|   15:07:40
דלג
  יוני בן-מנחם  
עיתונאי, פרשן העולם הערבי
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!

יו"ר הרש"פ פועל להקים "גוש חוסם" ל"עסקת המאה"

מחמוד עבאס פתח במתקפה דיפלומטית ומגייס לעזרתו את מדינות ערב והאיחוד האירופי כדי לנסות ולטרפד את "עסקת המאה" של טראמפ. מועצת הליגה הערבית מתייצבת רשמית לצדו של מחמוד עבאס, אולם מאחורי הקלעים ישנן מחלוקות קשות בין כמה מדינות, ההערכה היא שמדינות ערב ינסו למשוך זמן ולהתחמק מעימות עם ממשל טראמפ
22/04/2019  |   יוני בן-מנחם   |   יומני בלוגרים   |   ישראלי-פלשתיני   |   תגובות
ג'ראד קושנר. [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]

על-פי דבריו של ג'ראד קושניר, יועצו של הנשיא טראמפ, תוכנית השלום האמריקנית המכונה "עסקת המאה" תתפרסם בחודש יוני אחרי חודש רמאדאן ולאחר הקמת הממשלה החדשה בישראל.

זוהי הסיבה שיו"ר הרש"פ מחמוד עבאס הכניס להילוך גבוה את מאמציו המדיניים להקים חזית ערבית-אירופית שתנסה לחסום את התוכנית האמריקנית החדשה שבה רואה מחמוד עבאס ניסיון רציני אמריקני-ישראלי לחסל את הבעיה הפלשתינית. הרש"פ ביקשה ממזכ"ל הליגה הערבית אחמד אבו אלריט לכנס בדחיפות בקהיר את שרי החוץ של הליגה הערבית כדי לתאם עמדה אחת מגובשת נגד "עסקת המאה" של טראמפ, מחמוד עבאס יצא בסוף השבוע שעבר לקהיר ונועד עם הנשיא א-סיסי בנושא.

הוא ביקש בין היתר ממדינות ערב רשת ביטחון כלכלית (בהיקף של 100 מיליון דולר לחודש) והלוואה כספית כדי לעמוד בלחץ הכלכלי שמפעילות עליו ארה"ב וישראל בעקבות הפסקת הסיוע הכספי האמריקני לרש"פ וקיזוז כספי המיסים על-ידי ישראל.

יו"ר הרש"פ ביקש את הפגישה הדחופה של הליגה הערבית מכיוון שהוא חש בסחף בעמדות של כמה מדינות במפרץ שמקיימות נורמליזציה עם ישראל מאחורי הקלעים. גורם בכיר בהנהגת פתח אמר ב-20 באפריל לאתר "אלח'ליג' און ליין" כי סעודיה, מצרים ואיחוד האמירויות מפעילות לחצים אדירים על הרש"פ להסכים לדון ב"עסקת המאה" של טראמפ והן משתמשות בכל האמצעים כולל סחיטה פוליטית כדי לכופף את הפלשתינים למרות הסכנות שנובעות מהתוכנית הזו לבעיה הפלשתינית.
"הלחצים של מדינות ערב דומים ללחצים שמפעיל ממשל טראמפ על הרש"פ כדי שיקבלו את התוכנית" אמר הגורם הפלשתיני.

בתחילת חודש מאי ייצא יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס לבריסל כדי לגייס את האיחוד האירופי לעזרתו. נביל שעת', יועצו של יו"ר הרש"פ לעניינים בינלאומיים אומר כי מחמוד עבאס ינהל קמפיין מדיני נרחב נגד "עסקת המאה". האיחוד האירופי שוקל בימים אלה לפרסם הודעה, על דעת כל מדינות האיחוד, בנושא השלום במזרח התיכון שבו תהייה חזרה על עקרונות מדינות האיחוד בדבר פתרון שתי המדינות וכיבוד ההחלטות הבינלאומיות אך מבלי לפרסם תוכנית שלום חדשה.

