|   15:07:40
דלג
  איילת פישביין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?
כתיבת המומחים
מתנות שמרגשות: איך לבחור את המתנה המושלמת
234 דירות מושכרות לגופים ציבוריים קמיניץ. חוות הדעת חמורה [צילום: ליאב פלד]

השכרת דיור ציבורי לגוף ציבורי - מנוגדת לחוק

משרד השיכון נהג להשכיר דירות הדיור הציבורי לגופים ציבוריים שאינם זכאים לכך חוות דעתו של המשנה ליועמ"ש ארז קמיניץ קובעת: הדבר אסור ופסול ונוגד את החוק מבקר המדינה: להשיב את הדירות לזכאים
09/05/2020  |   איילת פישביין   |   כתבות   |   תגובות
הפעילות העסקית של ערוץ 7 - בדיור ציבורי
איציק וולף
אולפני ערוץ 7, מאתרי האינטרנט החדשותיים המובילים במגזר הדתי, הנושא את שמה של תחנת הרדיו הפירטית ששידרה מאונייה עד שנסגרה, פועלים מתוך דירות שנבנו לצורך שיכון זכאים לדיור ציבורי ואשר הושכרו לעמותה שקשורה לישיבה בבית אל ולערוץ 7 * כך עולה ממסמך רשמי של משרד השיכון שנחשף לראשונה * משרד השיכון: הוגשה תביעה לבית המשפט בירושלים
לרשימה המלאה

הנוהג הקיים במשרד השיכון להשכיר דירות ממאגר הדיור הציבורי לגופים ציבוריים שאינם זכאים לכך, מנוגד לחוק הדיור הציבורי. כך עולה מחוות דעתו של המשנה ליועמ"ש ארז קמיניץ. חוות דעת זו מספקת בסיס לפינוי גופים ציבוריים מדירות הדיור הציבורי.

חוות דעתו של קמיניץ, שנכתבה כבר לפני שנתיים, דנה בכ-1,400 דירות הדיור הציבורי במרחב הכפרי. לטענתו, דירות שנבנו לזכאי משרד השיכון שייכות למאגר הדיור הציבורי והשכרתן לגופים ציבוריים שאינם זכאים לדיור ציבורי מנוגדת לחוק. עמדת קמיניץ התקבלה בוועדה הציבורית לבחינת משבר הדיור. היא משמשת בסיס לדרישה לפינוי גופים ציבוריים מדירות הדיור הציבורי. מבקר המדינה בדוח האחרון מביע תמיכה עקרונית בדירה להשבת דירות שהושכרו לגופים ציבוריים למאגר הדיור ציבורי.

פקידי משרד השיכון לא פקחו

בחוות הדעת דן קמיניץ באופן בו מנהל משרד השיכון מאגר של 1,394 דירות שנבנו לקליטת עולים וחסרי דיור ביישובי יו"ש, הנגב והגליל בראשית שנות התשעים. מתברר, 234 דירות מהמאגר הושכרו לגופים ציבוריים ביניהם סניפי קופות חולים, משרדי מזכירות, מוסדות לימוד ועוד. יתרת הדירות שמספרן מגיע ליותר מאלף, הושכרו באמצעות רשויות מקומיות או אגודות שיתופיות, לאנשים פרטיים שאינם זכאים לדיור ציבורי במחירים "סוציאליים".

קמיניץ מציג ראיות לכך שההשכרה ללא זכאים נעשתה בידיעת פקידי משרד השיכון שבחרו לא לפעול. מהראיות עולה שבשנים הראשונות הפעילו הפקידים את סמכותם והנחו את הרשויות המקומיות ואת האגודות שיתופיות, להשכיר את הדירות אך ורק למתיישבים שהינם חסרי דיור. אבל במשך השנים בוטלה ההנחיה והיישובים השכירו את הדירות באופן חופשי, לפי ראות עיניהם, גם ללא זכאים. קמיניץ מדגיש כי נוהג זה החל בעיקר ביישובי יו"ש בתקופת האינתיפאדה, בה היה קושי לחברות המאכלסות (עמידר, עמיגור או החטיבה להתיישבות) להגיע לביקורי מעגל ביישובים מסיבות ביטחוניות. בהמשך, נוהג זה הורחב גם לנגב והגליל.

