|   15:07:40
דלג
  רפאל אופק  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל
קבוצת ירדן
כיצד להכין בבית שייקים מיין

"ישראל ביתנו" במראה הפוליטית

התנהלות מפלגת "ישראל ביתנו" בראשות ליברמן במערכות הבחירות של 2019, היא הוכחה ניצחת לכך שלא ניתן לנהל מדינה דמוקרטית באמצעות מפלגות טוטליטריות. סתירה פנימית זו מפצלת בין האינטרסים האישיים-סקטוריאליים של "בעלי השליטה הפוליטיים" במפלגות אלה לבין האינטרס הציבורי המשותף ומנגידה אותם עד כדי סתירות הרסניות
16/12/2019  |   רפאל אופק   |   יומני בלוגרים   |   תגובות
אביגדור ליברמן [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]

ליברמן הוכיח שהוא תופעה פוליטית מיותרת, בעצם העובדה שהצליח בעקשנותו ובדרכו המניפולטיבית להוליך את המדינה לשלוש מערכות בחירות מיותרות, בהן הונחה על-ידי שלושה מניעים:

  • שנאה לנתניהו. ליברמן זיהה היטב שהקמת "כחול לבן" נבעה מאותו מניע והייתה טכנית במהותה ושלילית בנטיותיה הבסיסיות. הגורם הנגטיבי היה למכנה המשותף של שתי הרשימות בעיצוב מחזה האבסורד הפוליטי של שנת 2019.

  • שליטתו המוחלטת ברשימת "ישראל ביתנו" עד כדי דיקטטורה של איש אחד, ביקשה לנווט בדרך גחמותיה את הפוליטיקה של מדינה שלימה - שילוב של שחצנות וחוצפה.

  • סירוב להתבשל ב"סיר הלחץ" הדמוקרטי המקובל במפלגה ובכנסת - בדרך לפסגה, בעמדת מנהיג לאומי מוכר. במקומם נעזר במניפולציות והעמדות-פנים של חתירה כביכול לאחדות לאומית.

המלצת ליברמן לממשלת אחדות, הייתה זריית חול בעיני הציבור. אין משמעות לממשלת אחדות על-רקע המחלוקות הרבות, מהן מהותיות ועקרוניות, המפרידות בין הגושים הפוליטיים הראשיים. ממשלה כזו תהיה ממשלת שיתוק, שתניב תוצאות דומות לאלו של הממשלות הזמניות, אולי עם מעט פחות זיהום תקשורתי. הציבור חייב "להתבגר", להתעלות על עצמו, לשקלל את כל הנושאים הכבדים: ביטחון, כלכלה, צמיחה, חברה, משפט, ארץ-ישראל, יהדות, עליה ופיזור האוכלוסייה - ומול כל אלה להחליט מיהו המוביל הטוב ביותר העומד לרשותו כיום ולהצביע בהתאם. רק כך תושג הכרעה דמוקרטית ברורה עם יכולות ביצוע, שנחוצים לנו כיום.

שנאה לנתניהו

אינני מתיימר להיות בקי במערכת היחסים הממושכת והסבוכה שבין שתי נפשות מורכבות אלה. אולם ברור שמזה שנים לא מעטות הן אינן משדרות על אותו גל. אם בתחילה השכילו עדיין להתפשר ולהציג עמדה מסונכרנת, בשנים האחרונות התפוצצה הבועה; הרעש הגדול היה בהתפטרות ליברמן ממשרד הביטחון. מאז שולטת בכל מעשיו השנאה ליריב פוליטי והרצון ללמדו לקח, לעיתים נראה הדבר כ"תמות נפשי עם פלישתים".

יש לאחרונה יותר מסימנים מעידים שטחיים לכך, שמלבד משקעי העבר של ליברמן מול נתניהו, יש למעשיו גם בסיס מעשי-מטריאלי. לא אתפלא אם בסיס זה קשור בפרשיות עסקיות או כלכליות ספק-כשרות ובלחצים שמופעלים עליו בגינן. אפשר שגם כאן אכזבה של ליברמן מעמדות נתניהו כלפי הסתבכויותיו בעבר ובהווה, ממלאות תפקיד חשוב בעיצוב עמדתו כלפי נתניהו, בחזקת: "...הגיע תורך לטעום מן התבשיל...".

