|   15:07:40
דלג
  אורי מילשטיין  
חוקר מערכות צה"ל
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה

מלחמות - בני תרבות וברברים ומה שביניהם (י"ז)

איך להכשיר קצינים

אנטי-אינטלקטואליזם הוא ליקוי מבנִי בארגון הצבאי, דרוש מטה כללי מקצועי, דרושה רפורמה בהכשרת הקצינים דרושים קצינים בעלי ראש פתוח נפוליאון זיהה את האיום של שרנהורסט ארגון צבא מילואים מה נדרש מקצין טוב? ההשפעה ארוכת הטווח של שרנהורסט שורשי ההתעצמות הגרמנית השגיאה הגדולה של נפוליאון אגרסיביות חיונית של המפקדים הטקטיים. חיוניות מרדף המנצחים חשיבות השמדת צבא האויב יישוב סכסוך בשפיכות דמים
04/12/2020  |   אורי מילשטיין   |   יומני בלוגרים   |   תגובות
קרל פון קלאוזביץ


קצינים בעלי ראש פתוח

התנגדותם של חברי הוועדה השמרנים במערכת הביטחון של פרוסיה להצעותיו של שרנהורסט (שהתפרסמו בפרק בשבוע שעבר), בעקבות התבוסה לנפוליאון ביֶנה, חיזקה את דעתו שהאנטי-אינטלקטואליזם הוא ליקוי מִבנִי בארגון הצבאי, וכדי לתקן, ולוּ חלקית, את הליקוי יש לארגן מחדש את הצבא ולהקים מטה כללי מקצועי כצוות מוחות שיסייע למפקד העליון ולמפקדים המבצעיים הבכירים לתפקד באופן אופטימלי, בדומה להנהלה מקצועית במפעל תעשייתי. שרנהורסט, כממשיך מורשתו של פרידריך הגדול, ראה לפניו את דגם התעשיה הבריטית שהתפתחה באותה תקופה. תפקידי המטכ"ל בימי שלום יהיו לתכנן את המלחמה הבאה ולהכשיר קצינים ברמה גבוהה. תפקידיו בימי מלחמה יהיו תיאום בין הפעולות של הגּיָסות וסיוע למפקדי השדה בקבלת החלטות. הרפורמה בהכשרת הקצינים נראתה לשרנהורסט כמשימה עיקרית. הוא טען שקצינים בעלי ראש פתוח וחשיבה תיאורטית יתאמו את פעילותם לפי הנסיבות המשתנות בקרב ולא ייצמדו לפתרונות בית-ספר דוגמטיים. קצינים כאלה לא יתאכזרו לפקודיהם בעונשי גוף קשים. הם יקריבו את החיילים למטרות לאומיות ויטַפחו בהם הזדהות עם הצבא. מטה כללי מקצועי ופתיחוּת של קצינים הם תנאים הכרחיים ליעילותה של "האומה החמושה".

היווצרות מעצמת העל הגרמנית

אחרי קרב יֶנה (1806) גברה איבת הקצינים השמרנים כלפי האיש שחזה את האסון מראש. הם לא היו מסוגלים להסכים ש"פרופסורים" ישלטו בצבא. ראש הוועדה שטיין נטה לקבל את הצעותיו של שרנהורסט אבל חברי הוועדה השמרנים דחו אותן וטענו שהשיטות הישנות של פרידריך הגדול – משמעת ברזל ולחימה לפי תרגולות-קרב קבועות – "הוכיחו את עצמן". נפוליאון, לעומת זאת, הבין את הסכנה. מרגלים ומלשינים דיווחו לו על הרעיונות של שרנהורסט, הוא כפה על מלך פרוסיה לפטר את שטיין מתפקיד ראש הממשלה ואת שרנהורסט מתפקיד שר המלחמה ולא ליישם את הצעות הרפורמה. אבל עבודת הוועדה לא הייתה לשווא. הרעיון חִלחל לתוך הצבא הפרוסי וגם יושׂם במלואו אחרי שנים אחדות; שרנהורסט הקים צבא גדול של אנשי מילואים, ואילו שֵרוּת החובה היה קצר. כל צעירי פרוסיה גויסו ואומנו בסתר כדי לא לעורר את רוגזו של נפוליאון. החוקים הצבאיים שונו ועונשי המלקות בוטלו. המלך פרידריך וילהלם השלישי תמך בשרנהורסט בגלוי וזאת כלשעצמה הייתה תופעה נדירה כי ראשי מדינות נוטים בדרך כלל לשמרנות.

