|   15:07:40
דלג
  חנינא פורת  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
הגשמת חלום [צילום: משה מילנר/לע"מ]

"חותם בערבה" - סיפורי עין יהב ועין חוסוב

נחום קפלן, ממחוללי "הפלא החקלאי" בערבה, 1959 - 1965 ספר על חלוציות ויצירתיות חקלאית בלב סערה פוליטית
14/07/2020  |   חנינא פורת   |   יומני בלוגרים   |   תגובות


פתיח

על הספר: שבועיים לפני פטירתו, סיים נחום קפלן ספר (מעין יומן) על הקמתה של עין יהב. יותר נכון על התקופה בה שהה עם חבריו כדי להכין את השטח לעליית גרעין נח"ל שיהיה בעתיד עין יהב. הספר פורסם בשנת 2011 (בהוצאת מערכת "דליה") ונקרא: "חותם בערבה", סיפור חייו של נחום אברהם קפלן. שושי הייזלר ליוותה את המחבר בזמן הכתיבה, נחום סיוון ורות תמיר ממערכת "דליה" ערכו והספר עצמו, המכיל יותר ממאה וחמישים עמוד, חולק לארבעה פרקים (כולל מפות, תוכניות וצילומי צבע) - מזיכרונות אבי ואמי; ילדותי בכפר יהושע; עין יהב; עין חוסוב - עין חצבה.

בכריכה האחורית מצוטט קפלן: "אני מרגיש סיפוק כה רב מדרך חיי, עד כי לו הייתה ניתנה לי שוב אפשרות הבחירה, הייתי בוחר בדיוק באותה הדרך...". על-אף מחלתו הקשה הספיק קפלן לסיים בעקשנות ולמרות כאביו לכתוב את סיפור הקמתה של ההיאחזות שקדמה לעין חצבה. בשולי הספר נוספו ארבעים הערות שוליים חשובות ביותר המציבות את האירועים בקונטקסט ההיסטורי. בספר הוכנסו מספר צילומים בשחור לבן ובצבע המוסיפים לאווירת הראשוניות. נפסח על ימי נערותו של קפלן ונצלול לחוויותיו ועשייתו בעין-יהב ובעין חצבה בין השנים 1959 - 1965. על האירועים באזור בעשורים הבאים, עליהם כתב קפלן, יציץ הקורא המסתקרן בספר.

תודה לד"ר זאב זיוון שמסר לי באדיבותו לקריאה את ספרו של נחום קפלן ואף הרחיב פה ושם לשאלותיי. כמו-כן, לצורך הכתבה, נסתייעתי במחקרו "מניצנה עד אילת".

צו השעה - דרומה
סודות הערבה [צילום: יעקב סער/לע"מ]

מסע מפרך
בשנת 1957 ירדו לערבה שבעה צעירים: חמישה בחורים ושתי בחורות רכובים על טנדר ויליס סוכנותי, עמם יוני דואר להודעות דחופות, והחלו במסע המפרך לנגב.

את שעות החום הפיגו באמצעות טפטוף מים על סירה קוצנית עקרון שאומץ לאחר מכן במכשיר "הדזרט קולר"
▪ ▪ ▪

חגי פורת (צנחן וסייר וותיק) הציע לקפלן לרדת יחד עם חמישה צעירים אחרים מכפר יהושע לערבה, לכמה חודשים, כדי להכין שטחים ותשתיות לקראת בואו של גרעין הנח"ל הראשון לעין יהב. הצעת חגי לקפלן הייתה תוצאה מפניית דוד בן-גוריון לנער מהמושבים והקיבוצים הוותיקים לרדת לנגב "ולהפריח את השממה".

קפלן הסכים ונראה שסבר שקרבתו לחגי תוביל אותו לעבר הגיוס לצנחנים על-אף הניתוח שעבר, אשר מנע ממנו בינתיים להצטרף לחיל קרבי. אמנם, הוצעה למתנדבים מכפר יהושע משכורת זעומה אך הם לא ראו בכך בעיה מכיוון שעבורם היה צעד זה מעין התגייסות/שליחות למימוש אידאל ציוני כמו "הפרחת השממה".

