|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
למה לעשות תואר שני במנהל עסקים?
קבוצת ירדן
כיצד להכין בבית שייקים מיין

כמה מילים על סבבי בחירות אינסופיים

השאלה הגדולה: מה באמת גורם לשני הצדדים לחשוב שזה ה"משחק" שלנו, ולגרור אותנו שוב ושוב לבחירות חוזרות? האם הוויתור הוא באמת כל כך גרוע לעומת מצב שבו נגררים ללולאה אינסופית של בזבוזי מיליארדים?
09/03/2020  |   רינה אזולאי   |   יומני בלוגרים   |   בחירות 2020   |   תגובות
גנץ. ראוי שיוותר [צילום: תומר נויברג/פלאש 90]

לרגל תוצאות הבחירות לכנסת ה-23, שהן באופן לא מפתיע כמעט שחזור מדויק של תוצאות הבחירות לכנסת ה-22 ולכנסת ה-21, ושסביר להניח שגם לא ישתנו בצורה מובהקת בבחירות לכנסת ה-23 וה-24 וה-25 וכו', אם נמשיך עם עוד ועוד סבבים, כי העם הוא אותו עם, דעותיו הן אותן דעות, והסיטואציה היא אותה סיטואציה, לכן רציתי לנסות להסתכל על המצב בהיבטים של תורת המשחקים, שכידוע מאפשרת לנו להתבונן בסיטואציות חברתיות במשקפיים רציונליים.

ברור לכולם שכניסה לסבבי בחירות חוזרים ונשנים היא שלילית למדינת ישראל. בזבוזי מיליארדי שקלים שיכולים היו לשמש להוספת מחלקות אשפוז בבתי חולים, להוספת תרופות מצילות חיים לסל התרופות, לשיפור טכנולוגיות ביטחוניות מתקדמות ואפילו לבניית מקלטים אטומיים, הן תופעה שאי-אפשר להסכים איתה אפילו לא הסכמה שבשתיקה, בפרט כשהבזבוז הזה מתרחש שוב ושוב למרות שיודעים שהוא לא יביא שום תועלת מהסיבותש ציינתי למעלה.

אז איך בכל זאת זה קורה ואיך זה קורה שוב ושוב? אנסה להתבונן בנעשה במשקפיים של תורת המשחקים, ואנסה לעשות זאת תחת שני האילוצים הבאים:

א. בלי להכניס את דעותי האישיות לתמונה, ככל שאצליח (גילוי נאות: אני דוסית, ימנית מצביעה סדרתית של יהדות התורה, ועם דוקטורט בתחום בינה מלאכותית).

ב. בהנחה המאוד נאיבית שנבחרי הציבור כולם פועלים כולם ממניעים אלטרואיסטים, אף אחד מהם לא חושב על טובת עצמו, וכולם רק מאוד מאוד רוצים את טובת העם.

ותחת אילוצים אלו, מה באמת גורם לימין מצד אחד, ולשמאל מצד שני, להתנהג כפי שהם מתנהגים:

נאמר שלימין יש שתי אפשרויות: לוותר או לא לוותר, כאשר ויתור משמעותו ויתור על הצבתו של ביבי נתניהו כמועמד לראשות הממשלה. נאמר שלשמאל גם יש שתי אפשרויות: לוותר או לא לוותר, כאשר ויתור משמעותו כניסה לממשלה בראשות ביבי נתניהו.

כלומר בסך-הכל יש לנו 4 אפשרויות של בחירה, 2 אפשרויות לכל אחד מהשחקנים (ויתור או אי-ויתור). ואז ניתן לצייר בעצם שרטוט של משחק אסטרטגי ולחפש שיווי משקל נש בשרטוט המופיע בתחתית המאמר, כאשר בתוך כל משבצת בטבלה עלינו לציין 2 מספרים: מספר המייצג את התועלת של השחקן "ימין" מהמצב שנוצר, ומספר המייצג את התועלת של השחקן "שמאל" מהצב שנוצר.

