|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

פרשת השבוע פינחס (המקאם צבא)

לעתים הקנאה רצויה

לכל מנהיג יש תחליף וכלל זה יובא להלן בצורה חרוזה כדי שיזכר ולמען כל איש רם ונעלה מהתנשאות ישמר
18/07/2019  |   אברהם הללי   |   מאמרים   |   תגובות
משה רבנו


קִנְאָה מוֹלִידָה שִנְאָה

יֵשׁ וּלְעִתִּים הַקִנְאָה רְצוּיָה אַךְ לָרוֹב הִיא דְּחוּיָה

רַק קִנְאַת סוֹפְרִים מַרְבָּה חָכְמָה וְתָמִיד רְצוּיָה

לֹא כֵן הַקִנְאָה לְשֶׁם קִנְאָה סּוֹפָה לְהוֹלִיד שִׂנְאָה

חָזִינוּ כְבַר בְּשִׂנְאַת אָחִים חִנָּם רַק אֲסוֹנוֹת יִבְּאָה

וּכְבַר הָיוּ דְּבָרִים מְעוֹלָם וְהָיְתָה בָּעָם שִׂנְאַת חִנָּם

אֲשֶׁר הֵבִיאָה עַל שְׁנֵי בַתֵּי הַמִּקְדָּשׁ דְּאָז חָרְבָּנָם

אַף הַמְקַנֶּה לָאֵל חַיָּב תְּחִלָּה לְהַזְהִיר בְּטֶרֶם יִקֹּם

כַּךְ צִוָּנוּ אֵל בְּטֶרֶם עֲשׂוֹת מִלְחֲמָה יֵשׁ לְדַבֵּר שָׁלוֹם

כְּבַר הוּבָא פֹּה לִפְנֵי עֲשׂוֹר מִדְרָשׁ אַגָּדָה לַמְהַדְרִין

עַל קִיּוּם מִשְפָּט וָצֶדֶק יוֹשְׁבֵי עַל מִּדִּין הַסֶנְהֶדְרִין

מְחָשָׁש פֶּן יַרְשִׁיעוּ חַף וִיזַכּוּ רָשָׁע הֵם הָיוּ נִזְהָרִין

זֹאת דַּרְכָּם שֶׁל דַיָּנֵי יִשְרָאֵל וְזוֹ הַהֲלָכָה וְזֶה הַדִּין


המותר לאדם מישראל ליטול החוק לידיו

כדי להשיב על השאלה אם מותר לאדם מישראל לִטּוֹל את החוק לידיו: לשפוט ולגזור דין ולהוציא לפועל, כמעשה פינחס, נחזור אל סוף פרשת בלק אל הפסוקים החותמים את הפרשה שם נאמר: וישב ישראל בשטים ויחל העם לזנות אל בנות מואב ותקראן לעם לזבחי אלוהיהן ויאכל העם וישתחוו לאלוהיהן, וַיִצָּמֵד ישראל לבעל פעור ויחר אך ה' בישראל (בלק כה/א-ג). בכך מעל ישראל באמון שהקב"ה נתן בו, והמעילה בְאִמּוּן מהוה עברה שלא תִסָּלַח, כך גם סבר "פינחס בן אלעזר בן אהרן הכהן" וַיִדְקֹר אֶת אִישׁ יִשְרָאֵל וְֶאת הָאִשָּׁה המדינית כי קינא פינחס לה'. מדובר בדקירה והמתת "זמרי בן סלוא נשיא בית אב לשמעוני וב"נסיכה מדינית" היא כזבי בת-צור. להצדקת מעשה זה נאמר: כי הוא פינחס קנא לה' כי אלה מעלו באימון השם. בסוף הפרשה מובא נימוק נוסף להצדקת מעשה פינחס שם נאמר: ותעצר המגפה מעל בני ישראל שבה נגפו ארבעה ועשרים אלף איש מבני ישראל. מבין השיטין עולה כי פינחס לא נטל את החוק לידיו ולא עשה דין לעצמו והוציא לפועל, כי הוא הסתמך על דברי משה שאמר אל שופטי ישראל: "הרגו איש אנשיו הנצמדים לבעל פעור" (בלק כה/ה). למרות זאת השאלה בעינה עומדת: משה לא צווה זאת על פינחס ונשאלת