|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות

ההסתה שקדמה לרצח רבין

הרצח הפוליטי הבא יהיה כנראה כנגד מפגינים, בדומה למקרה של אברושמי נגד גריצווייג. אך ההסתה כיום שונה מרחק שמיים וארץ מזו שהתנהלה ערב רצח רבין היא הורכבה מארבעה נדבכים עיקריים: מהממסד (כגון נתניהו), מפנאטיות דתית, מתחושה של חורבן הבית, ומהסתה יעילה כנגד אדם יחיד
29/10/2020  |   טל בן-יעקב   |   יומני בלוגרים   |   פרשת רצח רבין   |   תגובות
עמיר. רצח וגם ירש [צילום: פלאש 90]

ההודעה של איתן הבר בדבר מותו של ראש הממשלה המנוח יצחק רבין ז"ל הביאה עימה קול זעקה שבורה שעברה בכל רחבי ארץ הקודש. הרוצח הארור והמתועב יגאל עמיר ירה שלושה כדורים בלב ליבו של העם ופילח את מרקם החברה על כל רבדיה השונים. הימין המתנחלי-משיחי לעולם יישא על גבו אות קין, והשמאל לעולם לא יתנחם, מבלי חס וחלילה להוריד מכאבם של כל אלו שלא ראו או רואים ברבין את מנהיגם האישי - הכאב הוא של כולם; וכן, גם לציונות הדתית מותר לכאוב.

הקיטוב, השסע והפצע שהרצח האיום יצר מעולם לא אוחה, וספק גדול אם מתישהו זה יקרה; להפך - נראה שהוא רק מעמיק וגדל לממדי ענק אשר מאיימים להרוס את החברה הישראלית ולנפץ לרסיסים כל שאיפה לאחדות. גם מי שעוד לא נולד כאשר רבין נרצח יכול בוודאי להרגיש זאת. עברו 25 שנה - שנות דור שלם - וההסתה רק הולכת וגוברת.

ההסתה של היום מאוד שונה מזו שהתנהלה ערב רצח ראש הממשלה. היא יותר דומה לזו שקדמה לרצח אמיל גרינצווייג על-ידי יונה אברושמי. נראה כי הרצח הפוליטי הבא יהיה כנגד מפגין או מפגינים. כבר עכשיו העם עד לאלימות המתרוצצת ברחובות של פעילי ימין כלפי אלו המוחים כנגד רה"מ בנימין נתניהו. רק שכיום נוסף עוד אלמנט חשוב המשחק תפקיד משמעותי בשיח הרווי באלימות המתנהל כיום - הרשתות החברתיות, בהם ההסתה משתוללת כמו אש בשדה קוצים.

באינטרנט ניתן לכתוב הכל. מצד אחד, מדובר בכלי המנגיש מידע וידע שפעם לא היה בהישג יד, מה שתורם להשכלה ולשוויון הזדמנויות, ובנוסף טומן בחובו את האפשרות לקירוב של אנשים זה לזה וליצירת אינטראקציות ביניהם; מצד שני, מאוד קל לקלל ולהסית כאשר הדבר נעשה מול המחשב ולא מול בן אדם אמיתי, ומאד מאוד קל להפיץ אלימות מילולית להמון אדם, מה שלא היה אפשרי פעם. בנוסף, הקלות הבלתי נסבלת שבהפצת פייק ניוז ושקרים תורמת רבות לשיח של שנאה, שכן ניתן להטות דעת קהל, לפרסם דברי שטנה לכל מאן דבעי, ולגרום לקבוצות אנשים לחשוב, למשל, שפוליטיקאי מסוים מתנכל אליהם, על-ידי כתיבת מאמר עליו שמתיימר להציג עובדות, למרות שהן שקריות לחלוטין, וכתוצאה מכך מתקבעות תחושות של אנטי ושל שנאה כלפיו, גם אם הוא לא עשה דבר שיצדיק זאת.