בשנת 1957 ירדו אם כן לערבה שבעה צעירים: חמישה בחורים ושתי בחורות רכובים על טנדר ויליס סוכנותי, עמם יוני דואר להודעות דחופות, והחלו במסע המפרך לנגב. בחבורה היו: חגי פורת, שי בן אליהו, נחום קפלן, תרזה לוברסקי, יצחק אנקורי, דינה רוחני ורמי נבו. הנסיעה לעין יהב הייתה בגדר הרפתקה גם בשל הסיכונים בסיבובים "במעלה העקרבים" וגם עקב החשש מהתקפת מסתננים מירדן כפי שאירע לפני כמה חודשים באזור זה.

בהגיעם בערב למקום, מצאו שם לדברי קפלן שני מבנים עלובים, שאריות מחוות הגדנ"ע שפורקה, וכמה "טיפוסים" שהסתובבו שם ועסקו בניסיונות חקלאיים. החבורה התפזרה מלבד יעקב עורב (בודהה) שנותר לגדל עיזים ולגדל שיחי מלוח עבורם כמזון טרי. את שעות החום הפיגו באמצעות טפטוף מים על סירה קוצנית עקרון שאומץ לאחר מכן במכשיר "הדזרט קולר".

עין יהב וסביבתה נכללה בשנה זו בתחום המשטר הצבאי באזור ואסורה הייתה לכניסה גם ליהודים וגם לבדואים. בחודשים עד בוא הגרעין למדה קבוצת כפר יהושע את סודות הערבה, בעלי החיים, הצמחייה ונכחו לראשונה בשיטפון מדברי.

כשהגיעו הנח"לאים הפך המקום למחנה צבאי על כל המשתמע מכך. כשהבנים הלכו "לאימון מתקדם" של הצנחנים הצטרף אליהם קפלן בעידודו של מפקד פיקוד הנח"ל שמואל אייל, אולם לא יכול היה להמשיך במסלול עקב בעיות רפואיות בעבר. הוא סיים טירונות קצרה ונשלח לתפקיד קשר בחיל השריון. לאחר כשנה חזר לעין יהב ומצא מקום אחר.

מושבוץ - תורת חיים חדשה
הועברו מכנרת [צילום: יעקב סער/לע"מ]

מקיבוץ כנרת הועברו עצי תמרים לנטיעה בעין-יהב החוטרים הועברו מכינרת לערבה וניטעו בלילות
▪ ▪ ▪

הסוכנות היהודית בנתה בעין יהב שני בניינים של ממש. האחד שימש את סגל המפקדים, ובחדרים הנוספים התגוררו הצעירים שבאו מהצפון שי ורותי ובחדר אחר חגי. חגי עמד על כך שקפלן יתגורר בחדרו ולא יוחזר לאוהל. קפלן זכה בהטבה זו היות שהיה מהראשונים שהגיעו מכפר יהושע להכנת השטח.

בינתיים בעין יהב נותרו רק חגי ושי שנחשבו "למוזרים". מפקד ההיאחזות היה רמי זית שנהרג לאחר מכן במלחמת ששת הימים. ממשיך ומספר קפלן כי בקיץ 1962, בהיותו חבר "מושבוץ" (מושב וקיבוץ יחדיו כפי שכונתה עין-יהב) נשלח לקיבוץ כנרת על-מנת להעביר משם עצי תמרים לנטיעה בעין-יהב. החוטרים הועברו מכינרת לערבה וניטעו בלילות. זה היה הבסיס למטע הדקלים הנהדר שצמח לאחר מכן בערבה.

מחיר "הרעיון המהפכני"
"חרמות" [צילום: משה מילנר]

קפלן מספר על "החרם" שהוטל עליו ועל בני משפחתו ועל השנים הרבות בהן לא דיברו אנשי עין יהב עם קפלן "הבוגד"
▪ ▪ ▪

בשנים מנובמבר 1959 ועד ספטמבר 1962 הייתה עין יהב דומה לקיבוץ וממאות החיילים והמתנדבים שעברו דרכה רק 12 מתוכם הפכו לחברים וראו בעין-יהב את ביתם. החלו דיונים בין החברים על עתיד המקום והרוב היה בעד הפיכתה של עין יהב למושב כדוגמת כפר יהושע.

