|   15:07:40
דלג
  עודד ערן  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
הבית נשרף? זה מה שמגיע לכם מהביטוח
קבוצת ירדן
פעילויות חווייתיות עם המשפחה בתקופת החגים

בינתיים בעבר הירדן מזרחה

ירדן התמודדה בצורה טובה עם הקורונה, גם מבחינה בריאותית וגם מבחינה כלכלית אפשרות הסיפוח ביהודה ושומרון ירדה מעל הפרק - עוד בשורות טובות לממלכה אז מדוע פועל המשטר נגד מתנגדיו ערב הבחירות לפרלמנט?
16/08/2020  |   עודד ערן   |   כתבות   |   העולם הערבי   |   תגובות
עבדאללה. גייס את הסיוע [צילום: ראיד עיילה, AP]

ירדן נכנסה למשבר הקורונה בתנאי פתיחה גרועים. המלחמה בסוריה הביאה 1.4 מיליון סורים למצוא מפלט בירדן, תוך החרפת הבעיות הכלכליות שהיו קיימות בממלכה עוד קודם לכן ובראשן האבטלה. גם מחירי הנפט, שעוד לפני 2020 נמצאו בירידה, פגעו ביכולתה של ירדן לגייס מענקים ממדינות המפרץ. במו"מ שניהלה ירדן ב-2019 עם קרן המטבע הבינלאומית על מלווה רב-שנתי, היא נדרשה לבצע רפורמות פיסקליות, והדרישה גררה ביקורת כבדה מצד גורמים שונים, שכן היענות לה הייתה מאיימת על אינטרסים שלהם. בספטמבר 2019 הפגינו אלפי מורים ומורות ברחבי ירדן נגד הפגיעה בשכרם ומנעו כך את פתיחת שנת הלימודים; אחרי מו"מ ממושך נכנעה הממשלה למרבית תביעותיהם.

המלך אפשר לממשלה לעבוד

התארגנות המשטר בירדן לטיפול בהיבטים השונים של הקורונה ראויה לציון גבוה, במיוחד על-רקע נתוני הפתיחה. המלך עבדאללה אפשר לממשלה, ובמיוחד לשרים הרלוונטיים, לנהל את המשבר, והם דאגו גם לקשר השוטף של השלטון עם האזרח בכל הקשור להנחיות להתנהגות, מידע על התפשטות המחלה וצעדי הסיוע הכלכלי. הופעות המלך באמצעי התקשורת היו ספורות ומדודות ונועדו להציגו כדמות מלכדת, לא כמי שעוסק בפרטים. בחלוקת העבודה הלא-כתובה בינו לבין הממשלה נטל המלך את תפקיד גיוס כספי הסיוע החיצוני.

ואכן, את המספרים הנמוכים להפליא של מתים ונפגעים ישירות מנגיף הקורונה (11 מתים עד כה) אפשר לזקוף בעיקר לזכות ההתארגנות המהירה של המשטר, לצעדי החרום שנקט ולאכיפת ההנחיות הבלתי-מתפשרת, כולל במסגדים. יש גם לציין שחלק ניכר ממקרי החולים המאובחנים נמצאו בקרב אזרחים זרים, ביניהם נהגי משאיות מסוריה ומסעודיה.

כמו ממשלות אחרות, גם ממשלת ירדן נאלצה להגדיל את הגרעון התקציבי כדי לצמצם את הפגיעה במגזרים חיוניים, בעובדים ובמיוחד בעובדים ארעיים. עד לשנים האחרונות ירדן הצליחה לשמור על יחס חוב לתוצר מקומי גולמי סביר ונמוך מ-80%, נהנתה מהלוואות ממוסדות פיננסים בינלאומיים, מהכנסות מענפי כלכלה ובפרט תיירות (10% מהתמ"ג) מייצוא פוספטים והעברות מירדנים מועסקים בחו"ל. מענקים ממדינות המפרץ סייעו לירדן להתמודד עם המצוקה הכלכלית המתמדת מאז בואם של הפליטים מסוריה.

