|   15:07:40
דלג
  בנצי גיספאן  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?

זה אני, זה אנחנו

המחזמר "זה אני" הולך להיות "הסלאח שבתי" של הישראליות החדשה כמוהו, הוא נוגע בכישרון ובתחכום בגווני החברה הישראלית ובשסעים הבולטים שמספרים את סיפורנו
02/05/2019  |   בנצי גיספאן   |   מאמרים   |   תגובות
גולן. שמו הוכתם [צילום: יעקב לדרמן/פלאש 90]

זירת התאטרון, במקרה זה הקאמרי, מאפשרת לעיתים זווית מבט נוספת על עצמנו. כמו בפוליטיקה, כך בתחום צריכת התרבות, ניתן לזהות מאפיינים סוציו-אקונומים מובהקים, עוד ביטוי לריבוי השסעים בתוכנו - בין מזרח ומערב, דתיים לחילונים, פריפריה וערים מבוססות.

אך בחג החרות האחרון, תאטרון הקאמרי העניק בשורת חרות תרבותית אמיתית, כשלמרות מחאה ציבורית קלה, העלה לבימת הקאמרי את המחזמר "זה אני", המבוסס על שירים של אייל גולן. העובדה שצפיתי במחזמר יום לאחר שבאותו תאטרון צפיתי במחזה "אל נקמות", מחזה רדיקאלי העוסק בהוויה יהודית גלותית קשה, שכתב וביים מחדש איתי טיראן, איפשרה לחוש, כמעט לגעת בדופק הפועם של השסע הסוציו אקונומי תרבותי, אבל גם להרגיש את פעימות הבשורה. שני מחזות - שני עולמות:

קהל צופי "אל נקמות" היה קהל תאטרון הומוגני אופייני, קהל מבוגר ממעמד סוציו-אקונומי גבוה שאחוז ניכר מהם בני הגיל השלישי -"בני ברק" של החילוניות הקלאסית, שבעים ומטופחים.

המחזמר "זה אני" לעומת זאת הצליח לפרוץ לא רק את חומות התאטרון, אלא להביא למשכן התרבות קהל צופים אחר: הטרוגני יותר, פסיפס צבעוני מרהיב של צבעים, עדות וגילאים, הרבה מזרח אך גם מערב.

בשלוש השעות המופלאות שצפיתי במחזמר "זה אני" הפנמתי שהמחזמר הזה, הוא הרבה יותר מעוד מחזמר! ויותר משהוא "זה אני" הוא ראוי להיקרא "זה אנחנו"!

רצון חולני

כי המחזמר המר-מתוק הזה נוצק בתבנית של כולנו, בשיטוט סביב קו ההפרדה והמתח בין דת לחילוניות, בין מערב למזרח, בין ישראליות למזרחיות, בין מסורת לתרבות, בין יהודים לערבים תוך שהוא מעניק התבוננות פארודית מחכימה על פני החברה שלנו.

"זה אני" עבר דרך ייסורים עד שהשתכן בקאמרי לאחר שהבימה סירבה להציג אותו, כי עדות צדקנים שונות לא ממש אהבו את העובדה שהוא מבוסס על שירי אייל גולן ששמו הוכתם. עוד פלטפורמת ביטוי תרבותית הפעם, לשבטיות החולנית שלנו שמצטרפת לאחותה הפוליטית כפי שהשתקפה בהצבעה השבטית בבחירות האחרונות.

אותו רצון חולני של השבט הנאור בעיני עצמו לטפוח לעצמו על השכם ולהגדיר את עצמו על בסיס שלילת האחר שלא לומר זלזול בתרבותו: רק לא ביבי! רק לא אייל גולן!

אבל המחזמר הזה, שכתב בכישרון וביים בגאונות מאור זגורי, הוא הכי לא אייל גולן שיש! ואין לאישיותו ביטוי כלשהוא בתוכן המחזה. השירים אומנם מזוהים עם הביצוע הפנומנלי של גולן, אך הסגנון והעיבוד מוגשים באופן שונה, אינטליגנטי משהו, שנותן משמעות למילים, כמעט מספר אותם ומעניק להם תוכן.

המשחק, המוזיקה, השירה, והטקסטים השנונים מסונכרנים ביניהם בביצועים מופלאים של שחקנים-זמרים שחלקם לוהקו מתחרויות זמר דוגמת "הכוכב הבא", באופן שמעניק לקהל הצופים מבט מקרו בפסיפס התרבות המגוונת שלנו, תוך שימוש בפארודיה מחכימה ופוקחת עיניים שמפרקת את המתחים בין כל השסעים המקיפים אותנו ומקלפת את שכבות הרצינות אפילו מתפיסות דת מגוחכות, דוגמת "קול באישה ערווה" וטקסטים דתיים נושנים בני מאות שנים.

