|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל
קבוצת ירדן
פחד מרופא שיניים: אסטרטגיות להתמודדות

פגישת טראמפ-נתניהו:

הזדמנות לתיאום המדיניות מול אירן

פגישת נתניהו-טראמפ בשולי עצרת האו"ם תתקיים על-רקע המשבר בחצי-האי הקוריאני, וההקבלה הבלתי-נמנעת לתוכנית הגרעין האירנית על ישראל לקיים דיאלוג רצוף ואינטימי עם וושינגטון לגבי האתגר האירני, שיתבסס על הבנה הדדית של המצב האסטרטגי של בעלת בריתה במזרח אסיה
14/09/2017  |   עמוס ידלין   |   מאמרים   |   INSS   |   תגובות
[צילום: סבסטיאן שיינר/AP]

לקחים מהמשבר
במסגרת הדיאלוג יש לגבש מענה משותף ומנגנון של המשך התיאום כדי לוודא ששתי המדינות מנצלות במידת האפשר את יכולותיהן מול יריביהן ומסתייעות בלקחים מהמשבר שהתפתח בחצי-האי הקוריאני כדי להבטיח מציאות שונה מול אירן.

בסוף ספטמבר ייפגש ראש הממשלה בנימין נתניהו עם הנשיא דונלד טראמפ בניו-יורק, כשברקע המשבר בחצי-האי הקוריאני. קרוב לוודאי ששני המנהיגים ידונו במשבר זה ובלקחיו לגבי מניעה של תפוצת נשק גרעיני. ההקבלה בין האתגר שמציבה לארצות הברית תוכנית הגרעין של קוריאה הצפונית לבין האתגר שמציבה בפניה תוכנית הגרעין האירנית מובנת: בשני המקרים מדובר במשטרים הרואים בארצות הברית אויב אידיאולוגי המאיים עליהם. קוריאה הצפונית ואירן הפרו באופן שיטתי את הנורמות הבינלאומיות, בין היתר כדי לפתח יכולות גרעיניות צבאיות. אולם, המקרים אינם זהים. ניתוח השוני ביניהם חשוב על-מנת להבין את מגבלותיה של ההקבלה, ובפרט כדי לעמוד על מה בכל זאת ניתן ללמוד ממקרה קוריאה הצפונית וליישמו מול טהרן.

הבדל אחד בין האתגר הצפון קוריאני לזה האירני הוא קריטי: לקוריאה הצפונית יש נשק גרעיני, לאירן אין. היא רחוקה כחמש עד חמש עשרה שנים מהנקודה שפיונגיאנג נמצאת בה כיום, בכפוף לקיום התחייבויותיה על-פי הסכם הגרעין שנחתם ב-2015. מסיבה זו, האופציה הצבאית, כדרך למנוע מפיונגיאנג יצירת מאזן אימה הדדי מול וושינגטון, טומנת בחובה סיכון גבוה, עד בלתי נסבל, בהשוואה לחלופה דומה מול אירן.

שוני נוסף הוא מיצובן האסטרטגי של המדינות. בעוד קוריאה הצפונית נתמכת על-ידי יריבתה הגדולה של ארצות הברית - סין, לאירן אין משענת בינלאומית דומה. הקשר בין בייג'ינג לפיונגיאנג מסבך את המאמץ האמריקני משום ששיתוף פעולה מצד סין הוא המפתח להגברת הלחץ הכלכלי והמדיני על משטרו של קים ג'ונג און. למרות התנהגותו האגרסיבית של המשטר בפיונגיאנג, סין אינה מעוניינת בקוריאה מאוחדת, בהשפעה אמריקנית, אינה רוצה פריסת כוחות אמריקנים בגבולה וחוששת מהתמוטטות משטר קים, שתגרום משבר כלכלי וזרם פליטים לסין. לפיכך, פעולה אמריקנית לא מתואמת נגד קוריאה הצפונית עלולה לגרור גם את סין לעימות ובכך לעלות את מחיר ההסלמה.

