|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
הבית נשרף? זה מה שמגיע לכם מהביטוח
קבוצת ירדן
פחד מרופא שיניים: אסטרטגיות להתמודדות

תותים, אוניברסיטאות, ספינות, תיירים

קליפורניה רחוקה מהתאוששות

כלכלתה של המדינה הגדולה ביותר בארה"ב ספגה מכה רוחבית קשה בקורונה, דווקא בשל הגיוון הרחב שלה חלק ניכר מן המשרות לא ישובו בעתיד הנראה לעין, צופה ניו-יורק טיימס
27/05/20  |   איתמר לוין   |   מיוחדים ברשת   |   מגיפת הקורונה   |   תגובות
הקורונה בקליפורניה ובניו-יורק, 25.5.20 / CBS News
סן פרנסיסקו. אבטלה של 20% [צילום: ג'ף צ'יו, AP]

ארבעה מושלים לשעבר של קליפורניה נפגשו ב"זום" ותיארו כיצד התמודדו עם משברים קודמים, וכולם הסכימו שמשבר הקורונה ובמיוחד השלכותיו הכלכליות אינם דומים במאומה למשהו מן העבר. קליפורניה – שאם הייתה מדינה עצמאית, הייתה אחד מעשרת המשקים הגדולים בעולם – הייתה הראשונה בארה"ב להטיל סגר ומנעה מעצמה את שיעורי התחלואה והתמותה של החוף המזרחי, אך המחיר הוא אבטלה של 20% - הרבה מעל השיעור הלאומי של 14.7%. בלוס אנג'לס הוא מגיע ל-24% - זהה לשיא של השפל הגדול.

קליפורניה ניצבת בפני גרעון תקציבי של 54 מיליארד דולר, אשר יחייב את המושל גווין ניוסום לבצע קיצוצים כואבים בחינוך, ברווחה, בבריאות ובתשתיות. כלכלת המדינה מגוונת במיוחד, מציין ניו-יורק טיימס, והיא המובילה בארה"ב בענפים שספגו את המכה הקשה ביותר: תיירות, חינוך ובידור. רבים מאלו שאיבדו את עבודתם היו ממילא בעלי שכר מינימום, ולצידם רבבות מהגרים בלתי רשומים שאינם זכאים לדמי אבטלה. המדינה היא גם בירת ההיי-טק העולמית, אך לא בטוח שיהיה די בכך כדי לאזן את הנזק העצום שנגרם לענפים האחרים.

לקצב ההתאוששות של קליפורניה יש השלכה ניכרת על המשק האמריקני כולו. אחרי המשבר של 2008 סייע עמק הסיליקון לחלץ את ארה"ב, אך הפעם הנזקים נרחבים בהרבה – החל מהתותים הנרקבים לחוף האוקיינוס השקט וכלה בקמפוסים הנטושים של האוניברסיטאות הגדולות בארה"ב. החוק המקומי מחייב תקציב מדינתי מאוזן, ויש הסבורים שעל הממשל הפדרלי לסייע לה – אך הרפובליקנים בבית הלבן ובסנאט אינם צפויים לעשות זאת לטובתה של מדינה הנשלטת ביד רמה בידי הדמוקרטים.

הפתיחה מחדש של ארה"ב נתונה בעיקרה בידי המדינות, וככלל – אלו הנשלטות בידי הרפובליקנים עושות זאת מהר יותר מאשר אלו הנשלטות בידי הדמוקרטים. תושבי קליפורניה גם מצייתים יותר מתושבי מדינות אחרות למגבלות הקורונה ונשארים בבתיהם – נתון משמעותי מאוד במדינה שהתעבורה, ובמיוחד זו האווירית, חיונית לכלכלתה.

בשנה שעברה הגיעו לקליפורניה 83 מיליון בני אדם בדרך האוויר, כולל 80% מן המבקרים בסן פרנסיסקו ומחצית מן המבקרים בלוס אנג'לס, והכנסותיה מתיירות הסתכמו ב-145 מיליארד דולר. כל אלו נעלמו בבת אחת עם הקורונה, והתוצאה הייתה אובדן של 600,000 משרות בענף. ברמת המקרו של המדינה, היא עומדת לאבד חלק משמעותי מהכנסותיה ממיסוי התיירות, שהסתכמו אשתקד ב-12 מיליארד דולר. קליפורניה לא תתאושש לחלוטין בטרם יחזרו ענפי התיירות והאירוח לתפוקה מלאה – ואיש אינו יודע מתי זה יקרה.

