|   15:07:40
דלג
  חניאל פרבר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון

מה בין מגילת רות למגילת אסתר

רות זרה לעם היהודי, היא גיורת, בודדה עם מצוקה כלכלית, ללא מעגלי תמיכה משפחתיים וחיה במרחב שהוא לא לגמרי שלה אסתר זרה ובודדה בתוך ארמון המלוכה, והיא נאלצת להסתיר את עמה ומולדתה ואפילו לא יכולה להשתמש בשם שלה הדסה
25/05/2020  |   חניאל פרבר   |   יומני בלוגרים   |   תגובות
קווי דמיון [צילום: דוד כהן/פלאש 90]

השבוע נחגוג את חג השבועות, כאשר אחד ממנהגי החג הוא קריאת מגילת רות בבוקרו של יום החג. יש לראות שזה אחד הטקסטים היחידים ביהדות המוקדש לנשים בנוסף למגילת אסתר הנקראת בליל ויום הפורים. מגילות אלו, בשונה משאר המגילות, מתארות אירועים שאירעו בתקופתן וקרויות על שמן של הנשים הגיבורות בסיפור.

מגילת רות פורשת לנו יריעה רחבה מחיי האומה בתקופת הראשית של עם ישראל בארצו. מגילת אסתר פורשת יריעה מחיי האומה מתקופה יותר מאוחרת כאשר עם ישראל היה מפוזר ומפורד בין העמים.

ניתן לראות עוד הבדלים נוספים בין שתי המגילות. מגילת רות אינה מבליטה דבר על לבושם או חיצוניותם של גיבורי המגילה, לעומת זאת מגילת אסתר משופעת בתיאורי פאר והדר חיצוניים הבאים לידי ביטוי אצל גיבורי המגילה. כאשר המלך אחשוורוש עורך את המשתה הראשון בארמונו, הוא בא להראות קבל עם ועדה את "עשר כבוד מלכותו ואת יקר תפארת גדולתו" (אסתר א', ד'). גם המן מזמן את אוהביו כדי לספר להם על "כבוד עשרו" (אסתר ה', י"א). ונסיים עם מרדכי היוצא מהמלך "בלבוש מלכות תכלת וחור ועטרת זהב גדולה" (אסתר ח', ט"ו).

שתי הנשים החשובות רות ואסתר מגיעות לרום המעלה, אסתר הייתה מלכה על 127 מדינות ובמדרש רבה על ויקרא (פרשה י"ג, ה') מוזכר שנולד לה בן מאחשוורוש ושמו דרייוש ויש גירסא האומרת שזה היה כורש והוא זה שנתן רשות לבנות מחדש את בית המקדש השני, ורות הגיורת הופכת להיות אמה של מלכות - סבתו של דוד מלך ישראל.

ללא בחירה

מדוע זכו שתי הנשים הללו להיות דמויות מרכזיות בשבועות ובפורים? האם קיים קשר בין שתי דמויות אלו? האם יש קשר בין חג השבועות לפורים?

במסכת שבת (פ"ח, ע"א) מובא: "ויתייצבו בתחתית ההר אמר רב אבדימי בר חמא בר חסא מלמד שכפה הקב"ה עליהם את ההר כגיגית ואמר להם אם אתם מקבלים את התורה מוטב ואם לאו שם תהא קבורתכם. אמר רב אחא בר יעקב מכאן מודעא רבה לאורייתא, אמר רבא אע"פ כן הדור קבלוה בימי אחשוורוש דכתיב 'קיימו וקבלו' קיימו מה שקבלו כבר".

רב אבדימי מלמד אותנו שבמעמד מתן תורה לא הייתה אפשרות בחירה לעם ישראל אלא התורה נכפתה עליהם. משיב רבא כי אומנם במעמד הר סיני לא הייתה בחירה לעם, אולם בימי אחשוורוש קיבלו עליהם ישראל את התורה מרצון כפי שהדבר נלמד מהפסוק במגילה: "קיימו וקבלו היהודים עליהם" (אסתר ט', כ"ז).

רות המואבייה ואסתר המלכה חולקות הרבה מן המשותף על-אף שרות הייתה אלמנה, גרה בארצה ומלקטת שעורים, לעומת אסתר שחיה חיי מלכות ומותרות, ברור ששתיהן לא בחרו בחיים שלהם. רות מגיעה למעמדה בצורה די טראגית של אובדן בן הזוג ומשבר כלכלי המתרחש במדינה. אסתר מגיעה למעמדה מגחמה של מלך שליט במדינתו. ההשגחה היא שסייעה לשתיים להגיע לאן שהגיעו לרום המעלה.

אחריות גדולה

יש לראות שני היבטים נוספים במשותף ביניהן. רות זרה לעם היהודי, היא גיורת, בודדה עם מצוקה כלכלית, ללא מעגלי תמיכה משפחתיים וחיה במרחב שהוא לא לגמרי שלה. אסתר זרה ובודדה בתוך ארמון המלוכה, והיא נאלצת להסתיר את עמה ומולדתה ואפילו לא יכולה להשתמש בשם שלה הדסה.

הנקודה המשמעותית המאפיינת את שתיהן באה לידי ביטוי באקטיביות שלהן, רות יוזמת הליכה לגורן ופניה לבועז, לאחר המפגש שלהם היא דורשת ממנו שייקח עליה אחריות. גם אצל אסתר אנו רואים שהיא דורשת מעמה שיצומו עליה ומסכנת את עצמה בדרישות אל מול השליט הפרסי המלך אחשוורוש. היא לוקחת אחריות די גדולה.

