|   15:07:40
דלג
  אליהו קאופמן  
רב אורתודוכסי, סופר ועיתונאי
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות
קבוצת ירדן
פחד מרופא שיניים: אסטרטגיות להתמודדות

ממשלת ה"קונסיליירים"

זו איננה רק הממשלה הרחבה ביותר שהייתה לישראל אלא שזו הממשלה הבעייתית ביותר שמישהו היה יכול לדמיין זו ממשלה של ריבוי תפקידים שניתנו בידי טירונים פוליטיים ועל-פי מפתח של שר תמורת ח"כ אפילו סוחרי סוסים לא היו מגיעים לרמת ביצוע כזו
02/06/2020  |   אליהו קאופמן   |   יומני בלוגרים   |   ממשלה 35   |   תגובות
גנץ. מזכיר את רומניה [צילום: אריאל חרמוני]

הממשלה החדשה של בנימין נתניהו ושל בנימין החילופי, דהיינו בני גנץ, החזירה אותי שוב למה שכבר חויתי פעמיים תוך העשור האחרון. רק שהפעם זהו היה השילוב הגרוע יותר של שתי הפעמים האחרות.

לפני פחות מעשור כיהן ברומניה נשיא בשם טריאן בססקו. בימים שהיה ראש עיריית בוקרשט, ואח"כ שר התחבורה הרומני, הוא היה חלק מהמפלגה הסוציאל-דמוקרטית שם, שזו בעצם ממשיכת הקומוניסטים של צ'אושסקו, אבל עם עטיפה "דמוקרטית" ו"פרלמנטארית".

כשהבין אותו בססקו כי במפלגתו הגדולה והרחבה יהיה צפוף עבורו להיבחר למועמד הבא לנשיאות רומניה, הרי שהוא פרש ממנה והקים את מפלגתו הפרטית תחת השם: "המפלגה הלאומית - ליבראלית". ולאחר שהעם הרומני שבע כבר יותר מדי "נחת" מאנשי ה"סוציאל-דמוקרטיה", הרי שהם בחרו בבססקו לנשיא רומניה. הקדנציה הראשונה שלו איכשהו עברה בנחת, ולא מעט בזכות הקואליציה עם המפלגה הלאומנית-בדלנית של המיעוט ההונגרי ברומניה. אבל בקדנציה השנייה שלו הכל החל לחרוק - מבית ומחוץ.

מול האופוזיציה העקשנית והקשה של הסוציאל-דמוקרטים הרי שגם המפלגה ההונגרית-רומנית החליטה להיפרד ממנו. הוא עמד להיוותר נשיא ללא רוב פארלמנטרי, במדינה ששם המשטר הוא נשיאותי. אבל הבעיות החמירו משגילה כי שריו יותר מדי אינטליגנטים ומיומנים פוליטית, ולכן הם התחילו לסרב לו ולמעלליו הפוליטיים. בשלב זה הוא פיזר את ממשלתו ובחר ממשלה חדשה. הוא ניסה להכניס שרים שיהיו אומרי הן מוחלטים וללא יומרות ועבר פוליטי, אך מאידך-גיסא, הוא ניסה לצבוע אותם, בעיני העם הרומני התמים, כדמויות מיוחדות ואטרקטיביות מבחינה אינטלקטואלית.

הוא בנה מצג-שווא שבו הוא, כביכול, מחליף וזורק מממשלתו את העסקונה החורקת ובמקומה הוא ממנה צעירים אינטלקטואלים ומקצועיים. כך הוא בחר לעצמו חבורה של שרים ושרות צעירים ובראשם ראש ממשלה צעיר ואנונימי, שהיה אפילו יהודי נסתר. הם היו כולם בעלי שניים עד שלושה תארים אקדמיים אבל ללא שום ניסיון ניהולי אמיתי. המילה "קונסילייר" ברומנית פירושה עוזר פוליטי. הרומנים, בראותם את ממשלת הצעירים התמימים הללו, הבינו היטב את העוקץ וקראו לה "ממשלת הקונסיליירים".

החבורה הזו הייתה חבורת "בובות פוליטיות" שהייתה אמורה לשרוד יחד עם בססקו את המשך שלטונו, עד לסיום הקדנציה שלו. וכך אומנם היה. הם לא הבינו הרבה, לא הייתה להם יומרה פוליטית והם בכלל נישקו לבססקו את הגרביים שלו על כך שהוריהם יכולים היו להתפאר בפני שכניהם האנונימיים שלבן או לבת שלהם יש תואר של "שר בממשלת רומניה".

