|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!

ג'ו ביידן על מדיניות החוץ שלו (ג')

מחויבות מוצקה לבטחון ישראל

כותב ב-Foreign Affairs: אחזור להסכם הגרעין אם אירן תעמוד בתנאיו, אקדם את פירוק הגרעין בקוריאה הצפונית ואפעל להובלה אמריקנית בטכנולוגיה
28/10/20  |   איתמר לוין   |   מיוחדים ברשת   |   בחירות בארה''ב 2020   |   תגובות
ג'ו ביידן בישראל, מארס 2016 / שגרירות ארה"ב בישראל
התייחס כמו ל"כנופיית פרוטקשן" [צילום: גרוט ויינגארט, AP]

  • בחודש מארס 2020, כאשר התמודד על מועמדות המפלגה הדמוקרטית לנשיאות, פרסם ג'ו ביידן ב-Foreign Affairs מאמר מקיף על מדיניות החוץ שלו, אם ייבחר לנשיא. המאמר נכתב בגוף ראשון, וכך מובאים כאן עיקריו.


הדיפלומטיה צריכה להיות הכלי הראשון של העוצמה האמריקנית. אני גאה בהישגיה של הדיפלומטיה האמריקנית בממשל אובמה-ביידן: הובלת המאמצים העולמיים לחתימת הסכם פריז בתחום האקלים, הובלת המאמץ העולמי להדברת האבולה במערב אפריקה והסכם הגרעין פורץ הדרך עם אירן. דיפלומטיה אינה רק סדרה של לחיצות ידיים וצילומים. זוהי בניית יחסים ושימורם, תוך זיהוי נקודות הסכמה ומחלוקת. היא דורשת משמעת, תהליך קבלת החלטות מובנה וצוות של מומחים מנוסים ובעלי סמכויות. כנשיא, אהפוך את הדיפלומטיה למכשיר המרכזי של מדיניות החוץ האמריקנית. אשקיע מחדש בסגל הדיפלומטי, שהממשל הנוכחי הזניח, ואחזיר את הדיפלומטיה לידי מומחים אמיתיים.

דיפלומטיה דורשת גם אמינות, ודונלד טראמפ הרס את האמינות שלנו. כאשר מנהלים מדיניות חוץ, במיוחד בזמן משבר, המילה של מדינה היא הנכס היקר ביותר. על ידי יציאה מהסכם אחרי הסכם, התנערות ממדיניות אחרי מדיניות, נסיגה מאחריותה של ארה"ב ושקרים בעניינים גדולים וקטנים, טראמפ הוביל את האמינות האמריקנית בעולם לפשיטת רגל. הוא הרחיק את ארה"ב מבעלי בריתה הדמוקרטיים הקרובים ביותר. הוא התייחס לנאט"ו כאל כנופיית פרוטקשן בהנהגה אמריקנית. בעלי בריתנו חייבים למלא את חלקם ההוגן, אבל הברית היא הרבה מעבר לדולרים. המחויבות האמריקנית מקודשת ואינה ניתנת להחלפה. נאט"ו ניצב בלב הביטחון הלאומי האמריקני, וברית הרעיונות שבבסיסו הופכת אותו לחזק במיוחד.

כנשיא, לא רק אחזיר על מכונה את הברית ההיסטורית הזאת; אוביל את המאמץ להתאים אותה לעולם בפניו אנו ניצבים. הקרמלין מפחד מנאט"ו חזקה. כדי להתייצב מול התוקפנות הרוסית, אנו חייבים לשמר את היכולות הצבאיות של הברית, תוך הגדלת יכולתה להתמודד עם איומים בלתי מסורתיים, כמו שחיתות חמושה, דיסאינפורמציה ולוחמת סייבר. אנו חייבים לגבות מרוסיה מחיר של ממש על הפרת הנורמות הבינלאומיות ולהתייצב לצידה של החברה הרוסית, אשר עמדה שוב ושוב באומץ נגד השיטה המושחתת והחמסנית של ולדימיר פוטין.

