|   15:07:40
דלג
  רבקה שפק ליסק  
ד"ר להיסטוריה אמריקנית
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות
קבוצת ירדן
אתם מתכננים מסיבת רווקים לחבר הכי טוב שלכם? כך תעשו את זה נכון!

מתי היגרו הערבים/המוסלמים לא"י (חלק ב')

ההגירה המוסלמית לארץ נבעה מאפשרויות התעסוקה שנוצרו ע"י התנועה הציונית, ארגונים נוצריים וממשלת המנדט שעלו על אלה שבארצותיהם. ההגירה הבלתי חוקית הערבית/מוסלמית התאפשרה משום שחיל הספר הירדני שפיטרל לאורך הגבולות קיבל הוראה מגבוה להתעלם מההגירה הערבית הבלתי חוקית מלבנון, סוריה ועבר הירדן. גם הגבול עם מצרים היה פרוץ לחלוטין
11/05/2019  |   רבקה שפק ליסק   |   מאמרים   |   תגובות
[צילום: הדס פרוש/פלאש 90]

מספר המוסלמים גדל בתקופת שלטון המנדט הבריטי תוך פחות מ-30 שנה מ-515,000 לכ-1,200,000 ולפחות 1/3 מתוכם היו מהגרי עבודה. ההגירה המוסלמית לארץ נבעה מאפשרויות התעסוקה שנוצרו ע"י התנועה הציונית, ארגונים נוצריים וממשלת המנדט שעלו על אלה שבארצותיהם. ההגירה הבלתי חוקית הערבית/מוסלמית התאפשרה משום שחיל הספר הירדני שפיטרל לאורך הגבולות קיבל הוראה מגבוה להתעלם מההגירה הערבית הבלתי חוקית מלבנון, סוריה ועבר הירדן. גם הגבול עם מצרים היה פרוץ לחלוטין. חלק ניכר מהפלשתינים הם מהגרי עבודה לארצות ערב והאיסלאם.

מטרת הכרך הראשון הייתה להביא את ממצאי המחקר ההיסטורי והארכיאולוגי לגבי ההרכב האתני- דתי של אוכלוסיית ארץ ישראל מהכיבוש הערבי ועד 1914 על-מנת להפריך את התזה שהערבים הם תושביה הוותיקים של הארץ. מטרת הספר הייתה להוכיח שרוב ערביי פלשתינה (המגדירים עצמם כפלשתינים מבחינה לאומית) הם צאצאי מהגרים שהגיעו לארץ בחלקם בעידוד השלטון הכובש בארץ מארצות ערב והאיסלאם בטפטוף איטי ובחלקם בשל האפשרויות התעסוקתיות משלהי המאה ה- 19 ואילך. משלהי המאה ה- 19 ועד מלחה"ע הראשונה הפך הטפטוף לגלי הגירה של מהגרי עבודה מארצות ערב והאיסלאם.

תרומת הכרך השני היא לחקר ההגירה הערבית לארץ בתקופת המנדט הבריטי: הובאו מחקרים ומסמכים הקובעים שבתקופת המנדט הבריטי הייתה הגירה ערבית בלתי חוקית משמעותית לארץ דרך הגבולות המשותפים לארצות ערב מבלי שממשלת המנדט ניסתה לפקח או לעצור את זרם מהגרי העבודה. ממשלת המנדט לא רק העלימה עין ואף השתדלה לגמד את ממדי ההגירה הבלתי חוקית בפרסומיה ודיווחיה לחבה"ל ולוועדות פיל ולמשלחת האנגלו- אמריקנית אלא נתנה הוראה לחיל הספר הירדני שפיטרל לאורך הגבולות עם ארצות ערב לא להפריע למהגרים הערבים להיכנס לארץ. מהגרי העבודה הערבים נמשכו לארץ בשל הפער בין אפשרויות התעסוקה ורמת החיים בארצם לבין פלשתינה המנדטורית.