אם נסכם את שתי המגילות, הן אכן חולקות כמה קווי דמיון. שתיהן נושאות אופי של סיפור שאירע בזמנם שהן חלק מרכזי מהסיפור. הגיבורות הן צעירות, עניות ונטולות משפחה, אינן בקיאות בהוויות העולם ומובלות בידי דמות מבוגרת ומנוסה. את אסתר מפעיל דודה מרדכי ואת רות מפעילה חמותה נעמי. מרדכי מסתייע באסתר להצלת עמו, בעוד נעמי רוצה להבטיח לכלתה קורת גג והקמת בית למלכות ישראל.

תאריך:  25/05/2020   |   עודכן:  25/05/2020
חניאל פרבר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מה בין מגילת רות למגילת אסתר
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הייצור הפוליטי הכי גמור כיום נושא את השם: מפלגת העבודה. אותה תנועה מפוארת, שמאז מהפך מאי 1977, הלכה מדחי אל דחי עד שהייתה לצחוק ולשנינה באלה הימים. כבר בהתייצבותה - והפעם בראשות עמיר פרץ - לבחירות סיבוב שלישי, הייתה כמעט בסוף הדרך, אחת משלוש צלעות השמאל: העבודה-גשר-מרצ. חיבור מלאכותי, טכני, שנועד להשאיר כל אחת מהן מעל לרף החסימה. וכאשר יעד זה הושג, ההתפרקות לגורמים באה במהרה. מפלגת העבודה (המערך), פעם 56 מנדטים, זכתה ל"הישג" של שלושה מנדטים.
שר החוץ האמריקני מייק פומפאו התריע לאחרונה כנגד המשך התהליך בבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג האמור לאפשר לתובעת פאטו בנסודה לחקור פשעי מלחמה שישראל ביצעה לכאורה ברצועת עזה, ביו"ש, ובירושלים המזרחית. פומפאו תקף בחריפות את התהליך באמרו שההחלטה לחקור את ישראל מוכיחה כי "בית הדין הבינלאומי מהווה גוף פוליטי ולא רשות שופטת". הוא ערער על טענות בנסודה וציין כי ארה"ב מצטרפת למדינות שיצאו נגד החקירה והבהירו כי לבית הדין אין סמכות להמשיך בחקירה נגד ישראל וכי הניסיון "להפעיל את כוחו מחוץ לתחום שיפוטו מהווה מהלך פוליטי השם ללעג את החוק וההליכים ההוגנים". "ארה"ב חזרה על התנגדותה לחקירות לא לגיטימיות מצד בית הדין והבהירה שאם החקירה תימשך בית הדין יישא בהשלכות", הזהיר פומפאו.
25/05/2020  |  איתן גלבוע  |   יומני בלוגרים
בספר המקדש את חיי האדם בדיבר, המחייב לנהל את חיינו תוך אימוץ ההוראה "לֹא תִּרְצַח", ראויה להערכה ולכבוד רב הגישה, המקדשת את חיי המשפחה וזאת בדיבר המופיע מיד אחריו, המורה לאדם "לֹא תִּנְאַף".
השבת מתחילים לקרוא את ספר במדבר שמבחינות רבות הוא ספר החינוך (או שמא החניכה) שלנו. ארבעים שנה הלכו אבותינו במדבר בדרכם לארץ ישראל והאירועים המרכזיים שהיו שם מתוארים בספר הזה כהוראה לדורות עולם. זה מתחיל במפקד כללי, כל שבט בנפרד ואח"כ חלוקה לארבעה מחנות. כל שלושה שבטים צורפו למחנה והמחנות הוצבו לארבע רוחות העולם סביב המשכן שהיווה את המרכז הרוחני של עם ישראל. בפשט, הכל התחיל מחטא המרגלים שמאסו בארץ חמדה ולפיכך נגזרה על העם שהאמין להם הגזרה (במדבר יד): [לד] בְּמִסְפַּר הַיָּמִים אֲשֶׁר-תַּרְתֶּם אֶת-הָאָרֶץ, אַרְבָּעִים יוֹם--יוֹם לַשָּׁנָה יוֹם לַשָּׁנָה תִּשְׂאוּ אֶת-עֲו‍ֹנֹתֵיכֶם, אַרְבָּעִים שָׁנָה; וִידַעְתֶּם, אֶת-תְּנוּאָתִי.
25/05/2020  |  נסים ישעיהו  |   יומני בלוגרים
קחו מבט ארוך ביו"ר הרשות הפלשתינית אבו מאזן - ככה נראה אנטישמי; אנטישמי שאמנם יש צורך דחוף וברור לדחוק בו ולהכריח אותו להגיע לשולחן המשא-ומתן על-מנת לעשות שלום, אך עדיין אנטישמי. אין באמת סיבה שנזרוק עבורו מקל למדורה, נשפוך עליה דלק וניתן מתנות לאנטישמים מסוגו.
25/05/2020  |  טל בן-יעקב  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
עמרי מניב בערוץ-12 הביא צרור של הקלטות של שיחות בין שקד לבין נוה    הוא לחץ למנות את איתן אורנשטיין לנשיא המחוזי בתל אביב    שקד נכנעה והצביעה בעד אורנשטיין
אלי אלון
אלי אלון
נזילה ברפת מזרע    פרה מפרישה צואה ושתן בכמות גבוהה פי 40 משל בני-אדם, ורפת בגודל בינוני יוצרת זיהום בכמות גדולה מאוד    הריכוזים העצומים של השפכים הללו לעתים קרובות מגיעים למקורות ה...
יוסף אליעז
יוסף אליעז
מלחמת חרבות ברזל, בצד מוראותיה, חשפה לנגד עינינו מציאות הטעונה שינוי דחוף    אנו חיים בעולם "פתוח", כפי שנוהגים לומר: "כל העולם הוא כפר אחד גדול"
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il