קמיניץ מביא את הנימוק שנתנו פקידי משרד השיכון להתנהלותם בהשכרת הדירות ולפיו מדובר בדירות שנבנו לצרכי התיישבות ולא לצרכי זכאים. אבל הוא סותר טענה זו עם שפע של הוכחות שדירות הדיור הציבורי במרחב הכפרי יועדו מראשית הקמתן לקליטת עולים וחסרי דיור. ולכן, מסירתן לשוכרים שאינם זכאים פסולה ויש להשיבן למאגר הדיור הציבורי.

פרשת דירות הקיבוצים העירוניים בירושלים

עמדתם של פקידי משרד השיכון הרואה בחיוב השכרת דירות לגופים ציבוריים באה לידי ביטוי בהקצאת 110 דירות הדיור הציבורי לשני הקיבוצים עירוניים בירושלים, ראשית ובית ישראל. למרות חוות דעת חד-משמעית של מבקר המדינה, שקבעה כי יש להשיב את הדירות למאגר הדיור הציבורי, פקידי משרד השיכון משתהים. במקום לפתוח בהליכי פינוי, הוקמו שתי ועדות היגוי בהשתתפות חברים משני הקיבוצים, ושתיהן מצאו שלקיבוצים יש תרומה משמעותית לשכונות בהן נמצאות דירותיהם ועל כן, על-אף מצוקת הדיור הקשה בירושלים, תהליך השבת הדירות לזכאים צריך להיעשות בהדרגתיות. ככל הידוע, מאז דוח מבקר המדינה ב-2014 הושבו רק 6 מתוך 110 דירות הדיור הציבורי שהוקצו על-ידי משרד השיכון לשני קיבוצים אלה.

השר לשעבר, אורי אריאל, קידם מכירת דירות לגופים ציבוריים שאינם זכאים לדיור ציבורי.
אחת הדוגמאות שמביא קמיניץ, להתנהלות הלא תקנית בנושא השכרת דירות הדיור הציבורי לגופים ציבוריים, היא מכתבו של השר לשעבר אורי אריאל לגופים ציבוריים שישבו בדירות הדיור הציבורי שבו הוא מבשר להם שהם יכולים להפוך בעלי הדירות. במכתב ששיגר אריאל נכתב: "לאחר הפסקה של מספר שנים, חידש משרד הבינוי והשיכון את מכירת הדירות לדיירי הדיור הציבורי, וזאת מבלי שתאלצו להמתין להשלמת הליכי תיקון חוק הדיור הציבורי (זכויות רכישה). היום, הנכם יכולים לרכוש את הדירה בהנחה משמעותית ולהפוך בעלי דירה בישראל. אני יודע כמה חיכיתם להזדמנות הזו ושמח כי הייתה לי הזכות כשר הבינוי והשיכון לקדם אותה למענכם..."

בין הגופים הציבוריים שהשר לשעבר קידם עבורם מכירת דירות:

  • רב המרכז הרוחני בדימונה, 14 יחידות דיור ב-2,523,155 ש"ח;
  • רב מוסד נווה חנה בקריית גת 7 דירות ב-5,054014 ש"ח;
  • רב הקרייה החינוכית במצפה רמון 47 דירות ב-3,403,790 ש"ח;
  • מנהל ישיבת קריית שמונה 7 יח"ד ב-1,591,524 ש"ח;
  • ישיבת ההסדר בירוחם 39 יח"ד ב-5,054,014 ש"ח;
  • התנועה להפצת תורה בירוחם 3 יח"ד ב-506,665 ש"ח;
  • מכללת תל חי בקריית שמונה 74 יח"ד ב-13,487,986 ש"ח;
  • עמותת נוער הגליל בקריית שמונה 16 יח"ד ב-625,714 ש"ח;
  • אוניברסיטת בן-גוריון בבאר שבע 53 יח"ד ב-3,520,741 ש"ח.