קפלן נרתע מהרעיון וספקות החלו לקנן בו. הוא ורותי בת זוגו, ביקשו הרפתקה נוספת והצטרפו לחבורה אחרת שהוצע להם רעיון מהפכני על-ידי קצין הפיתוח של משרד החקלאות לערבה ולאילת - לנסות ולגדל ירקות על חלקה חולית קטנה סמוך למעיין חוסוב, תוך שימוש במימיו.

קפלן ורותי סלדו מאורח החיים המושבי שטובת הכלל הכריעה בו וחיפשו צורת חיים בה יינתן דגש יתר לאישי, לפרטי. קפלן נחרד מיחס אנשי עין יהב לעוזבים שכונו "בוגדים". באותו זמן התוודע קפלן להצעתו "המהפכנית" של קצין הפיתוח של משרד החקלאות לערבה ולאילת - לנסות ולגדל ירקות על חלקה חולית קטנה סמוך למעין חוסוב ותך שימוש במימיו.

קפלן שולהב על-ידי יענקלה וגיל גלונסקי. לבסוף הודיע קפלן על עזיבתו וכל קשריו החברתיים נגדעו. משום כך, בלית ברירה, עזב במהירות את המקום והזעם כלפיו הופנה עתה לחברתו רותי שנותרה בעין יהב.

ביום העזיבה הגיע קומנדקר מהיחידה הדרוזית שישבה בעין-חוסוב והסיעה אותו על מטלטליו עד לעץ השיזף, כ-25 ק"מ של צער וספקות. בהמשך מספר קפלן על "החרם" שהוטל עליו ועל בני משפחתו ועל השנים הרבות בהן לא דיברו אנשי עין יהב עם קפלן "הבוגד". עם הזמן נשכחו היריבויות ורובם השלימו עמו מלבד ידיד נפשו שי, שעמו לא החליף מילה עד סיום כתיבת ספרו.

עין חוסוב - עין חצבה
השקעה פרטית [צילום: חנניה הרמן/לע"מ]

כתבות תיארו את הצלחת הגידולים החקלאיים בניגוד לכל חוות הדעת המדעיות והחקלאיות
▪ ▪ ▪

בפרק הבא מצטט קפלן את תגובת העיתונות על הצלחת הניסיונות החקלאיים בעין חוסוב ורובם תחת ההגדרה: הפלא החקלאי. הקבוצה כונתה מצד אחד על-ידי העיתונאים כמשוגעים, "רובינזונים", מוזרים, אך מצד שני תיארו בכתבותיהם בהתלהבות את הצלחת הגידולים החקלאיים בניגוד לכל חוות הדעת המדעיות והחקלאיות.

בין העיתונאים הבולטים בעיתונות היומית של שנות השישים הוזכרו כתבות של ע' ריבליס, מ' תלמי, צ' רימון ור' כסליו. קפלן קבע כי בניגוד לקביעותיו השליליות של פרופ' ארנון מראשית שנות החמישים כי לא ניתן לגדל על קרקעות אלו חקלאות ביקשה הקבוצה בעין חוסוב להוכיח כי: ניתן לגדל על קרקע ערבתית ללא ציפוי חול מיובא; לשווק ירקות קיץ בחורף, כלומר להזרים לשוק ירקות שעד אז נראו בארץ רק בקיץ; לעשות את כל זאת בהשקעה פרטית ללא תמיכה כספית של המוסדות.

ואכן, לאחר שנה שנתיים השתנו הכותרות בעיתונות היומית ומתיישבי עין חוסוב כונו חלוצים, נועזים, בעלי יוזמה ועוד. אולם הצלחת החקלאים המסורים הפכה לנושא לוויכוח פוליטי בין המוסדות שעסקו עד כה ביישוב הערבה - הסוכנות, משרד החקלאות הקק"ל, מינהל מקרקעי ישראל וראשי תנועת המושבים.

