|   15:07:40
דלג
  יוני בן-מנחם  
עיתונאי, פרשן העולם הערבי
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה

גוברת המעורבות של טורקיה וקטר בעניין הפלשתיני

מצרים זועמת על הרש"פ וחמאס על כך שהרחיקו אותה מהתיווך ביניהן על פיוס והעבירו את שיחות המשא-ומתן מקהיר לטורקיה. הרש"פ וחמאס דנות בעריכת בחירות בשטחים ללא הסכמת ישראל, למרות ההתקרבות לציר של טורקיה וקטר הרש"פ וחמאס אינן יכולות לוותר על הקשר עם מצרים
24/09/2020  |   יוני בן-מנחם   |   יומני בלוגרים   |   העולם הערבי   |   תגובות
[צילום: AP]

משהו לא טוב קורה ביחסים של הרש"פ וחמאס עם מצרים, אחרי שחמאס הרחיקה את המודיעין המצרי לפני כחודש מהתיווך בינה לבין ישראל על הבנות הרגיעה החדשות והעניקה את התפקיד לשגריר הקטרי מוחמד אלעמאדי, היא החליטה הפעם, בתיאום עם הרש"פ, לקיים את שיחות הפיוס בין פתח לחמאס באיסטנבול שבטורקיה תחת חסותו של הנשיא ארדואן, במקום בקהיר שאירחה באופן מסורתי מאז 2007 את השיחות האלה.

המצרים זועמים, סימן ראשון לכך ניתן בתחילת השבוע כשאמצעי התקשורת המצרים הרשמיים חידשו, לאחר הפסקה של 3 שנים, את ההתקפה התקשורתית על חמאס והאשימו אותה בטרור, שחיתות, צביעות והתנגדות לכל פתרון ראוי לבעיה הפלשתינית.

ההתנהגות של מחמוד עבאס ביחס למצרים איננה ברורה, הוא איננו יכול להרשות לעצמו לריב עם הנשיא א-סיסי, האם הוא עושה זאת בגלל שיריבו הפוליטי המר מוחמד דחלאן, יועצו של יורש העצר של אבו דאבי השיח' מוחמד בן זאיד, הוא חביבו של הנשיא א-סיסי?

תהליך הנורמליזציה בין ישראל למדינות ערב, שהניב עד כה שני הסכמים עם בחריין ואיחוד האמירויות, הביא להתרחקות של חמאס והרש"פ ממצרים והתקרבותן לציר טורקיה-קטר, המזוהה עם תנועת "האחים המוסלמים", הפועל לחזק את השפעתו באזור. הרש"פ זנחה את ציר מצרים-סעודיה-איחוד האמירויות והיא מפלרטטת עם ציר טורקיה-קטר.

חמאס לא ויתרה על הקשר שלה עם אירן, היא ממשיכה להיות נאמנה לה ולהסתייע בה בכסף ובאמצעי לחימה אך באותה העת היא רוצה גם להפיק תועלת מקשריה עם טורקיה וקטר שמתנגדות בחריפות להסכמי הנורמליזציה של מדינות ערב עם ישראל.

השלכות הסכמי הנורמליזציה

תהליך הנורמליזציה בין ישראל למדינות ערביות ומוסלמיות נמצא בתנופה והביא לשתי התפתחויות מיידיות: התקרבות בין פתח לחמאס והגברת המעורבות של טורקיה וקטר בבעיה הפלשתינית. לראשונה, מאז 2007 לאחר שתנועת חמאס השתלטה על רצועת עזה, מארחת טורקיה בשטחה מפגש פיוס גדול בין תנועת פתח לתנועת חמאס, עד כה אירחה מצרים באופן מסורתי בקהיר במשך 14 שנים רצופות את שיחות הפיוס האלה והיא הייתה נותנת החסות הראשית שלהן.

בראש המשלחת פתח לשיחות הפיוס באיסטנבול עומדים ג'בריל רג'וב ורוחי אלפתוח ובראש משלחת חמאס אסמעיל הנייה וסגנו צאלח אלעארורי. השיחות עוסקות בניסיון נוסף להביא לפיוס לאומי, בצל תהליך הנורמליזציה ו"עסקת המאה" של הנשיא טראמפ, וליישם את ההמלצות של ועידת ביירות מלפני כשבועיים. לקראת השיחות באיסטנבול שוחח יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס בטלפון עם נשיא טורקיה ארדואן וביקש את עזרתו לסייע לשתי המשלחות להגיע להסכם שיאפשר עריכת בחירות בשטחים.

האם חמאס והרש"פ איבדו את אמונן במצרים אחרי שהנשיא המצרי עבד אלפתאח א-סיסי בירך על הסכמי הנורמליזציה בין ישראל לבחריין ולאיחוד האמירויות?
קשה להאמין, הרש"פ וחמאס קשורות באינטרסים שונים למצרים ויקשה עליהן מאוד להתנתק ממנה, הן רוצות להרוויח מכל הכיוונים.

