|   15:07:40
דלג
  חנינא פורת  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
תחושת יאוש [צילום: טדי ברונר/לע"מ]

הקמת מעברת "גבים-דורות"

האם הייתה המועצה האזורית "שער הנגב" והקיבוצים נגד הקמת מעברה בתחומם בראשית שנות החמישים?
17/06/2019  |   חנינא פורת   |   כתבות   |   תגובות


מבוא

אהרון כהן הפך את "עבודת הדוקטור" שלו לספר מרתק העוסק בתולדות הקמתן של עיירות הפיתוח בנגב המערבי. הספר כולל קרוב ל-240 עמוד וכן מקורות וביבליוגרפיה. עיקרו - 4 פרקים גדולים: מבוא, הקמת שדרות, הקמת נתיבות והקמת אופקים.

בפרטו את המניעים להקמתן של העיירות מנה החוקר כמה סוגים. האחד, מניעים אידאולוגיים, והכוונה למושג כמו "הפרחת השממה" שנועד בעיקרו כדי ליישב שטחים מרוחקים ולמנוע בעתיד חלוקה טריטוריאלית; כיבוש הארץ - ההתיישבות ככיבוש הקרקע בפועל; עיצוב היהודי החדש - צעיר בריא יודע עבודה, מסתפק במועט, יודע עברית ונכון לחיי שיתוף.

תחת כותר משנה של מניעים כלכליים מנה החוקר את ניצול המשאבים בצפון ובנגב (כולל משאבי תיור, ונופש); יצירת מאגר כוח אדם בפריפריה ובניית שיכוני קבע עבורם; שינוי המערך העירוני הקוטבי - שינוי המערך הקיים של כפר ועיר והעברתו לחמישה שלבים (מדרגים) שלעיירות יועד התפקיד של "מרכזים עירוניים-כפריים". פיתוח הארץ: מיקום העולים מארצות האיסלאם שהמתכננים ביקשו, כך לטענת החוקר, להציבם ברבדים הנמוכים של החברה הישראלית ולכן נשלחו במרוכז לעיירות הפיתוח (ראה על כך במחקרי סבירסקי ושושן).

אין ספק שטיעון מעין זה הוא קשה להתמודדות, רגיש ומעורר מתחים עד היום. מניעים מדיניים - מיצוי הריבונות, יצירת גבולות ותפיסת שטחים פנויים מחשש תביעת הפליטים לשוב לאדמתם. לכך נוספו מניעים ביטחונים כמו הקטנת היקף האוכלוסייה במרכז הארץ, והגנת הגבולות בפריפריה. טיעון זה לא הוכח כמניע רציני משום שהמוסדות והצבא לא סברו שהמתיישבים יוכלו לתרום באופן צבאי-ביטחוני על הגבול ללא הכשרה מתאימה.

מתוך ספרו רב הכמות של כהן, שבוחן את תולדות הקמתן של שדרות, אופקים ונתיבות בחרנו להציג סוגיה קטנה אך חשובה - כיצד נוצר העימות בין העולים החדשים שהובאו (ברובם בניגוד לרצונם) "למעברת דורות" (בעיקר יוצאי אסיה-צפון אפריקה) לבין הקיבוצים המאוגדים במועצה האזורית "שער הנגב" החל מראשית שנות החמישים.

מעברת "גבים-דורות"
גיורא יוספטל [צילום: דוד אלדן/לע"מ]

פיזור אוכלוסייה
החלטת יוספטל להקימה נבעה מהצורך "בפיזור האוכלוסייה" ומתוך אמונה שהעולים יעבדו כשכירים במושבים ובקיבוצים.

