|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כיצד להכין בבית שייקים מיין
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך

שישה בשישי

הבלתי-שקופים

"והייתם נקיים מה' ומישראל", קובעת התורה. חז"ל למדו מכאן, שאדם - ובמיוחד איש ציבור - חייב להתנהג בשקיפות ולהסיר מעליו כל לזות שפתיים. אלא שאצלנו רבים מתעלמים מחובה זו, ושוכחים שההפך של שקיפות הוא אטימות
18/10/2019  |   איתמר לוין   |   כתבות   |   תגובות
ללמוד ממלאכת המשכן [ציור: תנ"ך הולמן]


התורה
המיפקדים נערכו בגביית מחצית השקל

פרשנים לאורך הדורות התחבטו להסביר מדוע התורה חוזרת בעשרות רבות של פסוקים על תיאור מלאכת המשכן: תחילה בציווי עליו ולאחר מכן בבנייתו. מדוע לא הסתפקה התורה באמירה "ויעשו בני ישראל ככל אשר ציווה ה' את משה"? חזרות דומות, מייגעות ולכאורה-מיותרות יש בעוד מקומות. שני המיפקדים של בני ישראל – בשנה השנייה ליציאה ממצרים וערב הכניסה לארץ – מתוארים בפירוט רב. לשלל שנלקח מהמדיינים ולחלוקתו מקדישה התורה עשרות פסוקים. וקורבנות הנשיאים בעת חנוכת המשכן חוזרים תריסר פעמים, בדיוק באותן מילים. וזה כאשר אותה תורה עצמה מסתפקת לעיתים במילים ספורות ואפילו באותיות בודדות כדי להעביר מצוות ועקרונות רבי חשיבות.

דומני, כי יש מכנה משותף לכל המקומות הללו: רכוש ציבורי. המשכן הוקם בנדבת כל העם; המיפקדים נערכו בגביית מחצית השקל מכל גבר בגיל 60-20; המיפקד ערב הכניסה לארץ שימש כבסיס לחלוקת הנחלות בה; שלל מדין חולק בין הלוחמים לבין הכהנים והלווים; וקורבנות הנשיאים היוו ייצוג של כל אחד מהשבטים. בפירוט הזה העבירה התורה מסר חשוב ביותר: בכספי ציבור חובה להעניק שקיפות מירבית. בכספי ציבור לא אומרים "סמוך עלי" ולא מטביעים חותמת "הכל בסדר". בכספי ציבור מוסרים פירוט עד האגורה האחרונה, וגם מנציחים אותו כדי שתמיד ניתן יהיה לבדוק אותו מחדש.

אולי אין זה פלא, שהיה זה שופט יהודי בבית המשפט העליון של ארה"ב – לואי ברנדייס – אשר טבע את האמרה המצוטטת ללא הרף: "אור השמש הוא חומר החיטוי הטוב ביותר". ההלכה היהודית מפעילה עיקרון זה בצורה מחייבת, למשל בדיני גביית כספי צדקה וחלוקתם. כמה חבל שבמדינה היהודית יש יותר מדי אנשי ציבור – נבחרים ועובדים כאחד – אשר אינם מכירים את העיקרון הזה, או מסרבים להחיל אותו על עצמם.

השרים
וילה בקיסריה ומיליונר [צילום: מרים אלסטר, פלאש 90]

בואו נצא מתוך הנחה שהכל כשר לחלוטין. שמדובר באנשים מוכשרים ביותר, שיש מי שמוכנים לשלם להם ביד רחבה תמורת שירותיהם. שאין לזה שום קשר לפעילות הפוליטית שלהם. שכל המיסים שולמו כחוק. אז למה לא לחשוף את הפרטים? למה שלא נדע מה וכמה וכיצד יש למנהיגינו? וזה לא קשה במיוחד: השרים מגישים מדי שנה הצהרות הון למבקר המדינה; כל מה שצריך לעשות הוא פשוט לפרסם אותן

השבוע חשף יואב יצחק, כי בהיותו בן 25 רכש השר גלעד ארדן דירת יוקרה בירושלים, שאת מקורות המימון לה הוא מסרב לחשוף. בהמשך – וזה כבר פורסם בעבר – התגורר ארדן בשכירות בגני יהודה, ומשם זינק לווילה בסביון ולאחר מכן לדירת יוקרה ברמת אביב. ארדן הוא לא היחיד מבין שרינו בעבר ובהווה שצברו נכסים נאים; די אם נזכיר את המיליונים המסתוריים של אביגדור ליברמן, את הווילה של בנימין נתניהו ואת המיליונר אהוד ברק.