חמאס ופתח כבר הגיעו להסכמה על פתיחה ב"התנגדות עממית" נגד ישראל בשטחי הגדה המערבית והסכימו על הקמתה של "הנהגה מאוחדת" של כל הפלגים הפלשתינים שתכווין אותה, בשיחות באיסטנבול הן ינסו להגיע להסכמה על מתווה הבחירות וצירוף חמאס והג'יהאד האיסלאמי לאש"ף ולמוסדותיו.

האם פתח וחמאס יגיעו לפיוס?

למרות ההתנגדות המשותפת של פתח וחמאס לתהליך הנורמליזציה ו"עסקת המאה" של טראמפ וההתקרבות ביניהן, קשה עדיין לראות אותן מגיעות להסכמה מלאה על פיוס לאומי. קיימת חשדנות הדדית וחוסר אמון גדול בין שני הצדדים, בחמאס חוששים כי יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס משתמש בשיחות הפיוס כדי להשיג לגיטימציה למעמדו, אך בפועל הוא לא יהיה מוכן להתחלק עם חמאס בעוגה השלטונית.

מאידך-גיסא בפתח חוששים כי חמאס חותרת לדריסת רגל בשטחי הגדה כדי שתוכל הפיל את שלטון הרש"פ כפי שעשתה ברצועת עזה ב-2007 וכי היא תזייף את תוצאות הבחירות ברצועת עזה מכיוון שהיא שולטת בה בכוח הנשק. גורמים בחמאס אומרים כי חמאס דורשת שליש מהמושבים במל"פ, יצוג בועד הפועל ובמועצה המרכזית של אש"ף ויצוג בשגרירויות בחו"ל.

על-פי דיווח של עיתון "אלאח'באר" הלבנוני ב-22 בספטמבר, תנועת חמאס דורשת בחירות כלליות בו זמניות לנשיאות, לפרלמנט ולמל"פ ואילו תנועת פתח דורשת בחירות בשלבים: תחילה בחירות לפרלמנט, אח"כ לנשיאות ורק בסוף התהליך בחירות למל"פ. מחמוד עבאס רוצה לוודא שאם חמאס תזייף את הבחירות ברצועת עזה הוא יוכל לעצור את התהליך באיבו. תנועת פתח גם דורשת שהבחירות יתקיימו בשיטת הייצוג היחסי וכי תוקם ממשלת אחדות לאחר הבחירות.

צריך לזכור כי תנועת "האחים המוסלמים" רואה בהקמת הישות החמאסית העצמאית ברצועת עזה הישג היסטורי שאין לוותר עליו ובסיס להשתלטות עתידית ממנה על מצרים ושטחי הגדה המערבית, האם היא תסכים לפיוס שמשמעותו חזרת הרש"פ לרצועת עזה? האם הזרוע הצבאית של חמאס תסכים להתפרק מנשקה ולמסור אותו לרש"פ?

מחמוד עבאס משחק באש

יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס הנמצא בעמדת חולשה, שחש שמדינות ערב בגדו בו והלכו לנורמליזציה עם ישראל, בניגוד להחלטות הליגה הערבית ויוזמת השלום הערבית, מנסה כעת לקבל גיבוי ועזרה מטורקיה ומקטר ולאותת לליגה הערבית שבגדה בו כי יש לו אופציות אחרות.

הציפייה שלו היא שקטר תסייע לו להתגבר על המצוקה הכספית של הרש"פ ותעניק לו הלוואה של 500 מיליון דולר כדי שיוכל לשלם משכורות לעשרות אלפי פקידי הרש"פ. טורקיה וקטר מחפשות הישג בדמות הסכם פיוס לאומי בין פתח לחמאס כדי לנפנף בו מול מדינות ערב המתונות כמשקל נגד להסכמי הנורמליזציה שבחריין ואיחוד האמירויות חתמו עם ישראל.

מחמוד עבאס משחק באש, ארגוני חמאס והגי'האד האיסלאמי מוגדרים כארגוני טרור, החבירה שלו אליהם היא הפרה של הסכמי אוסלו, על-פי ההסכמים האלה אסור לארגוני טרור להשתתף בבחירות, ישראל חרגה פעם אחת מההסכמים האלה והתירה ב-2006 לחמאס להשתתף בבחירות לפרלמנט, תחת לחץ של הנשיא בוש, והתוצאה הייתה עגומה, חמאס ניצחה בבחירות וניצלה זאת שנה לאחר מכן להשתלט בכוח על רצועת עזה. ספק רב אם ישראל תאשר קיום בחירות בשטחים ובמזרח ירושלים כדי שייבחרו נציגים המתנגדים לתהליך הנורמליזציה, לתוכנית "עסקת המאה" ושחלקם מתנגדים אף לקיומה של מדינת ישראל, זו איננה יכולה להיות כתובת למשא-ומתן מבחינת ישראל וארה"ב.

