|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!
יותר חמור מהטעות של אגרנט [צילום: שמוליק גרוסמן/דוברות הכנסת] נתניהו. אף מילה על הטיפול המערכתי [צילום: לשכת ראש הממשלה]

ממצאי מבקר המדינה על הטיפול בקורונה

אנגלמן עשה מה שנתניהו ציפה ממנו

מבקר המדינה ואנשי משרדו ראויים לתשבחות על בחינה בזמן אמת של היבטים חשובים ביותר במאבק בקורונה - אבל עיקר חסר מן הספר: אחריותו של הדרג המדיני בין אם הממשלה והעומד בראשה פעלו כראוי ובין אם שגו, חובה לבדוק זאת ולדווח לציבור נוצר הרושם, שאנגלמן נותן לנתניהו מה שרצה: ביקורת נוחה לו ולממשלתו
26/10/2020  |   איתמר לוין   |   כתבות   |   מגיפת הקורונה   |   תגובות

מגיעה מילה טובה למבקר המדינה, מתניהו אנגלמן, ולעובדי משרדו. בעיצומה של מגיפת הקורונה ומגבלותיה, הם שינסו מותניים ובדקו בזמן אמת פעולות חשובות ביותר הנוגעות למאבק בה: ביצוע הבדיקות, איתור החולים, איכון המגעים, הטיפול בקשישים, הלמידה מרחוק ועוד. גם הפרסום כעת (יום ב', 26.10.20), בעיצומו של הגל השני, הוא משמעותי - והלוואי שהפעם, בניגוד להרגל הקבוע, הממצאים לא יידחקו לתחתית המגירה אלא ייושמו.

כך, למשל, יש לאנגלמן רעיונות מעניינים מאוד לגבי הרחבת אפשרויות הלימוד. למה לא לצאת לסיורים באתרי מורשת או ללמוד במתנ"סים? מעקב צמוד שלו אחרי משרד החינוך גם עשוי לזרז את רכישתם של מחשבים ומודמים, החיוניים ללמידה מרחוק. משרד המבקר יכול ללחוץ על משרד הבריאות ופיקוד העורף להשלים בהקדם את מערך הבדיקות האפידמיולוגיות, ולהמשיך לעקוב אחרי התועלת בשימוש באמצעי השב"כ מול הפגיעה בפרטיות הכרוכה בכך.

הדבר החשוב ביותר שיכול אנגלמן לעשות בהקשר זה הוא לקבוע כבר עכשיו תאריך יעד לפרסום ממצאי המעקב - בעוד שלושה-ארבעה חודשים לכל היותר. הכוח העיקרי, אולי היחיד, של מבקרי המדינה הוא דעת הקהל והתקשורת - והפעם חובה לנצל אותו במלוא העוצמה, על-ידי מעקב צמוד ופרסום מהיר ככל האפשר של הממצאים.

הבעיה העיקרית עם הממצאים של אנגלמן היא מה שאין בהם: מילה וחצי מילה על הדרג המדיני. כאילו הרופאים והפקידים במשרד הבריאות מקבלים את ההחלטות לבדם. כאילו השב"כ פועל בחלל ריק. כאילו חוסר המוכנות ללמידה מרחוק נחת משמים. כאילו פקידי רשות המיסים הם שקבעו את התנאים למתן המענקים לעצמאים. ובעיקר - כאילו שאין מי שתפקידם לרכז את כל הטיפול, לראות את כל התמונה ולקבל את כל ההחלטות: שרי הממשלה, חברי קבינט הקורונה וראש הממשלה. אין בממצאים אף מילה (אף מילה!) על הטיפול המערכתי בקורונה, ואין בהם אף מילה על אחריותם של השרים השונים לנקודות הספציפיות.

החוסר הזה בולט עוד יותר לעין לנוכח דבריו של אנגלמן עצמו בהקדמה לממצאים: "במסגרת הביקורת הועלו ממצאי ביניים אשר תיקונם יכול לשפר את תפקוד המערכות הממשלתיות והציבוריות בטיפול במיגפת הקורונה ואת השירות לציבור. לאור חשיבות הנושא והערך המוסף הטמון בתיקון הליקויים מהר ככל האפשר, מצאתי לנכון להניח על שולחן הכנסת את ממצאי הביניים ולפרסמם לציבור". אין מה לתקן בדרג הפוליטי? הרי אנחנו רואים את המצב; הכל באחריות הדרג הפקידותי?

