|   15:07:40
דלג
  יוסי ביילין  
שר המשפטים לשעבר
בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

מערכת שמרגישה מושלמת - סכנה

דברי שר המשפטים לשעבר יוסי ביילין בדיון בוועדת החוקה, חוק ומשפט [ט"ו בתמוז התשע"ז, 09.07.2017]
04/10/2017  |   יוסי ביילין   |   נאומים   |   סניוריטי בעליון   |   תגובות
יוסי בייילין [צילום: אמיר לוי/פלאש 90]

כולם תלויים בכולם
אנחנו חיים במערכות אחרות, כולל בכנסת, כולל בין פוליטיקאים, כולל בסיעות, כולל במצבים שבהם אנשים חולמים על ראשות ועל הנהגה בתוך המערכות שלהם. האם כתוצאה מזה הם כל הזמן נצים? אומנם יש רגעים של מתח, לקראת פריימריז או דבר זה, אבל זה חולף. ולמה זה חולף? כי כולם תלויים בכולם וכולם צריכים שיתוף פעולה עם כולם. והמחשבה שדווקא השופטים יהפכו להיות נצים זה לזה ויריבו כל הזמן רק משום שכולם רוצים להיות נשיא, נראית בעיניי כמעט לא פיירית כלפיהם.

אין שום ספק שהפיל בחדר הזה אלה הדברים האחרונים שאמר השר לשעבר מרידור - הניסיון לצמצם את כוחו של בית המשפט העליון ולחזק את כוחם של הנבחרים, של הפוליטיקאים, אל מולו. הדבר הזה נמשך בשנים האחרונות, הוא מדאיג מאוד אנשים כמוני, וההתבלטות האישית שלי לגבי הופעה בפורום הזה הייתה האם כיוון שגם הרעיון של אי-שימוש בשיטת הסניוריטי נתפס כאיזשהו חלק מהחבילה הזאת שנועדה ל"שים את בית המשפט במקומו" - האם בגלל זה נכון שלא להביע את דעתי, אותה דעה שהבעתי בזמנו כשר משפטים, לפני הרבה שנים, שיש בה הסתייגות וביקורת על הסניוריטי. וההחלטה שלי היא לא להימנע מלהביע את דעתי בגלל המתקפה הזאת, שממנה, כאמור, אני מאוד מודאג, כולל הרעיון עכשיו שבית המשפט לא יוכל לבטל חוק של הכנסת על-פי החוק וכו'.

אני שומע את הדברים והדברים נאמרים מפי אנשים שאני מאוד מעריך. באמת מעריך מאוד, לא סתם מן השפה לחוץ. אני רוצה להגיב לאותם אנשים שאומרים "אם זה טוב אז למה לשנות?". אני מוכרח לומר ששמעתי את זה לא מעט בחיים, ואני מסכים שבית המשפט העליון הוא באמת מיוחד במינו, אין ספק, הוא באמת גאווה ישראלית. שר משפטים מסתובב במקומות בעולם ושואלים אותו - אתה באמת מכיר את אהרן ברק? אתה באמת קראת את הזה? זה באמת נכון שזאת הפסיקה? וכו'.

זה לא פשוט. אבל יש סכנה במצב שבו המערכת עצמה מרגישה שהיא מושלמת. כתוצאה מזה היא עלולה לשלם מחיר באיזשהו שלב בלתי צפוי, משום שהיא כל כך הופכת לשמרנית בגלל ההערכה העצמית, המוצדקת, שלה. זה לא אומר שכל שינוי הוא לטובה, בוודאי שלא. אבל אני זוכר למשל בעניין של "חוק סער": כששינו אותו לשבעה - בית המשפט היה נגד; כשרצו להחזיר אותו - בית המשפט היה נגד. כי זה כבר מתקבע קצת. וזה נראה לי לא במקום, ויש בזה סכנה לפגיעה בבית המשפט עצמו.

