בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
על קמצא ובר קמצא ● "על קמצא ובר קמצא חרבה ירושלים" ● תלמוד בבלי, מסכת גיטין, דף נ"ה, עמוד ב'
|
שותקים [צילום: עדינה ולמן/דוברות הכנסת]
|
|
|
|
|
מַעֲשֶׂה בְּאָדָם שֶׁהָיָה אוֹהֲבוֹ קַמְצָא וְשׂוֹנְאוֹ - בַּר קַמְצָא. עָשָׂה סְעֻדָּה. אָמַר לְשַׁמָּשׁוֹ: לֵךְ וְהָבֵא לִי קַמְצָא. הָלַךְ וְהֵבִיא לוֹ אֶת בַּר קַמְצָא. בָּא וּמְצָאוֹ יוֹשֵׁב. אָמַר לוֹ: הֲרֵי שׂוֹנֵא אַתָּה לִי, וּמָה לְךָ כָּאן? עֲמֹד וָצֵא! אָמַר לוֹ: הוֹאִיל וּבָאתִי - הַנִּיחֵנִי, וְאֶתֵּן לְךָ דְּמֵי כָּל מָה שֶׁאֹכַל וְאֶשְׁתֶּה. אָמַר לוֹ: לֹא. - אֶתֵּן לְךָ דְּמֵי חֲצִי סְעֻדָּתְךָ... אמר לו - לא! ֶתֵּן לְךָ דְּמֵי כָּל סְעֻדָּתְךָ אמר לו - לא! תְּפָסוֹ בְּיָדוֹ, הֶעֱמִידוֹ וְהוֹצִיאוֹ. אָמַר בַּר קַמְצָא: הוֹאִיל וְיָשְׁבוּ חֲכָמִים וְלֹא מִחוּ בּוֹ - מִכְּלָל שֶׁנּוֹחַ לָהֶם - אֵלֵךְ וְאַלְשִׁין עֲלֵיהֶם לִפְנֵי הַמֶּלֶךְ. אף אם נכון הנאמר כי "ההיסטוריה חוזרת על עצמה" אין הכוונה שהיא שבה ומשכפלת את עצמה, אלא שעלינו כבני אדם ללמוד ולהבטיח ככל שניתן לא לחזור על אותם טעויות ושגיאות שאבותינו, או דורות קודמים כשלו בהם והמיטו על עצמם אסון. הסיפור הטראגי הזה של חורבן הממלכה, ובית במקדש, בא להמחיש לנו את אחריותו של הפרט לגורל הקולקטיב. השנאה תיתכן להיות טבועה באופיו של כל אדם, מטבעו של השנוא לחפש הגנה ולבקש רחמים על נפשו. אין בידי השונא ובוודאי לא בידי השנוא הלכודים בתוך עצמם, לראות נכוחה את המציאות ולהביא לידי שינויה מתוך עצמם. ייתכן שאף יגבירו ביניהם את הניכור והריחוק עד מוות ממש. כל בר-ברב יודע ומבין שאנו נמצאים באותה מציאות היסטורית, של קמצא, בר קמצא וחבורת הסועדים והחוגגים שנכחו שם. ביבי וחבורתו שונאים ומתנכלים לנו כפרטים, כחברה ועם, בכל שעה ובכל יום הם קמים עלינו ודורשים: "עימדו וצייתו", הניחו לנו להוביל אתכם בדרכנו לחוף מבטחים, ואם אינכם רואים זאת זה מפאת היותכם סומים וכסילים. שותפות הגורל יסודה בערנות ובאכפתיות של כולנו כפרט וככלל, לבחון ולדון כל תופעה, מעשה או מחדל של המנהיגים אותנו, אין ולא תהיה כל דרך לטעון: לא ראינו, לא שמענו, ומה בכלל יש ביכולתי כפרט או כציבור להשפיע ולעשות. לכן מוטל על כל אחד מאיתנו כבודד וכחברה לפעול, למחות ולהפגין, כדי למנוע הישנות ההיסטוריה (של קמצא ו..) וחורבן הבית. אף אם האחריות לגורל המדינה מוטלת על כל אחד ואחד, כמאמר התלמודי/יהודי "שלעולם יראה עצמו אדם חציו זכאי וחציו חייב ובידו לדון את כל העולם לכף חובה או זכות", הרי שעיקר האחריות במשטר דמוקרטי מוטלת על "נבחריו", הם הם אשר ביקשו וקיבלו את מנדט העם והתחייבו, לייצגו נאמנה, להגן על זכויותיו ולהבטיח את קיומו בכבוד. המציאות שבה ביבי וחבורתו עושים ככל העולה על רוחם, וכל שאר הנבחרים דוממים, מצייתים ומעמידים פנים, היא השכפול המלא של מקרה קמצא ובר קמצא. בלתי הגיוני ובלתי סביר שלא נמצא האומץ בידי איש, או חבורה מבין השרים וחברי הכנסת שקמו עד היום, והקימו כל זעקה והכריזו לא ניתן "ידינו לא תהיה במעל". לא סביר שמדינה שלמה נקלעה למציאות שבה איש אחד וצוות מצומצם ("הרביעייה" או "החמישייה"), יעשו ככל העולה על רוחן כמאמר "אחריי המבול", וכל הנבחרים הסובבים אותם עומדים וצופים מהצד. כל שנותר לנו זה לדרוש מהם לגלות אחריות ואומץ לב, ואם לא יעשו כן נישא תפילה שמזימתם לא תצלח וביום פקודה נבוא עם כולם חשבון, עם הפועלים ועם הדוממים, עד שנשליכם לפח האשפה של ההיסטוריה.