כאמור, הפגיעה היא לכל רוחב המשק המדינתי. חברת הנפט והגז California Resources, מעסיק מרכזי במחוז קרן שמצפון ללוס אנג'לס, הזהירה החודש שהיא עלולה לקרוס אם לא תצליח למחזר חובות בהיקף של מיליארדי דולרים. 55,000 מגדלי התותים בקליפורניה הם דוגמה לחיוניותו של הסיוע מן הממשל הפדרלי, אשר הסכים לרכוש תוצרת ב-35 מיליון דולר כדי לחלק לנזקקים, לצד 500 מיליון דולר שהוקצו לרכישת גידולים אחרים במדינה לאותה מטרה.

מערכת הנמלים בקליפורניה – הגדולה בארה"ב – ספגה ירידה של 15% בכמות המטענים. ספינות עמוסות בדלק סילוני לנמל התעופה של לוס אנג'לס ממתינות בחוסר מעש באוקיינוס, המחסנים מלאים בבגדים מיובאים ובמחשבים לייצוא, ושעות העבודה של נהגי המשאיות ועובדי הרציפים נחתכו בצורה חדה. חלק מהצלחתה הכלכלית של המדינה בעשור האחרון נבע מהיותה השער המרכזי לאסיה ומהריכוז הגבוה של עובדי טכנולוגיה וסטודנטים – יתרון תחרותי אשר נעלם בימי הקורונה, מציין הטיימס.

אדריאן מא, סטודנט מהונג-קונג באוניברסיטת קליפורניה, שב לביתו כאשר המגיפה הלכה והתפשטה, והוא אומר שאין לו כוונה לחזור כרגע לארה"ב: "אני במקום הבטוח ביותר בעולם; מדוע שאחזור למקום מסוכן שכזה?", הוא מסביר. כמו המרכזים האקדמיים בניו-יורק ובמסצ'וסטס, גם קליפורניה תספוג אובדן הכנסות של מיליארדי דולרים אם הסטודנטים הזרים לא יחזרו: אשתקד היו לה 160,000 כאלה, שהכניסו לכלכלתה 7 מיליארד דולר.

כל הגורמים הללו יקשו מאוד על התאוששותה של קליפורניה, קובע הטיימס. הנתון החשוב ביותר שיקבע כמה זמן יימשך המיתון, הוא האם ובאיזו מהירות יקלטו המעסיקים מחדש את עובדיהם לאחר המגיפה. ברחבי המדינה שוררת תחושה, לפיה הנגיף יעצב מחדש את כלכלתה ובצורה כואבת לטווח ארוך. העולם השתנה, כולל הרגלי הצריכה ואופן החיים היום-יומי, והתוצאה הצפויה תהיה הרבה פחות משרות – לפחות בעתיד הנראה לעין.