סיכום הכרך השני

פעולות ממשלת המנדט לפיתוח הארץ

גדעון ביגר קבע שלא הייתה חלוקה מאוזנת של משאבי הממשל. הממשל ריכז את רוב פעילותו בכל התחומים בטיפול במגזר הערבי- בעיקר המוסלמי. המשאבים כוונו לבריאות, חינוך והעלאת רמת ההשכלה וקידום הכפר הערבי בתחום החקלאות. הסיבה הרשמית לגישה המועדפת הייתה שהערבים הם נתיני המקום, הם סובלים מנחיתות כלכלית וחברתית. הסיבה האמיתית הייתה שצריך לפייס את הערבים כדי שלא יעשו בעיות בתחום הפוליטי. בכל הנוגע לפעילות במגזר הערבי, קבע ביגר, הממשל היה היוזם העיקרי ואילו לגבי פעילות במגזר היהודי, הדבר נעשה רק תחת לחץ ודרישות ההנהגה הציונית.

ממשלת המנדט תרמה לפיתוח הארץ במספר תחומים:

הקמת תשתית תחבורתית ותקשורתית: הקמת מערכת של מסילות ברזל והפעלת מערכת רכבות בידי הממשלה, בניית רשת כבישים מודרנית הקמת מערכת דואר וטלגרף. המטרה של הקמת התשתית התחבורתית הייתה בעיקר לענות על צורכי הממשל והצבא הבריטי. רק בהשפעת הלחצים שהפעילה התנועה הציונית נסללו גם מספר כבישים למטרות אזרחיות כמו כביש תל אביב-פתח תקוה, כביש בית דג'ן- רחובות שנסלל חלקו בהון יהודי ועוד.

פעולות הפיתוח בתחום הבריאות והסניטציה: הקמת שירותי בריאות ציבוריים, הקניית הרגלי סניטציה והיגיינה, מלחמה במגפות, התקנת מערכת להספקת מים נקיים.

פיתוח מערכת חינוך: פעולות אם גם חלקיות, לביעור הבערות, הנחת היסודות למערכת חינוך ציבורי יסודי, מאמצים לקידום רמת ההשכלה בשאר הרמות.
פיתוח עירוני- חקיקה בכל הנוגע לבניין ערים, עזרה בניהול וארגון ועוד.. שתרמו לשיפור הנוף העירוני.

פעולות לקידום הכפר הערבי והחקלאות: חיסול שיטת המושעא, מאמצים לשחרור הפלאחים מהשעבוד לבעלי האחוזות ולמלווים בריבית, הדרכה חקלאית ועוד..

כל הפעילות הזאת הביאה לשתי תוצאות עיקריות:

חל שיפור במצב הבריאות של האוכלוסייה הערבית: עלייה בילודה עקב הירידה בתמותת תינוקות, ירידה בתמותת מבוגרים ועלייה בתוחלת החיים. גידול האוכלוסייה היה בעיקר במישור החוף במרכזי ההתיישבות היהודית שלשם נהרה הגירה הפנימית מהאזור ההררי וההגירה מארצות ערב. המצב הכלכלי בארץ היה אחד הגורמים לכוח המשיכה של הארץ ולזרם הגירה בלתי חוקי מארצות ערב. אבל, ממשלת המנדט מעלה בהתחייבויותיה בכל הנוגע ליצירת תנאים לבית לאומי ליהודים.

הדבר התבטא במספר תחומים:

ניתוח העקרונות שנקבעו ע"י בריטניה בניהול ענייני ארץ ישראל וקווי הפעולה לביצועם מביא להטלת ספק בכנות כוונותיה של בריטניה בקבלת ההתחייבויות הנוגעות להכנת הבסיס לבית לאומי ליהודים:

  • קריעת עבה"י מתחומי הבית הלאומי הביאה להקמת מדינה ערבית בעבה"י

  • מדיניות ההגירה אפשרה, מצד אחד, הגירה חופשית ללא פיקוח של מוסלמים מארצות ערב והאיסלאם והגבילה, מצד שני, את ההגירה היהודית תחילה על-פי עיקרון "כושר הקליטה הכלכלי" ואח"כ על-פי שיקולים מדיניים כפי שהכתיבו האינטרסים האימפריאליים.

