|
לא לילדי מצוקה [צילום: יוסי זליגר/פלאש 90]
|
|
|
|
|
לפני כחודש שב בני מהמסע לפולין, הוא ויתר תלמידי ביה"ס ניצבו אל נוכח האנדרטאות, בורות המוות וקברי האחים, מחנות ההשמדה והגטאות. לאחר שנצבר מלוא המידע, הגעתי למסקנה כי המסע הזה אינו נחוץ על-מנת להכיר וללמוד את הפרק החשוב הזה בתולדות האנושות והעם היהודי.
ככל שהעמקתי בנתונים הכספיים הארגוניים, הלכה ועלתה תמונת מסע תמוהה, כעורה; בלט במיוחד וצרם ניצול עסקי ציני של מתכנני המסע והעוסקים בהוצאת משלחות התלמידים לפולין. יש מלגות אבל הקריטריונים לא הגיוניים, לא מותאמים למציאות. צריך ממש לרעוב ללחם כדי לקבל מלגה.
מי שמרוויח משכורת בינונית, ונניח שיש לו ילדים בצבא או אחרי שירות צבאי שחיים בבי, הם אינם נחשבים זכאים לצורך קבלת מלגה, ועל כן תלמידים רבים בעיקר בפריפריות לא יוצאים למסע. זו הדרה סמויה של אוכלוסיות מוחלשות. האמירה הגלויה מצד מינהלת פולין - לא להוציא כל אחד, מבחינת בעיות התנהגות. אלה "טיולי בוטיק" בדרום, ואילו באוכלוסיות חזקות כמעט כולם יוצאים. המסע לפולין מעודד העמקת פערים. דווקא באוכלוסיות מוחלשות שלא מזוהות או מזדהות עם השואה - התלמידים לא יוצאים ולא נחשפים לשיח, למידע...
בשבוע בו חלק נבחר קטן מתלמידי הכיתה מצוי בפולין, היתר מנותקים. חלקם מסתובבים בקניונים, מבלים או ישנים שבוע... בביתם; ניתוק ממערכת החינוך המעודד נשירה. עלות המסע כ-4,400 שקל ל6 לילות היא בגדר עושק, ביזה ושוד לאור היום, מה עוד שיש עלויות נוספות רבות מסביב.
כאשר שני תלמידים או שלושה לנים בחדר במלונות שחלקם אינם ראויים לשהות - דרישה לסכום כזה גבוה מהווה עבריינות שטרם טופלה משפטית. בימים אלה הולכת ונחשפת תמונת מצב מבישה - סכומי עתק מממנים חברות תיירות שחברו לקרטל. תעשיה שלמה מושחתת ועבריינית הפועלת בחסות מינהלת פולין ומשרד החינוך. יתרה מכך, מנהלי בתי הספר משתפים פעולה בין מרצון ובין בחריקת שיניים.
תעשיית המסעות לפולין דורשת הקמת ועדת חקירה לאלתר. הורי תלמידים נבזזים ללא מעצור וללא בושה. עושים קופה על גבם. מביש לגלות, כיצד מסע זה אל נבכי הפרקים האפלים בתולדות האנושות והפרק כאוב של עם היהודי הפך אמצעי וכלי לבזוז הורי תלמידים שחלקם הגדול שכירים וגם כך מתקשים לשאת בנטל הקיום. באים גורמים עבריינים אלה העוטים מכובדות, לכאורה, ומבצעים כאחרוני הנוכלים וללא בושה מעשי נבלה וכל העומד לנגד עיניהם הזדמנות לגזור קופון, ללא מעצור וללא בושה.
העניין הגרוע ביותר והמביש העולה מהוצאת המשלחות לפולין, אותה הדרת תלמידים עניים מאוכלוסיות חלשות, פוערת פער ומניחה קרע בחברה ומעמיקה שסע בחברה שממילא שסועה. מחובתו של משרד החינוך להעניק חינוך חינם, ולכן המשרד הוא בעל התקציב השני בגודלו כמדומני אחר תקציב הביטחון. לא ייתכן כי נהלי החינוך, ושיטות הלימוד ישמשו למעילה בכספי הציבור, ישמשו כלי להעשיר שכבות מצומצמות בחברה מחד-גיסא, ומאידך ילדי האוכלוסיות המגדלות כ-70 אחוזים מתלמידי מדינת ישראל יודרו רובם בשל עוניים.
עוני אינו אמור להדיר ולגרש תלמידים מתוכניות לימוד. מי אשר מחפש את שורשי השוני, העמקת הבורות הנתק והניכור בחברה הישראלית - הנה כי אלה לפניו בתוכנית לימודים אשר מהותה הדרה של תלמידים על-רקע מצב כלכלי. הדרה זו היא פיגוע חברתי.
המספרים בלתי נתפסים וגובלים בשערורייה. הם מחייבים ועדת חקירה ממלכתית וביטול מיידי של התוכנית. כ-70 אחוז מהתלמידים הבאים מאוכלוסיות חלשות, בעיירות פיתוח, בשכונות. מודרים מפרק לימודי זה. גריעת מסה כזו של תלמידים על-רקע עוניים זו חרפה.