שיתוף פעולה עם מדינות החולקות איתנו את ערכינו ומטרותינו אינה הופכת את ארה"ב לאלופה. הוא הופך אותנו ליותר בטוחים ויותר מצליחים. אנו מגבירים את כוחנו שלנו, מרחיבים את נוכחותנו והשפעתנו בעולם, תוך חלוקה באחריות העולמית עם בעלי ברית מרצון. עלינו לשלב את היכולות שלנו עם בעלי ברית מעבר לצפון אמריקה ואירופה, על ידי השקעה מחודשת בבריתות שלנו עם אוסטרליה, יפן וקוריאה הדרומית, ולהעמיק את שותפויותינו מהודו ועד אינדונזיה כדי לחזק את הערכים המשותפים באיזור המעצב את עתידה של ארה"ב. עלינו לקיים את מחויבותנו המוצקה לבטחונה של ישראל. ועלינו לעשות יותר על מנת לשלב את ידידינו בדרום אמריקה ובאפריקה במערכת הרחבה של דמוקרטיות, כדי לנצל הזדמנויות לשיתוף פעולה ביבשות אלו.

כדי לזכות מחדש באמונו של העולם, יהיה עלינו להוכיח שארה"ב אומרת את מה שהיא מתכוונת ומתכוונת למה שהיא אומרת. הדבר חשוב במיוחד כאשר נוגעים באתגרים המגדירים את זמננו: שינויי האקלים, האיום המחודש של מלחמה גרעינית ושינויים טכנולוגיים.

ארה"ב חייבת להוביל את העולם בהתמודדות עם האיום החיצוני של שינויי האקלים. אם לא נעשה את זה נכון, שום דבר אחר לא ישנה. אבצע השקעות גדולות ודחופות שיציבו את ארה"ב במסלול להגיע בשנת 2050 לכלכלה של אנרגיה נקייה ואפס פליטת גזי חממה. מאז שארה"ב יוצרת 15% מן הפליטה, אשתמש בכוחנו הכלכלי והמוסרי כדי לדחוף את העולם לפעולה נחושה. אצטרף מחדש להסכם פריז ביום הראשון של ממשל ביידן, ולאחר מכן אכנס ועידת פסגה של מנהיגי המדינות המזהמות העיקריות, כדי להעלות את המחויבות ולפעול מהר יותר ובצורה רחבה יותר.

נקבע התחייבויות ניתנות לאכיפה להפחתת הזיהום בתעופה ובמשלוחים, וננקוט בצעדים תקיפים כדי להבטיח שמדינות אחרות לא יוכלו לנצל את עמידתנו בהתחייבויותינו כדי לפגוע בכלכלת ארה"ב. זה כולל עמידה על כך שסין – המזהמת הגדולה ביותר בעולם – תפסיק לסבסד ייצוא פחם וביצוע מיקור חוץ של הזיהום למדינות אחרות, על ידי מימון פרויקטים של דלקים מוצקים במיליארדי דולרים במסגרת יוזמת "החגורה והכביש" שלה.

בנושא הנשק הגרעיני, ארה"ב אינה יכולה להיות קול אמין כאשר היא נוטשת עסקות בהן תיווכה. טראמפ הפך את האפשרות של מירוץ חימוש גרעיני ואפילו של מלחמה גרעינית לסבירה יותר מאירן ועד קוריאה הצפונית, מרוסיה ועד סעודיה. כנשיא, אחדש את מחויבותנו לפיקוח על הנשק בעידן החדש. הסכם הגרעין ההיסטורי עם אירן מנע ממנה להשיג נשק גרעיני, אך טראמפ הסתלק ממנו בפזיזות וגרם לאירן לחדש ולשפר את תוכנית הגרעין שלה, תוך העלאת הסיכון למלחמה הרסנית באיזור.

אין לי שום אשליות לגבי המשטר האירני, המעורב בפעילות חתרנית ברחבי המזרח התיכון, המדכא באכזריות מחאות מבית והכולא אמריקנים שלא בצדק. אבל יש דרך חכמה להתמודד עם האיום שאירן מציבה לאינטרסים שלנו ויש דרך המובילה לתבוסה; טראמפ בחר באחרונה. חיסולו של קאסם סוליאמני סילק שחקן מסוכן, אבל גם העלה את הסכנה של מעגל הסלמה בלתי פוסק באיזור. טהרן חייבת לחזור לציות מלא להסכם. אם היא תעשה זאת, אצטרף מחדש להסכם ואשתמש במחויבותנו המחודשת לדיפלומטיה כדי לעבוד עם בעלות בריתנו כדי לחזק ולהרחיב אותו, תוך התנגדות יעילה יותר לפעולות החתרניות האחרות של אירן.

