|   15:07:40
דלג
  יוני בן-מנחם  
עיתונאי, פרשן העולם הערבי
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל

הברית האזורית החדשה

הצטרפותה של סודן לתהליך הנורמליזציה עם ישראל מחזקת את התוכנית האמריקנית להקמת ברית ישראלית-ערבית במזה"ת תחת חסותה של ארה"ב. הברית החדשה אמורה להתמודד עם הסכנה האירנית ועם סכנות האסלם הקיצוני והטרור
27/10/2020  |   יוני בן-מנחם   |   יומני בלוגרים   |   תגובות
פומפאו ונשיא סודאן בורהאן [צילום: הקבינט הסודני/AP]

אויביה של ישראל במזה"ת ובראשם אירן מתקשים עדיין לעכל את השינוי שחל בסודן אשר הודיעה על הסכמתה לנורמליזציה עם ישראל. צחוק הגורל הוא שמדובר במדינה שאירחה ב-1967 את ועידת ח'רטום שבה הודיעו מדינות ערב על שלושת "הלאווים": לא להכרה בישראל, לא למו"מ עמה ולא לשלום עמה.

מאז זרמו מים רבים בים התיכון ובים האדום, סודן, מדינה של 40 מיליון תושבים, הלכה למהלך החשוב החדש הזה מתוך אינטרסים כלכליים, אזוריים ובינלאומיים אך חשוב לזכור שמדובר במדינה נוספת שהתנתקה מהחלטות הליגה הערבית ומיוזמת השלום הערבית ולא נתנה להחלטות האלה, שאבד עליהן הקלח, לפגוע באינטרסים החיוניים שלה, גם היא התעלמה מדרישות הפלשתינים והציבה את האינטרסים שלה בראש סדר העדיפות ולא את הבעיה הפלשתינית.

סודן תשתלב בברית האזורית החדשה

שר המודיעין של ישראל, אלי כהן, התראיין ב-25 באוקטובר לעיתון "אל-סודאני" היוצא לאור בסודן והודיע כי ארה"ב וישראל פועלות להקמת ברית אזורית תחת מטרייה אמריקנית שתכלול בנוסף לישראל את מצרים, ירדן,איחוד האמירויות וסודן. הוא העריך כי מדינות נוספות יצטרפו לברית הזו אך לא פירט מהן מטרות ויעדי הברית הזו.

השר אלי כהן העריך כי משלחת סודאנית תגיע לישראל לדון ביחסים בין שתי המדינות ובנושאים כלכליים וגילה כי הוא יצא בקרוב בראש משלחת ישראלית לסודן לאחר החתימה הרשמית על הסכם השלום בין שתי המדינות וקבלת אישור מח'רטום לביקור המשלחת הישראלית. בתוך כך, חשף הגנרל הסודאני יאסר אלעטא,חבר המועצה הריבונית בסודן, כי הצבא הוא שעומד מאחורי הנורמליזציה עם ישראל. הצבא הסודאני עושה כל שביכולתו לקדם את הסכם הנורמליזציה עם ישראל אך הזירה הפוליטית הפנימית בתוך סודן איננה שקטה.

בין המפלגות השונות החלו מגעים להקמת חזית מפלגתית שתפעל נגד הנורמליזציה עם ישראל, החזית תכלול מפלגות איסלאמיות של הסלפים, תנועת "האחים המוסלמים" ואנשי דת צופים, הנימוק ליוזמה הזו הינו הטענה כי כוחות זרים מתערבים בעניינים הפנימיים של סודן שאינם מעוניינים כי יקום בה משטר דמוקרטי. עם זאת, ההערכה בצבא הסודאני היא כי שום התארגנות פוליטית במדינה לא תצליח למנוע את הסכם הנורמליזציה עם ישראל וישומו.

