|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
פחד מרופא שיניים: אסטרטגיות להתמודדות
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך

מהפיכה תחבורתית

רב קו במונית השירות: איך המדינה יכולה להפוך השקעה של 50 מיליון שקל לחיסכון של 900 מיליון שקל?
26/06/2017  |   ויקטור איררה   |   מאמרים   |   תגובות
גידול בנוסעים [צילום: תומר נויברג/פלאש 90]

ההחלטה הברוכה של הנהלת משרד התחבורה לאפשר לנוסעים במוניות שירות לשלם את נסיעתם עם כרטיס הרב-קו צפויה לחולל מהפכה תחבורתית רבת משמעות.

על-פי דוח מרכז המחקר והמידע של הכנסת מיום 21.5.2017, "שילוב רב-קו במערכת ההסעה של מוניות שירות מביא בפועל לחיסכון בעלויות הנסיעה לנוסעים. חיסכון זה עשוי להביא נוסעים חדשים שלא נסעו בעבר בקווי שירות של אוטובוסים... אנו מניחים כי מדובר על עלייה בפדיון של בין 10% ל-20%..."

הנחת הממ"מ הנ"ל תואמת להנחת ה-OECD לפיה "מעבר למוניות שיתופיות יפחית את התנועה ב-55%". באשר לעלייה הצפויה של 15% בפדיון מוניות השירות, הרי שמשמעותה גידול של 5 מיליון נוסעים אשר אינם נוסעים היום בתחבורה ציבורית.

לאחרונה שר התחבורה ישראל כ"ץ הצהיר, בהתבסס על דוח טרכטנברג, שכל 1% גידול בנוסעים בתחבורה ציבורית חוסך 400 מיליון שקל למשק. על-פי הנתונים האחרונים של משרד התחבורה, בשנת 2015 היו 191 מיליון נוסעים באוטובוסים, 16 מיליון ברכבת ישראל, ו-10 מיליון ברכבת הקלה בירושלים - סה"כ 217 מיליון נוסעים. 1% שווה 2.2 מיליון נוסעים, ותוספת של 5 מיליון נוסעים חדשים בגין שילוב הרב-קו במוניות שירות עתיד לכן להביא לחיסכון של 900 מיליון שקל למשק לשנה! ומה עלות שילוב הרב-קו במוניות שירות? זניחה ביותר.

החישוב האחרון של מרכז המחקר והמידע של הכנסת מבוסס על 4 רכיבים, כלהלן:

א. רכיב "הנוסעים החדשים" - זו ברכה גדולה למשק, ושאיפתם המוצהרת של משרדי התחבורה האוצר לעודד כמה שאפשר נסיעה בתחבורה ציבורית במקום ברכב הפרטי. בהיבט הכלכלי ראינו שמדובר בחיסכון של 900 מיליון שקל.

ב. רכיב "התמיכה הייעודית לנוסעים קיימים" - הכוונה לנוסעים היום במוניות שירות אשר ישלמו את נסיעתם עם הרב-קו, דבר שיגרום להגדלת התקציב הקיים של הסובסידיות. לפי החישוב שלנו, מדובר בתוספת של כ-50 מיליון שקל בלבד.

ג. רכיב "השלמת סובסידיה שוטפת למפעילי האוטובוסים" - הכוונה למעבר נוסעים מאוטובוסים למוניות שירות והשפעת מעבר זה על הסובסידיה השוטפת המוענקת לחברות האוטובוסים. הסובסידיה השוטפת מוגדרת (דוח ה-מממ) כ"תמיכות המועברות לחברות תחבורה ציבורית לפי ההסכמים עמן; תמיכות אלה מחושבות בין השאר על סמך המרחק אותו נוסעים האוטובוסים ומחיר הדלק, מספר הנוסעים ותשלום מינימאלי לחברות". ברור שאם מספר נוסעים יעברו מהאוטובוס למונית שירות, והאוטובוס עקב כך ייסע עם פחות נוסעים, אומנם לא ישתנו סעיפי הסובסידיה של מרחק ודלק, אבל יקטן בהתאם סעיף הסובסידיה של מספר נוסעים שהאוטובוס הסיע - ולכן רכיב זה הנו בגדר הפחתת סובסידיה ולא "השלמת" סובסידיה. בהיעדר נתונים כמותיים נחשב רכיב זה כעלות אפס.