"ישראל ביתנו" כמפלגה

מנהיג "ישראל ביתנו" היה בין הראשונים שעיצב את מפלגתו כמפלגת איש אחד. לא אתפלא אם לתרבות הרוסית-סובייטית ממנה באים רבים ממצביעיה, הייתה השפעה מכרעת על כך, בעיצוב הקונספט כמו גם בהשלמת חברי המפלגה עמו כבסיס להתנהלותם הפוליטית במדינה דמוקרטית. ניתן להבין את השלמתם של בוחריו עם המציאות שהכתיב, בהיותם, לפחות בתחילת הדרך, מהגרים, עם קשיי הסתגלות לשוניים ותרבותיים ומאבק על הקיום היום-יומי בסביבה חדשה ובמידה רבה גם זרה; קשה הרבה יותר להבין הסכמה זו כיום.

אני משער שאחרי הבחירות הקרובות, אם יאבד ליברמן את מעמדו "כממליך מלכים" כביכול וכלשון מאזניים בדרך לעיצוב קואליציה בעלת יכולת הכרעה פוליטית, יתחולל גם אצלו ובמפלגתו שינוי משמעותי במבנה, בעוצמה הפוליטית ובאופי המפלגה. אם לא יספק את הפתרונות לבעיות היסוד המעסיקות רבים מתומכיו: זיהויים כיהודים ללא צורך בגיור אורתודוקסי, נישואין אזרחיים בישראל, שחרור משמעותי של ההתנהלות "השמרנית" במרחב הציבורי מ"מוסרות הדת" (נסיעות, קניות, סממנים טקסיים וכו') - תתפוגג מפלגתו משום שצפי חלק לא מבוטל מבוחריה כיום נגזר מעניינים אלה.

"ישראל ביתנו" כמפלגה, מייצגת עקרון אנטי דמוקרטי ברור - שלטון יחיד מרכזי, המנהל את תומכיו ללא התערבות פעילה שלהם בתהליכי הביניים ובהכרעות שמקבל המנהיג. המבחן היחיד שבו יכולים חברי המפלגה להשפיע על עמדותיה ומהלכיה הן הבחירות לכנסת. זהו אומנם סממן דמוקרטי מובהק, שמבליט את תפקודה האינסטרומנטלי והבלתי-דמוקרטי של המפלגה. "ישראל ביתנו" הייתה אחת הדוגמאות המובהקות לשיטה שפשתה בינתיים גם בגופים פוליטיים אחרים, ופשיטת הרגל שלה במפלגה זו, צריכה להיות גם אות לשינוי במערך הפוליטי הישראלי כולו. פרשיות כלכליות ונורמטיביות שונות בהן היו מעורבים אישים בכירים במפלגה, מתאפשרים ביתר קלות בגופים "סגורים" מסוג זה.



מאפיין בסיסי של מפלגות איש אחד או "ראש אחד" נוסח "ישראל ביתנו", הוא שהלגיטימציה של הראש נקבעת כפועל יוצא מתוצאות הבחירות לכנסת. אין שום תהליך דמוקרטי פנימי שמעמיד למבחן את הראש ומשנתו הפוליטית, מלבד הבחירות הכלליות. באופן זה, מנהיגות ראש המפלגה נוצרת במשתמע מהעובדה ששמר על מעמדו שמירה טכנית ("דאג" בהצלחה לכך שאיש לא יהיה בעמדת כוח במפלגה שתאפשר לו התמודדות פתוחה וגלויה על הנהגתה ודרכה). אסור ולא בריא שמנהיגות דמוקרטית תבחר "במשתמע". היא צריכה להיקבע בריש גלי, בבחירות פתוחות ודמוקרטיות ובהתמודדות עם דרכים ואופציות חלופיות - בשכנוע ולא במניפולציות.