בואו נצא מתוך הנחה שהכל, כולל הכל, כשר לחלוטין. שמדובר באנשים מוכשרים ביותר, שיש מי שמוכנים לשלם להם ביד רחבה תמורת שירותיהם. שאין לזה שום קשר לפעילות הפוליטית שלהם. שכל המיסים שולמו כחוק. אז למה לא לחשוף בפנינו את הפרטים? למה שלא נדע מה וכמה וכיצד יש למנהיגינו? וזה לא קשה במיוחד: השרים מגישים מדי שנה הצהרות הון למבקר המדינה; כל מה שצריך לעשות הוא פשוט לפרסם אותן.

נכון, יש בכך פגיעה בפרטיותם. אבל קודם כל, הם יכולים להביא זאת מראש בחשבון ולהחליט שאינם רוצים להפוך לשרים – כמו שכל חברה עסקית יכולה להימנע מחובות הדיווח אם אינה מנפיקה בבורסה. שנית, יש הרבה יתרונות בתפקיד של שר: כוח, השפעה, חשיפה, יוקרה. דרישה לחשוף את נכסיהם ודרכי השגתם, מאזנת במקצת את היתרונות הללו. ושלישית, אנחנו משלמים את שכרם של השרים ואת כל היתר העלויות הנלוות להעסקתם – אז מותר לנו לדעת מה הם קיבלו וממי, האם נותרו להם אינטרסים כלכליים ומה הם צפויים להרוויח בעתיד.

הסירוב העיקש של השרים לחשוף את הצהרות ההון שלהם – וסליחה על ההכללה – מעורר תחושה לא-נעימה, בלשון המעטה. הוא גורם לנו לחשוב שיש להם מה להסתיר. הבה ונראה כמה שרים שיקומו ויאמרו: הנה הצהרות ההון שלנו, בצורה וולונטרית. מותר להניח שעמיתיהם יתקשו לעמוד בדרישה ללכת בעקבותיהם. אבל כל עוד איש מהם אינו עושה זאת, תרשו לנו להישאר ציניקנים ואפילו חשדנים.

השופטים
העליון מצטט אותו עשרות פעמים

תראו את האבסורד: כאשר ערכאת ערעור מותחת ביקורת על שופט, הדברים גלויים לכל. ולעיתים הביקורת הזאת חריפה יותר ומשמעותית יותר מזו של נציב התלונות. מדי פעם ערכאת הערעור קובעת שהערכאה המבררת טעתה בצורה חמורה, התעלמה מראיות, לא יישמה כראוי את הפסיקה ועוד כהנה וכהנה. אבל כאשר הנציב מוצא ששופט איננו יעיל או איננו מנומס – שמו נשאר חסוי

הייתם מצפים ששופטי ישראל יעמדו בראש הדוגלים בשקיפות, והם באמת כאלה – עד שזה מגיע אליהם. בתי המשפט שלנו אוכפים את חוק חופש המידע, מאזנים בין זכות הציבור לדעת לבין הזכות לפרטיות, מחייבים לחשוף מסמכי מכרזים, ובית המשפט העליון מצטט עשרות פעמים את אמרתו של ברנדייס. שכרם ותנאי עבודתם של השופטים אכן גלויים לכל, אבל תראו מה קורה כאשר נציב התלונות על השופטים מוצא תלונה כמוצדקת: שמו של השופט נשמר בסוד כאילו מדובר בביטחון המדינה.

השופטים לא אהבו את הרעיון של נציב תלונות עליהם, ולבסוף התפשרו על כך שהוא לא יחשוף את שמות אלו שפעלו שלא כהלכה. הנציב הקודם, אליעזר ריבלין, רצה מאוד לשנות את החוק ולהתיר את הפרסום, אך ללא הועיל. וכך, אנחנו לא יכולים לדעת (לפחות לא באופן רשמי) מיהו השופט שחתם בלאנקו על צווי חיפוש, מיהו הדיין שהתערב בבחירת רב עיר, מיהם הדיינים שקנסו בעל דין שהעז להתלונן עליהם, מיהם השופטים שהעליבו עורכי דין ואצל אלו שופטים תקועים תיקים במשך שנים – וכל אלו רק מקצת האירועים שהתרחשו ובהם קבעו הנציבים לדורותיהם, כי שופטים התנהלו בצורה בלתי תקינה ולפעמים אף פסולה.