ד. רכיב "מערך התמיכה המנהלי" - הכוונה למערך הרב-קו במוניות השירות, אשר הוערך על-ידי ה-מממ בכ-5 מיליון שקל בהתבסס על הקיים היום בחברות האוטובוסים.

בסופו של דבר, מלבד החיסכון העצום למשק, המדינה תהנה מרווחה מסוימת בתנועה, גידול מה בפריון העבודה, ושיפור איכות החיים של תושבי ישראל.

הכותב הוא יועץ טכנולוגי בכיר לתחום התחבורה הציבורית, בין היתר למשרד התחבורה ולרשויות מקומיות. כיום יועץ למוניות השרות הפעילות.
תאריך:  26/06/2017   |   עודכן:  26/06/2017
ויקטור איררה
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עוד סוף שבוע אחד של כאבים חזקים. תצרפו לזה את הכתמים והפצעים מהסוכרת, את הקפיצות הבלתי מוסברות של הסוכר וכמובן את בעיות הנשימה הבלתי נסבלות (אני בניגוד לאורן חזן לא מצליח לשחק כדורגל, לקחת שאיפה מהונטולין ולהגיד שהמצב שלי ממש-ממש קשה).
25/06/2017  |  רן מלמד  |   מאמרים
זה עשרות שנים שממשלות ישראל מנסות תרגילים שונים, כדי לעודד בנייה להשכרה. עדות לכישלון מאמצים אלו הוא בניין מגורים בדרך חיפה 102 תל אביב, שנבנה על-ידי יזם פרטי במסגרת ההטבות - והוא כמעט היחיד שנבנה באותן שנים. הצעת החוק הממשלתית החדשה ("יתנו הטבות מס נוספות לבנייה להשכרה" ) היא ניסיון נוסף ולא מוצלח ביותר.
25/06/2017  |  אלעזר לוין  |   מאמרים
בעודו בחיים, לפני פרוץ המרד שבו נרצח, יצא לשליט לוב מועמר קדאפי שם של שליט דיקטטורי תימהוני. הוא נהג לנסוע ברחבי העולם כשאליו נלווית דרך קבע האחות האוקראינית הצמודה שלו גלינה קולוניצקה, כשהוא מוקף שומרות ראש חמושות (שכונו משמר האמזונות) ושכירי חרב ממדינות אפריקה. בעת מסעותיו בעולם נהג לקבל את אורחיו באוהל גדול ומפואר, ובניגוד לראשית ימי שלטונו בהם הופיע לבוש מדים, הרי שבהמשך העדיף ללבוש גלימות וכיסויי ראש ססגוניים, שהדגישו את שייכותו השבטית-אפריקנית.
25/06/2017  |  עמי דור-און  |   מאמרים
המשבר בהדסה החזיר אותי לימי נעורי, כשרק התחלתי לעבוד. אז למדתי לקח חשוב על עבודה, שעד היום אני זוכר אותו.
25/06/2017  |  ארווין קליין  |   מאמרים
בשנת 1959 מלאו חמישים שנה לדגניה ולתל אביב. בשנה זו גם נחנכו מגרשי התערוכה שבשדרות רוקח בתל אביב, והמופע המרכזי ציין את יובל הקבוצות והקיבוצים. כמעט איש לא הזכיר את יום הולדתה של תל אביב.
25/06/2017  |  אהוד פרלסמן  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יורם אטינגר
יורם אטינגר
ב-2024 יש 69% רוב יהודי בשטח המשולב של יהודה, שומרון ו"הקו הירוק" - לעומת 39% מיעוט ב-1947 ו-9% ב-1900 - הנהנה מרוח גבית של שיעור פריון ומאזן-הגירה-חיובי    אין פצצת זמן דמוגרפית ער...
דן מרגלית
דן מרגלית
במרכז האמנויות בתל אביב, באולם ענק שהיה מלא עד אפס מקום, התקבצו יהורם גאון וחברי הגבעטרון להנעים משירי נעמי שמר, שהלכה לעולמה לפני 20 שנים
יוסף קנדלקר
יוסף קנדלקר
מאז ועד היום איש לא מעז לקרוא לבן שלו המן, למרות ששמעתי על מישהו שקראו לו כך, אבל זה בגדר שמועה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il