אנגלמן מוסיף וכותב: "דוח זה משקף את חזון מבקר המדינה ואת יעדיו, ובכללם ביצוע ביקורת בונה, רלוונטית, אובייקטיבית ומכבדת, אשר מכַוונת אל אתגרי העתיד, מטייבת את פעילות הגופים המבוקרים, מקדמת את מילוי ייעודם ומגבירה את התועלת שהציבור יכול להפיק מפעילותם; הביקורת מתמקדת בנושאים חברתיים, ובהם השירות לאזרח, ובסיכונים המהותיים המשפיעים על פעילות הגופים המבוקרים, ופועלת להטמעת נורמות של תקינות בסדרי הממשל והמינהל הציבורי ושל טוהר המידות". בהחלט חזון מכובד וראוי; הבעיה היא, שקשה לראות כיצד הוא ממומש, כאשר בעיצומו של המשבר הרפואי החמור ביותר בתולדות המדינה - המבקר בכלל אינו סבור שיש לבחון את התנהלותו של הדרג המדיני.

נדגיש: צריך לבדוק. ייתכן שהמסקנות יהיו חיוביות - ובהחלט ראוי לפרסם אותן (אנגלמן עצמו עושה זאת בכל אחד מהדוחות שלו וגם בממצאים הנוכחיים). כל מי שאכפת לו מן המדינה ותושביה, צריך לקוות שהממשלה עושה את המיטב כדי לתת מענה רפואי, כלכלי, חינוכי וחברתי; ואם היא עושה זאת - מגיע לנו לדעת. ואם המסקנות הן שליליות - ודאי שחובה לפרסם אותן מיידית, מתוך ראיית "הערך המוסף הטמון בתיקון הליקויים מהר ככל האפשר" כדבריו של אנגלמן. אבל לא לבדוק כלום ולא להגיד כלום? זה הרבה יותר מאשר מוזר ומתמיה.

אנחנו מצויים במשבר אמון קשה בין הדרג המדיני לבין לפחות חלק ניכר מן הציבור. הדבר בא לידי ביטוי בזלזול במגבלות הקורונה, שהוא חוצה מגזרים ויישובים. אנגלמן יכול היה וצריך היה לבדוק את מעשיו של הדרג המדיני, במיוחד בגלל משבר האמון הזה. אם הממשלה פועלת כהלכה - מגיע לה שהציבור יידע זאת. אם היא מפשלת - מגיע לה שהציבור יידע זאת. תזכורת קטנה: אנחנו בעלי המניות של המדינה הזאת, ואנחנו זכאים לקבל דיווח מלא והוגן בזמן אמת על מעשיהם של חברי ההנהלה ומועצת המנהלים שלנו.

קשה להתחמק מן הרושם, שאנגלמן עושה בדיוק את מה שציפה בנימין נתניהו שיעשה כאשר דחף את מינויו, למרות שלכאורה היו בעלי כישורים טובים משלו לתפקיד מבקר המדינה: ביקורת נוחה וחסרת שיניים, לפחות מול הממשלה. אנגלמן נותן לדרג המדיני בכלל ולנתניהו בפרט פטור מביקורת בנושא החשוב ביותר עימו הם מתמודדים. הוא חוזר על הטעות של ועדת אגרנט, אשר ניקתה מאחריות את גולדה מאיר ומשה דיין והטילה את כולה על דוד אלעזר ואלי זעירא. ובעצם, הטעות של אנגלמן חמורה עוד יותר: ועדת אגרנט בדקה את מלחמת יום הכיפורים בדיעבד; אנגלמן בודק את הקורונה בזמן אמת, כאשר אפשר וצריך לתקן תוך כדי תנועה.