אין ספק שהשיטה של הסניוריטי היא שרירותית. עם כל הכבוד לסניוריטי בחדרים ואפילו בהרכבים, ההשוואה הזאת היא לא ממן העניין. גם בכנסת, אני חושב שגם עכשיו, יש סניוריטי בחדרים. זה בסדר, זה הגיוני, אבל זה לא באמת פותר בעיות, זה כמו לזרוק מטבע. זה שרירותי לחלוטין, מה שיצא יצא, איש לא יכעס. אבל כאשר מדובר בנשיא בית המשפט העליון, נשיא בית המשפט העליון הוא פניו של בית המשפט, הוא פניה של המערכת המשפטית. ובתור שכזה אי-אפשר לבטל את החשיבות שלו, גם אם לא הוא קובע הרכבים אלא המחשב. האמירה שלו היא אמירה. "זה בית המשפט של נאור", "זה בית המשפט של ביניש", "זה בית המשפט של ברק". זה המצב ואני מציע לא להמעיט בזה. זה לא אומר שנשיא בית המשפט העליון הוא זה שקובע ומכריע בנושאים ששנויים במחלוקת בהכרח. אבל ישנה רוח המפקד, ישנה רוחו של נשיא בית המשפט - ואסור לזלזל בזה.

לגבי הטענה שזה מנטרל את המתח בין שופטים - קשה לי מאוד לקבל את זה. אנחנו חיים במערכות אחרות, כולל בכנסת, כולל בין פוליטיקאים, כולל בסיעות, כולל במצבים שבהם אנשים חולמים על ראשות ועל הנהגה בתוך המערכות שלהם. האם כתוצאה מזה הם כל הזמן נצים? אומנם יש רגעים של מתח, לקראת פריימריז או דבר זה, אבל זה חולף. ולמה זה חולף? כי כולם תלויים בכולם וכולם צריכים שיתוף פעולה עם כולם. והמחשבה שדווקא השופטים יהפכו להיות נצים זה לזה ויריבו כל הזמן רק משום שכולם רוצים להיות נשיא, נראית בעיניי כמעט לא פיירית כלפיהם.

עכשיו, כמו שכאן נאמר, זה נכון שבין 11 השופטים שהיו נשיאי בית המשפט העליון לא היה ברוֹךְ. אבל גם לא הייתה קבוצת ביקורת. אי-אפשר רק על-פי ה-11 האלה לקבוע את כל העניין. אם אתה עושה בדיקה תעשה קבוצת ביקורת. אבל אתה לא עושה, אז איך אתה יכול לקבוע דבר כזה?

אתה נותן למישהו תרופה, לשני אתה נותן פלצבו, ואתה רואה שאלה שקיבלו את הפלצבו הם בריאים ואלה שקיבלו את התרופה חולים, ואז אתה יכול להגיד, הנה, אני רואה שהתרופה לא כל כך טובה.

אני אגיד לכם יותר מזה, היו שופטים, אחד מהם היה בזמני, שופט יוצא מן הכלל - מכל הבחינות היה יוצא מן הכלל - ואני זוכר שהוא היה מאוד קרוב להיות הכי ותיק. ואמרתי לעצמי שזה שופט שאני לא הייתי מוותר עליו בשום מחיר בעולם בבית המשפט, אבל גם לא הייתי מאפשר לו בשום מחיר בעולם להיות נשיא בבית המשפט העליון. לא היו רבים כמוהו. ולכן המחשבה שכל חבר בבית המשפט העליון יכול להיות נשיא... הוא יכול להיות נשיא, אבל הוא יכול להיות, למשל, נשיא שיוצר מתחים. למשל האיש שדיברתי עליו, שהיה לו פתיל קצת קצר, אני יכול להעריך שהוא היה יוצר מתחים. כך שההנחה שאם אנחנו ממנים אנשים 20 שנה קודם אז אין מתחים בבית המשפט - אני לא בטוח בה.

והעניין של הטיה מודעת או לא מודעת, או הטענה שהציבור לא ייחס לשופטים אוביקטיביות בפסיקותיהם משום שהוא יחשוב שאולי הם רצו להיות נשיאים ולכן היטו משפט חלילה - זה נראה לי רחוק מאוד.

מה שאני כן גיליתי, שלא ידעתי על זה קודם ורק כשהייתי בתפקיד ראיתי את זה, זו תופעה שהיא שנראית לי אחת הבעייתיות ביותר: שכשיש מועמדים לתפקיד מסתכלים ישר בגיל ואומרים, אה, בשנת תרפפ"ו היא תהיה נשיאה. זה נכון בעיקר לגבי מיעוטים. אנשים אומרים "חשוב מאוד שהיא תהיה שם, אבל נשיאה? עד כאן". ואז נבחרים האנשים שלא בהכרח מועדפים על-ידי חברי הוועדה, אלא כאלה שעושים איתם החשבון שאם חלילה הם ייבחרו הם עלולים להיות נשיאים. אני חושב שהדבר הזה הוא פסול, ואין דרך למנוע את זה אלא אם יודעים מראש שעניין הסניוריטי הוא לא הכרחי ואז באמת המשחק הוא הרבה יותר פתוח.

