|   15:07:40
דלג
  יוני בן-מנחם  
עיתונאי, פרשן העולם הערבי
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?

מותה של יוזמת השלום הערבית

תהליך הנורמליזציה של ישראל עם מדינות ערב מבטא בין היתר את מותה של יוזמת השלום הערבית היוזמה לא הייתה רלוונטית מבחינת ישראל מרגע לידתה, שלום אמת יושג רק על בסיס יוזמה שתבטיח את צרכיה הביטחונים של ישראל
29/10/2020  |   יוני בן-מנחם   |   יומני בלוגרים   |   העולם הערבי   |   תגובות
עבאס. סטירת לחי [צילום: פלאש 90]

מועצת הביטחון של האו"ם התכנסה ב-26 באוקטובר לדון בקריאה של יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס לכנס בתחילת השנה הבאה ועידת שלום בינלאומית. קיילי קראפט, שגרירת ארה"ב באו"ם, חשפה בדיון את מותה של יוזמת השלום הערבית והניחה את הנושא על שולחן מועצת הביטחון ללא כחל וללא סרק. "יוזמת השלום הערבית איננה נחוצה עוד", אמרה קיילי קראפט, "מכיוון שאיננה מספקת את הפרטים הדרושים כדי להגיע לשלום בין ישראל לפלשתינים.

מה שהעולם זקוק לו היום הוא עסקת שלום שתביא לתמיכה כלכלית ולהשקעות שהעם הפלשתיני זקוק להם" היא אמרה, בהתייחסה לתוכנית השלום של הנשיא טראמפ המכונה "עסקת המאה". היא דרשה ממועצת הביטחון להוריד את נושא "הבעיה הפלשתינית" מסדר היום ולדון רק בתוכנית השלום של הנשיא טראמפ.

ממשל טראמפ נוהג במדיניות של "עסקים כרגיל" למרות הבחירות לנשיאות בארה"ב בעוד כשבוע. האמת צריכה להיאמר, זוהי המדיניות הנכונה ללא קשר לשאלה מי יהיה הנשיא הבא של ארה"ב. יוזמת השלום הערבית מתה מזמן, היא לא הייתה רלוונטית במשך 4 השנים של ממשל טראמפ וגם לא הייתה רלוונטית עבור ממשלות ישראל ב-18 השנים האחרונות. היוזמה הזו משקפת את "הקווים האדומים" של הפלשתינים שאותם מנסה ההנהגה הפלשתינית, מתקופתו של יאסר ערפאת ועד היום, לכפות על ישראל ועל הקהיליה הבינלאומית. הפלשתינים הצליחו להעביר אותה כהחלטה מחייבת את מדינות ערב בוועידות הפסגה הערביות ובליגה הערבית עד שאיחוד האמירויות החליטה לחצות את הרוביקון ולחתום על הסכם שלום עם ישראל תוך שהיא מתעלמת מיוזמת השלום הערבית ומהחלטות הליגה הערבית. בעקבותיה הלכו בחריין וסודן ומדינות ערביות נוספות בדרך.

יוזמת השלום הערבית החלה את דרכה כיוזמה של מלך סעודיה, עבדאללה בן עבד אלעזיז, שאומצה ב-2002 בוועידת הפסגה הערבית בביירות ושווקה לעולם כ"פשרה היסטורית" של הפלשתינים והערבים למען השגת שלום במזרח התיכון. היוזמה קובעת כי מדינות ערב יקיימו קשרים דיפלומטיים מלאים עם ישראל בתמורה להקמת מדינה פלשתינית עצמאית בקווי 67 שמזרח ירושלים היא בירתה ולאחר מציאת פתרון צודק לבעיית הפליטים בהתאם להחלטה 194 של האו"ם. היוזמה גם התנתה את השלום עם ישראל בנסיגה ישראלית מלאה מרמת הגולן לקווי 67.

מאז שנולדה היוזמה הזו היא NON STARTER מבחינתה של ישראל. גם מדינות ערביות הבינו זאת והחלו לקיים קשרים חשאיים עם ישראל תוך שהן מחכות להזדמנות המתאימה להתנער ממנה בזמן המתאים להן.

תהליך הנורמליזציה

את הביטוי לכרסום שחל בעמדת מדינות ערב כלפי יוזמת השלום הערבית, נתן יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן כבר ב-2018 כשאמר כי "על הפלשתינים לקבל את השלום או לשתוק" והוסיף "הבעיה הפלשתינית איננה עוד המדיניות של הממלכה (הסעודית) בגלל הבעיות הבוערות באזור". דבריו שיקפו את הסכנה שחשים המשטרים הערבים המתונים מפניה של אירן ומפני ציר "האחים המוסלמים" בראשות טורקיה וקטר שפועל לזעזע את יציבות השלטון במדינות ערב המתונות ובראשן מצרים וסעודיה.

לכך יש להוסיף את האכזבה העמוקה של מנהיגי ערב המתונים מההנהגה הנוכחית של הרש"פ שהינה מושחתת ואיננה מוכנה להתפשר ולהתקדם לעבר שלום אמיתי עם ישראל מכיוון שהיא רוצה להמשיך לאחוז במוקדי הכוח כדי שתוכל להשתמש בכספי המדינות המסייעות לרש"פ באופן שהיא רואה לנכון תוך מעילה בכספים האלה.