משרד העבודה התנגד בעוצמה רבה להקמתה לאור העובדות הללו ובלא הסכמה ואיתור של אגף התכנון, נראה צעד הקמתה כבלתי הגיוני
▪ ▪ ▪

כהן בוחן אם כן את גלגולי האירוע שהחל כמעט לפני שבעים שנה. בסוף שנת 1950 הוחלט במחלקת הקליטה של הסוכנות היהודית להקים מעברה באזור "המועצה האזורית שער הנגב" ויו"ר המרכז החקלאי אברהם הרצפלד פנה לד"ר גיורא יוספטל מנהל מחלקת הקליטה וחבר הנהלת הסוכנות שיש להקימה ללא דיחוי והיא עתידה להכיל כ-250 משפחות.

הקרקע הייתה פנויה (אך לא התאימה לגידולים חקלאיים), התאפשרה הזרמת מים למקום אך הפוטנציאל התעסוקתי העתידי לעת הרצפלד - נמוך. משרד העבודה התנגד בעוצמה רבה להקמתה לאור העובדות הללו ובלא הסכמה ואיתור של אגף התכנון, נראה צעד הקמתה כבלתי הגיוני. למרות זאת, החלטת יוספטל להקימה נבעה מהצורך "בפיזור האוכלוסייה" ומתוך אמונה שהעולים יעבדו כשכירים במושבים ובקיבוצים.

כך הוחלט להקימה בנ.צ. 112103 בין גבים לדורות. אריה אפרת, חבר דורות וראש המועצה הראשון של "שער הנגב", הוביל את מהלך התנגדות להקמתה. הצטרפו אליו "המרכז החקלאי" "ומפעל הנגב". סייעה לכך גם התנגדות משרד העבודה ואכן בסתיו נמסרה הודעה למועצה האזורית כי המעברה לא תוקם בתחומה.

בראשית נובמבר 1950 נודע לאריה אפרת כי על-אף ההבטחה שקיבל, בכל זאת תוקם המעברה וזאת בשל זרם העולים הגובר ואף קיבל מסר "שהיא תקום תוך חודש". אליעזר ברוצקוס מהאגף לתכנון טען כי מעברת גבים-דורות הוקמה רק כשלב זמני ועדיין לא באתר המקורי, במקום שצריך לקום "מרכז עירוני-כפרי", כפי שיקומו בכל מועצה אזורית בארץ, ובו ירוכזו מפעלי תעשיה הקשורים במוצרי החקלאות המקומית ובמחצבי האזור.

שלב הקמת המעברה
משימות לאומיות נוספות [צילום: סולטן קלוגר/פלאש 90]

מסתירים
אתר המעברה נקרא בתחילה בשמות שונים לבסוף נבחר השם "גבים-דורות" כדי להסתיר את העובדה שהיא ממוקמת בנגב אליו העולים לא רצו להגיע.

בין היתר נאמר על -ידי הקיבוצים, כי רק עתה החלו המשקים להתאושש מההרס של מלחמת השחרור; כל הקיבוצים סובלים מבצורת קשה; המצב הכלכלי לא מאפשר למועצה להטיל מיסים על יישוביה לצורך הקליטה
▪ ▪ ▪

מחלקת הקליטה של הסוכנות מינתה את בן ציון גלר, חבר קיבוץ רוחמה, לנהל את המעברה, ומשימתו הראשונה הייתה הקמת כמאה אהלים לעולים שאמורים להגיע כבר אחרי שבועות, אולם בפועל, העולים הראשונים הגיעו למקום כבסר בפסח 1951. ב-20 באפריל 1951 הגיעו אם כן העולים הראשונים במשאית שהנהג "שפך אותן" (שלוש משפחות מכורדיסטן) כפי ששופכים חול.

אתר המעברה נקרא בתחילה בשמות שונים לבסוף נבחר השם "גבים-דורות" כדי להסתיר את העובדה שהיא ממוקמת בנגב אליו העולים לא רצו להגיע. בפברואר 1951 קיבל אריה אפרת הוראה לספק לעולים שירותים מטעם המועצה האזורית ובמאי אותה שנה הסביר את התנגדות יישובי המקום: "המעברה... הוקמה באזורנו בלי שמחלקת הקליטה, או מוסד אחראי אחר, בא בדברים אתנו".

