|   15:07:40
דלג
  בצלאל סמוטריץ'  
חבר כנסת כנסת ישראל
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כיצד להכין בבית שייקים מיין
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות

הפקקים כאן כדי להישאר

כל מסע גדול מתחיל בצעד אחד קטן, וכל ההתחלות קשות שר התחבורה פורש את חזונו לגבי התחבורה הציבורית ועונה לטענות שעולות לגבי הנר"תים (נתיבים רבי-תפוסה) החדשים
24/10/2019  |   בצלאל סמוטריץ'   |   כתבות   |   תחבורה ציבורית   |   תגובות
נתיב רב-תפוסה בכביש החוף [צילום: פלאש 90]

אז ככה חברים יקרים, ובמיוחד מאזור נתניה והסביבה, קיבלתי מכם לא מעט פניות ביומיים האחרונים על החמרת הפקק בשעות הבוקר בכביש החוף לכיוון דרום בואכה נתניה ובתוך נתניה, אגב החלטתנו לתת עדיפות לתחבורה הציבורית ולנסיעה שיתופית בנתיב פלוס. חשוב לי לומר לכם שאני קורא את כל הפניות שלכם בתשומת לב רבה. למרות שמאוד הייתי רוצה לענות לכל אחד ואחת מכם באופן אישי, באופן טבעי זה בלתי אפשרי לענות למאות הודעות אישיות בצורה מפורטת, ולכן אשתדל לעשות את זה כאן.

נתחיל בזה שהמהלך הזה הוא חלק ממדיניות כללית ומחויבת המציאות של משרד התחבורה להעדפת תחבורה ציבורית ורכבים בתפוסה גבוהה. זה מהלך מחויב המציאות פשוט כי אין שום דרך אחרת לפתור את בעיית הפקקים באזורים הצפופים במדינת ישראל, הפקקים כאן כדי להישאר וכתבתי לכם על זה בפירוט ברשומה הראשון שהעליתי כשיצאנו לדרך עם המהלך.

העולם כולו עובר למודל של תחבורה כשירות (mobility as a service), ומדינת ישראל יכולה בהחלט להיות מובילה ופורצת דרך גם בתחום הזה. במילים פשוטות זה אומר שאמצעי התחבורה שנשתמש בו בשנים הבאות יהיה פחות ופחות רכוש שלנו ויותר ויותר שירות שנרכוש בצורה ממוקדת, זולה, יעילה ובטוחה. פחות נחזיק רכבים פרטיים ויותר מצריך שירותי תחבורה במגוון שלם של שיטות ואמצעים.

כדי להגיע לשם נפתח ונשכלל בעזרת השם את מגוון אמצעי התחבורה הציבורית, נוסיף מכשירים ומודלים של נסיעות שיתופיות, נפתח את השוק ונשפר את ההיצע והחלופות השונות שיעמדו לרשותכם כדי להשאיר את האוטו בבית. זה החזון ואני מאמין שהוא בר ביצוע בטווח ממש נראה לעין.

עכשיו תראו, אין פתרונות קסם שמאפשרים ביום אחד לתקן את כל מה שצריך בתחבורה הציבורית והשיתופית ולהביא אותה למציאות אידיאלית. זה תהליך ארוך ומורכב, שבנוי מהמון מרכיבים. צריך לפרוס תשתיות, לרכוש ציוד, להכשיר כוח אדם, להכניס טכנולוגיה, לשנות חקיקה ותקנות, להגדיל תקציבים, כל הזמן ללמוד ממקומות אחרים בעולם ולהתאים את זה למציאות בארץ, לבחון הכל תוך כדי תנועה, ללמוד, ושוב ללמוד, ושוב להשקיע בתשתיות, ועוד ועוד. וכן, גם לשנות את הרגלי ההתנהגות שלנו - משתמשי הדרך.

מדינת ישראל מפגרת בהרבה מאוד שנים בנושא הזה וזה פער שלוקח זמן לסגור אותו. אבל מאיפה שהוא צריך להתחיל.

משרד התחבורה מצוי בתקופה הזו בעיצומם של הרבה מאוד תהליכים -
החל משינוי מודל ההפעלה והתעריפים של התחבורה הציבורית, עובר דרך רכש קרונות ומערכים מאסיבי לרכבת ישראל, הנחת מסילות רכבת כבדה וקלה, סלילה של רשת נתיבי תחבורה ציבורית ייעודיים, פתיחה ופיתוח של כלים לנסיעות שיתופיות, ועוד ועוד. כאמור, זה לוקח זמן ואנחנו עושים את זה במגבלות תקציב, אילוצי תכנון ולו"ז, ועוד, אבל זה בהחלט קורה.

