|   15:07:40
דלג
  נסים ישעיהו  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

מן הקצה אל הקצה

הקורונה קוראת לנו לשנות כיוון, לקחת אחריות אישית כל אחד על עצמו, כולל על בריאותו, ולא לצפות שאחרים יעשו עבורנו את העבודה. כי גם אם יהיה חיסון יעיל לקורונה, הוא יטפל בסימפטום, לא במחלה. כמו אקמול לכאב ראש
20/11/2020  |   נסים ישעיהו   |   מאמרים   |   תגובות
[צילום: פלאש 90]

שמה של פרשת השבוע מתחיל ומסתיים באות האחרונה מאותיות לשון הקודש, האות ת' (בראשית כה): [יט] וְאֵלֶּה תּוֹלְדֹת יִצְחָק, בֶּן-אַבְרָהָם: אַבְרָהָם, הוֹלִיד אֶת-יִצְחָק. פרשה אחת ובה מאה וששה פסוקים בלבד מקדישה התורה לסיפור חייו של יצחק; מעט מאוד בהשוואה לחיי אברהם אביו וכל שכן לחיי יעקב בנו, שזכו לתיאורים ארוכים ומפורטים הרבה יותר. אפשר לחשוב שזה מכיוון שלא היה מה לספר, אבל זו עצמה שאלה, מדוע לא היה מה לספר? יצחק חי מאה ושמונים שנה, יותר מאביו שחי מאה שבעים וחמש שנים ומבנו שחי מאה ארבעים ושבע, החיים שלו היו משעממים? לא היה מה לספר? מן הסתם היה, אבל התורה מספרת רק את מה שנוגע גם לנו, סיפורים המכילים מסר עבורנו.

בשונה מאברהם אביו ומיעקב בנו שמכורח הנסיבות נאלצו לנדוד ושהו גם מחוץ לארץ כנען, יצחק מעולם לא יצא מהארץ. אומנם היה שלב ששקל לרדת למצרים (פרק כו): [א] וַיְהִי רָעָב, בָּאָרֶץ, מִלְּבַד הָרָעָב הָרִאשׁוֹן, אֲשֶׁר הָיָה בִּימֵי אַבְרָהָם... ליצחק זה הזכיר את הסיפור של אבא שירד למצרים מפני הרעב וחשב שכעת עליו ללכת באותה דרך, אבל ה' התגלה אליו ושלל את הרעיון: [ב] וַיֵּרָא אֵלָיו ה', וַיֹּאמֶר אַל-תֵּרֵד מִצְרָיְמָה: שְׁכֹן בָּאָרֶץ, אֲשֶׁר אֹמַר אֵלֶיךָ. [ג] גּוּר בָּאָרֶץ הַזֹּאת, וְאֶהְיֶה עִמְּךָ וַאֲבָרְכֶךָּ: כִּי-לְךָ וּלְזַרְעֲךָ, אֶתֵּן אֶת-כָּל-הָאֲרָצֹת הָאֵל, וַהֲקִמֹתִי אֶת-הַשְּׁבֻעָה, אֲשֶׁר נִשְׁבַּעְתִּי לְאַבְרָהָם אָבִיךָ. ומדוע עליו להישאר בארץ גם בתנאי רעב? הקב"ה הסביר לו (רש"י): אמר לו אל תרד מצרימה שאתה עולה תמימה ואין חוצה לארץ כדאי לך.

ואל תדאג לאוכל, אני כבר אדאג שלא יחסר לך. מכאן אפשר להבין שחיי שלושת האבות מייצגים עבורנו שלוש תקופות היסטוריות שונות ששלושתן יחד הן ההיסטוריה של עם ישראל ואפשר גם של כל יחיד בעם ישראל. אברהם אבינו מייצג את ההתחלות הקשות, את המכשולים (עשרה ניסיונות) שרק בכוח הנחישות וההתמדה ניתן להתגבר עליהם ולהמשיך הלאה. השלב הזה מסתיים במוקדם או במאוחר ואז נכנסים לשיגרה, אלא שכאן מדלגים על יצחק ועוברים ליעקב, שחייו מייצגים את השיגרה שלנו לאורך ההיסטוריה מאז ועד בכלל. כי השיגרה של חיי יעקב, בדומה לשיגרת חייו של כל יהודי ושל עם ישראל בכלל היא העליות והמורדות, ההצלחות והכשלונות ובעיקר השאיפה לנוח כבר.