אני רוצה לומר לכם עוד משהו. הדוגמה הזאת באה ממני אולי לא במקרה. תארו לעצמכם שבאוקטובר 2024 צריך לבחור נשיא חדש. ותארו לכם שעד אז אין שום הסדר מדיני לגבי הגדה המערבית והעולם עדיין סבור שההתנחלויות בלתי חוקיות. עכשיו, תארו לעצמכם שהמועמד הכי ותיק הוא מתנחל..

עכשיו, נניח יש שופט מוערך, ראוי, יכול בהחלט להיות נשיא בית המשפט העליון. ויושבת הוועדה ומטעמים כלשהם, לאו-דווקא פוליטיים, אומרת: תראו, העולם לא איתנו בהקשר הזה, אין שום מדינה בעולם שמוכנה להכיר בזה, ואם יהיה שופט שהוא גם מתנחל, יכול מאוד להיות שייגרע מזוהרו של בית המשפט העליון והוא יהיה פחות דוגמה לגויים, אז אולי לא נמנה אותו.

אני אומר לכם, לפי דעתי, לא במקרה הוועדה בנויה כמו שהיא, ולפי דעתי זה מאוד מוצלח. יש לוועדה זכות לשיקול מאקרו מהסוג הזה, מעבר לשאלה האם לנשיא יש יתרון ניהולי על פני עמיתו. ואני מציע לא ליטול מהוועדה את הסמכות שלה לקבל החלטות גם בנושאים רגישים מהסוג הזה.

עכשיו, גם מה שקודם אמרה השרה הוא מאוד נכון. בהקשר של זכותה של הוועדה להצביע עבור הנשיא, זה מאוד בעייתי שהחוק לא אומר מה שהוא אולי היה יכול להגיד: שנשיא בית המשפט העליון יהיה הוותיק בין חברי הבית. זהו משפט ברור ואפשר היה להעביר אותו ברוב ובזה נגמר כל העניין וגם התרגיל האינטלקטואלי שאנחנו עושים כאן היום היה מיותר. אבל עובדה שזה לא קרה, עובדה שהוועדה לבחירת שופטים צריכה לקבוע מיהו נשיא בית המשפט העליון. אז מה יקרה במקרה שלנו עם הנשיא המתנחל? גם אם יש רוב בוועדה כנגד מינויו, כל הוועדה תצביע בעדו. למה לכפות עליה דבר שכזה? אני חושב שזה פשוט לא בסדר. או שיחוּקק חוק שאומר שהוותיק ביותר נבחר ונגמר הסיפור, או שלוועדה תהיה סמכות והיא לא תהפוך להיות כאן בובה בידי מישהו אחר.

משפט אחרון. תראו, אני מחשיב מאוד את הדברים שאומרים שופטי בית המשפט העליון. הם לא אומרים את זה מתוך איזשהו אינטרס אישי או משהו מהסוג הזה. הם מרגישים שכרגע ישנה מתקפה עליהם, הם רואים בכל דבר כזה איזשהו ניסיון לצמצם את חופש הפעולה שלהם ואת העצמאות שלהם, ואני יכול להבין אותם. אני לא מציע לזרוק את הסניוריטי לפח. אני מקבל, בגדול, את מה שאומר הפרופ' ברק, שהסניוריטי יהיה ברירת המחדל. אבל כן יש לאפשר לוועדה לקחת בידיה את ההחלטה ולומר שבמקרים מסוימים, למרות הסניוריטי, אנחנו רוצים לקבוע בעצמנו את הדבר הזה. התחושה היא שלוועדה אין כזאת סמכות יותר.

וככל שנוקפות השנים, ונבוא לכאן בעוד עשר שנים, אז יגידו "כבר 70 שנה הדבר הזה קיים, אז איך נבטל את זה אחרי 70 שנה, איך נסדוק את זה אחרי 70 שנה". אני מציע מאוד להיזהר מזה.

ועוד פעם אני אומר לגבי בית המשפט העליון - אתם לא תמצאו מישהו שמעריך את בית המשפט הזה יותר ממני. ודווקא בגלל זה אני מפחד מאוד מהפחד של המערכת לקיים את זה כמו שהוא. תודה.