ואחרי ההקדמה הזו, שאי-אפשר להבין את הפרויקט הספציפי הזה בלעדיה, נסביר מה קורה בימים האחרונים בכביש החוף.

כזכור, בשלושה מקטעי כביש החלטנו בצעד תקדימי להעדיף תחבורה ציבורית ורכבים בתפוסה גבוהה של יותר מאדם אחד לרכב, בחלקים גדולים גם על חשבון הרכב הפרטי. זה לא בא במקום הוספת נתיבים חדשים לתחבורה הציבורית. כך לדוגמה בכביש החוף ובאיילון יש תוכנית כזו והיא כבר מתוקצבת אלא שזה יקרה רק בעוד כחמש שנים. המהלך הזה נועד לאפשר חלופה של נסיעה חלקה וללא פקקים למי שיבחרו לנסוע בתחבורה הציבורית או לקחת איתם נוסע נוסף ברכב.

אחרי כמעט ארבעה שבועות אנחנו כבר רואים שהפרויקט ברובו מצליח. בשניים מתוך שלושת המקטעים שנבחרו בשלב הראשון זה עובד נהדר. בכביש החוף מדרום לצפון ובכביש 20 (איילון לצפון) הנתיב המיוחד זורם יפה ונותן העדפה משמעותית לתחבורה הציבורית ולנסיעה שיתופית! זאת מבלי שהארכנו לרכב הפרטי את זמני הנסיעה.

נקודת התורפה שלנו היא בכביש החוף מצפון לדרום מאזור מחלף ינאי בואכה נתניה ועד לווינגייט. שם אנחנו רואים כרגע הרעה בנתיבים הרגילים ומנגד עדיין לא רואים שיפור מספק בנתיב המיוחד. כבר אשים כאן את הניתוח והתובנות שלנו לעניין ומה אנחנו מתכוונים לעשות, אבל קודם חשוב לומר שני דברים: ראשית, אנחנו עוקבים אחרי הפרויקט הזה ברמה יום יומית בחדר המצב של נתיבי ישראל ובדרגים הכי בכירים של המשרד. מנתחים, מדייקים ומשפרים תוך כדי תנועה כדי להגיע למודל הטוב ביותר ולהסדרי התנועה המדויקים. אין דרך אחרת לבצע פרויקט ראשוני כזה אלא בשיטה הזו. לומדים, נערכים ועושים את הדבר שנראה הכי טוב מראש, ואז בודקים את התוצאות ומשפרים תוך כדי תנועה. יש לזה אכן מחיר כבד בשלבים הראשונים, אבל, כאמור, זה בלתי נמנע ואנחנו מאמינים שכשהמהלך יתייצב יובהרו תועלות הפרויקט.

דבר שני, לכל אורך הדרך אמרנו שהמהלך ירע את מצבם של בעלי הרכב הפרטי שימשיכו לנסוע לבד. זאת המשמעות של העדפת תחבורה ציבורית בהינתן זכות דרך מוגבלת. השאלה כמובן עד כמה, וכאן צריך להגיע לאיזון בין הפגיעה במשתמשי הרכב הפרטי לשיפור שיהיה למשתמשי הנתיב המיוחד.

לפי הניתוח שלנו יש לנו שלוש נקודות תורפה בכביש החוף מצפון לדרום:

1. התנהגות נהגים: נהגים שעוד לא רגילים להסדר ומהססים באופן שיוצר האטה לתנועה וכן נהגים שנוסעים לבד בנתיב פלוס, רואים שוטר, נותנים ברקס ומנסים מיד לעבור לנתיב הרגיל ואז מעכבים את התנועה בכלל הנתיבים. את הכשל הזה ירפאו הזמן (התרגלות) והאכיפה באמצעות קנסות שתחל בע"ה בראשית החודש הקרוב.

2. אתגר הנובע מהכניסות והיציאות לתחנות דלק ולמחלפים במקטע נתניה - פולג, שכן ההשתזרויות לנתיב המיוחד ולנתיבים הרגילים יוצרות קונפליקטים ומאטות את הנסיעה. צוות מקצועי של משרד התחבורה וחברת נתיבי ישראל בוחן הסדרי תנועה שונים שיקלו על השתזרויות התנועה במפגשים האלה. יש כמה חלופות אפשריות. מהר מאוד נקבל החלטות בעניין ונבצע.

3. ההשתזרות של הבאים מנתניה במחלף פולג ומכביש 553 שצריכים להשתלב בכביש החוף באזור וינגייט. בנקודה הזו הקלנו על הפקקים בתוך נתניה באמצעות שינויים ברמפה של פולג וכעת אנחנו בוחנים כיצד להקל על התחבורה הציבורית היוצאת במחלף זה (לדוגמה העברת חלק מהאוטובוסים למחלף השלום).