לשנות כיוון לגמרי

והיכן מקומם של חיי יצחק בתהליכים ההיסטוריים שלנו? יש בתלמוד מדרש מעניין על פסוק בנבואת ישעיהו וממנו ניתן לקבל תשובה לשאלה הזאת (ישעיהו סג): [טז] כִּי-אַתָּה אָבִינוּ--כִּי אַבְרָהָם לֹא יְדָעָנוּ, וְיִשְׂרָאֵל לֹא יַכִּירָנוּ: אַתָּה ה' אָבִינוּ, גֹּאֲלֵנוּ מֵעוֹלָם שְׁמֶךָ. (שבת פט/ב) בתרגום חלקי: אמר רבי שמואל בר נחמני אמר רבי יונתן, לעתיד לבא יאמר לו הקדוש ברוך הוא לאברהם בניך חטאו לי; אמר לפניו רבונו של עולם 'ימחו על קדושת שמך'. אמר, אפנה ליעקב שהיה לו צער גידול בנים אפשר יבקש רחמים עליהם. אמר ליה בניך חטאו; אמר לפניו רבונו של עולם ימחו על קדושת שמך. אמר לא בסבא סנגוריה ולא בנכד עצה. אמר לו ליצחק בניך חטאו לי; אמר לפניו רבונו של עולם בני ולא בניך?

בשעה שהקדימו לפניך 'נעשה לנשמע' קראת להם "בני בכורי" עכשיו בני ולא בניך? ועוד, כמה חטאו? כמה שנותיו של אדם, שבעים שנה? תוריד עשרים שנה ראשונות שאינך מעניש עליהן, נותרו חמשים. תוריד את זמן השינה, התפילה, האכילה, העבודה, מה נשאר? שתים עשרה שנים וחצי של עבירות. אם אתה סובל את כולם מוטב, ואם לא, נתחלק חצי חצי. ואם תרצה לומר כולם עלי, אין בעיה, הרי כבר הקרבתי את נפשי לפניך. פתחו ואמרו ליצחק כִּי-אַתָּה אָבִינוּ. אמר להם יצחק עד שאתם מקלסין לי קלסו להקדוש ברוך הוא. ואמנם בפשט האמירה מופנית אל הקב"ה, אבל לא נאריך בזה עוד. מכאן עולה שחיי יצחק מייצגים את התקופה ההיסטורית שבה עם ישראל שוכן בארצו בלי כל הפרעות מבחוץ, ואדרבה, מכאן הוא משפיע על כל העולם.

פתחנו בכך ששם הפרשה מתחיל ומסתיים באות האחרונה בלשון הקודש ודומני שזהו המסר עבורנו, לחשוב על (ועד) הסוף ולחיות אותו. כרגע מה שמאפיין את השיח בעולם וגם בארץ הוא הרצון לחזור לשיגרה, למה שהיה לפני הקורונה. אבל לענ"ד זו טעות; הקורונה קוראת לנו לשנות כיוון, לקחת אחריות אישית כל אחד על עצמו, כולל על בריאותו, ולא לצפות שאחרים יעשו עבורנו את העבודה. כי גם אם יהיה חיסון יעיל לקורונה, הוא יטפל בסימפטום, לא במחלה. כמו אקמול לכאב ראש, הכאב עשוי לחלוף אבל הוא יחזור כל עוד לא טופל הגורם לו. וכשנחליט ללכת על זה, נאמץ את המסר העולה משמו של גיבור פרשת השבוע, יצחק; ככל שנצחק יותר, ככל שנדאג פחות נהיה בריאים יותר.

וכמובן, זה בנוסף לאימוץ אורח חיים בריא גם בענייני תזונה, תנועה ונשימה מודעת שזה אולי הכי חשוב. ולא לשכוח את ההגנות הרוחניות כמו מזוזות כשרות ולהרבות בצדקה. וכך נזכה בקרוב מאוד לומר ליצחק כִּי-אַתָּה אָבִינוּ בגאולה האמיתית והשלמה.

