|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך
קבוצת ירדן
אתם מתכננים מסיבת רווקים לחבר הכי טוב שלכם? כך תעשו את זה נכון!
[צילום: AP] [צילום: AP]

"סוריה היא שלנו ולא של משפחת אסד"

כעת הזמן לנסות להפיל את אסד

הנשיא הסורי מצויה בנקודת חולשה מהותית, למרות נצחונו במלחמת האזרחים המשבר הכלכלי קשה במיוחד, 80% מהסורים חיים בעוני, הקורונה נוגסת באמון הציבורי וגוברת המחאה נגד הנוכחות הזרה אירן ורוסיה לא מסוגלות לסייע מבחינה כלכלית, ואסד הסתכסך פומבית עם בן-דודו רב העוצמה
04/07/2020  |   כרמית ולנסי   |   כתבות   |   מלחמה בסוריה   |   תגובות

"בוגד מי שמרעיב את אנשיו", "אני לא יכול לנשום, המהפכה נמשכת", "שקרנית, התקשורת הסורית שקרנית", "רוצים לחיות", "העם רוצה להפיל את המשטר", "סוריה, סוריה חופשיה, אירן ורוסיה בחוץ", "סוריה היא שלנו ולא של משפחת אסד", "מאדליב לסווידא – אנחנו אתכם". אלו הן רק חלק מהסיסמאות הנשמעות באחרונה ברחובות סוריה, ובעיקר בעיר הדרומית סווידא, שם גוברות המחאות נגד המשטר ובעיקר נגד "השיטה האסדית".

דווקא עתה, כששלב הלחימה המשמעותי במלחמת האזרחים בסוריה הסתיים, נראה, כי הציפיות והתביעות הציבוריות גוברות. יותר מאשר קריאות מחאה גנריות הנשמעות תדיר על-ידי אזרחים במדינות האזור, הסיסמאות בסוריה הן בבואה מדויקת לתחלואיה הנוכחיים של המדינה, ובעיקר מעידות על מצבו המעורער (והעגום) של נשיאה, בשאר אסד, נוכח שלל האתגרים הניצבים בפניו במלאת שני עשורים לשלטונו.

ההפגנות בסווידא, מעוזם של הדרוזים, שעמדו לצידו של אסד במהלך המלחמה, החלו בקריאה לשיפור המצב הכלכלי ותנאי החיים, ובהמשך, כפי שאירע במקומות נוספים ברחבי המזרח התיכון, הופנו נגד המשטר ונגד הפעילות האזרחית האירנית במדינה. ברקע המחאה – צניחת ערך הלירה ל-3,500 לירות לדולר בשוק השחור (בהשוואה ל-47 לירות לפני פרוץ מלחמת האזרחים), וכתוצאה מכך זינוק במחירים וסגירת חנויות. מחירי המזון זינקו ביותר מ-50%. המשבר הכלכלי, שממילא שרר בסוריה עקב המלחמה, החריף כתוצאה מהסגר שהוטל כדי למנוע את התפשטות מגפת הקורונה, מהעיצומים המערביים שהוטלו על המדינה, מהפיחות המהיר בערך המטבע וגם מהמשבר הכלכלי העמוק הפוקד את לבנון. מוערך, כי 80% מתושבי סוריה חיים כיום מתחת לקו העוני.

ראש הממשלה כשעיר לעזאזל

נוסף על כך, ארצות הברית החלה ליישם את "חוק קיסר" בסוריה (מהלך המכונה על-ידי המשטר ורוסיה "טרור כלכלי"), שבמסגרתו יוטלו 39 עיצומים על אישים המקורבים למשטר הסורי או למשטר האירני, וכן על קרובי משפחתו של אסד. עם זאת, הממשל האמריקני הצהיר כי ייסוג מהתוכנית (דווח שהיא בת שלושה שלבים שייושמו עד סוף אוגוסט) אם סוריה תחזור לשולחן המו"מ במסגרת החלטת 2254 של מועצת הביטחון, המפרטת מפת דרכים לתהליך שלום בסוריה (דצמבר 2015).

