|   15:07:40
דלג
  איילת שקד  
שרת המשפטים לשעבר
בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?

שר ההיסטוריה הועיד אותך לגדולות

נאום שרת המשפטים בטקס פרישתה של הנשיאה מרים נאור, בית המשפט העליון [ו' בחשון תשע"ח, 26.10.2017]
26/10/2017  |   איילת שקד   |   נאומים   |   תגובות
איילת שקד [צילום: הדס פרוש/פלאש 90]

תגיות מקובלות הן ממך והלאה
ניסיון לאפיין את פסיקתך יתקל בקשיים. יהיה זה בלתי אפשרי לקטלג את דרכך המשפטית לתבניות צרות. תגיות מקובלות הן ממך והלאה. לכל תיק שהונח לפתחך הגעת בדעה נקיה, בראש פתוח, וכדברי מאמנך משאל חשין זכרו לברכה - לא הנחת אבן אחת בלי שהפכת אותה וניקית אותה מכל ביצי הנחשים שתחתיה.

לְכָל אֶחָד יֵשׁ עִיר וּשְׁמָהּ יְרוּשָׁלַיִם
שֶׁהוּא אוֹלֵם לָהּ חֲלוֹמוֹת
עַד שֶׁתַּעֲלֶה בָּהָר פְּרִיחַת הַלַּיִל
לְהָאִיר לוֹ בַּעֲרֹב יוֹמוֹ.

ביום מרגש זה, ברצוני לפתוח מהיסוד, מההתחלה. והיסוד עבורך הוא, איך לא, ירושלים. לא אגזים, אם אומר שסיפורך האישי הינו תמצית הסיפור הציוני. מסלול חייך השתלב בהרמוניה עם מסלול חייה של מדינת ישראל. נולדת ערב הקמת המדינה. היית מאחרוני הילדים שנולדו בהר הצופים, לפני שהעיר נקרעה למשך 19 השנים הבאות, עד לאיחודה המחודש. בפיגוע ברחוב בן יהודה, שהיה מאירועי הטרור הראשונים והקשים שידעה ירושלים, התמוטט קיר על העגלה בה שכבת כתינוקת, אך בנס לא נפגעת. שֹר ההיסטוריה הועיד אותך לגדולות, וכנראה שגם הוא הבין שהסיפור הזה לא יכול היה להסתיים ככה.

העדת שמאז, חשת בירושלים מוגנת מכל רע. ביום העצמאות האחרון, תיארת בהתרגשות מה חשת באיחוד העיר;

כתבת כך: "זכיתי והחלום שחלמנו התגשם. ירושלים אוחדה. שבנו אל הכותל המערבי, אל הר-הבית, אל סמטאות העיר העתיקה, אל הר הצופים ואל קבר סבי בהר הזיתים... נפלאה ומרהיבה היא ירושלים שלי".

נקשרת בטבורך לעיר שחכמינו כינו 'טבורו של עולם'. למעשה - מעולם לא עזבת אותה, ובמשך כל מסלולך המקצועי העשיר נשארת כאן, בירושלים שלך. באופן סמלי, בפרישתך היום, בין שנת ה-50 לאיחוד ירושלים לשנת ה-70 להקמת מדינת ישראל, תם עידן השופטים שנולדו בטרם הקמת המדינה.

כשפורסמה כניסתי למשרד המשפטים, הזהירו אותי. הזהירו אותי שהמערכת המשפטית תעשה לי חיים קשים. הזהירו אותי שמאבקי שרי משפטים קודמים עם נשיאי בית המשפט העליון יהיו כּאָיִן וּכאפס לעומת המצפה לי. המליצו לי לנשום עמוק, ולהגיע לבית הזה מלאת רוח קרב. אז אמרו. על-אף פער הגילאים, כבר בפגישתנו הראשונה הרגשתי כאילו אנו חברות ותיקות. העבודה איתך הייתה מהנה, פוריה, ומכבדת. אין זה סוד שהיו לנו לא מעט מחלוקות, אך תמיד ידענו להתעלות מעליהן ולנהל אותן בדרך טובה ומכבדת. וכשאני אומרת 'טובה' אני מתכוונת טובה לעם ישראל ולמדינת ישראל. זו הייתה נקודת המוצא.