והסיטואציה שאנחנו רואים כאן אחרי הבחירות לכנסת ה-21, ה-22, וגם עכשיו הן שהמשבצת שנבחרה שוב ושוב היא המשבצת של "לא לוותר", "לא לוותר". הימין סירב לוותר על ביבי, והשמאל סירב לוותר על "רק לא ביבי", וכך קורה כבר שוב ושוב.

ונשאלת השאלה איך זה קרה? מה הם המספרים, התועלות, שגרמו ל-2 הצדדים לבחור שוב ושוב במשבצת הבעייתית הזו, שהיא כל כך גרועה לכל הצדדים? הרי מבחינה רציונלית הבחירות החוזרות כל כך רעות למדינת ישראל, כפי שפירטנו למעלה, ולמה שוב ושוב אנו נופלים על המשבצת הזו? ובפרט אם יודעים ששוב ושוב נחזור לאותה משבצת - מה מונע מאיתנו לבחור במשבצת אחרת, טובה יותר לכולם?

ואציין 2 סוגי משחקים ספציפים שמתאימים לסיטואציה שלנו, ומתוארים בצורה דומה, כאשר השוני ביניהם הוא רק בתועלות (כביכול ב"תשלום" שכל צד כביכול מקבל מהמצב המתקבל) במקרים השונים המתוארים.

במשחק המפורסם הקרוי "דילמת האסיר", לכל צד (שמאל או ימין) כדאי לא לוותר, ואז נופלים לסיטואציה מאוד גרועה. משהו כמו המתואר בתמונה שבתחתית (בכל משבצת, המספר הראשון הוא התועלת לימין, והמספר השני הוא התועלת לשמאל).

בגרסה הזו, הקרויה דילמת האסיר, כל צד יעדיף לא לוותר (כי בין האפשרות של ויתור לבין האפשרות של אי-וויתור, תמיד כל צד יעדיף את האי-ויתור), וכך ניגרר שוב ושוב, ואמנם אנו נגררים שוב ושוב, לבחירות חוזרות ונשנות.

וכאן נשאלת השאלה הגדולה: מה באמת גורם לשני הצדדים לחשוב שזה ה"משחק" שלנו, ולגרור אותנו שוב ושוב לבחירות חוזרות? האם הוויתור הוא באמת כל כך גרוע לעומת מצב שבו נגררים ללולאה אינסופית של בזבוזי מיליארדים?

ושוב מתוך נקודת המוצא האלטרואיסטית, מסתבר שהימין חושב שמאוד מאוד חשוב שביבי, עם הנסיון שלו ועם היכולות הפנומנאליות שלו והקשרים שלו בעולם הוא האיש הנכון במקום הנכון בסיטואציה שאנו נמצאים בה היום, ובשום פנים ואופן אי-אפשר לוותר עליו בעת הזו.

ומצד שני, כנראה שהשמאל חושב שביבי הוא איזה מפלצת שמוכרחים להזיז בכל מחיר, ולכן מבחינתם בחירות חוזרות שוב ושוב זה פחות נורא מאשר לוותר ולראות את ביבי ראש ממשלה שוב בטלוויזיה.

הכל טוב ויפה - וזה המשחק שלנו - אבל כאן יש שאלה גדולה אחת. שהרי ידוע לנו שבתוך גוש השמאל מסתתרים גם גורמים שהם לא כל כך אנטי ביבי ושהם לא כל כך שמאל. גורמים שיודעים שביבי כן אדם שאפשר לעבוד איתו. גורמים שיודעים שהדתה היא לא מילה גסה. גורמים שכן מתגעגעים לתמימות, לטוהר ולתום של העולם של פעם, אז בתוכניות הילדים יכלו לדבר על פרשת שבוע בלי שכל התקשורת תזדעק. אז יכלו לדבר על בית ועל קידוש ועל ערכים של משפחה ואז עולים חדשים היו אנשים אידיאליסטים חביבים שמצווה לעזור להם להתאקלם. וכל אלו יכולים היו להסתדר מצוין עם ממשלה של ליכוד-דתיים-וביבי נתניהו, ולכן המשחק שלהם הוא כנראה אחר. משהו שקצת יותר דומה לגרסה של משחק הקרוי: משחק הנץ והיונה, ונראה כמו בתמונה 3 שבתחתית.

