|   15:07:40
דלג
  רפאל אופק  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל

הסימביוזה בין יישומים צבאיים ואזרחיים בפיתוח כורים גרעיניים ניידים

משרד ההגנה של ארה"ב פועל בשנה האחרונה עם חברות אמריקניות בפרויקט שתכליתו לייצר ולהציג אב טיפוס של כור גרעיני זעיר נייד. כור זה מיועד לשימוש בצבא האמריקני בעת אירועים ביטחוניים בהם יהיה על כוחותיו להתפרס באתרים ברחבי העולם. זאת, במקביל לפעילות משרד האנרגיה של ארה"ב בתחום זה, במטרה לספק חשמל באתרים נידחים שקשה לספק להם חשמל באמצעות הרשת
28/05/2020  |   רפאל אופק   |   יומני בלוגרים   |   תגובות
[צילום: AP]

יחסי הגומלין בין ההיבטים הצבאיים להיבטים האזרחיים של הפיתוח הטכנולוגי זכו לתנופה לאחר מלה"ע ה-2, בעיקר בתחומי התקשורת, המחשוב, התעופה והחלל, אך גם במישור הטכנולוגיה הגרעינית. פרויקטים טכנולוגיים מסוימים הוצגו לעיתים כבעלי "שימוש כפול" לשם הצדקה כלכלית של פיתוחם. דוגמה לסימביוזה בתחום האנרגיה הגרעינית הייתה פיתוח כורים לייצור חשמל. ב-1956, כעשר שנים לאחר הרס הערים היפניות הירושימה ונגסאקי בפצצות גרעיניות, הופעלה לראשונה בבריטניה תחנת הכוח הגרעינית Calder Hall, שכללה ארבעה כורים שכל אחד ייצר 60 מגה-וואט חשמלי (MWe). נכון לדצמבר 2019 פעלו ברחבי העולם 443 כורים גרעיניים לייצור חשמל שתפוקתם הכוללת הייתה 395 ג'יגה-וואט חשמלי (GWe), דהיינו תפוקה ממוצעת של קרוב ל-900 מגה-וואט חשמלי לכור.

פיתוח הנעה גרעינית החל כבר בשלהי שנות הארבעים של המאה הקודמת. המטרה הייתה צבאית - הנעת צוללות - ולפיכך התמקד המאמץ בפיתוח כורים קטנים. האדמירל היהודי היימן ריקובר הוביל את תוכנית הצוללות הגרעיניות בצי האמריקני, והצוללת הגרעינית הראשונה, נאוטילוס, הושקה ב-1955. הכור שהותקן בצוללת, מדגם S2W - מטיפוס "מים בלחץ" ובעל תפוקה של 10 מגה-וואט - נבנה על-ידי חברת ווסטינגהאוס. ברה"מ מיהרה ללכת בעקבות ארה"ב ובשנת 1958 הוכנסה לשירות הצי הסובייטי הצוללת הגרעינית הראשונה. נכון להיום, ההנעה הגרעינית באה לידי שימוש בנושאות מטוסים ובספינות שוברות הקרח שמופעלות ע"י רוסיה. בשנות המלחמה הקרה ארה"ב וברה"מ אף יזמו פרויקטים לפיתוח מפציצים בעלי הנעה גרעינית לחיזוק ההרתעה הגרעינית, אך בפועל לא ייצרו מטוסים מבצעיים בעלי הנעה גרעינית.