בפקודת היום של המלך מ-6 באוגוסט 1808, כתוב שמקצין טוב נדרשים השכלה כללית, ידיעת תולדות המלחמות, כישרון טכני, כושר חשיבה תיאורטי, מהירות תפיסה, דייקנות, שחרור מוסכמות ופתיחות לרעיונות חדשים. הייתה זאת הצהרת-כוונות בלבד, אבל להצהרת-כוונות של המלך היה ערך רב בפרוסיה. ההיסטוריון הצבאי קרל דמטר כתב, שמסמך זה קבע את האופי של הצבא הגרמני למאה שנים. חמשת הרפורמיסטים, תלמידיהם (הֶלמוּט פון מוֹלטקֶה הזקן1) ותלמידי תלמידיהם (הֵיינץ גוּדֶרִיאַן)2 היו מפקדי הצבא הפרוסי והגרמני עד סוף מלחמת העולם השנייה והשפיעו אחר-כך על תורת המלחמה של ברית נאט"ו. הגנרל האמריקני נורמן שוורצקופף שפיקד על גייסות הקואליציה במלחמת המפרץ הראשונה הוא אחד מצאצאיהם.

אחרי תבוסת נפוליאון ברוסיה התכוננו פרוסיה ובעלות בריתה להבסתו הסופית. ב-1813 מינה המלך את שרנהורסט לשר המלחמה והסמיך אותו לבצע את הרפורמה: הוא הקים מטה כללי מקצועי ואקדמיה צבאית שהכשירה מפקדים בעלי חשיבה אינטלקטואלית, ארגן את הצבא בדיביזיות עצמאיות וצירף למפקדי השדה הבכירים ראשי מטות מאנשי המטה הכללי. ברוב הצבאות עד היום ראשי המטות מצייתים למפקדי השדה הבכירים. בצבא הפרוסי של שרנהורסט הם היו עצמאיים וסייעו למפקדים. הוא הפיק בכך לקחים משגיאתו הפטאלית של נפוליאון שאצלו אנשי המטה היו עושי-דברו וראש המטה הצרפתי הגנרל לואי אלכסנדר בֶּרטִייֵה לא היה מסוגל להפעיל את יחידות הצבא שעליהן פיקד בצפון גרמניה כששהה נפוליאון בספרד ודיכא שם את המרד. ברוסיה לא הצליח נפוליאון להפעיל את צבאו הגדול והֶעדר מטה כללי מקצועי היה מִסּיבות הכישלון.

הניצחון של שרנהורסט

החידוש של שרנהורסט הִקנה לצבא הגרמני יתרון לא רק על נפוליאון אלא גם על רוב המצביאים שקמו אחריו וניסו לחקות אותו. מצביאים אלה היו נפוליאונים קטנים ללא מטה מקצועי.3 שרנהורסט היה המנצח במאבק הבלתי ישיר בינו לבין נפוליאון ובין צבאות פרוסיה וגרמניה לבין צבא צרפת בשלוש מלחמות: ב-1871-1870, ובשתי מלחמות העולם.

אחרי שחקר את קרב יֶנה הגיע שרנהורסט למסקנה שהצרפתים ניצחו בקרב זה הודות לאגרסיביות של המפקדים בקו הדם שלא קיבלו פקודות ישירות מנפוליאון. התבוסה ביֶנה נגרמה מכך שצבא צרפת רדף אחרי צבא פרוסיה בפיקוד הגנרל גֶבּהַרד בּליכֶר שנסוג לכיווּן הים הבאלטי, ללא התארגנות מוקדמת. צבא מנצח המשמיד את צבא האויב במרדף, מנחיל לאויב תבוסה מוחצת ומשיג את מטרות המלחמה.4 את הלקח הזה לימד שרנהורסט את המפקדים הפרוסים הבכירים, וקלאוזביץ ניסח אותו בספרו "על המלחמה": "את כוח האויב יש להשמיד ולהביאוֹ למצב של אי-יכולת להילחם עוד... את הארץ יש לכבוש משום שעלול לצמוח בתוכה כוח צבאי חדש... בנהּ בכורהּ של המלחמה הוא יישוב הסכסוך בשפיכות דמים והמאמץ להשמדת כוחות האויב".5

