|   15:07:40
דלג
  דון סוסונוב  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון

ניגודי העניינים של אביחי מנדלבליט

כאשר אביחי מנדלבליט החליט להגיש כתב אישום נגד בנימין נתניהו, הוא סייע לבני גנץ וגבי אשכנזי - שהיטיבו עימו כאשר היה הפצ"ר סימן שאלה נוסף צץ לנוכח החלטה הפוכה שקיבל מנדלבליט בשנת 2005
30/05/2020  |   דון סוסונוב   |   מאמרים   |   משפט נתניהו   |   תגובות
מקריות או צחוק הגורל [צילום: דובר צה"ל]

   רשימות קודמות
  להפריד את תיק 1000
  הסוב-יודיצה נרמס בתיקי נתניהו
  כדאי שהשופט עמית לא יתערב

בכתב האישום נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו, נטען בין היתר, כי נתניהו פעל במילוי תפקידיו הציבוריים ב"ניגוד עניינים חריף ומתמשך" בין מחויבותו האישית לארנון מילצ'ן לבין מחויבותו לציבור. זו אולי מקריות או צחוק הגורל, אבל לתת דווקא ליועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט (הפצ"ר לשעבר), להכריע בשאלה אם מתקיים ניגוד עניינים במעשיו של נתניהו, זהו ניגוד עניינים בפני עצמו. הגשת כתב אישום נגד נתניהו משרתת את שני הרמטכ"לים מתקופת שירותו הצבאי של מנדלבליט בפצ"ריה: בני גנץ (ראש הממשלה החליפי שאישר "תוספת רמטכ"ל" לפנסיה התקציבית של מנדלבליט) וגבי אשכנזי (שהעלה את מנדלבליט לדרגת אלוף ובהמשך אף היה מסובך עימו בפרשת הרפז).

נתחיל בפרשת הרפז והמלצות המשטרה להעמיד את מנדלבליט לדין בעבירות של הפרת אמונים ושיבוש הליכי משפט. נכון, בסופו של דבר היועמ"ש דאז, יהודה וינשטיין, החליט לסגור את תיק החקירה נגד מנדלבליט, אך נמנע מלציין את סיבת הסגירה. על-פי החשד, מנדלבליט - אז הפרקליט הצבאי הראשי - העמיד את עצמו בניגוד עניינים בין מחויבותו למי שהוא אמור לשמש כיועצו המשפטי (הרמטכ"ל) לבין מחויבותו לראש מערכת אכיפת החוק (היועץ המשפטי לממשלה), בכך שהסתיר את עובדת הימצאותו של מסמך הרפז בלשכת הרמטכ"ל.

מנדלבליט אמר: "התמהמהתי לילה, אבל לא הטעיתי במכוון את [רז] נזרי [כיום המשנה ליועץ המשפטי]". איש אינו טוען שאסור לעיתים "לישון על זה לילה" ורובנו אכן עושים את זה. הטרוניה כלפי מנדלבליט היא, שאי-גילוי עובדה או ראיה הנמצאת בידיעתו בהזדמנות הראשונה ליועמ"ש (שמגלה את דעתו לפצ"ר לפיה היא חיונית לו), מהווה הטעיה.

נסביר. הפצ"ר הוא יועץ משפטי ציבורי ומחויבותו היא בראש ובראשונה לציבור וליועץ המשפטי לממשלה. לא סתם בהנחיית היועמ"ש מס' 9.1002 ("הפרקליט הצבאי הראשי"), שמסדירה את הממשק בין הפצ"ר לבין היועץ, נקבע, כי במקרים חריגים שבהם יש עניין מיוחד לציבור או בעניינים החורגים מעבר לתחומי המסגרת הצבאית, הפצ"ר חייב להסתנכרן עם היועמ"ש, כמי שממונה על השירות המשפטי במדינת ישראל ועל חוקיות פעולותיהן של כל זרועות הממשל (סעיפים 5 ו-6 להנחייה). אגב: מנדלבליט אשרר הנחיה זו בחודש מאי 2019.