מבקר המדינה: להשיב את הדירות לזכאים

בדוח מבקר המדינה האחרון - 70ב - דן מבקר המדינה בנוהל של משרד השיכון לאפשר השכרה של דירות ציבוריות לגופים ציבוריים, כמו משרדי ממשלה, רשויות מקומיות ועמותות, לטובת יעדים ציבוריים, כמו מוסדות חינוך, רווחה, מגורי סטודנטים וגרעינים התיישבותיים. המבקר הדגיש כי בנוהל עצמו נקבע כי ניתן לייעד דירות לצרכים הללו בתנאי שהדירות לא נדרשות עבור זכאים.

על-פי הנוהל, את ההחלטות על ההקצאות לצורכי ציבור מקבלת ועדה משרדית. בתום תקופת השכירות והיא מחליטה על הארכת תקופת השכירות או לחלופין פינוי הדירה והחזרתה למאגר הדיור הציבורי לטובת אכלוס הזכאים.

על-פי נתוני משרד הבינוי, מאז פורסם דוח מבקר המדינה בנושא בשנת 2013 הועברו כ-480 דירות שהושכרו לגופים ציבוריים לטובת מגורי הזכאים או נמכרו ותמורתן. כיום, נכון למאי 2019 הושכרו כ-1,800 דירות לגופים ציבוריים.

המבקר מציין: "יש לראות בחיוב את ההתקדמות בטיפול בהמלצות דוח מבקר המדינה משנת 2013. על המשרד להמשיך בתהליך שהחל בו להעברת הדירות הציבוריות לשימוש זכאי הדיור הציבורי ולהקפיד לקיים מעקב צמוד אחר העברת הדירות מהגופים הציבוריים לטובת זכאי הדיור הציבורי, על-פי ההסדרים שנקבעו.

תגובת משרד השיכון:

"משרד הבינוי והשיכון מנהל כ-1,400 נכסים במגזר הכפרי. חוות הדעת האמורה של המשנה ליועץ המשפטי לממשלה ניתנה במסגרת עתירה שהוגשה כנגד המשרד, בדרישה להחיל את חוק הדיור הציבורי (זכויות רכישה) על הדיירים במגזר הכפרי. בעקבות פסיקת בית המשפט המחוזי ערערה המדינה על פסק הדין לבית המשפט העליון, שטרם החל את דיוניו בנושא. במסגרת ההליכים המשפטיים, הוצגה תמונת המצב ביחס למצב התכנוני והקנייני למשרד המשפטים, אשר ביקש לבחון את המשמעויות, הן ביחס לנכסים עצמם והן בהקשר של ההליכים המשפטיים המתנהלים. בחינה זו טרם הסתיימה והמשרד, בתיאום עם משרד המשפטים, פועלים להשלמת בחינה זו.

הדירות במגזר הכפרי אוכלסו בעבר ברובן הגדול על-פי כללים שהיו נהוגים במשרד ביחס למגזר הכפרי, שאינם תואמים את כללי הזכאות הרגילים לדיור הציבורי כיום. לאור ההליך המשפטי המתנהל ביחס למעמדם המשפטי של הדיירים כיום, וכן לאור המורכבות הקיימת ביחס למצבם התכנוני והקנייני של חלק ניכר מהנכסים, לא ניתן לפעול למיצוי המלאי במגזר הכפרי לטובת זכאי הדיור הציבורי, עד להשלמת ההליכים המשפטיים והבדיקות האמורות לעיל".
חוות דעת בנושא דירות בבעלות משרד הבינוי והשיכון במרחב הכפרי / חוות דעת
חוות דעת של המשנה ליועץ המשפטי לממשלה ביחס למכירת דירות של הדיור הציבורי לגופים ציבוריים

