|   15:07:40
דלג
  איתן קלינסקי  
משורר ומורה לתנ"ך
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
אתם מתכננים מסיבת רווקים לחבר הכי טוב שלכם? כך תעשו את זה נכון!
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות

פרשת "אֱמוֹר" בסימן פתיחת הכנסת ה-21

הביטוי "מוּם בו" או "בּוֹ מוּם" חוזר ונשנה בפרשת "אמור" מספר צורם של פעמים, כאשר הכתוב עוד מפרט שורה של נכויות גופניות, הפוסלות את האדם להתקרב למקום הקדוש . מקוממת הפסילה ומקוממת הפרשנות לפסילה
11/05/2019  |   איתן קלינסקי   |   מאמרים   |   תגובות
הכנסת ה-21 [צילום: נועם רבקין פנטון/פלאש 90]

הכנסת ה-21 ערכה את ישיבתה הראשונה, ואנחנו מצפים לכינון ממשלה חדשה בישראל. אני רוצה לאחל לממשלה החדשה, שהמצפן החברתי של פרשת השבוע "וֶאֱמוֹר" ינחה אותה בדיוניה וביישום החלטותיה.

מצער, שדווקא פרשה המובילה אותנו לפסגות מוסריות ולעולם נעלה של ערכים חברתיים, אותה פרשה גם חובקת בחובה שלל פסוקים, שקשה למקמם בסולם הערכים המוסרי, עליו חייבת להיות מושתתת כל חברה.

מחד הפרשה מפגישה אותנו עם ביטויי מחויבות לפתיחות סוציאלית ולצדק חברתי. עולה תביעה תקיפה להשתית בחברה שלנו דפוסים חברתיים של ערבות הדדית שמחממת את הלב. מאידך-גיסא כואב לפגוש בצד חוקים של צדק ושוויון חוקים, שקשה לי להסבירם.

באותה הפרשה בה עומדת תביעה תקיפה ובלתי מתפשרת של קבלת מחויבות של החברה כלפי העני והגר החיים בתוכה (ויקרא כ"ג 22) עולה תביעה פוגענית לפסילת כוהן מתפקידו בקודש, אם נמצא בו מום גופני כמו שבר יד או שבר רגל (שם כ"א 15-23).

כואבת פסילה גורפת של בעל מום גופני מלשהות במקום הקדוש, מקום שעבורו הוא משכן לחוויה דתית בעלת משמעות רבה. אודה, שקשה לי לגשר בין שני הקטבים. קוטב אחד בפרשה מעלה אותי לעבר פסגות מוסריות ערכיות - "וּבְקָצְרְכֶם אֶת קְצִיר אַרְצְכֶם לֹא תְּכַלֶּה פְּאת שַׁדְךָ בְּקָצְרְךָ, וְלֶקֶט קְצִירְךָ לֹא תְּלַקֵּט - לָעָנִי וְלַגֵּר תַּעֲזוֹב אוֹתָם".

הקוטב השני מפגיש אותנו עם אמירה מקוממת. רבים מאיתנו נפגשים עם אנשים לא מעטים, שהטבע התאכזר כלפיהם. הם באו לאוויר העולם עם מום גופני אבל עם עוצמות מוסריות נעלות. הם לא בחרו בנכות. הנכות בחרה בהם. לכן מוטל עלינו כקולקטיב אנושי לסעוד אותם, והסעד הוא לא תמיד צריך להיות כלכלי, אלא מתן כבוד.

