|   15:07:40
דלג
  רפי לאופרט  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?

צנחנים פוליטיים

הצטרפות סיטונאית של רמטכ"לים בדימוס לחיים הפוליטיים, כשהם מתייצבים לצידו של מחנה פוליטי אחד, מטרתם המוצהרת היא הדחת רו"מ מכהן וסגנונם בוטה ואגרסיבי - פוגעת לא רק בתדמיתם האישית, אלא בדימויו של הצבא כמוסד קונצנזואלי; היא גם מאיימת לפגוע בעתיד בשיקול הדעת בבחירת הפיקוד העליון הצה"לי
23/04/2019  |   רפי לאופרט   |   מאמרים   |   תגובות
מפלגת כחול לבן [צילום: פלאש 90]

בין כל "הלקחים" המופקים ממערכת הבחירות האחרונה, עולה - עדיין לא מספיק, לטעמי - הסוגיה העוסקת בגיוס רמטכ"לים לשירות המערכות הפוליטיות והקמפיינים לראשות ממשלה. בעבר היה הגיוס מתבצע בדרך הרגילה: תקופת צינון, חבירה למפלגה, שיבוץ מכובד ברשימת המפלגה לכנסת, תפקיד אחד לפחות של שר ומשם נפתחת הדרך לצמרת. פתיחת האופציה, אין פירושה כמובן כל מי שנכנס בדלת אומנם מגיע לראש הפירמידה. לגבי מי שהולך בדרך, על כל אבני הנגף שבה, התמודדות על ראשות הפירמידה נראית תהליך סביר.

אחרי שאמרנו זאת, ראוי לבחון לפחות שתי אבני דרך במסלול הטיפוסי, מפני שהדברים, גם כאשר נראים הם פשוטים לכאורה, אינם כאלה כלל ועיקר. תקופת צינון היא א'-ב' של נוהל תקין כאשר עובד ציבור בכיר מאוד, מבקש לעבור ממסלול שירות א-פוליטי בהגדרה, למסלול שירות פוליטי מוצהר. חבירה למפלגה, היא כבר סוגיה אחרת. מפלגה היא בית גידול וטיפוח של אידאולוגיה ודרכי יישום. היא קמה ומתקיימת בכדי לשפר תכנים אלה, להתאימם לרוח הזמן ולפעול להפצתם בציבור, על-מנת שיעניקו לחברי המפלגה תמיכה רחבה שתאפשר להם להוביל את המדינה בדרכם. כאשר אזרח מצטרף למפלגה ב"תום לב", כלומר שלא על-מנת לקבל ג'וב, השכל הישר ברמתו הנמוכה ביותר מלמדנו, שבחר במפלגה שמשקפת את דעותיו ובכוונתו לתרום מידיעותיו וניסיונו, כמיטב יכולתו, לקידום האג'נדה של אותה מפלגה. אם כך, היכן מוצאים אנו את עצמנו מול מצטרף כזה, אם המפלגה אליה הצטרף היא "קואליציה של בלתי-מזוהים ובלתי מזדהים" ללא מצע או דרך.כיצד יש לראותו ולהבינו אם במקום להציג דרך בה הוא מאמין, הוא מחביא עצמו מאחורי פרגוד האנונימיות של המפלגה אליה הצטרף? האם מותר ונכון לאפשר למועמד שבא מהאפלוליות הצבאית בנושאים פוליטיים, להתייצב בראש אפלוליות אזרחית פוליטית חדשה, שמגבירה את טישטוש זהותו כאיש של אידאולוגיה, דרך ושיטה.

מה שעשה גנץ בבחירות האחרונות היה בדיוק מה שמתואר לעיל: הצטרף בשם הדמוקרטיה למפלגה בלתי-דמוקרטית חדשה ואנונימית. צרף אליו חוגים בלתי מזוהים נוספים לכלל גוש פוליטי בלתי-מזוהה שכונה "מרכז" ושמר בנאמנות מופלגת על עירפולו הפוליטי תוך שהוא מודיע לציבור שהגיע בכדי להדיח בכל מחיר ראש ממשלה נבחר ומכהן, משום שהוא מתנגד לדרכו. לאחר האבסורד הראשון וחרף היותו ראש המחנה היריב לנתניהו, הצטרף לסגנון הבוטה והנכלולי של ברק (תומך מבחוץ) ולסגנון הנבזי של לפיד (תומך מבפנים) ובאמצעות "רצח אופי" והשחרת דמותו של רה"מ, ביקש לגייס תמיכה ציבורית מספקת להדחתו בבחירות.