אמצעי הרתעה

השוני השלישי הוא מאזן הכוחות בין קוריאה הצפונית לבעלות בריתה באזור. פיונגיאנג הצליחה לייצר מאזן אימה, הכולל איום בהרס רחב היקף של בירת קוריאה הדרומית, סיאול, באמצעות אלפי תותחי ארטילריה, איום ברקטות וטילים, לרבות כאלו היכולים לשאת נשק גרעיני. גם מול יפן השכילה קוריאה הצפונית לייצר הרתעה, הנשענת על יכולותיה הרקטיות והנשק הגרעיני שברשותה. כתוצאה מכך, בעלות הברית של וושינגטון באזור מתנגדות בפומבי למהלך צבאי נגד קוריאה הצפונית ובפועל משמשות כאמצעי הרתעה וריסון מול ארצות הברית עצמה. במקרה האירני, בעלות הברית של וושינגטון - ישראל וערב הסעודית - דווקא דוחפות לנקיטת מדיניות אמריקנית נחושה נגד טהרן, לרבות איום באופציה הצבאית.

שוני נוסף שייך לתחום המודיעין. חלק מהקושי של ארצות הברית להציב איום צבאי אמין מול קוריאה הצפונית וסין כדי לשכנען לשנות את מדיניותן הנוכחית, מקורו בפערים בכיסוי המודיעיני של תוכנית הגרעין והטילים של קוריאה הצפונית. מודיעין מצוין הינו תנאי הכרחי לפגיעה משמעותית בתשתית הגרעינית של פיונגיאנג, במערך הטילים שלה וביכולתה לתקוף את בעלות בריתה של ארצות הברית. היעדר מודיעין המאפשר ניטרול היכולות גרעיניות של קוריאה הצפונית פוגע באפקטיביות המצופה של האופציה הצבאית, מגדיל את הסיכוי לתגובה גרעינית צפון קוריאנית, ובפועל הופך אותה ללא רלוונטית. מקובל להניח כי בניגוד למקרה הצפון קוריאני, הכיסוי המודיעיני הקיים על התוכנית האירנית הינו טוב ומאפשר מהלך צבאי אפקטיבי, אם יוחלט לבצעו.

לבסוף, קיים שוני חברתי-תרבותי בין המדינות. משפחת קים, השלטת בקוריאה הצפונית, עיצבה במהלך עשרות שנות שלטונה חברה צייתנית וסגורה, אשר עמדה בלחצים כבדים מול סנקציות בינלאומיות שנוספו על שנות בצורת בשנות התשעים והביאו למצב בו מיליונים סבלו רעב. המשטר הדיקטטורי הנוקשה מונע כל היווצרות של מרכזי כוח פוליטיים, שיוכלו לשנות את המשטר או את מדיניותו. מנגד, בחברה האירנית מתאפשרת התנגדות פוליטית למשטר, גם אם מוגבלת, היא איננה חברה סגורה וכלכלתה מחוברת לעולם. המחאות שפרצו במדינה ב-2009 נגד הניסיון להטות את תוצאות הבחירות לטובת הנשיא מחמוד אחמדינג'אד, הבחירה לנשיאות ב-2013 וב-2017 בחסן רוחאני, המועמד הפרגמטי, וכן החתימה על הסכם הגרעין עם המעצמות - מצביעות על סף רגישות כלכלי-חברתי נמוך בהרבה מזה שבקוריאה הצפונית.

סבירות גבוהה

קרוב לוודאי שאירן עוקבת אחר ההתנהלות האמריקנית מול קוריאה הצפונית ומנתחת את תגובותיה של וושינגטון כדי ללמוד כיצד ניתן לקדם יכולת גרעינית צבאית תוך צמצום הסיכונים הכרוכים בכך לאירן ולמשטר עצמו. עם זאת, סביר להניח שגם בטהרן מבינים שההבדלים ביכולות האיום הצבאיות, במצב האסטרטגי ובזירות הפנימיות של שתי המדינות, מצביעים כולם כי דין קוריאה הצפונית אינו כדין אירן, לפחות כל עוד אין אירן מחזיקה בנשק גרעיני. מחד-גיסא, מסקנה זו אמורה לחזק באירן הבנה שנשק גרעיני מספק בסבירות גבוהה הגנה נגד מהלך צבאי אמריקני. מאידך-גיסא, השוני בין מקרה קוריאה הצפונית לבין מקרה אירן חושף את רכיבי החולשה האירניות, ועל כן אפשר שיעודד נחישות אמריקנית מול אירן במטרה למנוע ממנה להשיג נשק אסטרטגי זה.

