|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים

האם עכשיו הזמן להוריד את שכר המינימום <br>

שכר מינימום מתון לא צפוי להגדיל אבטלה, אבל מעל רף מסוים, לשכר המינימום תהיה השפעה שלילית על התעסוקה
19/08/2020  |   עומר מואב   |   יומני בלוגרים   |   תגובות
השפעה שלילית [צילום: נתי שוחט/פלאש 90]

ד"ר אורן דניאלי, חוקר מבית הספר לכלכלה באוניברסיטת תל אביב, כתב בהארץ על התנגדותו הנחרצת להורדת שכר המינימום: ד"ר אורן דניאלי, "האם העלאת שכר המינימום גורמת לאבטלה? תחשבו שוב", בעיתון הארץ, 16 לאוגוסט 2020.

בסוגיית שכר המינימום, הוא טוען, יש פער בין התיאוריה לבין הממצאים האמפיריים, ובכל מקרה הוויכוח הוא פחות ויכוח אידיאולוגי ויותר ויכוח על העובדות: האם העלאת שכר המינימום תגדיל את האבטלה או אולי רק תגדיל את שכר העובדים (על חשבון מישהו כמובן) ללא פגיעה בתעסוקה. ואם שכר המינימום לא מגדיל אבטלה, כפי שהוא טוען, אז ברור שמשיקולים של שוויון בחלוקת ההכנסה במשק רצוי שלא להורידו כעת, כפי שכלכלנים רבים מציעים.

הטענה של דניאלי היא שהתאוריה פשוטה: שכר מינימום אפקטיבי (מעל שכר שהיה נקבע ללא התערבות) יוצר אבטלה. ואכן כלכלנים רבים (מילטון פרידמן הבולט שבהם) טענו בלהט ששכר המינימום דופק את החלשים ביותר בחברה (פרידמן הדגיש צעירים שחורים למשל) שבגלל פריון העבודה הנמוך שלהם ימצאו עצמם מובטלים אם שכר המינימום עולה על ערך תפוקתם.
אבל, דניאלי טוען, ובצדק רב, שכלכלה הוא מדע, ולכן צריך לפנות לנתונים, ולהתאים את התאוריות למציאות האמפירית. והנתונים דווקא מראים ששכר מינימום לא מגדיל אבטלה!

אני חולק על טענותיו של דניאלי. ראשית, אומנם רצוי היה שהוויכוח יתמקד בעובדות שהן ממצאי המחקר האמפירי, אבל נראה שלאידיאולוגיה יש השפעה על הפרשנות של המחקר. שנית, לתיאוריה הכלכלית הוותיקה, בניגוד לטענה של דניאלי, אין תשובה חד-משמעית לגבי ההשלכות של שכר מינימום על התעסוקה. ושלישית, הממצאים האמפיריים לא מראים בצורה ברורה שלשכר המינימום אין השפעה שלילית על התעסוקה.

בשוק תחרותי די ברור שהעלאת שכר המינימום באמת תוביל לאבטלה, אבל על-פי התיאוריה הכלכלית המקובלת, אם השוק לא תחרותי, ובפרט, אם יש למעסיק כוח שאין למועסק, שכר המינימום יכול אפילו להגדיל תעסוקה. הדוגמה הקלאסית היא של מעסיק יחיד באזור מסוים או במקצוע מסוים, שיכול לצמצם העסקת עובדים במטרה להוריד שכר. במקרה כזה, העלאת שכר המינימום (עד גבול מסוים) יכולה דווקא להעלות את התעסוקה. אבל גם אם המעסיק אינו החלופה היחידה של המועסקים, ויש קושי לעבור בין מעסיקים (למשל בגלל עוני - עניים לא יכולים להרשות לעצמם לוותר על עבודה בשביל למצוא עבודה טובה יותר) אז יש למעסיק כוח על העובד, והתוצאה היא שכר נמוך מתפוקת העובד ולכן העלאת שכר המינימום לא פוגעת בתעסוקה.

העובדה שהתיאוריה הכלכלית מאפשרת השפעות בכיוונים הפוכים חשובה לפרשנות של הממצאים האמפיריים. אז לפני שניגשים לנתונים, כדאי לסכם: על בסיס התיאוריה הכלכלית, סביר שברמות נמוכות של שכר מינימום העלאה מתונה של שכר המינימום לא תעלה את האבטלה. אבל מעל סף מסוים - כאשר שכר המינימום גבוה מערך התפוקה שמייצר עובד בעל פריון עבודה נמוך - העלאת שכר המינימום תגדיל את האבטלה.

כלומר, צודק דניאלי שיש ממצאים אמפיריים שעומדים בסתירה לטענות של פרידמן, אבל לא בסתירה לתיאוריה הכלכלית בצורה רחבה. יתרה מזו, לא כל הממצאים האמפיריים סותרים את הטענה של פרידמן. מחקרים רבים, הרוב לדעתי, דווקא מוצאים שהעלאת שכר המינימום פוגעת בתעסוקה.