נזכיר את המספרים. למעלה מ-2,000 ישראלים מתו מן הקורונה, למעלה מ-350,000 חלו, קרוב למיליון איבדו את מקומות עבודתם. המגיפה היא כוח עליון, זה ברור לגמרי - אבל ההתמודדות איתה היא לגמרי בידי אדם. אסור לבחון רק מקטעים סלקטיביים מתוך התמודדות זאת. חובה לבחון את אחריותם של מקבלי ההחלטות וקובעי המדיניות. כאשר הוא נמנע מבדיקה שכזאת, אנגלמן מצטרף לנושאים באחריות לתוצאות הקשות של הקורונה, ההולכות ומחמירות.

תאריך:  26/10/2020   |   עודכן:  26/10/2020
איתמר לוין
+"מ-200 אלף עובדי מסעדנות נותרו 40 אלף"
00:14 27/10/20  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
תומר מור - ממובילי מאבק המסעדות: "כמה אפשר להגיע לוועדות ולשמוע אותן תשובות? בכוח אתם מובילים שאנשים יעבדו בשחור"  ▪  יו"ר הוועדה לביקורת המדינה: "מסעדנים דיברו בוועדה מדם ליבם אבל למשרד הבריאות לא היה חשוב לתת להם תשובות"
(רותי תבור. אני לא מהלוזרים [צילום: שמוליק גרוסמן/דוברות הכנסת])
+'איי התיירות' יועברו לוועדת החוקה
22:31 26/10/20  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
אושר בקריאה ראשונה הסדר מיוחד ל-"איי תיירות" במסגרתו תתאפשר פתיחת מלונות בעיר אילת ואזור עין בוקק, אם רמת התחלואה בהן תהיה נמוכה