הפער המודיעיני מול קוריאה הצפונית מדגיש את חשיבותו של כיסוי מודיעיני רחב ועמוק במקרה אירן. על ישראל לוודא שלצד הפיקוח הבינלאומי על תוכנית הגרעין האירנית המוצהרת, יש לה יכולת כיסוי מודיעיני משלים לגבי פעילות אירנית בתחום הגרעין באתרים לא מוכרזים, על פעילות בקבוצות נשק ועל תוכנית הטילים. מדובר בתנאי הכרחי כדי לשמר אופציה צבאית אמינה מול אירן ולעשות זאת דווקא כאשר הקשב המודיעיני האמריקני מתמקד במזרח אסיה.

כלל הקשב והמשאבים של המערכת הצבאית והדרג הפוליטי בארצות הברית צפויים להתמקד בשנים הקרובות באתגר זה, שכן האיום הצפון קוריאני חמור ודחוף יותר, מאיים ישירות על ארצות הברית והוא בעל השלכות אסטרטגיות על מעמדה מול סין. בה בעת, כל עוד אירן מחויבת להסכם הגרעין עוד ארוכה תקופת הזמן עד שהיא שתפתח נשק גרעיני, שיוכל להציב איום צבאי ישיר על ארצות הברית. על כן, חשוב שבירושלים יובנו מגבלות הקשב האמריקני ואת ההשלכות של מצב זה על המדיניות מול אירן.

מענה מקיף

כך למשל, אל מול הדיון המתפתח בימים אילו בארצות הברית בדבר האפשרות של עזיבת הסכם הגרעין, ראש הממשלה נתניהו הצהיר כי "עסקת הגרעין עם אירן היא עסקה גרועה. או שתתקנו אותו, או שתבטלו אותו". על ישראל להימנע מהצגת עמדות שאין בהן תשובות ברורות וחשיבה אסטרטגית על אודות המשמעויות והחלופות ביום שאחרי החלטה אמריקנית לעזוב את ההסכם. למרות שישראל רואה בהסכם הגרעין עם אירן הסכם בעייתי מאוד, עזיבת ההסכם ביוזמה אמריקנית תותיר מעט מאוד לגיטימציה למנופי לחץ בינלאומיים, כמו סנקציות כלכליות ודיפלומטיות, ותחייב כנראה מהלך צבאי - אם אירן תחזור לפעילות מלאה בתחום הגרעין. יכולתו של ממשל טראמפ לספק מענה מקיף ולגיטימי להתפתחות כזו מוגבלת מאוד כיום, כל עוד נמשך המשבר בחצי-האי הקוריאני, ולכן על ישראל לתמוך בשמירה על ההסכם כל עוד לא גובשה אסטרטגיה ראויה להתמודד עם ה"יום שאחרי".

עם זאת, על ישראל להדגיש בפני ממשל טראמפ את החשיבות של העברת מסר לאירן, שלפיו אין ארצות הברית מקבלת את פרשנותה של טהרן לתחומים "האפורים" בהסכם. בה בעת, יש להדגיש בפני הממשל האמריקני את הצורך לפעול נגד האיום הגלום בפעילות האירנית בתחומים הלא גרעיניים שאינם כלולים בהסכם - הטילים הבליסטיים, החתרנות, התמיכה בטרור ומשלוחים של אמצעי לחימה לארגונים הפועלים בשליחותה ותחת חסותה של טהרן.

