|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון
אזר. הצד המקצועי [צילום: פטריק סמנסקי, AP] האם יעמדו בלחצים [צילום: ז'קלין מרטין, AP] קושניר. הצד הפוליטי [צילום: פטריק סמנסקי, AP]

ניו-יורק טיימס על פיתוח החיסון לקורונה

האם יש קשר בין החיסון לבחירות

משרד הבריאות הציב במקור תאריך יעד בחודש אוקטובר - זמן קצר לפני הבחירות לנשיאות כעת מדבר הממשל על סוף 2020 או תחילת 2021, אך ג'ארד קושניר לוחץ להתקדם כמה שיותר מהר גורמי המקצוע בממשל מבטיחים: לא יהיו קיצורי דרך מסיבות פוליטיות
04/08/20  |   איתמר לוין   |   מיוחדים ברשת   |   בחירות בארה''ב 2020   |   תגובות

בחודש אפריל הכין משרד הבריאות האמריקני מצגת עבור הבית הלבן, שהשיקופית הראשונה בה הכריזה: "תאריך יעד: לאפשר גישה רחבה באוקטובר 2020" לחיסון לקורונה. בהתחשב בכך שפיתוח חיסון אורך שנים, לוח הזמנים ליוזמה זו – הקרויה Operation Warp Speed -
היה שאפתני במיוחד. כולם שמו לב שתאריך היעד הוא ערב הבחירות לנשיאות, ב-3 בנובמבר. ההבטחה הזאת – לתת חיסון בעיצומו של קמפיין שבמרכזו עומד טיפולו של דונלד טראמפ בקורונה – בוחנת כעת את יכולתה של המערכת להבטיח שתרופות יהיו יעילות ובטוחות לפני שהן יוצאות לשוק, טוען ניו-יורק טיימס.

הבית הלבן משתוקק לחדשות טובות והציבור נואש לפתרון קסם לקורונה, ואנשי המדע בממשל חוששים שהשילוב של שניהם יוביל בחודשים הקרובים להתערבות פוליטית בתהליך הרישוי של החיסון. כאשר 1,000 אמריקנים מתים מדי יום, בתי הספר מתקשים להיפתח ומיתון עמוק משפיע על כל מגזרי המשק, השאיפה לחזור למצב הנורמלי חוצה את הגבולות המפלגתיים.

למרות המאמץ המרוכז של ממשל טראמפ ושורה של חברות תרופות העובדות על פיתוח החיסון, תאריך היעד של אוקטובר אינו ריאלי. כעת הממשל לוחץ להבטיח שמאות מיליוני מנות של חיסון יהיו זמינות בשלהי 2020 או בתחילת 2021. אבל מומחים בממשל ומחוצה לו עדיין חוששים שהבית הלבן ילחץ על מינהל התרופות והמזון (FDA) לתת לכל הפחות אישור-חירום לחיסון, אולי לשימושן של קבוצות כמו עובדי הרפואה שבקו הקדמי, עוד לפני 3 בנובמבר.

טראמפ דיבר שוב ושוב על ההתקדמות לקראת חיסון ויצר תקוות לאישור מהיר שלו. בשבוע שעבר הוא הבטיח "לספק חיסון במהירות שיא". בציוץ בחודש שעבר הוא קישר במפורש בין החיסון לבין סיכוייו להיבחר מחדש. "אנחנו מצפים שיהיה חיסון הרבה לפני סוף השנה, הרבה לפני המועד המתוכנן. אנחנו קרובים מאוד להשלמתו", טען טראמפ בשבוע שעבר. ג'ארד קושניר, המעורב מן הבית הלבן בקמפיין של חותנו, הוא משתתף קבוע בישיבות ועדה שהוקמה כדי לפקח על פיתוח החיסון. בשיחות פרטיות אומרים אנשי הקמפיין, שחיסון לפני הבחירות יהיה "הגביע הקדוש".

