|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
למה לעשות תואר שני במנהל עסקים?
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל

הנפילה של גמזו <br>

עם כניסתו לתפקיד פרויקטור הקורונה, גמזו היה בגדר הבטחה גדולה: הוא הפיח תקווה וקיבל החלטות נבונות; אך הוא איבד את זה - למרות שהוא מגיש תחזיות קודרות ומודה בפה מלא כי מערכת הבריאות תגיע לרף הסיכון שבאי ספיקה, הוא מתנגד להקשחת הסגר, ובכך מפקיר את הצוותים הרפואיים
22/09/2020  |   טל בן-יעקב   |   יומני בלוגרים   |   מגיפת הקורונה   |   תגובות
גמזו. עבד במרץ [צילום: אוליביה פיטוסי/פלאש 90]

פרופסור רוני גמזו היה בגדר הבטחה גדולה כאשר התחיל את כהונתו כפרויקטור הקורונה: הוא הפיח תקווה חדשה בכל הנוגע לחידוש אמון הציבור במערכת בעזרת הסדרת כללים ברורים ואחידים לגבי אילו החמרות והקלות ייושמו והיכן; ובנוסף, הוא העביר לצבא את המבצע לשיקום מערך החקירות האפידמיולוגיות - דבר אשר היה צריך להיעשות ממזמן. אך הוא איבד את זה...

צריך לתת לגמזו קרדיט - הממשלה הערימה קשיים על עבודתו והאכילה אותו חצץ: אישור תוכנית הרמזור והחלתה בשטח נדחו שוב ושוב, וייתכן כי אם התוכנית הייתה מאושרת מייד כאשר הגיש אותה לממשלה, המדינה לא הייתה נמצאת במצב בו היא נמצאת כיום.

גמזו הגיע לתפקיד עם כוונה ברורה ליישם תוכנית פעולה אשר תכונן חוזה חדש בין מקבלי ההחלטות לבין הציבור הישראלי ושתפעל למען חידוש אמונם של האזרחים במערכת, אך החוזה התפורר לנגד עיניו - הממשלה זגזגה שוב ושוב וקברה, הלכה למעשה, את האסטרטגיה שלו בעניין זה, בעוד שהציבור צפצף על ההנחיות.

למרות כל זאת הוא המשיך לעבוד במרץ בכל כוחו בעוז מעורר השראה ועודנו ממשיך להיאבק, והוא אינו בורח ומתפטר. אך עתה הגיע העת. עליו לגלות מנהיגות, להשליך לפח את הפופוליזם, להישיר מבט נכוחה אל המציאות ולהבין כי נדרש לקבל החלטות כואבות וכי יש צורך עמוק בהחלת צעדים דרסטיים.

גמזו מגיש תחזיות קודרות ומודה בפה מלא כי לפי הערכתו המדינה תסיים את השבוע הקרוב עם מספר חולים קשים אשר יגיע לרף ה-800 - רף אשר מסמן את הסיכון שבאי ספיקה של מערכת הבריאות, מה שאומר שבשבוע שלאחר מכן העומס בבתי החולים יקרום עור וגידים עד כדי גרימה למצב בו איכות הטיפול בחולי הקורונה תרד. כמו-כן הוא מודה כי ישראל תגיע למצב של כ-20 נפטרים ביום, ולכ-600 נפטרים בחודש.

טיפול סלקטיבי

בכך פרויקטור הקורונה מהדהד את הנפת הדגל האדום של מערכת הבריאות, אך למרות זאת הוא מתנגד להקשחת הסגר, ובכך הוא למעשה מפקיר את בתי החולים והצוותים הרפואיים. הוא טוען כי בכוונתו לתת צ'אנס למתווה הסגר במתכונתו הנוכחית בתירוץ כי הוא מעוניין לתת צ'אנס לישראלים. אך אין בכך שום היגיון - גם אם האזרחים ישמרו על ההנחיות וימלאו אותן, לא תיתכן ירידה דרסטית בתחלואה במתכונתו הנוכחית של הסגר מכיוון שהוא מחורר לחלוטין.