השאלה מי שם את פינחס שופט דן ומוציא לפועל. רש"י אומר מיוזמתו כי פינחס היה מבוזה על-ידי השבטים שדברו עליו באמרם: הראיתם בן פוטי זה (אמו הייתה בת פוטיאל, הוא יתרו שפוטם בעגלים עד כדי השמנה), לכן הכתוב בא ויחסו אל אהרן הכהן ובכך כביכול ולכן יש צידוק לכך ששם עצמו דַיָּן ופעל כפי שפעל. ויש צִדּוּק נוסף בפרשה, לפיו זה היה רצון האלוהים, והוא קִּנֶּה לו. והנה הותאמה ההפטרה המדברת על קנאת אליהו הנביא, שהרג מאות נביאי הבעל וְהָאֲשֵׁרָה, וגם הוא היה "שופך דמים". בעוד על פינחס אמר הקב"ה: הנני נותן לו בריתי שלום (כה/יב) על אליהו הנביא שׁגם הוא קִּנֵא לה' בהרגו נביאי השקר, מובא מדרש אגדה כשש מאות שנה אחרי דור המדבר לפיה פינחס הוא אליהו הנביא כי הרי שתי הדמויות קנאו לה' בהרגם. אלא בעוד פינחס קבל כְּהֻנַּת עולם, אליהו נפסל מלהיות נביא בישראל למרות הַתֹּאַר שלו "אליהו הנביא" הנבואה נטלה ממנו וניתנה לתלמידו אלישע. לסיכום אפשר לומר כי אף על-פי שהקנאה לאלוהים נחשבת מעלה טובה, יש בה חשש של עידוד עשית מעשים שסכנתם גדולה, לפיכך חז"ל הוציאו את אליהו מכלל החברה האנושית ושמוהו דמות בלתי מוחשית ובלתי נראית המופיעה ונעלמת.

המדינים לא זכו לחמלה מאת אלוהים

נזכיר לנו כאן כי בִּבְרוֹחַ משה מפני פרעה, הגיע למדין שם פגש את צפורה שניתנה לו לאשה על-ידי אביה יתרו כהן מדין. בפרשת יתרו נאמרו דברים רבים בשבחו של יתרו, כי כאשר שמע על הנסים שעשה ה' לישראל על-ידי משה בצאתם ממצרים התפעל מאוד ואמר: עַתָּה יָדַעְתִּי כִּי-גָדוֹל יְהוָ֖ה מִכֹּל הָאֱלֹהִים (יתרו יח/יא). חז"ל ראו באמירה זו כאקט של גיור מצד יתרו, כשם שראו בדברי רות המואביה אל חמותה: אלוהיך אלוהי, כאקט של גיור. אלא שאצל יתרו ניתן לומר: "זו אליה וקוץ בה" זו איננה התמסרות לאלוהי ישראל, אלא רק הכרה באלוהי ישראל כגדול מכל (יתר) האלוהים. מדברי יתרו משתמע כי לדידו קיימים אלוהים אחרים שמאמין בהם ולא אמר אין אלוהים זולת אלוהי ישראל. בפרשת זו מתברר כי המדינים לא זכו לחמלה, בגלל חטאה של כָּזְבִי בַּת צוּר ראש אמות בית אב במדין, כי גרמה לזמרי בן סלוא נשיא בית אב לשמעוני לזנות אתה בפרהסיה,לכן נאמר: >B<וידבר ה' אל משה לאמר: צָרוֹר את המדינים וְהִכִּיתֶם אותם, כי צוררים הם לכם בּנִכְלֵיהֶם אשר נִכְּלוּ לכם על דבר פעור ועל דבר כזבי בת נשיא מדיון אחותם הַמֻּכָּה ביום המגפה על דְבַר פעור (כה/יז,יח). כי המדינים היו בחינת חוטא ומחטיא וגרמו לישראל לעבוד אלילם פעור ופתו בני ישראל בנשותיהם, ולא סֻלַּח להם.