אין לי ספק, שגם תקופתו של ליברמן ב"ישראל ביתנו" תחלוף, אולי כבר בעתיד הקרוב. או אז יצטרכו חברי המפלגה לערוך חשבון נפש בשתי שאלות מרכזיות: מי יחליף אותו ומה יהיה מצעו? (הדרך בה ימליץ להוביל את המפלגה). האם קיימת הצדקה אובייקטיבית להמשך קיומה של המפלגה, או שמא ההבדלים בינה לבין מפלגות אחרות הינם כה מינוריים, שהם מייתרים גוף פוליטי שולי נוסף על המפה המפלגתית של ישראל? באופן פרקטי, הציבור עצמו מזהה מצבים אלה (ראו מפלגת העבודה) וכופה הכרעות מסוג זה על המפלגות שהגיעו קרוב לסוף דרכן אך טרם הבחינו בכך.

הכנה ראויה להתמודדות עם מציאות זו על כל היבטיה מבעוד זמן, מחייבת כבר עתה, אפילו לקראת סבב הבחירות השלישי, שידוד מערכות פנימי. האם ישכילו ליברמן או שְפוּטיו במפלגה להבין ולהשלים עם המציאות? - שאלה שעדיין אין לי תשובה ניצחת עליה.

אנכרוניזם

"ישראל ביתנו" היא דוגמה לארגון פוליטי שכיח מדי במקומותינו. בחירות 2019, תזכורנה תמיד את תרומתה השלילית למדינה, כאשר בציניות וחוסר אחריות פוליטית, ביקש מנהיגה לנהל את המדינה מתוקף 5 - 8 המנדטים ( 4.2% - 6.7%) שקבל במערכות בחירות אלו. את תרומתה השלילית ניתן לסכם ב-3 הנקודות הבאות: נזק כלכלי; נזקים במערכת הבינלאומית והאזורית בשל פגיעה ביציבותה, דימויה ואמינותה של ישראל; נזק חברתי פנימי, בהקצנת המאבק (קרע) בין "ימין" ל"שמאל" והעמקת הקרע בין הציבור למערכת המשפט.

מכאן מתבקשת מסקנה מרחיקת לכת: טובת הדמוקרטיה מחייבת שינוי החוקים בישראל כך שיחייבו את כל המפלגות הרצות לכנסת, לבחור את מוסדותיהן ואת מועמדיהן, בבחירות דמוקרטיות גלויות ותיקניות - פריימריז, בהשתתפות כל חבריהן. מהלך כזה, יצמצם את מרכיבי שרירות-הלב במערכת שיסוד-היסודות בה הוא שיקוף דעותיו ורצונותיו של הציבור, שהוא הריבון.

ניהול הדיון הציבורי בפרהסיה, סביב רעיונות ותוכניות ביצוע במקום במחשכים, סביב חשבונות אישיים ומניפולציות שקריות בין קבוצות אינטרסים, יטהר וישביח את האווירה הציבורית ואת רלוונטיות תהליך הבחירות לצרכים-האמיתיים. שינוי כזה גם יוכל להחזיר את התקשורת ל"ממדיה" הראויים, כגורם דיווח ושיקוף עמדות, במקום כמכשיר לניהול לוחמה פסיכולוגית. יתרון חשוב שעשוי לצמוח משינוי גישה כזה, הוא חיזוק מעמדם של חברי הכנסת מכל הסיעות כנציגי ציבור ומכאן גם של המוסד המחוקק כולו. שינוי כזה הוא תנאי לצימצום הסיכוי שאחרי חלוף המשבר הנוכחי, נחזור לחוות משבר דומה תוך פרק זמן לא ארוך.1