מה באמת פסק בג"ץ

זאת ועוד. מוקדם יותר השנה נחשפו הקלטות של מנדלבליט בפרשת הרפז, ובהן מיוחסת לו האמירה האומללה "גם אני בסוף אהיה עוד עד בסיפור הזה"; וההבטחה לאשכנזי: "אני אסגור לך את העניין, אני אדאג ששוקי למברגר [המשנה דאז לפרקליט המדינה] יהיה, ויטה את הכף לטובתנו". לדעתי, יש טעם לפגם בהתנהגותו זו של מנדלבליט כפצ"ר.

דברים אלה, אם אכן נאמרו, חוטאים לכלל הבסיסי לפיו הפצ"ר, בהפעילו את סמכויותיו לפי סעיף 178 לחוק השיפוט הצבאי, אינו כפוף לרמטכ"ל או לכל גורם פיקודי אחר. שיקולים הנוגעים לחוק, ואלה בלבד, אמורים להנחות אותו במילוי תפקידו (סעיף 3 להנחיה). מנדלבליט הגיב להקלטות באומרו, כי בהחלטת בג"ץ לדחות את העתירה נגד מינויו לתפקיד היועמ"ש נקבע, כי "החקירה בענייני נסגרה בחוסר אשמה; כי לא נפל רבב בהתנהלותי; וכי לא נפל פגם במינוי... ישנו אך ורק מוסד אחד מתאים לבירור טענות שכאלה, שאת הכרעותיו חובה על הכל לקבל, זהו בית המשפט העליון".

מנדלבליט אינו מדייק, בלשון המעטה. השופט סלים ג'ובראן קבע, כי רק "על פני הדברים" הוא אינו סבור, כי דבק במנדלבליט דופי המעיד על פגם ערכי-נורמטיבי. בניגוד לדבריו של מנדלבליט, דווקא כן נקבע בפסק הדין, כי "מדובר בפגם שעוצמתו נמוכה בנסיבות המקרה". השופטים יורם דנציגר וצבי זילברטל הצטרפו בהסכמה לדברים אלה. השופט יצחק עמית קבע כי, רק "בהינתן תשתית עובדתית רעועה" ורק "בהינתן שורה של נסיבות מקלות ומיוחדות", הוא אינו סבור, כי דבק במנדלבליט פגם ערכי-נורמטיבי. השופט נעם סולברג ערך איזון בנסיבות העניין וקבע: "לא נכון יהיה להגיע לכלל מסקנה, כי יש לייחס למעשים אלו משקל כה רב, עד כדי כך שההחלטה למנותו לתפקיד היועמ"ש תיחשב בלתי סבירה באופן קיצוני".

אכן, חובה על הכל לקבל את הכרעותיו של בג"ץ, כולל מנדלבליט עצמו. אבל בג"ץ מעולם לא קבע פוזיטיבית שמנדלבליט נקי לחלוטין. חבל שמנדלבליט מסלף את פסק הדין. למקרא פסק הדין בעיון ולנוכח קביעתו של וינשטיין לפיה בהתנהלותו של מנדלבליט יש "כדי להטיל דופי באמינותו", הרבה יותר סביר שתיק החקירה בעניינו של מנדלבליט נסגר מחוסר ראיות ולא מחוסר אשמה. כך או כך, מנדלבליט תמיד יהיה רשאי לטעון, כי סיבת הסגירה הרשמית לא באמת משנה דבר, שהרי הוחלט שלא להעמידו לדין.

הטבות לשלושה אלופים

אולם, הדברים אינם מסתכמים בכך. דומה, כי החלטתו של מנדלבליט להגיש כתב אישום נגד נתניהו בפרשת המתנות ("תיק 1000") מעמידה בסימן שאלה גדול את שיקול הדעת המקצועי שלו, וזאת בגלל החלטה קודמת שלו בפרשה אחרת, הרבה פחות מוכרת. באמצע שנת 2005 סבר הפצ"ר מנדלבליט, כי אין הצדקה להגיש כתב אישום נגד שלושה אלופים (בהם בני גנץ, אלוף פיקוד הצפון דאז) שעל-פי החשד קיבלו הטבות כספיות אסורות במסגרת שירותם הצבאי. מנדלבליט העדיף אז להסתפק בנקיטת צעדים משמעתיים בלבד, במקרה הטוב.

