|   15:07:40
דלג
  אלי אלון  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל

נא להכיר: ארכיון אלברט איינשטיין בירושלים

ארכיון אלברט איינשטיין באוניברסיטה העברית בירושלים אינו ידוע ולא מוכר לרוב רובו של הציבור, ולא רבים זכו לבקר בו במסגרת אירועי "בתים מבפנים" בירושלים התאפשרה לקהל הצצה לארכיון שבו שמורים כתבי יד של אלברט איינשטיין, ובהם המסמכים המקוריים של "תורת היחסות"
05/11/2019  |   אלי אלון   |   יומני בלוגרים   |   פרס נובל   |   תגובות
ספרייתו של אלברט איינשטיין בארכיון איינשטיין בירושלים [צילום: אלי אלון]

במסגרת אירועי "בתים מבפנים", סוף שבוע של בתים פתוחים בירושלים שנערך בסוף השבוע (31.10.19 -2.11.19) ולרגל מלאות 140 שנה להולדתו של אלברט איינשטיין, מגדולי הפיזיקאים בכל הזמנים, אבי תורת היחסות וחתן פרס נובל, ניתנה לציבור הזדמנות לגלות את ארכיון אלברט איינשטיין הנמצא בקמפוס האוניברסיטה העברית בגבעת רם, שבו שמורים כתבי יד של אלברט איינשטיין, מכתבים שכתב ונכתבו אליו, תצלומים שלו והעתקים מדויקים (פקסימיליות) של טקסטים פרי עטו וכן נמצאת בארכיון ספריתו של אלברט איינשטיין.

הבאים לארכיון במסגרת אירועי "בתים מבפנים", ביקרו בספריתו של אלברט איינשטיין ושמעו הרצאה מפי פרופ' ברק קול, על הארכיון, על סיפור חייו ותגליותיו של איינשטיין ועל הקשר המיוחד שלו לאוניברסיטה העברית. ארכיונאית ארכיון איינשטיין, חיה בקר מספרת לי כי קיימת תוכנית להקים בירושלים מוזאון אלברט איינשטיין שבו יוצגו לציבור כתביו ופריטים הקשורים לאלברט איינשטיין והמקום עשוי להוות אטרקציה תיירותית לתיירים רבים. איינשטיין הוא אחד המדענים החשובים והידועים בהיסטוריה, גאון ואיש רוח. המוכר בכל העולם, שמו הפך למילה נרדפת לגאונות.

לאלברט איינשטיין היה יחס מיוחד לישראל, ובכלל זה לאוניברסיטה העברית. הוא תרם רבות להקמתה ולביסוסה של האוניברסיטה, נמנה עם חבר הנאמנים שלה וכיהן בתפקיד יושב הראש הראשון של המועצה האקדמית. בצוואתו הוריש את הונו הרוחני לאוניברסיטה, וכבעלת זכויות יוצרים בכתביו וקנינו הרוחני נהנית האוניברסיטה העברית שנים הרבה מתמלוגי זכויות יוצרים בסדר גודל של מיליוני דולרים בשנה. נמסר כי כתבים ופריטים מקוריים הקשורים לאלברט איינשטיין שנמצאים ברשות ארכיון איינשטיין שמורים ב"מקום סודי" מ"טעמים מובנים".

אלברט איינשטין - סיפור חייו
[צילום: באדיבות ארכיון איינשטיין]

בתמונה:
תעודת הציונים של אלברט איינשטיין.

הוא למד בבית הספר העממי הנוצרי-הקתולי במינכן והיה הילד היהודי היחיד שלמד באותן שנים בבית הספר
▪ ▪ ▪

אי-אפשר לדבר על ארכיון אלברט איינשטיין מבלי לספר את סיפור חייו. הוא נולד למשפחה יהודית בעיר אולם שבקיסרות הגרמנית ב-1879, בנם בכורם של הרמן איינשטיין איש עסקים ופאולינה לבית קוך.