שלוש מדינות ערביות חצו עד כה את הרוביקון של הנורמליזציה תוך התעלמות מיוזמת השלום הערבית ומרצונות ההנהגה הפלשתינית ועוד היד נטויה. ההערכה היא כי מדינות ערביות ואיסלאמיות נוספות יצטרפו לתהליך מייד לאחר שיוודעו תוצאות הבחירות לנשיאות בארה"ב. המהלך הזה, שמדינת איחוד האמירויות הייתה החלוצה שלו, קבר עמוק באדמה את יוזמת השלום הערבית שההנהגה הפלשתינית מנסה לעשות לה כעת הנשמה מלאכותית. המשחק היחידי בעיר כרגע הוא "עסקת המאה" של הנשיא טראמפ והוא ימשיך להיות כך אם הנשיא טראמפ יזכה בכהונה נוספת.

כדאי לשים לב לדברים שאמר הגנרל מוחמד חמדאן "דקלו", סגן ראש המועצה הריבונית בסודן ב-27 באוקטובר בראיון שהעניק לעיתון "א-שרק אלאווסט". הוא הדגיש כי נשק החרם הערבי "איבד את ערכו" וכי "הנורמליזציה עם ישראל היא רווח לסודן". "90 אחוזים מהסודאנים תומכים בהקמת קשרים עם ישראל אך באותה העת הם תומכים בזכות העם הפלשתיני למדינה עצמאית. ישראל היא חלק מהעולם והשלום עמה מביא לנו הישגים" אמר חמדאן.

ישראל ויתרה זמנית על הסיפוח בגדה תמורת הסכם השלום עם איחוד האמירויות, היא מקבלת עקרונית את תוכנית השלום האמריקנית "עסקת המאה" עם הסתייגויות מסוימות, צוותים משותפים של ישראל וארה"ב אפילו החלו בשרטוט המפה כדי לתחם את השטחים שיהיו בריבונות ישראלית מלאה בהתאם לתוכנית.

גם אם הממשל האמריקני הנוכחי יתחלף כתוצאה מהבחירות בארה"ב, יהיה זה בלתי אפשרי עבור הפלשתינים להחיות מחדש את יוזמת השלום הערבית נוכח תהליך הנורמליזציה עם ישראל שפרץ בעוצמה, מנהיגי ערב רוצים לדאוג לאינטרסים שלהם וישראל וארה"ב יכולות לספק להם את ציפיותיהם ולענות על האינטרסים שלהם.

מקומה של יוזמת השלום הערבית הוא בארכיון ההיסטוריה, לשם יש להכניס גם את יוזמתו הממוחזרת של יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס לכינוס ועידת שלום בינלאומית. ההנהגה הפלשתינית איננה רוצה בפשרה שתהייה מקובלת על ישראל, היא איננה מוכנה לוותר על תוכניותיה ומנסה לכפות על ישראל את "הקווים האדומים" שלה כדרך לפתור את הסכסוך. תהליך הנורמליזציה שהחל בין ישראל למדינות ערב הוא סטירת לחי מצלצלת לאסטרטגיה הזו של מחמוד עבאס.

ההנהגה הפלשתינית נכשלה ואם היא רוצה ברצינות להתקדם לעבר שלום אמיתי עם ישראל היא צריכה להניח על השולחן יוזמת שלום ריאלית שמתחשבת בצרכיה הביטחוניים של ישראל. כל עוד זה לא יקרה הפלשתינים ישארו תקועים בביצה שהם חפרו לעצמם. חלף זמנה של ההנהגה הפלשתינית הנוכחית והגיע הזמן להחליפה. גם הפלשתינים מבינים זאת. הכדור נמצא כעת במגרשם אך ספק רב אם הם יכולים לעשות את השינוי המתבקש.