כחלק מנסיונו להתמודד עם המשבר הכלכלי, פיטר אסד ב-11.6.20 הוא פיטר את ראש ממשלת סוריה, עמאד חמיס, ומינה לתפקיד את שר משאבי המים, חסין ערנוס. המהלך העיד על תחושת האיום המרחפת על אסד כתוצאה מהמחאות הציבוריות והמשבר הכלכלי, ונועד להעביר מסר, כי חמיס הוא האחראי למצב יותר מאשר אסד. חששו המרכזי של אסד הוא מפני בקיעים בקרב האוכלוסייה התומכת בו, אשר צלחה את נזקי המלחמה אולם כעת נפגעת אף היא מהמשבר הכלכלי. סממנים ראשונים לכך ניתן לזהות בשיח המתנהל בקרב תומכי הנשיא ברשתות החברתיות.

נגיף הקורונה לא פסח על סוריה, אולם על-פי דיווחים רשמיים נמנו במדינה פחות מ-200 נדבקים. על-אף הקושי לאמוד נכונה את היקף התחלואה, ולמרות ההערכות לפיהן הפגיעה הכלכלית היא מוגבלת שכן מדובר בכלכלה רעועה ממילא, המבודדת כבר שנים מכלכלת העולם, נראה, כי יותר מכל, הקורונה העמיקה את משבר האמון הציבורי בהנהגה. מדיניות ההסתרה המכוונת של המשטר ושל התקשורת הפועלת בראשותו, כמו גם התמודדות הסלקטיבית עם הנגיף, שהתירה טיסות מאירן לסוריה וכניסה חופשית של גורמי מיליציות שיעיות לשטח המדינה בשיא ההתפרצות - הוכיחו שוב לציבור הסורי, כי אינטרסים אישיים, פוליטיים וצבאיים של אסד גוברים על שיקולים הקשורים לשלומם ורווחתם של אזרחי המדינה. התפשטות מואצת של המגיפה בסוריה עלולה להוות זרז נוסף לתסיסה הציבורית המתרחבת.

ראמי מחלוף נגד אסד

באחרונה פרץ סכסוך מתוקשר בין הנשיא אסד לבין בן דודו, ראמי מחלוף, הנחשב לאיש העשיר בסוריה והבעלים של חברת הסלולר הגדולה במדינה, סיריאטל, ולאחד מיבואני הנפט ומוצרי הצריכה הגדולים במדינה. מחלוף, שתמך צבאית וכלכלית במשטר אסד לאורך שנות המלחמה, נדרש לשלם 3 מיליארד דולר, ולאחר שמיאן לעשות כן, המשטר החל לעצור את עובדיו ולעקל את נכסיו.

בצעד שאינו אופייני, חשף מחלוף את הסכסוך המשפחתי במספר סרטונים שהעלה לרשתות החברתיות. באחד מהם הוא מלגלג על מעצר עובדיו על-ידי אנשי מנגנוני הביטחון והמודיעין - גופים שבמשך שנים נתמכו ומומנו על ידו. הסכסוך משקף את המתיחות השוררת בין אסד למעגל מקורביו, שבאופן שלא מפתיע היא גם האליטה הכלכלית בסוריה, ומבטא בעיקר את הלחץ הכלכלי שבו שרוי הנשיא הסורי.

קריאות המחאה מבטאות בין היתר גם מורת רוח ומיאוס מהנוכחות הזרה על אדמות סוריה. דיווחים מהחודשים האחרונים מעידים, כי רוסיה מעמיקה את אחיזתה במדינה באמצעות הקמת בסיסים צבאיים חדשים, שליטה בקרקעות והרחבת גישתה לים התיכון. גיוס לוחמים סורים להילחם בלוב לצד חליפה חפתר, הנתמך על-ידי רוסיה, מעיד על שאיפתה להפוך את סוריה למרכז פעילות ולזירת גיוס למאבקיה האזוריים של רוסיה.