רובם ראו בהצלחת הקבוצה "סכנה" לאידאולוגיה המושבית שהייתה עד אז מאוד סוציאליסטית (קרובה ברוחה לקיבוץ) ומבחינתם קיים היה חשש שהצעירים בתנועות המיישבות יפנו "ליוזמה הפרטית" ויוותרו על המסגרות האידאולוגיות הקלאסיות שהובילו את ההתיישבות בנגב בשנות השישים.

עין חוסוב - מדבר בערבה
עין חצבה [צילום: משה מילנר/לע"מ]

התברר שיש לשמור בלילה על חלקות הירקות הניסיוניים מפני חדירת בעל חיים שבאו לאכלם, זאבים, דורבנים, שועלים וצבאים
▪ ▪ ▪

קפלן נזכר במראות עין חוסוב בעת הגיעו לשם: מחנה צבאי קטן, שלד אוטובוס, עץ שיזף ענק, עץ אקליפטוס גדול, באר תצפית, גנרטור ומלוא העין מדבר. במקום שהו שני מפעילי הגנרטור, חיילים דרוזים, והחבורה: יענקלה, גיל וקפלן. במחנה הבריטי הנטוש התגוררו החיילים אתם אכלה החבורה.

שילדת האוטובוס הייתה לביתם ובהסכמת החבורה הביא קפלן את חברתו רותי שנותרה בעין יהב, שסבלה מטינת החברים כלפיה עקב עזיבת ובגידת החבורה. מיקום האוטובוס נקבע על-ידי הצבא שחשש לחיי החבורה מפעילות הפדאיון באזור.

התברר שיש לשמור בלילה על חלקות הירקות הניסיוניים מפני חדירת בעל חיים שבאו לאכלם, זאבים, דורבנים, שועלים וצבאים. כך סיירו בני החבורה בחלקות לילה לילה ואף הבעירו צמיגים כדי לסלק את החיות באמצעות הריח והאש. בהמשך הפרק מונה קפלן את האישים שסייעו לחבורה בעין יהב וזאת בניגוד לדעת הקהל "ולעמדת התנועה": אלוף פיקוד הדרום בין 1958 - 1962 אברהם יפה ומחליפו (משנת 1969) אריק שרון.

המחסור בידיים עובדות עיכב את התפתחות היישובים בערבה. שר החלאות ח' גבעתי לא קיבל את טענות הסוכנות וגופים אחרים שמעשי החבורה הוא גזל קרקע ומים וראה בהצלחת הניסיונות שלב חשוב בהמשך יישוב הערבה. החבורה, מעודדת מגישה זו, המשיכה בעבודה והשיווק הראשון של הירקות לערי המרכז היה לציון דרך.

נכון שעין גדי הקדימו את עין חוסוב בגידול ירקות קיץ בחורף אך קשיי התחבורה משם אפשרו לחבורה בעין חוסוב להשיג מחירים גבוהים במרכז הארץ שסייעו להחזרת השקעותיהם הפרטיות הגדולות.

סוד ההצלחה - מים
צינור מחורר [צילום: משה מילנר/לע"מ]

לאחר מספר עונות נוצר מפגש של "הנועזים" מעין חוסוב עם פרופסור ארנון שנדהם מתוצאות גידול ירקות בחמדה והודה באומץ לב בטעות שעשה
▪ ▪ ▪

חברת "מקורות" אפשרה לחבורת עין חוסוב לקדוח ולהעמיק את הבאר הישנה ולהחליף את הצנרת - עבודה שעלתה למתיישבים החדשים הון רב. בעבור המים שהועברו לאחר הקידוח למחנה הדרוזי, נדרש צה"ל לשלם אולם החבורה החליטה לתרום את הסכום "לקרן המגן".

שנת 1963 הייתה שנה בה החלו תהליכים חשובים עבור עין חוסוב. בתחילתה הוחל בשיווק ירקות קיץ בתקופת החורף; זריעת מלפפונים, עגבניות חצילים ופלפלים גם בחולות וגם על קרקע החמדה שהמומחים קבעו כי לא ניתן לגדל עליה דבר; רותי, חברתו של קפלן עזבה את עין יהב והצטרפה כבת זוגו לחבורה בעין חוסוב.

