|   15:07:40
דלג
  יוני בן-מנחם  
עיתונאי, פרשן העולם הערבי
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
הפגנות בלבנון [צילום: בלאל חוסיין/AP]

לבנון בפרשת דרכים

מנהיג חיזבאללה חסן נסראללה מכחיש כל קשר של ארגונו למחסן האמוניום החנקתי בנמל ביירות ומעריך כי הסיבה לפיצוץ הינה רשלנות. הפגנות מחאה סוערות בביירות,אסון הפיצוץ בנמל החזיר את לבנון אחורה עשרות שנים, למרות האסון אין שום סימנים שהמדינה עושה חשבון נפש בדרך לשינוי מצבה
09/08/2020  |   יוני בן-מנחם   |   יומני בלוגרים   |   העולם הערבי   |   תגובות

הקהיליה הבינלאומית וכמה מדינות ערביות ממשיכות לשלוח סיוע הומניטרי ללבנון בעוד כוחות הביטחון הלבנוניים ממשיכים בפינוי ההריסות בביירות בניסיון לאתר תושבים מביירות שקבורים עדיין מתחת להריסות המבנים שקרסו מהפיצוץ הגדול בנמל ביירות.

האינטרפול שלח ללבנון צוות בינלאומי של מומחים כדי לסייע בזיהוי הגופות.
הזעם העממי לבנון על הממשלה וארגון חיזבאללה נמשך, תושבים זועמים ניסו ביום חמישי בלילה לחדור לבניין הפרלמנט בביירות במחאה על מחדלי ממשלת חסאן דיאב, אמש הגיעו אלפי מפגינים למרכז ביירות, הם ניסו שוב לפרוץ לבניין הפרלמנט, השתלטו על משרדי החוץ והאוצר ותלו דמויות קרטון של חסן נסראללה ומנהיגי לבנון על עמודי תלייה שהביאו עימם. כוחות הביטחון הלבנונים פיזרו את המפגינים בכוח, במהלך ההפגנות נהרג שוטר לבנוני ו-170 מפגינים נפצעו, חלקם פונה לטיפול בבית חולים.

ראש ממשלת לבנון חסאן דיאב הודיע בנאום לאומה אמש כי יגיש לפרלמנט מחר הצעת חוק לקיום בחירות מוקדמות כדי ליצור מציאות פוליטית חדשה ופרלמנט חדש, שאת לאחר ש-חברי פרלמנט הגישו את התפטרותם, אולם, המהלך הזה נתפס כתרגיל פוליטי של הממשלה בניסיון לשכך את הזעם הרב על האסון בנמל ביירות.
מרבית הציבור בלבנון איננו בוטח בחקירה של ממשלת לבנון בנסיבות הפיצוץ וגוברת הדרישה לחקירה בינלאומית או לפחות שילובם של גורמים בינלאומים בחקירה, כך דרושים באופן רשמי מנהיגים פוליטיים כמו סעד אלחרירי, ווליד ג'ונבלאט וסמיר ג'עג'ע.

עד כה נעצרו לחקירה 16 איש שעבדו בנמל,מנאל עבד א-צמד, שרת ההסברה הלבנונית אמרה ב-7 באוגוסט כי החקירה עשויה גם לכלול שרים ואישים בכירים במדינה אך הרחוב הלבנוני לא מאמין לה, הממשלה הבטיחה כי בתוך חמישה ימים תסתיים החקירה הראשונית בנסיבות הפיצוץ.

בעוד נשיא צרפת עימנואל מקרון הגיע במיוחד מצרפת לביקור באזור האסון ונפגש עם תושבים לבנונים, שום אישיות בכירה לבנונית לא ביקרה עד כה באתר האסון,נשיא לבנון, ראש הממשלה ושרים וחברי פרלמנט חוששים מזעם הרחוב.
ההצהרה של נשיא לבנון מישל עון, המקורב לחיזבאללה, כי נבדקת האפשרות כי הפיצוץ נגרם על-ידי טיל או מטען חבלה מדאיגה את תושבי לבנון ומתפרשת כניסיון להתחיל ולהכין את דעת הקהל במדינה לקראת הטלת האחריות באופן רשמי על גורם זר,אולי ישראל או ארה"ב, והסרת האחריות לאסון הנורא מעל ממשלת לבנון וארגון חיזבאללה.