כשהיה בן כמה שבועות עברה משפחתו לעיר מינכן. הוא למד בבית הספר העממי הנוצרי-הקתולי במינכן והיה הילד היהודי היחיד שלמד באותן שנים בבית הספר. בבית קיבל שיעורים פרטיים ביהדות. בנעוריו הוא נחשף לספרי מדע פופולרי ומתחיל להתעניין בתחומי מדע וטבע.

בשנים 1894-1888 היה תלמיד בבית הספר התיכון לויטפולד במינכן. איינשטיין לא מסיים לימודיו בבית ספר זהץ הוריו עוקרים למילנו איטליה בשנת 1894 והוא מצטרף אליהם.

בניגוד למה שפורסם ורווח בציבור שאיינשטיין נכשל בלימודיו והיה תלמיד לא טוב, האמת היא שאיינשטיין היה תלמיד טוב ואף הצטיין בלימודי מתמטיקה ופיזיקה. בצילום תעודת הציונים שלו הנמצאת בארכיון ושהוצגה בפני המבקרים, ובהם כותב שורות אלה, ניתן לראות כי איינשטיין קיבל בפיזיקה ומתמטיקה ציון 6 שנחשב אז בבית ספרו לציון המרבי-הגבוה. באנגלית אומנם קיבל ציון 3 אבל בסך-הכל היה תלמיד טוב.

ב-1896 הוא מוותר על אזרחותו הגרמנית ועובר ללמוד בציריך שוויץ. בגיל 18 מתקבל איינשטיין ללימודים גבוהים של פיזיקה ומתמטיקה במכון הפוליטכניק בציריך. בקורס למתמטיקה במכון בשוויץ בו הוא לומד, מכיר איינשטיין בשנת 1900 צעירה סרבית בשם מילבה מאריץ' המבוגרת ממנו ב-4 שנים שהייתה האישה היחידה בקורס. מתפתח בניהם רומן.

איינשטיין חיזר אחרי מאריץ', סטודנטית אינטלקטואלית, בלהט. השניים שמרו על יחסיהם בסוד. משפחתו של איינשטיין התנגדה לקשר בניהם. בין השניים מתנהלת חליפת מכתבי אהבה נרגשים. ייתכן שכמה מהם נמצאים בארכיון איינשטיין.

נישואיו למילבה מאריץ'
את בתו הבכורה ליזרל לא פגש אלברט איינשטיין מעולם
▪ ▪ ▪

כששבה מילבה לסרביה ב-1901 לאחר שסיימה לימודיה בשוויץ, היא מגלה שהיא בהריון. ב-4 בפברואר 1902 היא יולדת בסרביה את בתם הבכורה ליזרל אותה לא פגש אלברט איינשטיין מעולם. לא ברור מה עלה בגורלה של ליזרל. ההשערות הן כי נפטרה או נמסרה לאימוץ.

במחצית 1902 מצא אלברט משרה כמומחה טכני במשרד הפטנטים בברן. כחצי שנה לאחר מכן ב-6 בינואר 1903 הוא נושא לאשה את מילבה מאריץ' באולם העירייה של ברן. מילבה הייתה אז בת 28 ואלברט היה בן 24 וכעבור שנה ב-1904 נולד בנם השני הנס-אלברט. ביולי 1910 נולד לזוג מילבה ואלברט בן נוסף, אדוארד.

מפרסם את "תורת היחסות הפרטית"
על בסיס תורת היחסות הפרטית הציג את המשוואה הידועה שלו הנוסחה "E=mc²" הקובעת כי אנרגיה שווה למסה כפול מהירות האור בריבוע
▪ ▪ ▪

בשנת 1905 מפרסם איינשטיין בכתב עת יוקרתי לפיזיקה בזה אחר זה ארבעה מאמרי מחקר. מאמרים אלה נחשבים לפורצי דרך ולאבני יסוד בפיזיקה המודרנית, ששינו את התפיסות שהיו מקובלות עד אז לגבי הקשרים שבין מרחב, זמן וחומר.