מול קוריאה הצפונית, אחזק את הנושאים ונותנים מטעמנו ואתחיל מסע עקבי ומתואם עם בעלות בריתנו ואחרות, כולל סין, כדי לקדם את היעד של פירוקה מנשק גרעיני. אשאף להרחבתו של הסכם סטארט החדש, המעניק יציבות אסטרטגית בין ארה"ב לרוסיה, ואשתמש בו כבסיס להסכמי פיקוח חדשים. כפי שהצהרתי ב-2017, אני מאמין שהמטרה היחידה של הנשק הגרעיני האמריקני היא להרתיע אחרים ובמידת הצורך לשמש למתקפת נגד. כנשיא, אפעל כדי להפוך זאת למציאות, בתיאום עם הצבא ובעלות הברית שלנו.

כאשר מדובר בטכנולוגיות של העתיד, כמו הדור החמישי ובינה מלאכותית, מדינות אחרות משקיעות משאבים כדי לשלוט בפיתוח של כלים אלו ובשימוש בהם. ארה"ב צריכה לעשות יותר כדי להבטיח שהטכנולוגיות הללו ישמשו כדי לקדם יותר דמוקרטיה ושגשוג משותף, לא כדי לדכא את החופש מבית ומחוץ. למשל: ממשל ביידן ישלב כוחות עם בעלות בריתה הדמוקרטיות של ארה"ב, כדי לפתח רשת דור חמישי בטוחה אותה יוביל המגזר העסקי, כך ששום קהילה לא תישאר מאחור. טכנולוגיה חדשה מעצבת את כלכלתנו וחברתנו, ועלינו להבטיח שמנועי התקדמות אלו יהיו מוגבלים על ידי חוקים ואתיקה, ולמנוע מירוץ בו הכללים יוכתבו בידי סין ורוסיה. הגיעה העת שארה"ב תוביל עתיד טכנולוגי שיאפשר לחברות דמוקרטיות לפרוח.

אלו הן מטרות שאפתניות, ואי אפשר להשיג אף אחת מהן בלי שארה"ב – יחד עם חברותיה הדמוקרטיות – יובילו את הדרך. אנחנו ניצבים בפני אויבים מבית ומחוץ, המקווים לנצל את הסדקים בחברה שלנו, לחתור תחת הדמוקרטיה שלנו, לשבור את הבריתות שלנו וליצור מערכת בה הכוח קובע מיהו הצודק. התשובה לאיום זה היא יותר פתיחות, יותר חברויות, יותר שיתוף פעולה, יותר בריתות, יותר דמוקרטיה.

ולדימיר פוטין רוצה לומר לעצמו ולכל מי שעשוי להתפתות להאמין לו, כי עבר זמנו של הרעיון הליברלי. הוא עושה זאת משום שהוא חושש מכוחו של רעיון זה. שום צבא אינו יכול להשתוות לרעיון המחשמל של חרות העובר בצורה חופשית מאדם לאדם, מקפץ מעל גבולות, חודר לשפות ותרבויות ומתניע אזרחים מן השורה היוצאים לפעולה וסוכני שינוי. אנו חייבים לגייס שוב כוח זה ולהתניע את העולם החופשי להתמודדות עם האתגרים הנוכחיים. על שכמה של ארה"ב מוטלת ההובלה. לאף מדינה אחרת אין יכולת כזאת. אף מדינה אחרת אינה בנויה על הרעיון הזה. עלינו להוביל את החרות והדמוקרטיה, לחדש את האמינות שלנו ולהסתכל באופטימיות ונחישות לעבר העתיד.

