|   15:07:40
דלג
  איתן טמיר  
פסיכולוג וראש מכון טמיר מכון תמיר
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך

אפליקציות לייעוץ נפשי - האם הן עובדות

מחקרים שונים הראו כי התערבויות מגוונות דרך המכשיר הסלולרי יכולות להביא לאפקט חיובי על מחלות פיזיות כמו סוכרת, וכן על מצבים נפשיים, כמו חרדה בחודש האחרון אושרה לשימוש אפליקציה להתמודדות עם התמכרויות על-ידי ה-FDA
01/11/2017  |   איתן טמיר   |   כתבות   |   תגובות
[צילום: נתי שוחט/פלאש 90]

תחליף לטיפול? [צילום: יח"צ]

דיכאון קל
חוקרים מצאו כי הסימפטומים הדיכאוניים הופחתו בקרב אלו שהשתמשו באפליקציות לטיפול בדיכאון בהשוואה לקבוצת הביקורת. כמו-כן, נמצא כי התערבות טיפולית דרך הטלפון הנייד הייתה יעילה יותר עבור אלו עם דיכאון קל עד בינוני אך לא עבור אלו הסובלים מדיכאון מז'ורי.

מחודש לחודש אנחנו רצים קדימה עם התפתחות הטכנולוגיה והטלפונים הניידים, ובתחומנו - אפליקציות שמבטיחות ייעוץ, טיפול או אפילו רק הקשבה אמפתית להתמודדות עם בעיות נפשיות שונות, הופכות לפופולריות יותר ויותר. עם 10,000 אפליקציות בפלטפורמות של IOS ואנדרואיד, יש לתחום הזה אפילו שם חדש: mobile health) mHealth)!

מספר מחקרים שנעשו לאחרונה מעידים על יעילות האפליקציות הטיפוליות השונות בסמארטפון כמדיום מוצלח בהתערבות טיפולית ניידת, כאשר היתרונות המרכזיים של האפליקציות בטלפון באים לידי ביטוי בממשק ובגישה המהירה והנוחה, כמו גם בעלות הטיפול הנמוכה.

מחקרים שונים הראו כי התערבויות מגוונות דרך המכשיר הסלולרי יכולות להביא לאפקט חיובי על מחלות פיזיות כמו סוכרת, וכן על מצבים נפשיים, כמו חרדה. בחודש האחרון אושרה לשימוש אפליקציה להתמודדות עם התמכרויות על-ידי ה-FDA.

הסקירה המקיפה ביותר על האפקט הקליני של התערבויות טיפוליות באפליקציות בחנה את השפעתן על הפחתת סימפטומים של דיכאון. במחקר מטה-אנליזה, שפורסם לאחרונה בכתב העת המדעי World Psychiatry, בחנו החוקרים את היעילות של התערבות טיפולית נפשית דרך הטלפון הסלולרי בהפחתת התסמינים של דיכאון הן בקרב משתתפים בעלי הפרעת דיכאון והן בקרב בעלי דיכאון סאב קליני. החוקרים בחנו 18 מחקרים אשר בדקו את השפעתן 22 אפליקציות סלולריות לטיפול בדיכאון וכללו יחד נתונים מ-3,414 משתתפים.

באופן כללי, החוקרים מצאו כי הסימפטומים הדיכאוניים הופחתו בקרב אלו שהשתמשו באפליקציות לטיפול בדיכאון בהשוואה לקבוצת הביקורת. כמו-כן, נמצא כי התערבות טיפולית דרך הטלפון הנייד הייתה יעילה יותר עבור אלו עם דיכאון קל עד בינוני אך לא עבור אלו הסובלים מדיכאון מז'ורי. כלומר, על-פי התוצאות התערבות זו יכולה לסייע בעיקר במניעה של התפתחות הפרעת דיכאון אצל אלו הסובלים מסימפטומים תת-קליניים או כתוספת לתוכנית טיפול בקרב אלו הסובלים מדיכאון קל עד בינוני.