הרעל שנשפך ברשתות החברתיות מגיע כמעט לכל מקום ולכל חלקה טובה. למעשה, כמעט ואי אפשר להתחמק ממנו, מה שתורם ליצירת שיח מאיים, מסית, מפלג, מקטב ואלים - כל מה שצריך על-מנת ליצור כר פורה לרוצחים בפוטנציה וליצירת התנאים המתאימים שיבשילו לכדי מעשה מתועב. ועדיין, ההסתה כיום, כאמור, שונה מרחק שמיים וארץ מזו שהתנהלה ערב רצח רבין. ישנם מספר נדבכים עליהם היא נבנתה:

א. הממסד: חלק מההסתה הפרועה הגיעה מהממסד והמיינסטרים - ליבו הפועם של העם. למשל, ראש האופוזיציה דאז, נתניהו, המנהיג הבלתי מעורער של חצי מן הציבור, לא רק שנתן להסתה את הבמה הראשית ולגיטימציה סוחפת, אלא שהיווה בה חלק משמעותי במישרין: הוא שיסה את העם והסית ללא הרף נגד רבין. הוא ידע על השיח האלים ששכן בקרב חלק גדול מהימין המתנחלי-משיחי, ועל-מנת לצבור אצלו נקודות, רכב עליו. זה לא רק השלהוב שלו את ההמון שהתיר את דמו של רבין ושקרא מפורשות לרצח בכיכר ציון (טענותיו כי לא שמע את אותן קריאות עומדות בניגוד לעובדה שדן מרידור ודוד לוי, למשל, לא היו מוכנים לשתף פעולה עם ההסתה והסתלקו מן המקום), או נוכחותו בהפגנה בה נשאו ארון קבורה עם השם של רבין (ממש אין זה משנה שהיה זה ארון הקבורה של הציונות - הכוונה להסית לרצח הייתה ברורה) לצד חבל תלייה, זה גם שלל אירועים אחרים, ובעיקר הלך רוח. כמובן שהוא לא התכוון ולו לרגע אחד שיתבצע רצח ומן הסתם לא דמיין זאת בחלומותיו הפרועים ביותר, אך חוסר הבנתו את המצב, או יותר נכון העובדה כי בחר להעלים עין מול מה שהתחולל מתחת לפני השטח, והתנהלותו הלוקה בחסר עקב זאת, מובילים להבנה כי דבק בו רבב ואין מנוס מלקבוע כי האשמה מרחפת מעליו. יש לזכור שעמיר העיד על עצמו שהוא לא היה פועל לולא הרגיש כי הציבור עומד מאחוריו.

ב. פנאטיות דתית: עמיר העיד בנוסף שהוא לא היה רוצח ללא תמיכה של הרבנים. השימוש הנבזה שלו בדיני תורה כדין מוסר ודין רודף וההשראה ששאב מגיבורו ברוך גולדשטיין לא היו נחלתו הפרטית, כי אם הלך רוח שזרם עמוק בתוככי זרמים מן הציונות הדתית. עמיר התווה עבור עצמו דרך, והרבנים לא רק שנתנו לה לגיטימציה אלא גם עזרו לו לסלול אותה. כאשר הסתה מעורבת עם דת, היא נעשית בהרבה יותר מסוכנת, שכן היא הופכת לציווי אלוהי, ולא רק שלא ניתן לסתור דברי אלוהים חיים, אלא שגם מצווה ואף חובה לקיים אותם. אם מוסיפים את העובדה כי עמיר הרגיש שהוא שליחו של אלוהים ושניתן לו גב בעניין זה ממוריו הרוחניים, מקבלים מתכון הרסני, במיוחד לאור העבודה שהוא חי בסביבה המעודדת הסתה ושהוא הסתובב בחוגים בהם קידשו את ערך המוות וקריאות מפורשות לרצח היו שם דבר שבשגרה. יתרה מזאת - דין רודף ודין מוסר מצווים כי מותר ואף חובה להרוג את מי שעובר עליהם, שכן לדידו של עמיר - רבין רדף את עם ישראל ומסר אותו לידי מרצחים; בכך עמיר גם הגן על עצמו מפני מוות בידי רבין, וגם הציל את הציבור. לכאורה גן עדן מובטח כמו גם מחילה על כל העוונות, שכן כל המציל נפש אחת מישראל כאילו הציל עולם ומלואו, ובכל מקרה מדובר מבחינתו כביכול בהגנה עצמית.