קצת על האתגר האמפירי: אי-אפשר (באופן מעשי) לעשות ניסוי מבוקר שמשמעו להעלות את שכר המינימום באזורים שונים בצורה שונה ובאופן אקראי. בדיקה פשוטה של המתאם בין שכר המינימום לבין האבטלה היא כמעט חסרת כל ערך. הרי קל לראות, שכאשר יש אבטלה נמוכה אז מעלים את שכר המינימום. כתוצאה ייתכן שהנתונים יראו מתאם חיובי בין תעסוקה לשכר מינימום, גם אם יש לשכר המינימום השפעה שלילית על התעסוקה. המחקרים האמפיריים הרציניים מוצאים "ניסוי טבעי" - משהו שמכניס אקראיות להחלטה על שכר המינימום ומאפשר בדיקת קשר סיבתי בין שכר מינימום לאבטלה.

דניאלי, כמו רבים מתומכי שכר המינימום פונה למחקר המפורסם של קארד וקרוגר. אני מצטט מתוך הכתבה של דניאלי: במחקר המכונן שביצעו ב-1994 צמד הכלכלנים, דיוויד קארד ואלן קרוגר, הם אספו נתונים על מסעדות מזון מהיר באזור הגבול שבין ניו ג'רזי ופנסילבניה, ובחנו מה קרה כשהראשונה העלתה את שכר המינימום ב-18% ואילו השנייה הותירה אותו ללא שינוי. אחת המסקנות שאליהן הגיעו השניים היא שהעלאת שכר המינימום העלתה את שכר עובדי המסעדות, אך המסקנה המפתיעה יותר היא שלא הייתה שום פגיעה בהיקף התעסוקה. כלומר, עובדים בניו ג'רזי ובפנסילבניה מצאו עבודה במסעדות באותה קלות, גם כשהמעסיקים בראשונה היו מחויבים לתשלום גבוה יותר. המשמעות היא ששכר המינימום משיג בדיוק את מה שניתן היה לקוות שישיג - הוא מעלה שכר לבעלי המשכורות הנמוכות מבלי ליצור אבטלה.

דניאלי גם מציין מחקר מאוד מקיף שפורסם לפני שנה בכתב עת מוביל שמגיע למסקנות דומות. מה שדדניאלי לא מציין, שהמחקר של קארד וקרוגר זכה לביקורת נוקבת. למעשה מחקר אחר (של ניומרק ו-וואשר), שניסה לשחזר את המחקר שלהם, אבל במקום איסוף נתונים בסקר טלפוני (כפי שעשו קארד וקרוגר) התבסס על נתונים מתלושי שכר, מוצא שלעליית שכר המינימום הייתה השפעה שלילית על התעסוקה. יתרה מזו, לצד המחקרים שלא מוצאים השפעה של שכר המינימום על האבטלה, מחקרים רבים אחרים מוצאים השפעה שלילית של שכר המינימום על התעסוקה (ראו קישור למחקר יפה מאוד של יונה רובינשטיין שמראה ששכר מינימום פוגע בתעסוקה בארה"ב, ומחקר נוסף שמראה השפעה שלילית על התעסוקה בגרמניה).

העובדה שהמחקר האמפירי לא נותן תשובה ברורה, עקבית לחלוטין עם התאוריה הכלכלית. נדמה לי שהמסקנה ההוגנת מהתיאוריה והממצאים האמפיריים היא ששכר מינימום מתון לא צפוי להגדיל אבטלה, אבל מעל רף מסוים, לשכר המינימום תהיה השפעה שלילית על התעסוקה. אני מניח שדניאלי לא סבור שניתן להעלות את שכר המינימום בישראל ל-20 אלף שקלים לחודש בלי שיהיו לזה השלכות קטלניות על התעסוקה.

אז מה המסקנה לגבי מדיניות? נראה לי שמסקנה סבירה היא שאפשר בזמנים של תעסוקה מלאה וצמיחה כלכלית להעלות את שכר המינימום בזהירות ובהדרגה, כל עוד לא מגיעים לפגיעה בתעסוקה (קל לכתוב את זה, קשה יותר למדוד). ואם בזמנים טובים אפשר להעלות את שכר המינימום, האם לא נובע מזה שבזמנים של מיתון עמוק ואבטלה גבוהה מאוד לא צריך להוריד את שכר המינימום? להיות ריאליים, אין סיכוי שיורידו בישראל את שכר המינימום (כי פופוליזם), למרות שזה מהלך מתבקש בזמן מיתון. מצד שני, בגלל התוכניות המזיקות שאימצה ממשלת ישראל, תוכניות שמעודדות אבטלה, באמת לא ברור שהורדת שכר המינימום תסייע.

