|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון

אירן: מתיחות גוברת בין הנשיא למשמרות המהפכה <br> <br>

המתיחות בין נשיא אירן, חסן רוחאני, למשמרות המהפכה, אשר ליוותה את מערכת הבחירות לנשיאות שהתקיימו במאי, גוברת בשבועות האחרונים ואף התפתחה לכדי עימות גלוי וחריף במיוחד העימות פרץ סביב שני אירועים מרכזיים: מתקפת הטילים שביצעה אירן לעבר מטרות דאעש בסוריה; וביקורת שמתח הנשיא רוחאני על מעורבות משמרות המהפכה בכלכלה
17/07/2017  |   סימה שיין   |   מאמרים   |   INSS   |   תגובות
רוחאני. מנהיג עליון [צילום: הנשיאות האירנית]

מאבק צפוי
לעימות זה שבין הנשיא למשמרות המהפכה ולממסד השמרני, יש חשיבות רבה במיוחד לקראת המאבק הצפוי, ככל הנראה, בשנים הקרובות, על ירושת המנהיג העליון.

המתיחות בין נשיא אירן, חסן רוחאני, למשמרות המהפכה, אשר ליוותה את מערכת הבחירות לנשיאות שהתקיימו במאי, גוברת בשבועות האחרונים ואף התפתחה לכדי עימות גלוי וחריף במיוחד, ביחס לעבר. העימות הנוכחי פרץ סביב שני אירועים מרכזיים: הראשון, מתקפת הטילים שביצעה אירן לעבר מטרות דאעש בסוריה; והשני, ביקורת שמתח הנשיא רוחאני על מעורבות משמרות המהפכה בכלכלה.

ב-18 ביוני שיגרה אירן טילי קרקע-קרקע לטווח בינוני לעבר יעדי דאעש באזור דיר א-זור שבמזרח סוריה. מיד לאחר המתקפה פרסמו משמרות המהפכה הודעה, שלפיה התקיפה בוצעה על ידם בתגובה למתקפת הטרור המשולבת שביצע דאעש בטהרן ב-7 ביוני. לאחר פרסום ההודעה, הנשיא רוחאני הצדיק את התקיפה וכינה אותה "נכונה לחלוטין והכרחית", אך הבהיר כי שיגור הטילים לא בוצע מתוקף החלטה של "אדם אחד או יחידה צבאית מסוימת", אלא היא התקבלה כמקובל במועצה העליונה לביטחון לאומי, שהתכנסה לאחר הפיגועים בטהרן. הודעת הנשיא נועדה להדגיש כי משמרות המהפכה אינם פועלים באופן עצמאי, אלא כפופים להחלטות המועצה העליונה לביטחון לאומי שבראשה עומד הנשיא. הודעת הנשיא לא שמה קץ למלחמת הגרסאות בינו לבין משמרות המהפכה, שהזדרזו מצדם להוציא הודעה נוספת ובה צוין כי שיגור הטילים בוצע בהתאם להנחיית המנהיג העליון עלי ח'אמנהאי. כן הודגש שהמודיעין לפעולה נאסף על-ידי כוח קודס של משמרות המהפכה, וזאת בניגוד לטענת שר המודיעין שהצהיר לאחר שיגור הטילים כי משרדו הוא שהעביר את המודיעין שנדרש לידי משמרות המהפכה.

בעקבות חילופי הדברים בין הנשיא למשמרות המהפכה תקף היומון השמרני "כיהאן" בחריפות את רוחאני. במאמר מערכת שפרסם העיתון (25 ביוני) נכתב כי פעולת "לילת אל-קדר" - הכינוי שניתן באירן לשיגור הטילים - בוצעה תחת פיקודו הישיר של המנהיג העליון והודות למודיעין שסיפקו משמרות המהפכה. היומון הוסיף כי "מי שמפחיד את הציבור מאיום המלחמה, כלומר רוחאני, ולמחרת התעורר למשמע קולות הטילים, שלא ייטען שהוא זה שאישר את הפעולה". העימות החריף סביב שיגור הטילים חייב את בכירי המערכת הביטחונית האירנית להתערב בניסיון להרגיע את הרוחות. מזכיר המועצה העליונה לביטחון לאומי, עלי שמח'אני, הבהיר כי כל החלטות המועצה מאושרות על-ידי המנהיג העליון מתוקף היותו המפקד העליון של הכוחות המזוינים.