בנוסף לכך, החוקרים מצאו כי הבדלי גיל או מין לא גרמו להשפעה שונה של האפליקציות, ממצא המעיד על כך שהתערבות זו יכולה להיות מיושמת עבור טווח נרחב מאוד של אנשים.

בחינה מעמיקה יותר של האפליקציות השונות במחקר הראתה כי התערבויות המבוססות על טיפול קוגניטיבי התנהגותי, אפליקציות אשר משלבות אספקטים של אימון מיינדפולנס והשימוש בתוכנות לניטור מצב הרוח, הביאו כולן לשיפור בתסמיני הדיכאון. עם זאת, התוצאות הראו כי משתתפים עם דיכאון חמור יותר הראו שיפור רב יותר בעקבות אפליקציות התנהגותיות, בעוד משתתפים עם דיכאון קל הראו שיפור רב יותר בעקבות אפליקציות של אימון מיינדפולנס.

מכאן שההבנה איזו התערבות פסיכולוגית מועברת הכי טוב דרך הסמארטפון, כמו גם איזו התערבות היא המתאימה ביותר עבור כל סוג של מטופלים מצריכה מחקרי המשך.

העדויות ממחקר זה מצביעות על כך שטלפונים חכמים הינם כלי טיפולי מבטיח להפחתת תסמיני הדיכאון. עם זאת, טיפול באמצעות אפליקציות לטלפון מעלה אספקטים חדשים שצריך לשקול, מעבר לשינוי בפלטפורמה הטיפולית. באופן ספציפי, קיים צורך להבין כיצד עניין ומעורבות באפליקציה, הפידבק, אפקט הציפייה של המשתמשים ומאפיינים אינדיבידואליים שונים משפיעים על תוצאות ההתערבויות. אין לראות במשתנים הללו חסמים לשימוש ופיתוח אפליקציות רלוונטיות, אלא הזדמנויות חדשות למחקרים שיוכלו להפוך את ההתערבויות דרך הטלפונים הניידים לאופטימליות ואפקטיביות ביותר.

ביקורות ומגבלות

חשוב להבין כי אפליקציות אלו אינן יכולות להחליף (עדיין?) מטפלים אנושיים שעוברים הכשרה והסמכה ארוכה ומעמיקה. לפחות בינתיים הכלים הדיגטליים לא הבשילו עדיין באופן מלא. בואו ניקח דוגמה למה אנחנו רק כמעט שם, אבל עדיין לא לגמרי:

לפני שמתחילים טיפול פסיכולוגי, נדרשת לרוב הערכה פסיכודיאגנוסטית מקיפה של המועמד לטיפול בכדי לקבוע תוכנית פסיכותרפיה מתאימה ונכונה עבורו. במפגשים מסוג זה, שנקראים גם מפגשי אינטייק, מתבקשים המטופלים לשוחח על נושאים ממש לא פשוטים ודי מאתגרים ולא ברור כיצד שלב זה יכול להתבצע באופן מדויק ובטוח על-ידי אפליקציה אינטרנטית. זה מורכב.

כמו-כן, פעמים רבות במהלך הטיפול נעשה שימוש בתקשורת בלתי מילולית כמו אינטונציה קולית או הבעות פנים של המטופל על-מנת להבין מה מצבו ולמה הוא זקוק. כל אלה עלולים להתפספס כאשר משתמשים באפליקציות בלבד.

ועדיין לא דיברנו על קשר טיפולי בין מטפל למטופל. איפה ה״העברה״? איפה ה״התנגדות״? הרי לתופעות האנושיות הללו השפעות משמעותיות ותרפויטיות על תהליך הטיפול. כך, צמצום הטיפול למכשיר סלולרי, ברמת התחכום של תקופתנו, מביא גם לצמצום ההשפעות הטיפוליות על האדם.