הטיימס מזכיר, כי אישורו של חיסון חדש בידי ה-FDA הוא לרוב הליך מתיש, בו אנשי הרשות בוחנים היטב כל פרט בתוצאות הניסויים הקליניים. תהליך זה קפדני עוד יותר משל אישור תרופה, שכן חיסון ניתן למיליוני בני אדם בריאים, ולכן אפילו תופעת לוואי שולית עלולה לסכן את בריאותם. בתהליך מעורבת גם קבוצה של מומחים חיצוניים, ולמרות שהרשות היא בעלת הסמכות היחידה – היא לרוב הולכת בעקבות המומחים החיצוניים. את ההחלטה הסופית של ה-FDA יכול לשנות שר הבריאות.

הבית הלבן אומר, שטראמפ לא יתערב בהליך החיסון כדי לקדם את הקמפיין שלו. "המחקר, הפיתוח, הניסויים ולבסוף הייצור המהירים של חיסון לקורונה הם חלק מעדיפות העליונה של הנשיא: בריאותו ובטחונו של העם האמריקני. אין לזה שום קשר עם פוליטיקה", אומר הבית הלבן.

ד"ר אנתוני פאוצ'י, בכיר הרופאים בצוות הקורונה של הממשל, הביע בסוף השבוע בקונגרס "אופטימיות זהירה שיהיה לנו חיסון בסוף השנה וכאשר ניכנס ל-2021". מנהל ה-FDA, סטיבן האן, לא שלל את האפשרות של אישור-חירום, אם ההערכה תהיה שהסיכון מן החיסון נמוך בהרבה מן הסיכון של העדרו. הוא גם הדגיש, כי שאנשיו יוודאו שהחיסון עומד בתנאים המחמירים של הרשות, ושתפקידו הוא לבלום כל לחץ שאולי יופעל עליהם. במקביל, פקיד בכיר בממשל סירב להבטיח, שאישור-חירום לא יינתן לפני ישיבת המומחים החיצוניים המתוכננת ל-22 באוקטובר.

Operation Warp Speed החל בחודש אפריל ביוזמתו של ד"ר פיטר מרקס, ראש היחידה ב-FDA המאשרת חיסונים ותרופות. הוא הציג אותה ב-10 באפריל לשר הבריאות, אלכס אזר, שמיהר להעניק לה את אישורו. בשיחות שהתקיימו כמה ימים מאוחר יותר, הבהירו כמה מפקידי הבריאות שתאריך היעד של אוקטובר אינו ריאלי; הממשל החל לדבר על סוף השנה או תחילת השנה הבאה. אזר, אשר ספג ביקורת פומבית מטראמפ בנוגע לקורונה, היה להוט במיוחד להוכיח את ערכו לבית הלבן – טוען הטיימס. הוא שילב זרועות עם שר ההגנה, מארק אספר, שלמשרדו יש ניסיון רב בפיתוח חיסונים ותרופות ובהפצתם לכוחות המזוינים. הגנרל גוסטב פרנה, מומחה ללוגיסטיקה מורכבת, התמנה למנהל התפעולי של הפרויקט.

קושניר, ד"ר דברה בירקס – מתאמת הקורונה בבית הלבן – ואחרים מינו את ד"ר מונצף סלואי, ותיק בתחום ייצור התרופות, ליועץ המדעי לפרויקט. המינוי נעשה למרות חששות ב-FDA מפני ניגוד עניינים, בשל קשריו עם שתיים מהחברות המפתחות חיסון. סלואי התפטר ממועצת המנהלים של מודרנה, אחת המובילות בפיתוח בארה"ב, אך ממשיך להחזיק במניות בשווי 10 מיליון דולר של גלקסקו-סמית-קליין – שותפה של חברת סנופי, עימה חתם הממשל על עסקה ב-2.1 מיליארד דולר לרכישת 100 מיליון מנות חיסון. סלואי אומר, שהוא קיבל אישור אתי של משרד הבריאות. זמן קצר לאחר מינויו של סלואי, התפטר מרקס מתפקידו בפרויקט וחזר לתפקידו ברשות – בו הוא יהיה המחליט המרכזי בנוגע לחיסונים השונים.