תאריך:  29/10/2020   |   עודכן:  29/10/2020
יוני בן-מנחם
+אינתיפאדת מחנות הפליטים
21:15 29/10/20  |  יוני בן-מנחם   |   לרשימה המלאה
מתיחות גדולה במחנות הפליטים בגדה בעקבות גל מעצרים שעושה הרש"פ בקרב תומכיו של מוחמד דחלאן  ▪  גובר החשש לעימותים אלימים בהיקף נרחב, כולל שימוש בנשק חם, בכירים בפתח נערכים גם לאפשרות היחלשות השלטון המרכזי ברמאללה
(פרג'. אתגר ביטחוני גדול [צילום: מתוך יוטיוב])
+שטיפת מוח - בקפסולות
09:51 29/10/20  |  עו"ד אברהם פכטר   |   לרשימה המלאה
שטיפת המוח הפוליטית המונהגת על-ידי אגודה מגמתית, כולל שיתוף של אנשי צבא ומוסד לשעבר, היא לא רצינית ולא משוכנעת  ▪  מדובר באנשים עם עבר מפואר אבל עם ראיית עתיד של קטרקט או בצורה ציורית יותר ראיית עתיד עם משקפת סגורה
(החלטות של רגע [צילום: מרים אלסטר/פלאש 90])
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מותה של יוזמת השלום הערבית
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  העולם הערבי
שטיפת מוח פוליטית - על-ידי מיטב פרשנינו, שדרנינו ופוליטיקאים מתוסכלים. בטלוויזיה, בעיתונות הכתובה נגד כל מהלך של הממשלה הנוכחית, כמו הסכמי השלום עם ארצות ערב הגדלות ומתרבות. מדי שבוע, וזה כואב, מרגיז ומתסכל איך קורה שהימין מביא יותר שלום מהשמאל הליברלי.
עצמאותו של עיתונאי אינה בהכרח מתכון לאובייקטיביות. פרשנים וכותבי מאמרי מערכת בד"כ יבטאו דעה, אולם מקור האמינות שלהם, לעולם ינבע מהצמדות לעובדות, מיכולת אינטלקטואלית סבירה ומאמנות העידכון ללא הטיה מובנית. לפיכך, העיסוק בעיתונאות חדשותית שומה שיתבסס על המאמץ לחשוף את האמת ולהנחיל אותה לקהל הקוראים.
28/10/2020  |  רפאל בוכניק  |   יומני בלוגרים
בימים הקרובים יציינו ממשלת ישראל ומשפחת רבין את יום השנה ה-25, לרצח יצחק רבין ז"ל (4 בנובמבר 1995). במועד זה צפות ועולות, מטבע הדברים, שאלות משאלות שונות. המרכזית שבהן מתייחסת לבירור המובע בכותרת דלעיל: מהי מורשת רבין? לא נפרוש כאן את מלוא היריעה. לרבין זכויות רבות בהיסטוריה של מדינת ישראל. בחינת תפקודו שלו ושל שמעון פרס בתקופת הסכמי אוסלו, מחייבת, באספקלריית השנים שעברו מאז, בחינה מחודשת ומדוקדקת של הסכמים אלה. אין להתחמק מבירור מידת הצלחתו או כשלונו של הצמד רבין/פרס. כאשר שאלה זו לפותה ללא הפרד בשאלה מה הביאו לנו בכנפיהם הסכמי אוסלו כשלעצמם.
28/10/2020  |  מרדכי ליפמן  |   יומני בלוגרים
הנה בא השלום, לא עם מדינה ערבית אחת, לא שתיים, שלוש מדינות, והתור לחתימה על הסכמי שלום ונורמליזציה עם מדינת היהודים, מדינת ישראל, רק מתארך. בקבוקי שמפניה היו אמורים להיפתח באולפני החדשות, מגישות עם חיוך של שמחה ומגישים עם מבע של אושר אינסופי היו אמורים לפתוח את מהדורות החדשות.
הבחירות לפרלמנט הירדני יתקיימו ב-10 בנובמבר, אלא אם יחליט המלך עבדאללה לדחותן בשל הקורונה. על-פי החוקה הירדנית, הממשלה היוצאת הייתה חייבת להגיש את התפטרותה ואכן עשתה זאת. המלך העדיף לא למנות מחדש את עמר אל-רזאז כראש ממשלה והטיל את הרכבתה על ד"ר בישר אל-חצאונה, שמילא שורת תפקידים בכירים במשרד החוץ הירדני, ובשנים האחרונות היה יועצו המדיני הקרוב של המלך. הממשלה החדשה הושבעה ב-12 באוקטובר בטקס שנערך על-פי כללי התקופה – הנוכחים עטו מסכות ולא צולמה תמונה קבוצתית.
24/10/2020  |  עודד ערן  |   כתבות
רשימות נוספות   /   העולם הערבי  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   ישראלי-ערבי  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   ישראלי-פלשתיני  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   תוכנית המאה  /  מי ומי  
טראמפ: סודן תוסר מרשימת תומכי הטרור  /  איציק וולף
ארה"ב חתמה על חוזה לשת"פ צבאי עם מרוקו  /  אביתר בן-צדף
אמיר כוויית סבאח מת בגיל 91  /  איציק וולף
ההעדפה של מצרים: דונלד טראמפ  /  אופיר וינטר, צבי לב
הנורמליזציה מתחילה עם נסיכויות המפרץ  /  עמוס גלבוע
טעם החיים  /  ציפי לידר
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
כשלושה שבועות לאחר סיום מלחמת ששת הימים, הסתערו עשרות תושבים ערבים מרצועת עזה על מחנה מחסני האספקה והמזון שהיה שייך לכוח האו"ם
ציפי לידר
ציפי לידר
למרבה האירוניה, בתו של פרעה היא שהצילה אותו ובסופו של דבר פרעה בכבודו ובעצמו גידל את משה בארמונו, וסלל את הדרך לגאולה    האדם חושב, והאלוקים צוחק
דן מרגלית
דן מרגלית
עמרי מניב בערוץ-12 הביא צרור של הקלטות של שיחות בין שקד לבין נוה    הוא לחץ למנות את איתן אורנשטיין לנשיא המחוזי בתל אביב    שקד נכנעה והצביעה בעד אורנשטיין
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il