"עֲשֵׂה לְךָ רַב, וּקְנֵה לְךָ חָבֵר, וֶהֱוֵי דָן אֶת כָּל הָאָדָם לְכַף זְכוּת". כך נאמר במסכת אבות, בשם נשיא הסנהדרין בימי בית שני יהושע בן פְּרַחְיָה.

הרמב"ם, בהגדירו את המושג "חבר", מתאר שלושה סוגי חברים - 'חבר תועלת', 'חבר נחת', ו- 'חבר מעלה'. ברשותכם, אדלג להסברו אודות חבר מעלה:

"ואוהב המעלה, הוא שתהיה תאוות שניהם וכוונתם למטרה אחת, והיא: הטוב! וְיִרצה כל אחד להיעזר בחברו בהגיע הטוב ההוא לשניהם יחד. וזה הוא החבר אשר ציוה לקנותו".

אני מרגישה כי יישמנו את הנאמר לאור גישתו של הרמב"ם. קניתי חברת מעלה, ואין לי ספק שמטרת שתינו, שהנחתה את עבודתנו המשותפת, הייתה עשיית טוב. וההישגים רבים הם. אציין את ההישגים בתחום אחד מרכזי, שככל הנראה לא היו יוצאים אל הפועל לולא שיתוף הפעולה הפורה בינינו - החל מהקמת הממשלה ועד כה הוועדה לבחירת שופטים התכנסה שתים עשרה פעמים. בחרנו למעלה מ-200 שופטים מצוינים לכלל הערכאות, רובם שופטות, ומהם ארבעה שופטים לבית המשפט העליון. לא אחת הדגשת, כי כשבאים לבחור שופט, צריכים חברי הוועדה לשאול עצמם האם הם היו רוצים להיות בעצמם בעלי הדין בפני אותו מועמד.

מלבד זאת, מונו 64 נשיאים וסגני נשיאים לערכאות השונות, הן בבתי המשפט והן בבתי הדין לעבודה. אנחנו בהחלט יכולות להסתכל אחורה בסיפוק. לא אגזים אם אומר שהמערכת שינתה פניה במידה ניכרת במהלך השנתיים האינטנסיביות האחרונות, וכמובן שעוד היד נטויה.

ניסיון לאפיין את פסיקתך יתקל בקשיים. יהיה זה בלתי אפשרי לקטלג את דרכך המשפטית לתבניות צרות. תגיות מקובלות הן ממך והלאה. לכל תיק שהונח לפתחך הגעת בדעה נקיה, בראש פתוח, וכדברי מאמנך משאל חשין זכרו לברכה - לא הנחת אבן אחת בלי שהפכת אותה וניקית אותה מכל ביצי הנחשים שתחתיה. לעתים הסכמתי עם פסקי דינך ולעתים לחלוטין לא. אך תמיד ידעתי שמניעייך טהורים וזוהי התוצאה המשפטית הנכונה ביותר בעינייך.


התלמוד מגדיר "איש אשכולות" כ"איש שהכל בו". באחד מדיוננו בנושא התמקצעות שופטים, תהית מדוע יש בכך צורך, הרי שׂוּמָה על כל שופט להתמקצע בכל תחומי המשפט. פרקליט המדינה, שנכח בדיון, ניסה להסביר לך שאינך שופטת סטנדרטית, ואת 'החריג שאינו מעיד על הכלל'. השבילים המגוונים בהם צעדת במערכת המשפט יכולים גם הם להעיד על כך. החל בהתמחות בבית המשפט העליון אצל מורך הנשיא לנדאו, עבוֹר במחלקת הבג"צים תחת מִשאל חשין, וכלה בהתמקצעויות הרבות שהיו מנת חלקך כשופטת -

היית הראשונה לשמש כאב בית הדין להגבלים עסקיים. שימשת כאב בית הדין לחוזים אחידים. כיהנת כסגנית נשיא לעניינים מנהליים בבית המשפט המחוזי. המשפט הפלילי, בו שחית כדג במים, הוא לחם חוקך. הנשיא בדימוס ברק אמר בעבר שלו היה מסתבך, היה מעדיף לעמוד לדין בפנייך, שכן עלייך הוא סומך כי תפעילי את הדין בצורה הנקייה והראויה ביותר.