הנחת יסוד מוסווית מעט בדרך זו הייתה, שהפלת נתניהו תפורר את הקואליציה הימנית שניהלה את המדינה בעשר השנים האחרונות. משתתפורר הקואליציה, ניתן יהיה להחזיר את המדינה ל"דרכי המלך" העומדות בסתירה מוחלטת לדרך הימין. כמו בימי רבין ושרון, לא הדרך הגלויה, דרך ההסברה והשכנוע הובילה אותם ואת הגושים הפוליטיים שייצגו, אלא דרך התרמית, הערמומיות, הטשטוש וההונאה שאפיינו את מהלכיהם. דרכים אלה לבדן, כפי שהוכח, לא היה בהן די בכדי להשיג ניצחון. גם נתניהו, יריבו של גנץ, וגם הציבור זיהו את אופי המהלכים ואת חולשותיו בתחום הפוליטי, נערכו מולו היטב והיכו אותו ואת מחנהו החדש-ישן.1

משהוכה גנץ בבחירות ובדרך צבר יחד עם חבריו הרמטכ"לים בדימוס, אשכנזי ויעלון, שלל חבלות ופגיעות שלחלקן היה גוון אישי - כי זה היה אופי המאבק שכפו המתמודדים זה על זה - מתעוררים גורמים שונים ותוהים אם הפגיעות התדמיתיות בו ובחבריו והעובדה ששלושה רמטכ"לים, הנתמכים מבחוץ ע"י שלושה נוספים (ברק, מופז וחלוץ) שכשלו מול נתניהו אחד, אינם פוגעים ביוקרת מוסד הרמטכ"לות ובכך מביאות נזק לאומי.2

שתי השאלות תקפות כשלעצמן, אולם אין בהן די בכדי לגבש עמדה בשאלת היחס לגנץ האיש במע' הבחירות 2019. רוב הציבור מסכים שמערכת זו התאפיינה בסגנון בוטה, גס רוח, רצוף עיוותי מידע, שקרים ודברי בלע. הרוב מסכים שממסע הבחירות הזה נעדרה התייחסות עניינית רצינית לצרכי המדינה, סוגיות-היסוד ופתרונות לבעיות השעה. אולם מי שאיננו ינוקא, אינו יכול להעמיד פני תם שאינו מבין שהיגררות לסוג שיח כזה, יהיה מעמדו הקודם או העכשווי אשר יהיה, מזמין "אגרוף לפנים" (כדברי גלבוע) ומלוא חופניים בוץ. אינך יכול לדרוש דרך-ארץ, אם אינך מוכן להעניקה לזולתך, גם אם הוא יריב פוליטי; וגנץ כבר מזמן איננו ילד.

לא רק הדברים שאמר גנץ אישית הביאו לו את התגובות שקיבל. עמידתו בראש מחנה פוליטי שרובו ככולו אימץ סיגנון זה שלא רוסן ולא מותן כהלכה על-ידי גנץ, הביאו לו את "פרי ההילולים" בו זכה. אפשר מאוד שלפיד, שקיבל על עצמו את האחריות להסברה של מחנה כ"חול לבן" בשלבים האחרונים של הקמפיין והחריף את הנוסח והסגנון, תרם לתוצאות. אולם, גנץ היה ראש המחנה וכרמטכ"ל היה צריך לדעת היטב את אחריותו של מנהיג למעשי מחנהו. העובדה שביקש אמון מחודש במנהיגותו, הפעם במסגרת פוליטית ולתפקיד בכיר יותר, רק מגבירה אחריות זו.
כאשר דנים בסוגיית ההשתתפות האקטיבית של רמטכ"לים בדימוס בפוליטיקה ומה עשוי הדבר לעולל למעמדם האישי ולמעמד הפונקציה הצה"לית של ראש המטה הכללי כראש ארגון קונצנזואלי, אין להתעלם משני שיקולים: א. לא יהיה סביר לאסור על רמטכ"לים בדימוס להשתתף השתתפות פעילה בחיים הפוליטיים, גם אם הדבר עשוי לעולל נזק מסוים לדימויים ולדימוי התפקיד שמילאו בצבא. ב. היחס לרמטכ"לים נקבע תמיד בראש וראשונה לפי ביצועיהם הצבאיים.3 הבעיה האמיתית היא שמאז מלחמת לבנון ה-2, ביצועי הרמטכ"לים אינם נתפסים בציבור כאיכותיים, והדבר משליך על משקלם הציבורי ויוקרת מעמדם.