בין המאמרים מאמר על תורת היחסות הפרטית בו הסביר תופעות פיזיקליות הקשורות למהירות רגילה ולמהירות האור. על בסיס תורת היחסות הפרטית הציג את המשוואה הידועה שלו הנוסחה "E=mc²" הקובעת כי אנרגיה שווה למסה כפול מהירות האור בריבוע. והיא כידוע אחת הנוסחאות הפיזיקליות המפורסמות בהיסטוריה.

בתחילת 1906 איינשטיין מוסמך לדוקטור בפיזיקה באוניברסיטה של ציריך ומקודם בדרגתו בעבודתו במשרד הפטנטים. ב-1908 פורש איינשטיין מעבודתו במשרד הפטנטים וכעבור זמן קצר מתמנה לפרופסור חבר לפיזיקה עיונית באוניברסיטת ציריך. ב-1911 התמנה לפרופסור גם באוניברסיטת קארל בפראג ומתקרב לקהילה היהודית בפראג.

ב-1914 הוא מתמנה למנהל המכון לפיזיקה על שם הקיסר וילהלם באוניברסיטת הומבולדט בברלין. ומתאפשר לו שם לעסוק ולהתמקד במחקר בלבד, מבלי שתידרש ממנו חובת ההוראה.

תורת היחסות הכללית
[צילום: באדיבות ארכיון עירית תל אביב]

בתמונה:
לברט איינשטיין עם רעייתו עם מאיר דיזינגוף בביקורו בתל אביב 1923.

בשנת 1930 חלה בנם הצעיר של אלברט ומילבה איינשטיין, אדוארד בסכיזופרניה ואושפז במוסד פסיכיאטרי
▪ ▪ ▪

בשנת 1915 פרסם איינשטיין את תורת היחסות הכללית, ששינתה מן היסוד את כל מה שהיה ידוע עד לאותה עת על תפיסת הזמן והמרחב. תורה מהפכנית זו לא מתקבלת על-ידי מדענים רבים המתנגדים לה aטענו כי התיאוריה לא הוכחה, ואף נערכו כינוסים מדעיים כנגד התיאוריה של איינשטיין.

ב-1919 יוצאים חוקרים צוותי חקירה מטעם החברה הבריטית המלכותית והחברה האסטרונומית המלכותית לברזיל ואפריקה להביא הוכחות לאמתותה של תיאורית "תורת היחסות" של איינשטיין. הם בוחנים את התיאוריה באמצעות תצפיות בשעת ליקוי חמה, ויוצאים בהכרזה שהתיאוריות של איינשטיין אוששו וכי התיאוריה נכונה.

ב"ניו-יורק טיימס" ובעיתונים ידועים נוספים מדוחים על הכרזת החוקרים בכותרות סנסציוניות. איינשטיין זוכה לפרסום עולמי ובן לילה הופך לדמות ידועה בכל העולם. ב-14 בפברואר 1919 מתגרש אלברט איינשטיין מרעייתו מילבה ומתחתן עם אלזה לוונטל בת דודתו עימה ניהל מערכת יחסים ממושכת עוד כשהיה נשוי למילבה.

איינשטיין היה מועמד פעמים רבות לזכיה בפרס נובל על תורת היחסות, אך נדחה שוב ושוב, בנימוק כי התיאוריה שלו לא הוכחה ואינה מבוססת דיה ויתכן ןהיו סיבות נוספות, כמו אנטישמיות למשל. רק ב-1922 הוענק לו פרס נובל (רטרואקטיבית לשנת 1921). המעניין שהפרס הוענק לו על "גילוי האפקט הפוטואלקטרי" אף על-פי שעברו למעלה מ-15 שנים מאז גילויו ולא על תורת היחסות שנחשבה עדיין באותן שנים שנויה במחלוקת.

