|   15:07:40
דלג
  משה נסטלבאום  
משפטן מאחורי הכותרות
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
למה לעשות תואר שני במנהל עסקים?
קבוצת ירדן
כיצד להכין בבית שייקים מיין

מאחורי הכותרות

אמת גרסת מירי רגב

טור דעה אישית בשלישי שלא דופק חשבון השרה רגב דופקת סיבוב פרסה אחרי שישראל היום כתב שמסתמן שלא תקבל את תיק ביטחון הפנים, היא נזכרת שבניגוד לטענתה היא לא הצביעה עבור גדעון סער - מה זה אומר על חוט השדרה שלה איך מסכן ה"גן היהודי" את הקמת הקואליציה החדשה ואיזה בית ספר עושה ליברמן לדרעי וגם איך הצליח עודד אל-יגון להטריף את מערכת המשפט
21/05/2019  |   משה נסטלבאום   |   יומני בלוגרים   |   תגובות
אמת לשעתה? [באדיבות מושיק לין]

במשך שנים רבות היו מי ששאלו האם היית קונה מפוליטיקאי מכונית משומשת, זה הזמן להוסיף את השאלה מה שווה מילה של פוליטיקאי? תשאלו את השרה מירי רגב.

השר אביגדור ליברמן יוצא למלחמה. לא כשר ביטחון, אלא כמי שדואג למצביעי ישראל ביתנו, שנדרשים לערוך בדיקות גנטיות, כדי להוכיח את יהדותם. זה קרב של כיפופי ידיים בין ליברמן שיודע איך נלחמים, לבין שר הפנים אריה דרעי שכבר במגננה.

משרד המשפטים מצא נגד מי לפתוח במערכה. נגד השופט השנון של בית משפט השלום בתל אביב השופט לשעבר עודד אל-יגון, שלא דופק חשבון. אל-יגון נלחם על זכותו לומר ולכתוב כל מה שהוא רוצה, למרות שישב בעבר על כס המשפט. בקרב שבו נורו הרבה חצים לא נורה עדיין החץ האחרון.

נאמנות לכיסא
אוויר חם [באדיבות יותם נבין]

מירי רגב הזדרזה להודיע ערב הפריימריז בליכוד, שהיא הצביעה עבור גדעון סער. זה נשמע מפתיע שרגב, המקורבת לראש הממשלה ולרעייתו, הצהירה מרצונה שהיא בחרה להצביע בעד סער. לא ראיתי מעולם שרגב העזה לפעול בניגוד לרוח הנושבת מרחוב בלפור. למען האמת, היא הצליחה להפתיע אותי בעצמאות שגילתה פתאום ועוד לטובת מי שאינו כוס התה של נתניהו.

רגב, פוליטיקאית משופשפת שזוכה לאהדה בליכוד, יודעת לא רק איפה מרוחה החמאה. היא יודעת כשצריך גם לייצר חמאה, ולכן ההכרזה שביצעה בהתנדבות, מבלי שהתבקשה לעשות זאת בפריימריז בליכוד נשמעה מוזרה.

רגב רוצה מאוד להיות השרה לביטחון הפנים. אין לי שום ספק שהיא תמלא את התפקיד טוב בהרבה ממה שממלא אותו גלעד ארדן. זאת לא חוכמה גדולה. ארדן הוכיח שאפשר לזכות בתפקיד שר בממשלה ללא טיפת כריזמה וללא מנהיגות, ואיש לא הזיז אותו ממקומו גם שלחש על אוזנו של נשיא ארצות הברית בנמל התעופה, שבדיוק ברגע פגישתם מתרחש פיגוע, כאשר מה שהיה באמת היה לא יותר מאירוע של תאונת דרכים.

בתחילת השבוע פרסם ישראל היום, ידיעה גדולה שכותרתה הייתה: "דריכות בליכוד: מסתמן - רגב לא תזכה בביטחון הפנים". על הידיעה היה חתום יהודה שלזינגר, הכתב הפוליטי של העיתון. את הידיעה הכתירה כותרת מפוצצת ורק משפט אחד עסק ברגב: "מי שככל הנראה תצא מאוכזבת מסבב המינויים היא השרה מירי רגב, שסימנה בחודשים האחרונים את התיק לביטחון הפנים - אך הוא כנראה לא יגיע לידיה".

ידיעה כזאת, לו הייתה מתפרסמת בעיתון אחר, ספק אם הייתה מעוררת התרגשות אצל הנוגעת בדבר. אבל כאשר ישראל היום, שאין בקיא ממנו במה שצפוי בליכוד, כותב דברים כמעט חד-משמעיים, ומכתיר אותם בכותרת גדולה, זו בהחלט סיבה לדאגה אצל מי שהמינוי עדיין לא מונח בכיסה.