חשוב לציין, והרבה מכם שואלים אותי על זה בצדק, שהנתיב המיוחד בכביש החוף לא בא במקום השול ששימש לתחבורה ציבורית. השול סגור זמנית בלבד על עד להתקנת מערכות בטיחות טכנולוגיות (מצלמות, שילוט חכם וכו) שיאפשרו שימוש בטוח בו בהתאם לדרישות גורמי המקצוע במשרד ובמשטרת ישראל. זה ייקח כשלושה חודשים ואז יהיה גם הנתיב המיוחד וגם שות"צ (שול לתחבורה ציבורית), שישמש את האוטובוסים בשעות העומס. מסיבות בטיחותיות אנחנו לא יכולים לאפשר לרכבים פרטיים לנסוע על השול ולכן הוא לא יכול לבוא במקום הנתיב המיוחד, שנועד לתת חלופה לרכבים בתפוסה גבוהה ולא רק לתחבורה ציבורית.

מובן שהמהלך הזה מחייב צעדים משלימים של תגבור התחבורה הציבורית והפיכתה לזמינה, אמינה ואטרקטיבית יותר. אנחנו על זה בכל הכח: תיגברנו משמעותית את התחבורה הציבורית בעיר נתניה ואנחנו ממשיכים לתגבר את השירות מהעיר ובעיר. כמו-כן כאשר יושלמו מסופי האוטובוסים שכבר בביצוע ע"י העירייה נוכל לשפר עוד יותר את השירות לצפון העיר נתניה (לרבות הגישה לרכבת). בקרוב נבצע התאמות לתחבורה הציבורית לאורך כביש החוף וביישובים הסמוכים לפרויקט. אנחנו מקדמים חניוני "חנה וסע" באזור עם תחבורה ציבורית תדירה שתסיע אתכם מהם, ועוד ועוד.

ידענו שיהיו חבלי לידה וקשיים. ברור לנו שזה חלק ממשהו הרבה יותר גדול שצריך לקרות, ובעזרת השם גם יקרה, אבל כדי שזה יקרה צריך להתחיל מאיפה שהוא. אני אומר לכם מידיעה שההתחלה הזו מזרזת הרבה תהליכים שנתקעו עד כה. קפצנו למים וזה מחייב את כולם להתאמץ ולפעול כל אחד בתחום שלו. אם לא היינו מתחילים כולנו היינו ממשיכים לעמוד בפקקים, שרק ילכו ויחריפו, עוד שנים רבות.

אז לקחתי אחריות והחלטתי לקפוץ למים. יש בזה סיכון אבל אני מאמין שאין דרך אחרת.

אז אנחנו מאמינים במהלך הזה, לומדים ומשפרים אותו ברמה יומית ועובדים קשה על הצעדים המשלימים שלו. אנחנו בהחלט מאמינים שלאט-לאט הוא יתייצב והתועלות שלו יהיו ברורות. נוסעי התחבורה הציבורית והרכבים המלאים יעמדו פחות בפקק וגם המחיר שישלמו נוסעי הרכב הפרטי (ובהחלט יהיה כזה) יהיה סביר ומאוזן. זה רק דורש זמן וסבלנות, למרות הקושי המובן והצודק. לא נכון לשפוט את המהלך בטווח כל כך קצר.

ומילה אחרונה על האחריות לקבלת ההחלטות בעניין: אני רואה ברשת ומקבל פניות אישיות שמאשימות את מנכ"לית המשרד התותחית קרן טרנר ותוקפות אותה במילים קשות וזה ממש לא מקובל עלי. רדו ממנה! כוונו את כל החיצים אלי. הסמכות והאחריות היא שלי. קרן היא אשת מקצוע מהשורה הראשונה. היא מקדמת תהליכים חשובים מאוד במשרד ואני גאה בכך שהיא המנכ"לית שלי. וכן, היא אכן מאמינה מאוד במהלך הזה ומובילה את היישום שלו. אבל את ההחלטה אני קיבלתי ואני היחיד שנושא באחריות לתוצאותיה. קרן, ואיתה הצוות הנפלא והמסור של המשרד ושל חברת נתיבי ישראל, הם רק המבצעים. אני נבחר ציבור. אקבל את הקרדיט כשהמהלך יצליח ואחטוף את הביקורת אם יכשל. זה התפקיד שלי ואני נושא בו באהבה. כוונו את כל הביקורת אלי ואל תפגעו בעובדי ציבור מסורים וחרוצים שעושים לילות כימים כדי לשרת אתכם. זה גם לא יועיל את תכוונו את החיצים אליה. כאמור, אני זה שקיבל את ההחלטה לצאת למהלך הזה ואני היחיד שמוסמך לקבל החלטה אחרת בעניין.