מולטקֶה, תלמידו של שרנהורסט, חידד את הלקח הזה אחרי שפרוסיה ניצחה את אוסטריה ב-1866 בקרב קניגרץ וקבע: יש לאמן את מפקדי קו-הדם כדי שיהיו אגרסיביים בכל מצבי הקרב. אַל להם לחכות לפקודות ממפקדיהם. הצבא הגרמני התאמץ ליישם את הקביעה הזאת במלחמת העולם הראשונה, בחזית המערבית מול צבאות אנגליה וצרפת. הוא נבלם פעם אחר פעם ולשני הצדדים נגרמו אבדות כבדות. בחזית המזרחית היו לצבא הגרמני יותר הצלחות וכבר בתחילת המלחמה השמידו הכוחות הגרמניים את צבא הגנרל הרוסי סמסונוב.

__________

חשיבותו של שרנהורסט; קרב ווטרלו; מותו של שרנהורסט; גרמניה בשתי מלחמות העולם; צ'רצ'יל לעומת היטלר; הֶשֵׂגו הגדול של צ'רצ'יל; ניצחון אמריקני במלחמת וייטנאם; מדוע התפלגה גרמניה אחרי מלחמת העולם השנייה? הסתפחות הגרמנים לציביליזציה האנגלו-אמריקנית

הערות

1. היה רמטכ"ל צבא פרוסיה שתכנן והוביל בהצלחה מבצעים צבאיים במהלך מלחמת שלזיה השנייה, המלחמה האוסטרו-פרוסית ומלחמת פרוסיה–צרפת שסללה את הדרך לאימפריה הגרמנית. כתב מספר עבודות על תֵאוֹריה צבאית. התֵזה המרכזית שלו הייתה שיש להבין אסטרטגיה צבאית כמערכת של אפשרויות, מאחר שרק התחלת מבצע צבאי יכולה להיות מתוכננת. כתוצאה מכך הוא האמין כי מטרתם העיקרית של מנהיגים צבאיים היא להכיל את ההכנות הנרחבות של כל תוצאה אפשרית. הצלחתו הייתה בהקמת רשת גיס אימון והצטיידות שהתבססה במידה רבה על תשתית של רכבות אשר אִפשרה ריכוז ושינוע מהיר ויעיל של צבא המילואים הפרוסי על כל ציודו אל החזית בזמן קצר. אחרי מאה שנה צה"ל נכשל בדיוק בתחום זה במלחמת יום הכיפורים.
2. היה ממפקדי השריון הבולטים של הצבא הגרמני במלחמת העולם השנייה. נִמנה עם הוגיה העיקריים של טקטיקת ה'בליצקריג' (מלחמת הבזק) ואף יִישם אותה בלחימה בכישרון רב. היה הכוח המניע מאחורי חיל השריון הגרמני ואף שותף בתכנונם של טנקים מסוימים.
3. כאלה היו מפקדי ארגון ה"הגנה" והחטיבה המגויסת שלו, הפלמ"ח, שבנו את צה"ל. לכן לצה"ל אין עד היום מטכ"ל מקצועי, כפי שהוגדר על-ידי שרנהורסט ונבנה בצבא הפרוסי והגרמני. בין הרמטכ"לים של צה"ל לא היה אף גאון צבאי ובכל מלחמותיו לא שלטו המפקדים ביחידותיהם והאנדרלמוסיה הייתה אחד ממאפייני הקרבות. דוגמאות: הקרבות בירושלים במלחמת ששת הימים, מערכת החווה הסינית במלחמת יום הכיפורים, וקרב סולטן יעקוב במלחמת לבנון הראשונה.
4. את הלקח הזה למד נפוליאון ויִישׂם אותו ברוסיה אך שם הוא היה לו לרועץ בגלל אסטרטגיית 'האדמה החרוכה' אותה נקטו הרוסים. צה"ל לעומת זאת יִישׂם את הלקח הזה בהצלחה בחזית הדרום מול המצרים במלחמת ששת הימים.
5. את הלקח הזה צה"ל לא יישם אף פעם במלחמותיו, ולכן לפי קלאוזביץ הסכסוך היהודי-ערבי נמשך זמן כה רב. במלחמת לבנון השנייה צה"ל שאף להשמיד את החיזבאללה אך נכשל.
6. ב-3 ביולי 1866 הוכרעה המלחמה האוסטרו-פרוסית בניצְחון הממלכה הפרוסית, תחת הנהגתו של הגנרל הלמוט פון מולטקה. הצרפתים שקיוו לניצְחון האוסטרים החלו לראות בפרוסיה מתחרה לצרפת על ההגמוניה באירופה. (ויקיפדיה).