בנסיבות אלה, בוודאי היה מצופה ממנדלבליט להסביר כיום מדוע שם - בניגוד לנסיבות ענייננו - לא היה מקום להגיש כתב אישום. שהרי מנדלבליט עצמו הגיב לדבריו של נתניהו באומרו: "נמשיך לפעול ללא מורא, גם אל מול הניסיון המופרך לייחס לרשויות אכיפת החוק שיקולים לא ענייניים. הכל שווים בפני החוק". אבל נראה, כי "שווים" רק לכאורה. החשדן עשוי לראות בהתנהלות זו של היועמ"ש החלת דין אחד לראש ממשלה מכהן (כתב אישום פלילי), ודין אחר לחלוטין לאלוף בצה"ל שהוא ראש הממשלה החליפי (אי-נקיטת הליכים כלשהם) ולתהות על הפער.

חשוב להדגיש: העתירה לבג"ץ נגד מינויו של מנדלבליט לתפקיד היועמ"ש, בטענה שהוא מצוי בניגוד עניינים עם נתניהו שמינה אותו למזכיר הממשלה, נדחתה משום שמחלקת הבג"צים הצהירה, כי עם מנדלבליט נערך הסדר ניגוד עניינים. אבל שאלה נפרדת היא מה קובע (אם בכלל) הסדר ניגוד העניינים במקרה שבו מנדלבליט אמור לקבל החלטה בעניינם של אשכנזי וגנץ, שמנדלבליט שימש כיועצם המשפטי בשנים 2011-2007 ולמעשה היטיבו עימו כלכלית. בהנחה שהסדר ניגוד העניינים של מנדלבליט אכן מתייחס למצב כזה, ספק רב אם החלטתו להגיש כתב אישום נגד נתניהו, אינה משליכה ישירות על גנץ ואשכנזי - יריביו הפוליטיים של נתניהו.

מטבע ברייתנו כבני אדם אנו טועים, ואנשי השירות הציבורי (כמו מנדלבליט) אינם יוצאי דופן. אולם, הצטברות אירועים אלה יחד - הזיקות הקיימות בין מנדלבליט לבין גנץ ואשכנזי, התנהלותו המטרידה של מנדלבליט בפרשת הרפז, החלטתו שלא להגיש כתב אישום בפרשת ההטבות החריגות לאלופים - מביאים אותי למסקנה שמנדלבליט נכשל שוב ושוב כשומר-סף של שלטון החוק. ולכל הפחות, הפרשות הבעייתיות הללו מקרינות על החלטתו להגיש כתב אישום נגד נתניהו בעבירה של מרמה והפרת אמונים בשל ניגודי עניינים.

הכותב עוסק בליטיגציה ובעברו קצין במשרד הביטחון ומתמחה בבית המשפט העליון.
תאריך:  30/05/2020   |   עודכן:  30/05/2020
עו"ד דון סוסונוב
+נתניהו הולך על כל הקופה
09:24 30/05/20  |  עו"ד יוסי דר   |   לרשימה המלאה
נאום נתניהו בהיכל בית המשפט היה מתוכנן; הוא נשא דבריו מן הכתב  ▪  הרגע הזה שנתניהו הבין שהוא חייב לצאת למלחמה על חייו, היה כפי הנראה כשהתחוור לו כיצד התנהלו גורמי האכיפה כשגייסו את ניר חפץ כעד מדינה  ▪  נתניהו נאבק לדידו את מלחמתו של "בוזגלו"
(נתניהו. נאום כתוב [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90])
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ניגודי העניינים של אביחי מנדלבליט
תגובות  [ 20 ] מוצגות   [ 20 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
יאיר4
30/05/20 09:34
 
ששונקין הנבוך
30/05/20 10:36
 
לחקור בשיטות שב"כ
30/05/20 12:32
 
רננה
31/05/20 06:39
 
שמחה חן
31/05/20 23:22
2
שמ
30/05/20 10:25
3
מסקנה הפוכה
30/05/20 11:36
4
משה, עורך-דין
30/05/20 13:21
 