סוף הדרך

בפרשה זו ישראל מגיעים כמעט לסוף הדרך אל ירדן יריחו וחונים בערבות מואב (מדובר כפי הנראה במדבר ערב, כיום ערב הסעודית ושכנותיה) ובחנות ישראל בערבות מואב נספו רבים מהם והיה על משה לדעת את מנין הנותרים לקראת המנוחה והנחלה בארץ כנען אליה שאפו ולקראת חלוקת הנחלות שם בין אחד עשר השבטים: ראובן, שמעון, ויהודה ודן ונפתלי וגד ואשר ויששכר וזבולון ויוסף ובנימין, לוי לא נכלל. לכן משה פנה לאלעזר בן אהרן הכהן לאמור: שאו את ראש כל עֲדַת בני ישראל מבן עשרים ומעלה לבית אֲבֹתָם כל יֹצֵא צָבָא בישראל (כו/א). כאמור לוי לא קבל נחלה. הם פַּקְדוּ כל יצאי צבא, לא לצורך לחימה, אם אם תִּכָּפֶה על ישראל מלחמה. מפקד זה מתרחש הפעם זמן קצר לפני מות משה. התורה מנחה גם את אלה שיעסקו בחלוקת הנחלות שיעשו זאת לפי גודל השבט שנאמר: לָרַב תַּרְבֶּה נַחֲלָתוֹ ולמעט תמעיט נחלתו (ו/נד). המפקד שנועד לחלוקת הנחלות חיב לדעת את מספר בני ישראל הנותרים. מסתבר כי מספר בני ישראל לא פחת: שש מאות אלף ואלף ושבע מאות ושלושים לקראת השנה הארבעים של נדידה במדבר. מעתה יעברו עוד ארבע עשרה שנה עד לישובם הסופי בארץ, דהיינו שבע שנים שנדרשו לכיבוש הארץ ושבע שנים לחלוקת הנחלות. זאת לפי מסורת רז"ל (ערכין יג,א). מתעוררת השאלה מדוע לא גדל מספר בני ישראל, שחטא מדי פעם ונענש במות עשרות אלפים ממנו, כמו בחטא העגל, במרגלים, בקרח, ובפעור ועוד לא נמצא הסבר. רש"י מתיחס לשאלה המפקדים החוזרים ונשנים ומביא משל כדי להסביר זאת: משל לרועה שנכנסו זאבים לתוך עדרו והרגו בהן, והוא מונה אותן לִידַע מנין הנותרות. ודעה אחרת אומרת: כשיצאו בני ישראל ממצרים ונמסרו למשה, נמסרו לו במנין, כלומר נספרו, עכשיו שהוא קרב למות ועליו להחזיר את צאנו, הוא מחזירן במנין. ישראל ומשה הגיעו לסוף הדרך ובסוף כל תקופה כמו סוחרים מיומנים סופרים את המלאי.

סוף דרכו של משה כמנהיג וכאדם

הגיעה העת לחילופי משמרות. משה אשר הוציא את ישראל ממצרים ועשה מבני ישראל עם והיה אמור להביא אותם לארץ ישראל-ארץ כנען, נצטוה לסים תפקידו בטרם עת על-ידי הקב"ה ולהעביר את שרביט ההנהגה לעוזרו יהושע לא רק אלא נצטוה גם נצטוה: ונתת מהודך עליו למען ישמעו כל עדת בני ישראל (כז/כ) כדי שהעם ישמע לו. ומשה נענה ללא הרהור שנאמר: ויעש משה כאשר צוה ה' אתו ...ויסמוך את ידיו עליו (כז/כב,כג) ומשה המנהיג האולטמאטיבי לא החזיק במנהיגות כבקרנות המזבח. בטרם עשה זאת אמר לו הקב"ה למשה: עלה אל הר הָעֲבָרִים הזה וראה את הארץ אשר נתתי לבני ישראל, וראיתה אתה ונאספת אל עַמֶּיךָ גם אתה כאשר נאסף אהרן אחיך (כז/יב,יג). וכך נהג משה על-פי רצון הריבון שמינה אותו ומלא רצונו כצוהו לסים תפקידו. משה כמנהיג דגול מגדיל לעשות הוא מציג את יהושע בפני העם באמרו להם כי זה רצון שינהגו כך: על פיו יצאו ועל פיו יבאו הוא וכל בני ישראל אתו וכל העדה (כז/כא). זה מנהיג שאומר לעם כי: לכל מנהיג יש תחליף. וכלל זה יובא להלן בצורה חרוזה כדי שיזכר ולמען כל איש רם ונעלה מהתנשאות ישמר. כּדְבַּר הַשֵּׁם אֶל מֹשֶׁה בהר העברים לקראת סוף המסע וזה שנאמר וזה מובא לשם מוסר השכל.