ברקע למהלכים אלו, נשמעת ביקורת בכלי תקשורת רשמיים ברוסיה על אודות תפקודו של אסד, המתואר כאדם חלש, מושחת ונעדר תמיכה ציבורית. מניעיה של רוסיה בהקשר זה אינם ברורים, וההשערות נעות בין מיאוס במשטרו של אסד והכנת הקרקע לסילוקו, לבין הפעלת לחץ עליו על-מנת שיאפשר לרוסיה לזכות בנתחים כלכליים נוספים ממשאביה של סוריה. בכל מקרה, הביקורת והעיתוי בו היא נשמעת, אינם מקלים על מצבו של אסד.

האם אירן מסיגה כוחות

ויכוח נוסף מתנהל סביב שאלת הנוכחות האירנית בסוריה. לאחרונה נשמעו, בעיקר בארצות הברית ובישראל, אמירות לפיהן אירן מצמצמת את נוכחותה במדינה כתוצאה מהאצת התקיפות הישראליות על יעדיה ולאור הלחצים הכלכליים החמורים המופעלים עליה. בין אם אירן מסיגה כוחות ובין אם לאו, ניכר כי היא מבצעת שינויים באופן התפרשותה בסוריה וחותרת להפוך את פעילותה בה לפחות גלויה. זאת, באמצעות הטמעת פעיליה בגופים צבאיים סורים, כסות כלכלית ואזרחית לפעילותה הצבאית וגיוס פעילים מקומיים.

הנמכת הפרופיל האירני משרתת הן את משטר אסד, בכך שהיא מפחיתה מדימויו כבובה אירנית ועשויה למתן את התקיפות הישראליות בסוריה, והן את מוסקבה, הנתפסת בקהילה הבינלאומית כאחראית לריסון הפעילות האירנית. בפועל, אירן ורוסיה, אשר הצילו את אסד מקריסה בשנות המלחמה, לא זו בלבד שהן מגבילות את יכולתו לבסס שליטה על סוריה כולה, אלא הן נעדרות יכולת ממשית להושיעו מהמשבר הכלכלי שאליו נקלעה סוריה.

טורקיה מהווה אף היא מכשול בדרכו של אסד להשלים את השתלטותו על המרחב הסורי. היא שולטת דה-פקטו בשטחים בצפון המדינה ומונעת ממנו לפתוח במבצע צבאי נרחב לכיבוש אדליב, ובנוסף החילה את הלירה הטורקית בשטחים שבשליטתה, כדי להגן על התושבים המקומיים מצניחתה המהירה של הלירה הסורית. כך העצימה אנקרה את הפגיעה בדימוי אסד כנשיא מתפקד.

חולשתו ופגיעותו של אסד מהוות חלון הזדמנויות ראוי לניצול על-ידי הקהילה הבינלאומית וארצות הברית בראשה. אסד ביצע פשעי מלחמה וגרם קטסטרופה הומניטרית, הרס וחורבן בהיקפים עצומים. עד כה, הקהילה הבינלאומית השלימה עם המשך שליטתו, אולם לנוכח צבר האירועים מהעת האחרונה, המשקף בחלקו כרסום ניכר בתמיכה הביתית באסד, מתבקשת הערכה מחודשת את המדיניות הקיימת.

ישראל מנהלת מאבק צבאי נגד ההתבססות האירנית בסוריה, בעוד ארצות הברית מחריפה את המאבק הכלכלי נגד המשטר. החוליה החסרה במשוואה זו היא מהלך דיפלומטי תקיף בהובלה אמריקנית, כחלופה לערוצים הדיפלומטיים הרפים שעד כה כשלו לסיים את המלחמה ולהעלות את סוריה על מסלול של רפורמות פוליטיות ושיקום אזרחי וכלכלי. מהלך בכיוון זה ידרוש שיתוף פעולה הדוק יותר בין ארצות הברית לבין רוסיה, המעוניינת אף היא בסיום המלחמה ובייצוב המדינה, תוך ניצול מרחב האינטרסים המשותף מול טורקיה. תכליתו של מהלך זה תהיה בין היתר ביסוס משטר ייצוגי ושוויוני יותר, כינון תהליך בחירות מפוקח והוגן, הטמעת רפורמות חוקתיות ויישום מתווה מקיף לשיקום בתמיכה אזורית ובינלאומית. בנסיבות הנוכחיות נראה, כי כל חלופה שלטונית בסוריה תהיה עדיפה על פני המצב הקיים, ומוטב מוקדם ככל האפשר.


