|   15:07:40
דלג
  אלי אלון  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל

תוכנית אב לשיקום הירדן הדרומי ונזקיה הסביבתיים

לא מכבר השיקה המנהלת לשיקום נהר הירדן, תוכנית אב רחבת הקיף לשיקום וטיפוח נהר הירדן הדרומי וסביבתו ביצוע התוכנית, שעלותה מאות מיליוני שקלים, יניב, מן הסתם, רווחים כספיים נאים ליזמים ולבעלי הון וכן ליישובי האזור אולם עלול לפגוע משמעותית בטבע, בנוף בבעלי חיים ובצומח וצריך לעמוד על המשמר
05/05/2020  |   אלי אלון   |   יומני בלוגרים   |   תגובות
נהר הירדן ליד סכר נהרים [צילום: דורון הורוביץ/לע"מ]

בעוד נהר הירדן הצפוני פורח ומשגשג ומהווה יעד אטרקטיבי ומושך למטיילים ותיירים, הרי הקטע הדרומי של נהר הירדן, מה שמכונה הירדן הדרומי, הוזנח מזה שנים רבות. כמות המים שזרמה מהכנרת לנחל ירדן הדרומי צומצמה בעבר הרחוק בצורה משמעותית על-ידי רשות המים, שהתקינה סכרים בפתח הכניסה לקטע הדרומי של הירדן, ובמקביל הייתה קיימת הזרמת שפכים מתמשכת לירדן הדרומי והוא הפך בעשורים האחרונים לביצת שפכים ומים עכורים ומזוהמים.

הדבר פגע כמובן גם בחי ובצומח לאורכו, ובאטרקטיביות למיזמים כלכליים ותיירותיים סביבו. אין פלא שמיעוט יחסי של מבקרים ומטיילים פוקדים את אזור הירדן הדרומי גם בשל היותו לא נגיש בצורה נוחה לציבור.

השקת תוכנית אב רחבת היקף

לא מכבר הושקה (10.9.19) בטקס חגיגי, בקיבוץ כפר רופין שבעמק בית שאן, תוכנית אב רחבת היקף לפיתוח מרחב נהר הירדן הדרומי. את הכנת ותכנון התוכנית ריכזה מנהלת שיקום נהר הירדן, שהוקמה באוקטובר 2009 במטרה לקדם פעילות שימור שיקום ופיתוח של נהר הירדן הדרומי וסביבתו.

שותפים במנהלת זו ובצוות ההיגוי שהכין תוכנית אב זו גורמים רבים, ובהם: משרד התיירות, משרד החקלאות ולפיתוח הכפר, קק"ל, המועצה לשימור אתרי מורשת, עיריית בית שאן, המועצה האזורית עמק המעיינות, רשות הטבע והגנים, החברה להגנת הטבע וגופים נוספים.

תוכנית האב הינה כוללנית, רב תחומית ותוכננה על-ידי צוות רב תחומי ועוסקת לא רק בשיקום נחל הירדן הדרומי עצמו ובנקיטת צעדים לשיפור איכות וכמות מימיו אלא גם ובעיקר בפיתוח כלכלי ותיירותי בכל המרחב סביבו. תחום התוכנית בגדול הוא מנהריים בצפון ועד לנחל בזק בדרום. ומגבול ממלכת ירדן במזרח ועד כביש 90 במערב.

מנהלת שיקום נהר הירדן פרסמה באפריל 2019 לקראת השקת תוכנית אב, חוברת בת 300 עמודים המפרטת את פרטי התוכנית בליווי צילומים, מפות, תשריטים ואף אומדן כספי של ביצוע כל פרויקט.