סודן שבעבר אירחה בשטחה את מנהיג אל-קאעידה אוסאמה בן-לאדן, שהייתה במשך שנים רבות ציר מרכזי להברחת נשק מאירן לחמאס ברצועת עזה ואף איפשרה ב-2012 לאירן להקים בשטחה מפעול ליצור תחמושת עבור חמאס, מתנערת מכל קשר לטרור ואירן ואמורה להשתלב בברית החדשה שמטרתה להילחם בסכנה האירנית ובאיסלאם הקיצוני. סודן היא נכס אסטרטגי חשוב בברית האזורית, היא שוכנת לחופי הים האדום, יש בה כמה נמלים ואפשר להקים בה בסיסים צבאיים חדשים. גורמים מדיניים בכירים בירושלים אומרים כי הברית האזורית שעליה דיבר שר המודיעין אלי כהן כוללת שלוש מטרות עיקריות.

  • התמודדות עם הסכנה האירנית ובלימת מגמות ההתפשטות האירניות במזרח התיכון.

  • בלימת התחזקות והשפעת ציר "האחים המוסלמים" בראשות טורקיה וקטר במזה"ת ומלחמה בטרור האיסלאמי.

  • יצירת ברית שתהווה גשר בין ישראל לרש"פ ושתשפיע על הרש"פ לחזור לשולחן המשא-ומתן עם ישראל במטרה להגיע להסדר מדיני מוסכם, אפשר שזה יקרה רק לאחר ירידתו של יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס מן הבמה הפוליטית.

שת"פ בין אירן ל"אחים המוסלמים"

הסכנה לישראל ולמשטרים הערבים המתונים במזה"ת נובעת משיתוף הפעולה של אירן השיעית עם תנועת "האחים המוסלמים" הסונית, רק השבוע קיבלנו דוגמה מוחשית נוספת לכך כאשר ממשלת עירק השיעית דחתה את בקשת מצרים והליגה הערבית להכריז על תנועת "האחים המוסלמים" בעירק כתנועת טרור.

אחמד מולא טלטל דובר ממשלת עירק אמר ב-25 באוקטובר לאמצעי התקשורת: "ההתייחסות לכל קבוצה בעירק כארגון טרור היא רק לאחר שהקבוצה הזו עשתה פעולות טרור נגד האזרחים או לאחר שהרימה את נשקה כנגד המדינה, היחס של ממשלת עירק ל"אחים המוסלמים" איננו קשור למה שקורה איתן בממשלות אחרות במדינות העולם".אירן וטורקיה, המובילה את ציר"האחים המוסלמים" גינו את הסכם הנורמליזציה בין ישראל לאיחוד האמירויות, השיח' מוחמד בן זאיד משתדל מאז שלא להתעמת מילולית עם אירן אך קיימת מתיחות גדולה מאוד בין איחוד האמירויות לטורקיה. לאירן יש שתי שלוחות מזויינות חשובות המשתייכות לתנועת "האחים המוסלמים" והן חמאס והג'יהאד האיסלאמי הפועלות מרצועת עזה.

אירן בלחץ

אירן נתונה בלחץ רב מאז השגת הסכם הנורמליזציה בין ישראל לאיחוד האמירויות אשר נותן לישראל גושפנקא רשמית להקמת ברית צבאית עם איחוד האמירויות ומדינות נוספות באזור נגדה. לא רק שר המודיעין הישראלי אלי כהן דיבר על הקמת ברית אזורית ישראלית עם מדינות ערביות בחסות ארה"ב.

שר החוץ האמריקני מייק פומפיאו אמר ב-6 בספטמבר כי הדיאלוג שהיה לו עם ראש הממשלה נתניהו ועם יורש העצר של אבו דאבי השיח' מוחמד בן זאיד והנשיא טראמפ עסק "ברגע ההיסטורי" בין ישראל לאיחוד האמירויות והגעת 2 הצדדים להסכם על הקמת "ברית נגד אירן להגנה על השטחים האמריקנים והמזה"ת". מדבריו של שר החוץ האמריקני עולה כי הסכם הנורמליזציה בין ישראל לאיחוד האמירויות הוא למעשה ברית מדינית-צבאית נגד אירן שמטרתו בין היתר להגן על ארה"ב, בכך שונה ההסכם מהסכמי שלום אחרים שחתמה ישראל עם מצרים ועם ירדן..