בשנת 1930 חלה בנם הצעיר של אלברט ומילבה איינשטיין, אדוארד בסכיזופרניה ואושפז במוסד פסיכיאטרי. בנם הנס אלברט, לימים פרופסור באוניברסיטת קליפורניה בלוס אנג'לס' נפטר בארצות הברית בשנת 1973. אדוארד נפטר ב-25 באוקטובר 1965 בשווייץ. מילבה נפטרה ב-1948.

איינשטיין כדמות מוכרת בכל העולם, הפך למרצה מבוקש. וערך מסע הרצאות וטיולים ברחבי העולם כשנלוות אליו רעייתו החדשה אלזה.

ביקורו בארץ ישראל
בעקבות התחזקות הנאצים בגרמניה מולדתו ב-1932, מחליט איינשטיין להגר לארצות הברית הנאצים שורפים את כתביו, ושודדים את רכושו
▪ ▪ ▪

ב-2.2.1923, איינשטיין ורעייתו אלזה מגיעים לביקור בארץ ישראל' ביקורם היחידי בארץ. הם אורחי כבוד של העיר תל אביב ומתקבלים בקבלת פנים על-ידי מאיר דיזנגוף ונכבדי העיר. איינשטיין מגיע גם לירושלים ובאחד החדרים במבנה שהועמד לרשות האוניברסיטה על הר הצופים, שהוחל אז בהקמתה, איינשטיין מרצה על תורת היחסות.

בפתח דבריו קרא כמה מילים בעברית. איינשטיין מתקרב יותר ויותר לנושאים הציוניים. הוא מסייע לחיים ויצמן לייסד את האוניברסיטה העברית, מגייס תרומות להקמתה, מציע דרכים מדעיות לפיתוח וקידום הארץ ויוצא במשלחת ציונית לארצות הברית יחד עם חיים ויצמן. כמו-כן הוא משתתף בכינוס ציוני בברלין.

בעקבות התחזקות הנאצים בגרמניה מולדתו ב-1932, מחליט איינשטיין להגר לארצות הברית. הנאצים שורפים את כתביו, ושודדים את רכושו. לאיינשטיין, שהיה באותה עת במסע הרצאות באנגליה היה ברור שלא יחזור לגרמניה. מדינות רבות הציעו לו מקלט ומספר אוניברסיטאות חיזרו אחריו. איינשטיין יוצא ב-1933 לארצות הברית ומצטרף למכון למחקר מתקדם בעיירה פרינסטון שבניו גרזי בארצות הברית. רעייתו אלזה מצטרפת אליו לארצות הברית.

אלזה נפטרה כעבור שלוש שנים ב1936 ממחלת לב. לזוג לא היו ילדים. איינשטיין אימץ וגידל את שתי בנותיה של אלזה מנישואים קודמים. ב-1940 הוא מקבל אזרחות אמריקנית תוך שהוא מחזיק גם באזרחות שוויצרית. לאחר מכן עברה מזכירתו, הלן דוקאס להתגורר עמו. לאיינשטיין הייתה אחות בשם מאיה וכשלקתה בשבץ מוחי כך מספרים, סעד ותמך בה בנאמנות. מאיה נפטרה ב-1948.

מכתב לנשיא רוזוולט
איינשטיין הביע חשש כי מדענים וחוקרים שהכיר, שהיו ולמדו איתו בברלין ונהפכו לנאצים, עלולים להתקדם בחקר האנרגיה האטומית שיביא בסופו של דבר לפיתוח נשק גרעיני בשירות הנאצים
▪ ▪ ▪

לאורך כל חייו, היה איינשטיין פציפיסט והתנגד למלחמות, אולם כשהתברר לו כי הגרמנים עוסקים בניסיונות לפתח נשק גרעיני ונוכח הסכנה המאיימת על העולם, פנה באיגרת יחד עם אחרים לנשיא ארצות הברית דאז, רוזוולט, בהמלצה לבחון אפשרות לפיתוח נשק גרעיני.