נזקים לטבע - לנוף לבעלי חיים ולצומח
הדבר יביא להרס ופגיעה בשטחים פתוחים טבעיים, לפגיעה נופית חזותית ולפגיעה בחי ובצומח
▪ ▪ ▪

מעיון מעמיק בחוברת זו המונחת לפני, אני למד כי תוכנית האב שהושקה כוללת בעיקרה פרויקטים כלכליים ותיירותיים. על-פי התוכנית יוקמו לאורך נהר הירדן הדרומי ובמרחב סביבו מתחמים תיירותיים, שיכללו מתחמי אוכל, מבני הארחה ולינה למבקרים, שירותי דרך ונוחות כמו תחנות דלק, בתי קפה, מזנונים, מסעדות, ויקבים תיירותיים. לאורך נהר הירדן הדרומי וסביבתו יוקמו טיילות עם פינות מנוחה, חניוני יום ומצפורים לתצפיות נוף. בנוסף, יפתחו ויוסדרו לציבור באזור אתרי מבקרים בנושאי מורשת וארכיאולוגיה הקשורים לאזור.

בין השאר, כוללת התוכנית שיחזור והפעלת רכבת העמק באמצעות רכבת "תיירותית" בתוואי בית שאן-גשר, הקמת אתר תפילה ומיסות לצליינים ליד "גשר הישנה", שדרוג משמעותי של מעבר-מסוף הגבול בין ישראל לממלכת ירדן בגשר מעוז (שייח חוסן) וכן יוכשרו-יסללו כבישי ושבילי גישה לאתרים עבור רכבים ומבקרים שיבואו לבקר בהם (פירוט מורחב יותר של הפרויקטים בתוכנית בהמשך הכתבה). שטח נהר הירדן הדרומי וסביבתו מתאפיין בחלקו הגדול בשטחים פתוחים טבעיים עם נוף פתוח לירדן.

הקמת פרויקטים אלה ורבים אחרים הכלולים בתוכנית אב הנ"ל כרוכים בעבודות תשתית בינוי ועפר נרחבות ובהן הכשרת כבישי גישה לאתרים, הקמת טיילות באורך קילומטרים רבים, הקמת מתקנים, סככות וגדרות והדבר יביא להרס ופגיעה בשטחים פתוחים טבעיים, לפגיעה נופית חזותית ולפגיעה בחי ובצומח כתוצאה מפגיעה במיגוון בתי הגידול של בעלי חיים וצמחים.

בעל המאה הוא בעל הדעה
חשוב לזכור כי הפרויקטים בתוכנית לשיקום הירדן הדרומי במהותם הם "כלכליים" ושותפים לביצוע הפרויקטים יהיו יזמים וחברות עסקיות
▪ ▪ ▪

בחוברת הסבר על תוכנית האב מדגישים ראשי התוכנית שוב ושוב כי הם רואים חשיבות רבה בשמירת שטחים פתוחים ובשמירה על הטבע החי והצומח ובשמירה על הצביון הכפרי חקלאי של האזור ויפעלו למיזעור נזקים בנושאים אלה. אומנם בין הוגי התוכנית כאמור גופים "ירוקים" לא מעטים, כמו המשרד להגנת הסביבה, רט"ג קק"ל, החברה להגנת הטבע, ואתה מצפה שילחמו ויאבקו על מזעור נזקים סביבתיים שייווצרו בשל עבודות הבינוי ועבודות התשתית.

אולם חשוב לזכור כי הפרויקטים בתוכנית לשיקום הירדן הדרומי במהותם הם "כלכליים" ושותפים לביצוע הפרויקטים יהיו יזמים וחברות עסקיות ואותם עם כל הכבוד, כאנשי עסקים או נציגים של חברות עסקיות, פחות מעניין נושאי שימור הטבע, שמירת שטחים פתוחים ושמירת המגוון הביולוגי ויותר חשוב להם הצד הכלכלי - למקסם רווחים ולהשיג רווחים כספיים גבוהים ככל שניתן מביצוע והפעלת הפרויקטים.

אני ממליץ לאוהבי טבע וסביבה אכפתיים לעמוד על המשמר כדי שלא יהיו הפתעות ולוודא שלא תהיה פגיעה ממשית ומשמעותית בטבע ובנוף באזור נחל הירדן הדרומי.