בהאא' אלחרירי, בנו של ראש ממשלת לבנון לשעבר רפיק אלחרירי, אמר ב-7 באוגוסט כי ארגון חיזבאללה שולט באופן מלא בנמל ביירות ובמחסן שבו הוחזקו הכמויות האדירות של האמוניום החנקתי והוא יודע על כל תנועה בנמל, "מדובר בארגון טרור" הוא הדגיש.

נאומו של חסן נסראללה

מנהיג חיזבאללה חסן נסראללה הופיע ב-7 באוגוסט בערוץ "אלמנאר" של הארגון בנאום לעם הלבנוני בתגובה ראשונה על האסון בנמל ביירות. ערוצי הטלוויזיה הלבנוניים ובראשם ערוץ MTV וערוץ LBC נמנעו בפעם הראשונה מלשדר את נאומו. חסן נסראללה ניסה בנאומו לרחוץ בניקיון כפיו, להרחיק ככל האפשר את חיזבאללה מהפיצוץ בנל ביירות ולהטיל את האחריות על גורמים אחרים תוך הדגשה כי מדובר בהזנחה פושעת בטיפול במחסן האמוניום החנקתי בנמל ביירות. בימים האחרונים הפיצו גורמים של חיזבאללה סרטונים מזויפים ברשתות החברתיות בלבנון שבהם נראה טיל כביכול שפוגע באזור נמל ביירות.

להלן הנקודות העיקריות בנאומו של נסראללה:

  • מזכ"ל חיזבאללה התייחס לפיצוץ שזרע הרס בביירות, והכחיש שארגונו החזיק נשק בנמל: "אנו לא מכירים אותו, את נמל חיפה אנו מכירים יותר, אני מודיע כאן באופן גלוי, ישיר, נחרץ, סופי, שאין לנו כל נשק בנמל, בשום פנים ואופן, לא מחסן ולא שום דבר אחר, לא עכשיו ולא בעבר. לא נשק, לא פצצה, לא אמוניום, לא כדור, לא תחמושת - שום דבר".

  • בדומה לנשיא מישל עאון, מנהיג חיזבאללה לא שלל אפשרות של פעולה עוינת. "גם אם הפיצוץ היה מכוון - יש פה רשלנות. לא משנה מה היה הגורם לפיצוץ: פצצה, תקלה, שריפה או תקיפה אווירית, השאלה היא מה עשו אותם חומרים במחסן במשך שש שנים. הדרך שבו ההנהגה תטפל במחדל היא גורלית", אמר.

  • נסראללה דחה את קריאות הזעם נגדו, טען שמבקריו מנסים להצית מלחמת אזרחים - ולא שלל שמדובר בתקיפה.

  • חסן נסראללה קרא למצות את הדין עם האשמים ולהעניש אותם באופן החמור ביותר, וללא הקלות, בלי קשר לשיוך העדתי או הדתי שלו. נסראללה הדגיש כי החקירה צריכה להתנהל בשקיפות ובמוסריות, והמליץ להטיל את החקירה על צבא לבנון, שלדבריו מוסכם על כל חלקי העם.

בזמן נאומו של חסן נסראללה ירו פעילים של הארגון באוויר ברחובות ביירות ואילו בכמה שכונות דפקו תושבים לבנונים על סירים במחאה על דבריו. מנהיג הדרוזים ווליד ג'ונבלאט התייחס לנאום ואמר כי הקשר בין חיזבאללה לשלטון הלבנוני הוא עמוק וכי איננו מאמין שחיזבאללה לא ידע על מאגר האמוניום החנקתי בנמל ביירות.
צריך לשים לב לעובדה שחסן נסראללה נמנע מלהאשים את ישראל באחריות לפיצוץ למרות שלא שלל את האפשרות לתקיפה חיצונית של הנמל.

נסראללה התעלם לחלוטין בנאומו מנושא המתיחות בין ישראל לבין חיזבאללה בעקבות מותו של פעיל הארגון בהתקפה האווירית בדמשק שמיוחסת לישראל ולא הזכיר את חיסול 2 חוליות המחבלים על-ידי צה"ל בהר דוב ובדרום רמת הגולן ואת כוונתו לנקום בישראל. הוא גם התעלם מהפרסום הצפוי של פסק הדין של בית הדין הבינלאומי בהאג שיתקיים ב-18 בחודש בנושא 4 בכירי חיזבאללה המואשמים ברצח ראש ממשלת לבנון לשעבר רפיק אלחרירי.