קשה לי לקבל פסילה גורפת של פרשת "אמור" האוסרת מתן רשות כניסה לנכה אל המקום הקדוש. וגם חל עליו איסור חמור לשרת בקדושה בבית המקדש או לבוא אליו: "כָּל אִישׁ אֲשֶׁר בּוֹ מוּם, אִישׁ עִוֵּר אוֹ פִּסֵּחַ... אוֹ אִישׂ אֲשֶׁר יֵשׁ בּוֹ שֶׁבֶר רֶגֶל אוֹ שֶׁבֶר יַד, אוֹ גִּבֵּן אוֹ דַּק... לֹא יָבוֹא אֶל הַמִּזְבֵּחַ לֹא יִגַּשׁ, כִּי מוּם בּוֹ, וְלֹא יְחַלֵּל אֶת מִקְדָּשִׁי...". (ויקרא כ"א, 18-22)

לא מובן מדוע אדם שמום דבק בגופו מחלל את המקדש. אדם לא בחר להיוולד פִּסֵּחַ או גִּבֵּן, הוא לא בחר שיהיה בו שֶׁבֶר יָד או שֶׁבֶר רֶגֶל, מדוע נוסף על מכה גופנית שהוא נאלץ להתמודד יום-יום מטילים עליו חותם של מחלל את הקודש עקב הפגיעה הגופנית.

קשה לקבל פרשנות המצדיקה את האיסור, כמו פרשנותו של אברבנאל הטוען, שאסור להפקיד את עבודת המקדש בידיו של מי שעלול לגרום לזלזול של הציבור בעבודה זו עקב מראהו, ובעקיפין לזילות במעמדו של הקדוש ברוך הוא.

הדרת בעלי מום גופני מהזכות לכהן בקודש מעוררת תהיות ושאלות. לא ניתן להישאר אדיש לנוכח העוול שעושה הפרשה עם בעל מום. לא זאת בלבד שאדם עם מום גופני בא לאוויר העולם עם מנות גדושות של סבל לנוכח הקשיים, שעליו להתמודד איתם במישוריות הקיומית, אנו מדירים אותו גם אם הוא חובק בחובו מטענים אינטלקטואליים ומוסריים, שיכולים לזכותו בתפקיד של מורה הלכה במקום הקדוש.

המבחן לתפקיד אסור שיהיה אם המועמד גִּבֵּן או תַּבְלוּל הופיע בעינו ואולי יש לו שֶׁבֶר ברגלו או בידו. המבחן חייב להיות תחום במישור המוסרי והערכי.

הביטוי "מוּם בו" או "בּוֹ מוּם" חוזר ונשנה בפרשת "אמור" מספר צורם של פעמים, כאשר הכתוב עוד מפרט שורה של נכויות גופניות, הפוסלות את האדם להתקרב למקום הקדוש . מקוממת הפסילה ומקוממת הפרשנות לפסילה.

כשאני כותב שורות אלו אני רואה לנגד עיני את חבר הכנסת אילן גל און משרת בקדושה של רשות מחוקקת. אני מאחל לנו שנתברך ב-120 אילן גל און במערכת הקדושה של בית המחוקקים שלנו או בבית המקדש כשיקום.

תאריך:  11/05/2019   |   עודכן:  11/05/2019
איתן קלינסקי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
פרשת "אֱמוֹר" בסימן פתיחת הכנסת ה-21
תגובות  [ 14 ] מוצגות   [ 14 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
איצי.
11/05/19 16:02
2
ויאמר נתניהו
11/05/19 16:26
3
איצי
11/05/19 16:45
4
ויאמר יאיר.
11/05/19 18:02
5
מגיב ותיק
11/05/19 22:10
 
נערה.
12/05/19 06:01
 
אהוד נ.
12/05/19 13:36
 
מגיב ותיק
12/05/19 20:26
 
הילד מבלפור
13/05/19 09:36
 
מגיב ותיק התרחצת?
14/05/19 15:44
6
נעמי צ.
12/05/19 11:44
7
יהואש רז.
14/05/19 11:28
8
רותי מחלוף
14/05/19 16:23
 