בתחילת 1964 - גידול רחב ומסחרי של ירקות על קרקעות החמדה. הוחל בסלילת כביש שיעבור ליד החווה; הושג אישור לקידוח באר נוספת שהכילה מים רבים וטובים; החבורה למדה להחדיר מים לקרקע החמדה האטומה באמצעות קלטור; בסיוע ידידים ומומחים שיפרו את ההשקיה בתלמים; בזכות יהודה זהר, הייתה החבורה לחקלאים הראשונים שהישקו באמצעות צינור מחורר (שיותר מאוחר הפך לפטנט ומוצר עולמי שנקרא "טפטפת" ושקודם על-ידי המהנדס שמחה בלאס).

לאחר מספר עונות נוצר מפגש של "הנועזים" מעין חוסוב עם פרופסור ארנון שנדהם מתוצאות גידול ירקות בחמדה והודה באומץ לב בטעות שעשה עת קבע כי לא ניתן לגדל על קרקע מסוג זה גידולים חקלאיים.

הפתעות
יום אחד ירדה תפוקת המים והעמידה בסכנה את כל המפעל....120 דונם של הירקות נשארו ללא מים
▪ ▪ ▪

בין השנים 1962 - 1964 דיווחה העיתונות היומית על המתרחש בחווה - כך כונה השטח עליו ישבה החבורה בעין חוסוב. קצת מהכתבים הדגישו בפליאה את ההישגים החקלאיים ואחרים המשיכו לכנות את החקלאים - "בריונים". המילה "משוגעים" הופיעה כמעט בכל דיווח עיתונאי כמבטאת את האומץ הנדרש לחיות שם אך גם את חוסר הוודאות של מהלך זה לאורך זמן ואת העדר התמיכה הממסדית לחבורה.

הנה למשל קטע מכתבה של איתן מור מ 1964: "...ראשית הנחת צינור באורך 1,700 מטר להובלת מים ממעיין החצבה שמימיו מכילים 1,000 מיליגרם כלור לליטר. יום ולילה עמלו על שיפוצה של משאבה משותקת עד שהחלה מזרימה מים. גם מכון מים התקינו בעצמם. הניחו קו מים באורך 5 ק"מ.

יום אחד ירדה תפוקת המים והעמידה בסכנה את כל המפעל....120 דונם של הירקות נשארו ללא מים. מחוסר ברירה המתיישבים החלו למשוך מים מן הבאר הארטזית על-אף הסכנה של ייבוש המעיין".

נושא חפירת הבארות באופן פרטי (דבר העומד בניגוד לחוק במדינת ישראל) הסעיר את המוסדות ואף הגיע לבתי המשפט. בסיפא של פרק זה מתאר קפלן ברגישות רבה את בניית משפחתו ובניית מגוריהם והולדת ילדיהם וזאת בסערות הפוליטיות והחברתיות שהתרגשו עליהם חדשים לבקרים.

הפוליטיקה מכתיבה את לוח הגידולים וצורת החיים
דיין. הוחלף [צילום: משה שי/פלאש 90]

שיא המאבק
המאבק הגיע לשיאו לאחר שמשה דיין הוחלף בחיים גבתי ומשרד החקלאות החליט לפנות את המתיישבים. כצעד ראשון הוכרז על הקמת יישוב חדש, בשיטות המקובלות בעין חצבה, בדיוק על השטח בו ישבה החבורה.

המתיישבים החמירו בדרישתם ואיימו כי לא יפנו את ה-300 דונם שבעיבודם ולא ימסרו את הנשק שברשותם
▪ ▪ ▪

קפלן מנה את הטענות של המוסדות המיישבים כנגדם מול הצלחתם החקלאית: החבורה מנצלת את השטח היחיד הראוי לעיבוד חקלאי באזור; החבורה מנצלת את מקור המים היחיד בערבה; החבורה מעסיקה פועלים שכירים; הצריפים במקום הוקמו ללא רישיון וללא מפת תכנון מוכרת; החבורה הואשמה בכך שהמניע להתיישבותם אינו מוסרי; חבריה ניצלו קשרים אישיים עם אלופי צה"ל ופוליטיקאים על-מנת לקדם את האינטרסים שלהם; המקום אינו ישוב ואינו מתכוון להיות יישוב; החבורה משתלטת על שטחים ועל בארות מים.