אין פלא שהאירנים בלחץ, דוח אירני שפורסם ב-5 בספטמבר באתר האירני "ג'אדה אירן" הזהיר מפני הסכנה של היעדים הבלתי מוצהרים של ההסכם בין איחוד האמירויות לישראל ומהאפשרות שישראל תשיג דריסת רגל במפרץ, דבר שיאיים באופן ישיר על ביטחונה של אירן. הדוח העריך שההסכם עלול להביא להקמת בסיס צבאי ישראלי בתוך איחוד האמירויות שיהיה מופנה נגד אירן.

להערכת מחברי הדוח, ישראל בחרה באיחוד האמירויות בגלל קרבתה למתקנים האסטרטגיים של אירן, כמו שדות הנפט, הנמלים והכורים הגרעיניים שלה. אירן תיאלץ, נאמר בדוח, לנקוט אמצעי נגד צבאיים כפי שהודיע לפני כמה ימים חוסיין סלאמי מפקד "משמרות המהפכה" האירניים וטהרן תיצור בריתות חדשות כדי להתמודד עם ההשפעה הישראלית במפרץ. גורמים במפרץ טוענים כי אירן חוששת מכך שישראל תבנה בסיסי מודיעין באי סוקוטרה מדרום לתימן, שנמצא בשליטת איחוד האמירויות, דבר שיאפשר לה פיקוח על התנועות האירניות מהמפרץ הפרסי דרך מיצרי באב אלמנדב ועד למדינות קרן אפריקה.

עתה הצטרפה לברית נגד אירן גם סודן שהיו לה בעבר קשרים הדוקים עם אירן בתקופתו של הרודן עומר אלבשיר, הצטרפות סודן אל ציר הנורמליזציה עם ישראל מחזקת את סיכויי הקמת הברית האזורית החדשה, ככל שיצטרפו מדינות נוספות לתהליך תתחזק הברית נגד אירן ונגד תנועת "האחים המוסלמים".

למדינות האלה שחתמו על הסכמי נורמליזציה עם ישראל יש דאגות ביטחוניות ושיקולים צבאיים דומים לאלה של ישראל,וזו בהחלט סיבה טובה שיכולה להביא את ממשל טראמפ להקים ברית אזורית נגד אירן על בסיס השתתפותן של מדינות המפרץ ומדינות ערביות נוספות. מי שיכול בעתיד להוביל את הברית הזו הינו יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן",האיש החזק" בממלכה שאמור להפוך למלך הבא של סעודיה ומוביל קו ניצי נגד אירן ונגד "האחים המוסלמים".לכן, חשוב מאוד לצרף בהקדם את סעודיה לברית האזורית הזו, זו אחת הסיבות שממשל טראמפ וישראל משקיעים מאחורי הקלעים מאמצים כבירים להעלות גם את סעודיה באופן גלוי על מסלול הנורמליזציה עם ישראל.