([צילום: booking.com])
+המסחר והצימרים לא ייפתחו בשבוע הבא
21:31 26/10/20  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
קבינט הקורונה קבע כי פתיחת חנויות רחוב, צימרים ושירותים קהילתיים תעלה לדיון רק ביום חמישי הבא  ▪  בשבוע הבא יחודשו הלימודים בכיתות א' וב'  ▪  יתאפשר ערבוב קפסולות מאותה שכבת גיל ומאותו מוסד חינוכי בצהרונים
(המסחר מת בחודשי הקורונה [צילום: נתי שוחט/פלאש 90])
+שלושה חולים מאומתים הגיעו מטורקיה לישראל
17:24 26/10/20  |  עידן יוסף
משרד הבריאות עדכן כי חולים מאומתים שחזרו מטורקיה לישראל באמצעות חברת טורקיש איירלינס נמצאו מאומתים לקורונה ומי שטס עימם התבקש להיכנס לבידוד.
+"בסוף הקורונה הגיעה לישראל מבחוץ"
16:10 26/10/20  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה
פרופ' גרוטו נטש את הדיון לאחר חילופי דברים בנושא הפעלת הצימרים  ▪  היו"ר מרגי: ההתנהגות הזו אינה מקובלת, אם לא אז שייקח חופשה או יצא לחל"ת"  ▪  ח"כ חיים כץ בוועדת העבודה והרווחה: להחמיר את העונש לשבים לישראל המשקרים לגבי שהייה במדינות אדומות
(פרופ' גרוטו בדיון בוועדת הכלכלה [צילום: מסך])
[צילום: ערוץ הכנסת]
+החקירה האפידמיולוגית יעילה בהרבה מהשב"כ
15:56 26/10/20  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
פחות מ-5% מן המגעים שמאתר השב"כ מתבררים כחולים בעצמם - לעומת 24% בתשאול של החולים שמקיים משרד הבריאות  ▪  סגן ראש השב"כ אמר בתחילת יולי: "הכלי השב"כי הופך בעצם לכלי של משרד הבריאות להכנסת אזרחים לסגר"  ▪  הסיוע בקורונה עלול לפגוע בשב"כ בעתיד בשל חשיפה מסוימת של יכולותיו
החקירות עדיפות על האיכון [צילום: יוסי אלוני/פלאש 90]
ארגמן. לפני האישור הרשמי [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]
+הלימוד מרחוק: ל-135,000 תלמידים אין מחשבים
15:56 26/10/20  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
לחלק ניכר מן התלמידים החרדים והערבים אין מחשבים וחיבור לאינטרנט  ▪  משרד החינוך: התחלנו לרכוש מחשבים ומודמים  ▪  אנגלמן: לעבור לקיום לימודים במרחבים סביבתיים-עירוניים פתוחים
נזקים בשל העדר לימודים [צילום אילוסטרציה: מרים אלסטר, פלאש 90]
חלוקת מחשבים החלה רק לאחרונה [צילום: חורחה נובומינסקי, לע״מ]
+מערכת לחקירות האפידמיולוגיות - רק בחודש הבא
15:55 26/10/20  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
החולים מוסרים מידע חלקי בלבד, כדי למנוע ממי שבאו איתם במגע את חובת הבידוד  ▪  מספר החוקרים בישראל ביחס למספר התושבים עודנו נמוך מאשר במדינות אחרות
(שיפור אחרי החבירה לפיקוד העורף [צילום: דו"צ])
+רוב תוצאות הבדיקות - לאחר 36 שעות ומעלה
15:55 26/10/20  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
המשמעות: עד שלושה ימים מתבזבזים לפני שניתן לאתר את מי שבאו במגע עם החולים  ▪  2.1 מיליון ערכות לבדיקות סרולוגיות ב-98 מיליון שקל נותרו ללא שימוש
(היעד: 48 שעות [צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90])
+36% מהנפטרים - קשישים המתגוררים במוסדות
15:55 26/10/20  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
שיעור זה גדול פי שישה מחלקם באוכלוסיית הקשישים הכללית  ▪  מנהלי המוסדות מתקשים לחייב את העובדים לעבור בדיקות שוטפות
(דרושות בדיקות לעובדים [צילום: יוסי אלוני, פלאש 90])
+ייתכן שניתנו מענקים למי שלא היו זכאים להם
15:55 26/10/20  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
רשות המיסים לא בדקה את זכאות העצמאים  ▪  אנגלמן ממליץ להקל בהכרה בחובות אבודים, להעניק הקלות נקודתיות לענפים שנפגעו בצורה קשה במיוחד ולאפשר גם למייצגים לבקש את המענקים
(המתנה של שעתיים למענה הטלפוני [צילום: ריצ'רד שירו, AP])
+עשרות דוחות חולקו למשתתפי מסיבת טבע ליד שפיים
15:14 26/10/20  |  עידן יוסף
ביום שישי (23.10.20) התקבל במשטרת ישראל דיווח על מסיבת טבע בשטח פתוח בין כביש 2 לכביש 4 סמוך לשפיים. שוטרים שהגיעו למקום הבחינו בכ-150 משתתפים, מתוכם 3 עוכבו לחקירה בתחנת המשטרה: אחד מהם מארגן המסיבה, אחר - אחראי על ההגברה במקום והשלישי- היה ללא מסיכה לפניו ונשא תיק שהכיל למעלה מ-145 בקבוקי גז (קצפת). האחרון נקנס בדוח שלס 500 שקל בגין אי-עטיית מסיכה.

בהמשך, השוטרים קנסו את משתתפי המקום בעשרות דוחות בגין אי-עטיית מסיכה ומארגן המסיבה נקנס בדוח ע"ס 5,000 שקל. עם הגעת הניידת למקום, נזרק לעבר הניידת המשטרתית בקבוק משקה אלכוהולי אשר התנפץ וגרם לניידת נזק בדלת האחורית.