בדפים הבאים מצטט קפלן את המאבקים המשפטיים שנוהלו כלפי החבורה ואת המלחמה המשפטית-מוסרית שהם השיבו שערה. שר החקלאות משה דיין תמך בחבורה והקצה אמצעים לקידוחים בערבה. מאידך-גיסא, עובדי המשרד בערבה נהגו בתוקפנות כלפי החבורה והמשיכה לראות בהם "הרפתקנים" הגוזלים רכוש המדינה.

המאבק הגיע לשיאו לאחר שמשה דיין הוחלף בחיים גבתי ומשרד החקלאות החליט לפנות את המתיישבים. כצעד ראשון הוכרז על הקמת יישוב חדש, בשיטות המקובלות בעין חצבה, בדיוק על השטח בו ישבה החבורה. בתחילת אוגוסט 1965 פורסמה הודעה בעיתונות כי היאחזות נח"ל תוקם בחצבה שם מתגוררים עתה 2 חקלאים.

כתב ידיעות אחרונות יצא באמצע אוגוסט 1965 במאמר גדול שביקש להגן על החבורה ובעיקר נגד כוונת משרד החקלאות לגרשם. קפלן מספר שהמתיישבים יצאו לפגוש אישית את שר החקלאות בקיבוץ יפעת וכן את יוסף וייץ, אביו של רענן וייץ "האויב הגדול של החווה".

לאחר ביקור שר החקלאות במקום וההתרשמות העמוקה מהישגי החקלאים בגידול ירקות בחמדות, הוחלט לעכב את פינויים אך השר לא עמד בלחץ הקק"ל ותנועת המושבים והמתיישבים נאלצו לפנות לבג"ץ. ככל שקמו לחבורה סנגורים מטעם העיתונות כך הקשו המוסדות יותר ויותר את עמדתם.

ראובן אלוני, ממנהל קרקעי ישראל ואנשי משרד החקלאות כולל השר וכמובן הקק"ל והסוכנות כולם קבעו שהתיישבות נושאת עצמה בערבה חייבת למנות לפחות 60 משפחות ויש אם כן להעלות לשם גרעין נח"ל שיהווה בסיס ליישוב מעין זה. החבורה אף קיימה מסיבת עיתונאים בבית סוקולוב והוכיחו כי הפניה אליהם לתחילת הניסיונות הייתה ביוזמת משרד החקלאות בשנת 1962 ולא "מחטף יישובי".

כיום (1965) טענו נציגי החבורה מונה המשק 10 מתיישבים המוכנים לקבל על עצמם את סוג ההתארגנות שיקבע משרד החקלאות. מחזור המשק עומד על 200 אלף ל"י בשנה וחובות המתיישבים עומדים על 100 אלף ל"י. הטענה העיקרית - גם אם יוקם יישוב קבע במקום החבורה תשתלב בו ומשום כך אין צורך לפנותם.

המתיישבים החמירו בדרישתם ואיימו כי לא יפנו את ה-300 דונם שבעיבודם ולא ימסרו את הנשק שברשותם. עוד איימו כי אם יבוא גורם לחרוש את קרקעותיהם הם ישכבו מתחת לגלגלי הטרקטור. המוסדות לא ויתרו אך לא העזו לפנותם. ב-9 דצמבר 1965 עלה על הקרקע היישוב (היאחזות נח"ל חצבה) בסמוך לקרקעות החבורה, המוכר על-ידי המוסדות, שהשתייך לתנועת המושבים (שייכות פוליטית זה העיקר ולא כפי שהחבורה נהגה - בלתי תלויה כלל).