מירי רגב היא חיה פוליטית בעלת חושים חדים. היא ניסתה לנחש מה הסיבה שהביאה להדלפת הידיעה לכתב הפוליטי של העיתון, ששלח לה רמז עבה במיוחד, שאין לה כנראה סיכוי לקבל את התפקיד שהיא רוצה. רגב לא מאמינה במקריות, כי אין מקריות בפוליטיקה. ברור לה שהידיעה נועדה לאותת לה שהמניות שהיא אוחזת בירידה. עובדה, היא כנראה לא תזכה בתפקיד שבו היא חושקת.

מה עשיתי? שאלה רגב את עוזריה הקרובים? אין נאמנה ממני לראש הממשלה. שרה רעייתו היא חברתי הטובה ביותר. - גדעון סער, השיבו לה העוזרים. גדעון סער. את הצבעת עבור גדעון סער בפריימריז, והודעת על כך בפומבי עכשיו תשלמי את המחיר.

פוליטיקאית עתירת ניסיון כרגב לא נופלת על קטנות. מה שווה היום גדעון סער? אפילו חברי הכנסת האמיצים של הליכוד חוששים להקדים לו שלום, ורגב מתנדבת להצהיר שהיא הצביעה עבורו? איזו טעות גורלית קשה.

יש פתרון אחד. לתקן את הטעות ויפה שעה אחת קודם. עוזריה של רגב מציעים ליזום פנייה לגלי צה"ל. הם מבטיחים למערכת התוכנית "וילנסקי את ברדוגו" כותרת אמתית שגם תעשה טוב לתוכנית, אבל תעשה טוב במיוחד למירי רגב.

כך בדיוק זה נשמע בשידור:

ירון וילנסקי: את מצטערת שהצבעת בשבילו (סער) בפריימריז?
רגב: בוא, אתה יודע מה? אתה מרים לי להנחתה. בדיוק שוחחתי על זה עם כמה חברים ופעילים, לפני שבוע . אז בואו... לא נעים לי להגיד לך אבל הוא לא הצביע בשבילי ואני לא הצבעתי בשבילו. בסדר? בוא נשים את הדברים על השולחן.
ירון וילנסקי: אמרת בשידור!
יעקב ברדוגו: אמרת שהצבעת בשבילו בשידור.
רגב: אמרתי ...טוב שזה הגיע אצלכם. אמרתי בשידור שהצבעתי לו יום אחרי הפריימריז, לקראת הבחירות. מותר להגיד לפעמים דברים בשביל אחדות הליכוד. אמרתי בשביל אחדות הליכוד... גם הוא יודע שהוא לא הצביע לי ואני לא הצבעתי לו. אבל אמרנו...אמרתי אחדות הליכוד יותר חשובה מאם הצבעתי לגדעון סער, או לא הצבעתי לגדעון סער.

בראיון לאודי סגל ששודר בשבעה בפברואר בגלי צה"ל אמרה רגב: "אני לא קיבלתי שום הנחיות לא להצביע לגדעון סער מאף אחד, ואני לא צריכה לקבל הנחיות, הצבעתי לרשימה מצוינת והצבעתי גם לו".

אז מה היה לנו? היה לנו ראיון שבו המראיין יודע מראש מה תגיד מירי רגב. שהרי לא הגיוני שירון וילנסקי, שהוא מראיין מקצועי, יקיים ראיון מיוחד עם רגב כדי לשאול אותה דווקא עכשיו, במשדר חדשות אקטואלי, האם היא מצטערת שהצביעה עבור סער בפריימריז, כאשר הבחירות בליכוד נערכו בתחילת חודש פברואר וחלף זמן רב מאז עריכתן.

תשובתה של רגב מעידה ששום דבר אינו יד המקרה. רגב מנסה לשחק אותה מופתעת ומשיבה לוילנסקי: "אתה מרים לי אותה להנחתה".

אלא שאין כאן לא הנחתה ולא נעליים. יש כאן סיבוב פרסה לא מתוחכם, שנועד לרצות את מי שיקבע באיזה תפקיד תשובץ מירי רגב בממשלה הבאה, וזה ראש הממשלה נתניהו.

אם בעתיד גדעון סער יהיה זה שיבצע את השיבוצים, תסמכו על מירי רגב. היא טובה בסיבובי פרסה, היא תעשה בדיוק את הסיבוב הדרוש בלי לאותת ובלי למצמץ, מתוך כוונה לזכות בתפקיד שבו היא חושקת.