עכשיו תראו את האבסורד: כאשר ערכאת ערעור מותחת ביקורת על שופט, הדברים גלויים לכל. ולעיתים הביקורת הזאת חריפה יותר ומשמעותית יותר מזו של נציב התלונות. מדי פעם ערכאת הערעור קובעת שהערכאה המבררת טעתה בצורה חמורה, התעלמה מראיות, לא יישמה כראוי את הפסיקה ועוד כהנה וכהנה. אבל כאשר הנציב מוצא ששופט איננו יעיל או איננו מנומס – שמו נשאר חסוי, וכך נפתחת הדלת לספקולציות ולהאשמות שווא כלפי שופטים רבים אחרים.

ומעל הכל: מי שמלאכתו מחייבת מדי יום שקיפות – הן מכוח עקרון פומביות הדיון והן מכוח סדרי הדין – איננו יכול להתבצר בחדר אטום כאשר מדובר בו-עצמו. קשה לתת אמון במי שדורש משהו מאחרים, ואיננו דורש את זה גם מעצמו. כדאי לשופטים לחשוב היטב על כך, במיוחד לנוכח משבר האמון בו מצויה המערכת, לפחות בעיני חלקים משמעותיים מהציבור.

הפרקליטים
יו"ר הוועד בפועל [צילום: עופר עמרם, לשכת עוה"ד]

אצל הפרקליטים הביקורת עלולה להצביע על יותר מאשר בעיות מינהליות בעיקרן, שהן רוב התלונות המוצדקות על שופטים. פרקליטים (ונציגים אחרים של המדינה) עלולים לעבור על החוק, להעלים ראיות, להטעות את בית המשפט, לפגוע שלא כדין בחרותו ובנכסיו של אדם – וכבר היו (יותר מדי) דברים מעולם. אבל אנחנו לעולם לא נדע (לפחות לא באופן רשמי) מיהם

כאשר שמותיהם של שופטים נשמרים בסוד, אין פלא שגם הפרקליטים ראו כי טוב, והם דרשו וקיבלו בדיוק את אותה חשאיות בפעילותו של נציב הביקורת עליהם. שם זה עוד יותר בולט, כי הפרקליטים – בהובלתו של יו"ר הוועד בפועל, שי ניצן – הצליחו למסמס במידה רבה את עבודתו של הנציב. שמירת הסודיות על שמותיהם היא רק חלק מאותו סירוס, עיקור ושאר מרעין בישין.

אלא שאצל הפרקליטים הביקורת עלולה להצביע על יותר מאשר בעיות מינהליות בעיקרן, שהן רוב התלונות המוצדקות על שופטים. פרקליטים (ונציגים אחרים של המדינה) עלולים לעבור על החוק, להעלים ראיות, להטעות את בית המשפט, לפגוע שלא כדין בחרותו ובנכסיו של אדם – וכבר היו (יותר מדי) דברים מעולם. אבל אנחנו לעולם לא נדע (שוב, לפחות לא באופן רשמי) מיהם – משום שהחוק אוסר על הנציב לפרסם את שמותיהם. כך גם לא נדע האם מי שעשה מעשה פסול שילם את המחיר, ולא נדע האם הוא חוזר על מעשיו.

טענה מרכזית של הפרקליטות נגד עצם הקמתה של הנציבות הייתה, שיש עליהם מספיק ביקורת – בעיקר מצד בית המשפט. אבל תראו מה קרה כאשר בית המשפט המחוזי בירושלים מצא שתובעת בתיק פדופיליה, דפנה אברמוביץ, פעלה בצורה פסולה כאשר שוחחה עם חוקרת ילדים בנוגע לעדותה של מתלוננת על פדופיליה, וכי הכחשותיה בנושא לא היו אמת; התנהלותה הייתה אחת הסיבות לזיכויו של הנאשם. פרקליט המחוז, דני ויטמן, זעם על הפרסום, אץ-רץ ללשכתו של השופט והצליח להביא למחיקת שמה של אברמוביץ' מפסק הדין. וכאשר הח"מ חשף את הפרשה – נקם בו ויטמן בביטול הזמנתו להרצות על משפטי הקאפוס.