פורסם בבלוג האישי של עומר מואב
תאריך:  19/08/2020   |   עודכן:  19/08/2020
עומר מואב
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
האם עכשיו הזמן להוריד את שכר המינימום
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ראוי להזכיר לכולנו עובדות ידועות שלפיהן מחלוקות פוליטיות גולשות לרוב מנתיב של ויכוח ענייני ורעיוני לעבר מסעות של שנאה אישית. ידועה העובדה שהיועצים הפוליטיים הקרויים יועצים אסטרטגיים, נוהגים להמליץ לפוליטיקאים עבורם הם עובדים, לנהל מסעות ביקורתיים נגטיביים נגד יריביהם, כדי להשחיר את דמותם על-ידי השמצות ועלילות בחסות "פרשנויות" עיתונאיות כביכול. לעיתים בחירות לא מוכרעות בקלפיות אלא במסע תעמולה נגטיבי של השמצות ועלילות בסיוע תקשורת שמשרתת אינטרסים פוליטיים ואישיים ולא את האינטרס הציבורי של קבלת מידע אמיתי ללא "פרשנות" אינטרסנטית.
19/08/2020  |  מתי דוד  |   יומני בלוגרים
על-פי מקורות בכירים בפתח, הנהגת הרש"פ נמצאת בהיסטריה מוחלטת בעקבות ההודעה הדרמטית על הסכם הנורמליזציה בין ישראל לאיחוד האמירויות. יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס חש שהקרקע נשמטת מתחת לרגליו. הוא חש נבגד על-ידי איחוד האמירויות וסעודיה וחושש מפני הסחף המתקרב שבו מדינות ערביות נוספות יחתמו על הסכם נורמליזציה עם ישראל מבלי לעשות לו חשבון, בעוד אויבו המר מוחמד דחלאן מתחזק ומתכנן את צעדיו בקפידה בעזרת ארה"ב וישראל כדי להפוך ליו"ר הרש"פ הבא על אפו ועל חמתו.
התקשורת מלאה בסיפורים על עסקים שנסגרו בעקבות מהלומת הסְגרים שכפתה על המשק מגיפת הקורונה. הסיפור הבנאלי והשכיח מתחיל במילים: "כבר 20, 30 או 40 שנה משפחתנו מתפרנסת מהעסק, בא הסגר והרס לנו את הפרנסה והמורשת". אף-על-פי שהסיפור שכיח מאוד בתקופה הנוכחית, מלמדת בחינת הענף בשנים קודמות שהוא אינו מספר את הסיפור כולו. הסיפור השלם קשור בשאלות שלרוב אינן נשאלות או נבחנות כהלכה וכשהן נבדקות, התשובות להן חלקיות, מתחמקות או לא ממש רלוונטיות לבעיות היסוד. בהוויית המאבקים הפוליטיים העכשוויים נוספת לכך גם העובדה שזו הזדמנות לרבים לדוג במים עכורים. כלומר, לתלות את קולר המציאות בממשלה או להסתיר את העובדה שעסקיהם עמדו על סף כשלון גם ללא משבר הקורונה.
19/08/2020  |  רפי לאופרט  |   יומני בלוגרים
לצד העיסוק האינטנסיבי בקורונה, במשבר הפוליטי, בלבנון, בעזה וב"שאר ירקות", וכמובן בטרם התבשרנו במפתיע על השלום עם אבו-דאבי ואמירויותיה, מראים לנו ערוצי החדשות מפעם לפעם את הישראלי המכוער, זה שיוצא לנפוש בשמורות הטבע, באתרים היפהפיים שלנו, לחוף הכנרת, לצד נחלים, ומותיר אחריו גלי אשפה. בבחינת - "אחרי המבול". משפחות וחמולות מתפרשות על פני דשאים מוריקים, "כובשות" מקורות מים, פורשות מחצלות, פותחות שולחנות תחת כל עץ רענן ועליהם הררי מזון שסחבו מהבית בעיר. פיקניקים בחיק הטבע, באוויר הצח, בבריזה המצננת, בצל עצים רבי ענפים. משפחות חוגגות ו...מזהמות.
קובן התעלה מעל עצמו. קובן הוא סופר ספרי מתח ידוע ומפורסם שספריו נמכרים במיליונים (אולי עשרות מיליונים) כך שאין זה מפתיע למצוא ביקורת חיובית על ספריו אבל בהחלט הפעם הוא כתב עוד יותר טוב מהרגיל.
19/08/2020  |  עפר דרורי  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלון קוחלני
אלון קוחלני
חוק חדש של ה-EU יחייב קציני הציות בחברות העושות שימוש ב-AI ולנהל סיכוני ציות העולים מרגולציה זו (The Artificial Intelligence Act)
עידן יוסף
עידן יוסף
כלי תקשורת מסוימים נוהגים לנגח את חברי הכנסת של הקואליציה ואת הממשלה, תוך התעלמות מההקשר הרחב והתמקדות באירועים זניחים    דיווחים מוטים אלה מתעלמים מעבודתן החשובה של ועדות הכנסת בנו...
הרצל חקק
הרצל חקק
נאבק למען ספרות שביסודה ערכים אנושיים    זכה בפרסים רבים על הישגיו הספרותיים: פרס ראש הממשלה, פרס ברנר, עיטור ההתאחדות הבינלאומית לספרות נוער בברלין, פרס רוטרי ועוד
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il