|   15:07:40
דלג
  יוני בן-מנחם  
עיתונאי, פרשן העולם הערבי
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
למה לעשות תואר שני במנהל עסקים?
כתיבת המומחים
טוען רבני יכול לשקם את חיי הנישואין שלכם?
שריפה במתקן העשרת האורניום בנתנז [צילום: ארגון האנרגיה האטומית של אירן/AP]

פיצוצים מסתוריים בנתנז שבאירן

בעקבות הפניית אצבע מאשימה לעברה, ישראל מנסה להרחיק את עצמה מכל קשר לפיצוצים שהיו באירן, במיוחד במתקן הגרעין בנתנז, שבו נגרם נזק כבד. המנהיג העליון של אירן עלי ח'מינאי הוא שיקבע את אופי ועיתוי התגובה האירנית, ישראל נערכת בהתאם לכל התרחישים
06/07/2020  |   יוני בן-מנחם   |   יומני בלוגרים   |   הגרעין האירני   |   תגובות

ישראל מרחיקה את עצמה מכל קשר לפיצוצים שהיו במתקנים שונים באירן בשבוע שעבר, שר הביטחון בני גנץ אמר בראיון לרשת ב' ב-5 ביולי "כי לא כל אירוע שמתרחש באירן בהכרח קשור אלינו, אירן גרעינית היא סכנה לעולם ולישראל ואנו ממשיכים לפעול כדי למנוע זאת ממנה, לא צריך לחבר את המדיניות הזאת לכל התרחשות שקורית".

בסוף השבוע האחרון היו כמה עיתונאים ופרשנים ישראלים שלקחו על דעת עצמם את האחריות של ישראל ל"מתקפת סייבר" על מתקנים שונים באירן, לכן, נכון פעל שר הביטחון בני גנץ כשהעמיד את הדברים על דיוקם באופן רשמי ופומבי, המסר בוודאי הגיע לאירנים שעוקבים בקפדנות אחרי דיווחי התקשורת בישראל.

במהלך שבוע ימים היו שריפות ופיצוצים בכמה מתקני נפט וגרעין באירן, האירוע האחרון היה שריפה במתקן גז באזור אלאהוואז בדרום מערב אירן. לפני כן אירע פיצוץ במתקן צבאי באזור פרצי'ן מזרחית לטהרן בבסיס ששימש את תוכנית הטילים הבליסטית של אירן. גם במרפאה בצפון טהרן אירע פיצוץ גז שבמהלכו נהרגו 19 בני אדם.

אחריות סעודית?

עיתוי הפיצוצים בתחנת הכוח אלזרקאן והשריפה במתקן הגז באזור אלאהוואז קרה בסמיכות זמנים להתקפות של המורדים החות'ים בתימן, הנאמנים לאירן, על שטח סעודיה באמצעות מל"טים,ולא מן הנמנע שסעודיה היא שעומדת מאחורי הפיצוצים האלה,יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן הודיע על "העברת המערכה לשטח אירן". רוב התושבים באזור אלאהוואז באירן הינם ערבים ממוצא סוני ובאזור קיימת אופוזיציה למשטר השיעי בטהרן שכבר עשתה בעבר התקפות על "משמרות המהפכה" האירניים.

נכון לעכשיו אין לשלטונות אירן שום מידע ודאי על הגוף שעומד מאחורי "פעולת החבלה" כך כינה אותה רולאם רדא ג'לאלי ראש מערך ההגנה האזרחית האירני. הוא הסביר כי איננו פוסל את האפשרות שמדובר בפעולת חבלה של קבוצות מהאופוזיציה או "מתקפת סייבר" של ארה"ב שעמדה מאחורי האירועים באירן. ג'לאלי אישר כי "חלק גדול" מהאירועים שהיו במגזר האנרגיה נבעו מטיפול לקוי ואי הקפדה על הוראות הבטיחות, אולם הוא גם לא פסל את האפשרות שמדובר בפעולות חבלה של האופוזיציה ושל ארה"ב.