מֹשֶׁה מֹשֶׁה נֶאֱמָן בֵּיתִי

עֲלֶה אֶל הַר הָעֲבָרִים כַּךְ הִתְנַהֲלוּ הָעִנְיָנִים

שָׁם דִּבֵּר אלֹהִים אֶל מֹשֶׁה ולא נָשָׂא פָּנִים

הַבֵּט נָא אֶל הָאָרֶץ הַיְּעוּדָה וְזֹאת לִתְעוּדָה

שָׁם יָקוּמוּ שְׁתֵי הַמַּלְכוּיוֹת יִשְׂרָאֵל וִיהוּדָה

שָׁם יְרוֹמְמוּ כְּבוֹד הָאָרֶץ וְהוֹדָהּ

וְאַתָּה לֹא תָּבוֹא שָׁמָּה עִם הָעָם לְאֶרֶץ אָבוֹת

כִּי הֵפַרְתָּ דָּבָר בִּמְקוֹם לְדַבֵּר בָּחַרְתָּ לְהַכּוֹת

הֲפָרָה זוֹ חַסְרַת מַשְׁמָעוּת בְּעֵינֵיךָ לִכְאוֹרָה

וּלֹא זָכַרְתָּ שֶׁאַף קוֹצוֹ שֶׁל יוֹד חָשׁוּב בַּתּוֹרָה

אַף שֶׁהוֹלַכְתָּ עַם בַּמִּדְבַּר לְאוֹרָהּ

זֶה עָצוּב אַךְ מְרוֹמֵם שֶׁעַל חֵטְא מֹשֶׁה שִׁלֵּם

אֲפלּוּ הוּא חָשׁוּב חֹק יֵשׁ לְקַיֵּם

תאריך:  18/07/2019   |   עודכן:  18/07/2019
עו"ד אברהם הללי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לפני יותר מעשור, בהיותי רבה של קהילת "אוהל שרה" ברומניה, ניהלתי ויכוח - דיון עם ח"כ לשעבר ממפלגת העבודה, מנחם הכהן, שכיהן אז כ"רבה הראשי של רומניה". בין השאר שוחחנו על הרב ד"ר יחזקאל מרק שקדם לו ברומניה ושהתמנה ל"רב ראשי" שם לאחר מותו של הרב משה דוד רוזן, שנתיים לאחר מותו של האחרון. מנחם הכהן סיפר לי בין השאר כי ד"ר מרק, יותר איש אקדמיה (באוניברסיטת בר-אילן ברמת גן) מרב, נכשל ברומניה לא מעט משום שרגע אחר שהחליט משהו הרי שמיד אח"כ שינה את החלטתו לאור בקשת ציבורו החילוני והנהגת הפדרציה היהודית המתבוללת שם. האיש הפך לסמרטוט ולצחוק, דבר שחייב את ההנהגה הפדרטיבית לשולחו לישראל, יותר מבושת מינויו על ידם מאשר מהתנגדותם לעמדותיו. "אדם המשנה את החלטתו מיידית שוב ושוב איננו בעל עמוד שידרה וזהו הדבר הגרוע ביותר שמנהיג ורב יכולים להקרין שלילית", טען מנחם הכהן. אם בזמנו הסכמתי לטענת הכהן הרי שלאחר היוודע השינוי בדעתו של הרב רפי פרץ, יו"ר ה"בית היהודי", נזכרתי שוב בדיון ההוא, ביני למנחם הכהן ברומניה, ולמה שטען מנחם הכהן על כישלונו של ד"ר מרק.
18/07/2019  |  אליהו קאופמן  |   מאמרים
"אני רוצה להחיל את הריבונות הישראלית על כל שטחי יהודה ושומרון" הבהיר הרב רפי פרץ בתשובה לשאלה של המראיינת דנה וייס. לנוכח קביעה פסקנית של הרב, שאלו שטחים שלנו, ולכן חובה עלינו לספחם, נשאל הרב שאלה נוספת, האם ייתן אזרחות לאותם פלשתינים החיים בשטחים שיסופחו לישראל. לשאלה זו ענה הרב בנחרצות רבה, שלא יקבלו אזרחות ולא תהיה להם זכות הצבעה.
18/07/2019  |  איתן קלינסקי  |   מאמרים