ומה עם אמינות וחוט שדרה?

המאבק על הדנ"א
לא לוקח שבויים [באדיבות יותם נבין]

אביגדור ליברמן, יו"ר ישראל ביתנו, דורש לבטל את הבדיקות הגנטיות לצורך קביעת יהדות. הוא צודק. צריך להימנע מלפגוע בפרטיות, וחשוב למנוע השפלה מיותרת. רק מי שעיניו לא בראשו יוכל להסכים ליצירת בנק גנטי ללא פיקוח או בפיקוח של רבנים.

מי שעוסקים בחקר "הגן היהודי", טוענים שניתן להוכיח יהדות על-פי ההלכה, באמצעות גן שעובר דרך האם בלבד. הרבנים טוענים שגם באמצעות דגימת רוק פשוטה ניתן לחסוך הליך גיור ארוך וקשה.

מי שנתפסים מועמדים טבעיים מבחינת הרבנות לבדיקות כאלה, הם מאות אלפי אנשים יוצאי ברית המועצות, שאין להם אילן יוחסין או תעודות שמעידות שהם יהודים. על-פי הרבנות מעמדם "לא מוגדר", ולכן הם נדרשים לעבור הליך גיור ארוך ומסובך שרבים אינם משלימים אותו.

לאחרונה השלימו בכולל "ארץ חמדה" מאמר שמהווה פריצת דרך גנטית הלכתית מדעית, שעל פיו מי שנמצא בגופו "הגן היהודי", יכול להיחשב יהודי על-פי ההלכה. מדובר בגן שמועבר רק מהאם לילדיה, ומועבר הלאה על-ידי בנותיה בלבד. את הגן אפשר לבדוק בדגימת דם או בדגימת רוק פשוטה, אלא שמומחים טוענים שהבדיקה איננה חד-משמעית.

מדובר בעיקר ביהודים שחיים עדיין באוקראינה, שמבקשים לנצל את זכאותם על-פי חוק השבות, ואת יהדותם ההלכתית. ליברמן אומר שמדובר באפליה מקוממת ובגזענות נטו משום שאף עולה ממדינה אחרת לא התבקש לערוך בדיקות דומות.

שר הפנים אריה דרעי, שבחר לשמור תקופה ארוכה על שתיקה, שבר שתיקה לפני הבחירות ואמר שמשרדו בודק את הדנ"א של העולים מחבר העמים לשעבר. דרעי הודה שמשרדו מקשה על העולים לעלות לישראל. זה הספיק כדי ליצור עימות עם ליברמן, שמגלה עכשיו עניין גם במשרד הפנים, כדי להפסיק את הגזענות וההפליה שמקדמים לדעתו דרעי והממסד החרדי נגד יוצאי ברית המועצות לשעבר.

עכשיו, הפך העניין לאחד מחמשת התנאים של ליברמן להצטרפות לקואליציה. בשבועות האחרונים נעשה ניסיון לרצות את ליברמן באמצעות פשרה. אבל ליברמן לא מוכן לתת לדתיים שום השג. הוא יסתפק בלא פחות מתנאי כניעה מוחלטים. הדתיים יאלצו להחליט האם הם מוכנים להיכנע לליברמן ולשבת ליד שולחן הממשלה, או להמשיך להילחם על עקרונותיהם ולשבת באופוזיציה.

כבודו צנזר

עודד אל-יגון הוא שופט אמיץ ויוצא דופן, שפסיקותיו בעבר עוררו גם עניין וגם ביקורת ציבורית. הוא כיהן כנשיא בתי המשפט השלום במחוז הדרום, וכשופט בית משפט השלום בתל אביב. אל -יגון פרש משיפוט בחודש מרס 2006 ומאז שפשט את גלימתו הוא יכול לכתוב מה שהוא רוצה, ולהתבטא בכל דרך שהוא רוצה, אבל מה לעשות שהנהלת בתי המשפט לא אוהבת כל מה שהוא אומר חושב או כותב.

אל-יגון לא נבחר לתפקיד שופט מחוזי. מי שהיה באותה עת שר המשפטים יוסי ביילין, התנגד נמרצות לבחירה, ומי שהיה נשיא בית המשפט העליון באותה עת, השופט אהרן ברק שתמך במינוי החליט לוותר, לאחר שלא השיג רוב למינויו של אל-יגון בוועדה למינוי שופטים.

