|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות
מיכי קסטנבאום
חלוק מגבת לילדים

גזרים במקום מקלות: מיקרו ניהול במקום אגרות גודש

גם אם הממשלה תגדיל מאוד את ההשקעה בתחבורה ציבורית, ותסלול שבילי אופניים, ותאפשר תחבורה שיתופית, ותעניק תמריצים כספיים נדיבים למעסיקים שיאפשרו עבודה מהבית/יפעילו שאטלים, יתאמו קארפולים, וכל רעיון נוסף לגזרים, ללא מקלות הפקקים לא יצומצמו כלל
23/01/2020  |   עומר מואב   |   יומני בלוגרים   |   תחבורה ציבורית   |   תגובות
הפקק תמיד חוזר [צילום: גילי יערי/פלאש 90]

סמי פרץ, "בלי אגרת גודש: הפתרון המפתיע של נתיבי איילון לפקקים", באתר דהמרקר, 20 לינואר 2020.

החברה הממשלתית הציגה תוכנית להפחתת העומס באמצעות עבודה מהבית, שעות עבודה חריגות, קארפולים וקורקינטים. כל עוד הרכבת הקלה מתעכבת, ובהיעדר הטלה של אגרות הגודש על הנהגים - חבילת ההצעות של נתיבי איילון הכרחית להורדת רכבים פרטיים מהכביש.

מאמר של סמי פרץ, על התוכנית להפחתת עומס בכבישים: הרעיון די ברור ופשוט. גזרים במקום מקלות. להציע לעובדים/מעסיקים חלופות, ולהפנות תקציב ציבורי לעודד שימוש בחלופות, בנוסף כמובן להשקעה בתחבורה ציבורית.

תרשו לי לנבא: גם אם הממשלה תגדיל מאוד את ההשקעה בתחבורה ציבורית, ותסלול שבילי אופניים, ותאפשר תחבורה שיתופית, ותעניק תמריצים כספיים נדיבים למעסיקים שיאפשרו עבודה מהבית/יפעילו שאטלים, יתאמו קארפולים, וכל רעיון נוסף לגזרים, ללא מקלות (אגרות גודש וייקור החניה) הפקקים לא יצומצמו כלל. לא שאני נגד השקעה מסיבית בתחבורה ציבורית ובשבילי אפנים, אני אפילו בעד, אבל אני גם מבין טיפה בכלכלה, ובעיקר במושג החשוב של שיווי משקל, ולכן אני לוקח סיכון מאוד קטן עם הניבוי הזה. לפקקים בשעות העומס יש תכונה מעניינת שהם מווסתים את עצמם, גם אם בצורה מאוד לא יעילה. הניסיון מראה שהרחבת כביש ושחרור צווארי בקבוק משחררים את הפקק לזמן מסוים, אבל מהר מאוד מתווספים כלי רכב לכביש והפקק חוזר. ההשקעה לא הייתה לחינם - יותר בני אדם נהנים משירותי הכביש הפקוק שאותו הם מעדיפים, כפי הנראה, על החלופות.

אנשי תחבורה מכנים את התופעה "ביקוש מושרה" - ההיצע יוצר ביקוש. כלכלנים קוראים לזה ביקוש גמיש - שינויים מאוד קטנים בעלות (זמן בפקק או תשלום) יוצרים שינויים גדולים בשימוש. והביקוש הגמיש לנסיעה ברכב שקיים בעולם האמיתי, עומד בסתירה לתפיסה הפופולרית, שגורסת שהחלופות או העדרן מסבירות את הפקקים. או במילים אחרות, אנשים מאמינים (למשל חברת נתיבי איילון, עיתונאים רבים, ובוודאי בציבור הרחב) שהביקוש לנסיעה הוא קשיח לחלוטין (נוסעים כי "צריך"), למרות שהוא מאוד גמיש.

הביקוש הגמיש, שסותם מהר מאוד כבישים מורחבים, מלמד אותנו שגם אם נצליח לעודד אנשים לוותר על הכביש (בזכות תמריצים לעבוד מהבית, להשתמש בשאטלים, תחבורה ציבורית וכדומה), המקום שהתפנה על הכביש לא יישאר ריק: אחרים יתפסו אותו, והפקק יחזור. לעומת זאת, אם במקום שהממשלה תנסה לעסוק במיקרו ניהול (עידוד מעסיקים לאפשר עבודה מהבית וכדומה) היא פשוט תגבה תשלום ריאלי על השימוש בכביש הציבורי - גם נסיעה (אגרות גודש) וגם חניה, הפקקים יצומצמו ואף יחוסלו כליל (תלוי במחיר), אין דרך אחרת. (גילוי נאות: ולא מדובר ב"תאוריה" של כלכלן שאינו מומחה לתחבורה - לא המצאתי כאן כלום - זה מה שמוסכם על מומחי התחבורה).