בהמשך העלה אפרת נימוקים שונים, בעיקר כלכליים, לסירובה של המועצה וקיבוציה לקבל על עצמה את האחריות למתן שירותים למעברה. בין היתר נאמר על -ידי הקיבוצים, כי רק עתה החלו המשקים להתאושש מההרס של מלחמת השחרור; כל הקיבוצים סובלים מבצורת קשה; המצב הכלכלי לא מאפשר למועצה להטיל מיסים על יישוביה לצורך הקליטה; כן כי על הקיבוצים מוטלות משימות לאומיות נוספות. על-אף זאת, רבים מחברי הקיבוצים התגייסו במסירות ועל חשבון זמנם לעבודה, להוראה ולסיוע במעברה.

אפרת הדגיש שוב שאין כל אפשרות לגבות מיסים מתושבי המעברה ולכן המועצה לא תוכל להגיש את השירותים המקובלים ללא תקצוב. אפרת התחייב למלא בקשה אחת של הגורמים המיישבים - איוש תפקידים מרכזיים במעברה על-ידי חברי הקיבוצים. אפרת התחזק בהתנגדותו לאחר שכנראה שבמועצה שמעו על הצלחת המועצה האזורית "עמק הירדן" לפרק את מעברת צמח ולהעבירה לאזור אחר.

מאמצים למניעת הקמת המעברה
לא התאימו לאופי של המקום [צילום: טדי בראונר/לע"מ]

על אף חומרת המצב השיבה המועצה במכתב נגדי שבו חזרה והודיעה כי איננה מתחייבת לאספקת מים, לא להזנת ילדים, ולא לממן סעיפים אחרים
▪ ▪ ▪

במועצה האזורית שער הנגב טענו כי מיקום המעברה המתוכננת "יפגע באופי ההתיישבותי-שיתופי של האזור". היה זה נימוק שהובן על-ידי המפלגות בשמאל אך לא התקבל על דעת בן-גוריון והימין. המועצה המשיכה לסרב ולתת שירותים אך במקביל נמצאו מספר חברים ממשקים בסביבה שהסכימו לטול על עצמם תפקידים במעברה.

תחת לחץ גובר והולך הסכים אפרת כי המועצה תשמש "צינור" להעברת כספי הממשלה למעברה וכן להעמיד בעת הצורך את רכבי המועצה (תמורת תשלום) לרשות שירותי המעברה. בהחלטה זו הפרה המועצה האזורית את "צו המוניציפליזציה" ובמשרד הפנים החליטו שלאחר סירוב מתמשך של אנשיה וראשיה לנקוט צעדים נגדה ולהפסיק את כל ההקצבות שניתנו לה אם זו תמשיך בסרבנותה לטפל במעברה ולדאוג לשירותים בה.

על אף חומרת המצב השיבה המועצה במכתב נגדי שבו חזרה והודיעה כי איננה מתחייבת לאספקת מים, לא להזנת ילדים, ולא לממן סעיפים אחרים. אט אט נכנעה המועצה ותחת לחץ כבד של משרד הפנים, החלה לתת שירותים למעברה ובהמשך לעיירה שדרות ולראות בה חלק מהמועצה האזורית. עיקר חששם של הקיבוצים היה שהמעברה תיהפך לישוב קבע ותפגע באופי הכפרי של האזור (בהנחה שתושביה נמשכים למסחר ולא לעבודה הגופנית). ראש המועצה המשיך לנסות ולשכנע את משרד העבודה ואת הסוכנות להעביר את המעברה מהאזור אך ללא הצלחה.

אכלוס המעברה והווי החיים בה
ללא לחם [צילום: לע"מ]

תנאים מחפירים
שירותים הוצבו מעל לבורות ספיגה וריח צחנה תמידי שרר באוויר. חשמל לא היה ונעזרו בפנסי לוקס. הרוב הקדים ללכת לישון עם רדת החשכה.