ג. הסתה כנגד אדם יחיד: כאשר כל האש מופנית כלפי בן אדם אחד ומתמקדת בו - הסכנה גדולה לאין שיעור מאשר הסתה כנגד קבוצה; כאשר ממקדים את כל המאמצים כנגד איש אחד, כל הלהבות של כל השונאים מופנים אך ורק כלפיו. במקום להתפזר ולהסית כנגד המון אדם, כלל המסיתים הפנו את כל תשומת ליבם לאדם אחד יחיד ומיוחד, וכך ההסתה הפכה ליותר יעילה. כך גם גדלו הסיכויים שרוצחים בפוטנציה יתנקשו ספציפית ברבין. כל המאמצים של כל התאים, כמו התא של עמיר, היו מרוכזים סביב אדם יחיד, וכך גם גדלו הסיכויים כי יצליחו לבצע את זממם.

ד. הסכמי אוסלו: הסכמי אוסלו נתפסו על-ידי חלק גדול מהימין כחורבן הבית; קל וחומר שחלק הארי של הציונות הדתית תפסה כך גם היא את תהליך השלום, שכן ההסכמים כללו החזרת שטחים והתנחלויות בהם התגוררו חלק מן האנשים. הם קבעו כי רבין נתן נשק לפלשתינים וכי הוא עשה זאת במודע שאותו נשק יופנה כלפי יהודים. לפי ראות עיניהם, רבין עשה יד אחת עם המחבלים; מבחינתם, זה לא רק חורבן הבית - הבית האישי ומדינת ישראל בכלל - זה אדם שמחריב במו ידיו את הבית ומציב צלם בהיכל. הם ראו זאת כפגיעה אישית בהם כמו גם בכל העם, וחלק לא מבוטל מהם החליט שגודל השעה מחייב מעשים קיצוניים.

כל אלו תרמו ליצירת אווירה קשה, והקיטוב רק החריף את השנאה כלפי רבין: עצם העובדה שרוב העם לא הבין, לדידם של חלק מהציונות הדתית, כי העם עומד ערב חורבן הבית, גרם להקצנה ולהבנה שעליהם לנקוט צעדים דרסטיים, ומכיוון שרבין שלט בצורה דמוקרטית, הם החליטו כי עליהם לפעול מחוץ לכללי המשחק; כי מותר; כי חייבים; כי אם לא - ישראל תתמוטט. לא היה אכפת להם שהדרך שהם רקמו במו ידיהם תביא בעצמה לחורבן הבית ולשסע שלא יהיה ניתן לאחות - כי למי בכלל אכפת משמאלנים בוגדים שעוזרים למחבלים ושבעצם כבר לא יהודים? הרי רק מי שדתי וימני יכול להחליט מיהו יהודי ומי לא; ומי שלא - אפשר להקריב אותו. עמיר הצליח. הוא ניצח. גם רצח וגם ירש. השלטון הועבר למי שהוא רצה. למי שהסית. לנתניהו, שעדיין עוסק במלאכת ההסתה. גם הוא ניצח. הסית וירש.

תאריך:  29/10/2020   |   עודכן:  29/10/2020
טל בן-יעקב
+נתניהו: יש היום הסתה לרצח רה"מ - ואיש לא פוצה פה
12:57 29/10/20  |  עידן יוסף
הכנסת קיימה מליאה מיוחדת לזכר יצחק רבין במלאת 25 שנה לרצח ראש הממשלה ושר הביטחון לשעבר יצחק רבין ז"ל במלאת 25 שנה למותו. הישיבה התקיימה במעמד נשיא המדינה ראובן ריבלין, נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות ובני משפחת רבין. אל הישיבה הגיעו 63 חברי כנסת מתוך 120.