והערה לסיום: המושגים "מקלות" ו"גזרים" בתיאור יחסי ממשלה ציבור מטעים. אין לממשלה מקור כספי, ולכן כל גזר הוא למעשה מקל - מס על הציבור שיממן אותו, וכל מקל הוא גזר - תחליף למס אחר...

[פורסם בבלוג האישי של עומר מואב]

תאריך:  23/01/2020   |   עודכן:  23/01/2020
עומר מואב
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
גזרים במקום מקלות: מיקרו ניהול במקום אגרות גודש
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  תחבורה ציבורית
בעקבות ביקור הנשיאים לרגל ציון 75 שנה לשחרור מחנה אשוויץ ב-24-22 בינואר ימים רביעי עד שישי, יחסמו בירושלים מספר רחובות. בתחבורה הציבורית ייערכו שינויים על-מנת להמשיך ולשרת את ציבור משתמשי התחבורה הציבורית. הציבור נקרא להאזר בסבלנות ולעקוב אחר השינויים.
22/01/2020  |  עידן יוסף  |   חדשות
במסגרת תוכנית התחזוקה ושדרוג המסילות השנתית, תקיים רכבת ישראל בתחנת נתב"ג עבודות שדרוג והחלפה של מפלגים ומסוטים, מרכיבי מסילה שתפקידם להסיט את הרכבת ממסילה אחת לחברתה, אשר יוחלפו באדני בטון משודרגים, שאורך חייהם 25 שנים.
19/01/2020  |  עידן יוסף  |   חדשות
מהומה על לא מאומה. מיני סערה פוליטית התחוללה היום בעקבות פרסום של כתב ynet על כך שמשרד התחבורה החליט כביכול לבטל עשרות קווים הנוסעים בשבת. אולם ככל שחלף הזמן והתבררו הנתונים עלה כי מדובר בסערה בכוס תה.
16/01/2020  |  עידן יוסף  |   מאמרים
רכבת ישראל מקדימה בשבוע את חידושה המלא של תנועת הרכבות בכלל הקווים ורציפי התחנות, כבר ביום ראשון הקרוב (19.1.20) במקום ביום שלישי ה-28.1.20, כפי שתוכנן בתחילתו של המבצע.
16/01/2020  |  עידן יוסף  |   חדשות
אדם אשר פרץ לשטח המסילה, בניגוד להנחיות, מדרום לתחנת אשדוד עד הלום, נפגע מרכבת חולפת. צוותי משטרה, מד"א ורכבת ישראל נמצאים במקום. בהנחיית המשטרה, הופסקה באופן זמני תנועת הרכבות בין אשדוד לאשקלון. לפי שעה, רכבות בקו הנגב המערבי (ת"א ההגנה-ראשל"צ משה דיין-אשקלון-באר שבע) וכן רכבות בקו הפרברי הנוסע בין תחנות אשקלון ובנימינה, תחלנה ותסיימנה את נסיעתן מכיוון צפון בתחנת אשדוד עד הלום. לנוסעי הרכבת אל באר שבע וממנה מומלץ לעשות שימוש בקו המזרחי לבאר שבע העובר דרך תחנות לוד, קריית גת ולהבים רהט, אשר פעיל כסדרו.
15/01/2020  |  עידן יוסף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יורם אטינגר
יורם אטינגר
ב-2024 יש 69% רוב יהודי בשטח המשולב של יהודה, שומרון ו"הקו הירוק" - לעומת 39% מיעוט ב-1947 ו-9% ב-1900 - הנהנה מרוח גבית של שיעור פריון ומאזן-הגירה-חיובי    אין פצצת זמן דמוגרפית ער...
אלי אלון
אלי אלון
בעוברי ברחוב צד את עיני נוסחו המוזר של שלט הרחוב שמופיע עליו הכיתוב הבא בלבד: "דוד סמילנסקי פקיד ועסקן, מנהל מחלקת המים בעיריית תל אביב"    משום אין אזכור בשלט ולו ברמז לעובדת היותו...
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
יש מחלוקת בקרב החוקרים בנוגע לגודל האוכלוסייה במאה ה-19 ולגבי המספר המדויק של כל קבוצה דתית, אבל, הריבוי הטבעי המוסלמי היה אטי בהשוואה לגידול האוכלוסייה היהודית והנוצרית
זלמן שובל
זלמן שובל
"אוי לי מיצרי אוי לי מיוצרי" אומר הפתגם התלמודי ויכולנו להוסיף "אושרנו שלא אנחנו צריכים להחליט", אבל זו, כמובן, טעות שכן למה שהעם האמריקני השסוע יחליט ב-4 בנובמבר תהייה השפעה גם על...
הפינוי הגדול בתולדות המדינה [צילום: דוד כהן, פלאש 90]
אריאל היימן, אלון ברקמן
פינוי מאות אלפי תושבים מגבולות הדרום והצפון מאפשר להפיק מספר לקחים למקרה הבא - בין אם הסיבה תהיה ביטחונית ובין אם היא תהיה בשל אסון טבע
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il