על-פי גורם בכיר בפתח,יו"ר הרש"פ יפנה גם לרוסיה ולסין כדי שיצאו נגד "עסקת המאה" לאור העמדות החיוביות והתומכות שלהן בבעיה הפלשתינית.

העברת פלשתינים לסיני?

לקראת כינוס שרי החוץ של הליגה הערבית פרסם ג'ייסון גרינבלט, השליח האמריקני למזה"ת, הודעה שביקשה להסיר מסדר היום את השמועות שהופצו בעולם הערבי כי "עסקת המאה" כוללת העברת פלשתינים לחצי האי סיני והקמת מדינה פלשתינית ברצועת עזה ובחלקים מסיני.

גרינבלט הכחיש באופן חד-משמעי כי התוכנית כוללת הסדר לפיו שטחים בצפון סיני ימסרו לפלשתינים בעזה. בהופעה בערוץ SKY בשפה הערבית אמר גרינבלט כי "כל צד מפרש את הביטוי "פתרון שתי המדינות" בצורה שונה וכי אין תועלת להשתמש בביטי שמעולם לא הוביל לשלום".

גורם רם דרג במפרץ אמר לעיתון "אלערבי אלג'דיד" ב-21 באפריל כי מצרים ניהלה דיונים חשאיים עם האמריקנים בחודשים האחרונים והצליחה להשמיט סעיף בעסקת השלום של טראמפ המאפשר הקמת מדינה חלופית לפלשתינים על חלק מאדמות סיני. המצרים הצליחו לשכנע את הממשל שמהלך כזה יערער את היציבות במצרים ועלול להביא להפיכה נגד השלטון.

חילוקי דעות בעולם הערבי

אתר "אלח'ליג' און ליין" דיווח ב-21 באפריל על חילוקי דעות בדיוני הליגה הערבית בנושא "עסקת המאה" של הנשיא טראמפ. על-פי הדיווח היו חילופי האשמות בין כמה מדינות על-רקע הפרסומים כי "עסקת המאה" מציעה להקים מדינה פלשתינית בחלק משטחי חצי האי סיני.

לדברי מקור ממדינות המפרץ עומאן האשימה את מצרים בכך שנתנה לוושינגטון אישור ראשוני לעסקה. לטענת המקור הזה, ראש המודיעין המצרי הגנרל עבאס כאמל ניהל שיחות עם יועצי טראמפ, ג'ראד קושניר וג'ייסון גרינבלט על חילופי שטחים במסגרת "עסקת המאה" כמו זו המתייחסת לסיני.

לדבריו, רק איחוד האמירויות תומך בשלב הזה ב"עסקת המאה" וכי סעודיה שינתה את עמדתה ותומכת בעמדת ירדן שמתנגדת לתוכנית האמריקנית החדשה. ירדן חוששת מאוד מתוכנית "עסקת המאה" שעלולה לפגוע במעמד המיוחד שלה כאפוטרופוס של המקומות הקדושים בירושלים ולדרוש ממנה לאזרח מיליון פליטים פלשתינים בשטחה.

למרות הפיתוי הכלכלי הגדול שמציעה "עסקת המאה" לירדן בדמות מענק של 45 מיליארד דולר, המלך עבדאללה מתנגד לתוכנית והוא פועל לגיוס הרחוב הירדני נגד התוכנית ולהתקרבות לארגון חמאס. מנהיג חמאס אסמעיל הניה נפגש לפני כמה ימים עם רופאים ירדנים בבית החולים הצבאי בעיר עזה והודיע כי ארגונו ניצב לצדה של ירדן בעמידתה נגד הלחצים של ארה"ב וישראל בנושא "עסקת המאה" וכי הוא תומך ב"קווים האדומים" של המלך עבדאללה בנושא ירושלים, הפליטים ו"המולדת החלופית".