הממשל ביצע את המרוץ לחיסון בצורה ממוקדת שנעדרה מיתר טיפולו בקורונה, סבור הטיימס. חוזים נחתמו במהירות הבזק; כאשר לאחר החברות חסרו מזרקים, הפנטגון שיגר לה משלוח בתוך 48 שעות. החברות מדווחות על ממצאיהן בלוח זמנים קבוע ובכך הן מאיצות את הליך הבחינה. כאשר הממשל מכסה את רוב ההוצאות, החברות מתחילות לייצר מיליוני מנות חיסון כדי שיוכלו לשווק אותן מיד כאשר יהיה אישור.

הטיימס מגלה, כי בחדר הישיבות של אזר במשרד הבריאות, הצטרפו קושניר, בירקס לפגישות עם אספר ואחרים. קושניר לחץ שוב ושוב על המשתתפים להתקדם מהר יותר, והביא עימו שניים מעוזריו – בראד סמית ואדם בוהלר – כדי שיסייעו בלחץ. הצוות ביקש להבטיח שסוגים שונים של חיסון נמצאים בפיתוח, כדי להגדיל את סיכויי ההצלחה.

גם ראש הסגל בבית הלבן, מארק מדואוז, עמד בקשר עם מנהלי חברות התרופות. הבית הלבן לחץ להגיע להתקדמות בסתיו גם בפיתוח תרופה לקורונה, כולל האפשרות של אישור-חירום לתרופה אחת או יותר. בסוף חודש יולי התקשר טראמפ עצמו למנכ"ל חברת רגנרון כדי לבדוק מה מצב ההתקדמות בפיתוח התרופה.

מדענים טוענים, כי תהיה זו טעות לעגל קצוות על חיסון האמור להינתן ל-300 מיליון אמריקנים, ומזהירים שהדבר עלול להגביר את חוסר האמון בחיסונים בכלל. אבל פקיד בכיר בבית הלבן טען, כי יהיה זה בלתי אתי לעכב חיסון יעיל במשך שלושה-ארבעה חודשים בעוד רבבות מתים, רק כדי לסמן V על עוד פריטים בהליך הבדיקה.

דוברו של אזר הדגיש, כי אוקטובר אינו תאריך היעד, אלא להגיע ל-300 מיליון בטוחות של חיסון בינואר 2021. "אנחנו יודעים שזה אופטימי. אין לוח זמנים אחרים, ודאי לא מהשר", הוסיף. "דיבורים חסרי אחריות על כך שרגולטורים מקצועיים ב-FDA יאשרו באיזושהי צורה חיסון בלתי בטוח ובלתי יעיל רק מטעמים פוליטיים – רק חותרים תחת אמון הציבור במערכת הבריאות".

עוד אומר הטיימס, כי אין זה ברור האם אישור של חיסון זמן מה לפני הבחירות יהיה "הפתעת אוקטובר" שתוכל לשנות את התוצאות. הודעה כזו יכולה לתת לאמריקנים תקווה שסוף הקורונה נמצא באופק. אבל כמה אסטרטגים רפובליקנים אומרים שזה לא בהכרח יסייע לטראמפ, משום שברור שאם ג'ו ביידן ייבחר – הוא ימשיך את תהליך פיתוח החיסון ואישורו.

חברות התרופות מצאו את עצמן בין הפטיש לסדן. הן שואפות להביא את המוצרים לשוק בהקדם האפשרי, אך ניצבות בפני סיכון אם יפעלו מהר מדי כדי להתאים ללוח הזמנים של הבחירות. פאוצ'י הביע את הביטחון שהמערכת תתפקד כראוי: "מבחינה היסטורית, ה-FDA ביסס את החלטותיו על המדע. אין לי ספק שהם ינהגו כך גם הפעם".