החבורה ראתה ניצחון בכך שוועדת השמות הארצית ויתרה על השם שנקבע תחילה ליישוב החדש "שיזף" (ע"ש השיזף הענק במקום) והחליטה לקוראו בשם "עין חצבה" ובכך העניקו לגיטימיות לחבורת "המשוגעים" משנת 1962. מסיום פרק זה ממשיך הסופר לתאר את הגלגולים שעבר המקום משנת 1965 ועד שלהי שנות התשעים כולל המאבקים הפוליטיים, הריבים עם הצבא ועם אנשי עין יהב וההצלחות המקצועיות בגידול הירקות.

מילת סיכום
האם כותב הספר מתכוון לומר כי ניתן ליישב את הנגב בכל מקום ואתר השאלה היא רק מידת ההקרבה של החקלאי, הסיכון שהוא נוטל עליו והידיעה כי חייו בשלבים ארוכים יהיו קשים, ויעוררו מחלוקות?
▪ ▪ ▪

בתום קריאת ספר מרתק זה חייב הקורא לשאול עצמו: האם מדובר ביומן אישי אוטוביוגרפי המיועד להציג את הדמות ופועלה בפני הדור הנוכחי ובעיקר בני משפחתו כמי שפעל על-פי צו מצפונו ובהתאם לאידאולוגיה שקידם בזמנו דוד בן-גוריון בקוראו לנוער ליישב את הנגב?

או, האם הספר הינו דוח על הניסיונות החקלאיים בגידול ירקות בחורף, על קרקעות שנחשבו עד אז לבלתי ניתנות למצע חקלאי? או שמא זה כתב אשמה חריף כנגד המוסדות המיישבים (בעיקר תנועת המושבים, משרד החקלאות ועוד) שלא מוכנים היו "להתגמש" אלא להסכים אך ורק להתיישבות מגובה פוליטית על-פי החלוקה המסורתית בארץ בשנות השישים?

האם כותב הספר מתכוון לומר כי ניתן ליישב את הנגב בכל מקום ואתר השאלה היא רק מידת ההקרבה של החקלאי, הסיכון שהוא נוטל עליו והידיעה כי חייו בשלבים ארוכים יהיו קשים, ויעוררו מחלוקות?

דומה כי הספר נותן תשובות חלקיות לכל אחת מהשאלות שהצגנו ונתקבל כאן ספר שאינו מחקר שיטתי, שאינו נסמך על תעודות ומסמכים בני הזמן ועל ראיונות עם האישים העיקריים שפעלו באותה עת, אלא מעביר תחושות של מתיישבים נועזים שהיו מוכנים "ללכת עד הסוף" עם האמת שלהם.

לכולם ברור שהשיטה בה בחרו "המשוגעים-"הרובינזונים" אינה מתאימה לגופים גדולים ולהתיישבות רחבה על-פי תוכנית ממשלתית ועם זאת, נועזותם הוכיחה וחיזקה את אלה שטענו כי ניתן בשיטות השקיה מיוחדות (כולל שיטת הטפטוף) ובהכנה נכונה של הקרקע לקליטת המים ובלימוד תנאי האקלים והמדבר, להגיע להישגים חקלאיים יוצאי דופן.

קצת ממורשתם שוקעה בהמשך שנות השבעים ועד התשעים בשכלול גידול הירקות ביישובי הערבה. צאו לדרך, קראו בספר וחושו תחושת ראשוניות במדבר.

לעיון נוסף

קפלן נ', חותם בערבה, סיפור חייו של נחום (אברהם) קפלן, "מערכת" דליה, 2011.

זיוון ז', מניצנה עד אילת, סיפורו של הנגב הדרומי, 1949 - 1957, ירושלים 2012.

פורת ח', הנגב: ממדבר לארץ מזרע, פיתוח ויישוב הנגב, 1949 - 1956, ירושלים 2002.

וייץ יוסף, מגמדא לרוחא, רמת גן, 1972.

