ידענו מזמן שיש לנו משטרה עלובה, שהשיקולים היחצ"ניים שלה גוברים על שיקולים מבצעיים. ידענו מזמן שיש לנו משטרה פחדנית, שהיא חכמה גדולה על אוהדי כדורגל אבל נרתעת מאכיפה במגזר הערבי. ידענו מזמן שיש לנו משטרה עבריינית, אשר באופן שיטתי פוגעת בזכויות יסוד של נחקרים. האם כעת היא גם הפכה להיות משטרה פוליטית, בנוסח המזכיר משטרים אפלים?
הדברים אמורים כלפי השערורייה והביזיון של חתונת הענק שהתקיימה אמש (יום ד', 5.8.20) בחסידות
בעלז בירושלים. האדמו"ר, הרב יששכר דב רוקח, חיתן את נכדו - ואלפים מבני הקהילה השתתפו באירוע, שנערך באולם סגור. לא צריך להסביר עד כמה זה היה בלתי חוקי ומסוכן, במיוחד בקבוצה שכבר סבלה מתחלואה ותמותה משמעותיות, ובשכונה שהייתה עד לא מזמן תחת סגר. זה היה חילול השם המוני - שישה שבועות בלבד לפני יום הדין. אולי מישהו שם ייתקל בחודש אלול בדברי הרמב"ם על עונשו של מחלל השם בפרהסיה: תשובה, יום הכיפורים וייסורים אינם מספיקים; רק מותו מכפר - וזה בתנאי שעבר את השלבים הקודמים.
זה בדיני שמים. בדיני בשר ודם, ענייננו הוא באוזלת היד הפושעת של משטרת ישראל. האירוע היה ידוע זמן רב מראש. המקום היה ידוע, העיתוי היה ידוע, הסכנה הייתה ידועה. קצינים בכירים במחוז ירושלים היו במגעים עם אנשי בעלז לקראת החתונה. ומה נעשה? אפס, כלום ושום דבר. האלפים הגיעו באין מפריע. כן, המשטרה אומרת שהיא הגיעה למקום וחילקה דוחות ופתחה בחקירה. אבל היא לא עשתה דבר מראש כדי למנוע את ההתקהלות, לא פיזרה את המתקהלים בזמן אמת, הצחקתם אותי אם חשבתם שהדוחות הללו ישולמו, והפלתם אותי לרצפה אם אתם מאמינים שייצא משהו מה"חקירה" הזאת.
יתרה מכך: זלזולו של האדמו"ר מבעלז במגבלות הקורונה ידוע היטב. הכתבים לענייני חרדים של וואלה ו-ynet סיפרו אמש, כי הוא עורך מזה חודשים תפילות המוניות ואף הגיע עם נכדו החתן אל הכותל המערבי בליווי רבים מבין חסידיו. כלומר: מדובר בהפרות ידועות, מכוונות ומתועדות של הוראות הקורונה. ומה נעשה עם ההפרות הקודמות? אפס, כלום ושום דבר. אז מה הפלא שכעת ההפקרות שברה שיאים.
זו אותה משטרה, אלו אותם קצינים, זה אותו מחוז שיודע היטב להפעיל יד קשה - ולעיתים מוצדקת - כלפי המפגינים ברחוב בלפור ובכיכר פריז. הסכנה הבריאותית מן החתונה בבעלז הייתה גדולה פי כמה מאשר מן ההפגנות, המתקיימות באוויר הפתוח ותוך שרוב המפגינים עוטים מסיכות. ובכל זאת, לא שמענו את השר
אמיר אוחנה מדבר על "מדגרת קורונה" בנוגע אליה - הביטוי בו כינה את ההפגנות נגד
בנימין נתניהו. לא שמענו אותו מתדרך את מפקד המחוז והמועמד למפכ"ל,
דורון ידיד, לנקוט ביד חזקה כלפי החוגגים. מה ההבדל? זה לא יכול להיות עניין של כוח אדם, כי ראינו שיש בירושלים מספיק שוטרים. זה לא יכול להיות עניין של הפתעה, כי ראינו שהאירוע וההפרות היו ידועים מראש.
"אם שללת את כל ההסברים ההגיוניים ונשארת עם ההסבר הלא-הגיוני, זהו ההסבר הנכון". כך אומר שרלוק הולמס לד"ר ווטסון. ואחרי ששללנו את ההסברים ההגיוניים, נשארנו עם ההסבר הלא-הגיוני: שיקולים פוליטיים. הרבי מבעלז הוא גורם פוליטי חשוב ויש לו נציג בכנסת,
ישראל אייכלר, שלפי הדיווחים השתתף באירועים בלתי-חוקיים קודמים ואולי אף בחתונת הענק. עם שותפים קואליציוניים חיוניים, ודאי לקראת בחירות אפשריות, לא מתעסקים.
ההסבר הזה עוד יותר מפחיד מאשר בלתי הגיוני. האם במדינה דמוקרטית בשנת 2020 אכיפת החוק - בנושא חיוני מאין כמותו, עניין של סכנת חיים - כפופה לחישובים פוליטיים? האם המשטרה פועלת נגד מתנגדיה של הממשלה ומעלימה עין מעבירות של תומכיה? האם מדובר בהנחיות פוליטיות מלמעלה? באווירה הנוכחית - זה בהחלט עלול להיות. אווירה בה ראש הממשלה מפיץ שקרים גסים על מי שמפגינים נגדו. אווירה בה בנו של ראש הממשלה משתמש בכינויי גנאי כלפיהם. אווירה בה השר לביטחון פנים מתערב בעבודה המבצעית תוך משוא פנים פוליטי. אווירה של הסתה נגד שלטון החוק ונגד הממונים על אכיפתו. באווירה הזאת - כמעט הכל יכול להיות.
המשטרה מסרה בתגובה, כי היא "אוכפת את החוק ותקנות הקורונה בשוויונית וללא משוא פנים. במקרה זה המשטרה קיימה פגישות מקדימות עם מארגני החתונה במטרה למנוע הפרה של התקנות. לאחר שהפרו את התקנות, נרשמו קנסות במקום, בהם ארבעה קנסות בסך 5,000 שקל למארגנים. בנוסף נפתחה במשטרה חקירה בגין עבירות רישוי". ואנחנו מוסיפים: כבר אמרנו את זה וכבר הראינו כמה כל זה מגוחך; והספקות בדבר מניעי המשטרה נותרו בעינם.