השוטרים לקחו לתחנת המשטרה את הציוד שנתפס במקום, שכלל בין היתר מחולל, רמקולים, תופים ומגברים. מארגן המסיבה זומן לשימוע בתחנת המשטרה.
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
אנגלמן עשה מה שנתניהו ציפה ממנו
תגובות  [ 5 ] מוצגות   [ 5 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
באום
26/10/20 19:37
2
שאול א.
26/10/20 23:53
3
תעמולה או עיתונאו
27/10/20 00:18
4
ביבאי
27/10/20 04:32
5
בבר
3/11/20 17:52
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מגיפת הקורונה
יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ יעקב מרגי יזם (יום ב', 26.10.20) דיון על מצב התיירות בישראל ובירך בירך על איי התיירות הירוקים. "חייבים לאפשר חידוש תיירות הפנים והחוץ, כמובן מתוך זהירות ומתינות ולא כפי שהיה בגל הראשון. אבל מדובר באחד ממנועי הצמיחה של המשק וצריך להתחיל את המתווה. צימרים זה אחד הדברים שלא ברור למה מתעכבים, וכך גם הכנת מתווה לכניסת תיירים לישראל", אמר ח"כ מרגי.
26/10/2020  |  מירב ארד  |   חדשות
הכלים שהפעיל השב"כ לא אפשרו לו לעמוד במלואה במשימה שהוטלה עליו לאיתור חולי קורונה ולאיכון מגעיהם - קובע (יום ב', 26.10.20) מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן, בממצאי הביניים שלו על הקורונה. אפקטיביות החקירה האפידמיולוגית המבוצעת על-ידי תשאול של החולה גבוהה במידה ניכרת מזו של השב"כ: שיעור החולים מבין המגעים המאותרים בחקירות הוא 24%, לעומת 4.6% בלבד במגעים שמאתר השב"כ.
26/10/2020  |  איתמר לוין  |   חדשות
למשרד החינוך אין תמונת מצב מלאה בדבר אמצעי קצה וחיבור לאינטרנט בבתי התלמידים (והמורים) - ואין מועד ברור שבו צפוי שתהיה לו תמונת מצב כזו. להערכת המשרד, ל-135,000 תלמידים אין מחשבים; קיימות גם הערכות אחרות ואין תמונת מצב אחידה ומוסכמת. המחסור חמור במיוחד במגזר החרדי (ל-42% מהתלמידים אין מחשבים ול-72% אין חיבור לאינטרנט) ובמגזר הערבי (26% ו-38% בהתאמה). כך מוסר (יום ב', 26.10.20) מבקר המדינה, מתתיהו אנגלמן, בממצאי הביניים על הקורונה - וחושף בעיית תשתית קשה המונעת מרבבות תלמידים ללמוד מרחוק.
26/10/2020  |  איתמר לוין  |   חדשות
בחודש אוגוסט השנה לא הייתה למשרד הבריאות מערכת יעילה לניהול איכותי של מערך החקירות האפידמיולוגיות של חולי הקורונה. חודש לאחר מכן, לאחר החבירה למפקדת אלון בפיקוד העורף, הוחל בהטמעת מערכת מעודכנת לניהול חקירות, שתוכל לסייע בביצוע איכותי של חקירות ובניהול מבוקר שלהן. המערכת מתוכננת להיות מופעלת במלואה רק בתחילת החודש הבא - מוסר (יום ב', 26.10.20) מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן, בממצאי הביניים שלו על הקורונה.
26/10/2020  |  איתמר לוין  |   חדשות
74% מהנבדקים לגילוי קורונה מקבלים מהמעבדה את תוצאות הבדיקה לאחר יותר מ-36 שעות מאז ההפניה לבדיקה, ומתוכם 33% מקבלים את התוצאות לאחר יותר מ-72 שעות מאז ההפניה לבדיקה - בעוד היעד של משרד הבריאות הוא עד 48 שעות. כך מגלה (יום ב', 26.10.20) מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן, בממצאי הביניים שלו בנושא הקורונה. משמעות הדבר היא, שבעשרות אלפי מקרים הולכים לאיבוד עד שלושה ימים הנחוצים לאיתור מהיר של מי שהיו במגעים עם החולים.
26/10/2020  |  איתמר לוין  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
מירב ארד
מירב ארד
חופשת החג מתקרבת בצעדי ענק, ועל רקע חוסר הוודאות יש מי שעדיין לא החליטו סופית על תוכניות לחופש    עבור המתלבטים בדקנו מחירים של חבילות נופש מובחרות מעבר לים
אלי אלון
אלי אלון
כשלושה שבועות לאחר סיום מלחמת ששת הימים, הסתערו עשרות תושבים ערבים מרצועת עזה על מחנה מחסני האספקה והמזון שהיה שייך לכוח האו"ם
דן מרגלית
דן מרגלית
עמרי מניב בערוץ-12 הביא צרור של הקלטות של שיחות בין שקד לבין נוה    הוא לחץ למנות את איתן אורנשטיין לנשיא המחוזי בתל אביב    שקד נכנעה והצביעה בעד אורנשטיין
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il