גמזו סותר עצמו לדעת: מצד אחד, הוא טוען כי שני הצדדים - גם הציבור וגם הממשלה - הפרו את הסכם החוזה החדש ביניהם אשר הוא פעל למען יישומו, ולמרות הטענה הרווחת הפוטרת את האזרחים, לפיה מכיוון שהם איבדו את האמון בממשלה בגלל שורה של כשלים וזגזוגים מצידה אזי מותר להם לעשות ככל העולה רוחם, ניכר שהפרויקטור רומז כי גם בציבור דבקה האשמה; מצד שני, הוא טוען כי יש לו אמון בעם וכי הציבור הינו אחראי ויישמע להנחיות מכיוון שמדובר בסגר נוסף ולא בשגרת קורונה. אך איך הוא מסוגל להגיד בריש גלי כי הישראלים גם הם, ולא רק הממשלה, הפרו את החוזה שהוא יצר, וגם להאמין כי הם יבצעו את ההנחיות?

פרויקטור הקורונה נתן הנחיה לפיה על כל בית חולים להקים ולפתוח מחלקת קורונה נוספת. הבעיה הנובעת מכך היא שללא צוותים רפואיים נוספים, מהלך שכזה יבוא מן הסתם על חשבון חולים אחרים. גמזו מסתתר מתחת לטענה כי יש טיפולים שאינם דחופים ובהולים ושיכולים ומסוגלים לחכות כרגע, אך הוא אינו מביא בחשבון את אפקט המוות העקיף כתוצאה מן הקורונה: בגל הראשון, למשל, מספר לא מבוטל של אנשים שלא היו חולי קורונה נמנעו מלהגיע לבתי החולים מפחד שמא ידבקו בנגיף, וחלקם מתו כתוצאה מכך; טיפול סלקטיבי, גם אם הוא מבוצע רק על חשבון חולים אשר דורשים או מחכים לטיפולים שאינם דחופים, הוא מדרון חלקלק אשר יכול להוביל לכך שיתקיים מוות עקיף מקורונה, קרי: מוות שקורה ללא הידבקות בנגיף, אך קורה בגלל הנגיף.

גמזו טוען כי עד עכשיו פתיחתן של עוד ועוד מחלקות קורונה לא צמצמו פעילות רפואית שאינה עוסקת בקורונה, אך טענה זו עומדת בסתירה אל מול מספר רופאים ומנהלי מחלקות בשטח אשר מציגים מציאות שונה לחלוטין ושטוענים כי פתיחות של מחלקות קורונה נוספות באות על חשבון מחלקות פנימיות אחרות, מה שכמובן מביא לכדי ירידה באיכות הטיפול בחולים אשר אינם חולי קורונה.

ניתוח טיעוניו של גמזו מעלה את ההשערה כי עיקר משנתו להורדת התחלואה מסתכמת בלסמוך על הציבור שיכבד את ההנחיות ושיפעל בשיקול דעת ואף לפנים משורת הדין. זה נכון שבסופו של דבר כמעט הכל מסתכם באופן שבו האזרחים מפנימים את גודל השעה, אך טיעוניו מעידים על תמימות, כמעט אפילו מסוכנת, מכיוון שאסור לקחת את הסיכון ולגבש החלטות אשר כל עניינן מתמצות בלסמוך על הציבור. יש לגלות מנהיגות ולהתוות לאזרחים דרכי התנהגות אשר יישומן יגיע דרך הנחיות ברורות אשר לאו-דווקא נובעות מהסתמכות על שיקול דעתו של הציבור, אלא מההבנה כי יש צורך שייכפו עליו את ההנחיות הדרושות למלחמה בנגיף, וכן, זה כולל סגר מלא. אם איש הישר בעיניו יעשה, העם ימצא את עצמו נאנס על-ידי החלק המתכחש לקורונה ושמצפצף על ההנחיות.