הגשמה עצמית

סיפורה של משפחת טולדנו הוא הסיפור הישראלי שלנו. איציק כהן בתפקיד אב המשפחה במשחק אגדי מצליח כמעט כמונו לעבור תהליך התפתחות אבולוציוני תרבותי - מנוקשות עיקשת להכלה מרככת. מה שמתחיל בעימות חריף ומתמשך עם שלוש בנותיו על-רקע מתח בין ערכי דת ומשפחה נושנים ואנכרוניסטים לבין ערכי הקדמה: החופש, הליברליות וההגשמה העצמית מסתיים בהפי-אנד של הכלה וחיבור.

התהליך שעובר על משפחת טולדנו ובעצם על כולנו, משתכלל בעלילה בצל משברים חולפים עד ליצירת הרמוניה תרבותית ומוסיקלית שמצליחה לרכך את הנוקשות ולתת לחופש לנצח. כי כפי שמסתיים המחזמר - "מי שמאמין לא מפחד"! ובמקרה זה האמונה מקבלת משמעות מעצימה אחרת - אמונה לא כמכשיר דתי שפורק מהמאמין את היכולת ליזום ולקחת אחריות לחייו, אלא אמונה בעצמנו, בהגשמת החלום שלנו. כזו שמעניקה לנו ביטחון בעצמנו ומאפשרת לנו לנוע קדימה, ליזום, לשנות, להתחדש ולהשתכלל. כך הרי נולדה מדינת ישראל.

אז אל תתפלאו אם המחזמר הזה יהפוך לשלאגר התרבותי החדש. זה הולך להיות "הסלאח שבתי" של הישראליות המודרנית החדשה. כי כמוהו הוא נוגע בכישרון ובתחכום בגווני החברה הישראלית ובשסעים הבולטים שמספרים את סיפורנו.

כך גם הפסיפס המוסיקלי של "זה אני" מצליח להביא לביטוי את אבולוציית התרבות הכלל ישראלית שלנו: משירי הלהקות הצבאיות ועד אייל גולן, משירה אתנית אנדלוסית ושמרנית ועד למוסיקת עולם מודרנית. והמגוון הקסום הזה שחי בהרמוניה אוהבת, הוא סוד הקסם של השבט הכלל הישראלי שיצרנו לנו כאן כי ...זה אנחנו!

תאריך:  02/05/2019   |   עודכן:  02/05/2019
בנצי גיספאן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בשולי הכותרות: נשק לכל דורש? די לחלמאות שלווה לשואה ולקינוח פסוקו - יום הנבחר
02/05/2019  |  ציפי לידר  |   מאמרים
אותם אלה שמדמיינים "ניצני פשיזם ונאציזם" בישראל, מתנגדים בחריפות להתרעות של נתניהו בטקסי יום השואה על אירן המהווה איום קיומי לישראל. לדעתם השואה הייתה אירוע חד-פעמי בהיסטוריה של העולם, שלא היה כמוהו לפניו וגם אין סיכוי שיהיה כמוהו אחריו, ולכן לדבריהם אסור ואי-אפשר להשוות את השואה לשום מצב אחר, גם לא לאיומי ההשמדה מצד אירן או מצד שליחיה ובנות בריתה המקיפים את ישראל, כי השוואה כזו מהווה לטענתם הכחשת השואה ר"ל.
02/05/2019  |  זאב בן-יוסף  |   מאמרים
נכון לכתיבת שורות אלה עדיין לא ברור מי יהיו שרי האוצר והשיכון בממשלה החדשה, וכיצד ישפיעו על מחירי הדיור. אך מה שכן ברור הוא שבשנה האחרונה ראינו איתות ברור מהזירות המוניציפליות, שם מרבית ראשי הערים שנבחרו בסוף 2018 שמו במוקד השיח, את ההתחדשות העירונית.
02/05/2019  |  מיכאל רצון  |   מאמרים
הרב פרץ, המיועד להיות שר החינוך בישראל גאה במכינה, בה למדו ילדיו. אני מקבל בהבנה את הערכת המיועד להיות שר חינוך למורים ולמוסד בו למדו ילדיו, מוסד המחנך לנתינה, ממנו צמחה שדרה של מפקדים בצבא הגנה לישראל.
02/05/2019  |  איתן קלינסקי  |   מאמרים
אמש (יום ד', 1.5.19), ערב יום הזיכרון לשואה ולגבורה, הוקרן בערוץ 12 סרט תיעודי בשם גיבורי שאלוניקי, המתעד את סיפורם של שישה יהודים יוצאי העיר (המוכרת יותר בכתיב סלוניקי), שמספרים בקולם את סיפורה של קהילת יוון שהושמדה ברובה בשואה.
02/05/2019  |  יהודה קונפורטס  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
מנחם רהט
מנחם רהט
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי ראש, ביבי אשם    נתניהו היה חייב להתפטר דקה אחת לפני הרצי הלוי ורונן בר    איני בא לטעון כי חליוה אינו צריך להתפטר, צריך גם צריך אחריהם? איתם? לא חשוב
מירב ארד
מירב ארד
מגוון הצעות מומלצות מעובדי קרן קימת לישראל לטיולים מהנים ברחבי הארץ - במרחב צפון, מרכז ודרום. מוזמנים להגיע וליהנות בתקופה הקרובה ובמהלך חופשת "בין הזמנים" ממקומות טיול יפים במיוחד...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il