וייץ יוסף, שמעון מקלר, נאמן ההתיישבות, ירושלים 1972.
תאריך:  14/07/2020   |   עודכן:  14/07/2020
חנינא פורת
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
"חותם בערבה" - סיפורי עין יהב ועין חוסוב
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
האם אירן נערכת לתגובה צבאית נגד ישראל בעקבות הפיצוצים שהיו במתקן הגרעין בנתנז ובמתקן הטילים הבליסטיים בפארצ'ין? צריך לשים לב להסלמה המילולית והמעשית של אירן ושלוחותיה בימים האחרונים לאחר שנחתם ב-9 ביולי הסכם צבאי חדש בינה לבין סוריה שעל פיו ישודרג מערך ההגנה האווירית הסורי במערכת טילי קרקע אוויר חדישה מתוצרת אירן מסוג "ח'רדאד 3".
הפעם ברצוני לשתף אתכם מניסיוני, קוראי הנאמנים, במקצת מאחורי-הקלעים של עריכת חדשות בעיתון יומי. כעורך חדשות במעריב זה במשך 15 שנה - זה היה במאה הקודמת! - אני זוכר היטב את ההנחיות שקיבלתי מהעורך שמעליי לגבי ניסוח כותרת לידיעה. וכה אמר שמואל שניצר המנוח: הכותרת היא כשלעצמה סיפור, עליה להיות מנוסחת כמשפט שיש לו נושא, פועל ותוכן מהותי. עליה לשקף את תוכן הידיעה או הכתבה ואסור לה שתהיה מגמתית. עליה להביא חדשות, לא דעות, הדגיש, ולהיות גם - מושכת.
אנו מצויים בתחילתו של משבר עמוק וארוך. אנו נתונים בפעולה בחזיתות רבות - בכלכלה ובבריאות, ולכם אזרחי מדינת ישראל, אגיד: לא אוכל להציע אלא דם, עמל, דמעות ויזע. ניצב בפנינו מבחן מהסוג הקשה ביותר. עומדים בפנינו חודשים רבים מאוד של מאבק ושל סבל. אתם שואלים, מהי מדיניותנו? אשיב לכם: היא להילחם בנגיף בכל כוחנו ולהפעיל מדיניות כלכלית שקולה ואחראית. האמת המרה היא שאנחנו, ממשלת ישראל, לא יכולים לבטל את הנזקים הכלכליים האדירים של נגיף הקורונה, אבל נעשה מה שנכון - נפעיל ערבות הדדית, ונדאג למסות את הציבור בשביל לסייע למי שנפגע לשרוד.
13/07/2020  |  עומר מואב  |   יומני בלוגרים
"בסוף פיצחנו את זה" נתניהו בנאומו השבוע (10.7.20). מה פיצחנו, אתם תוהים? מצאנו דרך לשפוך המון כסף ציבורי בצורה מהירה ומזיקה. למשל, עד חצי מיליון שקל לעסק כל חודשיים, עם תמריץ חזק לצמצם פעילות כלכלית, כולל פיטורי עובדים (הקריטריון הוא ירידה משמעותית במחזור העסקי). פשוט מטורף! בנוסף, מודל דמי אבטלה שיוצר תמריץ מאוד חזק להימנע מעבודה למשך שנה.
13/07/2020  |  עומר מואב  |   יומני בלוגרים
מה הן הסיבות לכשלון בהדברת מגיפת הקורונה? לפני כל שאר הסיבות האמיתיות ישנה סיבה אחת דומיננטית, שכולם חייבים להסכים איתה. כוונתי להעדר מופקר של משמעת אצל חלק מהציבור, שמתעלם מההנחיות ולא נישמע להן בקביעות. שאר הסיבות לכשלון, כוללות את הדברים הבאים:
13/07/2020  |  מתי דוד  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
בעבר אנשי ציבור הכחישו שחטאו בעבירות של הצווארון הלבן, לקחו כסף? לא ולא    עתה הרושם הוא שכאשר מטיחים בהם זאת הם משיבים לא בהכחשה אלא ב"אז מה"?
מנחם רהט
מנחם רהט
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
ברית ארוכה בין גרמניה לברית המועצות; המטרה של גרמניה וברה"מ הייתה פולין; יהודי פולין לא הבינו מה מאיים על שרידותם; פיתוח ה"בליץ קריג" הגרמני; הגנרל היהודי גאורגי שטרן מפתח את מלחמת...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il