|
תאריך:
|
17/08/2020
|
|
|
עודכן:
|
17/08/2020
|
|
יוסי אוחיון
|
|
|
כותרת התגובה
|
שם הכותב
|
שעה תאריך
|
|
1
|
|
יאיר4
|
18/08/20 12:37
|
|
2
|
|
סניל
|
18/08/20 16:27
|
|
3
|
|
מ. עמיר
|
18/08/20 17:59
|
|
הפיצוץ שחירב את הנמל והעיר ביירות בירת לבנון, ממחיש לכולנו את האמרה שאין לסמוך על המזל. וכי לא לעולם חוסן. חוקי מרפי מתרחשים בשלב כלשהו, ולכן יש לנקוט תמיד בפעולות מנע מקדימות בשם הזהירות המונעת לשם ניהול מושכל של סיכונים. שומרי הסף, וכללים שאמורים למנוע קטסטרופות עוברים בזמנינו תהליכי סירוס על-ידי "מנהיגים" משחיתים, אנטי דמוקרטיים שפועלים בעוז לפירוק מערכות האיזונים והבלמים במדינותיהם. מדובר במנהיגים מכוסתחי"ם ומחלישים בסגנון בנימין נתניהו, דונלד טראמפ, רג'פ טאיף ארדואן, מישל עאון בלבנון, או אלכסנדר לוקשנקו "אהוב-העם" בבלארוס. מנהיגים אלה, באמצעות שרתיהם בתקשורת מספרים להמונים את הסיפורים מסיחי הדעת הניגזרים מסיפורים המבוססים מהזיות ה"כזב" של ה"מדינה-העמוקה".
|
|
|
פרשת השבוע, פרשת "שופטים", דנה בפירוט רב ובאריכות רבה בחוקי יסוד, בחוקים קונסטיטוציוניים, שעניינם משטר, מוסדות שלטון, כשנושבות בתוכם רוחות כמיהה לחברה צודקת, שתאופיין אך ורק ב"צֶדֶק צֶדֶק תִּרְדֹּף" (דברים, פר' ט"ז, פס' כ').
|
|
|
התנאי להצלחתם של נפתלי בנט ואיילת שקד הוא אחד: הפיכת ימינה ממפלגה ציונית-דתית למפלגה ציונית המהווה בית פוליטי וכתובת להצבעתם של דתיים וחילוניים כל עוד ידגישו את היותה של ימינה מפלגה דתית הם ימשיכו לדחוק את הרוב החילוני-ימני לכיוון הליכוד
|
|
|
בימים האחרונים שמענו על תוכנית מדהימה שהגה שר החינוך, להביא עוזרי הוראה בתנאי עובדי קבלן, ללא כישורים וללא שום רקע בהוראה ולהכניס אותם לתוך כיתות בתור בייביסיטר. תוכנית גאונית שרק המוח המבריק של שר החינוך, אלוף במילואים, יכול לרקום. למעשה, משרד החינוך וממשלת ישראל לא עושים דבר וחצי דבר להכין את מערכת החינוך לקראת שנה הבאה. אין תוספת תקציבים אמיתית ומשמעותית, אין תוספת תקנים אמיתית ומשמעותית, אין חשיבה יצירתית בשיתוף ראשי השלטון המקומי ומנהלי בית הספר, ונראה כאילו צמרת משרד החינוך חושבת שהקורונה תעבור ממש אחרי החגים ואז הכל יחזור להיות כרגיל. המציאות מראה לנו שקרוב לוודאי שכל שנה הבאה תהיה במתכונת קורונה, בתקווה שלא תהיה עוד שנה כזו אחריה.
|
|
|
רעייתי דנה ואני, וחברתנו דליה נאמן, נסענו הערב להפגנה מול ביתו של בנימין נתניהו בבלפור, ירושלים. הקדמנו והמתננו, ובעודנו מניפים את דגל הכחול-לבן ניגש אלינו אדם שהזדהה (והבטחתי לא לחשפו) והזכיר את הבזבזנות של ביבי. הוא עבד בתפקיד שחייב אותו להימצא במשך כמה וכמה שנים בבית ראש הממשלה. עתה, אמר בעצב שקשה לו, "לחשוב שפעם ראש הממשלה אמר לי לסגור את החימום כי חבל על הכסף". איזה חימום? שאלתי. איזה כסף?
|
|
|
|