האמנם חייבות היו מאות נפשות לצמוא למים ימים שלמים... הייתכן להקים מעברה בנגב ללא אספקת לחם... האמנם ייתכן שמאז קיום המעברה בדורות לא ראו תושביה צנצנת לבן, או לבניה, או ירקות כלשהם
▪ ▪ ▪

תחילה נהגו להביא את העולים למעברה במשך היום אך לאחר שרבים מהם התנגדו לרדת ומחשש שהם יירתעו מהנגב השומם, הוחל להביאם לאתר המעברה בשעות החשיכה. עיתים הובאה משטרה על-מנת להוריד את העולים הסרבנים מהמשאיות. את חג הפסח הראשון עשו העולים במעברת באר טוביה ובמעברת דורות-גבים החלו אותה עת בהנחת התשתיות.

בנובמבר 1951 שהו במעברה 64 משפחות אך בהמשך רבות עזבו להרי ירושלים. במקומם הובאו עולים יוצאי אירן, אפגניסטן, כורדיסטן, לוב, ומיעוט קטן הגיע ממרוקו. ראוי לציין שהמראה השומם הותיר רושם קשה על העולים שדימו את המעברה כרחוקה מכל ישוב. תחילה גרו באהלים ואחר כך עברו לצריפים. בקיץ להטו המבנים ובחורף הוצף כל השטח כתוצאה ממחסור בניקוז מתאים.

הציוד שקיבלה כל משפחה כלל: מיטות, מזרוני קש, 2 שמיכות לנפש, פרימוס, 2 סירים לבישול, צלחות וכוסות לתה, שולחן עץ מתקפל ושישה כסאות. גודל הצריף היה 12 מ"ר ובכל מיטה ישנו 2 ילדים בשיטת "ראש וזנב". הביגוד היה דל, ובתום תקופה ארוכה החלו לקבל הקצבות כספיות לביגוד. את אספקת המים הביא צינור בקוטר 3 צול שלפתחו עמד תור ארוך במשך כל היום. מים חמים לא היה בנמצא ומעט סבונים וחומרי ניקוי סופקו על-ידי הסוכנות.

שירותים הוצבו מעל לבורות ספיגה וריח צחנה תמידי שרר באוויר. חשמל לא היה ונעזרו בפנסי לוקס. הרוב הקדים ללכת לישון עם רדת החשכה. בבוקר יצאו הגברים לעבודה ואחרים ניסו מזלם בעבודות מזדמנות. גן ילדים נפתח במקום ואילו בית הספר עמד שומם אליו הגיעו הילדים רק כדי לאכול צהריים במסגרת "מפעל ההזנה".

כתב בן ציון גלר חבר רוחמה ומנהל המעברה: "רבים הייסורים של תושבי המעברה... האמנם חייבות היו מאות נפשות לצמוא למים ימים שלמים... הייתכן להקים מעברה בנגב ללא אספקת לחם... האמנם ייתכן שמאז קיום המעברה בדורות לא ראו תושביה צנצנת לבן, או לבניה, או ירקות כלשהם, למרות שמכונית משא גדולה של "תנובה" עוברת יום יום את המעברה בדרכה לבאר שבע?...היענשו התושבים שהסכימו לגור 130 ק"מ דרומה מתל אביב?...במקום לחם טרי קיבלו העולים לכרסם לחם אפוי בן שלושה עד חמישה ימים...קרח בל יראה ובל ימצא".

גלר המשיך למנות את זלזול המוסדות בצרכי המעברה היום-יומיים והתפלא על כוח הסבל של העולים ומידת התמדתם. אחות טיפת החלב שהוזמנה לעיתים רבות, לא מצאה זמן להגיע דרומה אלא אחת לחודש. גם חנן היימן, מנהל לשכת העבודה הראשון וחבר קיבוץ דורות, קבע כי תחושת הבדידות והעזובה השוררת בקרב הנער מסכנת את המשך פיתוחה של המעברה.