אל-יגון לא זכה לקידום בעקבות מה שנודע כ"נאום הכינים", שבו רמז בדבריו שהחרדים הם "כינים" ו"טפילים". הוא יצא לשנת שבתון, פרש ממערכת המשפט, ומאז הוא משתתף בהפגנות, ומביע את דעתו במאמרים שהוא מפרסם בעיקר בדף הפייסבוק שלו.

לא אהבתי את מה שכתב השופט אל-יגון בערב יום העצמאות על לינור אברג'יל, שהנחתה את טקס הדלקת המשואות בהר הרצל. אבל אם זו דעתו של השופט אין שום מניעה שיכתוב אותה. השופט אל-יגון כתב שאברג'יל היא מגישה שחובשת לראשה תרבוש רב קומות, כמצווה בימים אלה על נשים שומרות מצוות.

מצופה ממי שהיה שופט לברור את מילותיו ביתר קפידה, בעיקר כשהוא שופט בדימוס. אבל צריך לומר בהגינות שאל-יגון פרש מכס השיפוט בחודש מרס 2008, ואם יש עניין הבוער בעצמותיו אין סיבה שהוא לא יביע את דעתו גם כשהתבטאותו בוטה ואולי לא מקובלת.

פחות אהבתי את תגובת משרד המשפטים והנהלת בתי המשפט, שהחליטו להגיב על דבריו למרות שפרש מכס השיפוט לפני 13 שנים. לא ברור מדוע בחרה הנהלת בתי המשפט להתייחס דווקא לאמירותיו של השופט בדימוס אל-יגון, שהרי לא מעט שופטים שפרשו מכס המשפט, ובהם כאלה שהיו בבית המשפט העליון, משמיעים לעיתים קרובות ביקורת לא מחמיאה, והם עושים זאת גם כלפי המערכת השיפוטית.

את התשובה למהלך יוצא הדופן, סיפק השופט אל-יגון, בפוסט תגובה לדברי הנהלת בית המשפט, שפרסם בדף הפייסבוק שלו ובו כתב בין השאר:

  • "הגינוי העלוב שזכיתי לקבלו מהנהלת בתי המשפט, אינו מובן לי כלל ועיקר. קיים כלל ברזל האומר ששופט דן אך ורק בתיקים המובאים בפניו, ואינו משמיע דעות בנושאים השנויים במחלוקת ציבורית, שהרי ברור שאם ינהג לא כך, יאבד את מעמדו כגוף ניטראלי, וכנגזר מכך - גם את סמכותו המוסרית לדון בסכסוכים הקשורים בנושאים שעליהם בחר להתבטא. איני יודע מה אחוש ביחס לתוצאות הצפויות של המשפט, אם יהיה עלי להתדיין בעתיד בבית משפט, לאחר התגובה הנ"ל.

    אמנם אנשי הנהלת בתי המשפט, לרבות הדוברת, אינם שופטים אלא פקידים, אך בכל זאת יש להתבטאויות בשם המערכת משקל רב, מה גם שמנהל בתי המשפט הוא תמיד שופט, במעמד של נשיא בית משפט מחוזי.

    בימים אלה כשעומדת לקום ממשלה חדשה עם שר משפטים חדש, ברור שלמערכת המשפט יש עניין גדול בשאלת זהותו של השר שיבחר, ומן הסתם יש גם תקוות וגם חששות מהעתיד.

    משום מה תגובת הנהלת בתי המשפט וקפיצתה ממרומי מגדל השן שבו היא חייה, היישר אל המים הסוערים של הפוליטיקה גרמה לי לחוש מכיוונו של הגוף הנכבד הזה בריחו המוכר של הפחד, ועל כך צר לי במיוחד".


תגובתו של השופט עודד אל-יגון הולמת נכונה וצודקת. התנהלותם החריגה של הנהלת בתי ממשפט ומשרד המשפטים במקרה הזה, מעוררת שאלות לא פשוטות. מה עניינו של משרד המשפטים מה כותב ומה אומר השופט אל-יגון שפרש מכס השיפוט לפני יותר מעשור? את מי ביקש משרד המשפטים לרצות בתגובה שפרסם? ולמה הנהלת בתי המשפט אינה יכולה למרות השמרנות הטבועה בה לקבל ביקורת שונה, גם כאשר לדעתה היא לא לגיטימית, ונשמעת משופט שאינו קשור למערכת שדינו כדין כל אזרח אחר.

אם עוסקים בדברים שלא ממין העניין, האם יש צידוק לגמלות מטורפות של שופטים שמסתכמות בין חמישים לשמונים וחמישה אלף שקלים לחודש, שמשולמות לשופטים שפרשו לגמלאות ממערכת המשפט.