למעשה, עסקת בכל תחום בעולם המשפט, ישן כחדש, משל היה תחום עיסוקך המרכזי מזה שנים. טביעות אצבעותייך ניכרות בכל תחומי המשפט.

מבעד לגלימתך עומד אדם רגיש ואמפתי. ציפור לחשה לי, כי אנשי לשכתך לדורותיהם אינם רואים בך בוסית בלבד. את היית שם בשבילם ברגעים שמחים ושמחים פחות. ראו בך משענת וכתובת לעצה טובה, ולא רק בעניינים מקצועיים.
ואגב עצות, למי שיש בעיה עם קניות בגדים באינטרנט - מוזמן להתייעץ עם הנשיאה. נכדיה נהנים מסבתא מסורה ומשקיעה עם גישה טכנולוגית שאפשר להשוויץ בה.

לבך הגדול, שהכרתיו באופן בלתי אמצעי, היה נוכח בכל עניין שהובא לשולחנך.
כשלמה המלך בשעתו, גם אלייך הגיע לפני מספר שנים כראש הרכב בדיון נוסף, תיק אימוץ מהמורכבים והקשים שידעה החברה הישראלית. השאלה שעמדה להכרעה הייתה האם להותיר את הפעוט במשפחה המאמצת או להעבירו לקרובי משפחתו. לא הסתרת את הקושי שחווית, ואף לא את התקווה שלא תצא תקלה תחת ידכם. וכך כתבת: "במוקד דיוננו עומד הילד, הילד כאדם, כפרט, ולא הילד כסמל של מאבק. הלוואי ולא ניכשל בהערכותינו לגבי טובתו. מי ייתן והילד יראה אך טוב ואושר בחייו. זוהי תקוות כולנו".

ציינת, כי הליך האימוץ הראשון בו דנת כשופטת לעולם לא יישכח ממך. בפרשה זו צפו שאלות אנושיות, משפחתיות ותרבותיות קורעות לב. לאחר שהפכת כל אבן בתיק, קטנה כגדולה, והדגשת את חשיבות ההסתכלות מנקודת מבטו של הקטין כי, כפי שהיטבת לציין - "תחושת הזמן אצל קטין שונה מתחושת הזמן אצל מבוגר, ומה שנראה תקופה קצרה אצל מבוגר, עשוי להתקבל כנצח אצל הקטין", פסקת כי יש להותיר את הפעוט אצל ההורים המאמצים. בטרם סיום פסק דינך, ציטטת את שנכתב בספר "ילדי אימוצים": "מספרים על ילד אחד כזה, שחברו ביקש להעליבו וקרא לו 'בן מאומץ'. לא נתפעל הקטן כלל, והשיב בחשיבות רבה: 'זה כבוד גדול לי. אל תשכח שאבא ואימא שלך היו מוכרחים לקבל אותך, מפני שבין כך וכך נולדת להם; אבל אבא ואימא שלי בחרו אותי מתוך הרבה ילדים, ולא קיבלו אותי בעל כרחם". וכך סיכמת: "ההכרעה קשה וקורעת לב, אך לדעתי אין מנוס ממנה. תקוותנו כי הכרעתנו תביא את הקטין לחוף מבטחים. תפילתנו היא כי לא נפלה שגגה בהחלטתנו בדבר טובתו".

נולדת למשפחה הלוחמת, אימא כחברה באצ"ל ואבא בהגנה, וקשרת עצמך למשפחה הלוחמת - אני בטוחה שאמך שַֹבְעה נחת מהשידוך המיוחס. וכשאני אומרת קשרת, אני מתכוונת לשותפות המופלאה שיצרתם את ואריה, שתמיד נמצא לצדך.