הטיפול בכלל האיומים מאירן הינו קריטי מכיוון שאם אירן תחליט "לשכפל" את האסטרטגיה של פיונגיאנג, היא תפעל לבנות יכולת צבאית קונבנציונלית שתאיים על ישראל וערב הסעודית בהרס רחב היקף כאמצעי לרסן את וושינגטון, לאחר שההסכם יגיע לשנתו האחרונה. למעשה, כבר כיום אירן מבקשת לפתח מאזן כזה, והיא עושה זאת באמצעות חיזבאללה - שיכולותיו הצבאיות המשופרות עלולות לגבות מישראל מחיר כבד במקרה של עימות צבאי, וכן באמצעות התבססות של ארגונים שהם שלוחיה של אירן ומילציות שיעיות הפועלות בסוריה, וחימוש של חמאס בנשק מתקדם. כך, כאשר ההגבלות המרכזיות על תוכנית הגרעין האירנית יפוגו, ישראל תעמוד בפני איומים קונבנציונליים משמעותיים בשתי חזיתות או שלוש. במקרה כזה, הדילמה בין ההשלמה עם פצצה אירנית לבין מהלך צבאי נגדה, על כל משמעויותיו האחרות, תהיה קשה בהרבה מכפי שהיא היום. מסקנה זו מצביעה על היבט נוסף של האיום הנשקף מהנוכחות האירנית בסוריה ומדגישה את הצורך למנוע ממנה לבנות יכולות צבאיות משמעותיות ומתקדמות במדינה זו, כפי שעשתה בלבנון.

תוכניות גרעין

כאשר יגיע ראש הממשלה לארצות הברית הוא ימצא ממשל אשר עסוק בראש ובראשונה במשבר מול קוריאה הצפונית (ובסוגיות פנים בוערות). בוושינגטון מתמודדים עם אתגרים שלא היו כמותם ביובל השנים האחרונות בצפון-מזרח אסיה. פגיעה במעמדה של ארצות הברית באזור הזה, שהוא בחשיבות עליונה עבורה, תקרין על מעמדה ואמינותה כבעלת ברית בשאר אזורי העולם. על ישראל לבחון כיצד תוכל לתמוך בארצות הברית בזירה הבינלאומית באמצעות תרומת הידע והניסיון הישראלי במאבק נגד תוכניות גרעין ובתחום ההגנה האקטיבית מפני טילים. לכל הפחות, עליה להימנע מלהקשות על ארצות הברית, תוך שמירה על האינטרסים החיוניים שלה מול האיום האירני. על כן יש צורך בדיאלוג רצוף ואינטימי בין ירושלים לוושינגטון, שיתבסס על הבנה הדדית של המצב האסטרטגי של בעלת הברית. במסגרתו יש לגבש מענה משותף ומנגנון של המשך תיאום כדי לוודא ששתי המדינות מנצלות במידת האפשר את יכולותיהן מול אויביהן, ומסתייעות בלקחים מהמשבר שהתפתח בחצי-האי הקוריאני כדי להבטיח מציאות שונה מול אירן. פגישת טראמפ-נתניהו תהיה הזדמנות חשובה לגיבוש הבנות אלו ולהקמת מנגנון יעיל וקבוע לתיאום המדיניות הנגזרת מהן.