בשבוע שעבר נפגש המלך עבדאללה עם חברי פרלמנט ירדנים המזוהים עם תנועת "האחים המוסלמים", תנועת האם של ארגון חמאס, והוא מהדק את הקשר גם עם יו"ר הרש"פ. גורמים פלשתינים לא שוללים את האפשרות שלקראת פרסום "עסקת המאה" יעבור יו"ר הרש"פ להתגורר לפסקי זמן ארוכים בעמאן כדי להגביר את התיאום עם המלך עבדאללה.

לאן פני הדברים?

ראש הממשלה הפלשתיני החדש מוחמד א-שתייה אמר בשבוע שעבר כי "תוכנית "עסקת המאה" נולדה מתה", זוהי העמדה הפלשתינית הרשמית ומחמוד עבאס יעשה הכל כדי לטרפד את התוכנית.

כצפוי, מועצת הליגה הערבית הפגינה "אחדות" והעניקה גיבוי רשמי לעמדת הפלשתינים בעניין "עסקת המאה", בהודעה בתום הכינוס בקהיר נאמר כי "מדינות ערב שהציעו ב-2002 את יוזמת השלום הערבית שבנויה על החוק הבינלאומי ועל ההחלטות הבינלאומיות אינן יכולות לקבל תוכנית או עסקה שאיננה בהתאם לסמכות הבינלאומית". ההודעה חזרה על תמיכת הליגה הערבית ביוזמת השלום הערבית משנת 2002, תמיכה בעקרון "שטחים תמורת שלום" ובהקמת מדינה פלשתינית שבירתה היא מזרח ירושלים.

המועצה החליטה גם לתת לרש"פ רשת ביטחון כלכלית בשווי של 100 מיליון דולר לחודש כדי שתוכל להתגבר על המשבר הכספי שלה ולעמוד בלחצים המדיניים שמופעלים עליה. בפועל, מאחורי הקלעים,מדינות ערב חלוקות בינהן על התוכנית אך הן מבינות כי לא יוכלו לכפות אותה על הפלשתינים, מאידך-גיסא המדינות הסוניות המתונות זקוקות לסיוע האמריקני נגד אירן ודאעש וכן לנשק אמריקני.

התוכנית האמריקנית עדיין לא פורסמה והדיונים והויכוחים בעולם הערבי רק ימשכו ויתכן שאף יחריפו, לא מן הנמנע שמדינות ערב המתונות ינסו למשוך זמן ולזגזג מבחינה דיפלומטית ככל שניתן מתוך תקווה שהתוכנית האמריקנית החדשה תגווע מעצמה או שהנשיא טראמפ ייאלץ לעזוב את הבית הלבן מסיבה כזו או אחרת.
בכל מקרה הן יעשו הכל, בניגוד לפלשתינים, כדי להימנע מעימות חזיתי עם ממשל טראמפ, האינטרס של השליטים הערביים הוא לשמור על כסאותיהם מבלי להתעמת עם ארה"ב.