אלא שמשבר הקורונה גרם לרוב העובדים בחו"ל לשוב לירדן, ענף התיירות שותק ובמחירי הנפט נרשמה ירידה דרסטית. נפילת מחירי הנפט והגז השפיעה על יכולתן ונכונותן של המדינות המפיקות לסייע למדינות ערב האחרות, וביניהן ירדן. עם זאת, על-אף התחזית לצמיחה כלכלית שלילית ב-2020, בשיעור של 3.7%, המערכת הפיננסית הביעה אמון בניהול הכלכלי של ירדן. מעבר למלווה הרב-שנתי בסך 1.3 מיליארד דולר, העניקה קרן המטבע מילווה להתמודדות עם השלכות הקורונה בסך 396 מיליון דולר. בנוסף, הנפקה של איגרות חוב של ממשלת ירדן זכתה לביקוש יתר בשיעורי ריבית סבירים (4.95% לחמש שנים, 5.85% לעשר שנים).

"דף מסרים" ברור בנושא הסיפוח

ירדן נכנסה במקביל למערכה מדינית למניעת סיפוח חלקים ביהודה ושומרון לישראל.
מוצאם של יותר ממחצית אזרחי ירדן הוא פלשתיני, וכל מהלך סיפוח ישראלי היה מעורר גלי מחאה - במיוחד אם המלך לא היה מתייצב ופועל נגד המהלך. גם בנושא זה גילה המלך תבונה טקטית בניהול המערכה בזירה הבינלאומית תוך תיאום עם הרשות הפלשתינית, בעיקר על-מנת לזכות בהערכה ותודה שאותן יכול היה להציג מול אזרחי ירדן הפלשתינים.

"דף המסרים" היה פשוט וברור: סיפוח בכל היקף ובכל חלק של הגדה המערבית יחסל את פתרון שתי המדינות, שהוא הפתרון המקובל על כל הקהילה הבינלאומית; סיפוח יביא לערעור השלום והביטחון באזור ויעצים את מצוקותיו. ישראל וארצות הברית לא הוזכרו כמעט בדף המסרים והמלך ושר החוץ הירדני, היחידים שניהלו את המערכה, נצמדו אליו. ראש ממשלת ירדן, עמאר רזאז, בהתבטאות חריגה, הוסיף לנוסח הרשמי מסר, לפיו מות פתרון שתי המדינות יביא למדינת אפרטהייד, אבל אם ישראל מוכנה למדינה דמוקרטית אחת, שבה ייהנו האזרחים הערבים משוויון זכויות מלא, ירדן תוכל להתייחס לכך בחיוב. העובדה שלפי שעה לא הוגשה לאישור הממשלה או הכנסת הצעת סיפוח קונקרטית, מסייעת למלך לגרוף נקודות זכות בזירה הפלשתינית משני צידי נהר הירדן, במדינות ערב ובזירה הבינלאומית, שרובה ככולה הביעה התנגדות למהלך הסיפוח.

על-רקע רקורד מרשים זה, נראתה ההחלטה לעמוד בדרישת החוק ולקיים את הבחירות לפרלמנט ב-10 בנובמבר כנטולת סיכונים משמעותיים. במהלך משבר הקורונה נשמעה ביקורת מועטה ומתונה בלבד על תפקוד הממשלה. גם משאלי דעת קהל הצביעו על תמיכה סולידית בשרים ספציפיים, ביניהם שר הבריאות. הפרלמנט היוצא לא תפקד כחותמת גומי של המשטר, אבל להוציא מספר נושאים, ביניהם הרפורמות שנדרשו על-ידי קרן המטבע או העסקה לרכישת הגז הטבעי המופק בישראל, הוא נזהר לא לחצות את הקו ולהתעמת עם המלך ולאלצו לפזר את הפרלמנט. במהלך משבר הקורונה עברה ממילא מרבית הפעילות לרשות המבצעת, בעוד יו"ר הבית התחתון מקושש כותרות בהקשר לכוונת הסיפוח ישראלי.