אבל למרות החסרונות, לאפליקציות הטיפוליות יש שוק פוטנציאלי נרחב ביותר. בשוק הגלובאלי, תחום הטיפול ההתנהגותי, בתוכו נכללות גם האפליקציות הטלפוניות, הוערך בכ-75.4 מיליארד דולר ב-2016 והוא צפוי לעלות ל-88.1 מיליארדן דולר עד שנת 2022. לכן, כיום, קיימות אלפי אפליקציות בשוק, שרק הולך וגדל.

איך תדעו מהי האפליקציה הנכונה עבורכם?

כיום לא קיימים חוקים או הנחיות מוסכמות לגבי בחירת האפליקציה המתאימה והנכונה עבור כל אדם. עם זאת, אנחנו רואים מאמצים של ארגונים מרכזיים בבריאות הנפש, כמו ה-American Psychiatric Association, להגדיר קווים מנחים ל-m-health. ב-APA מבססים סולם הערכה שאמור להעריך את איכות האפליקציות. הם אפילו מזמינים קלינאים לעזור ולהמליץ בעצמם על אפליקציות רלוונטיות לקהל המשתמשים.

בחירה באפליקציה תלויה במה שאתם צריכים. היות שאין עדיין סטנדרטים מוסכמים, מומלץ להתייעץ עם מטפל בבריאות הנפש עליו אתם סומכים בטרם תרכשו אחת מהאפליקציות הללו. ייתכן שיהיה לו ניסיון לגבי חלק מהאפליקציות וידע מצטבר שיענה על השאלה האם הן יעילות או לא. בנוסף, מומלץ לבחון מהן ההנחיות שמציעה האפליקציה במצבי משבר, כאשר הסימפטומים מחריפים או במידה ופורץ מקרה חרום פסיכיאטרי.

האופן בו האפליקציה מתוארת חשוב אף הוא. האם מדובר בטיפול עבור מצב רפואי או בתמיכה בתקופת מעבר או קושי התפתחותי שרבים עשויים לחוות? למשל, אם אתם עוברים לעיר חדשה ומתמודדים עם בדידות, אפליקציה שמסייעת בכך בהחלט עשויה לעזור. אולם, אם אתם סובלים ממצב חמור יותר, כמו דיכאון קליני, אפליקציה עשויה לטשטש זמנית, אך ככל הנראה לא תהיה מספקת. דיכאון הוא כידוע הפרעה ארוכת טווח המלווה בתחושות ורגשות חמורים יותר מאשר אלו שרוב האנשים חווים במהלך חייהם.

כלומר, משתמשים פוטנציאליים באפליקציות לעזרה נפשית צריכים לקרוא היטב את האותיות הקטנות כדי להבין מה בדיוק האפליקציה נועדה לספק ועבור מי.

עד שתבשלנה האפליקציות, חשוב לציין את הערך המוסף של אמצעי תקשורת טכנולוגיים, בהם נעשה שימוש בתוך קשר פסיכותרפי בין מטופל למטפל. אנחנו כבר יודעים שאמצעים כאלה יכולים לסייע, להשתלב במהלך הטיפול ולחזק אותו.