הבנתם? אם בית המשפט ימתח ביקורת על פרקליט, עשוי להימצא מי שידאג להעלים את שמו. והשמות לא יתפרסמו מלכתחילה במסקנותיו של נציב הביקורת, כי הרי דמם של הפרקליטים סמוק יותר משל כל אדם מן היישוב, וחלילה ששמם הטוב ייפגע – גם אם עשו מעשים שלא ייעשו. ואחר כך הם מתפלאים, כמו השופטים, שלחלק משמעותי מן הציבור אין אמון בהם.

הפקידים
למסור לתקשורת מה שתגלה ממילא בעצמה [צילום: יוטיוב]

אם בארזים נפלה שלהבת – מה יאמרו אזובי הקיר? כאשר השופטים והפרקליטים נהנים מחומת האנונימיות, קשה לבוא בטענות על כך שאותה הגנה ניתנת לפקידים מן השורה. אני מתכוון בעיקר לדוחות מבקר המדינה, אשר לעיתים קרובות יוצרים את הרושם שמערכות המדינה פועלות מאליהן, או מופעלות בידי כוח טמיר ונעלם.

נכון, בשנים האחרונות יש בדוחות קצת יותר שמות – בעיקר של בכירים שממילא ניתן היה להגיע אליהם. זה מזכיר את אמרתו של סר האמפרי אפלבי: אנחנו חייבים לגלות לתקשורת בצורה מלאה את כל מה שהיא יכול לגלות בקלות בעצמה. אבל מיהם הפקידים שחותמים על הזמנות פגומות, שמקבלים החלטות שגויות שעולות לנו הרבה-הרבה מיליונים, שמסרבים לשתף פעולה עם המבקר, שלפעמים מעשיהם מעלים חשד לפלילים – את זה לא מספרים לנו.

הנימוק הרשמי הוא, שהביקורת עוסקת בתופעות ולא באנשים. אבל זהו נימוק אווילי. הרי התופעות אינן מתחוללות מעצמן; מישהו יוצר אותן. מישהו עומד מאחורי כל המעשים השליליים המובילים לכל התוצאות השליליות בהן מלאים אלפי העמודים של דוחות המבקר. בתור מי שמעסיקים את אותו מישהו, משלמים את שכרו וגם סופגים את תוצאות מחדליו – לא מגיע לנו לדעת מיהו? לא מגיעה לנו היכולת לדרוש שישלם את המחיר? התשובה כמובן חיובית, אבל בפועל היא שלילית לחלוטין.

הרייכסטאג
מסר ברור של שקיפות [צילום: אבישי טייכר]

פתחנו בעקרון השקיפות במסורת ישראל, ונסיים ביישומו במקום שונה לחלוטין. בניין הרייכסטאג בברלין עמד חרב-למחצה מאז סיומה של מלחמת העולם השנייה – עדות אילמת לזוועות הנאצים ולאימי המלחמה. לאחר איחוד גרמניה והעברתו של הבונדסטאג למבנה ההיסטורי, הוא עבר שיפוץ מקיף שאחד המרכיבים המרכזיים בו היה בנייתה של כיפת זכוכית ענקית בראשו.

הכיפה הזאת לא נועדה רק להחדיר אור יום אל אולם הישיבות של הבונדסטאג. בראש ובראשונה היא נועדה להעביר מסר: כאן יש שקיפות. כל אחד יכול לראות מה מתרחש בפנים. דווקא בשל עברה הידוע לשמצה של גרמניה, החליטו ראשיה לומר בקול רם וברור: פה לא תהיה שוב דיקטטורה, הסותמת את פיות מבקריה ויריביה, ומספרת לעם רק את מה שהיא רוצה שיידעו. כאן הכל יהיה גלוי.

גרמניה אכן עברה דרך ארוכה ומרשימה מאז 1945, גם אם היו בה לא-מעט מהמורות וצרימות (כגון הענישה הקלה, אם בכלל, של נאצים רבים). העובדה שבשנת 2019 היא מהווה במידה רבה מגדלור אליו נושאים את עיניהם רבים משואפי הדמוקרטיה בעולם, היא תעודת כבוד לה ולראשיה – כמו תעודת עניות לארה"ב ולנשיאהּ, אבל זה נושא אחר. לענייננו, מי שאינו רוצה ללמוד את השקיפות מן התורה והשולחן-ערוך – ייכבד וילמד אותה מבירתה של המדינה החזקה ביותר באירופה. ובעצם, לא משנה מאיפה ילמד; העיקר שיפנים ויישם.