ראש הממשלה בנימין נתניהו בחריפות את כלי התקשורת ואת יריביו הפוליטיים במהלך נאומו. קרא להוקיע הסתה לאלימות מכל צד שהוא: "25 שנים חלפו מאז הרצח הנורא. נזכור שבעברו הרחוק של עמנו ידענו אסונות לאומים שקנאים חסרי רסן עשו דין לעצמם. אם נרשה לאנשי שוליים לנהוג כך גם היום, שוב נמצא עצמנו על סף התהום. כולנו חייבים להוקיע תופעות הרסניות של הסתה לאלימות וביזוי מכל צד שהוא. כולנו חייבים לגנות בתוקף גילויי בפועל אלימות פוליטית ואחרת מכל מחנה שהוא. צרור יריות בכיכר העיר לא היה ולא יהיה תחליף להכרעת העם בקלפי. הכרעה הזאת מושגת במדינה דמוקרטית ע"י ויכוח נוקב, הבעת דעות מגוונות, ושכנוע עם מעל במת הכנסת, ומעל במת התקשורת.

נתניהו הדגיש כי על כלי התקשורת להביע מגוון דעות ואמר כי זו הגדולה של הרשתות החברתיות: "הדמוקרטיה תלויה בכך שכלי התקשורת לא יציגו דעה אחידה מונוליטית חד גונית, כשאני שמעז להביע דעה אחרת אפילו קצת אחרת מוקע מיד. זאת הגדולה של הרשתות החברתיות, הן לא כפופות לתכתיב הדעות שבא מלמעלה מקומץ אנשים, מצד קבוצה קטנה שמוטה תמיד רק לכיוון אחד. כל עוד הרשתות החברתיות מאפשרות את חופש הביטוי למי שקולם מושתק בתקשורת הממוסדת והריכוזית, הן תורמות תרומה חשובה לדמוקרטיה. אבל גם שם ברשתות החברתיות צריך לשמור שלא ייחצו קווים אדומים, אסור שתהיה שם שום הסתה לרצח, שום הסתה לאלימות, מכל צד שהוא."

נתניהו הביא ציטוט מדברים שנשא בכנסת כמה שבועות אחרי הרצח ובהם אמר: "היסוד של כל חברה חופשית הוא דמוקרטית הוא הוויכוח הציבורי הנוקב בשאלות העומדות על סדר היום הציבורי ולכן לא רק אלימות והסתה לאלימות מסכנות את המשטר הדמוקרטי, לא פחות מזה מסכנת אותו האוירה של השתקת יריבים פוליטיים שהיא סכנה אמיתית לכל חברה חופשית".
לאחר הציטוט אמר נתניהו "אסור לנו לרמוס את חופש הדיבור ובאותו זמן אסור לנו לקבל הסתה לרצח מכל צד שהוא, לא כלפי ציבור כזה או אחר, לא כלפי יהודים לא כלפי הערבים לא כלפי מפגינים ולא כלפי מנהיגים. היום, 25 שנים אחרי רצח רבין יש הסתה מפורשת לרצח כלפי ראש הממשלה ובני ביתו חדשים לבקרים, ואיש כמעט אינו פוצה פה."

חברי הכנסת יאיר גולן ותמר זנדברג מחו על הדברים ונקראו לסדר.
פינת זיכרון [צילום: שמוליק גרוסמן/דוברות הכנסת]
מכבדים בקימה [צילום: שמוליק גרוסמן/דוברות הכנסת]
+צפו: טקס פתיחת יום הזיכרון הממלכתי לזכר יצחק רבין
10:04 29/10/20  |  