ה"פלא" השני של רומניה

לפני מספר שנים קרה ברומניה "פלא" חדש. הפעם המפלגה הסוציאל-דמוקרטית הייתה זו שהאיצה את ה"פלא" הזה. לאחר היעלמו של בססקו נבחר כנשיא, נשיא שמכהן עד ימים אלה ברומניה, ושמו יוהניס. האיש - לשעבר ראש עיריית סיביו, הוא אומנם אזרח רומני אך ממוצא גרמני, לזכר הגרמנים שחיו ברומניה ורוב רובם הגרו משם (קראו להם "שסים"). האיש שוב נבחר מפני שהעם הרומני עדיין סלד מראשי הסוציאל-דמוקרטיה המושחתים - אותם שרידים היסטוריים של הקומוניסטים השנואים.

אבל בבחירות שאח"כ לפרלמנט, ניצחו דווקא הסוציאל-דמוקרטים, וכך עמדה רומניה בפני שוקת פוליטית די שבורה: הנשיא שייך למפלגה אחת ואילו מי שיהיה ראש הממשלה וירכיב את הממשלה יהיה שייך למפלגה היריבה. אבל אז הגיע פלונטר חדש. לסוציאל-דמוקרטים לא היה מועמד ברור וזאת משום משמנהיג המפלגה, דרז'נה שמו, היה מנוע מלהיבחר לראש ממשלה משום שעמד להישפט על מספר תיקים פליליים שעמדו כנגדו. בצר לו הוא ניסה להעביר את "החוק הרומני" (באחד ממאמרי בעבר כבר הצעתי אותו לראשי הליכוד בעניין נתניהו...) ולקבוע ברוב הפרלמנטארי של מפלגתו כי מי שנאשם בגניבת סכום פחות מחמישים אלף אירו לא יועמד לדין פלילי.

הפעם גם העם הרומני השלו לא נותר אדיש ויצא לרחובות. הממשל הרומני פחד גם ממה יאמרו באיחוד האירופי, ואילו הנשיא הרומני היריב יצא בכול כוחו נגד החוק המוצא. העניין נגנז ואז אותו דרז'נה החליט לבנות "ממשלת בובות" שתפעל על-פי רצונו, גם כשהוא מכהן כפרלמנטר בלבד. הוא בחר גב' שהייתה ה"ייסמנית" שלו, ושלא כיהנה בעבר בשום תפקיד אמיתי ומעשי וללא הבנה פוליטית, וכמובן שהייתה גם בורה בשפות זרות, ואפילו עילגת בשפתה הרומנית. בערך כחודש לאחר הבחרה כראש ממשלה שתכף אתאר אותה, הפך ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו, לכוכבם של ערוצי הטלוויזיה הרומנית.

העילה לכך הייתה בביקורה של גב' ראש הממשלה הרומנית החדשה בישראל. נתניהו פגש אותה וניסה לשוחח עימה באנגלית. הגברת, שלא הבינה מילה, נדה בראשה לאורך כל השיחה בהן וכול הזמן רק צחקה בפראות, כמבינה כביכול את מה שנתניהו אמר לה. גם מבטו הנדהם של נתניהו היה חלק ממרקע הטלוויזיה הרומנית, במשך יותר מחודשיים לפחות. אבל הגברת הזו לא הייתה סופה של הבדיחה הממשלתית הרומנית.

דרז'נה מינה שרים כאוות נפשו, שהיו מחוסרי ידע בשפות זרות, חלקם רק בעלי השכלה של בית ספר יסודי, אחרים עילגים גם ברומנית, אחד מהם היה קודם לכן מוכר לחמים, אחד אחר היה דוגמן אופנה, ועוד כמה היו בכלל קבלני קולות מפלגתיים שלא ידעו קרוא וכתוב. כשהללו הופיעו בראיונות טלויזיוניים הרי שרבים מהם ברחו מהמצלמה, והיה גם אחד שהחל לבכות בטענה כי הוא נרגש מדי. דרך אגב, דרז'נה עצמו, שקיווה לנצח במשפטיו, הגיע בסופו של דבר לבית הכלא.

"ממשלת האחדות" המוזרה

בשתי הממשלות הללו נזכרתי לאחר הקמת "ממשלת האחדות" האחרונה. לומר את האמת, הזיכרונות הללו עלו לעיני במיוחד לאור השרים שמונו על-ידי בני גנץ. אבל נתניהו די אשם גם הוא בבדיחות הללו. אלמלא משפטו של נתניהו, אזי, הוא היה יכול להתמקח טוב יותר עם גנץ ולא לאשר לאחרון לקבל 11 שרים מתוך בקושי 14 ח"כים של "כחול לבן". המשרדים החדשים שהוקמו רק הפכו את הממשלה הזו ליציר מפלצתי. במקום שיתקיימו משרדים חזקים הרי שרבים מהם נחצו לשניים ולשלוש והקטינו את הריכוזיות הנדרשת.