שינוי מבני נכון במערכת אירגונית – פוליטית או אחרת – הוא לעיתים פתח הצלה אפקטיבי מפני שקיעה ממושכת למציאות מנוולת. זו עשויה להמשך זמן רב עד אשר הקשיים והתובנות הבאות בעקבותיהם, מגיעים באופן "טבעי" לתובנות הנדרשות ומסוגלים לחולל אותן.
תאריך:  16/12/2019   |   עודכן:  16/12/2019
רפאל אופק
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
"ישראל ביתנו" במראה הפוליטית
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
המניע לרצח 3 חיילים אמריקנים על-ידי טרוריסט סעודי ב-6 לדצמבר, כמו טרור איסלאמי אנטי-אמריקני קודם, אינו קשור למדיניות ארה"ב.
16/12/2019  |  יורם אטינגר  |   יומני בלוגרים
יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס ממתין לתשובת ישראל על בקשתו לאשר את השתתפות תושבי מזרח ירושלים בבחירות הפלשתיניות לפני שהוא יפרסם את הצו הנשיאותי הקובע את מועדן, תחילה יתקיימו הבחירות לפרלמנט הפלשתיני ו-3 חודשים אחרי כן יתקיימו הבחירות לנשיאות.
אני מסופק שתזכור, ח"כ לפיד, שנפגשנו לפני שנים כשבאתי לבקש את עזרתך, איש הטלוויזיה הפופולרי, למיזם שהשיק המרכז שלנו שמטרתו הייתה צמצום העוני בישראל, בעיה נוראה הקיימת לבושתנו כבר כמאה שנים, עקב המבנה המעוות והמושחת של הפוליטיקה והכלכלה בישראל והאדישות המבישה של האליטות הפוליטיות והחברתיות שלנו.
15/12/2019  |  דניאל דורון  |   יומני בלוגרים
ההגינות מחייבת. גם את העסקנים הפוליטיים. הם באים לבקש את אמון הציבור, ואם לא ייאמנו איך יזכו באמון? מפלגות הרצות ממותגות בשמות שאין בהם תוכן אידאולוגי פוליטי, כגון הליכוד, או כחול לבן, או המערך בשעתו, או כיוצא באלה, לא קבעו בשמן מה הן, את מי הן אמורות לייצג, למה הן חותרות. הזהות שלהן ידועה לציבור. לוח השמות שלהן הוא נויטרלי. אבל מפלגה המודיעה לציבור כי היא מפלגת הציונות הדתית, כפי שעסקני הבית היהודי והאיחוד הלאומי, ושיירי הבית היהודי, ואולי גם עוצמה, ובתקוות מסוימות גם הימין החדש, מכריזים, עלולה להיתבע על הטעיה.
15/12/2019  |  יצחק מאיר  |   יומני בלוגרים
הגורם האנושי ידוע כאחד הגורמים המשמעותיים לפריצות אבטחת מידע בקרב מקומות עבודה. למרות שארגונים מכשירים עובדים להגנת סייבר ישנו פער מבחינת המודעות והידע שלהם בתחום. על-מנת להתייעל באופן משמעותי בתחום נדרש לטפל בפן האנושי על-ידי יישום פרקטיקה. בשנה האחרונה ישנה מגמת עלייה בפריצות אבטחת מידע במקומות עבודה הנובעים מגורמים עויינים מחוץ לארגון ונגרמים לרוב על-ידי הנקודה החלשה ביותר באבטחת הארגון - הגורם האנושי בשל האופן היחסי הקל לבצע תקיפות מסוג זה.
15/12/2019  |  אלי לוין  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
בתי העלמין הקיבוציים, לרוב מטופחים ומגוננים בצמחי ושיחי נוי ובעצים מצילים    בסך-הכל ניתן לקבוע כי בתי העלמין הקיבוציים מטופחים יותר מאשר בתי עלמין אחרים
יוסף אורן
יוסף אורן
מתחילה התכוונה המחברת לכתוב רומן רב-דורי על משפחה המתמודדת עם משבר האקלים הפוקד את כדור-הארץ בעיירה צפונית אחת, ורק משום שלא הצליחה לממש את התוכנית המקורית, החליטה להעלים את כישלונ...
טובה ספרא
טובה ספרא
תקופה מסוכנת עם פוטנציאל לעימותים, פעולות טרור ופתיחת חזית חדשה במלחמה. ייתכן אובדן חיים, בעיקר בפעולות הומניטריות. המערכה נמשכת והסכנה מתגברת. הרבה מילים חשובות לזמנים הקרובים שעי...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il