בחיים הפוליטיים, צרוף רמטכ"לים למפלגות, הפך למעין "תרגיל" של תוספת כדורי מרץ או הזרקת אדרנלין דימויי למפלגתם. אולם התגייסותם המובהקת לתמיכה פוליטית בזרם אידאולוגי אחד והעדפתו על אחרים במיוחד בתהליך שהציגה הפעם מפלגת "כחול לבן", כאשר הציבור שרוי במחלוקת חריפה - הופכים אותם מדמות קונצנזואלית לחלק אינטגרלי ממערך היריב הפוליטי; ולפיכך דוהה תדמיתם אם לא מתכרכמת. מכאן ועד לביקורת נוקבת, המרחק קצר.4 יתר-על-כן, כאשר האיש מאבד את מעמדו הקונצנזואלי, מידע רגיש "מימי הזוהר" בו שירת בצה"ל, שעשוי לגרום לפגיעה אישית ולהביא לנזק לאומי, הופך לחלק מהתחמושת במאבק הפוליטי.

אין לי ספק, שאילו לא ביקשו לעצמם הרמטכ"לים קפיצת-דרך מראשות הפירמידה הצבאית לזו האזרחית - לא עניין טריוויאלי, כפי שראינו לעיל - הייתה חריפות המעבר המלווה בשינוי יחס, ממותנת בהרבה. האם ישכילו להבין זאת ולהסיק מכך התנהלות אופרטיבית אחרת ? - אינני בטוח.5

לדעתי, יש מקום שוועדת חו"ב תערוך סקרי דעת קהל בנושא זה ותקיים בו דיון הפקת לקחים מעמיק. בכל מקרה עדיף לקבוע כללים מעשיים, לפיהם המעבר משירות צבאי בכיר לאזרחי בכיר, איננו יכול להיעשות בקיצורי-דרך מופלגים, כשם שלא יוכל להיעשות כך בכיוון ההפוך מהאזרחי לצבאי. חובה לגבש בדחיפות מדיניות לאומית בשאלה זו.

הערות

1. ברור לכל שעיקר כוחה של מפלגת "כחול לבן" בא לה מגוש השמאל (18 מנדטים ממפלגת העבודה, 2 מנדטים ממר"צ כ-4 מנדטים מרשימתו של יעלון והיתר ממתלבטים כאלה ואחרים – מפלגת שמאל מובהקת.
2. ראה למשל: עמוס גלבוע, "אגרוף לפנים", מעריב, 18.4.19.
3. בסוגיית הביצועים הצבאיים קיים בלבול מסוים. שירות קרבי עד דרגת אל"ם ועד בכלל. שירות כמפקד בכיר בדרגות המקבילות לגנרל בצבאות זרים – תא"ל ומעלה. בשלב הראשון מתבלטות בעיקר התכונות האישיות והפוטנציאל הפיקודי. בשלב השני באים לידי ביטוי הכישורים כמצביא צבאי – ניהול פורמציות גדולות, ניהול מערכות גדולות ותוצאות אסטרטגיות.
4. ראוי לשים לב שכל ששה הרמטכ"לים החיים עימנו כיום למעט איזנקוט, שזה עתה פרש מהתפקיד ונמצא בתקופת צינון, התיצבו לימין "כחול לבן". האם זו תחילתה של תופעה מיליטריסטית או אולי חוסר איזון חמור בייצוג הלאומי בקרב צמרת צה"ל בדור האחרון?! – שאלה שחשוב לשאול ולבחון בזהירות הראויה.
5. אני מניח שכאשר יעבור צה"ל להיות צבא מקצועי - ואין לי ספק שזו שאלה של "מתי?" ולא ""אם?" – הבעיה תיפתר מתוך עצם העובדה שקצינים בכירים יסיימו את שירותם בגיל מבוגר יותר, ברוב המקרים מבוגר מדי מכדי להשתלב בחיים הפוליטיים בתהליך הראוי.

תאריך:  23/04/2019   |   עודכן:  23/04/2019
רפי לאופרט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
צנחנים פוליטיים
תגובות  [ 27 ] מוצגות   [ 27 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
הירונימוס
23/04/19 11:51
 
ירדנה
25/04/19 09:27
 
אורי פ
25/04/19 12:42
 
אורי פ
25/04/19 12:56
 
הירונימוס
25/04/19 16:23
2
רפי לאופרט
24/04/19 15:34
 
בני בנקר
25/04/19 08:40
3
משה מיכאל
25/04/19 10:31
4
ישמעאל
25/04/19 13:16
5
‫אסף מדמוני‬‎
25/04/19 13:16
6
במבי
25/04/19 20:04
 