והמשחק הזה דומה לעופות שעפים אחד לכיוון השני, וכל אחד שווה יהיה לו לסטות ולא להפריע לחברו בדרך. וכאן כן יהיה משתלם לאותם חברי "שמאל רך" לעזוב את המשבצת ההרסנית הזו של לא לוותר, ולעבור למשבצת של "לוותר" כלומר להסכים להצטרף לממשלת ימין-דתיים. ממשלה שתקדם את הכלכלה, ממשלה שתקדם את התחבורה, ממשלה שתמשיך להציב את מדינת ישראל כאחת מהמדינות המתקדמות בעולם, וגם אם יש להם ביקורת על כמה מחבריה.

וכאן נשאלת השאלה: למה זה לא קורה. כי לכאורה כל אותם גורמים של מפלגת תל"ם, ולמעשה גם בני גנץ עצמו, לא אמורים היו להירתע מעבודה בממשלת אחדות ימין-דתיים-חרדים, גם אם בראשה עומד ביבי נתניהו, שמתפקד, יש לציין, בצורה מאוד טובה למרות כתבי האישום, שהם לדעת הרבה משפטים חסרי כל שחר. (ובפרט כאשר ברור לכולם שגם כלפי חברי השמאל אפשר לתפור לא מעט תיקים אבל זה נושא למאמר אחר).

ושוב: למה זה לא קורה. שהרי אומנם יש גוש אחד גדול שנקרא "שמאל". אך כל אותם אנשי ימין, חובשי כיפות, מסורתיים שבתוכו, אמורים היו להתקומם מההתנהגות המתסכלת וה"ברוגזית" הזו, לאור ה"משחק" שהם אומנם רואים?

והדרך היחידה להסביר זאת היא שאותם אנשים מסורתיים ודתיים שנמצאים בתוך מפלגות השמאל חושבים לא רק על ערכים אלטרואיסטים אלא מונעים גם ממניעים של עצמם: מה יחשבו עלי, מה התקשורת תחשוב עלי, איזה תיקים יתפרו לי בפרקליטות אם אביע את דעותי האמיתיות ואסכים להקמת ממשלה סוף-סוף... והפחדים והחרדות האלו הם שגורמים לפחד שלהם מהצטרפות לממשלה ימנית יציבה, ולכן גם הם רואים מול העיניים משחק של "דילמת האסיר", וחוששים לפנות ימינה למרות שעל-פי דעותיהם האמיתיות ועל-פי טובת מדינת ישראל זה מה שהם היו אמורים לעשות. ולהם רציתי לומר כמה דברים:

א. אף אדם לא מפסיד מללכת אחר מי שהוא באמת, עיין ערך ח"כ ורדיגר ז"ל, וייבדל לחיים ארוכים אמן ח"כ אליעזר מזרחי. כאשר הם קיבלו החלטה בניגוד לדעת מפלגתם, איש לא ראה בהם "עריקים" או "בוגדים", אלא כולם הבינו שאדם צריך ללכת אחר עקרונותיו גם אם הקבוצה שלו/המפלגה שלו רוצה ממנו אחרת. ולכן גם כאן, כל מי שנמצא בגוש השמאל, אך דעותיו אינן מסכימות עם ה"חרם" הזה נגד ביבי, אמור לעזור אומץ ולומר: אני מפסיק את המשחק המסריח הזה, אני דואג לאזרחי ישראל, ואני מונע את המשך הקטסטרופה על חשבון תקציב האזרחים. ופנייתי זו היא לא רק לחברי הכנסת הדתיים של כחול לבן אלא גם ליתר חברי הכנסת שאינם שמאל קיצוני, כולל יעלון, אשכנזי, עמיר פרץ, אורלי לוי, וגם בני גנץ עצמו: עזבו כבר את המשחקים ואת התינוקיות ואת הפחד מהבלורית של לפיד. אתם הרי יודעים בעצמכם שביבי הוא לא כזו מפלצת. תצטרפו אליו, תבנו ממשלת אחדות נורמאלית, וכל העם גם יודה לכם. כל העם חוץ מכמה שמאלנים קיצוניים שממילא רבים מהם תומכים בכלל באיימן עודה.