מעבר לכך, זו הקרקע המזוהמת עליה צומחים העשבים השוטים, הקיטוב והבורות. השסע, ההתנשאות והגזענות בחברה הישראלית. חוויה לימודית זו אסור לה שתהיה מנת חלקם של מיעוט תלמידים הבא מאצולת ממון ובעלי חוסן כלכלי . זו חוויה לימודית הכרחית לכלל תלמידי מדינת ישראל.
לקבוצה גדולה זו המודרת והבאה בדרך כלל מהפריפריה השלכות מרחיקות לכת על אופיה העתידי של החברה הישראלית ועל העמקת הפערים והשסעים בחברה הישראלית. הדרה במהותה זורעת זרעי גזענות. מניחה את השוני ומעמיקה בורות. בכל מערכת בחירות מוטח אגרוף שנאה, תיעוב וקיטוב בין הקבוצות והקצוות בחברה הישראלית.
מספר חברות מתנהלות בתוככי המדינה
אסור לשכוח ויש לשוב ולומר, בשכונות בעיירות הפיתוח גדלים כ-60 אחוז מילדי מדינת ישראל וכ-75 אחוז מילדי הלאום היהודי בישראל. תוכנית זו אשר מדירה תלמידים על-רקע עניים, אין לה מקום במציאות הישראלית; אינה מכבדת את זכר ניצולי השואה, נהפוך הוא, היא מבזה.
להבנתי יש לבטל מסע זה מיד, לייסד ועדת חקירה ממלכתית אשר תתן מענה לכשלים הללו
ובמקביל יש לפעול מיד להכנת חלופה ראויה בשיתוף "יד-ושם". יש לתקצב מוסד זה מתקציב משרד החינוך והמדינה על-מנת שיערוך ויכין תוכנית מרוכזת המאפשרת לכלל תלמידי ישראל לחוות פרק זה בתולדות העם היהודי, תוכנית אשר תחשוף את הדור הצעיר לשואה, תפגיש בינם לבין ניצולי שואה, וכן, גם יסיידו, יצבעו, ישפצו בתי ניצולי שואה, בפרויקט מתמשך. לאורך השנה יאמצו ניצולי שואה, יפעילו מגוון פעילויות קהילתיות חברתיות, וייחשפו לסיפורים ישירים. ולכל האמור תתווסף תוכנית שבועית מרוכזת אשר תכלול לימוד במגוון שיטות, ויזואלית דיגיטלית לצד מסעות ברחבי הארץ בהנחיית "יד ושם".
תוכנית זו תוכרז כפרק לימוד חובה לקבלת תעודת בגרות ותונחל במסגרת חוק חינוך חובה חינם לכל תלמידי ישראל ולא יודרו ולא יורחקו יוסתרו יועלמו כ-80 אחוז מתלמידי עיירות הפיתוח השכונות ויישובי המיעוטים. לא ייתכן כי משרד החינוך יבנה תוכנית, ישווק ידחף, יהגה ויפריט פרק זה לידי חאפרים, ופירמות עסקיות, שעניינם התעשרות כמה שיותר מהר, ובתמורה יספקו כמה שפחות שירותים, ויגבו מחיר מופקע תוך תיאום מחירים וקרטליזציה.
מדהים, כיצד מתבוסס משרד החינוך בשחיתות רבתית וגורר רגלים ומיתמם בהפעלת תוכנית זו, כאשר על פניו נראה בעין כי התוכנית פוגעת בערכי יסוד, מעודדת פערים, ומדירה תלמידים חלשים. תלמידים חוזרים מהמסע ומספרים כי רעבו במהלך כל המסע, למעט ארוחת ערב אשר ניתנה בבית המלון, וביתר שעות היום התקיימו מסנדוויצ'ים שעליהם היה להכין משאריות מזון בחדר האוכל.
יציאה פרטית לפולין לשבוע ימים הכוללת 3 ארוחות ולינה במלון סביר לקבוצה גדולה שכזו הזכאית להנחת קבוצה גדולה וקבועה ויציבה אינה אמורה להסתכם בעונה זו מעבר ל-2,000 שקל לתלמיד, גם שיש להצמיד מאבטח הסעות על פני האתרים בפולין. מביש, שהשחיתות במדינת ישראל אינה פוסחת גם על אחד הפרקים האפלים בתולדות האנושות ובפרק הכאוב זה של העם היהודי. דומה, כי השחיתות הישראלית התפשטה והעמיקה לתהומות ללא תחתית. אוי לה לאותה מדיניות חינוכית המובילה לכך כי רק שליש מהורי התלמידים בעירות הפיתוח והשכונות המצליחים לגייס כסף למסע זה.
להבנתי, יש לעצור את המשך הוצאתן של המשלחות הללו הנגועות בשחיתות קשה הנעשית תוך ביזת הורי התלמידים. המשלחות הללו המדירות תלמידים עניים הן משלחות המניחות בגבן חרפה, מעמיקות קיטוב ופוערות פערים בחברה הישראלית. רעיון חינוכי מעוות כמו שרק חברה ההולכת ומתפרקת לרסיסים יכולה להגות ולהוציא לפועל. אסור להמשיך ולהסכים להפקרות והשחיתות הזו.