  • המדיניות הקרקעית העדיפה את האינטרס הערבי על ההתחייבות בכתב המנדט (סעיף 6). הפלאחים קיבלו יותר אדמות מהקרקע הציבורית מאשר היהודים.
  • הנציב העליון סמואל קבע את העיקרון שאסור שפיתוחה של הארץ יעקוף את האוכלוסייה הערבית.

  • המדיניות החקלאית והסוציאלית נתנה עדיפות ראשונה לקידום מצבם של הפלאחים והבדווים.

  • ממשלת המנדט העדיפה העסקת פועלים ערבים (מוסלמים) על יהודים בשל שכרם הנמוך.

  • ממשלת המנדט השקיעה בקידום מערכת חינוך למגזר הערבי סכומים גבוהים ללא השוואה לעומת התקציב למערכת חנוך היהודית.

  • ממשלת המנדט נהגה בסחבת במתן זיכיונות לחברות יהודיות לצורך פיתוח אוצרות טבע.

  • ממשלת המנדט קבעה שפיתוח הארץ יהיה מבוסס על מקורות הארץ( כלומר, על מדיניות המיסוי שהטילה על המגזר היהודי תשלום גבוה מחלקה היחסי באוכלוסייה וגבתה מהאוכלוסייה הערבית פחות מחלקה היחסי באוכלוסייה) ועל יבוא הון יהודי וציבורי. ממשלת המנדט הגבילה את חלקה לחקיקה בנושאים כלכליים ואחרים בלבד.

  • ממשלת המנדט השקיעה בפיתוח רק בתחומים הנוגעים לאינטרסים האימפריאליים - רכבות, כבישים, תקשורת ונמלי יבשה ואוויר- וכל שאר התחומים הושארו ליוזמה הפרטית. המדיניות הכלכלית, פעולות הפיתוח והפעולות לצמצום האבטלה יצרו בארץ תנאים סוציו- כלכליים טובים מאלה שבארצות השכנות ועובדה זו הביאה לעידוד ההגירה הבלתי חוקית של מהגרי עבודה מוסלמים לארץ.

העקרונות קבעו את המדיניות:

  • העדפת האינטרסים האימפריאליים של בריטניה

הבריטים היו מעוניינים לשלוט בארץ בשל מיקומה הגיאו-פוליטי: ארץ ישראל הייתה צומת חיונית, לדעת הבריטים, לתקשורת ביבשה, בים ובאוויר והשליטה בה הייתה חיונית לאינטרסים האסטרטגיים והכלכליים של בריטניה. הארץ הייתה בסיס מעולה לצי, לצבא ולחיל-האוויר הבריטי באגן הים התיכון המזרחי והייתה חוליה חיונית במערכת ההגנה שהבריטים הקימו באזור לאחר מלחה"ע הראשונה. מהארץ הייתה לבריטים אפשרות של שליטה ופיקוח על השאיפות המדיניות של הערבים. היא ראתה בארץ אזור חיץ טבעי שיגן על תעלת סואץ מפני חדירה מצפון, על אספקת נפט סדירה ע"י צינור נפט מבגדד לחיפה ואלטרנטיבה יבשתית - כבישים ומסילות ברזל - לדרכים הימיות במידה שתאויימנה ע"י מעצמות אחרות. ההתפתחויות הפוליטיות - השתלטותה של איטליה על אתיופיה ועל ים סוף עליית היטלר לשלטון והברית שהתגבשה בין גרמניה ואיטליה - רק חיזקו את האינטרס הבריטי לשליטה לאורך ימים על הארץ. גם הלחץ של מצרים להביא לנסיגת הצבא הבריטי מתעלת סואץ רק הגדיל את חשיבותה של הארץ בעיני הבריטים.