ביקורת כלפי סגנון החיים במעברה
האשים את העולים [צילום: טרי ברונר/לע"מ]

"מורים טובים אינם הולכים לבית הספר במעברה...על חינוך לערכים כלל אנושיים אין לדבר כמובן"
▪ ▪ ▪

למרות תיאורים אלה המשיך ראש המועצה האזורית אריה אפרת בהשמעת ביקורת על חיי המעברה והצעירים שאינם פרודוקטיביים: "הצעירים שידענו לנצל אותם בעבודה, יושבים עתה בחיבוק ידיים וללא פעולה יעילה עד רדת הלילה. מרבים לשחק בקלפים, לשתות משקאות משכרים, כי אין אפילו קולנוע שם, להוציא את עודפי הכסף.

גרוע מזה, ללא תכלית הוא גורל הנער שעבר את גיל בית הספר, וטרם נתקבל לעבודה. מסתובבים במעברה... סוחבים משמש וענבים מהכרמים הנטושים... נוסעים למגדל (אשקלון) ומתעסקים בסחר ירקות ופירות... מורים טובים אינם הולכים לבית הספר במעברה...על חינוך לערכים כלל אנושיים אין לדבר כמובן".

לתמונה קשה זו נוספה ביקורתם של נערים מהנער העובד בדורות שנשלחו להקים תנועת נוער במעברה ודיווחו שהילדים נראים מוזנחים ואין איש מטפל בהם לאחר תום יום הלימודים. אפרת לא התייחס כלל לעובדה שהעולים הובאו למקום ללא תשתיות, ללא מים ובתקופה הראשונה אף ללא מזון שגויס מהקיבוצים בסביבה. אפרת סירב לראות במחסור בתעסוקה הולמת סיבה "להשתמטות מהעבודה" וניסה לקשור זאת באופיים של העולים.

הבעיה המרכזית - מחסור בתעסוקה
עבודה בהקצבה [צילום: טדי בראונר/לע"מ]

אידיאולוגיה
הקיבוצים אסרו עבודה שכירה בבתיהם מבחינה אידאולוגית (מתוך חשש לניצול) ולכן לא היו פתוחים לקליטת עולים לעבודה במשקיהם.

ההקצבה החודשית למעברה הייתה 190 ימי עבודה בחודש והימים חולקו על-פי קריטריונים של מספר הילדים במשפחה
▪ ▪ ▪

מנהל מחוז הדרום במשרד העבודה מנחם ברבש (שמונה על-ידי שרת העבודה גולדה מאיר) קבע באוגוסט 1950 כי באופן כללי אין תעסוקה למעברה מלבד סלילת הכביש לרוחמה. ואכן במאי 1951 הוחל בסלילת הכביש וכ-65 מפרנסים מהמעברה מצאו עבודה שם. בשלהי 1952 הסתיימה הסלילה וראשי המשפחות נאלצו לחפש עבודות זמניות בחקלאות באזור (פועלים שכירים).

בראשית 1953 הוחל בהגדלת מספר ימי העבודה שניתנו למפרנסים במעברה – עבודות דחק – שסופקו בעיקר על-ידי "הקרן לתעסוקה" של ההסתדרות. ההקצבה החודשית למעברה הייתה 190 ימי עבודה בחודש והימים חולקו על-פי קריטריונים של מספר הילדים במשפחה. בעלי משפחות גדולות עבדו כ-4 ימים בשבוע ואילו הרווקים - יומיים בשבוע בלבד. שכר המינימום הגיע ל–.19 ל"י ליום (בשנת 1953) ובאותה עת חיו בממוצע במעברה 470 נפש מהם כ-207 כשירים לעבודה – 66 נשים ו-141 גברים.

כשליש מצאו פרנסה באגוד השומרים, בקיבוצים דורות ורוחמה ובעבודות מזדמנות באזור אשקלון. עבודות זמניות: רוב העבודות החקלאיות הסתיימו עם תום העונה וכך קרה גם עם סלילת כביש רוחמה. העסקת עובדים מחוץ לאזור: חברת "מקורות", המעסיק הגדול במקום, נהגה להעסיק פועלים שהגיעו מחוץ לאזור שלנו במחנה בניר-עם, ובכך "תפסו" מקומות עבודה של מפרנסי המעברה. בעת סלילת הכביש לרוחמה, תחת לחצו של ברבש, נהנו תושבי המעברה מתעסוקה מלאה.