רפי לאופרט
25/04/19 22:01
7
יוסי מ.
26/04/19 09:03
 
רפי לאופרט
26/04/19 10:40
 
יוסי מ.
26/04/19 22:53
 
יוסי מ.
27/04/19 00:12
 
רפי לאופרט
27/04/19 12:44
 
מר לאופר
27/04/19 16:57
 
יוסי מ.
27/04/19 17:03
 
יוסי מ.
27/04/19 17:11
 
רפי לאופרט
30/04/19 08:19
 
רפי לאופט
30/04/19 08:34
 
רפי לאופרט
30/04/19 08:39
 
רפי לאופרט
30/04/19 08:46
 
רפי לאופרט
30/04/19 08:54
 
רפי לאופרט
30/04/19 08:29
 
הכורדי י. מזרחי
28/04/19 07:48
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עם ירידת המסך על מערכת הבחירות ממנה נפטרנו זה עתה ניתן לסכם ולומר: אם בנסיבות החד-פעמיות שהתקיימו לא הצליח השמאל להחליף את השלטון, ככל הנראה שלא יוכל לעשות זאת בעתיד הנראה לעין.
23/04/2019  |  בעז שפירא  |   מאמרים
שר המדינה לענייני החוץ של איחוד האמירויות, ד"ר אנואר קרקאש (מוסלמי-סוני, יליד אבו-דאבי, בן להורים אירנים שהיגרו לאמירויות בשנות השבעים), אמר בראיון לעיתון The National היוצא לאור באנגלית באבו דאבי: "החלטת מדינות ערב להחרים את ישראל בשנים האחרונות, במבט לאחור, הייתה שגויה ולא סייעה לתהליך השלום". עוד הוסיף שיש לגלות פתיחות כלפי ישראל, על-מנת לקדם את תהליך השלום בינה לבין הפלשתינים.
23/04/2019  |  אדי כהן  |   מאמרים
עיני קהל המאות נישאו אל האורח הלא-מוכר לרובם (יו"ר מכון ז'בוטינסקי בישראל!), שהוזמן אל המיקרופון לקרוא את נבואת ישעיהו "וכתתו חרבותם לאתים..." בליל סדר פסח הקיבוצי. במה זכה בן העיר הזה? בזכות העובדה שמחותניו-מארחיו הם בני הקיבוץ, עין-החורש של השומר-הצעיר.
23/04/2019  |  יוסי אחימאיר  |   מאמרים
דָּבָּרֵי הליכוד ושותפיו - ולמעשה גם דוברים אחרים - מרבים לדבר על "רצון העם" כשהם מנסים למכור לציבור כי העם - לטעמם: העם כולו - רוצה בחשוד בשוחד, מרמה והפרת אמונים נתניהו כאשר ממשלה.
22/04/2019  |  זוהר בן-אשר  |   מאמרים
בבחירות 2019 קיבלו שתי הרשימות הערביות שהתמודדו בסה"כ 10 מנדטים (כ-8.3% מכלל חברי הכנסת),1 ירידה של 3 מנדטים לעומת סיבוב הבחירות הקודם ב-2015. הבחירות האחרונות מתאפיינות גם בירידת אחוז ההשתתפות של הערבים בהצבעה - 49.2% במגזר הערבי והדרוזי יחד, לעומת שיעור הצבעה כללי של 68.5%.2 שתי אינדיקציות אלה מצביעות על המשך אי-מעורבות ערבית מספקת בחיים הפוליטיים, לצד המשך המסורת בה המפלגות הערביות ממקדות את תשומת ליבן בסכסוך הישראלי ערבי ולא בבעיות האזרחיות של המיעוט הערבי. סימנים שונים, כגון: הרחקתם של ח"כים ותיקים דוגמת חנין זועבי וג'מאל זחאלקה ממקומות ראליים ברשימות המועמדים לכנסת3 או ראיונות והתבטאויות של אישי-ציבור דוגמת ראשי רשויות מקומיות, אינטלקטואלים, אנשי חינוך ומנהיגי ציבור, מצביעים על תחילת התפכחות ערבית. מאידך-גיסא, איננו רואים שינוי בדמות הופעתן של רשימות חדשות בעלות אוריינטציה שונה, או הצטרפותן של דמויות חדשות למסגרות הפוליטיות של המגזר.
22/04/2019  |  רפי לאופרט  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
מירב ארד
מירב ארד
מגוון הצעות מומלצות מעובדי קרן קימת לישראל לטיולים מהנים ברחבי הארץ - במרחב צפון, מרכז ודרום. מוזמנים להגיע וליהנות בתקופה הקרובה ובמהלך חופשת "בין הזמנים" ממקומות טיול יפים במיוחד...
אלי אלון
אלי אלון
תלמה חתומה על שירים רבים שהפכו לקלסיקות בתרבות הישראלית ונמנית עם יוצרי פס הקול המוכר והאהוב על רבים מילדי ישראל בעבר ובהווה
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il