נראה היה, כי בחירות נובמבר 2020 לא אמורות לשנות מהותית את מאזן הכוחות בין המלך וממשלתו מזה לבין הפרלמנט מזה. אולם, במהלך חודש יולי נקט המשטר שני צעדים המעוררים שאלה האם הוא מטיל ספק בהשפעת הישגיו על הבוחר ולכן הוא נזקק לאמצעים הפוגעים בתדמית הנאורה והאחראית, שהמלך עמל על בנייתה.

נגד האחים המוסלמים והמורים

ב-16 ביולי הורה בית המשפט העליון לפרק את תנועת האחים המוסלמים בירדן. מניעיו הפוליטיים והמשפטיים של הצעד אינם ברורים, שהרי מאז פרוץ "האביב הערבי" התנועה הוצאה מחוץ לחוק, משרדיה נסגרו והיא עצמה החליטה לא להתמודד בשמה בבחירות הקודמות. הצעד הנוסף, שנראה דרסטי ודרקוני, היה מעצרם ב-25 ביולי של כל חברי הוועד המנהל של התאחדות המורים בירדן וסגירת המשרד הראשי שלה ברבת עמון, לצד 11 סניפים נוספים ברחבי המדינה. התובע הכללי אסר על פרסום ידיעות בעניין, ולמחרת היום הודיע שר החינוך על מינוי ועד זמני. בעיני המשטר, שני הארגונים משתפים פעולה:. כך למשל, שר הפנים טען שבהפגנות המחאה של המורים, שהתקיימו בתחילת אוגוסט בעיר קרק, השתתפו גם נציגי שתי מפלגות (השר לא נקב בשמותיהן).

הצעדים שננקטו נגד האחים המוסלמים והתאחדות המורים מאותתים שהמשטר יתנגד לכל שינוי בכללי המשחק ובמאזן הכוחות הפוליטי-חוקתי הקיים. לחלק מהמפלגות, ביניהן חזית הפעולה האיסלאמית, יש עניין בהגדלת מספר חברי הפרלמנט הנבחרים על בסיס ארצי על חשבון החברים בפרלמנט המייצגים אזורי בחירה. זאת, שכן כך הן לא יאבדו קולות באזורים אלו מול מועמדים מקומיים, הנהנים מתמיכה שבטית. בפרלמנט היוצא, המפלגה הגדולה ביותר היא חזית הפעולה האיסלאמית, המייצגת את האחים המוסלמים. יש להניח, שמפלגה זו הייתה נשכרת מהגדלת מספר הנבחרים על בסיס רשימות ארציות. החזית משתפת פעולה עם מפלגות קטנות היוצרות יחדיו את הקואליציה לרפורמה, שבה 15 חברי פרלמנט, עשרה מהם חברי חזית הפעולה האיסלאמית. המשטר חושש שהמצוקה הכלכלית תגביר תמיכה במועמדי המפלגות המרכיבות קואליציה זו, ולכן מבקש למנוע דיון בשינוי שיטת הבחירות.

לאור הזמן הקצר שנותר עד לבחירות, נוסף ליכולת המשטר לנקוט צעדים אדמיניסטרטיביים בצל מגיפת הקורונה כדי לשבש התארגנות (למשל אסור תנועה בין מחוזות) וסיום כהונת הפרלמנט, הסיכוי לשינוי הוא אפסי. המשטר יבקש להגיע למועד הבחירות עם התדמית החיובית שנבנתה בחודשים האחרונים ולכן סביר שינסה להסדיר את היחסים עם התאחדות המורים, ולו גם כדי למנוע את חידוש אירועי 2019.