גורמים בחיזבאללה אמרו כי חסן נסראללה גילה איפוק, הוא רוצה לעבור בשקט את המשבר בלבנון ובגע שתסתיים תקופת האבל הוא ישיב למבקריו. אברהים אלאמין, עורך העיתון "אלאח'בר" הלבנוני המקורב לחסן נסראללה העריך כי הוא לא יוותר לישראל וכי הוא יוציא לפועל את פיגוע הנקמה שתכנן לפני הפיצוץ בנמל ביירות כדי להמשיך ולקיים את המשוואה שקבע ולהעניש את ישראל ולהרתיעה, גם במערכת הביטחון הישראלית קיימת הערכה דומה והרמטכ"ל אביב כוכבי החליט להמשיך ולשמור על כוננות גבוהה של יחידות צה"ל בצפון.

לאן פני הדברים?

אסון הפיצוץ בנמל ביירות החזיר את לבנון עשרות שנים לאחור, היא מתבוססת עמוק בביצה ועומדת לשקוע בה. לבנון נתונה במשבר פוליטי ומשבר אמון בין חלקים רחבים של העם הלבנוני לבין הממשלה הנתמכת על-ידי ארגון חיזבאללה והנחשבת ל"ממשלת בובות" שלו ושל אירן.

המדינה נמצאת גם במשבר כלכלי חריף, משבר במערכת הבריאות והיא זקוקה לסיוע דחוף במזון וסיוע הומניטרי לכ-300 אלף תושבים בביירות שנותרו חסרי בית.
ארגון חיזבאללה מקיים "מדינה בתוך מדינה" בעוד מערכות השלטון המרכזי המשוחתות קורסות, נשיא צרפת מקרון היה המנהיג הזר הראשון שהגיע לביירות כדי לעמוד על ממדי האסון מקרוב, הוא שמע דברים קשים מהאזרחים על המערכת השלטונית ובקשות "לחזור למנדט הצרפתי" ו"לא לתת כסף למושחתים".
מקרון יוזם כינוס ועידה בינלאומית בפאיז לסיוע ללבנון, הנשיא טראמפ כבר הודיע כי ישתתף בה וכי ארה"ב תסייע ללבנון.

בפגישותיו עם ההנהגה הלבנונית העלה הנשיא מקרון 4 דרישות:

  • קיום דיאלוג פוליטי פנימי והגעה לאמנה פוליטית חדשה.
  • קיום רפורמות שלטוניות לפני חודש ספטמבר.
  • הקמת ממשלת אחדות לאומית.
  • התרכזות במצב הכלכלי.

ספק גדול אם הדרישות של נשיא צרפת יענו, חיזבאללה הנמיך פורפיל נוכח הזעם העממי אך לדברי גורמים בארגון הוא "נחוש להתעורר מחדש ברגע שייבש הדם של ההרוגים והפצועים" ולהתחשבן עם כל יריביו הפוליטיים. בינתיים הודיע ראש הממשלה חסאן דיאב, הנתמך על-ידי חיזבאללה, על כוונתו להגיש הצעת חוק להקדים את הבחירות לפרלמנט, המהלך הזה לא ירגיע את הזעם העממי, מצד שני היקף ההפגנות בסוף השבוע לא היה גדול במיוחד, לבנון כבר ראתה הפגנות גדולות יותר שלא הפילו את השלטון המושחת, כוחות הביטחון הלבנונים פיזרו את ההפגנות אך אם הן יתעצמו, חיזבאללה יכנס לתמונה כדי לשמור על הממשלה הנאמנה לו.

לבנון נמצאת במצב של קריסה ללא מנגנוני בלימה, היא נשלטת בידי משטר מושחת הנאמן לחיזבאללה, הקהיליה הבינלאומית אינננה מאמינה בממשלה הלבנונית ולמרות האסון ההומניטרי הגדול בביירות אין שום סימן שהדברים עומדים להשתנות לטובה בלבנון.