איינשטיין הביע חשש כי מדענים וחוקרים שהכיר, שהיו ולמדו איתו בברלין ונהפכו לנאצים, עלולים להתקדם בחקר האנרגיה האטומית שיביא בסופו של דבר לפיתוח נשק גרעיני בשירות הנאצים. רוזוולט קיבל את דעתם של איינשטיין וחבריו ומאמץ את "פרויקט מנהטן" לפיתוח פצצת אטום.

בסוף מלחמת העולם השנייה כשפצצות אטום אמריקניות החריבו את הערים היפניות הירושימה ונגסקי וגרמו לאסון מותם של אלפים רבים חפים מפשע ואסון לשנים רבות, איינשטיין הבין עד כמה הרסני הנשק האטומי והחל לדבר נגדו בכל הזדמנות.

מותו של "הגאון מבין הגאונים"
פסל אלברט איינשטיין גבעת רם [צילום: אלי אלון]

למרות שאיינשטיין ביקש לשרוף את גופו לאחר מותו הפתולוג שימר את עינו ומוחו ובהמשך שלח פרוסות מהמוח של איינשטיין לחוקרים שביקשו לחקור אותו
▪ ▪ ▪

כשנפטר הנשיא הראשון של מדינת ישראל חיים ויצמן ב-1952 איינשטיין מקבל מבן גוריון הצעה לכהן כנשיא השני. איינשטיין דוחה את ההצעה בנימוס וכותב מכתב לבן גוריון בו הוא מודה לו על הצעתו ומסביר כי אינו בעל כישורים מתאימים לתפקיד זה.

שלוש שנים אחר כך נפטר איינשטיין ב-18 באפריל 1955 בשעה 1:15 בלילה בבית החולים בפרינסטון בעקבות מפרצת באבי העורקים והוא בגיל 76. למרות שאיינשטיין ביקש לשרוף את גופו לאחר מותו הפתולוג שימר את עינו ומוחו ובהמשך שלח פרוסות מהמוח של איינשטיין לחוקרים שביקשו לחקור אותו.

הדבר עורר תרעומת וזעם בקרב חוגים רבים. טקס שריפת גופתו של איינשטיין היה מצומצם והשתתפו בו כמה ממכריו של איינשטיין. מקום פיזור אפר גופו של איינשטיין לא פורסם, לפחות לא ברבים. בצוואתו האחרונה משנת 1950 ממנה איינשטיין את נאמנו אוטו נתן ומזכירתו הלן דוקס כנאמנים על עזבונו. על-פי צוואתו הועברו ארכיונו וכתביו של איינשטיין לאוניברסיטה העברית בירושלים.

ב-1999 שבועון "טיים" בחר באלברט איינשטיין כאיש המאה. נכתב עליו: "הגאון מבין הגאונים שגילה בכח מחשבה בלבד שהיקום אינו מה שסברנו".

תאריך:  05/11/2019   |   עודכן:  05/11/2019
אלי אלון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 פרס נובל 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
נא להכיר: ארכיון אלברט איינשטיין בירושלים
תגובות  [ 11 ] מוצגות   [ 11 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
נצר גבריאל
5/11/19 18:18
 
נצר גבריאל
5/11/19 22:50
 
נצר גבריאל
5/11/19 22:50
2
נצר גבריאל
5/11/19 23:03
3
נצר גבריאל
5/11/19 23:03
4
נצר גבריאל
5/11/19 23:57
5
נצר גבריאל
5/11/19 23:57
6
נצר גבריאל
6/11/19 00:45
7
נצר גבריאל
6/11/19 01:39
 