מאחר שהערבים היו גורם דומיננטי באזור העדיפו הבריטים את האינטרס של הערבים על ההבטחה להקים בית לאומי ליהודים. הם ניצלו את הצהרת בלפור כדי לקבל את השליטה על הארץ ורוקנו מתוכנם את סעיפי כתב המנדט בהדרגה. אבל המדיניות כלפי ההגירה הערבית הבלתי חוקית הופעלה מהיום הראשון לשלטון ממשלת המנדט.

  • העדפת הסקטור הערבי

ממשלת המנדט הייתה מעוניינת לרכוש את תמיכתם של ערביי הארץ כדי להבטיח שקט. הממשלה השקיעה לא מעט, יחסית למיגבלות התקציב, בקידום האוכלוסייה המוסלמית מבחינה כלכלית, השכלתית ובריאותית. הערבים שילמו 40% מהמיסים והיהודים שמספרם היה נמוך בהרבה שלמו 60%, אבל הערבים נהנו באופן יחסי להשקעתם יותר מאשר היהודים.

  • המדיניות כלפי ההגירה הערבית הבלתי חוקית

הסכמים עם ממשלות סוריה-לבנון ועבה"י - על-פי הסכמים אלה יכלו תושבי סוריה, לבנון ועבה"י להיכנס לפלשתינה ללא כל תעודת מעבר או מסמך אחר. השארת הגבולות היבשתיים פרוצים - ממשלת המנדט לא עשתה דבר כדי להבטיח פיקוח קפדני על הגבולות היבשתיים. רק עקב פרוץ המרד הערבי ב-1936 נגד שלטון המנדט ננקטו, לראשונה, מאמצים למניעת כניסת כנופיות ערביות ונשק לעזרת המורדים ע"י הקמת גדר. ההחלטה על הקמת הגדר התעכבה בשל דיונים ממושכים ובנייתה הושלמה זמן לא רב לפני דיכוי המרד. חיל הספר העבר ירדני פעל בניגוד להוראות שקיבל ועזר לכנופיות ולנשק לעבור לידי המורדים. הגדר הושארה כ-4 שנים ופורקה ב-1942.

הוראות מגבוה לחיל הספר העבר ירדני - להתעלם מההסתננות של ערבים לארץ בגבולות היבשתיים. חיל הספר העבר הירדני שתפקידו היה לפטרל בין הגבולות היבשתיים עם לבנון, סוריה ועבה"י קיבל הוראה מגבוה להתעלם מההסתננות הבלתי חוקית של ערבים מארצות אלה לפלשתינה, אבל, בו- זמנית קיבל הוראה למנוע מעבר בלתי חוקי של יהודים מסוריה לפלשתינה בעזרת קיבוצי הגליל.

מעבר חופשי מחצי האי סיני ובאמצעות רכבת מצרים- פלשתינה - ממשלת המנדט לא עשתה דבר כדי לפקח על הגבולות עם חצי האי סיני והמעבר היה חופשי. הסכנה היחידה למהגרים ממצרים הייתה מפגיעת הבדווים. ב-1926 הושלמה הנחת מסילת הברזל בין מצרים לפלשתינה וגם שם לא היה כל פיקוח. החוקרים מסכימים ביניהם שההגירה ממצרים לאורך כל תקופת המנדט היה בעלת היקף משמעותי אם כי בהעדר נתונים רשמיים קשה להעריך את היקפה. חלק ניכר מערביי פלשתינה היו מהגרים מצרים בלתי חוקיים.

  • רישום מהגרים בלתי חוקיים במיפקדי האוכלוסייה המנדטוריים כחוקיים

הפוקדים, שברוב המקרים היו ערבים- בשל מחסום השפה - לא ניסו להבחין בית תושבי הקבע החוקיים ובין חסרי המסמכים ורשמו את כולם כתושבים חוקיים. התוצאה הייתה שנרשם גידול משמעותי של האוכלוסייה הערבית וממשלת המנדט קבעה שהגידול הוא תוצאה של ריבוי טבעי גבוה של המוסלמים. תוצאה נוספת הייתה שהדבר המעיט את אחוז ההגירה בגידול האוכלוסייה. ממשלת המנדט קבעה בדוח שלה - סקר פלשתינה- לוועדת החקירה של האו"ם ב-1946 שההגירה הבלתי חוקית של הערבים הייתה זניחה. הדוח קבע ש-96% מגידול האוכלוסייה היה מריבוי טבעי בזכות שיפור מצבם של המוסלמים תחת שלטון המנדט וההגירה תרמה 4% בלבד.