תאריך:  09/08/2020   |   עודכן:  09/08/2020
יוני בן-מנחם
+כשהשכנה מבצעת חרקירי
08:42 09/08/20  |  עמנואל בן-סבו   |   לרשימה המלאה
יש לנו שכנים לא מי יודע מה, שכנים שמנכיחים את עצמם במגוון דרכים יצירתיות, אוטובוסים מתפוצצים, מסעדות מתרוממות באוויר, 'משחקי' קליעה למטרה, מצפון ומדרום, משחקי השחל סכין ללב, וידה אבן לגולגולת
(עולה באש)
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 בשאר אסד 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  העולם הערבי
קורבנות מגיפת הקורונה במצרים הגיעו בראשית אוגוסט לקרוב ל-100,000 נדבקים ו-5,000 מתים, על סמך נתוני ממשלת מצרים. חצי-האי סיני לא נותר חסין לנגיף, אם כי נפגע במידה קלה יחסית לשאר חלקי המדינה. בצפון סיני התגלה חולה קורונה ראשון רק בסוף אפריל ומקרה מוות ראשון נרשם ביוני, כאשר מספר הנדבקים הידוע הסתכם עד אז בכמה מאות. במחוז דרום סיני - שבו נמצאים מוקדי התיירות - אותרו עד ראשית יולי כ-7,000 חולי קורונה, אך במהלך החודש נבלם קצב ההדבקה ולא תועדו נדבקים בקרב התיירים הפוקדים אותו.
ראשיתו של הסבב הנוכחי בין ישראל לחיזבאללה במסרים שהועברו בשם הארגון, לפיה בכוונתו לנקום על הריגתו של הפעיל עלי מוחסיין כמאל בהתקפה שיוחסה לישראל ליד שדה התעופה דמשק (20 ביולי). המסרים הובילו להגברת הערנות והמוכנות של צה"ל לאורך הגבול, וכאשר חיזבאללה מימש את האיום ושיגר ב-27 ביולי חוליה שחצתה את הגבול באזור הר דב, במטרה להרוג חיילים במוצב ישראלי, בצה"ל בחרו לסכלה באמצעות ירי לעברה כדי להניסה חזרה ללבנון בלי להרוג את אנשיה.
סוכנויות ביון אמריקניות חוששות, כי תוכנית הגרעין של סעודיה עשויה להעלות את הממלכה על המסלול לייצור נשק גרעיני - חושף (יום ה', 6.8.20) ניו-יורק טיימס. החשש הוא, שסעודיה תבקש לאזן את תוכנית הגרעין האירנית, וזאת לצד תוכנית-האב של הנסיך מוחמד בן סלמן לשחרר את סעודיה מתלותה בענף הנפט.
06/08/2020  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
הכיוון המסתמן של החקירה שמנהלת ממשלת לבנון בנסיבות אסון הפיצוץ בנמל בביירות הוא שהאסון הוא תוצאה של רשלנות הנמשכת כבר 6 שנים, כך עולה מהדיווחים המגיעים מלבנון. 2,750 טונות של אמוניום חנקתי אוחסנו בהאנגר 12 בנמל ביירות במשך 6 שנים אך לא ניתנה הוראה לסלק את החומרים או להיפטר מהם. רשות המכס שיגרה למערכת המשפט 6 מכתבים שבהם הזהירה מהסכנה של מצבור האמוניום החנקתי אך שום דבר לא נעשה.
בביירות, בירת לבנון, נמשכים הבוקר (יום ד', 5.8.20) המאמצים לאיתור ניצולים ולפינוי נפגעים ברדיוס פגיעת הפיצוץ האדיר שהתרחש אתמול לפנות ערב בנמל המקומי.
05/08/2020  |  איציק וולף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
בעז שפירא
בעז שפירא
איזה מוח חולני יכול להעלות בדעתו לדאוג לתנאי הכליאה של המפלצות? איזה לב אטום ו/או ערל יכול להתעניין בגורלם של הראויים למות בייסורים כעונש על מעשיהם?
איתמר לוין
איתמר לוין
המתקפה האירנית מהווה הזדמנות פז לישראל, אך מותר להניח שהממשלה תבזבז אותה    ובינתיים: האנטישמיות בארה"ב שוברת שיאים, הקבינט ממשיך לדלוף ויריב לוין מפגין צביעות
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
מאז אסון ה-7 באוקטובר 2023, ניכר כי המושג "הפקרה" נחרת בשיח הציבורי כתיאור מצב המייצג את אשר פקד אותנו ביום המר והנמהר ההוא - קלות הבלתי נסבלת של ייחוס אשמת "הפקרה" לממשלת ישראל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il