תאריך:  22/09/2020   |   עודכן:  22/09/2020
טל בן-יעקב
+ארקיע צפויה לחדש פעילות בערב סוכות
23:35 22/09/20  |  עידן יוסף
חברת ארקיע תתחיל לפעול ב-1.10 לראשונה אחרי חצי שנה. החברה הייתה מושבתת ולפני כשבוע הגיעו ההנהלה והעובדים להבנות. החברה תפעל מאמצע השבוע הבא ליעדים יוון, בולגריה וסרביה. ארקיע מעסיקה 550 עובדים, אך תיאלץ לפטר עוד כ-130 כבר בימים הקרובים (כאן חדשות).
+חיות מבקשת: לקצץ שכרה כנשיאה
21:40 22/09/20  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
במכתב לשר האוצר כ"ץ מבקשת נשיאת בית המשפט העליון להחיל את ההחלטה שקיבלה הממשלה על קיצוץ שכר נבחרי הציבור גם עליה  ▪  הבקשה אינה חלה על יתר שופטי העליון
(חיות. יממה אחרי החלטת הממשלה [צילום: הרשות השופטת])
+קבינט הקורונה התפזר ללא קבלת החלטות
21:24 22/09/20  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
גורמי המקצוע במשרדי הבריאות, המשפטים והבט"פ יגבשו עד מחר מתווה לקיום הפגנות, דיון נוסף יערך מחר ב-11:30  ▪  מסתמן: גם התפילות יוגבלו  ▪  דרעי: לא אוכל להיות חבר בממשלה שתגביל תפילות, אך לא הפגנות  ▪  נתניהו על ההפגנות: הפארסה הזאת חייבת להיפסק
ההפגנה בבלפור. סלע המחלוקת [צילום: אוליביה פיטוסי/פלאש 90]
תפילה בעמוקה. מתווה מוגבל [צילום: דוד כהן/פלאש 90]
+אחרי בנט: גם ליברמן מקים קבינט קורונה
20:56 22/09/20  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
בראש הצוות יעמוד הפרופסור יוסי שיין ובין חבריו יהיה מועמד ישראל ביתנו לתפקיד שר הבריאות  ▪  ההערכה: המסקנות יהיו זהות לרעיונות של ליברמן  ▪  ליברמן: אין היגיון למנוע משחקי טניס
(ליברמן במשחק טניס [צילום ארכיון: לרנר תקשורת])
+התפרצות הקורונה בכנסת: נדבק עובד חשמל
19:31 22/09/20  |  עידן יוסף
אחד מעובדי מחלקת החשמל בכנסת נמצא חיובי לנגיף הקורונה. הפעם האחרונה בה שהה במשכן - 17.9. הכנסת ממשיכה ופועלת לעריכת בדיקה וחקירה אפידמיולוגית ביחד עם גורמי המקצוע במשרד הבריאות.
+אזל התקציב לפקחי הקורונה באוטובוסים
18:49 22/09/20  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
משרד התחבורה מאשר כי ככל שלא יושג סיכום מול משרד האוצר, תופסק מחודש אוקטובר פעילות פקחי התגבור לאכיפת הוראות הקורונה בתחבורה הציבורית  ▪  ארגון הנהגים: חוששים מעלייה חדה בפגיעה גופנית בנהגים עצמם
([צילום: יונתן זינדל/פלאש 90])
+אושר סופית מסלול קורונה לחייבי הוצאה לפועל
17:36 22/09/20  |  איציק וולף
מליאת הכנסת אישרה בקריאה שניה ושלישית את התיקון לחוק שגיבשה ועדת חוקה בראשות ח"כ יעקב אשר - "מסלול קורונה" לחייבי הוצל"פ עם הקלות נרחבות: הארכת מועדים, פריסת תשלומים, הקפאת עיקולים ואיחוד תיקים.
+הנשיא ביקש: הורידו שכרי ב-10%
17:01 22/09/20  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
מנכ"ל בית הנשיא פנה בשם הנשיא ריבלין לשר האוצר ולמזכיר הממשלה וביקש מהם להרחיב את ההסדר להפחתת שכר הבכירים ב-10% ולהקפאת העלאת שכרם שאושר בישיבת הממשלה ולהחיל אותו גם על משכורת נשיא המדינה
([צילום: מארק ניימן, לע"מ])
+צה"ל יפרסם רשימת יחידות אדומות וירוקות עפ"י מס חולי הקורונה
15:55 22/09/20  |  מירב ארד
צה"ל מתחיל לפרסם רשימת יחידות אדומות וירוקות עפ"י מס חולי הקורונה: במסגרת המאבק המתמשך של צה״ל בהתפשטות הקורונה, תפורסם בימי שני ורביעי רשימת היחידות ״האדומות״ ביותר ורשימה של יחידות ״ירוקות״ בצה״ל, לפי קריטריונים שנקבעו, על מנת להגביר את המודעות לחשיבות ההקפדה על ההנחיות, וכדי להבטיח את המשך השמירה על הכשירות המבצעית המלאה, הרציפות התפקודית ובריאות המשרתים.