תאריך:  18/10/2019   |   עודכן:  18/10/2019
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הבלתי-שקופים
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
יאיר4
18/10/19 13:35
 
אלטע קאקער
18/10/19 14:57
 
הלמדן
20/10/19 00:20
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
השופטת: איילת השחר ביטון-פרלה, בית משפט השלום בקריות
16/10/2019  |  איתמר לוין  |   כתבות
בדרך כלל מופיע ה-disclaimer בסוף, אבל הפעם הוא חייב להופיע בהתחלה. אני לא יודע מה אומר החוק הרוסי על אחזקת סמים וסחר בהם, אני לא יודע מה אומר החוק הבינלאומי על מעמדם של נוסעים במעבר; איש אינו טורח להאיר את עינינו בסוגיות אלו. אני גם לא יודע כעובדה שמאסרה של נעמה יששכר נועד להפוך אותה לקלף מיקוח נגד הסגרתו לארה"ב של הפצחן הרוסי אלכסיי בורקוב. אני כן יודע, שאסור לישראל להימנע מהסגרתו של בורקוב לארה"ב.
15/10/2019  |  איתמר לוין  |   כתבות
אלה מכם הקוראים את הרשימות שלי בקביעות, כבר קיבלו רמזים עבים על התהליכים הכלכליים הצפויים בשנתיים הקרובות, למרות שיש כבר ניצנים לכך בחודשים האחרונים של 2019.
11/10/2019  |  טובה ספרא  |   כתבות
"שמשון המסכן", כינה לוי אשכול את ישראל בשנות ה-60. הכינוי הזה מזמן לא מתאים למדינה כולה, אך הוא בהחלט מתאר היטב חלקים ממנה ב-2019 - וגם שני מנהיגים בולטים בעולם
11/10/2019  |  איתמר לוין  |   כתבות
מדי שנה מוזנקים צוותי מד"א להעניק טיפול רפואי ליותר מ-2,000 בני-אדם במהלך יום הכיפורים. מאות מהקריאות הן כתוצאה מתאונות במעורבות אופניים, קורקינט וגלגיליות, בהן נפגעים הרוכבים עצמם והולכי רגל, בהם ילדים, מבוגרים וקשישים. מאות מקרים נוספים המטופלים על-ידי מד"א הם של אנשים שמתעלפים כתוצאה מהצום.
07/10/2019  |  זכי הלר  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסף אורן
יוסף אורן
מתחילה התכוונה המחברת לכתוב רומן רב-דורי על משפחה המתמודדת עם משבר האקלים הפוקד את כדור-הארץ בעיירה צפונית אחת, ורק משום שלא הצליחה לממש את התוכנית המקורית, החליטה להעלים את כישלונ...
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
יש מחלוקת בקרב החוקרים בנוגע לגודל האוכלוסייה במאה ה-19 ולגבי המספר המדויק של כל קבוצה דתית, אבל, הריבוי הטבעי המוסלמי היה אטי בהשוואה לגידול האוכלוסייה היהודית והנוצרית
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
במקרה שלנו התמונה המדומיינת הפוכה: ישראל היא האריה, המותקף משום-מה על-ידי עדר זברות מתייהרות    היוכלו החיות המפוספסות, עטויות כפיות וסרטים ירוקים למצחם ללביא הבודד?
הפינוי הגדול בתולדות המדינה [צילום: דוד כהן, פלאש 90]
אריאל היימן, אלון ברקמן
פינוי מאות אלפי תושבים מגבולות הדרום והצפון מאפשר להפיק מספר לקחים למקרה הבא - בין אם הסיבה תהיה ביטחונית ובין אם היא תהיה בשל אסון טבע
מיכאל מירו
מיכאל מירו
ישראל נכנסה לעזה בלי תוכנית מסודרת. הרצועה הפכה לאיי חורבות, אזרחים עזתים נהרגו ובאמת לא משנה אם מדובר בשלושים אלף או בפחות
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il