תאריך:  14/09/2017   |   עודכן:  14/09/2017
עמוס ידלין, אבנר גולוב
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הזדמנות לתיאום המדיניות מול אירן
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ב_שמואל
16/09/17 21:24
2
שלמה המערבי
16/04/19 22:39
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  הגרעין האירני
שר התחבורה והמודיעין, ישראל כ"ץ, קורא לראש הממשלה, בנימין נתניהו, לבקש מהנשיא דונלד טראמפ להקפיא את הסכם הגרעין עם אירן. לדבריו, מהלך זה - שהוא לקח מהתנהגותה של קוריאה הצפונית - צריך להיות המשימה הראשונה במעלה של נתניהו בביקורו בארה"ב בשבוע הבא. כץ דיבר (11.9.17) בכנס הבינלאומי בענייני טרור המתקיים במרכז הבינתחומי בהרצליה.
11/09/2017  |  אריאל י' לוין  |   חדשות
צרפת מביעה חשש מפני קריסת הסכם הגרעין שנחתם בין המעצמות לבין אירן. זאת, בשל התבטאויות הנשיא האמריקני ובכירים בממשל האמריקני נגד ההסכם שנחתם בימי הממשל הקודם, של ברק אובמה.
06/09/2017  |  איציק וולף  |   חדשות
הפתגם הידוע מצהיר שאין טעם לסגור את דלת האורווה לאחר שהסוסים ברחו. עכשיו הזמן לסגור את דלת האורווה בה סוסים עדיין נמצאים. הכוונה שלי היא שיש לתקוף עכשיו את מתקני הגרעין של אירן וכך להשיג שתי מטרות; חיסול היכולת של אירן להשיג נשק גרעיני, והרתעה של קוריאה הצפונית. ההתקפה חייבת להיות מתואמת בין ארה"ב וישראל ואולי גם עם העולם הסוני מוסלמי. אירופה (אולי למעט בריטניה) אינה צריכה להיות בסוד העניינים כדי שלא תשים מקלות בגלגלים. אפשר להשתמש באירופה רק לשם הטעיה.
06/09/2017  |  יורם הר-לב  |   מאמרים
חשיבה אסטרטגית שבלונית בתנאי סביבה נזילים, היא שגיאה מסוכנת. ראינו זאת בהיסטוריה של המלחמות מספר רב של פעמים ובכלל זה בהיסטוריה שלנו. המציאות המזרח-תיכונית נזילה מאוד מאז ההתקוממות במצרים בתחילת 2011, עבור דרך התהפוכות בכמחצית ממדינות האזור, כשהחריפות ביותר הן הדחת קדאפי בלוב ומלחמת האזרחים בסוריה. לאירועים אלה, ראוי לשייך את כיבוש עירק על-ידי ארה"ב והדחתו של סאדאם חוסיין ב-2003. הצונאמי הגיאופוליטי טרם שכך וקיימים לא מעט סימנים שימשך עוד שנים ויקיף אבני דומינו מדינתיות נוספות. לדינמיקה האזורית מצטרפים גורמים עולמיים ואזוריים, שמגדילים את אמפליטודת התנודות בגלל עוצמתם יוצאת הדופן ובכללם: ארה"ב - מתנתקת, רוסיה - מתקשרת ביתר-שאת, אירן - טוענת לכתר-בכורה אזורי, טורקיה - מנסה לחקות את אירן בדרכו המגושמת של ארדואן והגוש הסוני של המדינות המתונות כביכול, מחפש את דרכו באנדרלמוסיה זו. בשולי אירועים אלה, ניצבת ישראל כשהיא מחפשת "שביל זהב" לעצמה; בינתיים נראה שעיקרו הליכה בין הטיפות מבלי להירטב.
04/09/2017  |  רפי לאופרט  |   מאמרים
האירועים האחרונים בקוריאה הצפונית הם אחד המשברים הבינלאומיים המסוכנים ביותר בעשורים האחרונים. לפני 25 שנים נחתם הסכם בנושא הגרעין של קוריאה הצפונית, אך גורמים אמריקנים שקיוו לעסקה טובה יותר, נטשו אותה. עסקה טובה יותר מעולם לא הגיעה, וכעת ארה"ב מתמודדת עם מדינה מסוכנת יותר וסיכוי למלחמה. אירועים אלו הם שיעור עבור אתגר נוסף ביחסי חוץ: הסכם הגרעין עם אירן – כותב מכון המחקר היוקרתי ראנד.
04/09/2017  |  אריאל י' לוין  |   מיוחדים ברשת
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
במקרה שלנו התמונה המדומיינת הפוכה: ישראל היא האריה, המותקף משום-מה על-ידי עדר זברות מתייהרות    היוכלו החיות המפוספסות, עטויות כפיות וסרטים ירוקים למצחם ללביא הבודד?
יוסף אורן
יוסף אורן
מתחילה התכוונה המחברת לכתוב רומן רב-דורי על משפחה המתמודדת עם משבר האקלים הפוקד את כדור-הארץ בעיירה צפונית אחת, ורק משום שלא הצליחה לממש את התוכנית המקורית, החליטה להעלים את כישלונ...
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי הוא הסוכן המדיני היעיל ביותר של אירן אף שאינו עושה זאת במודע ובמתכוון חלילה    הוא הסוכן הפוליטי של טראמפ נגד המפלגה הדמוקרטית במודע
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il