משמרות המהפיכה

ימים ספורים לאחר מכן פרץ עימות נוסף וחמור אף יותר בין הנשיא למשמרות המהפכה, והפעם סביב מעורבות הארגון בכלכלה האירנית. בפגישה עם אנשי עסקים (22 ביוני) הצהיר הנשיא כי ממשלתו מחויבת להפרטת הכלכלה, אך טען כי לא ניתן לממש הפרטה של ממש בהתאם לתוכנית שעליה הכריז המנהיג העליון בשנת 2006, מאחר ש"חלקים מהכלכלה שהיו בידי ממשלה לא-חמושה הועברו לידי ממשלה חמושה". בכך ביטא רוחאני את הסתייגותו משליטתם הנמשכת של משמרות המהפכה בחלקים נרחבים מהכלכלה האירנית, בעיקר באמצעות תאגיד הבינוי "ח'אתם אל-אנביאא'". מעורבות הארגון בכלכלה נתפסת בעיני הנשיא כגורם המעכב את התקדמות המשק האירני, במיוחד לאחר הסרת הסנקציות בעקבות הסכם הגרעין ופתיחת הזדמנויות חדשות להשקעות זרות בכלכלה.

התבטאות הנשיא עוררה מחאה חריפה ביותר, בין היתר מצד מפקד משמרות המהפכה, מוחמד עלי ג'עפרי, שהצהיר כי אין זה הוגן שממשלה, שמסרה את ניהולם של פרויקטים לבינוי ופיתוח לידי משמרות המהפכה בתקופת הסנקציות ואף התגאתה בהם, תתקוף את הארגון בגין מעורבותו הכלכלית. הוא הדגיש כי מעורבות משמרות המהפכה בכלכלה היא חלק מתפקידם בהגנה על המהפכה ועל הישגיה. ביקורת הנשיא נגד משמרות המהפכה נדחתה גם על-ידי מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה, קאסם סולימאני. בנאום שנשא בכנס במחוז כאשאן ב-4 ביולי הצהיר סולימאני כי לאיש אין זכות להחליש את משמרות המהפכה ולתקוף אותם, מאחר שהם מגנים על המדינה ואזרחיה ובלעדיהם היא לא הייתה מתקיימת. בימים האחרונים הצטרף לביקורת על הנשיא גם מפקד זרוע הבינוי של משמרות המהפכה, עבדאללה עבדללהי, שדחה את הביקורת על מעורבותם בכלכלה ומתח ביקורת על העסקה שהממשלה חתמה בשבוע שעבר עם ענקית הגז הצרפתית "טוטאל".

את העימות הגובר בין הנשיא למשמרות המהפכה יש לראות על-רקע ניצחונו הסוחף של הנשיא בבחירות לנשיאות וההישגים המשמעותיים שבהם זכה המחנה הרפורמיסטי בבחירות למועצות המקומיות. נראה כי הנשיא, שגם במהלך מערכת הבחירות השמיע ביקורת חריגה בחריפותה נגד משמרות המהפכה, שאותם האשים בניסיון להכשיל את הסכם הגרעין, מבקש לנצל כעת את התמיכה הציבורית שניתנה לו לקידום יעדיו, ובכללם צמצום המעורבות של משמרות המהפכה בפוליטיקה ובכלכלה. עם זאת, הצלחת הנשיא להתגבר על התנגדות משמרות המהפכה, החוששים מפני פגיעה באינטרסים הכלכליים שלהם ובתקציבם הנקבע על-ידי הממשלה, תלויה בגיבוי מצד המנהיג העליון, שדווקא הגביר לאחר הבחירות את ביקורתו על הנשיא. במפגש עם בכירי המשטר שנערך בחודש יוני אף השפיל ח'אמנהאי את רוחאני בפומבי כאשר לעג לו על כי אינו עושה די לשיפור המצב הכלכלי. הוא הזהיר את רוחאני לבל יפלג את החברה האירנית, כפי שעשה הנשיא לשעבר, אבו אל-חסן בני-צדר, שהודח בשנת 1981 ונאלץ לגלות מאירן בעקבות מחלוקת עם מכונן המהפכה האיסלאמית, איתוללה ח'ומייני. בכירים נוספים בממסד השמרני הצטרפו לביקורת נגד הנשיא והאשימוהו בפלגנות. דובר הרשות השופטת הזהיר באופן חריג מפני הישנות ה"פיתנה" (מלחמת אחים, מונח בו עושה המשטר האירני שימוש לתיאור המהומות שפרצו לאחר הבחירות לנשיאות אירן בקיץ 2009) והזכיר, אף הוא, את נשיא אירן המודח בני-צדר.

