בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
גם בתחילת הכיבוש הגרמני בשנת 1941, כשעדיין לא הוחלט על ה״פתרון הסופי״ והנאצים כבר שלטו באותו אזור בצפון מזרח פולין, לאומנים פולנים ניצלו את החסות הגרמנית, בסביבות עיר המחוז ביאליסטוק ופתחו במסע הרג של שכניהם
|
חובת העם הפולני [צילום: יצחק הררי]
|
|
|
|
|
אימא שלי, בלה, הייתה הקטנה בין אחיותיה ואחיה והיחידה ששרדה ממשפחת יוסקוביץ מבלכטוב שליד לודז׳. כשחזרה עם חברתה קונז׳ה לעיירה, אחרי שהיו יחד במסלול המוות בגטו ובמחנות, באו אליהן צעירי העיירה ואיימו עליהן לעזוב אחרת יעשו להן מה שעשו עמיתיהם הפולנים ב״פוגרום קיילצה״. היום ידוע לי שהשוט הזה הונף כמעט בכל עיירה אליה חזרו יהודים. בפוגרום העירה ״קיילצה״ גויים פולנים התנפלו על שארית הפליטה, פצעו רבים ורצחו ארבעים ושניים מניצולי המחנות. זה היה אחרי גמר המלחמה. אבל גם בתחילת הכיבוש הגרמני בשנת 1941, כשעדיין לא הוחלט על ה״פתרון הסופי״ והנאצים כבר שלטו באותו אזור בצפון מזרח פולין, לאומנים פולנים ניצלו את החסות הגרמנית, בסביבות עיר המחוז ביאליסטוק ופתחו במסע הרג של שכניהם. ביום אחד, 7 ביולי 1941, נספו בידוובנה בין 1,000 ל-1,200 יהודים, בראדז'ילוב נרצחו 1,500 יהודים, בוונסוש 1,185 יהודים. המעט מיהודי קיילצה שחזרו בסיום המלחמה וניצלו מהפוגרום האחרון, הבינו שצריך לעזוב את עיירת הולדתם ואת פולין. את הרמז הזה של הגויים בעיירת מולדתם בלכעטוב, הבינו אימי וחברתה והן עזבו את העיירה. הם ויתרו על הרעיון להמתין לקרובים אחרים, אולי יחזרו ויצאו למחנות העקורים שבחסות המדינות המשחררות, בגרמניה. משום מה לא נעשה באמת חשבון נפש עם הפולנים כקולקטיב. אולי מפני שממשל פולין קרס בשואה ולכן ממשל פולין יכול היה לומר בצדק שלא היה לו חלק בשואה. אבל דווקא זה מה שעומד לחובת העם הפולני! הרי לא היה לו ממשל מרכזי כמו בהולנד ובצרפת שכפה על העם שיתוף פעולה עם הנאצים. הפולנים פשוט התנדבו. רק מיעוט התנהג ברחמים. האצילות הפולנית נעלמה או שכלל לא הייתה מעולם באשר ליהודים. עובדה. הגיע זמן לחשבון איתם ולחשבון נפש שלהם.
|
|
הכותב הוא בן לניצולי שואה, סא"ל במיל ויו"ר ארגון נפגעי טרור "אלמגור".
|
|
תאריך:
|
29/01/2018
|
|
|
עודכן:
|
29/01/2018
|
|
מאיר אינדור
|
|
|
כותרת התגובה
|
שם הכותב
|
שעה תאריך
|
|
1
|
|
הירונימוס
|
30/01/18 12:41
|
|
2
|
|
הגוי..
|
2/02/18 10:16
|
|
הבית התחתון בוורשה איננו פורום אקדמי. לא פקולטה להיסטוריה במוסד להשכלה גבוהה. הוא לא סמינר הבוחן אם פולין של ימי האפלה הנאצית הייתה משתפת פעולה, או אנוסה וכבושה, אם לא היה בידה למחות על שהימלר ומרעיו הקימו בה את מחנות המוות הגרמניים, או אם אלה הוקמו בשטחה כי הכובש יכול היה לסמוך על כוח עבודת השמדה מקומי ועל משתפי פעולה מרצון, אפילו מחמדה. ההיסטוריונים ישאלו עצמם אם נפילתם של למעלה ממאתיים וחמישים אלף פולנים שלחמו בנאצים בימי מרד וורשה הם המייצגים נאמנה את פולין אמיצת הרוח, או אם הכפריים האיכרים ב-Jedwabne, שכלאו ב-1941 שלוש מאות יהודים במתבן והעלו אותו באש על הנשים והילדים שהיו נעולים בו, הם בבואה של פולין החוטאת בהשמדת עם גם אם היא טוענת כי האיכרים נאנסו על-ידי כובשיהם להרוג או אם הרגו מתאוותם הם.
|
|
|
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי והפעם - נושאים בעול, צנזורה, המסתננים בעיני הרמב"ם, פריחה, אמת היסטורית ומשה נגבי איננו שבוע טוב
|
|
|
סיפור נס בקיעת הים, אירוע חד-פעמי בהיסטוריה האנושית, מתואר לפרטיו בפרשת השבוע שאותה נקרא מחר, בשלח. לא ניכנס לניתוחים פרשניים של האירוע החד-פעמי בהיסטוריה האנושית, מפני שאין זה המנדט של 'פולישוק', אבל נסתפק במיקוד תשומת לבם של הקוראים לתחושת 'דֶזָ'ה וִוי': קיים דמיון מדהים בין אירועי גאולת ישראל הראשונה למהלכי גאולת ישראל האחרונה, בת זמננו. סוג של תמונת ראי, בבחינת 'גאולה אחרונה כגאולה ראשונה': מה שאירע לאבותינו יוצאי מצרים בגאולה ראשונה, במישור העקרוני ולאו-דווקא בהשוואה של אחד לאחד, מתחולל גם בתהליך גאולה אחרונה, גאולה שלישית, שעל-פי תורת הסוד, אין לה סוף.
|
|
|
כמדי שנה, ייערך בסוף ינואר במרכז מורשת יהדות בבל באור יהודה, טקס אזכרה להרוגי המלכות בעירק. 80 יהודים מסרו את נפשם מיום הקמת מדינת ישראל. הם הוצאו להורג בתליה, בעינויים, או מתו תוך כדי בריחתם.
|
|
|
11 שירים כבר הולחנו ומועברים למבצעים במסגרת פרויקט "ששה מיליון אחים - הדור השלישי" במסגרתו מולחנים ומבוצעים שירים שנכתבו על-ידי נערות ונערים המבתאים את רגשותיהם במסעות במחנות ההשמדה והריכוז בפולין.
|
|
|
|
|
|
מנחם רהט
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י
|
|
|
אלי אלון
כשלושה שבועות לאחר סיום מלחמת ששת הימים, הסתערו עשרות תושבים ערבים מרצועת עזה על מחנה מחסני האספקה והמזון שהיה שייך לכוח האו"ם
|
|
|
יורם אטינגר
הפקת לקחי 7 באוקטובר מחייבת להימנע ממדיניות של תגובה, הכלה ומתקפות נקודתיות, ולנקוט במלחמת-מנע ומתקפות מערכתיות ולא רק נקודתיות
|
|
הבלוגרים הנקראים ביותר ב- News1
|
|