הפיצוץ במתקן הגרעיני בנתנז

נראה כי הפיצוץ במתקן הגרעיני בנתנז היה האירוע החשוב ביותר, מבחינת אירן, בשורת ה"תקלות" במתקנים האירניים, על-פי הדיווחים באירן בפיצוץ נגרם נזק למתקן להעשרת אורניום, הפיצוץ היה כנראה בסמוך למתקן ליצור סרקזות מדור מתקדם. המתקן הגרעיני בנתנז הוא האתר המרכזי של פרויקט העשרת האוראניום בתוכנית הגרעין האירני שבו מתבצעת גם העשרת אורניום באמצעות סרקזות חדשות שבאמצעותן אפשר לקצר את משך הזמן כדי להגיע לכמות האורניום הדרושה לצורך יצור פצצה גרעינית.

גורמים באירן הפנו אצבע מאשימה לעבר ישראל וארה"ב באחריות ל"מתקפת סייבר" שפגעה במתקן בנתנז, על-פי פרשנים ערבים זוהי גם ההערכה של כמה מנגנוני מודיעין במזרח התיכון. להערכת גורמי ביטחון בישראל, נגרם נזק כבד למתקן בנתנז כתוצאה מהפיצוץ. מטה האנרגיה האטומית האירני הודיע ב-5 ביולי כי נפגעה יחידת הסרקזות המרכזית מהדור המתקדם וכי ניזוק ציוד מדויק. דובר המטה בהרוז כמאלונדי מסר כי לא היו נפגעים בנפש אך נגרם נזק חומרי גדול ליחידה וניזוק ציוד מדויק המשמש ליצור סרקזות מתקדמות שמשמשות להעשרת אורניום, ציוד שעדיין לא היה בשימוש.

לדבריו, האירוע יפגע ויאט את התוכניות של טהרן לייצר סרקזות וכי המדענים באירן ישקיעו מאמצים לפצות על הנזקים שנגרמו, הוא הוסיף כי אירן מתכוונת לבנות יחידה חדשה גדולה ומתקדמת יותר מזו שנפגעה. "התחלנו להבין את הסיבה לאירוע אך דחינו את ההודעה על כך מסיבות ביטחוניות", הוא אמר.

הוועדה לביטחון לאומי בפרלמנט האירני החלה אמש לדון באירוע במתקן הגרעיני בנתנז, עלי אכבר צאלחי, ראש המטה לאנרגיה אטומית אמר כי מנגנוני הביטחון והמודיעין למדו את התקרית במתקן מכל ההיבטים וכי ההודעה על הנסיבות תתפרסם "בזמן המתאים". על-פי גורמים ישראלים, אירן ערכה בחודש אפריל האחרון "מתקפת סייבר" על מערך תאגידי המים בישראל, על-פי מקורות זרים, ב-9 במאי השיבה לה ישראל כגמולה ועשתה "התקפת סייבר" ממוקדת ומוצלחת על הנמל האירני בנדר עבאס, אם משווים את יכולות הסייבר של שתי המדינות הרי שמומחי סייבר, שניתחו את שתי המתקפות, קובעים באופן חד-משמעי כי היכולות של ישראל להתגונן מפני מתקפות סייבר אירניות גבוהות מאוד וגם יכולות התקיפה שלה.

כיצד תגיב אירן?

השאלה היא מה יעשו האירנים אם התקפות הסייבר על המתקנים שלהם ימשכו וכיצד הם יגיבו, קשה מאוד להוכיח כי הייתה מתקפת סייבר על המתקן הגרעיני בנתנז ומי הגוף שעומד מאחוריה, לאירן יש בעיה בשיתוף פעולה בינלאומי בתחום הזה כדי לגלות מי תקף אותה, היא יכולה להעריך אך תתקשה לספק הוכחות חותכות.