אחרי שראיתי בכל מקום ובכל אתר מודעה של "מפלגת ישראל דמוקרטית" כי תוך שנתיים תהיה לישראל חוקה; ואחרי שקראתי כי יחצ"ן/אסטרטג בכיר קבע בעיתון מעריב כעובדה (לא השערה, לא הערכה, לא תקווה, לא תחזית) כי פג הקסם של נתניהו - נחה דעתי. מאמרי יעסוק על כן באחד מאויבינו המאיימים ביותר - ארגון חיזבאללה שעלה השבוע לכותרות, לזמן קצרצר: נסראללה חזר ואיים, עם מפה, על "1,000" מטרות בבטן הרכה של מדינת ישראל בגוש-דן, ומנהיגינו ענו לו כדרכם שסופו יהיה מתחת להריסות. איום הכמות המפחידה של טילים ורקטות שבידי חיזבאללה מהווה, לדעתי, את הבעיה הביטחונית החמורה ביותר של ישראל, אך לא בכך אני רוצה לעסוק. עניינו של המאמר הוא דווקא התשתית האזרחית של חיזבאללה, שעליה אין לנו דיווחי תקשורת.
18/07/2019  |  עמוס גלבוע  |   מאמרים
בישראל, לעובד ציבור אסור לקבל מתנות אשר ניתנות לו בהקשר של תפקידו הציבורי. ומה קורה כאשר הוא מקבל כסף, אשכרה כסף, ולא מבני משפחה או ידידים קרובים? זה ודאי אסור.
17/07/2019  |  אפרים הלפרין  |   מאמרים
השמאל הגלוי והמוסווה בשת"פ אינטנסיבי עם התקשורת העוינת והארסית שהתפתחה כאן בשנים האחרונות, משדרים לאחרונה אובדן עשתונות מוחלט. את "מסע הצלב" ההזוי נגד בנימין נתניהו, שנועד להפילו פוליטית באמצעות שקרים ומניפולציות, חצאי-אמיתות והשחתת מידות אישית ומשפחתית, מפנה השמאל בימים אלה שוב נגד הימין כולו. אהוד ברק ושותפיו הקרובים הם נציגי הרוח הרעה הראשית בציבור מזה כשנתיים. בהשראתו חזרו לאחרונה דובריו העיקריים של השמאל, לרבות "כחול לבן", ברשתות החברתיות ובתקשורת הציבורית, לשיח המתנשא והמתנכר שאיפיין אותם ערב הבחירות האחרונות. כשם שהדברים נבעו אז מחשש מפני הפסד בבחירות והכרעה לאומית בזכות מדינה יהודית בעלת משטר דמוקרטי רציונלי.
17/07/2019  |  רפי לאופרט  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
מירב ארד
מירב ארד
מגוון הצעות מומלצות מעובדי קרן קימת לישראל לטיולים מהנים ברחבי הארץ - במרחב צפון, מרכז ודרום. מוזמנים להגיע וליהנות בתקופה הקרובה ובמהלך חופשת "בין הזמנים" ממקומות טיול יפים במיוחד...
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הלא חרדים מסרבים להיות "חוטבי עצים ושואבי מים" לרבנים, אברכים ופוליטיקאים חרדים    או שהחרדים ימלאו את חובתם האזרחית או שיסתלקו מכאן
ציפי לידר
ציפי לידר
למרבה האירוניה, בתו של פרעה היא שהצילה אותו ובסופו של דבר פרעה בכבודו ובעצמו גידל את משה בארמונו, וסלל את הדרך לגאולה    האדם חושב, והאלוקים צוחק
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il