אירוע חריג

על-רקע דברים אלה הותקף רוחאני על-ידי מספר מפגינים קיצוניים במהלך תהלוכות "יום ירושלים" בטהרן (23 ביוני), שקראו לעברו קריאות גנאי חריפות וסיסמאות, כגון: "איש הדת האמריקני" ו"רוחאני, גורלך יהיה כגורלו של בני-צדר". בעקבות תקרית זו התייצבו תומכי רוחאני לצדו והשיקו מערכה ברשתות החברתיות תחת הכותרת: "אני תומך ברוחאני". המתקפה האישית וקריאות הנאצה נגד הנשיא מהווים אירוע חריג ביותר, הממחיש את עוצמת הקרע בין הנשיא לממסד השמרני שבהנהגת ח'אמנהאי ולמשמרות המהפכה.

בעימות שבין הנשיא למשמרות המהפכה יכול רוחאני להישען על התמיכה הציבורית הרחבה בו, שבאה לידי ביטוי בתוצאות הבחירות. עם זאת, יכולתו לקדם את מדיניותו מוגבלת, לא רק בשל הספק אשר למידת הגיבוי לה הוא זוכה מצד המנהיג העליון, אלא גם נוכח ההתפתחויות בזירה האזורית והבינלאומית. מדיניות ממשל טראמפ, המציב את אירן כאויב מרכזי, הסנקציות המקודמות בקונגרס האמריקני והתבטאויותיו של מזכיר המדינה, רקס טילרסון, שלפיהן הממשל מתכוון לסייע לגורמים באירן לחולל "שינוי משטר בדרכי שלום" - כל אלה מחזקות את עמדת השמרנים, ובראשם המנהיג העליון, כי אין לבטוח בארצות הברית, החותרת להפלת המשטר. גם הלחץ הגובר מצד ערב הסעודית, שבא לידי ביטוי, בין השאר, במשבר עם קטר ובתמיכתה בכינוס שקיים ארגון האופוזיציה האירנית המוג'אהדין ח'לק בפריז (1 ביולי), מספק רוח גבית לגישת השמרנים, שלפיה על אירן לחזק את יכולתה ההרתעתית, בין היתר באמצעות חיזוק משמרות המהפכה ויכולותיה בתחום הטילים הבליסטיים.

לסיכום, העימות הפוליטי הפנימי באירן לא שכך בתום מערכת הבחירות והוא אף עשוי להתגבר לקראת המינויים הצפויים לממשלתו החדשה של רוחאני וכן האפשרות, שעליה דווח בתקשורת האירנית, כי הנשיא עשוי למנות באופן חריג שר הגנה שיגיע משורות הצבא הסדיר ולא ממשמרות המהפכה. לעימות זה, שבין הנשיא למשמרות המהפכה ולממסד השמרני, יש חשיבות רבה במיוחד לקראת המאבק הצפוי, ככל הנראה, בשנים הקרובות, על ירושת המנהיג העליון. במאבק זה יבקשו מוקדי הכוח המרכזיים, ובהם הנשיא המכהן ומשמרות המהפכה, למלא תפקיד מרכזי, על-מנת להשפיע על זהותו של המנהיג הבא.