כיוואן ח'סרווי,דובר המועצה העליונה לביטחון לאומי היה יותר מדויק בדבריו והודיע כי אירן חשפה את הסיבה לשריפה במתקן הגרעיני בנתנז וכי מסיבות ביטחוניות היא תודיע "בזמן המתאים" על נסיבות האירוע והאופי שבו אירע. אם אכן ישראל עומדת מאחורי חלק מההתקפות הסייבר על המתקנים האירניים, הרי שאירן זקוקה להוכחות אם היא מתכוונת להגיב בגלוי נגד ישראל, אולם, היא יכולה גם להגיב בחשאי, כפי שעשתה כשתקפה באמצעות סייבר את מערכת תאגידי המים בישראל. ידיה של אירן ארוכות במזרח התיכון, היא עקשנית ונקמנית ואם היא תגיע למסקנה שישראל היא האחראית למתקפת סייבר בשטחה, סביר להניח שהיא תנסה לנקום בה.

אולם יש לזכור נקודה חשובה, אין ודאות שהאירנים רוצים הסלמה בתקופה הנוכחית כל עוד הנשיא טראמפ עדיין נשיא, הם רוצים להגיע לבחירות לנשיאות בחודש נובמבר בתקווה גדולה כי הנשיא טראמפ יפסיד בבחירות ויוחלף על-ידי ג'ו ביידן, דבר שלהערכתם יאפשר להם להביא להסרת חלק מהסנקציות שהטיל עליהם הנשיא טראמפ, יש גם הערכות באירן שאם ג'ו ביידן יהיה הנשיא הבא הוא יפעל לחזור להסכם הגרעין שהנשיא טראמפ פרש ממנו לפני שנתיים.

עם זאת אי-אפשר לשלול תגובה אירנית כבר עתה, החשש של האירנים הוא שהעדר תגובה יתפרש כחולשה בדומה למה שקורה בסוריה כתוצאה מההתקפות המיוחסות לישראל על יעדים אירניים, אירן לא מגיבה וזה מעודד את ישראל להמשיך בהתקפות,יש בו גם עניין של כבוד לאומי לאחר שעברו השפלה גדולה. מאידך-גיסא, האירנים חוששים כי מתקפה כעת על ישראל תנוצל על ידה ועל-ידי ממשל טראמפ "לסגור חשבונות" לפני הבחירות לנשיאות בארה"ב, דבר שעשוי לשרת לטובה את קמפיין הבחירות של טראמפ. בהחלט סביר להניח שהאירנים ינסו להגיב ב"מתקפת סייבר" חדשה על יעדים ישראלים ללא טביעות אצבע, עם זאת אי-אפשר לשלול ירי רקטות משטח סוריה לעבר ישראל באמצעות "משמרות המהפכה", המליציות האירניות או ארגון חיזבאללה.

גם ביצוע פיגועים ביעדים ישראלים ויהודים בחו"ל הוא אפשרי, מערכת הביטחון הישראלית דרוכה ונערכת לכל האפשרויות. ההחלטה על התגובה היא בידי המנהיג העליון עלי ח'מינאי,הוא שיקבע אם אירן תגיב וכיצד.