תאריך:  27/05/20   |   עודכן:  27/05/20
איתמר לוין
+בית ספר בירושלים שב ללמידה מרחוק
21:35 27/05/20  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
חמישה תלמידים בתיכון הגימנסיה בירושלים אובחנו כנשאי קורונה  ▪  עיריית ירושלים ומשרד החינוך החליטו להחזיר את בית הספר כולו ללימודים מקוונים  ▪  ממחר בבוקר יתקיימו בדיקות לכל אנשי הצוות החינוכי
(חוזרים ללימודים בזום [צילום: מרטין מייסנר/AP])
+האם האיטלקים מיהרו מדי
19:17 27/05/20  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
חלק משמעותי ממגבלות הקורונה כבר הוסרו, והציבור האיטלקי לא ממש מקפיד על אלו שנותרו - והפוליטיקאים מודאגים מפני ההשלכות של התנהגות זו, מדווח וושינגטון פוסט
(רומא, 22 במאי [צילום: אנדרו מדיצי'ני, AP])
הקלת המגבלות באיטליה, 19.5.20 / BBC
+בנק לאומי עבר להפסד של 232 מלש"ח
16:21 27/05/20  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
אחרי שסיים את הרבעון הראשון של 2019 ברווח נקי של יותר ממיליארד שקל הודיע בנק לאומי על הפסד נקי רבעוני של 232 מיליון שקלים ברבעון הראשון של 2020  ▪  האשראי לציבור נטו הסתכם בסוף הרבעון הראשון בסך של 294.5 מיליארד שקל - גידול של 6.1% על-רקע ניצול מסגרות אשראי וגידול בצורכי הנזילות של הלקוחות
(הציבור נזקק ליותר אשראי [צילום: נתי שוחט/פלאש 90])
+שר התקשורת הנחה להחזיר את דואר ישראל לפעילות מלאה
15:46 27/05/20  |  מירב ארד
שר התקשורת, ח"כ יועז הנדל, הנחה להחזיר את דואר ישראל לפעילות מלאה.
השר הנדל: "עם חזרת כלל המשק לפעילות באופן הדרגתי, איני רואה עוד סיבה להקשות על הציבור הזקוק לשירותי הדואר, ועל כן, הנחיתי להחזיר את הדואר לפעילות מלאה. חזרה מלאה לשגרת פעילות יחידות הדואר תתרום להגדלת ההכנסות והפעילות העסקית במשק בכלל וחברת הדואר בפרט".
+זירות המסחר כאן כדי להישאר
13:06 27/05/20  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
אפילו וול סטריט ובורסת המתכות של לונדון נאלצו לעבור זמנית לסחר אלקטרוני מלא - אך המסורת וההיסטוריה מבטיחות שזירות המסחר הפיזיות ימשיכו להתקיים, צופה אקונומיסט
(המושל אנדרו קומו בוול סטריט, 26 במאי [צילום: AP])
הזאב מוול סטריט / סרטי פאראמונט
+סיוע נוסף לעסקים בהיקף של 700 מ"ש
12:20 27/05/20  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה
התוכנית כוללת סיוע בהיקף של 310 מלש"ח עבור השתתפות בעלות ביצוע התאמות בעסק לאור השפעת הקורונה, כגון התאמות פיזיות, מעבר למסחר מקוון והטמעת ייצור מתקדם בתעשיה. כמו-כן, כוללת התוכנית 255 מלש"ח עבור תוכניות ממוקדות בעסקים קטנים ובינוניים כגון ייעוץ מסובסד ומיזמים מימוניים משותפים עם המגזר הפרטי
([צילום: מרים אלסטר, פלאש 90])
+משרד הבריאות יוצא בקמפיין חדש: "נהיה בסדר או נהיה בסגר"
11:41 27/05/20  |  מירב ארד
לקראת חג השבועות וסוף השבוע הארוך, שר הבריאות יולי (יואל) אדלשטיין הנחה את אגף ההסברה במשרד הבריאות להתחיל הבוקר בקמפיין רשת כדי להחזיר את המשמעת הציבורית של עטיית מסיכות, שהתרופף משמעותית בשבועיים האחרונים. הקמפיין התחיל במקביל להקלות הנוספות על המשק עליהן החליטה הממשלה אמש.
הכותרת של הקמפיין היא "נהיה בסדר או נהיה בסגר", כאשר המסגרת ממחישה את החשיבות של החזרה למשמעת הציבורית. מטרת הקמפיין היא להחזיר את המשמעת כבר כעת ובמהלך סוף השבוע הארוך בו צפויים לצאת לבלות ולחגוג את "תיקון ליל שבועות".
+בתוך המכנסיים או על הכתפיים
08:07 27/05/20  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