סיבה נוספת - התנגדות הקיבוצים לעבודה השכירה. הקיבוצים אסרו עבודה שכירה בבתיהם מבחינה אידאולוגית (מתוך חשש לניצול) ולכן לא היו פתוחים לקליטת עולים לעבודה במשקיהם. אלמנטים נוספים שהקשו על התעסוקה: העדר תחבורה מסודרת אל מקום העבודה, בעיות בניהול לשכת העבודה במעברה, הלנת שכר של מעסיקים כלפי העולים, מחסור לעבודה מכניסה ומתאימה לנשים, נתמכים רבים של משרד הסעד במעברה כמו זקנים, נכים וילדים.

בנובמבר 1952 התקבלה החלטה שלא להקים משקי עזר בצד האהלים משום מחסור במכסות מים דבר שהקשה עוד יותר על אספקת המזון הטרי. אברהם עופר ממשרד העבודה תיאר את המצב הקשה: "הלשכה סגורה כחודש ימים... הפועלים יוצאים בעצמם לחפש עבודות ויש נדידה ממקום למקום. רבים עוזבים עבודות קבועות וחיוניות במשקים על-מנת לקבל עבודות זמניות איפה שמשתלם שכר גבוה".

אפילוג
תנאים מחפירים [צילום: דוד אלדן/לע"מ]

דור שלישי
הנהגת האזור, המועצה האזורית, מובילה התבדלות זו שהופכת לקיר של זרות, ניכור ואף שנאה בטענות לכאורה המתבססות על קשיים כלכליים ואי יכולת מוניציפלית לספק למעברה את צרכיה ובכך יוצרים את הפער הנ"ל שמלווה את בני העולים כבר דור שלישי.

העולים שהגיעו חסרי כל, הובאו לאזור (שומם) בו לא רצו ושוכנו בתנאים מחפירים ללא תשתיות, תעסוקה והנהגה חברתית
▪ ▪ ▪

ראש המועצה המשיך כשנה וחצי לאחר הקמתה, כמבטא את עמדת הקיבוצים, לשאוף ולהעבירה למקום אחר (לחסלה). המפגש בין חברי הקיבוץ לעולים התקיים רק בשטחי השדות והמטע, והוליד ניכור מחד וקנאה של העולים בתנאי חייהם של הקיבוצניקים מאידך (באותה שנה לדוגמה הוקמה היאחזות נחל עוז). שתי פעולות בוצעו מטעם הקיבוצים. האחת, קייטנה עבור ילדי המעברה בקיץ 1953 שהתקיימה בדורות, וניסיון לא מוצלח להקים מועדון נוער במעברה.

פעם בשנה הוזמנו תושבי המעברה לדורות על-מנת לצפות בסרט. אפרת ניסה להסביר את ההתנגדות להקמת המעברה עקב היכולת הדלה של המועצה "שער הנגב", ואילו חבר דורות, חנן היימן טען "שהנוער העובד" מקיבוץ בארי לא עשה מספיק בהדרכה במעברה, חברי הקיבוץ התעלמו מהבעיות שם והוא חשש שצורה זו של ריכוז פועלים שכירים-עולים אינה צורה מוצלחת לקליטה והיא עלולה להנציח את הניגודים המעמדיים בעתיד.

כהן מציג על סמך תעודות ומחקרים את הפער שנפער בזמנו, בראשית שנות החמישים, בין העולים במעברה לבין קיבוצי "שער הנגב" ורואה בו מקור למתחים חברתיים-כלכליים-תרבותיים שנמשכו לתוך העשורים הבאים. מחד-גיסא, העולים שהגיעו חסרי כל, הובאו לאזור (שומם) בו לא רצו ושוכנו בתנאים מחפירים ללא תשתיות, תעסוקה והנהגה חברתית, ומאידך-גיסא, הקיבוצים המאמינים באידאולוגיות שמאל המונעות מהן לקבל את הפועלים כשכירים, הנתבעים מהממסד למלא משימות לאומיות חשובות באותו סדר גודל כמו למשל יישוב הנגב, ביעור הבערות ועוד, והם לחוצים מאוד בכל הנוגע למחסור בכוח אדם.