ב. מי שבדעותיו אינו כזה אנטי דתי, ואינו באמת שונא כל מה שקשור לדת ואינו באמת חושב שביבי מפלצת, אבל בכל זאת ממשיך להיות נאמן לגוש השמאל, אינו מוכיח בזה על גבורה יתרה אלא פשוט על פחדנות. פחדנות לחשוב לבד. פחדנות לעמוד מול התקשורת. פחדנות לחשוב בצורה אלטרואיסטית, על טובת מדינת ישראל, כאשר אנחנו, האזרחים, רוצים כבר ממשלה יציבה שתשלים את שנותיה. כבר עייפנו מבחירות חוזרות ונשנות. חבל על הזמן וחבל על הכסף.

ג. אני מודעת לכך שאפשר לענות לי ולומר שאת אותו הדבר אפשר לומר גם על הימין ולדרוש ויתור מהימין, אבל הימין יודע שביבי הוא המועמד, נכון להיום, המתאים ביותר לראשות הממשלה, וגם התיק שנתפר לו הוא תיק פיקטיבי, והואיל וחצי עם בעצם בחר "רק כן ביבי", התעלמות מרצון העם היא לא הוגנת וגם לא נכונה וגם פוגעת בביטחון ישראל, בכלכלת ישראל, במדיניות החוץ של ישראל, וגם זה ברור לכולם.

ואילו ה"ויתור" של הימין שמסכים לממשלת אחדות, ברוטציה בין נתניהו לגנץ, הוא ויתור שהוא כן הוגן אבל הרי הוא כבר נעשה - ביבי הסכים לרוטציה אבל בשמאל לא הסכימו. ונראה שמישהו שם בכחול-לבן-אמת-או-חובה מפחד לומר את דעתו. ממה אתם כל כך מפחדים שם? אפילו ילדה קטנה העזה לומר ליאיר לפיד את דעתה - ואתם מפחדים? תלמדו מעמליה קצת על אומץ! ואגב: לילדה שניצחה את לפיד קוראים עמליה: עמלו של אלקים: בל נשכח שיש כאן מישהו מעלינו שרואה הכל ויודע הכל ובו אנו מאמינים - עם קצת יותר אמונה נצליח להיות יותר חזקים ויותר אלטרואיסטים, ולחשוב על טובת העם ולא רק על טובת עצמנו, וכך לצאת בעזרת ה' ובכח האמונה מהלולאה הבזבזנית הזו שנכפתה עלינו שוב ושוב ושוב.

ונסכם בפסוק אחד שמסכם את מערכת הבחירות הזו יותר טוב מכל דבר אחר: "שבחי ירושלים את השם, הללי אלוקיך ציון" (תהילים קמ"ז י"ב).