תאריך:  22/04/2019   |   עודכן:  22/04/2019
יוני בן-מנחם
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
יו"ר הרש"פ פועל להקים "גוש חוסם" ל"עסקת המאה"
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ישראלי-פלשתיני
"ישראל הפרה את כל ההסכמים בינה לבין הרשות הפלשתינית - הסכם אוסלו, הסכמי פריז וההסכמים הביטחוניים - בעוד שהרשות עומדת ומכבדת את כל ההסכמים". כך טוען (יום א', 21.4.19) נשיא הרשות, מחמוד עבאס (אבו מאזן), בכנס שרי החוץ הערביים בקהיר. הוא גם רומז, כי הרשות לא תסכים לנהל מו"מ על בסיס עסקת המאה, שצפוי ממשל טראמפ להציג בעוד כחודשיים.
21/04/2019  |  איתמר לוין  |   חדשות
בכיר פתח מוחמד דחלאן, שהינו אחד המועמדים לרשת את יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס, שוב מככב בימים האחרונים באמצעי התקשורת של טורקיה ושל "האחים המוסלמים" שמציגים אותו כבוחש בעניינים הפנימיים של טורקיה ושל סודן. דחלאן משמש כבר כמה שנים כיועצו של מוחמד בן זאיד, שליט אבו דאבי, ומזוהה במזרח התיכון כאחד האויבים הגדולים של תנועת "האחים המוסלמים" ושל שליט טורקיה רג'ב טייפ ארדואן שהינו אחד ממנהיגיה הבכירים של תנועת "האחים המסלמים" העולמית.
21/04/2019  |  יוני בן-מנחם  |   מאמרים
נראה לי כי נותרתי אחרון מבין תא הכתבים המדיניים בעיתונות המודפסת, שעסק ביחסי החוץ של ישראל מאז 1969. חבל, אבל עמיתיי הלכו לעולמם - חגי אשד, יוסף חריף, יונה כהן, אריה צימוקי, ארי רט, גבריאל שטרן, ויהושע תדמור.
21/04/2019  |  דן מרגלית  |   יומני בלוגרים
בבקעת הירדן חיו עובדי אדמה פלשתינים. לאחר כיבוש הגדה המערבית ב-1967, צה"ל הוציא צו, שממוספר במספר 151, האוסר כניסת פלשתינים לאדמותיהם, שהוגדרו כשטחי אש. מדובר בקרקע פורייה, ששנים רבות הטיבה עם בעלי הקרקע החוקיים. במהלך שנת 2015 פלשו מתנחלים לשש מאות דונם בבקעה בבעלות פלשתינית.
21/04/2019  |  איתן קלינסקי  |   מאמרים
בכיר פלשתיני מארגון פתח, עזאם אל-אחמד, טוען כי ארצות הברית החלה לבצע את עסקת המאה של הנשיא, דונלד טראמפ, כבר לפני שנה כשהעבירה את השגרירות שלה מתל אביב לירושלים. בכך, הביע ביקורת על דברי השליח האמריקני למזרח התיכון, ג'ייסון גרינבלט, שטען כי יש להימנע משימוש במונח "פתרון שתי המדינות". "חוץ מהמהלך הזה מה שנשאר מהתוכנית אלו פרטים קטנים", טען אל-אחמד תוך שהוא מתייחס להעברת השגרירות האמריקנית לירושלים.
20/04/2019  |  איציק וולף  |   חדשות
רשימות נוספות   /   ישראלי-פלשתיני  /  מי ומי  
עסקת המאה - ללא מדינה פלשתינית  /  איתמר לוין
נתניהו שוקל סיפוח מעלה אדומים  /  עידן יוסף
חמאס: הסכם - בתוך כמה ימים  /  איציק וולף
רצועת עזה אחרי הבחירות  /  יוני בן-מנחם
תקדים מסוכן  /  יוני בן-מנחם
הממשלה הפלשתינית החדשה  /  יוני בן-מנחם
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
"ביבי נקלה, ביבי נבל, ביבי מושחת, ביבי שקרן, ביבי מאוס, ביבי תחמן"... כך נפתח ביום שלישי מאמר בעיתון ה"הגון", שופר הפלשתינים - הארץ
איתמר לוין
איתמר לוין
השופט ליאור גלברד שם לב לכל פרט בדיוני חדלות פרעון, גם כאשר יש הסכמות בין הצדדים, ודוחה בקשה חסרת בסיס לקיים דיון בדלתיים סגורות. חבל שהוא אינו מקפיד על עמידה בזמנים וכך נוצר על הב...
עידן יוסף
עידן יוסף
כלי תקשורת מסוימים נוהגים לנגח את חברי הכנסת של הקואליציה ואת הממשלה, תוך התעלמות מההקשר הרחב והתמקדות באירועים זניחים    דיווחים מוטים אלה מתעלמים מעבודתן החשובה של ועדות הכנסת בנו...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il