תאריך:  04/12/2020   |   עודכן:  04/12/2020
אורי מילשטיין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
איך להכשיר קצינים
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
קלמן1
4/12/20 10:27
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לאחרונה הזהירה ראש מנהל התכנון דלית זילבר בראיון עיתונאי, "אם המטרו לא יוקם, גוש-דן יקרוס תוך עשור". דבריה של זילבר נאמרו בתגובה לדברי שרת התחבורה מירי רגב שהמטרו התל אביבי מיותר לחלוטין ויש להעניק עדיפות לרכבת מהירה לקריית שמונה ולאילת, ובהמשך להתנגדות העיריות בגוש-דן לתוואי המטרו ולמיקום חלק מהתחנות בו.
03/12/2020  |  ארז כהן  |   יומני בלוגרים
קיימת מיסקונספציה, לפיה אם ראש הממשלה בנימין נתניהו לא היה עומד בפני משפט, הוא היה מעביר את תקציב המדינה לשנת 2021; אך המציאות בהרבה יותר עגומה ממה שחושבים אלו התומכים בתיאוריה השקרית והמופרכת הזו - נתניהו בהרבה יותר אנוכי ממה שהם מדמיינים: רה"מ, בשום מצב, לא היה מעביר את התקציב המיוחל, שכן המשמעות של העברת התקציב היא קיום הרוטציה - והוא, בשום עולם, לא היה נותן לכך יד. כן, גם במצב כיום, בו המדינה נמצאת בתוככי המשבר הכלכלי הגדול ביותר שהיא נאלצה להתמודד מולו אי-פעם, והכלי חזק ביותר שלה לטפל בו הוא תקציב בעל משנה כלכלית סדורה אשר תעניק למדינה יכולת תמרון בין נבכי המשבר ואשר תדגיש ותבטא, בין היתר, את היכולת לפעול למען צמיחה כלכלית ביום שאחריו.
03/12/2020  |  טל בן-יעקב  |   יומני בלוגרים
הערה מאוחרת לאחר הצהרת ביבי: בנוכלותו לא הזכיר את המילה "תקציב". שטיק וטריק שכמותו. ועכשיו קרן מרציאנו חושפת שאין יסוד לטענתו שמצב התחלואה בישראל טוב מאשר במדינות אחרות. למשל, יוון.
03/12/2020  |  דן מרגלית  |   יומני בלוגרים
תזכורת: הסיפור הוא על איש שקונה מכונית יוקרה וטוען שכך הוא תורם לפרנסה של רבים, שעבדו לייצור הרכב וקיבלו את כספו, וזה בוודאי עדיף מהאפשרות של סתם לתרום את הכסף לנזקקים. הפוסט מסכם בזו הלשון:
03/12/2020  |  עומר מואב  |   יומני בלוגרים
מעשה מחפיר עשית אורלי חסרת-לב, כמי שנושאת בתפקיד "המכובד", מפקדת פלנגות השנאה. הייתה לך חוצפה לעמוד מתחת לחלון ביתם של הורים שכולים, דורון וענת פרקש, ובעברית בוטה וגסת רוח צרחת לעברם, לעבר אימא ואבא, שאבד להם היקר מכל, בנם, שנתן את חייו להגנתה של המדינה האהובה עלינו.
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
מירב ארד
מירב ארד
מגוון הצעות מומלצות מעובדי קרן קימת לישראל לטיולים מהנים ברחבי הארץ - במרחב צפון, מרכז ודרום. מוזמנים להגיע וליהנות בתקופה הקרובה ובמהלך חופשת "בין הזמנים" ממקומות טיול יפים במיוחד...
דן מרגלית
דן מרגלית
בעבר אנשי ציבור הכחישו שחטאו בעבירות של הצווארון הלבן, לקחו כסף? לא ולא    עתה הרושם הוא שכאשר מטיחים בהם זאת הם משיבים לא בהכחשה אלא ב"אז מה"?
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הלא חרדים מסרבים להיות "חוטבי עצים ושואבי מים" לרבנים, אברכים ופוליטיקאים חרדים    או שהחרדים ימלאו את חובתם האזרחית או שיסתלקו מכאן
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il