יחידה אדומה היא יחידה בה משרתים לפחות 300 חיילים וחיילות, ואחוז החולים בה ביחס למספר המשרתים הוא הגבוה ביותר.

יחידה ירוקה מוגדרת כיחידה ללא חולים בכלל. בצה״ל קיימות יחידות ירוקות רבות, היחידות המוצגות ברשימה נבחרו על פי גודלן.
+‏ראש העיר אשדוד ד"ר יחיאל לסרי נכנס לבידוד
14:50 22/09/20  |  מירב ארד
‏ראש העיר אשדוד ד"ר יחיאל לסרי נכנס לבידוד לאחר שנחשף לאחד המנהלים שחבר במטה קורונה העירוני ואובחן כמאומת.
+אבו-נפחא
14:21 22/09/20  |  יוסף אליעז   |   לרשימה המלאה
הבטיח לבנות בבירה ובשומרון, מסר ענק ועביר, אך כתמיד מהבטחותיו חיש יצא האוויר  ▪  דחק במפוח לנפח "סיפוח" והיו תמימים שסברו: "הפעם זה בטוח"... לשגרירות ארצות הברית בבירה אכן יש שלד הישוב על-שם טראמפ בגולן מסתפק בשלט
(נתניהו. לא היה כלום כי לא יהיה כלום [צילום: כאן 11])
+נכנסים לסגר: מה רע
14:12 22/09/20  |  יורם מרקוס   |   לרשימה המלאה
קולאז' [הרכיב: יורם מרקוס]  ▪  היא אמרה לי "בוא נכתוב כל יום פרק", שאלתי אותה "פרק במה"? היא השיבה "בחיינו המשותפים"