האם אין מקום שהמערכת שמבקרת את כולם, תיתן לנו הסבר איך היא הצליחה להגיע להישגים שאף לא גוף אחד במדינת ישראל הגיע אליהם. ללא שביתות, ללא עיצומים וללא וועדי עובדים מיליטנטיים.

הכותב הוא משפטן ששימש מנהל חטיבת החדשות של הערוץ הראשון ויושב-ראש אגודת העיתונאים. הוא ממייסדי "יושרה לישראל" וחבר הנהלת התנועה. האמור אינו דעת "יושרה לישראל".
תאריך:  21/05/2019   |   עודכן:  21/05/2019
משה נסטלבאום
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
אמת גרסת מירי רגב
תגובות  [ 7 ] מוצגות   [ 7 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
4 הערות:
21/05/19 17:16
 
גילוי נאות
21/05/19 22:13
 
ליאורה
22/05/19 02:39
 
למגיב ה"רציני"
22/05/19 17:56
2
לוין אלכס
21/05/19 17:56
3
יאיר4
21/05/19 22:05
4
שרי רוזן
22/05/19 18:36
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
המהלך הנכון של היועץ המשפטי ד"ר אביחי מנדלבליט הוא להודיע לעורך הדין עמית חדד (לאן נעלמו פנחס רובין ונבות תל צור ועודד מודריק?), כי השימוע לבנימין נתניהו בחשדות הפליליים החמורים נגדו יתקיים במועדו ב-10 ביולי.
21/05/2019  |  דן מרגלית  |   יומני בלוגרים
בשנות ה-30 נסעה אמי מהארץ ללמוד פסיכולוגיה באוניברסיטת ז'נבה. אבי הגיע לשם מפולין ללמוד רפואה. הם הפכו לזוג אוהבים. כאשר החלו הערבים לפרוע ביהודים (1936-1939) בארץ, נסע הזוג לבקר את ההורים. הצמד הגיע לווארשה והורי אבי - סבתי וסבי שלא זכיתי להכיר - התאהבו באמי (לא אוביקטיבי: כל מי שהכיר אותה אהב אותה. אולי גם ביבי, שפגש בה בביתנו לזמן קצר והתרשם ממנה).
21/05/2019  |  דן מרגלית  |   יומני בלוגרים
אגדות אמיתיות הוא ספר ילדים המביא את סיפורן של 50 נשים שהן מודל לחיקוי במדינת ישראל. הספר משתלב היטב בניסיון התרבותי לתקן עוול של מאות שנים בהן נשים מבריקות, חלוציות, מיוחדות נדחקו לקרן זווית בעולם גברי משפיע.
21/05/2019  |  עפר דרורי  |   יומני בלוגרים
הייתה לי הזכות להשתתף בפסטיבל הסופרים בירושלים, שהתקיים לראשונה השנה יחד עם "פורום הספר הבינלאומי", שאירח נציגים של המו"לות הבינלאומית מכ-25 מדינות וכלל מפגשים ופאנלים מקצועיים בתחומי הספרות. נטלו בו חלק סופרים מובילים משדה הספרות הבינלאומי, המייצגים קולות עכשוויים, ייחודיים ובולטים בעולם. מספר לא קטן מאנשי הרוח, זה להם הביקור הראשון בארצנו הקטנה, סקרנותם לגבינו הייתה רבה.
21/05/2019  |  שמחה סיאני  |   יומני בלוגרים
בכל עיר היה בית ספר תיכון בעל שם, וכל תלמיד רציני, התפלל שחלומו יתגשם, שימצא ראוי אליו להתקבל, אם רק יעבור את מבחני הכניסה והמיון בעברית, באנגלית, בהנדסה ובחשבון
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
בעוברי ברחוב צד את עיני נוסחו המוזר של שלט הרחוב שמופיע עליו הכיתוב הבא בלבד: "דוד סמילנסקי פקיד ועסקן, מנהל מחלקת המים בעיריית תל אביב"    משום אין אזכור בשלט ולו ברמז לעובדת היותו...
דן מרגלית
דן מרגלית
בעצם מדוע שהח"כים לא יאשרו לעצמם פגרה? אבל לא סתם אלא ללא מגבלת זמן, לכו לפגרה, לכו ואל תשובו
צבי גיל
צבי גיל
האירוע היה משהו ומישהו, נכון יותר מי שהם, שאני מלווה במשך עשרות שנים    היו שם כל המי ומי מבין מקימיי הטלוויזיה הישראלית ומעצביה בשעתה היפה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il