הכותבת היא עמיתת מחקר במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS) ועורכת כתב-העת "עדכן אסטרטגי".
תאריך:  04/07/2020   |   עודכן:  04/07/2020
ד"ר כרמית ולנסי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
כעת הזמן לנסות להפיל את אסד
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
בן נאמן
4/07/20 22:07
2
קורא ותיק
10/07/20 01:00
3
קיבוצניק
10/07/20 18:20
4
נב
14/07/20 09:24
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מלחמה בסוריה
בשבועיים האחרונים נעלם המיליארדר הסורי ראמי מח'לוף מכותרות אמצעי התקשורת הערביים, בן דודו של הנשיא בשאר אסד והמסוכסך עמו הוריד פרופיל לחלוטין והפסיק את שידור הסרטונים ופרסום הפוסטים בדף הפייסבוק שלו שבהם תקף את הנשיא אסד ומקורביו והאשים אותם כי הם פועלים להשתלט על עסקיו.
קאסם אלאוּרדוּני, אזרח ירדן, ובילאל אלצנעני, אזרח תימן, שני מנהיגים באל-קאעידה, חוסלו בצפון-מערב סוריה על-ידי כטב"ם, שלא השתמש בטיל בעל ראש נפץ - קובעת העיתונות בעקבות צילומים של מכוניתם החבוטה בעקבות הפגיעה.
28/06/2020  |  אביתר בן-צדף  |   חדשות
לפי דיווחים סוריים, שבעה בני אדם נהרגו (יום ג', 23.6.20) בתקיפות של ישראל במזרח סוריה. מרכז המעקב הסורי לזכויות האדם דיווח כי חמישה מההרוגים הם מאנשי המיליציות הפרו אירניות, שנפגעו בתקיפות במזרח המדינה באזור דיר א-זור וא-סוח'נה. עוד דווח כי יש עוד פצועים במצב קשה בשורות המיליציות.
23/06/2020  |  עידן יוסף  |   חדשות
סוריה נכנסת לתקופה קשה בגלל כניסתו לתוקף של "חוק קיסר" האמריקני הצפוי להטיל סנקציות כלכליות חריפות על משטרו של הנשיא בשאר אסד וכל מי שתומך בו, בסבב הראשון הוטלו סנקציות על 39 אישים וגופים ובראשם הנשיא בשאר אסד ורעייתו אסמא, אחיו מאהר אלאסד ורעייתו מנאל.
לאחר שניצח במלחמת האזרחים בסוריה, ניצב הנשיא בשאר אסד בפני משבר כלכלי עמוק, הגורם לקריסת המטבע ולמחאות פומביות נדירות באליטה השלטת. השכר בשירות הציבורי הפך לכמעט חסר ערך והפגנות נגד הירידה ברמת החיים נערכו בדרום-מזרחי המדינה. הלירה שווה כה מעט, עד שברשתות החברתיות יש תמונות של סורים המשתמשים בשטרות כנייר לגלגול סיגריות – מדווח ניו-יורק טיימס.
17/06/2020  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יורם אטינגר
יורם אטינגר
ב-2024 יש 69% רוב יהודי בשטח המשולב של יהודה, שומרון ו"הקו הירוק" - לעומת 39% מיעוט ב-1947 ו-9% ב-1900 - הנהנה מרוח גבית של שיעור פריון ומאזן-הגירה-חיובי    אין פצצת זמן דמוגרפית ער...
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי הוא הסוכן המדיני היעיל ביותר של אירן אף שאינו עושה זאת במודע ובמתכוון חלילה    הוא הסוכן הפוליטי של טראמפ נגד המפלגה הדמוקרטית במודע
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
יש מחלוקת בקרב החוקרים בנוגע לגודל האוכלוסייה במאה ה-19 ולגבי המספר המדויק של כל קבוצה דתית, אבל, הריבוי הטבעי המוסלמי היה אטי בהשוואה לגידול האוכלוסייה היהודית והנוצרית
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il