בינתיים החל פיתוח כורים קטנים למטרות שונות, אף שלא היו ניידים במדינות רבות. בקנדה פותחו ונבנו בשנות השבעים והשמונים כורים קטנים מדגמי SLOWPOKE (Safe LOW Power K[c]ritical Experiment). חלקם שימשו למחקר, אך דגם SLOWPOKE-3, בעל תפוקה של 2 עד 10 מגה-וואט תרמי, נועד לאספקת חום באזורים קרים. כור קטן אחר, מדגם CAREM-25, פותח בארגנטינה בשנות השמונים. תפוקת הדגם הראשון של הכור הייתה 27 מגה-וואט חשמלי, והוא תוכנן לייצור חשמל ולהמתקת מי ים. ברוסיה פועלים כמה כורים קטנים. הוותיק בהם הוא EGP-6 שהוקם בסיביר, תפוקתו 11 מגה-וואט חשמלי, והוא צפוי להיסגר בקרוב. נושא פיתוח כורים קטנים וזעירים עלה על הפרק בארה"ב ובמערב אירופה רק בעשור האחרון.

בשנים האחרונות ניכרת בעולם מגמה לפתח כורים זעירים וניידים להפקת חשמל. תפוקת האנרגיה הצפויה של כורים אלה הינה בסדר גודל של מגה-וואט חשמלי בודדים או כמה עשרות מגה-וואט חשמלי. על-רקע זה דווח לאחרונה כי בכוונת משרד ההגנה האמריקני לייצר במעבדה הלאומית של איידהו אב טיפוס של כור גרעיני זעיר נייד מתקדם במטרה להבטיח בעתיד הספקת אנרגיה עבור הצבא האמריקני. כור זעיר מעין זה מתוכנן להיות קשיח ובעל תנאי בטיחות גבוהים ביותר, בעל יעילות רבה, ובעל יכולת לפעול ללא הפרעות במשך כעשר שנים ללא צורך בתדלוק. הכור מתאים לשימוש באזורים נידחים שקשה לספק להם חשמל באמצעות הרשת או כאשר עלות ההספקה גבוהה. מבחינת צבא ארה"ב, הכור מיועד לשימוש במהלך אירועים ביטחוניים שבהם יהיה על כוחותיו להתפרס באתרים ברחבי העולם, דבר שיאפשר הקטנת תלותם ברשתות החשמל המקומיות העלולות לקרוס כתוצאה מהמצב הקשה באותם אתרים. על-פי התכנון, הכור שבו מעוניין משרד ההגנה של ארה"ב מיועד לייצר אנרגיה בין אחד לעשרה מגה-וואטים ולאפשר אספקת חשמל לכמה אלפי בתים. כמו-כן, לא יהיה צורך בתחזוקה מתמדת של הכור, ואף ניתן יהיה להפסיק את פעולתו או לחדשה תוך זמן קצר. לפי משרד ההגנה האמריקני: "כור גרעיני בטיחותי, קטן ונייד יאפשר ליחידות צבא להביא איתן מקור אנרגיה אינסופי ונקי, ובכך לאפשר הרחבה ויכולת קיום מבצעים לתקופות זמן ארוכות בכל מקום על פני כדור-הארץ".

פרויקט הכור הזעיר, שכינויו Pele, החל בינואר 2019 ביוזמת המשרד ליכולות אסטרטגיות. רשות הרגולציה הגרעינית האמריקנית תופקד על בטיחות וביטחון הפרויקט. לדברי ג'יי דרייר, מנכ"ל המשרד ליכולות אסטרטגיות: "ארה"ב מסכנת את עצמה בכך שהיא מוותרת לרוסיה ולסין על הובלת טכנולוגיית האנרגיה הגרעינית... באמצעות נטילתה מחדש של ההובלה הטכנולוגית תוכל ארה"ב לספק את טכנולוגיות האנרגיה הגרעינית החדשניות והמתקדמות ביותר". בראיית משרד ההגנה האמריקני, פיתוח מיקרו כורים הינו חיוני, מכיוון שמערכת ההגנה האמריקנית צורכת עתה כ-30 טרה-וואט-שעה (TWh) במשך שנה, וכ-40,000 מ"ק דלק ליום, וכמויות אלה אף צפויות לגדול.