אני רוצה להודות בהזדמנות הזו לעובדים המעולים והמקצועיים במשרד התחבורה, בנתיבי ישראל ובנתיבי איילון. המנהלים והעובדים שוקדים בשעות הלילה על השיפור במחלפים ומאיישים משעות הבוקר המוקדמות את חדרי המצב שלנו והכל במטרה אחת- ליישם באופן הנכון והמקצועי ביותר את הפרויקט אותו אישרתי.

סעו בבטחה ואל תשכחו לקחת נוסעים עמכם ברכב ולתת צ'אנס לתחבורה הציבורית.

הכותב הוא שר התחבורה והבטיחות בדרכים. הדברים פורסמו לראשונה בפייסבוק.
תאריך:  24/10/2019   |   עודכן:  24/10/2019
בצלאל סמוטריץ'
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הפקקים כאן כדי להישאר
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מצדיע
24/10/19 22:56
2
משה דב
25/10/19 05:44
3
יוא"ב
25/10/19 11:14
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  תחבורה ציבורית
התנועה למדינה יהודית ודמוקרטית תוקפת את שר הפנים אריה דרעי, על הצהרתו (יום ה', 24.10.19) כי יקדם חקיקה שתמנע מראשי ערים להפעיל תחבורה ציבורית בשבת, ואומרת כי החוק הקיים מאפשר לו למנוע את השירות האמור.
24/10/2019  |  עידן יוסף  |   חדשות
מדיניות התחבורה בתל אביב ניתנת בהחלט להסבר באמצעות הפריזמה של שני מושגים ידועים (הלקוחים מעולמות שונים): סדום וחלם. מבחינה מוסרית חשוב להבהיר שלא מדובר ברוע כשלעצמו ביחס למונח "סדום", אלא בתוצאות מדיניות, שהרי ידוע ש"בפני עיוור לא תשים מכשול". מסיבה דומה המונח "חלם" אינו מייחס טיפשות לנוהג כך אלא לתוצאות מעשיו.
23/10/2019  |  יוסי ברנע  |   יומני בלוגרים
עמותת נגישות ישראל דורשת מרשויות מקומיות בגוש-דן המבקשות להפעיל תחבורה ציבורית בשבת, בדמות הסעות חינם על-חשבון תקציבן, ובו דרישה כי מיזם שכזה יהיה נגיש כבר מתחילתו וב-100%, לכלל בעלי המוגבלויות לסוגיהם.
22/10/2019  |  עידן יוסף  |   חדשות
בגלל גחמות של דתיים, חילונים נהרגים בתאונות דרכים - זו תמצית מאמרו רווי השנאה של יהודה נוריאל במוסף לשבת של ידיעות. המילה "רוצחים" אומנם נעדרה מן המאמר של הכותב, אך מבין השורות נשמעה הטענה כאילו המוות ההמוני נגרם רק בגלל שדתיים מתנגדים לתחבורה ציבורית בשבת.
20/10/2019  |  עידן יוסף  |   יומני בלוגרים
חברת רכבת ישראל מודיעה (יום ה', 17.10.19) על עדכון מדיניות האופניים, הכוללת הגבלה באשר להעלאתם של כלי הרכב הדו-גלגלי לקרונות. מתאריך 1 בדצמבר 2019, וכדי לאפשר פרק זמן להתארגנות, תונהג מדיניות חדשה שעיקריה:
17/10/2019  |  עידן יוסף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסף אורן
יוסף אורן
מתחילה התכוונה המחברת לכתוב רומן רב-דורי על משפחה המתמודדת עם משבר האקלים הפוקד את כדור-הארץ בעיירה צפונית אחת, ורק משום שלא הצליחה לממש את התוכנית המקורית, החליטה להעלים את כישלונ...
יורם אטינגר
יורם אטינגר
ב-2024 יש 69% רוב יהודי בשטח המשולב של יהודה, שומרון ו"הקו הירוק" - לעומת 39% מיעוט ב-1947 ו-9% ב-1900 - הנהנה מרוח גבית של שיעור פריון ומאזן-הגירה-חיובי    אין פצצת זמן דמוגרפית ער...
מנחם רהט
מנחם רהט
כבר יש חרדים מתפכחים אשר מודים בפה מלא שטענות כמו ערך לימוד התורה, תורה מגנא ומצלא, החשש מחילון בצבא וכדומה, אינן מוסריות ומנוגדות לדעת גדולי הדור הקודם, שחייבו גיוסו של כל מי שאינ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il