(הכרנו בטננדר? [צילום: AP/Tsering Topgyal, File])
+נגנזה חוו"ד תומכת בהגבלת ההפגנות
13:07 22/09/20  |  מירב ארד, איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
אוחנה קיבל מפורום קהלת חוות דעת מנוגדת לזו של מנדלבליט, לפיה לממשלה יש סמכות להגביל הפגנות  ▪  מנדלבליט: פרובוקציה ושינוי סדרי בראשית
(קבינט הקורונה [צילום: לשכת ראש הממשלה])
+משרד הבריאות: 668 חולי קורונה במצב קשה
12:52 22/09/20  |  מירב ארד
משרד הבריאות מעדכן כי 3,858 מאומתים חדשים אובחנו אתמול. 668 חולים מוגדרים במצב קשה. 159 מונשמים. 1,285 נפטרו מאז פרוץ המגפה.
+פרופ' גמזו יציע: צמצום המגזר הפרטי בחצי וסגירת בתי כנסת
12:29 22/09/20  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה
פרופ' גמזו ידרוש להחיל את ההחמרות בהקדם האפשרי, ולא לחכות איתן אחרי יום כיפור  ▪  רה"מ והשר כ"ץ יציגו בקבינט תוכנית לשימור העבודה במגזר הפרטי
פרופ' גמזו. החמרות נוספות [צילום: אוליביה פיטוסי/פלאש 90]
בית הכנסת ינעלו? [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]
+"מחנה השלום" מפר את החוק
12:26 22/09/20  |  זהר טל   |   לרשימה המלאה
בטווח של פחות מ-24 שעות, ראינו איך נרמסות כל תקנות הסגר, ברגל גסה, על-ידי אנשי "מחאת בלפור"
(הודעות גינוי רפות [צילום: אוליביה פיטוסי/פלאש 90])
+קווים לנהגיה: "בזכותכם הנוסעים שומרים על שפיות"
12:09 22/09/20  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
חברת קווים הפתיעה את נהגיה לרגל יום התחבורה הציבורית הבינלאומי ובמהלך הלילה תלתה שלטי הוקרה על האוטובוסים וקינחה בכיבוד קל
[צילום: חברת קווים]
[צילום: חברת קווים]
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מגיפת הקורונה
מעשה ב"מנהיג" שנהג להגדיל ולנפח-
22/09/2020  |  יוסף אליעז  |   יומני בלוגרים
מיד נסביר מה רע. יום לפני הסגר כבר מילאנו את המקרר. או.קיי. מה עוד? הכנו רשימה של ספרים שאנחנו רוצים לקרוא, אבל לא רכשנו אותם כי ידענו שספק אם נקרא. למה? כי עודף זמן זה הרסני? בדיוק: אי-אפשר לדעת, ומראש, מה עושה סגר. גם כל הניסיון מהפעם הקודמת נמחק, אז כדי שלא נחשוב שלילית, בואו נחשוב חיובית:
22/09/2020  |  יורם מרקוס  |   יומני בלוגרים
מפלגת כחול-לבן איימה (יום ג', 22.9.20) לפוצץ את ישיבת קבינט הקורונה לאור כוונתו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, להציג בישיבה חוות הדעת משפטית אחרת מזו של היועמ"ש, אביחי מנדלבליט, בסוגיית ההפגנות בעת סגר הקורונה. מנדלבליט קבע, כי הממשלה אינה יכולה להגביל את ההפגנות נגדה.
22/09/2020  |  מירב ארד, איתמר לוין  |   חדשות
בצל העלייה בתחלואה, יתכנס בשעות הצהריים (יום ג', 22.9.20) קבינט הקורונה לדון בהחמרת ההגבלות כדי לבלום את התפשטות הקורונה. פרויקטור הקורונה, פרופ' גמזו יציג בפני השרים שורה של החמרות בהן צמצום מקומות העבודה במגזר הפרטי ב-50%, סגירת בתי הכנסת ואיסור התקהלויות בחג, סגירה מלאה של השווקים (כולל שוק ארבעת המינים), וכן שורה של צעדים לתגבור כוח האדם במערכת הבריאות. פרופ' גמזו צפוי לדרוש להחיל את ההחמרות בהקדם האפשרי, ולא לחכות איתן אחרי יום כיפור.
22/09/2020  |  מירב ארד  |   חדשות
מחאה אשר יורקת בפרצופו של שלטון החוק, בשם הדמוקרטיה, לא רק שאינה יכולה לחסות תחת מטריית חירויות היסוד של כל אזרח במדינה, היא גם לא משרתת את האינטרס של המוחים עצמם.
22/09/2020  |  זהר טל  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
היהודים היוו רוב בעיר למעלה מ-1,000 שנים מהמאה ה-10 לפנה"ס עד 70 לספירה ומ-1850 עד היום - בסה"כ 1188 שנים
עידן יוסף
עידן יוסף
החופשי חודשי ב-42 שקל ש"מוכרת" שרת התחבורה לתושבי אילת ייטיב רק עם מי שיסכים להיות "כלוא" בתוך העיר    בפועל, אילתי שירצה להגיע לעיר אחרת בארץ יידרש לשלם 305 ש"ח - יותר מפי 2.7 מאשר...
יוסף אורן
יוסף אורן
מתחילה התכוונה המחברת לכתוב רומן רב-דורי על משפחה המתמודדת עם משבר האקלים הפוקד את כדור-הארץ בעיירה צפונית אחת, ורק משום שלא הצליחה לממש את התוכנית המקורית, החליטה להעלים את כישלונ...
מרדכי ליפמן
מרדכי ליפמן
סיפור הרחפנים הוא סיפור חדש, גם השאלה במה היו מצויידים אותם הרחפנים, האם היו מצויידים בנפצים או בדומיהם, מטרידה מאד
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
שר בישראל העונה לשם דודי אמסלם מתהולל בטברנה באתונה בירת יוון ושרה העונה לשם מירי רגב מטיילת עם הבת בסרי לנקה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il