פרויקטים בולטים בתוכנית לשיקום הירדן הדרומי
יוקמו, על-פי התוכנית, מתחמי תיירות המתאימים לפיתוח נופי-נופשי-תיירותי עם אפשרות לפעילות משותפת עתידית עם ממלכת ירדן
▪ ▪ ▪

להלן רשימת פרויקטים בולטים ופרטים הכלולים או מוצעים כ"המלצות תכנוניות" בתוכנית אב לשיקום וטיפוח נהר הירדן וסביבתו כפי שמופיעים בחוברת ההסבר על התוכנית.

על-פי התוכנית לשיקום הירדן הדרומי יוקמו שלושה שערי כניסה לאזור הירדן הדרומי: צפוני - אתר "גשר הישנה", מערבי - בית שאן, מזרחי - מעבר גבול נהר הירדן. בשערי הכניסה יהיו שירותים בסיסים להתארגנות ליציאה ושהייה בשטח ומידע על הפעילות במרחב כולו באמצעות שילוט ו/או אמצעים דיגיטליים.

לאורך דרך נוף גאון הירדן, שאורכה כ-60 ק"מ, ובמרחב סביב נהר הירדן ישולבו יוכשרו ויבנו טיילות עם פינות מנוחה חניוני יום ומצפורים לתצפיות נוף רחוקות וקרובות. סמוך ולאורך נהר הירדן ולדרך נוף "גאון הירדן" העוברת סמוך לו, יוקמו, על-פי התוכנית, מתחמי תיירות המתאימים לפיתוח נופי-נופשי-תיירותי עם אפשרות לפעילות משותפת עתידית עם ממלכת ירדן.

על-פי המלצת הוגי התוכנית יוקמו מתחמי ב"גשר הישנה" - "מתחם נהריים"- באזור ירדנה - "מתחם ירדנה" ובאזור כפר רופין - "מתחם כפר רופין", ויכללו חניונים, שירותי לינה והארחה, שירותי נוחות מסעדות, בתי קפה, ויקבים תיירותיים.

שייט קיאקים בנהר הירדן הדרומי
אומדן עלות הקמת הפרויקט הוא 10,500 שקלים
▪ ▪ ▪

תוכנית אב לפיתוח הירדן הדרומי כוללת המלצה להקים ולפתח ענף שייט חוויתי בנהר הירדן הדרומי בקיאקים, בסירות רפטינג, ובכלי שייט שונים. אורך המסלול כ-5 ק"מ. מוצע מסוף התחלה בנהריים וסיום בגשר הישנה.

פרויקט שייט הקיאקים בנהר הירדן הדרומי כולל הקמת מבנים ומתקני סככות לתחנות כניסה ויציאה, עבודות תשתית, ורכישת סירות וכלי שייט. אומדן עלות הקמת הפרויקט הוא 10,500 שקלים.

מוצבים צה"ליים יהפכו למצפורים ולאתרי ביקורים
על-פי התוכנית לשיקום ופיתוח הירדן הדרומי, המוצבים ישומרו ויאפשרו מקלט לפעילות עטלפים נדירים הנמצאים בסכנת הכחדה
▪ ▪ ▪

לאורך דרך נוף גאון הירדן קיימים מוצבים רבים ששימשו בעבר את צה"ל להגנת הגבול וכעת נטושים. חלקם משמשים כאתרי לינה של עטלפים אשר אימצו אותם כתחליף לבית הגידול הטבעי במערות. עטלפים ניצפו בתל זעיר (מוצב למה), תל מלוח (מוצב כלב), תל שלם (מוצב שלם), מוצב קרן (צפון מזרחית לירדנה) וגבעת החצבים (מוצב חזיר).

על-פי התוכנית לשיקום ופיתוח הירדן הדרומי, מוצבים אלה ישומרו ויאפשרו מקלט לפעילות עטלפים נדירים הנמצאים בסכנת הכחדה. אתרים אלה יוסדרו לביקורי קהל ובשעות היום יתפקדו כתצפית למטיילים וכאתר ארכיאולוגיה ומורשת. אחד מהמוצבים הנטושים באזור שיהפכו לאתר מורשת וארכיאולוגיה הוא "תל כיתן" שהוא אתר עתיקות מוכרז בעל חשיבות היסטורית הנמצא מזרחית לנווה אור.