תאריך:  06/07/2020   |   עודכן:  06/07/2020
יוני בן-מנחם
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
פיצוצים מסתוריים בנתנז שבאירן
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  הגרעין האירני
אירן מאשרת כי מתקן העשרת האורניום בנתנז נפגע בפיצוץ. מצילומים שמגיעים מן האתר ניתן להסיק שבפיצוץ שהתרחש היום נפגע קשה אגף שבו היו הסרכזות המתקדמות ביותר של האירנים, אשר היו מיועדות להוביל להעשרת אורניום ברמה המספקת לייצור נשק גרעיני.
02/07/2020  |  איציק וולף  |   חדשות
ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הודיע כי מדינת ישראל לא תאפשר לאירן להשיג נשק גרעיני וקרא לקהילה הבינלאומית להטיל עיצומים משתקים על אירן.
07/06/2020  |  איציק וולף  |   חדשות
עכשיו כשנדמה לנו שהכל נגמר והחיים חוזרים למסלול, חייבים לנקוט משנה זהירות. הנגיף עדין כאן, המפה העולמית נהיית יותר ויותר אדומה, ואין שום הפוגה. החום לא בדיוק משפיע על הנגיף (זאת ידענו מהתחלה, תוך כדי תהליך התפשטותו הראשונית, עת הוא תקף בשני חלקי כדור-הארץ בו זמנית). אם עד עכשיו פטרנו אותו כמעט בלא כלום (הוא ממית בעיקר זקנים, או חולים, או שמנים), הרי שעוד נכונות לנו הפתעות, שכן הנגיף עדין לא עבר מוטציה (ומדוע לו, הוא מתפשט כרגע להנאתו, בלי מעצורים ובלי מחסומים, בלי כל התנגדות שהיא, בצלחת הפטרי ששמה כדור-הארץ). ברגע שהנגיף ירגיש קצת לחץ או אי-נוחות, הוא ישנה את התנהגותו, ומעבר למפח הנפש שזה יגרום לנו, נבין שאנחנו חשופים לחלוטין, גם הבריאים והצעירים ביננו.
24/05/2020  |  ארי בוסל  |   יומני בלוגרים
משבר הקורונה מטלטל את העולם, את המזרח התיכון ואת ישראל. המשבר מבליט את הצורך, שהיה ברור גם לפניו, באסטרטגיה ישראלית כוללת ורלוונטית, שתאפשר התמודדות אפקטיבית עם עומס אתגרי ביטחון לאומי במספר זירות. משבר הקורונה מעצים חלק מאתגרים אלו, יוצר אתגרים משמעותיים חדשים, אך גם פותח פתח להזדמנויות ולמהלכים שלא היו אפשריים לפני התרחשותו. המשבר הפוליטי המתמשך בישראל הקשה בשנה וחצי האחרונות עיכב את גיבושה של אסטרטגיה מדינית-ביטחונית מקפת, והקמת הממשלה החדשה מהווה הזדמנות לתפנית בעניין זה.
בתום חודשים ארוכים שבהם לא נראה בישראל מנהיג זר, לא רק בגלל הקורונה אלא עוד קודם לכן בשל רצף מערכות הבחירות, ינחת מחר בישראל מזכיר המדינה האמריקני מייק פומפאו. "הפגישה מספיק חשובה כדי שנקיים אותה פנים אל פנים", אומר פומפאו בראיון בלעדי לישראל היום בטרם ימריא מוושינגטון. כך מדווח אריאל כהנא מישראל היום.
12/05/2020  |  מחלקה ראשונה  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
גדעון סער והציג בעיה קשה, כיצד לאזן בין הצורך באחדות נוכח איומים מזרח תיכוניים רציניים לבין החובה להגן על הדמוקרטיה, ומסקנתו נאמרה בקול צלול כי בנימין נתניהו צריך להתפטר
רפי לאופרט
רפי לאופרט
"העקרונות המוסכמים" שעליהם מרבים לדבר בשנה האחרונה אינם מגילת עצמאות - הצהרת הכוונות של האבות המייסדים, חוקי יסוד וחוקים שחוקקה הכנסת הנבחרת על-ידי העם    בארגון דמוקרטי אלה העקרונו...
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
צמיחתו של גאון צבאי: היינץ גודריאן; התרבות הצבאית הפרוסית; פיתוח ה"בליץ קריג" בצבא גרמניה בין שתי מלחמות העולם; חשיבות השילוב בין תיאוריה ופרקטיקה; איך יחיא סינוואר הָמַם את ישראל;...
יריב גוטמן
יריב גוטמן
קידום תמ"א 70 הינו בעל ערך כלכלי וסביבתי שלא יסולא בפז וכל השקעה שלא תהיה תחזיר את עצמה כפל כפליים
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
ניהול המלחמה, כפי שמנווט אותה בנימין נתניהו יחד עם חבורה משיחית, הביא לכך שמדינות רבות באירופה מביעות אהדתן לכינונה של מדינה פלשתינית תוך הוקעה מוחלטת של ישראל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il