תאריך:  04/10/2017   |   עודכן:  11/10/2017
יוסי ביילין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מערכת שמרגישה מושלמת - סכנה
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אין ספק שאם הנשיא ייבחר על-ידי הוועדה במלואה בלי להתחשב בסניוריטי כגורם רב-משקל, כפי שהנשיא ברק הציג - לא גורם מחייב תמיד, אלא גורם רב-משקל - התוצאה תהיה תחרות. שופטים הם לא מורמים מעם וכאשר צריכים לבחור מישהו ויש התמודדות התוצאה היא התמודדות על כל "נפלאותיה", מה שבוודאי יגביר את המשחק הפוליטי בבחירה.
04/10/2017  |  דן מרידור  |   נאומים
אני שותף להערכה הרבה לבית המשפט העליון, אבל יחד עם זה צריך לדעת שגם מוסד שיש אליו הערכה, ולו מקסימלית, עדיין יש נושאים שטעונים אצלו תיקון. במהלך השנים התפתחו בבית המשפט העליון מספר נוהגים - אני רוצה להציב את הנושא הזה באיזשהו קונטקסט - ואחד החסרונות של הנוהגים האלה היה שהם פשוט לא תאמו את החוק, ואפילו הייתי אומר שהם מנוגדים לחוק. אני אזכיר נוהג אחד.
04/10/2017  |  דניאל פרידמן  |   נאומים
אני אתחיל ואומר כך: בדרך כלל מתי יש צורך ברפורמה או בתיקון דבר-מה? כאשר השיטה כשלה, כאשר היו הרבה בעיות בשיטה ונוצר צורך אמתי לשנות את המצב לטובה. אולם לדעתי, שיטת הסניוריטי... אני ליוויתי מינוי של שלושה נשיאים של בית המשפט העליון: הנשיאה דורית ביניש, הנשיא אשר גרוניס והנשיאה מרים נאור – ולדעתי העניין הזה עבר בצורה חלקה, בצורה רגועה ביותר. זה מנע כל מיני ויכוחים בין שופטים, זה מנע יצירת קבוצות של שופטים – קבוצה שתומכת במועמד א' וקבוצה שתומכת במועמד ב', דבר שלא היה מביא רוגע לבית המשפט. מה גם שאנחנו בבית המשפט העליון כמו משפחה, אנחנו מבלים, כל שופטי בית המשפט, לפעמים 12 שעות ביום – יותר מאשר בבתים שלנו עם משפחותינו. ולכן האווירה המשפחתית היא דבר מאוד חשוב, ואכן אנחנו כמו משפחה, ולכן חשוב לשמר את המצב הקיים.
04/10/2017  |  סלים ג'ובראן  |   נאומים
אני מודה לכם על שהזמנתם אותי להציג את עמדתי בנושא של הוותק השיפוטי, ומשהוזמנתי נעניתי להזמנה ברצון. אני מקווה שהניסיון שצברתי כנשיא, 11 שנים, וכשופט בבית המשפט העליון, 28 שנים, יתרמו להעשרת הדיון החשוב הזה היום.
04/10/2017  |  אהרן ברק  |   נאומים
לפני חצי יובל שנים, הוקמה מח"ש כמחלקה בפרקליטות המדינה. מדובר היה בסטארט אפ חדשני. במרבית המשטרות בעולם, חקירות השוטרים מתנהלות עד היום במתכונת של חקירות פנים.
03/10/2017  |  אורי כרמל  |   נאומים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
ציפי לידר
ציפי לידר
למרבה האירוניה, בתו של פרעה היא שהצילה אותו ובסופו של דבר פרעה בכבודו ובעצמו גידל את משה בארמונו, וסלל את הדרך לגאולה    האדם חושב, והאלוקים צוחק
דרור אידר
דרור אידר
גרורותיה של אירן מעסיקות אותנו, בעוד שהמשטר בטהרן מחכך ידיו בהנאה, כמעט ללא פגע, ועל הדרך ממשיך את תוכנית הגרעין בחסות המהומה
דן מרגלית
דן מרגלית
בעבר אנשי ציבור הכחישו שחטאו בעבירות של הצווארון הלבן, לקחו כסף? לא ולא    עתה הרושם הוא שכאשר מטיחים בהם זאת הם משיבים לא בהכחשה אלא ב"אז מה"?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il