שרטוט 1
תאריך:  09/03/2020   |   עודכן:  09/03/2020
רינה אזולאי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
כמה מילים על סבבי בחירות אינסופיים
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ישע .
9/03/20 08:53
2
באמת מעניין
9/03/20 11:21
3
בן נאמן
9/03/20 12:00
 
באמת מעניין
9/03/20 15:04
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  בחירות 2020
היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, וממלא-מקום מפכ"ל המשטרה, ניצב מוטי כהן, שוחחו היום על-אודות הפרסומים השונים נגד יו"ר כחול לבן, ח"כ בני גנץ, המופצים בימים האחרונים, בין היתר, ברשתות החברתיות.
08/03/2020  |  איציק וולף  |   חדשות
מפלגת הליכוד החתימה שרים וחברי כנסת בעבר ובהווה על מסמך שבו הם מצהירים שלא יהיו שותפים בעתיד לממשלה בראשות יו"ר כחול לבן, בני גנץ.
08/03/2020  |  איציק וולף  |   חדשות
גם בימים שתבהלת קרקס הקורונה עלולה להתדרדר לאסון יש איים של שגרה. מין סתם יום של חול. בפאראפרזה על גאון השירה חיים נחמן ביאליק "השמש זרחה, השיטה פרחה וביבי שיקר". דבר יום ביומו. כגון שבני גנץ הפר הבטחה לבוחרים, ומי הטוען? הרב-שקרן שנתפס מבטיח כי אין פניו לבקש חסינות וביקש (ונאלץ לסגת) ולא חוק צרפתי (וכמובן שיקר) ואפילו נחשף שקרן בפרשת הקלטת של הרב שהמעיד את יועץ כחול-לבן באומרו כי לא היה בעניין עד שבאה אילנה דיין והציגה אותו בקלונו.
08/03/2020  |  דן מרגלית  |   יומני בלוגרים
תוצאת הבחירות מראה שהליכוד בראשות נתניהו זכה בניצחון ללא תקדים: נוכח הכפשה והשמצה של נתניהו הנמשכת ללא הרף כבר עשרים שנה, ובמיוחד בחמש השנים האחרונות, ולמרות כתב אישום ותאריך משפט, קיבל הליכוד בראשותו את מספר הקולות הרב ביותר שאי פעם קיבלה מפלגה. הליכוד הפך שוב למפלגה הגדולה ביותר אחרי שהיה במשך שתי מערכות בחירות מפלגה שנייה בגודלה, גוש הימין כולו קיבל יותר מנדטים מאשר בבחירות הקודמות, מה שאומר בפועל שיותר משני מיליון אזרחים הצביעו בעד המשך כהונתו של נתניהו בראשות הממשלה.
08/03/2020  |  זאב בן יוסף  |   יומני בלוגרים
בואו נגנוב, בואו ניקח שוחד, נשקר, נכחיש. לכשיתבעו אותנו נלך לכיכר העיר ונסית נגד המשטרה והפרקליטות בקולי קולות. נתבכיין שרודפים אותנו בלא עוול בכפינו. נטען כי הפרקליטים אשר יתבעו אותנו הם הם הפושעים; המדינה היא העבריינית על שם שהיא שולחת את אותם פושעים לתבוע אותנו. נעליל על השוטרים עלילות שקר בטענה שהם מעלילים עלינו עלילות דם, והרי אנחנו צדיקים גמורים, תינוקות של בית רבן אשר לא חטאו מימיהם;
08/03/2020  |  טל בן-יעקב  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
הרבה זמן כבר לא חוויתי פער גדול כל כך בין המציאות לסיקור המעוות שלה בתקשורת הישראלית    צר לי לקלקל למחרחרי הריב והמחלוקת, אבל מה לעשות, פשוט הייתי שם וזה היה הרבה פחות דרמטי...
אלי אלון
אלי אלון
בתי העלמין הקיבוציים, לרוב מטופחים ומגוננים בצמחי ושיחי נוי ובעצים מצילים    בסך-הכל ניתן לקבוע כי בתי העלמין הקיבוציים מטופחים יותר מאשר בתי עלמין אחרים
עידן יוסף
עידן יוסף
החופשי חודשי ב-42 שקל ש"מוכרת" שרת התחבורה לתושבי אילת ייטיב רק עם מי שיסכים להיות "כלוא" בתוך העיר    בפועל, אילתי שירצה להגיע לעיר אחרת בארץ יידרש לשלם 305 ש"ח - יותר מפי 2.7 מאשר...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il