נצר גבריאל
6/11/19 10:29
 
נצר גבריאל
6/11/19 10:29
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  פרס נובל
האוניברסיטה המלכותית למדעים בשוודיה הכריזה (יום ב', 14.10.19) כי פרס נובל בכלכלה יוענק השנה לשלושה חוקרים - מייקל קרמר, אבהיג'יט בנרג'י ואסתר דופלו. הפרס יוענק לשלושה על מחקריהם בנושא עוני בעולם.
14/10/2019  |  עידן יוסף  |   חדשות
ראש ממשלת אתיופיה, אביי אחמד, הוא זוכה פרס נובל לשלום לשנת 2019 - הודיעה (יום ו', 11.10.19) ועדת הפרס. אחמד יקבל את הפרס על הסכם השלום עם אריתריאה, עליו חתם ביולי אשתקד עם נשיא מדינה זו, איסאייס אפוורקי. על הפרס התמודדו השנה 301 מועמדים, בהם 223 אנשים ו-78 ארגונים.
11/10/2019  |  איתמר לוין  |   חדשות
באיזה קורת רוח קראתי - זה עתה את הידיעה על כך כי הסופרת הפולנייה, אולגה טורצ'וק, הינה הזוכה לפרס נובל לספרות, לשנת 2018, יחד עם הסופר והמחזאי האוסטרי, פטר הנדקה. נניח לעת עתה לפטר הנדקה, משום שבכוונתי לייחד דברים, ברשימה זו, דווקא לסופרת הפולנייה, עטורת הפרסים, אולגה טורצ'וק, שקשרה בגורל העם היהודי, עם כתיבת ופרסום ספרה המונומנטלי - 'ספרי יעקב'.
10/10/2019  |  חיים שטנגר  |   יומני בלוגרים
ועדת פרס נובל בסטוקהולם הודיעה (יום ה', 10.10.19) כי פרס נובל לספרות יוענק לסופרת הפולנית אולגה טוקרצ'וק ולסופר האוסטרי פטר הנדקה. טוקרצ'וק מפולין הוכרזה כזוכה לשנת 2018, לאחר שבשנה שעברה שעברה בוטלה חלוקת הפרס בקטגוריה זו. פטר הנדקה מאוסטריה הוכרז כזוכה לשנת 2019.
10/10/2019  |  מירב ארד  |   חדשות
פרס נובל לפיזיקה יוענק השנה לשלושה חוקרים אסטרופיזיקאים על תגליות העוסקות במבנה היקום ומקומו של כדור-הארץ בו - כך הודיעה (יום ג', 8.10.19) ועדת הפרס. הפרס יוענק לג'יימס פיבלס (Peebles) על "גילויים תיאורטיים בפיזיקה של מבנה היקום". שני האסטרופיזיקאים השוויציים מישל מאיור (Mayor) ודידיה קלוז (Queloz) זכו בפרס על גילוי ראשון כוכב לכת מחוץ למערכת השמש המקיף כוכבים סולאריים.
08/10/2019  |  מירב ארד  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
עדנה ויג
עדנה ויג
משוררים רואים בשירה דרך לבטא את הדיוקן העצמי שלהם ואת חלומם    כאן המשורר מבטא זאת כבר מראשיתו כעוּבּר, שגדל להיות משורר
דן מרגלית
דן מרגלית
אין עתה צורך בהתלהטות היצרים, בפאטה-מורגנה כאילו עוד מכה אחת ו"זבנג וגמרנו", והניצחון המוחלט בידינו    יותר מכל יש לישראל אינטרס אסטרטגי לבנות נדבך נוסף לברית ההגנה ההולכת ונרקמת בי...
דרור אידר
דרור אידר
גרורותיה של אירן מעסיקות אותנו, בעוד שהמשטר בטהרן מחכך ידיו בהנאה, כמעט ללא פגע, ועל הדרך ממשיך את תוכנית הגרעין בחסות המהומה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il