הכותב הוא בעל תואר MA, פסיכותרפיה והנחיית קבוצות, ראש מכון טמיר.
תאריך:  01/11/2017   |   עודכן:  01/11/2017
איתן טמיר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
אפליקציות לייעוץ נפשי - האם הן עובדות
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הילדים שוב חזרו הביתה עם כינים? מתלבטים מה לעשות ומעדיפים לא להשתמש בחומרים כימיים? להלן יטפים לצמחים שיסייעו לכם לטפל בכינת הראש של הילדים באופן טבעי.
31/10/2017  |  אבי ציטרשפילר  |   כתבות
השופט: גל שלמה טייב, בית משפט השלום באילת
31/10/2017  |  איתמר לוין  |   כתבות
במסגרת אירועי "בתים מבפנים" בירושלים - סוף שבוע של בתים פתוחים ברחבי הבירה, נערכו בסוף השבוע בימים ה'-ו' 27-26 באוקטובר 2017 סיורים מודרכים במתחם המכון הגאולוגי לישראל השוכן בשטח מחנה שנלר, ברחוב מלכי ישראל 30 בירושלים. מתחם המכון הגאולוגי עתיד להיהרס בקרוב לטובת הקמת יחידות דיור לחרדים. בעוד שבועות ספורים, כך נמסר, עתידים עובדי המכון הגאולוגי לעזוב את המקום ולעבור למשכנו החדש של המכון בגבעת רם.
30/10/2017  |  אלי אלון  |   כתבות
איליה קבקוב (1933, אוקראינה), בן לחרש מתכת ולאם בת להורים יהודיים שאביה מת מרעב כשהתגייס לצבא הסובייטי בעת הכיבוש הנאצי, ואמה נפטרה מכולירה. למד אמנות במוסקבה מ-1945 ונמנה על קבוצת הילדים המחוננים. קבקוב ואמו נמלטו מלנינגרד לסמרקנד. מהיותו תלמיד מחונן, זכה במילגה ללימודיו במוסקבה במכון לאמנות. בעת לימודיו התוודע ליצירות הונורה דה בלזק, ראסין, קורניי, דוסטוייבסקי וטולסטוי, ולפילוסופים היוונים והרומיים. העושר התרבותי שספג, ניכר בכל יצירותיו.
30/10/2017  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
תאריך המזל: בין 23.10 ועד 23.11, אלמנט: מים, מאפיין: יציבות, סמל המזל: עקרב, נאמנות: רבה ביותר, איבר בריאותי רגיש: אברי מין. מקצועות מתאימים: פסיכולוגיה, חקר הנסתר, עובדי מחקר, מיסטיקה, משטרה, חוקר פרטי ופאראפסיכולוגיה. ילדים במזל זה: מתבודדים ומופנמים ביותר. מתקשים ביצירת חברויות במסגרות חדשות.
30/10/2017  |  צילה שיר-אל  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
היועצת המשפטית קרעה הלילה את מסכת הצביעות והרמייה והשטיקים והטריקים של בנימין נתניהו ושריו ובעיקר החרדים שבהם    בהרב-מיארי אמרה למאיר פרוש ולמגעילים שעימו כי צריך להגן על האומה ולה...
יוסף אורן
יוסף אורן
מתחילה התכוונה המחברת לכתוב רומן רב-דורי על משפחה המתמודדת עם משבר האקלים הפוקד את כדור-הארץ בעיירה צפונית אחת, ורק משום שלא הצליחה לממש את התוכנית המקורית, החליטה להעלים את כישלונ...
טובה ספרא
טובה ספרא
תקופה מסוכנת עם פוטנציאל לעימותים, פעולות טרור ופתיחת חזית חדשה במלחמה. ייתכן אובדן חיים, בעיקר בפעולות הומניטריות. המערכה נמשכת והסכנה מתגברת. הרבה מילים חשובות לזמנים הקרובים שעי...
דרור גרין
דרור גרין
הרהור על שיר עגום ביותר מאת דן פגיס    את השיר 'הקרב' קראתי בספר 'שנים-עשר פנים'    הכותרת 'הקרב' אינה מתאימה לשיר, שאינו מתאר קרב אלא תהלוכה של מתים
הפינוי הגדול בתולדות המדינה [צילום: דוד כהן, פלאש 90]
אריאל היימן, אלון ברקמן
פינוי מאות אלפי תושבים מגבולות הדרום והצפון מאפשר להפיק מספר לקחים למקרה הבא - בין אם הסיבה תהיה ביטחונית ובין אם היא תהיה בשל אסון טבע
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il