דמותך, בה נכרכה אהבתך למולדת, הותירה את חותמה על פסיקותייך. בעתירה לפסילת חוק האזרחות והכניסה לישראל, שמנע כניסת תושבי הרשות הפלשתינית ומדינות ערב מכח איחוד משפחות, הבהרת בין השורות, שאינך מהאו"ם. אף שהמדינה לא טענה בדבר השיקול הדמוגרפי, את הנחת אותו על השולחן. תהית, "כיצד יוכל שר הפנים להיות שומר סף אם "מפתחות הבית" מצויים בידי כל אזרח ואזרחית?". הבעת את כאבך בהביאך את הנתונים על-אודות פיגועים שבוצעו בדרך הזו, והדגשת כי לקדושת החיים של אזרחי ישראל יש לתת את המקום הראוי. שאלת את המובן מאליו למדינה חפצת חיים - "האם בזמן מלחמת העולם השנייה הייתה בריטניה מתירה כניסתם של עשרות אלפי גרמנים לצורך נישואים עם אזרחי בריטניה?"
פסקת, כי בין צמצום ההרג לבין מניעת הנזק הפוטנציאלי הנגרם מהחוק - את בוחרת בחיים, ודחית את העתירה.

לאחר שהדלקת את הלפיד במצעד החיים לזכר המשפטנים שנספו בשואה ולתפארת מדינת ישראל, אמרת שרשמיו של המסע ילוו אותך עוד עת ארוכה. חזרת לכאן, כשאש הציונות בוערת בך מתמיד. הדגשת שמדינת ישראל איננה דבר המובן מאליו, ולצד שמירה על החוסן המוסרי, יש לשמור בכל משמר על עוצמתה הפיזית וההרתעתית של מדינת ישראל.

לאחר השבעתך כשופטת שלום, פנית למאמנך הראשון, הנשיא בדימוס לנדאו, על-מנת לקבל את ברכת הדרך ועצתו. הוא אמר לך כי השופט עוסק מדי יום בתיקים רבים, אך עליו לזכור כי לגבי המתדיין כל תיק הוא המשפט האחד שיש לו, ועל השופט לראות כל תיק כעולם ומלואו.

ממרומי 37 שנות כהונתך כשופטת, קירות בית המשפט והמתדיינים הרבים מספור יעידו כי עצתו של לנדאו שימשה עבורך ככוכב הצפון. כל תיק בו עסקת קיבל את מלא תשומת הלב וההשקעה משל היה זה יומך הראשון בבית המשפט.

"אסוף את המעשים
את המילים והאותות
כמו יבול ברכה כבד מִשֵׂאת"

נשיאה יקרה, אינך יוצאת מכאן לבדך היום. באמתחתך המעשים שהוכוונו באמצעות מוצא פיך. המילים הרבות שנאספו יחד לפסיקותייך הבנויות לתלפיות.
האותות, קריאות הכיוון פרי עטך.

נהוג לומר שחסידים אינם נפרדים זה מזה. במעמד מרגש זה, אאמץ את המנהג החסידי ולא אפרד ממך. אני מאחלת לך להמשיך להשפיע לטובה על מדינת ישראל, ולרוות נחת ואושר יחד עם אריה, ילדייך ונכדייך.

בשם ממשלת ישראל, בשם מדינת ישראל - תודה רבה.