מוצב צה"ל נטוש נוסף, תל שושן, ייהפך אף הוא על-פי התוכנית לאתר מורשת וארכיאולוגיה ויוסדר לביקורי קהל. תל שושן הוא אתר עתיקות מוכרז ממנו קיימת תצפית מרהיבה לעבר נהר הירדן, נחל תבור ועוד. באתר יוכשרו שבילי טיול, יוצבו בו שילוט ועמדות מידע בנושאי תוכן על נהר הירדן בתצפית נוף מוצלת.

אתר נופש עין פדות
בתוכנית אב לשיקום ופיתוח אזור נהר הירדן וסביבתו מוצע להקים באזור מספר תחנות דלק ולידן שירותי נוחות, מזנונים, בתי קפה וכדומה
▪ ▪ ▪

על-פי התוכנית יוקם באזור מעיין עין פדות' בין טירת צבי לשדה אליהו' אתר נופש ותיירות בשיתוף הקיבוצים שדה אליהו וטירת צבי, במקום מצויים שרידים של מבני התיישבות טמפלרית שהוקמו על-ידי טמפלרים שהתיישבו במקום באמצע שנות ה-20 של המאה הקודמת.

בתוכנית אב לשיקום ופיתוח אזור נהר הירדן וסביבתו מוצע להקים באזור מספר תחנות דלק ולידן שירותי נוחות, מזנונים, בתי קפה וכדומה. בין השאר מוצע להקים תחנת דלק ושירותי נוחות על כביש 90, באזור התעשיה הדרומי של הקיבוץ, וכן תחנת דלק ושירותי נוחות בדרך הכניסה המשותפת לירדנה ולבית יוסף.

אתר תפילה וטבילה בגשר
האתר ימוקם על גדת הירדן למרגלות שלושת הגשרים והחאן המבוצר ב"גשר הישנה", וישלב מיסות ותפילות על שפת הירדן הטבעי
▪ ▪ ▪

אחד מהפרויקטים הבולטים הכלולים בתוכנית האב הוא הקמת ופיתוח אתר תפילה ומיסות לצליינים בגשר הישנה בקטע הטבעי של הירדן. האתר ימוקם על גדת הירדן למרגלות שלושת הגשרים והחאן המבוצר ב"גשר הישנה", וישלב מיסות ותפילות על שפת הירדן הטבעי בתצורתו הקדמונית מאלפי שנים, וימשוך למקום תיירים צליינים רבים.

עבודות להקמת האתר יכללו עבודות עפר, בינוי מלתחות, מקלחות, שירותי נוחות והסעדה ועלות הקמתו המשוערכת כ-10 מיליון שקלים.

בעניין משטרת "גשר הישנה" התוכנית ממליצה "להסדיר את משטרת גשר הישנה לאכסון בוטיקי וברמה גבוהה, כולל בריכת שחייה מתקן ספא, מסעדת שף, ועוד.

שידרוג תיירותי למסוף "שיח חוסיין"
על-פי התוכנית ישודרג מסוף המעבר באופן משמעותי
▪ ▪ ▪

אחד מהפרויקטים של התuכנית הוא "שדרוג תיירותי" של מסוף מעבר גבול נהר הירדן - בין ישראל לממלכת ירדן בגשר מעוז (שייח חוסן), על נהר הירדן בעמק בית שאן, כ-2 ק"מ מזרחית לקיבוץ מעוז חיים.

על-פי התוכנית ישודרג מסוף המעבר באופן משמעותי. יתבצעו בו עבודות תשתית, יוקמו בו מבני עזר ומחסנים וכן יבנה בו מרכז נוחות להתרעננות ולהצטיידות שיכלול מסעדות, מזנונים, חנויות ועוד.

"רכבת תיירותית" בית שאן-גשר
במסגרת השחזור תופעל מספר פעמים ביום "רכבת תיירותית" מבית שאן לגשר הישנה, המורכבת מקטרים ומקרונות זהים לאלו שנסעו עליה בעת הפעלתה
▪ ▪ ▪

פרויקט בולט נוסף בתוכנית אב לפיתוח נהר הירדן הדרומי, הוא שיחזור והפעלת רכבת העמק בתוואי בית שאן-גשר. על-פי התוכנית תהיה השמשה מחדש של מקטע המסילה המקורית בין בית שאן-לגשר שאורכה כ-17.3 ק"מ.