  • הבאת פועלים מחו"ל ע"י הצבא הבריטי

הצבא הבריטי הקים בארץ בסיסים לחיל היבשה, הים והאוויר לצרכיו במלחה"ע השנייה. הצבא הבריטי על חילותיו השונים היה זקוק לכוח אדם לבניית בסיסיו והעדיף לייבא פועלים, כנראה משום שהם היו זולים יותר מפועלים יהודים ואפילו מערבים מקומיים. המפקדה של הצבא הבריטי במצרים העבירה לארץ אלפי פועלים מצרים ללא תיאום עם ממשלת המנדט ורובם נשארו בארץ. ממשלת המנדט חתמה על הסכם עם ממשלת סוריה- לבנון לייבא באופן חוקי 3,800 פועלים. גם רוב הפועלים האלה נשארו בארץ.

הערה: יחד עם הצבא הבריטי שכבש את הארץ מידי הטורקים במלחה"ע הראשונה נכנסו לארץ אלפי פועלים מצרים שעבדו בשירות הצבא. גם הם נשארו בארץ.

  • הסיבה להגירה הערבית הבלתי חוקית

התנועה הציונית, בעלי הון יהודיים ועולים יהודים בעלי אמצעים (יהודי גרמניה ופולין) הביאו לארץ מיליוני לי"ש שתרמו לפיתוח כלכלי ויצירת תעסוקה. גם פעולות הפיתוח של ממשלת המנדט- נמל חיפה, סלילת כבישים, רכבות- יצרו מקומות תעסוקה. מצב התעסוקה ורמת החיים של המוסלמים בארצות ערב הייתה נמוכה משמעותית לעומת המצב בפלשתינה המנדטורית. אלה היו הסיבות להגירה הערבית הבלתי חוקית. ההגירה כללה גם שבטים בדווים. המהגרים הערבים העדיפו להתיישב באזורי ההתיישבות היהודית מאחר ששם היו מקורות תעסוקה.

לסיכום

ממשלת המנדט ירשה אוכלוסיית מהגרים וצאצאיהם שהגיעו לארץ בשלהי השלטון העות'מאני. כ-50% מ-525,000 המוסלמים ב-1914 היו מהגרים חדשים, ערבים ומוסלמים. לאורך תקופת המנדט הייתה התעלמות מכוונת מההגירה הערבית הבלתי - חוקית מסוריה, לבנון ועבה"י. הגבולות היבשתיים איפשרו כניסה חופשית של מהגרים ערבים בלתי חוקיים. האוכלוסייה המוסלמית גדלה על-פי הנתונים הרשמיים מ-515,000 ב-1919 ל-כ-1.200,000 ב-1947. אבל, ממשלת המנדט המעיטה בהערכת מספר המהגרים הבלתי חוקיים מתוך שיקולים פוליטיים. ההגירה הערבית/ מוסלמית החוקית והבלתי- חוקית בתקופת המנדט תרמה לפחות 1/3 מהמספר הריאלי של המוסלמים בתקופת המנדט (30% מ-1,200,000 - 360,000). חלק ניכר מהפלשתינים הם מהגרי עבודה ו/או צאצאיהם.