אזרחים פשוטים ולא מבינים הפכו פתאום לשרים על נושאים שבהם חלק מהם מבינים כמו חמור במרק פירות. עם כל החריקות בפוליטיקה הרי שברוב רובם של המקרים בעבר היה נהוג ששר מתמנה לאחר שכיהן כח"כ לפחות קדנציה אחת או שתיים. היו גם מקרים נדירים שהשר לא היה ח"כ אבל הוא היה איש מקצוע בתחום התמנותו לשר. רק מקרים יוצאי דופן באמת הביא לכך שמישהו פחות מוצלח התמנה לסגן שר או שר. לאחר מה שאירע בין 1992 ל-1996 הועבר גם חוק שבו לא יוכלו כלתנטריסטים לנוע מצד לצד עבור שר או סגן שר.

היו גם בעבר ממשלות מנופחות אבל רוב החברים בהן לא היו מוקיונים ו/או חסרי ניסיון, ובוודאי שה"ייסמניות" לא הגיעה למצב הזה, כמו שריו של גנץ. ההמשך בעתיד יהיה המשכו של מהלך סחטני של כל ח"כ כלנתריסטי. החזרה אחורה תהיה קשה ובומבסטית. אבל הפעם, ב"ממשלת האחדות" הזו, הגענו לשפל פוליטי וכלנתריסטי שעוד לא נברא. על כל ח"כ מקבלים שר. כל עריק הופך אוטומטית לשר ללא גייסות. במשרד הביטחון, שבעבר היו גם ראשי ממשלה שניהלו אותו ללא שר של ממש, הרי שהפעם ישנם שני שרים.

משפט נתניהו הביא לכך שגנץ הצליח להפוך את עוזרו מירוחם לדרגת שר. ללוי, פרץ ושמולי אין כבר מפלגות אבל תפקידי שרים יש להם. יש שרי מים ויש שרי תפוצות, יש שרי מדע ויש שרי אסטרטגיה, והכול בכאילו. זה מזכיר לי סיפור מהעבר. באחד מכנסי הרבנים, שגם שם קיימים תארים רבים כדי לרצות רבים יותר, הוצג רב אחד בתור "הרב של מבואות החרמון". הרב שעמד לצידם לא יכול היה להסתיר את תדהמתו מהתפקיד המומצא וקרא: "אם הוא הרב של מבואות החרמון אז אני הרב של מפלס הכנרת"!

הממשלה שלא תתקיים

לא לחינם מצאו דיכטר וברקת את עצמם מחוץ לממשלה הזו, ואילו הנגבי התמנה בקושי לשר של כלום. השלושה הללו, בצרוף גדעון סער, הם יהיו נושפי העורף בגבו של נתניהו, המעוניין שדווקא יוסי כהן מהמוסד יהיה מחליפו. נתניהו יודע שהללו נושפים בעורפו ולכן הוא דחק אותם. נתניהו גם יודע ששריו הרבים של בני גנץ יהיו לו לויאליים יותר מחלק משרי הליכוד אם הוא עצמו יסתדר עם בני גנץ. הממשלה הזו לא תחזיק מעמד. מצד אחד מכהנים שרים מיומנים ופוליטיים מהליכוד ומנגד מעל עשרה שרים, הם מרביתם הכלאת האלמנטים השלילים של שרי שתי הממשלות הרומניות שעליהן כתבתי קודם.

לי יש הנחה שנתניהו יודע היטב כי הממשלה הזו לא תשרוד וכי הוא מקווה לנצל בעתיד הקרוב את המכה שגנץ קיבל ממנו ומלפיד יחד, בבחירות נוספות שתהיינה בקרוב, בחירות מועד ד'. אני מניח זאת דווקא משום מינויה של מירי רגב כשרת החוץ לאחר, כביכול, הרוטציה של נתניהו עם גנץ, בעוד כשנה וחצי. נתניהו ידע בשלוש המערכות הבחירות האחרונות להסתיר היטב את מירי רגב ממפת תועמלני הליכוד הטלויזיוניים משום הנזק שהיא מסבה בהופעותיה.

נתניהו אמר זאת לרגב עצמה והיא גם ידעה לצטט אותו ולהודות בכך. והנה אותו נתניהו חפץ שאותה רגב הבעייתית לטלוויזיה בישראל תהיה שרת החוץ בעולם! אבל שימו לב - היא לא תהיה שרת החוץ בקדנציה שלו כראש ממשלה אלא בקדנציה המדומיינת של בנימין גנץ. מכאן שנתניהו יודע היטב כי המינוי הזה - של רגב, לא יתקיים והוא רק חפץ בשקט תעשייתי מצידה.