תאריך:  27/10/2020   |   עודכן:  27/10/2020
יוני בן-מנחם
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מאוחר יותר להסכם שלום ששימר את שלמותה הטריטוריאלית של סודן תוך הענות לתביעת הדרום לאוטונומיה אזורית. ואולם ההסכם נשחק בהדרגה על-רקע קשייו הפוליטיים והכלכליים של נומיירי שאלצוהו לקדם את החלת חוקי השריעה וכפייתם גם בדרום, וב-1983 חודשה המלחמה בין הצפון לדרום. בסופו של דבר זכתה דרום סודן בעצמאות ביולי 2011 וזמן קצר לאחר מכן חתמה על הסכם שלום עם ישראל שהייתה בין הראשונות להכיר במדינה החדשה.
27/10/2020  |  חיים קורן  |   יומני בלוגרים
בימים אלה אנחנו עדויים בפרשת "לך לך", הפרשה השלישית בספר בראשית. פרשה שקשה להשאיר אותה מאחורינו ולמהר לרוץ לפרשה הרביעית, שממתינה לנו - פרשת "וירא". שתי הפרשות הראשונות: "בראשית" ו"נח" נושאיהן - המין האנושי כולו, האדם בתולדותיו ובכישלונותיו.
לאחר שמזקקים את השיחה המוקלטת שהתקיימה בין מנדלבליט לבין אפי נוה - נשארים עם המילים הבאות: "[שי ניצן] יכול להחזיק אותי בגרון... מה זה השיטה הזו שמחזיקים בגרון בן אדם?!". גם אם נקבל את הסברו של מנדלבליט שדבריו היו בעידנא דריתחא - יהיה בכך להסביר את ניבול הפה (כשתאר את שי ניצן "מניאק") אבל בשום אופן לא יהיה בכך לתרץ את האחיזה של שי ניצן בגרונו.
26/10/2020  |  יוסי דר  |   יומני בלוגרים
אי אפשר היה שלא למחות דמעה כשנפוצה הידיעה על פטירתה של מירית הררי ז"ל. בשנותיה האחרונות כבשה לבבות, השאירה אחריה מסר של אהבת החיים, שמחה, אחדות והכרת תודה על כל מה שיש. היא נפטרה ב-20 בספטמבר בגיל 52. בדיוק חודש ימים אחריה, ב20 באוקטובר, הלכה לעולמה עוד אישה מופלאה, ד"ר גבריאלה ברזין, והיא רק בת 53. את מירית לא הכרתי באופן אישי, את גבריאלה הכרתי היטב, כחברה ושותפה לדרך. מירית נפטרה מסרטן הלבלב, גבריאלה נכנעה לסרטן הדם, לוקמיה. שתיהן, כל אחת בדרכה, ניהלו מאבק מעורר השתאות במחלה הממארת, לא מסתירות את שעובר עליהן, משדרות תקווה, חמלה ואהבה.
שוק המשרדים מצוי כיום בעיצומו של משבר מהגדולים שידע מעודו, אולי אף הגדול ביותר. רצה הגורל שדווקא בעיצומם של בניית מיליוני מ"ר משרדים, חלקם הגדול ב"מדינת תל אביב", באה מגיפת הקורונה, טרפה את הקלפים, והותירה משרדים רבים כאבן שאין לה הופכין.
26/10/2020  |  תמר שניידר  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
כשלושה שבועות לאחר סיום מלחמת ששת הימים, הסתערו עשרות תושבים ערבים מרצועת עזה על מחנה מחסני האספקה והמזון שהיה שייך לכוח האו"ם
בעז שפירא
בעז שפירא
איזה מוח חולני יכול להעלות בדעתו לדאוג לתנאי הכליאה של המפלצות? איזה לב אטום ו/או ערל יכול להתעניין בגורלם של הראויים למות בייסורים כעונש על מעשיהם?
דרור אידר
דרור אידר
זה לא היה ביתן "פיצה ותאנים", זה ביתן של מדינה שנלחמת על הישרדותה, לזרוק את האתגר ככה, זה מעשה פחדני    מכיוון שכולם כועסים על ישראל ללא סיבה אמיתית, רק מתוך אנטישמיות, לתת את המתנה...
עפר דרורי
עפר דרורי
הספר הכתוב יוצא מן הכלל חושף את פעילותו של אלון כמנהיג צבאי במלחמת העצמאות, ומפרט קרבות בהם אלון שינה את פני המערכה
עמנואל בן-סבו
עמנואל בן-סבו
מה גרם לאנשים הרואים בעצמם מצביאים מהוללים, חכמים גדולים, נבונים נושאי פרסים, אסטרטגים בעלי חכמה רבה, להתנגד כל כך ו"להרוג" באיבו את החלום, את הציפייה, את הכמיהה של יהודים מגורשים ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il