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 יגאל עמיר 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ההסתה שקדמה לרצח רבין
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
תסתכלי במראה !!!
29/10/20 20:42
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  פרשת רצח רבין
עוד מעט ימלאו 25 שנה להירצחו של ראש הממשלה יצחק רבין. שלוש נקודות על האיש ומורשתו, לפי תפיסתי.
29/10/2020  |  עמוס גלבוע  |   יומני בלוגרים
אלו הימים הנוראים, ימים בהם קועקעה אישיותו של ראש הממשלה, ימים בהם מיצגי שנאה הוצגו בראש חוצות וההד לא היה מספיק עוצמתי כדי להוקיעם. ימים בהם ראש הממשלה ומשפחתו בוזו, הושפלו, הוקעו אל עמוד הקלון הציבורי. ימים נוראים של הפגנות בלתי פוסקות עם קריאות נאצה, שלטי הסתה, תמונות ראש הממשלה כאיש גסטאפו, כהיטלר, כגבלס.
בימים הקרובים יציינו ממשלת ישראל ומשפחת רבין את יום השנה ה-25, לרצח יצחק רבין ז"ל (4 בנובמבר 1995). במועד זה צפות ועולות, מטבע הדברים, שאלות משאלות שונות. המרכזית שבהן מתייחסת לבירור המובע בכותרת דלעיל: מהי מורשת רבין? לא נפרוש כאן את מלוא היריעה. לרבין זכויות רבות בהיסטוריה של מדינת ישראל. בחינת תפקודו שלו ושל שמעון פרס בתקופת הסכמי אוסלו, מחייבת, באספקלריית השנים שעברו מאז, בחינה מחודשת ומדוקדקת של הסכמים אלה. אין להתחמק מבירור מידת הצלחתו או כשלונו של הצמד רבין/פרס. כאשר שאלה זו לפותה ללא הפרד בשאלה מה הביאו לנו בכנפיהם הסכמי אוסלו כשלעצמם.
28/10/2020  |  מרדכי ליפמן  |   יומני בלוגרים
המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד דינה זילבר, משווה בין המתקפות נגד היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט להסתה שקדמה לרצח רבין. בכינוס השנתי לציונות ודמוקרטיה (יום ד', 14.10.20) של ההסתדרות הציונית העולמית והמכון הישראלי לדמוקרטיה, בסימן 25 שנים לרצח, אמרה זילבר:
14/10/2020  |  עידן יוסף  |   חדשות
השימוש שעושה הרוצח יגאל עמיר בטלפון מבית הכלא מקים חשש לפגיעה בביטחון המדינה - קובע השב"כ. שופט בית המשפט המחוזי בבאר שבע, אהרון משניות, קיבל עמדה זו ודחה (1.10.20) חלק מעתירתו של עמיר נגד המגבלות שהוטלו עליו.
08/10/2020  |  איתמר לוין  |   חדשות
רשימות נוספות   /   פרשת רצח רבין  /  מי ומי  
נתניהו: נחצו גבולות באזכרה לרבין  /  מירב ארד, איציק וולף
"השיח על זהות רוצח רבין - הבל"  /  עידן יוסף
גנץ בעצרת לזכר רבין: "חובתנו לאזן את הכיכר"  /  עידן יוסף
עוד אכזבה  /  רותי איזיקוביץ
רבין ואוסלו - סימני השאלה  /  יוסי אחימאיר
"כל החשבון עוד לא נגמר"  /  יהודה שלם
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
היועצת המשפטית קרעה הלילה את מסכת הצביעות והרמייה והשטיקים והטריקים של בנימין נתניהו ושריו ובעיקר החרדים שבהם    בהרב-מיארי אמרה למאיר פרוש ולמגעילים שעימו כי צריך להגן על האומה ולה...
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
יש מחלוקת בקרב החוקרים בנוגע לגודל האוכלוסייה במאה ה-19 ולגבי המספר המדויק של כל קבוצה דתית, אבל, הריבוי הטבעי המוסלמי היה אטי בהשוואה לגידול האוכלוסייה היהודית והנוצרית
יוסף אורן
יוסף אורן
אני בטוח ששופטי הפרס בחרו את הספרון "החזאית" כספר הטוב ביותר מאלה שהוגשו לעיונם בשנת 2022, אך גם הטוב מכולם באותה שנה לא היה כנראה מספיק טוב כדי להיבחר כראוי לפרס ברנר
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il