הקיבוצים אינם אם כן מצליחים לגשר על הפערים התרבותיים-חברתיים ואף מתבדלים ונמנעים מלפתוח שעריהם בפני העולים. הנהגת האזור, המועצה האזורית, מובילה התבדלות זו שהופכת לקיר של זרות, ניכור ואף שנאה בטענות לכאורה המתבססות על קשיים כלכליים ואי יכולת מוניציפלית לספק למעברה את צרכיה ובכך יוצרים את הפער הנ"ל שמלווה את בני העולים כבר דור שלישי. כפי שכתבנו בתחילת "הפוסט", הספר כולל פרקים רבים על ראשיתן של אופקים ונתיבות, כולל טבלאות וסיכומים ומומלץ לקריאה לכל מי השואל עצמו היכן ואיך צמחו הפערים בין העולים לחברי הקיבוץ בראשית שנות החמישים.

לעיון נוסף

ארכיון קיבוץ דורות, ארכיון קיבוץ רוחמה, ארכיון המדינה, ארכיון מועצה אזורית "שער הנגב".
ברוצקוס א', כל מאמריו ומחקריו בנושא.
ברלר א', ערים חדשות בישראל, ירושלים 1970.
ברנשטיין צ', "המעברות בשנות החמישים", מחברות למחקר, חיפה, 1980.
גלבר י', "אל תעלו", תשנ"ח.
דה בנדיט י', חלומות לא עוברים בירושה, תל אביב, 2002.
כהן א', תולדות עיירות הפיתוח בנגב המערבי, ירושלים 2016.
ליפשיץ ג', ערי הפיתוח ומרחבן הכפרי, ארץ-ישראל, ירושלים תשנ"א.
מלמד א', "המון דברים" וינט, מרשתת נובמבר 2008.
סבירסקי ש', לא נחשלים אלא מנוחשלים, חיפה 1981.
סבירסקי ש' ושושן מ', עיירות הפיתוח לקראת מחר, חיפה, 1985.
תאריך:  17/06/2019   |   עודכן:  17/06/2019
חנינא פורת
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
כשרון הכתיבה הנדיר של אדי מור, פרסומאי במקצועו, גורם לכל קורא את ספרו, שלא להרפות מקריאתו עד הדף האחרון. הקורא נסחף למראה עיניו מהתיאורים עד לפרטי הפרטים הציוריים והכה פלסטיים, עד שחש כאילו הוא חוזה בסרט. פנורמה עשירה בפרטים, מלאה חיוניות, עם כל הצבעים, הריחות, הטעמים של כלל תיאוריו את החיים בבגדד היפה, מעוררים געגוע בלב כל אחד לחזור ולבקר בה. דרך ההיסטוריה של משפחתו, שמוצאה היה מהעיר הארמית אורמיה בפרס על גבול טורקיה, והיהודים בה שכנו 2,500 שנה, ודיברו ארמית, טורקית ועוד. ב-1915 נלחמו הטורקים להחזיר לעצמם את השליטה על אורמיה, ובה בעת טבחו בארמנים וביהודים. מ-1,000 היהודים שחיו שם, נשארו רק בודדים. יתרם עברו במסע רגלי מפרך לעירק, וחלקם עקרו לארה"ב וישראל. הוריו של אדי עברו לבגדד, שם נולדו שמונת ילדיהם, והאב, סוחר בדים מצליח העניק להם חינוך ומגורים בבית גדול בשכונה מכובדת. מדי ערב היה קורא להם סיפורי תנ"ך, אגדה, ומעיתוני ארץ ישראל.
16/06/2019  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