לאחרונה פנה משרד ההגנה לשלוש חברות בארה"ב: BWX Technologies,Westinghouse Government Services ו-X-Energy, כאשר לאחר תקופת פיתוח של שנתיים תיבחר אחת מהן לייצר ולהציג את אב הטיפוס. לשם כך הן תקבלנה בשלב זה סכומים שבין 13 ל-15 מיליון דולר. הן נבחרו בעקבות פניית המשרד ליכולות אסטרטגיות לחברות בתעשיה האמריקנית לקבל מידע ולהתחרות ביניהן בפיתוח הטכנולוגיה של פרויקט Pele. בנוסף למשרד ההגנה ולמשרד ליכולות אסטרטגיות, יהיו אף משרד האנרגיה האמריקני וגופים נוספים של הממשל מעורבים בפרויקט Pele. הכורים הזעירים שהחברות הללו תצענה למשרד ההגנה שונים האחד למשנהו מבחינה טכנולוגית: טיפוס הכור, סוג הדלק הגרעיני, וכנראה גם בתפוקת החשמל הצפויה.

אף שהגורם המרכזי המניע כעת את פיתוח הכורים הזעירים הוא משרד ההגנה, בשנתיים האחרונות קיימת מוטיבציה לפיתוח וייצור כורים קטנים וזעירים מצד כלל הארגונים והמערכות בארה"ב העוסקות באנרגיה גרעינית, כמו גם במדינות נוספות בעולם. זאת במטרה לספק מקורות אנרגיה למגוון רחב של צרכנים, בדגש בתחום המגורים ובפרט באתרים נידחים - לא רק לייצור חשמל אלא אף לחימום באזורים קרים ולייצור מי שתיה. לכורים אלה צפוי יתרון מבחינת מודולריות הייצור שלהם העשויה להבטיח סטנדרט איכות גבוה. בהיבט האזרחי עשויה להיות לכורים גרעיניים קטנים תרומה חשובה נוספת - הוזלת מחיר החשמל לצרכן. זאת, בשל עלות ייצורם הסדרתי ועלות הפעלתם הצפויות להיות נמוכות ביחס לבנייה והפעלה של כורי כוח גדולים בסדר גודל מאות מגה-וואט חשמלי. כמו-כן צפוי חיסכון בגין עלות רשת הובלת החשמל לצרכנים. לבסוף, בטיחות הכורים הזעירים צפויה להיות גבוהה יותר, ואם תתרחש תקלה כלשהי בכור מעין זה יהיה הזיהום הרדיואקטיבי הסביבתי נמוך יחסית.

בשונה מהכורים שתוארו לעיל, ב-2018 רשם תאגיד לוקהיד מרטין פטנט על תכנון מהפכני של כור היתוך נייד שניתן לשאתו במשאית. לטענת התאגיד, אחד מדגמיו עשוי לספק חשמל לעיר בת מאה אלף תושבים. כור זה אם פיתוחו וייצורו יסתיימו בהצלחה יפיק אנרגיה נקיה - ללא תוצרי ביקוע רדיואקטיביים. להערכת התאגיד לפני מספר שנים, פרויקט פיתוח הכור צפוי להגיע לשלב ייצור מסחרי לכל המוקדם במחצית העשור הנוכחי.