בג"ץ אומנם דחה עתירה נגד מיעוט הנשים בצוות מומחים שהתנדב לסייע במאבק בקורונה - אבל רק בגלל שהצוות כבר סיים את עבודתו  ▪  לדעת השופטים יצחק עמית, מני מזוז ויעל וילנר, חייבים להבטיח ייצוג הולם לנשים בגופים הנאבקים בקורונה  ▪  הליברליזם הפמיניסטי המטורף מעדיף מגדר על פני מומחיות, גם כאשר מדובר בחיי אדם - וכעת הוא מקבל גיבוי מבית המשפט העליון
וקסמן. פעלו בהתנדבות [צילום: מכון ויצמן]
עמית. פסק דין הזוי [צילום: הרשות השופטת]
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
קליפורניה רחוקה מהתאוששות
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מגיפת הקורונה
לפעמים נדמה שיש ממש בטענה לפיה בית המשפט העליון מנותק מן המציאות היום-יומית של חיי הישראלים. זוהי, למרבה הצער, המסקנה העולה (יום ג', 26.5.20) מפסק דינו של השופט יצחק עמית - מחזיק "תיק הקורונה" בבית המשפט - בעתירה בנוגע לייצוג נשים בגופים הנאבקים במגיפה.
27/05/2020  |  איתמר לוין  |   כתבות
מכון המחקר מיגל, בגליל העליון, גילה (יום ג', 26.5.20) כי בקבוקיות (אמפולות) מזויפות כביכול של "חיסון נגד קורונה", הנושאות תווית מזויפת עם סמליל של מכון המחקר מיגל בעברית, וכן הנחיות בעברית, המיוצרות ונסחרות שלא כחוק במספר ארצות בדרום אמריקה. מכון המחקר מיגל עדכן מיידית את משרדי החוץ והבריאות בנושא, וביקש את התערבותם המיידית כולל עידכון של ארגון הבריאות העולמי, משרדי הבריאות בארצות אלו וכן את לשכות ושגרירויות ישראל בחו"ל, לגבי הזיוף שעלול לפגוע בציבור.
26/05/2020  |  עידן יוסף  |   חדשות
אושר מתווה משרד החינוך להפעלת מסגרות בתי הספר של החופש הגדול לקיץ הקרוב. כך סוכם (יום ג', 26.5.20) בישיבה בהובלת ראש הממשלה ובהשתתפות מנכ"ל משרד ראש הממשלה, מנכ"ל משרד החינוך, הממונה על התקציבים באוצר ויו"ר מרכז השלטון המקומי.
26/05/2020  |  עידן יוסף  |   חדשות
הממשלה אישרה (יום ג', 26.5.20) במשאל טלפוני שורה של הקלות שיאפשרו פתיחה מחודשת של עסקים שנסגרו. מדובר בתיקון לתקנות שעת חירום (הגבלת פעילות) ולתקנות שעת חירום (הגבלת מספר העובדים במקום העבודה), שיאפשרו את המשך חזרת המשק לפעילות באופן מדורג תוך שמירה על בריאות הציבור.
26/05/2020  |  עידן יוסף  |   חדשות
ועדת המשנה למודיעין, שירותים חשאיים ושו"ן אישרה (יום ג', 26.5.20), ברוב קולות את בקשת הממשלה כי תוקף הסמכת שב"כ לסייע במאמץ לצמצום התפשטות הקורונה יוארך עד 16.6.20, או עד השלמת חקיקה בנושא, לפי המוקדם מביניהם. הוועדה גם קבעה כי אם עד 8.6.20 לא תונח על שולחן הכנסת הצעת החוק המסדירה את הנושא, יפקע התוקף של ההחלטה בעניין הסמכת שב"כ.
26/05/2020  |  עידן יוסף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
מנחם רהט
מנחם רהט
קידוש השם של הלוחמים הסרוגים, שמקירבם באו כמחצית מנופלי המלחמה, לעומת חילול השם שנוצר מחמת ההשתמטות ההמונית ממצווה מדאורייתא, להצלת ישראל מיד צר    אבל 'גדול קידוש השם מחילול השם' &...
ירון פרידמן
ירון פרידמן  |  
חזרה לפילוג הפוליטי שהיה לפני השבעה באוקטובר, התחמקות מקבלת אחריות למצב, משבר מנהיגות ועוד - לא מדובר בישראל אלא בוויכוח הפנים-פלשתיני. פרשן מצרי מתאר בדרכו את המתיחות בין שני הפלג...
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
יעקב הוא עיתונאי אשר לא היו לו שאיפות אחרות מלבד תקשורת, עיתונאות, יצירת סיפור, הגשה, הבאת חדשה, כתיבה, הבאת מידע על נושאים מנושאים שונים
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il