תאריך:  04/08/20   |   עודכן:  04/08/20
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
האם יש קשר בין החיסון לבחירות
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  בחירות בארה''ב 2020
במשך מספר שנים חששו יריביו של דונלד טראמפ מכך, שאם הוא יעמוד בפני תבוסה בבחירות 2020 – הוא ינסה לדחות או אף לבטל אותן. לא משנה שלנשיא אין סמכות לעשות זאת – קביעת התאריך מצויה בידי הקונגרס והחוקה קובעת מתי מסתיימת כהונתו. בהתחשב בבוז המוחלט של טראמפ כלפי המגבלות החוקיות של משרתו והערצתו הגלויה לרודנים זרים, האפשרות הזאת לא הייתה לגמרי דמיונית.
31/07/2020  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
המשק האמריקני הצטמק ב-9.5% ברבעון השני של השנה - צניחת התוצר החדה ביותר ב-70 שנות מדידתו של נתון זה. כך מסרה (יום ה', 30.7.20) הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה האמריקנית. יחד עם הירידה ברבעון הראשון של השנה, מדובר בקצב שנתי של 32.9% - כמובן בשל הקורונה. על-רקע המצב הכלכלי המחמיר, קורא הנשיא דונלד טראמפ לדחות את הבחירות לנשיאות - קריאה שאין לה כל סיכוי להתממש.
30/07/2020  |  איתמר לוין  |   חדשות
לפני שנתיים החליטה המפלגה הרפובליקנית לקיים את ועידת 2020 בעיר שרלוט שבצפון קרוליינה. זה היה הגיוני: המפלגות נוטות לקיים את הוועידות במדינות מפתח מתנדנדות. בשנת 2016 באו הרפובליקנים לאוהיו, והדמוקרטים – לפנסילבניה. צפון קרוליינה בחרה בברק אובמה, מיט רומני ודונלד טראמפ, אבל מספר הלטינים בה הולך וגדל, וזה מדאיג את הרפובליקנים – מסביר אקונומיסט.
29/07/2020  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
הנשיא דונלד טראמפ סירב להתחייב בשבוע שעבר לקבל את תוצאות הבחירות לנשיאות. צריך להבין את המשמעות, טוענת ג'ניפר רובין, בעלת טור בוושינגטון פוסט: ראש הרשות המבצעת, שנשבע להגן על החוקה, אומר שאולי הוא ישלים עם הפסד אפשרי שלו ואולי לא.
29/07/2020  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
האמריקנים ילכו לקלפיות בעוד 100 יום לבחור בין דונלד טראמפ לבין ג'ו ביידן. USA Today
28/07/2020  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
רשימות נוספות   /   בחירות בארה''ב 2020  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   מגיפת הקורונה  /  מי ומי  
סין ואירן נגד טראמפ וביידן  /  איתמר לוין
סנדרס הודיע על תמיכתו בביידן בבחירות לנשיאות  /  איתמר לוין
סנדרס פורש; המועמד - ביידן  /  איתמר לוין
לא לטעות כמו שאירע ב-2016  /  איתמר לוין
הקורונה גוררת מטה את טראמפ  /  איתמר לוין
ביידן מבסס את יתרונו בסקרים  /  איתמר לוין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
ציפי לידר
ציפי לידר
למרבה האירוניה, בתו של פרעה היא שהצילה אותו ובסופו של דבר פרעה בכבודו ובעצמו גידל את משה בארמונו, וסלל את הדרך לגאולה    האדם חושב, והאלוקים צוחק
בעז שפירא
בעז שפירא
איזה מוח חולני יכול להעלות בדעתו לדאוג לתנאי הכליאה של המפלצות? איזה לב אטום ו/או ערל יכול להתעניין בגורלם של הראויים למות בייסורים כעונש על מעשיהם?
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
"ביבי נקלה, ביבי נבל, ביבי מושחת, ביבי שקרן, ביבי מאוס, ביבי תחמן"... כך נפתח ביום שלישי מאמר בעיתון ה"הגון", שופר הפלשתינים - הארץ
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il