מבט מבס"א מס' 1,584, 27 במאי 2020
הוא מומחה בתחום הפיזיקה והטכנולוגיה הגרעינית, אשר שרת בעבר כחוקר בכיר בקהיליית המודיעין הישראלית.
תאריך:  28/05/2020   |   עודכן:  28/05/2020
רפאל אופק
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הסימביוזה בין יישומים צבאיים ואזרחיים בפיתוח כורים גרעיניים ניידים
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מסעו של דן בן אמוץ למחוזות הזיכרון והטראומה של השוֹאה לא נשכּח, והֵדָיו עוד מלווים אותנו. המסע הכּתוב של בן אמוץ מוצג בצורה מורכבת ברומן שלו 'לזכור ולשכוח' שיצא לאור בשנת 1968. משום מה הרומן המטלטל הזה לא זכה להרבה תשומת לב. ניסיתי להבין את צופן המסע, את משמעות המגע בעבר הנורא, לצייר לעצמי מה יש באותה שיבה לזמן הבלהות. מה פשר המסע של דן בן אמוץ?
27/05/2020  |  הרצל חקק  |   יומני בלוגרים
פורסם לאחרונה על אודות מכתב אותו שלחה היחידה הממשלתית למאבק בגזענות לערוץ 7 ובו נדרש הערוץ לתקן כותרת של ידיעה, זה משום ציון העובדה שנשוא הכתבה הוא ערבי. כרגיל, הדברים מקוממים ומעבר לכך. בראשונה, משום שמדובר בפקידים קטנים וקטנוניים בעלי אג'נדה פוליטית ו/או פוסט מודרנית המנסים לכפות ערכיהם ותפישת עולמם על כלל החברה בישראל.
27/05/2020  |  בעז שפירא  |   יומני בלוגרים
גטו זה מקום סגור, שכל דייריו חולמים לחיות בחוץ. במילון נכתב: שכונה או מספר רחובות שהוקצו מראש להכיל בתוכו יהודים בלבד. לרוב היה הגטו מסוגר ומופרד משאר העיר... כשמדובר בהשאלה: סגירות מחשבתית או חברתית של אדם. בארץ-ישראל חיים מיליוני יהודים - האם בגטו?
27/05/2020  |  אורי שרגיל  |   יומני בלוגרים
ביום חמישי האחרון - ערב "יום ירושלים", ישבתי באוטובוס שנסע בין בית שמש לירושלים, ומאחד מערוצי הרדיו בקע קולה של אישה מסורתית שדיברה בפאתוס על ילדותה ועל הימים שהשם ירושלים היה עבור כל יהודי ערך של קדושה. היא סיפרה כיצד הזכרת השם הזה העבירה רטט בכול שומע, שסיפר על גלויות שלמות בעבר, שלשמע השם ירושלים היו השומעים שם נעצרים מכול מלאכה ושיחה, ובעיניים דומעות היו משתתקים.
לא פעם אנו שואלים את עצמנו אם קיים הומור ישראלי, שמובחן מן ההומור של ארצות אחרות ותרבויות אחרות. כל מי שנחשף למשל, לסדרות של "סיינפלד" - הומור אמריקני, חש שמדובר בשתי מערכות שונות של הומור: ההומור האמריקני שונה מן ההומור הישראלי. הומור הוא חלק חשוב בחיינו, ואנו תוהים לפעמים כישראלים, האם יש "הומור ישראלי"? אנו חשים בלי להגדיר דברים במדויק, שיש הומור ישראלי, שההומור הוא תְלוּי תרבות, שכבר מראשית שנות "היישוב" ו'המדינה בדרך' הָלך ונוצר הומור מקומי-ישראלי.
27/05/2020  |  בלפור חקק  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
עידן יוסף
עידן יוסף
כלי תקשורת מסוימים נוהגים לנגח את חברי הכנסת של הקואליציה ואת הממשלה, תוך התעלמות מההקשר הרחב והתמקדות באירועים זניחים    דיווחים מוטים אלה מתעלמים מעבודתן החשובה של ועדות הכנסת בנו...
אלי אלון
אלי אלון
נזילה ברפת מזרע    פרה מפרישה צואה ושתן בכמות גבוהה פי 40 משל בני-אדם, ורפת בגודל בינוני יוצרת זיהום בכמות גדולה מאוד    הריכוזים העצומים של השפכים הללו לעתים קרובות מגיעים למקורות ה...
דן מרגלית
דן מרגלית
אין עתה צורך בהתלהטות היצרים, בפאטה-מורגנה כאילו עוד מכה אחת ו"זבנג וגמרנו", והניצחון המוחלט בידינו    יותר מכל יש לישראל אינטרס אסטרטגי לבנות נדבך נוסף לברית ההגנה ההולכת ונרקמת בי...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il