אם ישראל תימנע מצעדי סיפוח ביהודה ושומרון, אפשר שעקב בחירת נשיא דמוקרטי בארצות הברית יפחת מכשול פוטנציאלי אחד ממכלול האתגרים שהמשטר הירדני ניצב בפניהם ויגדלו סיכוייו לצלוח את בחירות 2020. עם זאת, לאורך זמן יהיה עליו להמשיך להתמודד עם האתגרים שמקורם במתח בין הרצון לקדם משטר נאור ודמוקרטי לבין המציאות הדמוגרפית, שבה למייסדי הממלכה אין רוב, והמצוקה הכלכלית שאינה מבשרת אופטימיות.

הכותב הוא חוקר בכיר במרכז למחקרי ביטחון לאומי (INSS).
תאריך:  16/08/2020   |   עודכן:  16/08/2020
עודד ערן
+דחלאן חוזר לזירה
13:28 16/08/20  |  יוני בן-מנחם   |   לרשימה המלאה
הסכם הנורמליזציה בין איחוד האמירויות לישראל פותח את הדלת לחזרתו לשטחים של מוחמד דחלאן והתמודדותו על תפקיד יו"ר הרש"פ  ▪  הברית הפוליטית בין דחלאן לחמאס הסתיימה, הוא הקים מאחזי כוח בשטחי הגדה וממתין לעיתוי הנכון לחזור לרמאללה
(מוחמד דחלאן [צילום: מיכל פתאל/פלאש 90])
+ההזדמנות לנטרל את כוחו של חיזבאללה
12:15 16/08/20  |  יוני בן-מנחם   |   לרשימה המלאה
ארה"ב, צרפת וסעודיה מנסות לנצל את אסון הפיצוץ בנמל ביירות כדי לנטרל את כוחו של חיזבאללה בלבנון ולהקים ממשלה שתוציא את לבנון מהמשבר הכלכלי  ▪  חיזבאללה תומך בהקמת ממשלה מהר ככל האפשר אך נחוש שלא לוותר על כוחו הפוליטי והנשק שברשותו, המאבק בעיצומו
(הפגנות בלבנון [צילום: בילאל חוסיין, AP])
+העולם השתגע
09:47 16/08/20  |  דוד ארגז   |   לרשימה המלאה
את ההוכחה הסופית שהעולם השתגע סיפק ראש ממשלתנו בנימין (ביבי) נתניהו, כשהכריז על הסכם השלום המתגבש עם ה"מפרציות". אם פרס לימד אותנו שפוליטיקה היא אומנות האפשר בא ביבי והראה לנו שפוליטיקה היא אומנות הבלתי אפשרי
(נתניהו. לא נראה כל כך טוב [צילום: עדינה ולמן/דוברות הכנסת])
+חדשות מתפרצות
09:03 16/08/20  |  ארי בוסל   |   לרשימה המלאה
ערביי המפרץ משקשקים מפחד מאירן, ואין ספק שהמהלך של השלום הנרקם נועד לשלוח מסר ברור לאירן: את מנסה להשמיד את ישראל, ישראל מגיעה אליך וכבר ניצבת על גבולותיך
(תחת עמימות [צילום: AP])
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 בשאר אסד 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
בינתיים בעבר הירדן מזרחה
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
סניל
16/08/20 21:41
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  העולם הערבי
מבית המשוגעים הפוליטי של מדינת ישראל, שם אין אף צדיק וצודק, אני רוצה לעבור ללבנון השכנה החרבה, הרקובה, שתמשיך להיות כך ואף יותר. חמש נקודות להבנת המצב:
13/08/2020  |  עמוס גלבוע  |   יומני בלוגרים