תאריך:  17/07/2017   |   עודכן:  17/07/2017
סימה שיין, רז צימט, אנה כתראן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 בשאר אסד 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
אירן: מתיחות גוברת בין הנשיא למשמרות המהפכה
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  העולם הערבי
מצרים מתאוששת אט-אט ממתקפת הטרור של ארגון דאעש על חיילי הצבא המצרי באלברת' בצפון סיני, וכוחות הביטחון של מצרים ממשיכים במצוד אחרי מחבלים נוספים של ארגון דאעש שקשורים לאירוע.
14/07/2017  |  יוני בן-מנחם  |   כתבות
איחוד האמירויות מחדש (12.7.17) את התקפותיו על רשת אל-ג'זירה שבשליטת קטר - אם כי הרטוריקה מלמדת על התמתנות יחסית בדרישות של גוש המדינות הסוניות מהנסיכות הסוררת. "לרשת יש דם על הידיים והיא מפיצה שנאה, אלימות ואפליה", טוען האיחוד.
12/07/2017  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
יו"ר הלשכה המדינית של חמאס איסמעיל הניה נשא ב-5 ביולי את נאומו הראשון כמנהיג החדש של התנועה לאחר שהחליף באמצעות בחירות פנימיות את ח'אלד משעל. הנאום נישא בפני קהל רב ובהם בכירים מתנועת חמאס ומפלגים אחרים שבאו למלון משתל בעיר עזה לשמוע אותו והוא שודר בכמה ערוצי טלוויזיה ערביים ובשידור חי בפייסבוק.
07/07/2017  |  יוני בן-מנחם  |   כתבות
שרי החוץ של "הרביעיה הערבית" (מצרים, סעודיה, מאע"מ ובחריין) התכנסו ב-5 ביולי בקהיר לדון בתשובה שהעבירה להן קטר,באמצעות כווית שמתווכת במשבר, על מסמך 13 הדרישות ממנה.
06/07/2017  |  יוני בן-מנחם  |   מאמרים
לדוגמה, ב-2003 ארה"ב התמקדה באיום הברור והמיידי של סדאם חוסיין, אך לא בהשלכות אזוריות וארוכות-טווח של המלחמה בסדאם על איום האייתולות והטרור האיסלאמי. ארה"ב נרתעה ממינוף הניצחון בעירק לקידום המאמץ להפלת משטר האייתולות, שהוא תנאי להרגעת האזור, ואיפשרה לאייתולות ליהנות מפרי הניצחון. ארה"ב מוטטה את משטר הבעת' הסוני של סדאם, העלתה לשלטון את השיעים, ובכך דחפה את ההנהגה הסונית הצבאית, השבטית והפוליטית, מתוסכלת ומאויימת, לזרועות ארגוני טרור סוני. התרסקות עירק, הבלם ההיסטורי של האמפריאליזם הפרסי, שדרגה את המעמד האזורי והגלובלי של האייתולות, ובמיוחד בעירק, סוריה ולבנון, והחריפה את האיום הקיומי על המשטרים הסונים הערביים.
05/07/2017  |  יורם אטינגר  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   העולם הערבי  /  מי ומי    / 
זינוק של 94% בפיגועי התאבדות  /  יורם שוייצר, אריאל י. לוין, עינב יוגב
טקס פרסי גלובוס הזהב: "תלויים באוויר" מסתמן כמנצח  /  מאיה שני
בסיס הנתונים החדש של צבאות המזרח התיכון  /  יפתח שפיר
מדיניות ישראל כלפי כוח יוניפיל בלבנון   /  אסף אוריון
תובנות מהמזרח הרחוק למזרח התיכון   /  עמוס ידלין, אבנר גולוב
ישראל והשגרירות הריקה בקהיר  /  אופיר וינטר
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
ברית ארוכה בין גרמניה לברית המועצות; המטרה של גרמניה וברה"מ הייתה פולין; יהודי פולין לא הבינו מה מאיים על שרידותם; פיתוח ה"בליץ קריג" הגרמני; הגנרל היהודי גאורגי שטרן מפתח את מלחמת...
דן מרגלית
דן מרגלית
עמרי מניב בערוץ-12 הביא צרור של הקלטות של שיחות בין שקד לבין נוה    הוא לחץ למנות את איתן אורנשטיין לנשיא המחוזי בתל אביב    שקד נכנעה והצביעה בעד אורנשטיין
יוסף אליעז
יוסף אליעז
מלחמת חרבות ברזל, בצד מוראותיה, חשפה לנגד עינינו מציאות הטעונה שינוי דחוף    אנו חיים בעולם "פתוח", כפי שנוהגים לומר: "כל העולם הוא כפר אחד גדול"
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il