שופט ביהמ"ש העליון לשעבר, פרופ' יצחק זמיר: "אני מודאג מאוד. אני כל הזמן פוגש פנים נפולות. כל מי שאני מכיר תופס את הראש ואומר שזה איום ונורא מה שקורה פה. אנחנו על פרשת דרכים". שר המשפטים לשעבר, פרופ' דניאל פרידמן: "ישנה סכנה מסוימת שהאקטיביזם, או לקיחת הסמכויות של ביהמ"ש מיתר הרשויות האחרות, יצרה כלפיו אנטגוניזם חריף. זה אחד המחירים של המהפכה המשפטית".
15/06/2019  |  יעל יפה  |   כתבות
המפגש של זנב דרקון עם סאטורן ופלוטו, משפיע וישפיע לאורך זמן (זנב דרקון בצמידות לפלוטו השפיע עד 12.6). התנסות קארמתית שמשפיעה ותמשיך להשפיע על החברה בהתנסות לא קלה. השינוי צפוי בדרך שמתנהלים ביום-יום, כך שזה ישפיע גם על אזורי הנוחות של כל אחד. בינתיים, זנב דרקון צמוד לכוכב סטאורן יוצר אי-שקט - פוליטי וחברתי, הכולל התבטאויות גזעניות, התבטאויות שתוכנן הוא "אנטי" לממסד הדתי (משפיע על מגוון הדתות בכל העולם). ממחצית יוני עד סופו, כוכב יופיטר יהיה בהיבט שיפעיל מצידו את ראש/זנב הדרקון, וישפיע על מנהיגי דת סביב העולם. אלה יתקשו להוציא לפועל את ה"אני מאמין" שלהם לקהל הרחב. הציפייה של האזרחים תהיה ליותר פתיחות מצד הממסד, ואלה מאותם מנהיגים שלא יטמיעו את הצורך בשינוי, ייעלמו.
14/06/2019  |  טובה ספרא  |   כתבות
במקום לדבוק במשמעות המונח "ליברליזם", המדבר על פתיחות וסובלנות, יותר ויותר ממי שמגדירים את עצמם כליברלים, מוכנים להסכים רק עם דעות ומעשים העולים בקנה אחד עם השקפת עולם. זה קורה גם אצלנו וגם בארה"ב
14/06/2019  |  איתמר לוין  |   כתבות
1. קל להבין מדוע לא ניתן היה למצוא קונה למניותיו של אליעזר פישמן בידיעות אחרונות. מי רוצה אחזקות מיעוט (28% בהון, 28% בדיבידנדים ו-21% בדירקטוריון) בחברה פרטית, שלפי כל הסימנים כבר שכחה מתי הרוויחה ומתי חילקה דיבידנדים? מי רוצה אחזקות מיעוט כאשר בעל הבית הוא נוני מוזס, החשוד במתן שוחד לראש הממשלה? מי רוצה אחזקות מיעוט בחברה משפחתית, שלעולם לא תנפיק את מניותיה, והמתנהלת בחשאיות שלא הייתה מביישת את המוסד?
14/06/2019  |  איתמר לוין  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רון בריימן
רון בריימן
יש לעודד השתתפות של ארצות הברית ושל "העולם הנאור" בחיסול בפועל של הפצצה האירנית המאיימת על העולם כולו, לרבות על הצ'מברליינים האירופיים, ולא רק על ישראל
דן מרגלית
דן מרגלית
הרמטכ"ל וראש השב"כ 'שקיבלו בארבע עיניים את ההחלטה האסונית לצמצם בהצבת הכוחות ב-7 באוקטובר, וכן ראש אמ"ן ומפקד דרום קיבלו אחריות וצריכים להתפטר, אבל ריבונו של עולם לא דקה אחת לפני ש...
בעז שפירא
בעז שפירא
איזה מוח חולני יכול להעלות בדעתו לדאוג לתנאי הכליאה של המפלצות? איזה לב אטום ו/או ערל יכול להתעניין בגורלם של הראויים למות בייסורים כעונש על מעשיהם?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il