* הכרך השני - מתי ואיך היגרו הערבים / המוסלמים לארץ בתקופת השלטון הבריטי, 1.19 – 1948 יצא לאור באוגוסט 2019.
תאריך:  11/05/2019   |   עודכן:  11/05/2019
רבקה שפק ליסק
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מתי היגרו הערבים/המוסלמים לא"י (חלק ב')
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
באופן חריג צפיתי השנה בחידון התנ"ך מתחילתו ועד סופו. המתמודדים הפגינו בקיאות מרשימה והתרגשתי לא מעט מתשובותיהם הרהוטות. חשבתי לעצמי: כמה חבל שאלה החריגים, האלופים, כמה חבל שלא לומדים תנ"ך בבתי הספר. אני לא מכיר אף אחד מהמתמודדים אבל רואים עליהם שהם אוהבים את התנ"ך והוא נוכח בחייהם, ומאהבת התנ"ך לאהבת העם והארץ אין מרחק, מי שאוהב תנ"ך אוהב בהכרח את עם ישראל ואת ארץ ישראל. לכן כל כך חשוב להשיב את לימוד התנ"ך לתוכנית הלימודים. לא לימוד ספרותי ובטח לא מחקרי, לימוד התנ"ך כפי שהוא, השורשים הרוחניים (וגם ההיסטוריים) שלנו, של עם ישראל, כי זו הדרך היחידה לטפח אצל הדור הבא את האהבות האלה.
10/05/2019  |  נסים ישעיהו  |   מאמרים
חלפו להם 46 שנים מאז שנשארת בחולות סיני.
08/05/2019  |  יורם דורי  |   מאמרים
משנה לשנה מתחזקת מצוקת המעבר מעומק כאב השכול, אל חגיגת יום העצמאות הרועשת. על זיקת הגומלין שנוצרה בין שני הימים - בין יום הזיכרון ליום העצמאות - נבנה נדבך משמעותי בזהותנו הלאומית. ביסוד החיבור בין הימים, ביקשו המייסדים לצקת מצד אחד את חזון הקוממיות ושקיקת החרות בתוך חוויית הכאב והזיכרון, ומצד שני לטעת את תודעת הכאב והבנת המחיר הכבד, בתוך המולת החגיגות.
08/05/2019  |  גרשון הכהן  |   מאמרים
בשולי הכותרות: על ישרָאבלוף והגימיק השיווקי לקראת יום העצמאות לשעבר לא לחמץ בפסח במוסדות ציבור ולקינוח (תרתי משמע) בריא זה טעים
08/05/2019  |  ציפי לידר  |   מאמרים
אם הייתי צריך להצמיד תמונה לפסוק השלישי של פרשת השבוע "קדושים", הייתי בוחר בתמונה שנפרסה על פני כל המסכים והועברה בהמון קבוצות וואטסאפ. אני מתכוון לאירוע מתחילת השבוע, שהתרחש לפני יום השואה (מישהו זוכר בכלל?). זו התמונה והתנוחה הכי מפורסמת של השבוע. היה זה הח"כ הטרי גדי יברקן שכרע על ברכיו כדי לנשק את כפות רגליה של אמו. זו התמונה והפסוק הוא: "איש אמו ואביו תיראו". כמה יראת כבוד יש בתמונה הזאת שכל כך מבטאת את הפסוק הזה.
08/05/2019  |  שי אלבוגן  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
טובה ספרא
טובה ספרא
תקופה מסוכנת עם פוטנציאל לעימותים, פעולות טרור ופתיחת חזית חדשה במלחמה. ייתכן אובדן חיים, בעיקר בפעולות הומניטריות. המערכה נמשכת והסכנה מתגברת. הרבה מילים חשובות לזמנים הקרובים שעי...
מנחם רהט
מנחם רהט
כבר יש חרדים מתפכחים אשר מודים בפה מלא שטענות כמו ערך לימוד התורה, תורה מגנא ומצלא, החשש מחילון בצבא וכדומה, אינן מוסריות ומנוגדות לדעת גדולי הדור הקודם, שחייבו גיוסו של כל מי שאינ...
יורם אטינגר
יורם אטינגר
ב-2024 יש 69% רוב יהודי בשטח המשולב של יהודה, שומרון ו"הקו הירוק" - לעומת 39% מיעוט ב-1947 ו-9% ב-1900 - הנהנה מרוח גבית של שיעור פריון ומאזן-הגירה-חיובי    אין פצצת זמן דמוגרפית ער...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il