ידידיה
15/05/19 10:45
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בתום חגיגות יום העצמאות ה-71 למדינת ישראל, אני מוצא לנכון להסב את תשומת לה ממשלת ישראל שבתחומי עיר הבירה שלנו, בשטח השיפוט המוניציפלי של העיר ירושלים, בחלקה הצפוני מזרחי משתרע על פני כמאתיים דונם מחנה פליטים בשם שועפט.
11/05/2019  |  איתן קלינסקי  |   מאמרים
מספר המוסלמים גדל בתקופת שלטון המנדט הבריטי תוך פחות מ-30 שנה מ-515,000 לכ-1,200,000 ולפחות 1/3 מתוכם היו מהגרי עבודה. ההגירה המוסלמית לארץ נבעה מאפשרויות התעסוקה שנוצרו ע"י התנועה הציונית, ארגונים נוצריים וממשלת המנדט שעלו על אלה שבארצותיהם. ההגירה הבלתי חוקית הערבית/מוסלמית התאפשרה משום שחיל הספר הירדני שפיטרל לאורך הגבולות קיבל הוראה מגבוה להתעלם מההגירה הערבית הבלתי חוקית מלבנון, סוריה ועבר הירדן. גם הגבול עם מצרים היה פרוץ לחלוטין. חלק ניכר מהפלשתינים הם מהגרי עבודה לארצות ערב והאיסלאם.
11/05/2019  |  רבקה שפק ליסק  |   מאמרים
באופן חריג צפיתי השנה בחידון התנ"ך מתחילתו ועד סופו. המתמודדים הפגינו בקיאות מרשימה והתרגשתי לא מעט מתשובותיהם הרהוטות. חשבתי לעצמי: כמה חבל שאלה החריגים, האלופים, כמה חבל שלא לומדים תנ"ך בבתי הספר. אני לא מכיר אף אחד מהמתמודדים אבל רואים עליהם שהם אוהבים את התנ"ך והוא נוכח בחייהם, ומאהבת התנ"ך לאהבת העם והארץ אין מרחק, מי שאוהב תנ"ך אוהב בהכרח את עם ישראל ואת ארץ ישראל. לכן כל כך חשוב להשיב את לימוד התנ"ך לתוכנית הלימודים. לא לימוד ספרותי ובטח לא מחקרי, לימוד התנ"ך כפי שהוא, השורשים הרוחניים (וגם ההיסטוריים) שלנו, של עם ישראל, כי זו הדרך היחידה לטפח אצל הדור הבא את האהבות האלה.
10/05/2019  |  נסים ישעיהו  |   מאמרים
חלפו להם 46 שנים מאז שנשארת בחולות סיני.
08/05/2019  |  יורם דורי  |   מאמרים
משנה לשנה מתחזקת מצוקת המעבר מעומק כאב השכול, אל חגיגת יום העצמאות הרועשת. על זיקת הגומלין שנוצרה בין שני הימים - בין יום הזיכרון ליום העצמאות - נבנה נדבך משמעותי בזהותנו הלאומית. ביסוד החיבור בין הימים, ביקשו המייסדים לצקת מצד אחד את חזון הקוממיות ושקיקת החרות בתוך חוויית הכאב והזיכרון, ומצד שני לטעת את תודעת הכאב והבנת המחיר הכבד, בתוך המולת החגיגות.
08/05/2019  |  גרשון הכהן  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
עידן יוסף
עידן יוסף
החופשי חודשי ב-42 שקל ש"מוכרת" שרת התחבורה לתושבי אילת ייטיב רק עם מי שיסכים להיות "כלוא" בתוך העיר    בפועל, אילתי שירצה להגיע לעיר אחרת בארץ יידרש לשלם 305 ש"ח - יותר מפי 2.7 מאשר...
אלי אלון
אלי אלון
בתי העלמין הקיבוציים, לרוב מטופחים ומגוננים בצמחי ושיחי נוי ובעצים מצילים    בסך-הכל ניתן לקבוע כי בתי העלמין הקיבוציים מטופחים יותר מאשר בתי עלמין אחרים
יוסף אורן
יוסף אורן
מתחילה התכוונה המחברת לכתוב רומן רב-דורי על משפחה המתמודדת עם משבר האקלים הפוקד את כדור-הארץ בעיירה צפונית אחת, ורק משום שלא הצליחה לממש את התוכנית המקורית, החליטה להעלים את כישלונ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il