תאריך:  26/10/2017   |   עודכן:  26/10/2017
איילת שקד
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
שר ההיסטוריה הועיד אותך לגדולות
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אדוני יושב-הראש, חברות וחברי הכנסת, אורחים נכבדים, משפחה יקרה. אני, לאה פדידה, ביתם של חנה ויוסף בן-שטרית, עולים ממרוקו ורומניה, שעלו לארץ כדי לבנות ולהגשים. לבנות בית ומשפחה גדולה ואוהבת. להגשים את החלום הציוני. אבי היקר, יוסי, אדם צנוע וישר דרך שעלה לארץ ממרוקו, נטע בי את התרבות והשפה הנפלאה והעשירה של יהדות מרוקו. אימי, חנה, אשת חסד ונתינה, הובילה בית שבו ערך הסולידריות החברתית הוא ערך עליון. חינוך אינו ממוצע הציונים אותו אתה משיג בסוף שנת הלימודים. חינוך הוא מטען הערכים שאותו אתה נושא עמך בשביל החיים.
24/10/2017  |  לאה פדידה  |   נאומים
אדוני יושב-ראש הכנסת, חברי חברי הכנסת, ראש העדה הדרוזית שיח' מואפק טריף, קאדים, ראשי רשויות, שיח'ים נכבדים, מכובדי כולם, אני גאה ונרגש לעמוד פה היום, מעל במה זו, כחבר בכנסת ישראל, כממשיך דרכו של אבי מורי ז"ל. זו סגירת מעגל עבורי, ופתיחת דלת חדשה להמשך עשייה למען הציבור.
24/10/2017  |  סאלח סעד  |   נאומים
אדוני היושב-ראש, חברות וחברי הכנסת, משפחתי האהובה, אני רוצה להודות לזהבה גלאון, הקול הצלול והברור ביותר של השמאל בבית הזה ב-18 השנים האחרונות, שימשיך להיות הקול הצלול והברור ביותר של השמאל. אני בטוח שהיא עוד תחזור לכאן בראש סיעה גדולה.
24/10/2017  |  משה (מוסי) רז  |   נאומים
מכובדי נשיא המדינה ראובן ריבלין ורעייתו נחמה, יושב-ראש הכנסת יולי אדלשטיין ורעייתו אירינה, נשיאת בית המשפט העליון, השופטת מרים נאור והפרופסור אריה נאור, ראש האופוזיציה, חבר הכנסת יצחק הרצוג ורעייתו מיכל, מבקר המדינה יוסף שפירא, יושב-ראש הכנסת לשעבר דן תיכון ורעייתו לודמילה, ראש עיריית ירושלים ניר ברקת, ראשי רשויות שנמצאים כאן, שגרירים, ראשי העדות הדתיות בישראל, השרים וחברי הכנסת בהווה ובעבר, בני המשפחות השכולות שאיבדו את יקיריהם בחודשים האחרונים - אני יודע את כאבכם, בני משפחות שאול, מנגיסטו ואסעד, שדיברתי עימכם השבוע, ואני אומר לכם שוב מה שאמרתי גם למשפחת גולדין, שגם איתה דיברתי: אנחנו יודעים גם את כאבכם - אנחנו נחזיר את הבנים הביתה.
24/10/2017  |  בנימין נתניהו  |   נאומים
מכובדי ראש הממשלה בנימין נתניהו והגברת שרה נתניהו, מכובדי יושב-ראש הכנסת יולי יואל אדלשטיין והגברת אירינה נבזלין, גברתי נשיאת בית המשפט העליון מרים נאור ופרופסור אריה נאור, מכובדי ראש האופוזיציה חבר הכנסת יצחק בוז'י הרצוג והגברת מיכל הרצוג, שרים וחברי כנסת בהווה ובעבר, אדוני מבקר המדינה השופט בדימוס יוסף שפירא, יושב-ראש הכנסת לשעבר דן תיכון והגברת לודמילה תיכון, ראשי הנציגויות הזרות, ראשי העדות הדתיות, היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, היועץ המשפטי לכנסת איל ינון, מזכירת הכנסת ירדנה מלר-הורוביץ, משפחות שכולות, אחינו בני משפחות השבויים והנעדרים, שמשימת השבתם הביתה לנגד עינינו לילות וימים, מכובדיי כולם.
24/10/2017  |  ראובן ריבלין  |   נאומים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
"ביבי נקלה, ביבי נבל, ביבי מושחת, ביבי שקרן, ביבי מאוס, ביבי תחמן"... כך נפתח ביום שלישי מאמר בעיתון ה"הגון", שופר הפלשתינים - הארץ
עדנה ויג
עדנה ויג
משוררים רואים בשירה דרך לבטא את הדיוקן העצמי שלהם ואת חלומם    כאן המשורר מבטא זאת כבר מראשיתו כעוּבּר, שגדל להיות משורר
דוד חרמץ
דוד חרמץ
עדויות של אנשי הוראה, כמו גם הורים לתלמידים במערכת החינוך הממלכתית, מובילות למסקנה: הרוח הפרוגרסיבית העיפה את לימודי מורשת היהדות מתוך אוהלי הלימוד של התלמידים החילונים    אותה רוח ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il