"תופעת הדת בין התיאולוגיה ומדעי ההשוואה בין הדתות", זהו שם ספרו של חוקר הדתות הסעודי חמאדי אלמסעודי. להלן תמצית דבריו: האטימות והסגירות בתוך דת אחת מובילות לצרות אופק, לגזענות, לעיוורון ולעויינות לזולת. על המוסלמים בכלל והערבים בפרט, להיפתח כלפי הדתות המונוטאיסטיות כמו היהדות והנצרות, כי זה מוביל להתרחבות הדעת, לסלחנות ולקבלת האחר. יש לקבל את המשותף בין הדתות, את המכנים הזהים. מכנים וערכים שמופיעים בדתות שונות, הם גורם מקרב.
12/08/2020  |  שאול מנשה  |   יומני בלוגרים
שבוע חלף מאז הפיצוץ הנורא בנמל ביירות ולבנון נמצאת במשבר פוליטי מסובך שמתלווה למשבר הכלכלי וההומניטרי שרק התגבר מאז אסון הפיצוץ. ממשלתו של חסאן דיאב התפטרה והפכה לממשלת מעבר עד להקמתה של הממשלה החדשה, מדינות המערב ומדינות ערב המתונות דוחפות להקים ממשלה "ניטרלית" ללא השתייכות פוליטית שתשקם את ביירות ותחלץ את לבנון מהמשבר הכלכלי העמוק ביותר מאז סיום מלחמת האזרחים במדינה.
הקשר של קטר לארגוני הטרור הוא סוד גלוי למנגנוני המודיעין במערב ובמזרח התיכון, גם ישראל יודעת זאת היטב. קטר הפכה בשנים האחרונות לשחקן חשוב בפוליטיקה הבינלאומית בזכות עתודות הגז הטבעי שברשותה. בגלל כוחה הכלכלי, היא מרשה לעצמה להתערב בענייניהן של מדינות זרות ולבחוש בפוליטיקה הפנימית שלהן, כפי שהיא עושה למשל ביחד עם טורקיה בכל הקשור לפוליטיקה במצרים ומתן מקלט מדיני בשטחן למנהיגי תנועת "האחים המוסלמים".
הקורונה הנחיתה מהלומה משולשת על יצואניות הנפט במזרח התיכון: המגיפה עצמה, המיתון העולמי וצניחת מחירי הנפט. הקורונה קטסטרופלית במיוחד מבחינתו של יורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמן – כותב גרגורי גאוס מאוניברסיטת טקסס ב-Foreign Affairs.
10/08/2020  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
רשימות נוספות   /   העולם הערבי  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   מגיפת הקורונה  /  מי ומי  
שגרירות ארה"ב: להיזהר מגזים רעילים  /  איציק וולף
ישראל מציעה סיוע הומניטרי ללבנון  /  עידן יוסף
מספר הנפגעים בלבנון חצה את האלפיים  /  עידן יוסף
אירן תקבע מה יקרה בלבנון  /  יוני בן-מנחם
כשהשכנה מבצעת חרקירי  /  עמנואל בן-סבו
לבנון בפרשת דרכים  /  יוני בן-מנחם
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רון בריימן
רון בריימן
צחוק הגורל: דווקא השנה, שנת תרפ"ד (2024) מתלכדים התאריכים: יום העלייה לחניתה (21 במרס), העליות לביריה (אמצע מרס), ויום י"א באדר! אבל, לנוכח האויבים מסביב, השנה לבושתנו חניתה פונתה,...
מנחם רהט
מנחם רהט
קידוש השם של הלוחמים הסרוגים, שמקירבם באו כמחצית מנופלי המלחמה, לעומת חילול השם שנוצר מחמת ההשתמטות ההמונית ממצווה מדאורייתא, להצלת ישראל מיד צר    אבל 'גדול קידוש השם מחילול השם' &...
צבי גיל
צבי גיל
אם ביבי נתניהו ייכנס להיסטוריה זה יהיה על שהוא הצליח לא רק להקים ולקיים ממשל גרוטסקי, נלעג, מטורלל ומעורר חלחלה, אלא להשליט ממשל מעוות זה באמצעות הדמויות הנלעגות שבו והמדינית העקומ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il