שמ
30/05/20 17:41
 
משה, עורך-דין
1/06/20 15:48
5
אזרחית
30/05/20 14:02
 
למשפטנית
30/05/20 21:52
6
אין דמוקרטיה
30/05/20 14:50
7
ליאורה
30/05/20 16:18
8
ס
30/05/20 16:48
9
ס
30/05/20 16:48
10
קיבוצניק
30/05/20 17:29
11
נגב מערביך
30/05/20 19:48
12
‫אורי הלפרן‬‎
30/05/20 22:14
13
יובל המנוול
4/06/20 07:48
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  משפט נתניהו
אקדים ואומר שלטעמי בתיק 1000 פעלו ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו באורח מכוער, בזוי ומטופש ביותר. אסור היה להם לקבל מתנות. ומשקיבלו אותן בטיפשות הגובלת בטמטום, היה עליהם להשיב אותן הרבה לפני שעלו עליהם, ואף פעם לא מאוחר.
כמעט שלפנו ממחטה מן הכיס לניגוב הדמעות שעלו בעינינו, מול נאום ההתקרבנות של בנימין נתניהו באכסדרת בית המשפט בירושלים, רגע לפני התייצבותו בפני השופטים. לב מי לא יכמר למראה הסוריאליסטי של אדם נקי כפיים ובר לבב, שנרדף בידי משטרה עויינת, מערכת משפטית לעומתית ותקשורת נוטרת איבה. יהודים רחְמו רחֵמו. כל השומע, תצילנה שתי אוזניו: "גורמים במשטרה ובפרקליטות חברו יחד לעיתוני השמאל כדי לתפור לי תיקים מופרכים והזויים, במטרה להפיל ראש ממשלה חזק מהימין". וזו רק דוגמית אחת, תמציתית בקליפת אגוז, של נאום האכלו לי שתו לי.
28/05/2020  |  מנחם רהט  |   יומני בלוגרים
שלום ליושבים ביהודה ובשומרון,
28/05/2020  |  דן מרגלית  |   יומני בלוגרים
השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה פנה היום (שלישי) במכתב למ"מ מפכ"ל המשטרה מוטי כהן, בדרישה כי יבדוק מי הם חוקרי להב 433 צוטט בחדשות 12 "כי לא יעשו לו (לנתניהו) הנחות" בחקירת תיק המניות.
26/05/2020  |  מירב ארד  |   חדשות
"אני מאמין למערכת המשפט, במקרה שלי היא טעתה" - טוען אהוד אולמרט בימים אלה - כדי לבקר ולתקוף את בנימין נתניהו על כך שנתניהו תוקף כיום את המערכת ומתנהג כראש משפחת פשע.
26/05/2020  |  יוסי דר  |   יומני בלוגרים
רשימות נוספות   /   משפט נתניהו  /  מי ומי  
ימינה הגישה את הצעת החוק הצרפתי  /  איציק וולף
המשימה הראשונה - להחזיר משרות  /  איתמר לוין
נתניהו: לא אסכים להסדר טיעון  /  איציק וולף
פרקליטי השטן  /  אהרן פאפו
שלא תצא תקלה מתחת ידם  /  עמנואל בן-סבו
קריאת נתניהו לגנץ לפרוש מיד!   /  פרופ' זוהר בן-אשר
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
המתקפה האירנית מהווה הזדמנות פז לישראל, אך מותר להניח שהממשלה תבזבז אותה    ובינתיים: האנטישמיות בארה"ב שוברת שיאים, הקבינט ממשיך לדלוף יריב לוין מפגין צביעות
עדנה ויג
עדנה ויג
משוררים רואים בשירה דרך לבטא את הדיוקן העצמי שלהם ואת חלומם    כאן המשורר מבטא זאת כבר מראשיתו כעוּבּר, שגדל להיות משורר
אלי אלון
אלי אלון
כשלושה שבועות לאחר סיום מלחמת ששת הימים, הסתערו עשרות תושבים ערבים מרצועת עזה על מחנה מחסני האספקה והמזון שהיה שייך לכוח האו"ם
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il