אלי אלון
אלי אלון
כשלושה שבועות לאחר סיום מלחמת ששת הימים, הסתערו עשרות תושבים ערבים מרצועת עזה על מחנה מחסני האספקה והמזון שהיה שייך לכוח האו"ם
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
"ביבי נקלה, ביבי נבל, ביבי מושחת, ביבי שקרן, ביבי מאוס, ביבי תחמן"... כך נפתח ביום שלישי מאמר בעיתון ה"הגון", שופר הפלשתינים - הארץ
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il