תאריך:  09/05/2020   |   עודכן:  09/05/2020
איילת פישביין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
השכרת דיור ציבורי לגוף ציבורי - מנוגדת לחוק
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אירן היא המדינה החמישית בעולם, והראשונה במזרח התיכון, במספר המתים כתוצאה ממגפת הקורונה. נכון ל-25 באפריל, היא הודיעה על 88 אלף חולים וכ-5,600 מתים במגפה, כאשר ההערכה המקובלת היא שהמספרים האמיתיים גבוהים בהרבה.
08/05/2020  |  אפרים קם  |   כתבות
בחודש החולף, בצד העיסוק הנרחב של חיזבאללה ופטרוניתו אירן במגפת הקורונה, נמשכו מאמצי הארגון, בסיוע משמרות המהפכה האירניים, לביסוס תשתיתו בסוריה ובמיוחד ברמת הגולן כחזית נוספת לזו הלבנונית מול ישראל. פעילות זו מתבצעת במקביל להישאבותו של הארגון לטיפול בבעיותיה הפנימיות של לבנון: המשברים במישורים הכלכלי, הפוליטי והבריאותי.
פרופ' ריצ'רד אוברי סבור שבעלות הברית ניצחו בעיקר משום שהאמינו בצדקת דרכן פרופ' סטיוארט כהן שם את הדגש על היתרון העצום שלהן בכוח האדם וביכולת תעשייתית 75 שנה אחרי, דונלד טראמפ הורס את הסדר העולמי שהתבסס על מנהיגותה של ארה"ב המדינה קמה למרות השואה, לא בגללה מחשבות על מספר ההרוגים במלחמה הנוראה ביותר בהיסטוריה ובמלחמות מאז אותו יום היסטורי
08/05/2020  |  איתמר לוין  |   כתבות
זה לא היה נוק-אאוט והמאבק רחוק מלהסתיים. זה היה ניצחון לבנימין נתניהו בנקודות – בסיבוב הראשון. הוא יהיה ראש הממשלה, עם כוכבית: מבחינה ציבורית, אומר בג"ץ ברמז ברור, כהונתו בצילו של כתב האישום היא בעייתית; מבחינה תפקודית, היא אולי בעייתית עוד יותר. ואילו ההסכם הקואליציוני הכמעט-רודני שלו ושל בני גנץ, יעמוד לבחינה פרטנית כבר בשבועות הקרובים, או לכל היותר – בחודשים הקרובים.
07/05/2020  |  איתמר לוין  |   כתבות
עד 4 במאי 2020 בשעה 16:00 יכלו משטרת ישראל ומפקדיה לטעון, כי המקרים הרבים של הפרות חוק המתגלות בין כחולי המדים, הם לא יותר מאשר כמה תפוחים רקובים בארגז. נכון שהיה קשה לקבל את הטענה הזאת לנוכח ריבוי המקרים. נכון שהיה קשה לקבל את הטענה הזאת לאור היד הרכה בה פועלת המשטרה מול אותם מפרי חוק ונהלים. אבל עד אתמול אחרי הצהריים, קשה היה לטעון גם את ההפך - שמדובר בפעילות מאורגנת ומוכוונת מלמעלה.
05/05/2020  |  איתמר לוין  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
חיים רמון
חיים רמון
נתניהו, גלנט, גנץ ובכירי המטכ"ל, הוציאו לפועל תוכנית צבאית שהביאה לגירושם של תושבי צפון הרצועה לרפיח. ועכשיו, ברפיח יש ריכוז של יותר ממיליון עקורים, מה שמונע מצה"ל לחסל את גדודי הח...
איתמר לוין
איתמר לוין
מחיר הרפורמה המשפטית במעמדה של ישראל    בכירי הממשלה והקואליציה חוזרים לימי השיסוי    נתניהו מתנהג כמו לפני המלחמה וכעת זו סכנה קיומית    סמוטריץ' בטוח שהמצב הכלכלי מצוין    טקס המשואו...
דן מרגלית
דן מרגלית
ברט סטיבנס, מכותבי הטורים המרכזיים בניו-יורק טיימס, ציין כי ניר ברקת לא הצליח להשיב כראוי לשאלות על מדיניותו של בנימין נתניהו, בכל תחום, בכל חזית
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il