תאריך:  28/10/20   |   עודכן:  28/10/20
איתמר לוין
+הבחירות בביהמ"ש: תמונת מצב
17:40 28/10/20  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
ניו-יורק טיימס מדווח על העתירות ופסקי הדין העיקריים מן הימים האחרונים, במאבק בין הדמוקרטים לרפובליקנים על התאמת נוהלי ההצבעה למשבר הקורונה
(הכנת מעטפות הצבעה בטקסס [צילום: דייוויד פיליפ, AP])
+בשבוע הבא יוכרע גורל העולם
13:39 28/10/20  |  מנחם רהט   |   לרשימה המלאה
במרוץ הצמוד טראמפ-ביידן, צריכה להיות נתונה אהדתנו לנשיא היחיד שנכדיו יהודים כשרים אל נהיה כפויי טובה לנשיא הכי פרו ישראלי והכי פרו יהודי מאז ימי ג'ורג' ושינגטון
(טראמפ. הכי פרו ישראלי [צילום: אליז אמנדולה, AP])
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מחויבות מוצקה לבטחון ישראל
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  בחירות בארה''ב 2020
שמעו סיפור מדהים. אלמלא התפרסם בעיתון היוקרתי ניו-יורק טיימס, היה נתפס כבדיה דמיונית, פייק ניוז: כשהגיעה עת בחירות לעיירה הרוסית פובאליחינו, השוכנת כ-500 ק"מ ממזרח למוסקבה, לא נמצא בה אפילו מתחרה אחד על ראשות העיר, לראש העיר המכהן ניקולאי לוקטב. ראש העיר נכנס לפאניקה: הייתכן שהוא ייבחר ללא מראית עין של התמודדות, מרוץ, בחירות, קלפי? ברוב ייאושו, ולאחר שפנה למועמדים פוטנציאליים בתחינה שיתמודדו מולו, כולל חבר מועצת העיר הקומוניסט שהתמודד מולו בעבר והפסיד, הציע כבוד ראש העיר לעובדת הניקיון בבית העירייה, גברת מרינה אודגודסאיה, להתמודד מולו. והיא, למרבה הפלא, הסכימה.
28/10/2020  |  מנחם רהט  |   יומני בלוגרים
  • בחודש מארס 2020, כאשר התמודד על מועמדות המפלגה הדמוקרטית לנשיאות, פרסם ג'ו ביידן ב-Foreign Affairs מאמר מקיף על מדיניות החוץ שלו, אם ייבחר לנשיא. המאמר נכתב בגוף ראשון, וכך מובאים כאן עיקריו.

27/10/2020  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
פחות משבוע וחצי להכרעה בבחירות בארה"ב, ולפי הסקרים, אומנם הנשיא, דונלד טראמפ בפיגור, אך צובר מומנטום. כנגד כל הסיכויים, בדקה התשעים, הוא מצליח להדביק את הפער הגדול לחובתו בקולות המצביעים מול ביידן, נתמך על-ידי תעלולי יחסי ציבור וניצול העובדה שאת האומה האמריקנית, קל להאכיל בלוקשים.
הנשיא דונלד טראמפ ויועציו מהמרים על מהפך של הרגע האחרון, כמו בבחירות 2016, באמצעות שרשרת של עצרות והתקפות בלתי פוסקות על "הדמוקרטים המושחתים". בניגוד גמור למגבלות הקורונה, טראמפ עורך עצרות המונים בתקווה לקבל סיקור תקשורתי נרחב, תוך קריאות לפתוח בחקירות פליליות נגד יריביו ושימוש במסמכים-לכאורה מודלפים. הבעיה שלו, טוען וושינגטון פוסט, היא אחת: השטח השתנה משמעותית.
27/10/2020  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
נשיאותו של דונלד טראמפ הביאה את הדמוקרטיה האמריקנית לנקודת שבירה. הנשיא עודד קיצוניים אלימים, השתמש ברשויות האכיפה ובמוסדות ציבוריים ככלים נגד יריביו, וחתר תחת הלגיטימיות של הבחירות באמצעות טענות כוזבות על זיופים וחוסר נכונותו להודות בתבוסה.
26/10/2020  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
מירב ארד
מירב ארד
חופשת החג מתקרבת בצעדי ענק, ועל רקע חוסר הוודאות יש מי שעדיין לא החליטו סופית על תוכניות לחופש    עבור המתלבטים בדקנו מחירים של חבילות נופש מובחרות מעבר לים
יוסף אליעז
יוסף אליעז
מלחמת חרבות ברזל, בצד מוראותיה, חשפה לנגד עינינו מציאות הטעונה שינוי דחוף    אנו חיים בעולם "פתוח", כפי שנוהגים לומר: "כל העולם הוא כפר אחד גדול"
בעז שפירא
בעז שפירא
איזה מוח חולני יכול להעלות בדעתו לדאוג לתנאי הכליאה של המפלצות? איזה לב אטום ו/או ערל יכול להתעניין בגורלם של הראויים למות בייסורים כעונש על מעשיהם?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il