דובר פתח אוסאמה קוואסמה אמר אמש בטלוויזיה הפלשתינית הרשמית כי פתח וחמאס דנות בדרכים לעקוף את ישראל ולקיים את הבחירות גם ללא הסכמה ישראלית, נראה כי מחמוד עבאס מתכונן לאפשרות של עימות עם ישראל בנושא הבחירות בשטחים והעמדתה בפני עובדה מוגמרת, בכיר אש"ף סאאב עריקאת אמר כי אם יוסכם בין פתח לחמאס על בחירות יפרסם מחמוד עבאס צו נשיאותי הקובע את מועדן.

גורמי ביטחון בכירים בישראל מעריכים בסבירות גבוהה כי למרות ההתקרבות של הרש"פ וחמאס לטורקיה הן לא יעזו להתנתק ממצרים אשר מצידה איננה מתכוונת לאפשר שום פעילות טורקית ברצועת עזה. טורקיה נחשבת לאויב בעיני השלטון המצרי, רצועת עזה היא "החצר האחורית" של מצרים ויש לה חשיבות רבה מבחינת הביטחון הלאומי המצרי.

תאריך:  24/09/2020   |   עודכן:  24/09/2020
יוני בן-מנחם
+רוצים לעשות עסקים עם האמירויות? עשו שיעורי בית!
13:57 24/09/20  |  יהודה קונפורטס   |   לרשימה המלאה
שורת מומחים התכנסו בשולחן עגול שערכה אנשים ומחשבים כדי לדבר על היתרונות הטכנולוגיים שלנו אל מול אלה שלהם, ובעיקר על-מנת לתת עצות איך לעשות אתם ביזנס
(ההסכם בין ישראל לאיחוד האמירויות מביא איתו פוטנציאל עסקי ענק – אבל איך מממשים אותו [צילום: קאמרן ג'בריילי/AP])
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 בשאר אסד 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
גוברת המעורבות של טורקיה וקטר בעניין הפלשתיני
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  העולם הערבי
ההסכם הוא יום כיפור של הפלשתינים וסופה של יוזמת השלום הערבית סעודית יש אפילו מומחי ביטחון שהעלו את הרעיון שההסכם יוביל להקמת ברית נאט"ו יהודית ערבית במזרח התיכון מול האיום האירני
22/09/2020  |  מתי דוד  |   יומני בלוגרים
ההתקרבות הדרמטית של מדינות ערביות לישראל מצביעה על הפער השיטתי בין המלל הערבי המחבק את הפלשתינים לבין ההתנהלות הערבית החובטת בהם
22/09/2020  |  יורם אטינגר  |   יומני בלוגרים
רבות דיברנו על שלום וחתרנו לשלום, אך אף פעם לא היה כמו הפעם טהור ואמתי, ולמרות שהבלבול לפעמים משתלט על העובדות, שהרי זו פעם ראשונה שאנחנו זוכים לשלום אמת, שלא מסתתרת מאחוריו שום עסקת נדל"ן או כוונות זדון, הפעם זכינו לשלום תמורת שלום, שלום חם שמחלחל לתוך הציבור במדינות הערביות שאיתם חתמנו רק כעת, מתנה מרשימה ופתיח לשנה טובה ומבורכת בשלום ויציבות אזורית. ערב ראש השנה מקבל משמעות מכופלת "עושה שלום במרומיו, הוא יעשה שלום עלינו ועל כל עמו ישראל". אמן.
21/09/2020  |  מנדי ספדי  |   יומני בלוגרים
"זה היה הטוב שבזמנים, זה היה הרע שבזמנים" - כך נפתח ספרו הידוע של דיקנס "בין שתי ערים". והייתי אומר דברים ברוח זאת על ראש הממשלה, נתניהו: אלו זמני השיא של הצלחותיו בתחום מדיניות החוץ והביטחון של ישראל, ואלו ימי השפל והכישלון הגדול שלו בתחום מדיניות הפנים במלחמה השנייה בנגיף הקורונה.
17/09/2020  |  עמוס גלבוע  |   יומני בלוגרים
בתחילת שנה זו פרצה לחיינו בהפתעה מגיפת הקורונה הלא מוכרת כלל לרשויות הרפואיות והשלטוניות. המגיפה חוללה שינוי לרעה בכל תחומי החיים, שניפגעו וניזוקו בצורה קשה ביותר. מדובר בתחומי הרפואה, התעסוקה, החינוך, התיירות, התעופה, הבידור, התרבות, הכלכלה, והסיעוד. בגלל העדר הידע לגבי הנגיף בשאלה כיצד צריך ואפשר לטפל בו, התקבלו לעיתים קרובות החלטות שגרמו בלבול ונזק במקום תועלת.
13/09/2020  |  מתי דוד  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הלא חרדים מסרבים להיות "חוטבי עצים ושואבי מים" לרבנים, אברכים ופוליטיקאים חרדים    או שהחרדים ימלאו את חובתם האזרחית או שיסתלקו מכאן
דן מרגלית
דן מרגלית
הרמטכ"ל וראש השב"כ 'שקיבלו בארבע עיניים את ההחלטה האסונית לצמצם בהצבת הכוחות ב-7 באוקטובר, וכן ראש אמ"ן ומפקד דרום קיבלו אחריות וצריכים להתפטר, אבל ריבונו של עולם לא דקה אחת לפני ש...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il