במסגרת השחזור תופעל מספר פעמים ביום "רכבת תיירותית" מבית שאן לגשר הישנה, המורכבת מקטרים ומקרונות זהים לאלו שנסעו עליה בעת הפעלתה, משופצים או משוחזרים, לצורך יצירת חוויה תיירותית. הנסיעה תהיה איטית, עד 25 קמ"ש.

עבודות הקמת מסילה ושיחזור רכבת העמק יכללו עבודות עפר נרחבות, הקמת מגדלי מים, ומחסנים. ההשקעה המוערכת בפרויקט זה היא כ-210 מיליון שקלים.

"לאסור פעילות אינטנסיבית בשטחים הפתוחים"
קיימת המלצה לאסור פעילות אינטנסיבית בשטחים הפתוחים באזור הירדן הדרומי, כמו לינת שטח או פעילות ספורטיבית
▪ ▪ ▪

בחוברת של המינהלת לשיקום נהר הירדן על תוכנית אב לפיתוח הירדן הדרומי, אני קורא המלצה לאסור פעילות אינטנסיבית בשטחים הפתוחים באזור הירדן הדרומי, כמו לינת שטח או פעילות ספורטיבית, וכי "הפעילות התיירותית תתקיימנה בשטחים בעלי יעוד ותכליות למטרה זו".

בתוכנית מוצע קידום הרחבה של חוק עזר לקביעת "כללי התנהגות" בשטחים הפתוחים באזור הירדן הדרומי, ומוצע הקמת מערך משולב (בין גופי) לפיקוח ואכיפה יום יומי בכל שעות היום בר סמכות לתת דוחות לעוברים על חוק עזר זה ועל "כללי התנהגות" באזור.

בתוכנית מוצע לבחון אפשרות למניעת מעבר כלי רכב בדרכים חקלאיות ובסמוך לשטחים חקלאים ללא אישור והיתר מנהלת שטחים פתוחים.

הדגש על מיזמי כלכלה תיירות
משאבי הטבע הם שלנו לשימושינו ואין לאסור או להתנות השימוש בהם בתשלום
▪ ▪ ▪

מי שקורא בעיון בין השורות את תוכנית האב לפיתוח נהר הירדן מבין שיש אומנם בתוכנית התייחסות מכובדת לנושא שיקום נהר הירדן עצמו ושיפור איכות וכמות מימיו, אולם להבנתי עיקר הדגש בתוכנית הוא על נושאי כלכלה ותיירות כמו הקמת מתחמי תיירות ושירותי הסעדה והארחה ואין התייחסות מספקת לטעמי לצעדים דרסטיים שיש לנקוט לשיפור משמעותי אמיתי של מצב נהר הירדן ולמאבק עיקש להפסקה מוחלטת של הזרמת שפכים אליו.

דבר נוסף שאתה מבין וקורא בין השורות בתוכנית, הוא שבעצם לוקחים כאן שטחי טבע של הציבור שאמורים להיות לשימוש חופשי של הציבור ומעבירים אותם לאחריות ולרשות גופים יזמים, חלקם גופים עסקיים.

אתרי ביקור ונופש באזור יגודרו מן הסתם ויסופחו לישובים או יועברו לרשות יזמים שיגבו סכומי כסף עבור השימוש בהם. כבר נתקלנו בדברים כאלה בכנרת. כדאי לבדוק את הנושא לעומק ולתת את הדעת לנושא. משאבי הטבע הם שלנו לשימושינו ואין לאסור או להתנות השימוש בהם בתשלום.

ספק גדול אם כל הפרויקטים הכלולים בתוכנית אב זו לשיקום וטיפוח הירדן הדרומי יתבצעו וספק גם אם ישופר בעתיד הקרוב משמעותית מצבו של נהר הירדן הדרומי ואיכות וכמות מימיו. מה שכן עלול להיות מזורז הם "פרויקטים כלכליים ותיירותיים לאורך הירדן הדרומי וסביבתו בדחיפתם של אנשי עסקים, קבלני בניין ופיתוח ואנשי הכלכלה של הישובים.