תאריך:  02/06/2020   |   עודכן:  02/06/2020
אליהו קאופמן
+נתניהו לראשי מועצת יש"ע: "הזדמנות היסטורית להחלת ריבונות"
14:48 02/06/20  |  מירב ארד
הסתיימה הפגישה בין ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר הכנסת יריב לוין לבין ראשי מועצת יש״ע. רה""מ אמר בפגישה: ״עומדת בפנינו הזדמנות היסטורית להחלת ריבונות בשטחי יהודה ושומרון״. ראש הממשלה נתניהו חזר על מחוייבותו לנהל משא ומתן על בסיס תוכנית טראמפ. ראש הממשלה עידכן שהדיונים עם האמריקנים עדיין נמשכים. סוכם על המשך הידברות. ראש הממשלה נתניהו ויו"ר הכנסת קראו לראשי המועצות ביהודה ושומרון לתמוך במהלך היסטורי זה.
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ממשלה 35
הממשלה אישרה בישיבתה היום, יום א', את בחירתו של שר הכלכלה והתעשיה, עמיר פרץ, למנות את דוד לפלר לתפקיד מנכ"ל משרד הכלכלה והתעשיה. לפלר, שכיהן עד כה כיו"ר הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה דרום, יחליף בתפקידו את המנכ"ל שי רינסקי, שהודיע לאחרונה על סיום תפקידו.
01/06/2020  |  מירב ארד  |   מינויים חדשים
בשולי הכותרות: קבלו פוליטיקה אחרת נוסח גנץ התופעה הרווחת היא רצח נשים בידי גברים ולא להפך ולקינוח פסוקו
01/06/2020  |  ציפי לידר  |   יומני בלוגרים
הסכם קואליציוני נוסף יוצא לדרך, ההסכם בין צומת לבין הליכוד. טרם הבחירות האחרונות לכנסת ה-23 הושג הסכם בין יו"ר הליכוד בנימין נתניהו ליו"ר צומת עו"ד משה גרין, במסגרתו האחרונה תוותר על התמודדות בבחירות, וגרין ייהפך ליועץ ראש הממשלה לענייני חקלאות והתיישבות.
31/05/2020  |  עידן יוסף  |   חדשות
הממשלה התכנסה (יום א', 31.5.20) אודיטוריום של משרד החוץ כדי לאשר שורת קיצוצים במשרדים השונים. טרם הכינוס התקיימה ישיבת הממשלה. לפי ההצעה, מוצע לקצץ כ-3.7 מיליון שקלים במשרד התחבורה, כ-4.3 מיליון במשרד הבריאות, כ-5.5 מיליון במשרד החקלאות, כ-9.4 מיליון שקלים במשרד רה"מ, כ-8.8 מיליון במשרד האוצר, כ-1.3 מיליון במשרד הפנים, כ-8.4 מיליון במשרד המשפטים, כ-11.4 מיליון במשרד החוץ וכ-14 מיליון במשרד הביטחון.
31/05/2020  |  מירב ארד  |   חדשות
רשות מקרקעי ישראל תעבור ממשרד האוצר למשרד הבינוי והשיכון ושר הבינוי והשיכון, יעקב ליצמן יכהן כיו"ר מועצת רשות מקרקעי ישראל ויקבל תחתיו סמכויות שהוקנו לו בהתאם לחוק רשות מקרקעי ישראל.
31/05/2020  |  מירב ארד  |   חדשות
רשימות נוספות   /   ממשלה 35  /  מי ומי  
גנץ קטע פגישה עם נתניהו  /  איציק וולף
"שמירה על שלטון החוק - לא עניין פרסונלי"  /  מירב ארד
נפתחה ישיבת ממשלת האחדות הראשונה  /  מירב ארד
שקר רווח ושמו "חצי העם"  /  בעז שפירא
רוח פרצים בממשלה  /  יוסי אחימאיר
ביבי או רביעיות? ביבי!   /  פסח רויטמן
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסף קנדלקר
יוסף קנדלקר
מאז ועד היום איש לא מעז לקרוא לבן שלו המן, למרות ששמעתי על מישהו שקראו לו כך, אבל זה בגדר שמועה
דן מרגלית
דן מרגלית
בעצם מדוע שהח"כים לא יאשרו לעצמם פגרה? אבל לא סתם אלא ללא מגבלת זמן, לכו לפגרה, לכו ואל תשובו
איתמר לוין
איתמר לוין
עם חיוך תמידי והמון סבלנות ואנושיות, חוי טוקר מנהלת בנינוחות דיוני חדלות פרעון - אם כי לעיתים תכונות אלו גורמות לה לאפשר לעורכי דין להאריך מדי ואף לנהל שיחות ממש מתחת לדוכן
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il