תאריך:  20/11/2020   |   עודכן:  20/11/2020
נסים ישעיהו
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שמה של פרשת השבוע הוא 'חיי שרה' והיא פותחת בפסוק (בראשית כג): [א] וַיִּהְיוּ חַיֵּי שָׂרָה, מֵאָה שָׁנָה וְעֶשְׂרִים שָׁנָה וְשֶׁבַע שָׁנִים--שְׁנֵי, חַיֵּי שָׂרָה. אבל מיד בהמשך מספרת התורה: [ב] וַתָּמָת שָׂרָה, בְּקִרְיַת אַרְבַּע הִוא חֶבְרוֹן--בְּאֶרֶץ כְּנָעַן; וַיָּבֹא, אַבְרָהָם, לִסְפֹּד לְשָׂרָה, וְלִבְכֹּתָהּ. גם כל הפרק הראשון בפרשה עוסק בסידורי הקבורה לשרה, רכישת מערת המכפלה וכו', אז איך נסביר את העובדה ששמה של הפרשה הוא חַיֵּי שָׂרָה? ובכן, בסיפורים שבתורה בכלל ובספר בראשית בפרט, התורה מלמדת אותנו כיצד לחיות נכון, איזו הנהגה לאמץ לעצמנו ומאיזו הנהגה להתרחק. בפרשה הזאת מלמדת אותנו התורה מה הם החיים האמיתיים עבור בני אברהם ושרה. נכון, חיים ופועלים בעולם הזה נשמה בגוף, אבל מה הלאה?
12/11/2020  |  נסים ישעיהו  |   מאמרים
כתבי התחבורה התבשרו השבוע (10.11.20) כאילו שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, החליטה על הקמת תחנת רכבת חדשה מירון-מרום הגליל, שתשרת את תושבי הגליל ומיליוני המבקרים הפוקדים את קבר הרשב"י במירון מדי שנה. זאת, במסגרת חזונה של השרה רגב להקמת המסילה המזרחית שתחבר בין אילת בדרום לקריית שמונה בצפון.
10/11/2020  |  עידן יוסף  |   מאמרים
מינוי פרקליט מלווה בתיקים מורכבים, מתוקשרים או רגישים הפך לחלק בלתי נפרד מחקירות משטרה רבות ונראה, כי הגיע העת לחשוב על הדברים מחדש. הפרקליט המלווה מהווה למעשה חלק מצוות החקירה ומייעץ לו, מן הפן המשפטי, מה נחוץ לחקור.
09/11/2020  |  עו"ד עופר רשו  |   מאמרים
תובענה ייצוגית שעניינה ריבית פיגורים בגין תשלום היטל השבחה. נטען, כי הוועדה המקומית חולון גובה אוטומטית ריבית בשיעור 0.75% על סכום היטל ההשבחה בגין מלוא התקופה שמיום מימוש הזכויות ועד יום התשלום, אף אם התארכות ההליך אינה בעטיו של הנישום. בית המשפט ציין, כי גבייה זו היא בניגוד לפסיקת בתי המשפט.
בפתח הדברים אומר באופן גלוי וברור, כי אני מתנגד באופן נחרץ לדברים שאמרו ח"כ מיקי זוהר בעניינו של היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, ואני לא מסכים בשום אופן לדרך ולסגנון. ועדיין, זוהר נוהג להתבטא בעיקר מהבטן.
07/11/2020  |  עו"ד עופר רשו  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
מאז אסון ה-7 באוקטובר 2023, ניכר כי המושג "הפקרה" נחרת בשיח הציבורי כתיאור מצב המייצג את אשר פקד אותנו ביום המר והנמהר ההוא - קלות הבלתי נסבלת של ייחוס אשמת "הפקרה" לממשלת ישראל
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
דן מרגלית
דן מרגלית
אנשי ושוטרי איתמר בן-גביר שורפים את חווארה, עוקרים מטעי זיתים ומביאים על ישראל את האסון שכל הקהילה הבינלאומית, ובוודאי בית הדין הבינלאומי בהאג, נגדנו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il