לא בטוח שהטבע ועם ישראל בכללו ייהנו בסופו של דבר מתוכנית אב זו שנראית על פניה בקריאה ראשונה מרשימה, מאוד יסודית, מעמיקה ורבת היקף, ועל זה נאמר ימים יגידו.

תאריך:  05/05/2020   |   עודכן:  05/05/2020
אלי אלון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
תוכנית אב לשיקום הירדן הדרומי ונזקיה הסביבתיים
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אובד מדינה
9/05/20 11:49
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
כתום יומיים של דיונים מתישים בבג"ץ חזר יושב-ראש התנועה לאיכות השלטון ד"ר אליעד שרגא על המובן מאליו: מי שנאשם בעבירות פליליות כה חמורות כבנימין נתניהו אינו יכול לשמש כראש הממשלה;
05/05/2020  |  דן מרגלית  |   יומני בלוגרים
הממשלה נסוגה מהממדים המטורפים של הסגר שהטילה על כל ישראל. עכשיו היא מחליטה להחזיר את המשק לנורמליות. מדוע היא עושה זאת בשלבים איטיים? כדי להסתיר את תבוסתה. זה כבר ברור.
05/05/2020  |  דן מרגלית  |   יומני בלוגרים
כשהשופטת אסתר חיות "שומרת" על תרבות הדיון ולא מאפשרת לאליעד שרגא לקרוא לבנימין נתניהו "יצור" בטענה שלא מדברים כך על ח"כ, היא אינה שומרת על כבודו של רה"מ באמת. והיא אפילו מביעה סלידה אישית ממנו למרות ההצגה ה"תרבותית" והתקשורתית שהיא מבצעת.
05/05/2020  |  עמוס שנער  |   יומני בלוגרים
אומרת זהבה גלאון, כיפה אדומה של השמאל: "מלחמת יום כיפור נשאה בחובה מסר נוסף: תמיד יש עם מי לדבר. מצרים הייתה האויבת המרכזית של ישראל. בית העבדים מההגדה, שנלחמנו בה ב-1948, 56', 67' ו-73', שתקפה אותנו ביום הקדוש ביותר ליהודים. אחרי המלחמה, שלום עם מצרים נראה כמו פנטזיה נאיבית. היום הוא בחזקת מובן מאליו". תניח לרגע שאתה ואני קונים את זה... זהבה, תרשי לשאול: האם 'מחיר' השלום עם מצרים לא היה החזרת כל הטריטוריה ש'גזלנו' מהם? אם התשובה היא 'כן' - את ממליצה שעכשיו נחזיר לפלשתינים את כל האדמה שכבשנו מאז 48? לדברי קלינטון הנשיא, שהפיקדון הסורי היה בכיסו, גם אסד האב הסכים 'להנציח' שלום אם רק נחזיר לו את הגולן עד הגרגר האחרון לחופה של כנרת... או-קיי?
05/05/2020  |  אורי שרגיל  |   יומני בלוגרים
קשה היה שלא לפספס את הרגע שבו השופט מני מזוז אחז את השור בקרניו והצביע על הנקודה הבוערת בעצמותיהם של שופטי בג"ץ.
05/05/2020  |  יעקב ברדוגו  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
ירון פרידמן
ירון פרידמן
הדיווחים בעולם כולו על אודות המלחמה בעזה מעדכנים ללא הרף את מספר ההרוגים הפלשתינים בעזה. נראה כי יש סוג של קונצנזוס לגבי המספרים. אך מהי רמת מהימנותם?
דן מרגלית
דן מרגלית
הרמטכ"ל וראש השב"כ 'שקיבלו בארבע עיניים את ההחלטה האסונית לצמצם בהצבת הכוחות ב-7 באוקטובר, וכן ראש אמ"ן ומפקד דרום קיבלו אחריות וצריכים להתפטר, אבל ריבונו של עולם לא דקה אחת לפני ש...
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il